Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, wat een bizar verhaal waar Koch praat over zijn gesprek met Leber en Johanning, ze ontkennen en negeren gewoon waarheid en gerechtigheid, en wat een treffende vergelijking met 'herrie in de keuken'..

Ja, Fransiscus zegt eigenlijk dat diegenen die denken dat alleen zij uitverkoren zijn juist NIET apostolisch zijn. En zo is het maar net!
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

@TB, Jabob65

Naar mijn opvatting is het gedrag van 'Leiding' volledig sektarisch.
De nog volgende jeugd wordt vermaakt met 'Brood en Spelen', de oudjes draaien op de dogma's en sociale contacten.
De midden leeftijdsgroep is geheel uit de kerk verdwenen.
Ik schat dat het licht rond 2025 volledig uitgaat.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@Jabob65
@Levi

Ook ik vond het verbijsterende relaas van Michael Koch schokkend en weergaloos ontluisterend voor de ambtelijke top in deze "schaapskooi" waar de gelovigen het gezonde verstand blijkbaar niet moeten gebruiken:
TjerkB schreef:(...)
M.K. aus W., 19-09-2014 11:43
Dazu fällt mir auch noch ein prägnantes Beispiel ein: Nach dem hier auf glaubenskultur 2011 über 600 Kirchenmitglieder, darunter einige Amtsträger, sich solidarisch mit dem ehemaligen Bezirksältesten Thomas Feil gezeigt haben und gegen jeglichen Exklusivismus der Kirche votierten, hatte ich einige Zeit später ein Gespräch mit Stammapostel Leber und Bischof Johanning in Zürich. Es ging es natürlich auch um diese Aktion. Da haben sie mir die ihre Interpretation geliefert: Ja, also ein Drittel hätten ja gar nicht gewusst, was sie da unterschreiben, ein weiteres Dritten wollte ja nur den armen Ältesten unterstützen und das letzte Drittel seien halt die, die eh immer Kravall machen. So ähnlich. - Da war ich so dermassen baff!

(...)
- Ich hatte ab diesem Zeitpunkt eigentlich keine Lust mehr, mich mit denen zu unterhalten. (Wenn ich auch sagen muss, das Stap Leber durch eine gewisse Bereitschaft, offen mit dem Thema Botschaft umzugehen, wieder etwas wett gemacht hat.) - Dass übrigens in den Gebietskirchen überhaupt nicht so relaxed auf die Unterschriften reagiert wurde hat ja der Fall Nüßle gezeigt. Reihenweise wurden Amtsträger zu Gesprächen einbestellt. Ehrich verfolgte die Unterzeichner konsequent und verdonnerte die mittlere Führungsebene dazu, die Haltung der Kirche deutlich zu machen. Und dann liefen viele Gespräche so: Der höhere Amtsträger machte seinem Untergebenen deutlich, dass er ihn ja gut versteht, aber die Kirche halt nunmal so und so ist.

(...)


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
N.B. Zie voor de berichtgeving over de districtsoudste Thomas Feil: http://samenapostolisch.nl/phpbb3/viewt ... homas+Feil.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 19 Sep 2014, 15:45"
Wie zoals Leber en Johanning het hier tegenover Koch hebben gedemonstreerd, neerkijkt (!) op naasten (!) die kennelijk hersenloos denkend willoos hebben na te volgen, begrijpt van het ware evangelie helemaal NIETS.

Zie in deze thread ook het bericht op "Wo 10 Sep 2014, 20:22", alsmede op het Forum van Bauke Moesker o.a. het bericht op "Za 21 Sep 2013, 18:38" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22-09-2014, 08.15 uur]
TjerkB schreef:(...)
Op het Internet (m.n. ook in Duitsland) handelt het nu al jaren over wat bij de Nieuw-Apostolische Kerk m.i. het best... machiavellisme kan worden genoemd.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 10 Sep 2014, 11:29"
@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) In deze geloofsgemeenschap worden brandende vragen niet beantwoord en zelfs de eenvoudigste hiërarchie-gerelateerde problemen niet opgelost. Problemen dus die samenhangen met...
  • [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ [34] Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ [36] Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’

    Uit: Marcus 9 (NBV)
Voor velen is dát juist de Nieuw-Apostolische Kerk! Wie het stoort dat er alom nog zo vaak om aandacht wordt gevraagd voor wat feitelijk gedateerde zaken moesten zijn, zou zich dus wel eens mogen afvragen waaruit zijn of haar persoonlijke actieve bijdrage bestáát om deze -godgeklaagde- wantoestand de wereld uit te helpen.

Wat mij betreft mag beslist elk glas helemaal vol zijn. Maar als het halfleeg is, ligt er een uitdaging! In de quote hierboven kwam de term machiavellisme (!) voorbij. Een willekeurig voorbeeld - betreffende apostel William Edgar Erry (* 1924; † 2014). Weliswaar is hij dit voorjaar overleden maar enkele jaren geleden sprak ik hem in Zeist, toen hij daar de dienst bijwoonde waarin Bert Wolthuis voor de Gemeente van Apostolische Christenen het ambt van opziener ontving. Oudere broeders en zusters in de Nieuw-Apostolische Kerk zullen van apostel Erry nog wel weten dat hij destijds was uitgezonden naar India door districtsapostel Michael Kraus. Wellicht herinnert men zich apostel Erry bovendien van een "stamaposteldienst" in de Houtrusthallen in Den Haag. Hierna wordt de NAK-geschiedschrijving vaag over hem.

Als ergens een puzzelstukje ontbreekt, betekent dit vanzelf nog niet dat het ook niet bestaat. Het maandblad "De Bazuin Sions" van de Gemeente van Apostolische Christenen, waarvan er een gecombineerde uitgave verscheen voor januari en februari 1982, brengt schokkende achtergronden aan het licht - over machiavellisme:
Apostel William Edgar Erry

Op 26 januari 1924 werd ik in Londen geboren, waar ik ook mijn jeugd
doorbracht. Toen de tweede wereldoorlog begon was ik 15 jaar oud. Toen ik
achttien jaar werd, moest ik in dienst. Aan het eind van de oorlog werd ik
ingedeeld bij het bezettingsleger in Duitsland.

Het was in Herford (Westfalen), dat ik door een zeer gelovige en liefdevolle
familie, die mij als hun eigen zoon behandelde, voor het eerst met de
Nieuw-Apostolische Kerk in aanraking kwam. Op 27 april 1947 werd ik in
Herford verzegeld. Kort daarna kreeg ik ontslag uit militaire dienst en daarom
keerde ik in augustus 1947 naar Londen terug. In die tijd had de Nieuw-
Apostolische Kerk geen gemeenten in Engeland. Samen met anderen ging ik
meteen met vreugde en ijver aan het werk om daarin verandering te brengen.
Op 11 oktober 1948 werd ik door de districtsoudste Kraus, die uit Canada naar
ons toekwam, in het ambt van onderdiaken gezet. Op dat moment waren er
drie kleine gemeenten in Engeland. Daarna breidde dit werk zich uit tot geheel
Engeland en Ierland.

(...)
Op 10 december 1950 werd ik tot priester geroepen en in 1953 ontving ik van
apostel J. P. Fendt uit New York, die op bezoek was in Engeland, het evan-
gelistenambt. ln 1959 ontving ik de oudste-bediening en in 1967 het ambt van
opziener.

Op 3 maart 1969 vloog ik van Londen naar Bombay in India, teneinde te
trachten in dit grote land de Nieuw-Apostolische Kerk te grondvesten. Met
Gods hulp kon op 5 maart 1969 de eerste dienst in Bombay worden gehouden.
Deze vond plaats in een huiskamer en werd door slechts enkele mensen bijge-
woond. Deze dienst werkte als een lont in een kruitvat, en leidde tot een
geestelijke 'vuurgloed', die zich in korte tijd als een soort 'bosbrand' over heel
India uitbreidde. In november 1970 verhuisde ik met mijn familie naar India
teneinde mij definitief in Bombay te vestigen.

Het aantal zielen, dat toebereid werd voor de heilige verzegeling, groeide snel.
Op 8 augustus 1971 werd mij tijdens een feestelijke dienst in Essen het
apostelambt toevertrouwd. Met Gods hulp werd het mij ook mogelijk gemaakt
een begin te maken in Sri Lanka (Ceylon), Maleisië, Kenia en Tanzania. Ook
bezocht ik Birma, waardoor ook daar het Werk Gods een aanvang kon nemen.
Toen het Werk, vooral in India, met sprongen vooruitging, werd ik in toe-
nemende mate onrustig als gevolg van de wijze waarop de apostel Kraus (die
als districtsapostel voor India optrad en dus de eerst verantwoordelijke was)
probeerde met behulp van geld een aantal ambtsbroeders aan zich
ondergeschikt te maken en deze zodoende ook onder controle te houden. Hij
is een zeer rijk man, maar gebruikte zijn rijkdom, vooral in een arm land als
India, op geheel verkeerde wijze. Hij plaatste alle ambtsbroeders, die voor het
merendeel arm zijn, op een loonlijst en dwong ze daardoor precies datgene te
doen wat hij van hen verlangde. Zij werden daardoor als marionetten in een
poppenspel; zij leefden voortdurend onder de bedreiging, dat hun salaris
verminderd zou worden, als ze ook maar een klein beetje ongehoorzaam
zouden zijn. Ik verafschuwde deze arbeidsmethode, daar het mijn vaste
overtuiging is, dat men God slechts uit liefde kan dienen! Dit misbruik van
geldelijke betalingen kweekte slechts corrupte ambtsbroeders. Ik wendde mij
daarom hulpzoekend tot de toenmalige stamapostel
Walter Schmidt, opdat
deze een eind zou maken aan dit misbruik. Ik vreesde echter al bij voorbaat
dat ook de stamapostel niets zou kunnen uitrichten tegen de macht van het
geld van Kraus. Bovendien was hij in die tijd reeds oud en zwak, en hoewel hij
het aanvankelijk helemaal met mij eens was, deed hij uiteindelijk toch datgene
wat Kraus, met behulp van enige bevriende hoge ambtsdragers, van hem
verlangde. Op 12 april 1974 schreef hij mij een brief, waarin hij mij meedeelde,
dat ik van mijn apostelbediening ontheven was. Hij gaf geen enkele grond voor
deze handelwijze aan; wel werden er enkele dreigementen aan toegevoegd.

Mijn innerlijke, geestelijke houding ten opzichte van het Werk des Heren bleef
door deze dwaze handelwijze onveranderd; gelet op de in die tijd reeds
beginnende seniliteit van de stamapostel, heb ik hem dit optreden vergeven.
Diegenen echter, die hem ertoe verleid hebben deze noodlottige stap te doen,
zullen zich ongetwijfeld voor hun uit jaloezie voortkomende slechte daden
hebben te verantwoorden.

Ik heb echter mijn arbeid als apostel voor India voortgezet, in het vaste geloof,
dat een apostelambt niet door mensen, maar door de Heer Jezus zelf is
gegeven; Hij alleen zou het mij kunnen afnemen. Helaas hebben zij het mij
sinds die tijd erg moeilijk gemaakt; zij hebben mij op elke mogelijke wijze
dwarsgezeten, maar God heeft mij niet verlaten!

In het voorjaar van 1980 ontmoette ik tijdens een bezoek aan Stuttgart de
apostel Kahlert, die mij in verbinding bracht met andere apostelen, die
soortgelijke doorlevingen hadden meegemaakt.

Ik dank God, dat deze broeders en apostelen mij op liefdevolle en vriendelijke
wijze in hun armen sloten. Zij boden mij niet alleen hun liefde en
broederschap aan, maar ook elke mogelijke hulp, opdat het grote Werk van
God onze Vader in India kan worden voortgezet.

W.E. Erry
Stamapostel Schmidt (* 1891; † 1981) was 82 jaar oud, toen hij apostel Erry uit diens ambt zette. In februari 1975 werd Schmidt opgevolgd door Ernst Streckeisen.

Zie over eveneens verzwegen misstanden in de Nieuw-Apostolische Kerk bijvoorbeeld ook het bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Do 10 Nov 2011, 23:15" in de thread "Elders gelezen... ", waaruit de onderstaande quote:
Redactie schreef:(...)
Deze week publiceerde Christ-im-Dialog een artikel waarin het handelt over het pas uitgekomen boek "Missionsarbeit in Sibirien für die Neuapostolische Kirche" door Helmut Winner, een gewezen NAK-gemeentevoorganger die zijn ervaringen in de missiearbeid vanuit Nordrhein-Westfalen (!) kritisch belicht. Zo schrijft hij in diens voorwoord: "Die Anerkennung in der Öffentlichkeit stand im Vordergrund, und dazu brauchte man Wachstum." Met de meest oprechte bedoelingen had hij zich opgegeven om in Siberië onder temperaturen van soms 45 graden Celsius onder nul mee te helpen bij het zendingswerk. Maar het loopt uit op een ware deceptie. De redactie van Christ-im-Dialog: "Und je weiter der Autor in die Ferne zieht, umso klarer wird ihm, dass er Täter und Opfer eines Systems war, dem es weniger um die Menschen, sondern mehr um die Mitgliederzahlen und die Bedeutung ihrer "Apostel" geht." De vraagstelling die zich voor de auteur gaandeweg opwierp werd namelijk: heeft dit alles nu feitelijk plaats "im Namen Gottes", is het een "Berufung" of alleen maar een "Abenteuer"?

(...)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Het verraste mij zojuist dat ik in de krant opeens de kop tegenkwam: "Hoe houden predikanten twijfelaars aan boord?" In het artikel vertellen drie jonge predikanten hoe zij omgaan met "de ontkerkelijkte samenleving". Eén van hen:
  • "Je moet je niet leuker voordoen dan je bent. Natuurlijk: je kunt een beamer ophangen, je kunt andere muziek spelen en je kunt iets met Twitter doen, maar men doorziet feilloos of het gemeend is of een maniertje om mensen binnen te krijgen. Geloof je nog wat je predikt? Durf je jezelf op het spel te zetten? Dan komt een kerkdienst onder spanning te staan. En gooi die Bijbel weer open, die verhalen gaan ook over ons. Het is juist prettig om een plek te zijn waar gebeurt wat je mag verwachten."

    Bron: de Volkskrant, maandag 22 september 2014, pagina 10-11/Ten Eerste
Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk weet ik maar al te goed hoe het is als er gebeurt wat je juist NIET mag verwachten. Ze zijn daar nu beamers aan het ophangen...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

@TB
Geloof je nog wat je predikt? Durf je jezelf op het spel te zetten?
Wat een prachtige zelfreflectie. In het verleden was het ook de bedoeling dat te bewerkstelligen met Dienen en Leidinggeven.
Alleen gold dat dan weer niet niet voor het hogere kader vanaf voorganger.
D&L ging in Nederland daardoor roemloos ten onder aan machtsspelletjes en politiek.
Ze zijn daar nu beamers aan het ophangen...
Dat is waar ze bij de NAK erg goed in zijn; ophangen en laten vallen...

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17.30 uur]


@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) Dat zit hem voor de aangesloten leden met name ook in het gedachtegoed waarmee men zich verbonden voelt. Bijzonder representatief hiervoor lijkt mij de rubriek "Medien im Fokus" op de website van Bischoff Verlag, de uitgeverij van de kerk waar de redactie zetelt van het in vele talen verschijnende tijdschrift "Unsere Familie". Zo'n vijf jaar lang heeft men per editie een "apostelwoord" gekozen dat vanuit het nieuw-apostolische geloof van wezenlijk belang wordt geacht. Voorheen bestond er in het ledenblad "De Stem van de Wachter" een soortgelijke rubriek, getiteld "Waardevolle woorden van de Stamapostel".

Weliswaar wordt niemand wijzer van mooie woorden zonder daarbij de aansprekende even mooie daden, doch zulks terzijde. Hieronder de bovenbedoelde quotes:
»Medien im Fokus« ist die Online-Rubrik, in der Eigenproduktionen und Produkte des Bischoff Verlags vorgestellt werden. Auch Auszüge aus interessanten Publikationen und Medienübersichten werden hier geboten. Hier die 14-täglichen Impulse der Apostel in »Unsere Familie«, die die Online-Redaktion über vier Jahre hinweg aus den UF-Ausgaben 06/2010 bis 12/2014 zusammengestellt hat.

Impulse 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010
  • 2014
    • 12/2014: Tradition bringt kein Heil. Nur ein Glaube voller Leben, ein lebendiger Glaube bringt Heil. Der lebendige Glaube bewegt etwas. Der ändert etwas in uns und in unserem Leben. Da ist Entwicklung, da ist Veränderung.
    • 11/2014: Wie stark ist mein Wunsch, den Nächsten zu lieben, und zwar genau denjenigen, den ich heute noch nicht mag? »Bitte hilf mir, gib mir die Kraft, auch ihn zu lieben.« Ist das nicht ein schönes Gebet? (Jean-Luc Schneider)
    • 10/2014: Gottes Liebe ist grenzenlos, sie bleibt nicht irgendwo stehen, schließt niemanden aus. Wie schön, wenn wir das erkennen und dann auch in unserem Teil bemüht sind, Liebe verschwenderisch an andere weiterzugeben. (Klaus Katens)
    • 09/2014: Gott entfernt die Hindernisse nur, wenn sie uns davon abhalten könnten, das Heil zu erlangen, ansonsten lässt er sie und gibt uns Kraft, sie überwinden zu können. (Jean-Luc Schneider)
    • 08/2014: Leid macht nicht selig. Aber das Nachfolgen im Leid, das macht selig. (Jean-Luc Schneider)
    • 07/2014: Wir erkennen in unserem Nächsten jemanden, der von Jesus geliebt wird, auch wenn er im Gefängnis sitzt, auch wenn er ein Fremder ist, auch wenn er einen ganz anderen sozialen und kulturellen Hintergund hat. (Jean-Luc Schneider)
    • 06/2014: Jesus zu lieben heißt auch, die strikte Konsequenz, die Eindeutigkeit, die Wahrhaftigkeit zu lieben. (Jean-Luc Schneider)
    • 05/2014: Mehr als je zuvor wollen wir beten: Ich bitte dich nicht, dass sich mein Nächster ändert. Schenke mir aber die nötige Liebe, damit ich ihn so lieben kann, wie er ist. (Jean-Luc Schneider)
    • 04/2014: Ich kenne keine größere Stärke als die Stärke, die darin besteht, sich von Gott geliebt zu wissen. (Jean-Luc Schneider)
    • 03/2014: Die ganze Heilige Schrift ist ein Ruf Gottes an die Menschheit: Kommt zurück zu mir. (Jean-Luc Schneider)
    • 02/2014: Bitte vergib, auch wenn es noch so schwer ist; nicht weil du verdammt bist, wenn du es nicht machst, sondern weil dir Gott noch viel mehr geben kann, wenn du vergeben hast. Lass dich versöhnen mit Gott, lass dich versöhnen mit deinem Nächsten. (Jean-Luc Schneider)
    • 01/2014: Seid anspruchsvoll, wenn es um die Kirche geht, und verlangt nur das Beste. (Jean-Luc Schneider)

  • 2013
    • 24/2013: Das ist Gott in Jesus Christus. In seiner Liebe hat er sich erniedrigt, er hat den Schwachen geholfen. (Jean-Luc Schneider)
    • 23/2013: Die Güte des Herrn hat kein Ende, im Gegenteil, sie ist jeden Morgen neu, so dass wir immer neue Aspekte des Segens entdecken können. (Jean-Luc Schneider)
    • 22/2013: Alle Christen können sich darüber freuen, dass Gott sie liebt. Alle Christen können sagen: Gott hat mich so lieb, dass sein Sohn für mich gestorben ist. (Jean-Luc Schneider)
    • 21/2013: Ich weiß wohl, man kann nicht alles vergessen, was uns der Nächste angetan hat. Aber wir können und sollen es vergeben. (Jean-Luc Schneider)
    • 20/2013: Wer nichts von Gott erbittet, der bekommt von ihm auch keine Antwort, das war schon immer so. (Jean-Luc Schneider)
    • 19/2013: Wie können wir den Willen Gottes verkünden? Indem wir ein Beispiel geben und uns bemühen, nach dem Evangelium zu leben. (Jean-Luc Schneider)
    • 18/2013: Mit der Zeit hat man ein negatives Bild vom Willen Gottes, weil man an Prüfung, an Leid und so weiter denkt. Aber das ist eigentlich nicht der Wille Gottes. Der Wille Gottes ist etwas ganz anderes: Gott will dein Heil. (Jean-Luc Schneider)
    • 17/2013: Wer eigenmächtig seinen Weg sucht, kann nie sicher sein, ob es der richtige Weg ist. Er muss das Ende des Weges abwarten. Wer aber den Willen Gottes tut, ist sicher, die rechte Entscheidung getroffen zu haben. (Jean-Luc Schneider)
    • 16/2013: Der Herr ist nahe denen, die ein zerbrochenes Herz haben, und will denen helfen, die ein zerschlagenes Gemüt haben. (Jean-Luc Schneider)
    • 15/2013: Der Mensch misst das Ergebnis, nicht die Anstrengung. Gott aber misst das Bemühen, nicht das Resultat. (Jean-Luc Schneider)
    • 14/2013: Der Herr kommt nie zu spät, seine Hilfe auch nicht. Wir müssen lediglich darauf achten, dass wir nicht zu spät dran sind. (Jean-Luc Schneider)
    • 13/2013: Das Irdische beherrscht uns manches Mal sehr. Aber suchen wir den Herrn und seine Kraft, dann können wir das Irdische beherrschen. (Wilhelm Leber)
    • 12/2013: Geh mit offenen Augen durch diese Zeit und versuche das, was der Herr für dich bereitet, zu erkennen. (Wilhelm Leber)
    • 11/2013: Der Herr wird alles neu machen. Das ist unsere Zukunft. (Wilhelm Leber)
    • 10/2013: Lasst uns willig sein zur Versöhnung. Das schafft Freude. (Wilhelm Leber)
    • 09/2013: Ich wünsche mir, am Ende meines Lebens sagen zu können: Die Gnade Gottes war bei mir. (Wilhelm Leber)
    • 08/2013: Es steht auch hinter den Verhältnissen unserer Zeit ein Geheimnis, und es ist gut, wenn wir nicht darüber jammern, wie schwierig alles ist, sondern wenn wir sehen: Das hat Gott zugelassen. (Wilhelm Leber)
    • 07/2013: Setzt gegen das Böse das Gute, und zwar ganz bewusst. Setzen wir gegen den Egoismus dieser Zeit. (Wilhelm Leber)
    • 06/2013: Bekennen ist mehr als nur glauben. Bekennen ist immer nach außen gerichtet, das ist etwas, wovon andere erfahren. (Wilhelm Leber)
    • 05/2013: Wenn Jesus uns auffordert, unserem Nächsten zu vergeben, dann sollten wir ihn nicht warten lassen. (Michael Ehrich)
    • 04/2013: Ein einzelnes Gebet kann Welten bewegen. (Wilhelm Leber)
    • 03/2013: Die schönsten Lobopfer sind solche, die gebracht werden, wenn man schwierige Verhältnisse durchlebt und dennoch Gott erhöht und ihm für alles Gute dankt. (Wilhelm Leber)
    • 02/2013: Es ist eine Gesetzmäßigkeit des Reiches Gottes, dass wir uns, wenn wir uns einander zuwenden, auch dem Sohn Gottes zuwenden, weil wir wissen, dass in Bruder und Schwester auch der Herr ist, dem wir wohl tun können. (Pascal Strobel)
    • 01/2013: Den Weg, der zu ihm führt, hat Gott ganz individuell für dich und mich gelegt. (Jean-Luc Schneider)

  • 2012
    • 24/2012: Wer die Gegenwart nicht nutzt, der versäumt die Zukunft. (Wilhelm Leber)
    • 23/2012: Neid blockiert die Dankbarkeit. Wir wollen uns davor hüten und uns vielmehr freuen, wenn es anderen gut geht. (Wilhelm Leber)
    • 22/2012: Die Liebe zu Gott ist nicht so sehr eine Sache des Gefühls oder der Emotionen, sondern Gott zu lieben bedeutet, sich für Gott zu entscheiden. (Wilhelm Leber)
    • 21/2012: Es ist ein wunderbares Gefühl, zu wissen, dass Gott mit uns ist: Wir sind nie allein. (Wilhelm Leber)
    • 20/2012: Lasst es uns üben, alle Sorge auf den Herrn zu werfen. (Wilhelm Leber)
    • 19/2012: Wenn wir Probleme haben, anderen zu vergeben, lasst uns an unsere eigenen Sünden denken. Dann wird uns so manches einfallen, das uns zur Erkenntnis führt, kein Recht zu haben, andere zu verurteilen. (Wilhelm Leber)
    • 18/2012: Innigste Verbindung mit Jesus Christus heißt nicht, hinter ihm herzulaufen, das heißt, von ihm zu leben, aus ihm zu schöpfen und in ihm aufzugehen. (Bernd Koberstein)
    • 17/2012: In der heutigen Zeit, wo so viele Stimmen zu hören sind, fällt es schwer, das Wort Gottes zu bewahren. Man muss das ganz bewusst tun und sich jeden Tag ein bisschen Zeit dafür nehmen. Wer das tut, der ist gesegnet. (Wilhelm Leber)
    • 16/2012: Falsche Propheten sind solche, die Jesus Christus als Erlöser beiseiteschieben. (Wilhelm Leber)
    • 15/2012: Kommt mit eurem Unglauben und eurem Zweifel, kommt mit eurer Schuld, kommt mit euren Sorgen und Nöten. Die Tür ist offen und Gott wird dafür sorgen, dass niemand diese Tür schließen kann. (Wilhelm Leber)
    • 14/2012: Wenn wir uns gegenseitig als von Gott Erwählte ansehen, was für eine schöne Gemeinschaft haben wir dann. Dann schaut man nicht auf die Fehler und auf das, was nicht so ist, wie es sein sollte, sondern sieht das Verbindende. (Wilhelm Leber)
    • 13/2012: Lasst euch für das Werk Gottes begeistern! Stellt es ins Zentrum eures Lebens, dann erlebt ihr unendlich viel Freude, überschwängliche Freude, trotz aller Bedrängnis. (Wilhelm Leber)
    • 12/2012: Lasst uns immer Brücken bauen, immer aufeinander zugehen, Frieden stiften. Das ist das Wesen der Gotteskinder. (Wilhelm Leber)
    • 11/2012: Erlösung setzt voraus, dass man im Glauben auf den Herrn schaut. Ohne Glauben geht das alles nicht. (Wilhelm Leber)
    • 10/2012: Das ist meine Vision: Eine Kirche, in der einer dem anderen dient, in der alle bestrebt sind zu dienen. (Wilhelm Leber)
    • 09/2012: Wie betrachten wir unsere Brüder und Schwestern? Es ist schön, wenn wir »Augen der Liebe« haben und andere mit Mitgefühl und Zuneigung betrachten. (Wilhelm Leber)
    • 08/2012: Lasst uns auch erkennen, dass oft das Schweigen Gottes eine Antwort ist. (Raúl Montes de Oca Daiqui)
    • 07/2012: Wenn ihr etwas aufgebt um des Herrn willen, auch wenn ihr im Recht seid, wenn ihr loslasst, dann bringt das ewigen Gewinn. (Wilhelm Leber)
    • 06/2012: Was wir erleben, ist nicht einfach Glück oder Zufall, es ist die Führung unseres himmlischen Vaters. (Wilhelm Leber)
    • 05/2012: Wenn man Licht haben will, dann muss man zum Licht hingehen, muss ganz nahe an der Lichtquelle sein. (Urs Hebeisen)
    • 04/2012: Wenn man seine Grenzen sieht und akzeptiert, dann lebt man besser. (Michael Ehrich)
    • 03/2012: Das ist es, was Gnade bewirken soll: dass wir alle Bitterkeit und Zorn ablegen und die Vollkommenheit anstreben, dass wir vergebungsbereit sind, liebevoll miteinander umgehen. (Wilhelm Leber)
    • 02/2012: Seid füreinander da! Die Brüder für die Gemeinde, die Gemeinde für die Brüder, die Eltern für die Kinder, die Kinder für die Eltern – lasst uns füreinander da sein. Das ist Gemeinschaft. (Wilhelm Leber)
    • 01/2012: Wer die Hilfe Gottes haben will, der muss dem Herrn vertrauen. Ohne Vertrauen zum Herrn kann das nicht gehen. (Wilhelm Leber)

  • 2011
    • 24/2011: Es gibt uns Sicherheit, dass wir den Sohn Gottes um uns wissen in unseren Tagen; er hat wahrlich Bedrängnis in allen Facetten durchlebt. (Jens Lindemann)
    • 23/2011: Sich selber überwinden, einfach auf den anderen zugehen und Zeichen der Liebe setzen. (Wilhelm Leber) 
    • 22/2011: Wenn die Liebe wie eine eiserne Säule ist, dann trägt sie auch Unvollkommenheiten und Schwächen in der Gemeinde. (Wilhelm Leber)
    • 21/2011: Lasst uns nicht auf die traurigen Seiten des Lebens blicken, sondern auf die guten Seiten. (Wilhelm Leber)
    • 20/2011: Interesse steuert Wahnehmung ... Wenn wir die Schönheit unseres Glaubens sehen, dann erwacht unser Interesse daran. (Michael Ehrich)
    • 19/2011: Wie wäre wohl die Geschichte verlaufen, wenn die Menschen das Wort Gottes mit dem Herzen gefasst hätten. (Wilhelm Leber)
    • 18/2011: Wenn in der Familie, mit den Kindern, irgendetwas die Harmonie getrübt hat und man sich nach dem Gottesdienst zusammengefunden und beschlossen hat, einen Neuanfang zu machen, dann war das sehr segensreich. Solch einen Neuanfang kann man immer machen. (Wilhelm Leber)
    • 17/2011: Manche Menschen halten sich für klug, weil sie intelligent sind. Klug ist aber, war nach Gott fragt. (Wilhelm Leber)
    • 16/2011: Tritt heraus aus deiner Zeitbedrängnis und sieh deine Zeit als ein Geschenk Gottes an. (Michael Ehrich)
    • 15/2011: Liebevolle Zuwendung zum Nächsten, Barmherzigkeit, nachsichtiger Umgang mit Schwächen, Versöhnungs- und Vergebungsbereitschaft sind Zeichen der Nachfolge Christi. (Gerald Bimberg)
    • 14/2011: Mögen wir danach trachten, uns selbst richtig zu sehen. Wir wollen auch sehen, was es in der Gemeinde und in unserer Umgebung zu tun gibt. Es gibt vieles zu tun; aber nicht alle sehen das. (Wilhelm Leber)
    • 13/2011: Unser Glaubensleben ist kein Spaziergang, sondern ist und bleibt Kampf. Das ist auch nahe liegend, wenn man das Leben Jesu zum Maßstab nimmt. (Wilhelm Leber)
    • 12/2011: Wenn man in sich hineinhorcht, wird man feststellen, dass dieses und jenes in den Augen des Herrn nicht bestehen kann. Wenn wir mit ganzem Herzen Gnade suchen, dann werden wir auch Gnade finden. (Wilhelm Leber)
    • 11/2011: Weisheit für die Zukunft bedeutet: Nie das Ziel aus den Augen verlieren. (Michael Deppner)
    • 10/2011: Gerade wenn jemand ein wenig am Rande steht: sprecht ihn an, holt ihn in euren Kreis! (Wilhelm Leber)
    • 09/2011: Wie soll uns der Herr helfen, wenn uns gar nicht danach verlangt? (Wilhelm Leber)
    • 08/2011: Wenn man sich ungerecht behandelt fühlt, wenn man angegriffen wird, möchte man es dem anderen heimzahlen. Ach, lasst uns doch darauf verzichten. Es ist viel besser, Vergebung zu üben, sich versöhnlich zu zeigen, als vergelten zu wollen. (Wilhelm Leber)
    • 07/2011: Lieben wir Gott über alles, dann kränken oder verletzen wir niemand. Wir fügen einander keinen Schaden zu, oder reden schlecht übereinander. (Jeremia Joubert)
    • 06/2011: Schon viele Menschen haben das Wort Gottes gehört, aber es war ihnen nicht bewusst, dass Gott sie in diesem Augenblick besuchte. (Wilhelm Leber)
    • 05/2011: Tragen wir in uns die Gewissheit: Ganz gleich, was auch geschieht und was kommen mag – ich bin in Gottes Hand, mir kann nichts geschehen. (Wilhelm Leber)
    • 04/2011: Wo noch Zwist und Unfrieden ist, lasst uns das beiseitetun und den völligen Frieden aufnehmen. (Wilhelm Leber)
    • 03/2011: Ich habe meine Aufgabe nie darin gesehen, das zu tun oder zu verkünden, was vielleicht ankommt, sondern ich habe meine Aufgabe darin gesehen, zu verkündigen und zu tun, worauf es ankommt. (Karlheinz Schumacher)
    • 02/2011: Man muss einen Blick dafür haben, wo sich die liebende Hand Gottes zeigt, wo Gott nahe ist. (Wilhelm Leber)
    • 01/2011: Was die Beherrschung des Leibes betrifft, so wollen wir uns besonders dazu anhalten, unsere Zunge im Zaum zu halten. (Raymond Estrade)

  • 2010
    • 24/2010: Schwärmerei und alles, was man nach außen hin zeigen will, um sich einen besonderen Anschein zu geben, spielen vor Gott keine Rolle. (Wilhelm Leber)
    • 23/2010: Wenn in einer Gemeinde keine Liebe spürbar ist, hat man nichts, woraus Stärke kommen könnte. Wie kann man Gäste in die Gemeinde einladen, wenn sie keine Liebe in der Gemeinde spüren? (Wilhelm Leber)
    • 22/2010: Zuerst Frieden suchen. Zuerst Versöhnung anstreben. Zuerst sich selbst kontrollieren, den Balken im eigenen Auge sehen, bevor man sich dem Nächsten zuwendet. (Wilhelm Leber)
    • 21/2010: Woher nehmen wir die Kraft zur Umkehr? Aus dem Wort Gottes und aus der Gemeinschaft. (Allister Kriel)
    • 20/2010: Es ist schön, wenn man an unserem Wesen, an unserem Tun und Lassen die Handschrift des Heiligen Geistes erkennen kann. (Wilhelm Leber)
    • 19/2010: Wenn jemand, der nicht schwimmen kann, um Hilfe ruft, weil er am Ertrinken ist, wird man ihn nicht erst fragen: Sind Sie ein guter oder ein schlechter Mensch? Sind Sie reich oder arm? (Wilhelm Leber)
    • 18/2010: Das ist die wahre Quelle der Begeisterung für den Glauben: Leben im Blick auf Christus. (Gert Opdenplatz)
    • 17/2010: Wenn wir mit Jesus Christus verbunden bleiben, dann strahlt das Licht der Hoffnung und der Liebe. (Armin Brinkmann)
    • 16/2010: Wer keine Hoffnung mehr hat, der gibt auf. (Wilhelm Leber)
    • 15/2010: Der Heilige Geist ist nicht einfach etwas, was ohne irgendwelche Besonderheiten auf uns kommt, sondern seine Hauptwirkung ist Kraft. Wo der Heilige Geist wirkt, da muss Kraft sein. (Wilhelm Leber)
    • 14/2010: Gib nicht auf, hör nicht auf, mit Gott zu reden, denn die Hilfe kommt gewiss! (Rudolf Kainz)
    • 13/2010: Wo immer der Herr war, hat er den Menschen eine Perspektive eröffnet. (Wilhelm Leber)
    • 12/2010: Überwinden ist eine Vollzeitbeschäftigung, sieben Tage, 24 Stunden lang. (Leslie Latorcai)
    • 11/2010: Aber seht bitte bei allem zu, dass ihr nicht verführt werdet. (Wilhelm Leber)
    • 10/2010: Aus dem Glauben heraus zu handeln, das bringt Segen und bringt auch Erfolg, nicht immer in der Weise, wie wir denken, aber in der Weise Gottes. (Wilhelm Leber)
    • 09/2010: Für einen starken Glauben gibt es keine Grenzen. (Wilhelm Leber)
    • 08/2010: Jedes Gotteskind ist berufen, »Licht der Welt« zu sein. Darum möge jeder sich immer wieder die Frage stellen: Was strahlst du aus? (Edmund Stegmeier)
    • 07/2010: Wir brauchen uns nicht zu fürchten, denn wir sind in der Hand Gottes. Nichts geschieht ohne den Willen Gottes, wovor sollten wir uns also fürchten? (Wilhelm Leber)
    • 06/2010: Die Welt kann nicht unbeschränkt über uns herrschen und uns beeinflussen, sondern da ist einer, der größer und stärker ist und das ist der Herr. (Wilhelm Leber)

    Bron: http://www.bischoff-verlag.de/public_vf ... _im_fokus/
Ik ben maar zo vrij geweest om "van kleur te verschieten" wanneer het m.i. een uitspraak betrof... "waarvan in het voortraject de werking nog niet werd onderzocht". Zie wat dat betreft mijn bericht op "Zo 06 Jul 2014, 21:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... " en in de thread "Wát is er gaande?" op "Za 01 Feb 2014, 14:34"; in diezelfde thread het bericht op "Wo 05 Feb 2014, 18:40" - en op het Forum van Bauke Moesker de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept".

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Waar "de heiligen" verschijnen wordt een ieder geacht de schijn van heiligheid in acht te nemen. In dat klimaat waarin alles naar haar welgevallen uitpakt, wenst de internationale kerkleiding in gelukzaligheid te vertoeven - "totdat het einddoel zal zijn bereikt". Zo ongeveer staat het de betrokkenen althans voor ogen. Ten aanzien van deze gelukzaligheid heeft er in de Nieuw-Apostolische Kerk evenwel een steeds groter wordende kloof kunnen ontstaan tussen enerzijds de "halers" ervan en anderzijds de "betalers". De bron is daardoor opgedroogd. Dan kun je in feite alleen nog maar herinneringen ophalen; zaken memoreren. Voor het overige treffen de leden zich in en rond de sociëteit. Vroeger was dat "de gemeenschap". Wat er gebeurd is, is, dat machtsfiguren er het woord namen en God voorhielden: "Kijk, hier komt U te wonen en als U bezoek krijgt, moet iedereen zich daar en daar aan houden; verder laat U alles maar aan ons over." De Zijnen werd te verstaan gegeven: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden." De offerkisten stonden al klaar en het feest kon beginnen. Ziedaar "de reine Jezusleer, versie 2.0". Spectaculaire evenementen werden op touw gezet en de hoofdpersonen aanbeden.

(...)

Vanachter de coulissen werd deze geloofsgemeenschap heimelijk omgebouwd tot een amusementsbedrijf. Achter op de zwarte kostuums van de dienaren zou daarom het opschrift "CREW" niet misstaan. Herkenbaar?!

(...)


Uit: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Zo 25 Aug 2013, 12:47" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Vaak zijn het juist buitenstaanders die snel haarfijn aanvoelen waar de schoen wringt:
(...)
Mit den katholisch-apostolischen Gemeinden hatte ich mich immer wieder einmal beschäftigt, mit den Neuapostolischen gar nicht und mit der 1955 in Düsseldorf gegründeten Abspaltung von der Neuapostolischen Kirche, die dann schlicht und einfach unter dem Namen Apostolische Gemeinschaft firmierte, nur sehr wenig. Eins schien mir offensichtlich: die Ämter haben sich in diesen Traditionen stärker erhalten als die Charismen (klingt irgendwie bekannt oder?). So muss es wohl Gott selbst gewesen sein, der Anfang und Mitte des 20. Jahrhunderts dann neue Aufbrüche schenkte: die Pfingstbewegung und die Charismatische Erneuerung. Warum? Weil er doch so gern seine weltweite Gemeinde mit den Gnadengaben des Heiligen Geistes beschenken wollte!

(...)


Uit: Was ist das – apostolisch?
von Gerhard Bially | am Oktober 11th, 2013 | Der verpasste Musikvortrag und die große Überraschung
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

In het voorlaatste bericht in deze thread accentueerde ik negen opvallende uitspraken van stamapostel Wilhelm Leber, de internationale bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk van 2005 tot 2013:
  1. 12/2013: Geh mit offenen Augen durch diese Zeit und versuche das, was der Herr für dich bereitet, zu erkennen. (Wilhelm Leber)
  2. 23/2012: Neid blockiert die Dankbarkeit. Wir wollen uns davor hüten und uns vielmehr freuen, wenn es anderen gut geht. (Wilhelm Leber)
  3. 12/2012: Lasst uns immer Brücken bauen, immer aufeinander zugehen, Frieden stiften. Das ist das Wesen der Gotteskinder. (Wilhelm Leber)
  4. 07/2012: Wenn ihr etwas aufgebt um des Herrn willen, auch wenn ihr im Recht seid, wenn ihr loslasst, dann bringt das ewigen Gewinn. (Wilhelm Leber)
  5. 02/2012: Seid füreinander da! Die Brüder für die Gemeinde, die Gemeinde für die Brüder, die Eltern für die Kinder, die Kinder für die Eltern – lasst uns füreinander da sein. Das ist Gemeinschaft. (Wilhelm Leber)
  6. 23/2011: Sich selber überwinden, einfach auf den anderen zugehen und Zeichen der Liebe setzen. (Wilhelm Leber)
  7. 10/2011: Gerade wenn jemand ein wenig am Rande steht: sprecht ihn an, holt ihn in euren Kreis! (Wilhelm Leber)
  8. 04/2011: Wo noch Zwist und Unfrieden ist, lasst uns das beiseitetun und den völligen Frieden aufnehmen. (Wilhelm Leber)
  9. 22/2010: Zuerst Frieden suchen. Zuerst Versöhnung anstreben. Zuerst sich selbst kontrollieren, den Balken im eigenen Auge sehen, bevor man sich dem Nächsten zuwendet. (Wilhelm Leber)
Uiteraard werd betrokkene ook vóór 2010 al veelvuldig geciteerd, zoals in 2006 als volgt via de internationale website van de kerk:
Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
12.03.2006

Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

(...)


Bron: Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal, http://www.nak.org/nl/nieuws/news-displ ... cle/13948/
Dat waren veelbetekenende "waardevolle woorden" van niemand minder dan de "Stamapostel"! Vooral de toevoeging "Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven" is mij destijds niet ontgaan. Als dat écht de insteek wordt waarmee nu voortaan dienaren in Zijn werk (!) dienstbaar willen zijn, dacht ik, dan zal menige ziel voor wie dat in mijn kerk tot nu toe nog allerminst vanzelfsprekend lijkt, zich alsnog in Jezus' armen volkomen veilig kunnen voelen.

Immers, wie het als Godsgezant als een heilige opdracht beschouwt om met Zijn hulp en vanuit Zijn liefde een ieder te dienen die Hij in Zijn werk rechtvaardigen wil, doet recht aan wat er valt na te lezen in de Bijbel, zoals:
  • “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”

    Uit: Matteüs 25: 40


    [41] Ik verzeker je: wie jullie een beker water te drinken geeft omdat jullie bij Christus horen, die zal zeker beloond worden.
    [42] Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.


    Uit: Marcus 9 (NBV)


    [2] Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden. [3] Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed,’ terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,’ [4] maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald?

    Uit: Jakobus 2 (NBV)
Maar wat gebeurde er sinds die spraakmakende en allerwegen wereldkundig gemaakte oproep in Wiesbaden op 12 maart 2006 van stamapostel Wilhelm Leber? Exact: voor geen enkele ziel werd er ooit ook maar één enkele seconde "gekampft". Aangesloten leden bij dit kerkgenootschap die zich -om welke reden ook- niet onvoorwaardelijk schikten naar de veelsoortige instructies die allengs zouden volgen, mede vanwege een herziening van de geloofsleer, konden subiet opkrassen of men werd heimelijk weggepest. Omdat ik via het Internet de ontwikkelingen aandachtig volgde, proefde ikzelf heel snel onraad. Die Wilhelm Leber, dacht ik; als je het mij vraagt - die deugt van geen kant: op de een of andere manier hanteert hij een dubbele agenda. Maar hoe? (...) Het duurde niet lang of ik kwam tot de verbijsterende constatering dat ik mij níet vergiste. Op bestuursniveau in de kerk bleek de toestand nog ellendiger te zijn dan ik intussen al begon te vermoeden.

Aan mooie woorden geen gebrek, aan mooie daden na 12 maart 2006 overduidelijk des te méér. Nieuwe uitspraken van Wilhelm Leber werden voor mij holle frasen.

(...)

Wat wordt ons allen met een opmerking als die van Gerhard Bially (Pinkster-theoloog en uitgever van het tijdschrift "Charisma"), "die Ämter haben sich in diesen Traditionen stärker erhalten als die Charismen", nu toch feitelijk verteld? Concreet: hoezo wierpen kerkelijke ambten een schaduw over de bezieling van dienaren? Anders gezegd: werkt de Heilige Geest zuiver door mensen die God dienen of hangt dat eerst nog af van een geestelijke bediening krachtens een kerkelijk ambt?

De meesten onder ons zullen inmiddels wel weten dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt gesteld:
"Jesus Christus ist das Haupt der Kirche. Der Stammapostel ist das Haupt aller Apostel; er leitet die Kirche zusammen mit den Aposteln."


Bron: Leitbild Dienen und Führen, http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/

Zie ook het bericht op Wo 30 Jul 2014, 20:53 in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
en het bericht op "Do 04 Sep 2014, 15:50" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Nu echter een rechtstreeks hiermee samenhangende vraag: laat het u koud als zielen -op straffe van uitsluiting- ertoe worden verplicht om dit dogma te omarmen?

Met de stelregel "Der Stammapostel ist das Haupt aller Apostel" wordt namelijk veel méér bedoeld dan wat er op het eerste gezicht met paar woorden wordt gezegd.

Hoe voor de hand liggend het ook lijkt te zijn dat zo'n simpel geformuleerde uitgangsgedachte ten grondslag ligt aan de nieuw-apostolische geloofsleer; nogmaals, uitgerekend met dit basisprincipe, "Der Stammapostel ist das Haupt aller Apostel", werd in de nieuw-apostolische geloofspraktijk bij velen het mes op de keel gezet. Om dit goed genoeg te begrijpen is het noodzakelijk om óók te weten wat er aan dat basisprincipe in historisch perspectief voorafgaat, namelijk, om precies te zijn:
"Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete."

Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, pagina 390
Rond 1897 hebben er dus blijkbaar ontwikkelingen plaatsgehad, waarna het ambt van stamapostel vorm en betekenis krijgt en het onthoofde apostelen voortbrengt! Apostelen die -zoals men dat tegenwoordig formuleert- "verbonden" moeten zijn met de stamapostel, met strikte inachtneming derhalve van de nieuw-apostolische geloofsleer; die bij de stamapostel in diens hoedanigheid van internationale bestuursvoorzitter onder contract staan, zulks in combinatie met een loondienstverband.

De nieuw-apostolische kerkleiding hult zich echter in nevelen als het erom gaat hoe door de jaren heen in detail het beloop is geweest van de gebeurtenissen die de stapsgewijze introductie verklaren van alle volmachten welke vandaag de dag zouden zijn voorbehouden aan de persoon die het ambt van stamapostel vervult en die zelf zijn opvolger aanwijst. Met andere woorden: moeten wij niet onderhand in grote vastberadenheid met elkaar ten halve keren zonder ten hele te zullen dwalen?

Ja, dus! Het lijkt helemaal nergens naar als dienaren degenen aan wie zij dienstbaar zouden zijn, niet op ooghoogte en als gelijkgerechtigden in Zijn werk bejegenen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21.15 uur]
TjerkB schreef:(...)
Concreet: hoezo wierpen kerkelijke ambten een schaduw over de bezieling van dienaren? Anders gezegd: werkt de Heilige Geest zuiver door mensen die God dienen of hangt dat eerst nog af van een geestelijke bediening krachtens een kerkelijk ambt?

(...)


Uit: Bericht op "Do 02 Okt 2014, 21:33"
@all

Met de introductie voor zichzelf van het ambt van stamapostel in 1897 door Friedrich Krebs was het de bedoeling dat het christendom, dat vanuit de apostolische beweging door een profetie van Henry Drummond in 1836 was ingedeeld in twaalf groeperingen, stammen genoemd (naar de zonen van de stamvader van de Israëlieten, Jakob, met voor elke stam als geestelijk leider een apostel), één hoofdapostel kreeg boven al deze stammen: de stamapostel. Tegelijkertijd echter introduceerde Krebs de opvatting dat God naast apostelen geen profeten meer zou zenden. Voor zover God nog wilde voorzien in profetische gaven, waren deze volgens Krebs voortaan -onder zijn supervisie- verbonden aan het ambt van apostel. Hierna werden zowel het ambt van apostel als het ambt van stamapostel door betrokkenen zelf alsmaar belangrijker gemaakt. Waar dit bijvoorbeeld toe kon leiden is dat de mensheid moest gaan geloven aan leerstellingen als de volgende:
§ 6.3 De gaven van de Heilige Geest

188. Wat verstaan wij onder de gaven van de Heilige Geest?
Onder de gaven vande Heilige Geest verstaan wij bijzondere bekwaamheden, eigenschappen en openbaringen die door de Heilige Geest in de gemeente worden opgewekt. Apostel Paulus geeft in zijn brief aan de Korintiërs (hoofdstuk 12 tot 14) opheldering over de gaven van de Geest: ze zijn op een bijzondere wijze werkzaam ten dienste van de gemeente, maar zijn ondergeschikt aan het woord van de Apostel (1 Kor. 14: 19, 37). Daardoor wordt gewaarborgd dat in de verscheidenheid van de gave toch de eenheid van de Geest bewaard blijft (1 Kor. 12: 4). Alle gaven moeten worden aangewend in goddelijke liefde (1 Kor. 13). De geest deelt de gaven toe aan degene die Hij verkiest (1 Kor. 12: 11).

191. Welke betekenis hebben de gaven van de Heilige Geest in de Nieuw-Apostolische Kerk?
Zoals de gaven de heilige Geest werkzaam waren in de gemeenten van de eerste christelijke tijd, zijn zij dat ook in de Nieuw-Apostolische Kerk, en wel ondergeschikt aan het apostelambt.


Bron: "Vragen en Antwoorden" (ed. 1993). Zie op het Forum van Bauke Moesker het bericht op "Za 29 Jan 2011, 23:46" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
Uiteindelijk kwam het er dus op neer dat Vader, Zoon, Heilige Geest én alle hemelse gaven en krachten waren gereïncarneerd in de nieuw-apostolische kerkleiding. Deze zienswijze werd gelegitimeerd door Bijbelteksten als "Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn." (Matteüs 18: 18, NBV). Wie er iets tegenin bracht, werd minimaal een gezagsprobleem toegedicht.

"Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ligt het hemelse vaderland sindsdien aan de voeten van hen, die zich "in stilheid en vertrouwen" overgeven aan wat God heeft geopenbaard dan wel nog zal openbaren aan de stamapostel of aan de door hem benoemde apostelen - mits door de stamapostel geldig verklaard:
TjerkB schreef:(...)
Gegenwärtige Offenbarungen des Heiligen Geistes
Ein grundlegender Hinweis darauf, dass der Heilige Geist nach dem Hingang Jesu Christi zu seinem Vater Neues offenbaren, also bisher Verborgenes enthüllen werde, findet sich in Johannes 16, 12-14: „Ich habe euch noch viel zu sagen; aber ihr könnt es jetzt nicht ertragen. Wenn aber jener, der Geist der Wahrheit, kommen wird, wird er euch in alle Wahrheit leiten. Denn er wird nicht aus sich selber reden; sondern was er hören wird, das wird er reden, und was zukünftig ist, wird er euch verkündigen. Er wird mich verherrlichen; denn von dem Meinen wird er’s nehmen und euch verkündigen.” Damit verhieß Jesus Christus seinen Aposteln, dass sie durch den Heiligen Geist weiteren Aufschluss über Gottes Wesen und Heilsplan empfangen würden.

Die urchristlichen Apostel erfuhren das Wirken des Heiligen Geistes in der vom Herrn angekündigten Weise. Die Briefe der Apostel zeugen davon, dass der Heilige Geist weitreichende Erkenntnisse über den Herrn (Phil 2, 6-11; Kol 1, 15-20) und zukünftiges Geschehen (1 Kor 15, 51-57) aufgeschlossen hat. Ihr Wirken und ihre Verkündigung waren durchdrungen von dem, was ihnen der Heilige Geist enthüllte (Eph 3, 1-7).

Die Predigt der in der heutigen Zeit wirkenden Apostel Jesu gründet auf den Aussagen der Heiligen Schrift (siehe 1.2.5); sie werden in ihrem Lehrauftrag durch den Heiligen Geist geleitet. So erfüllt sich die oben genannte Verheißung des Gottessohnes auch heute: Der Heilige Geist hält die in Jesus Christus geschehene Selbstoffenbarung Gottes wach, vergegenwärtigt sie und leitet auf das Offenbarwerden des wiederkommenden Christus hin. Menschwerdung, Tod, Auferstehung und Wiederkunft des Gottessohnes stehen im Zentrum der gegenwärtigen Offenbarung.

Darüber hinaus vermittelt der Heilige Geist dem Apostat neue Einsichten über Gottes Wirken und seinen Heilsplan, die in der Heiligen Schrift zwar angedeutet, aber noch nicht vollständig enthüllt sind. Als wichtiges Beispiel dafür ist die Lehre von der Heilsvermittlung für Entschlafene zu nennen (siehe 9.6.3).

Es obliegt dem Stammapostel aufgrund seiner lehramtlichen Vollmacht, derartige Aufschlüsse aus dem Heiligen Geist zu verkündigen und zur verbindlichen Lehre der Neuapostolischen Kirche zu erklären.


Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, paragraaf 1.3
Wie dit aandachtig heeft gelezen, ziet, dat kerkelijke ambtsdragers die in de Nieuw-Apostolische Kerk door haar bestuurvoorzitter tot apostel worden gewijd, worden gelijkgesteld aan apostelen van Jezus Christus. Bovendien eist de bestuursvoorzitter voor zichzelf het recht op om namens de Heilige Geest te dicteren. En dat terwijl ondertussen niemand het fijne ervan mag weten hoe zulke exclusieve aanspraken door God zouden zijn neergelegd bij het kerkgenootschap in kwestie.

(...)


Uit: Bericht op "Za 06 Sep 2014, 23:12"
Zie verder in dit verband op het Forum van Bauke Moesker de berichten op "Di 26 Jun 2012, 09:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?" en op "Vr 19 Okt 2012, 20:30" in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode".
Al meteen bij Friedrich Krebs reikten de pretenties, volgens geschiedvorsers samenhangend met de "Lehre vom Neuen Licht" (zie APWiki!), tot aan de hemel:
Krebs ging er steeds meer toe over om zonder voorafgaande roeping door profeten ambtsdragers aan te wijzen. Er was sprake van een steeds duidelijker identificatie van Krebs met zijn zender, met Jezus Christus. De volgende anecdote is veelzeggend voor zijn ambtsopvatting en zelfbewustzijn. Op een keer kwam hij in een broederkring binnen en kreeg een stoel aangeboden. Aan het hoofd van de tafel stond echter een lege stoel en toen hij vroeg voor wie die stoel bestemd was, kreeg hij te horen dat die voor de Heer was als Hij zou wederkomen. Krebs nam toen in de zetel plaats en zei: ‘Dann ist jetzt der Herr gekommen’.

Uit: "De Apostolischen", door drs. B.L.Brand, (Kok) Kampen, 2001 - ISBN 9043504351
Het mag duidelijk zijn dat je in de Nieuw-Apostolische Kerk als individuele vragensteller tegenover zo'n overmacht aan "godenzonen" volstrekt kansloos bent. Wie met ze van inzicht verschilde, werd zonder pardon buitengesloten. Zelfs het recente verleden spreekt wat dat betreft boekdelen. Zie het bericht op "Zo 06 Jul 2014, 21:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Zijn of waren er in deze geloofsgemeenschap dan helemaal geen liefhebbende zorgzame dienaren met het hart op de juiste plek? Ontegenzeglijk zijn en waren die er, doch reken er niet op dat één van dezen op welke machtige kerkvorst dan ook indruk maakt met als inzet een verschoppeling voor het "werk Gods" te behouden.
Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
12.03.2006

Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

(...)


Bron: Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal, http://www.nak.org/nl/nieuws/news-displ ... cle/13948/
Wilhelm Leber verstond de kunst met hartverwarmende opmerkingen als hierboven goede sier te maken. Maar bij alles wat hij propageerde; het bleef bij woorden...

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Zie ter illustratie het artikel "Ex-NAK-Mitglied kritisiert Konstanzer Oberbürgermeister" d.d. 27-07-2011 door Detlef Streich bij "seemoz.de" (bezieht Stellung für all jene, die keine Macht haben, also für die Mehrheit der Bevölkerung – für die kleinen Leute, die Lohn Abhängigen, die an den Rand Geschobenen).
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”