Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Impliciete communicatie (10 - slot)


@all

Een beproefde methode in de Nieuw-Apostolische Kerk om zaken glad te strijken is het aan mensen toeschuiven van "hogere" ambten en/of (beter) betaalde banen. Ook op die manier wordt er impliciet gecommuniceerd. Wanneer iemand die in opspraak is geraakt een hoger ambt krijgt, hebben de gemeenteleden maar goed te begrijpen dat God er kennelijk anders over denkt en er dus alle aanleiding bestond om één van Zijn dienaren te bekleden met méér gezag dan het voorheen al in Zijn raadsbesluit was voorzien. Stel dat de ambtsdrager in kwestie één van zijn "zegenaars" in een ongemakkelijke situatie weliswaar een dienst heeft bewezen doch dat zijn eigen geloofwaardigheid daarbij schade opliep, dan zet je je daar in je hoedanigheid van aangeschoten wild wellicht beter overheen indien God het vertrouwen in jou op deze wijze nog eens extra onderstreept. Bovendien snijdt het mes hier aan twee of drie kanten want al manipulerend beperken "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" aldus de schade die zijzelf aanrichten en kritiek vanuit de periferie wordt handig beteugeld.

Wie achteraf tot het inzicht komt dat het niet bepaald verstandig was om te hebben geknield voor een schijn-heilige die de fijne kneepjes toepaste van de hierboven beschreven kunst van het veinzen, zal zich uit schaamte geen raad weten om daar op enig moment alsnog eerlijk voor uit te komen. Mensen die in feite zowel dader als slachtoffer zijn van wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk kwalijk mis is door een ongelofelijk verraderlijk machtsspel van pertinent valse "dienaren" en alle daarmee samenhangende methoden om gelovigen en vermeende ondergeschikten te manipuleren en te intimideren, zullen in voorkomende gevallen er de grootst mogelijke moeite mee hebben om die realiteit onder ogen te zien. Immers, met wie valt zoiets überhaupt te bespreken? En kom je wel echt ooit af van je enorme schuldgevoel? Hoe kun je trouwens verder met je geloof? Wáár in het Vaderhuis (!) zou er nog een plek kunnen zijn, waar je "never ever" meer de rol te hoeft te spelen van het type kind van God dat je van hogerhand in de organisatie -waar je geestelijk werd verkracht- geacht werd te zijn?!

Hoezo, geestelijk verkracht? Eén -wat mij betreft alleszeggend- voorbeeld:
BakEenEi schreef:(...)
Het scheelde in de jaren '50 niet veel of "lastige leden" werden met de snelheid van het licht geroyeerd. Hoe verhoudt zich deze gang van zaken tot de werkzaamheid van de Heilige Geest, zo vroeg ik mij (in 2006 bij NAK-Observer) een keer af. In "Vragen en Antwoorden" (ed. 1993) werd ik toen als volgt wegwijs gemaakt:
§ 6.3 De gaven van de Heilige Geest

188. Wat verstaan wij onder de gaven van de Heilige Geest?
Onder de gaven vande Heilige Geest verstaan wij bijzondere bekwaamheden, eigenschappen en openbaringen die door de Heilige Geest in de gemeente worden opgewekt. Apostel Paulus geeft in zijn brief aan de Korintiërs (hoofdstuk 12 tot 14) opheldering over de gaven van de Geest: ze zijn op een bijzondere wijze werkzaam ten dienste van de gemeente, maar zijn ondergeschikt aan het woord van de Apostel (1 Kor. 14: 19, 37). Daardoor wordt gewaarborgd dat in de verscheidenheid van de gave toch de eenheid van de Geest bewaard blijft (1 Kor. 12: 4). Alle gaven moeten worden aangewend in goddelijke liefde (1 Kor. 13). De geest deelt de gaven toe aan degene die Hij verkiest (1 Kor. 12: 11).

191. Welke betekenis hebben de gaven van de Heilige Geest in de Nieuw-Apostolische Kerk?
Zoals de gaven de heilige Geest werkzaam waren in de gemeenten van de eerste christelijke tijd, zijn zij dat ook in de Nieuw-Apostolische Kerk, en wel ondergeschikt aan het apostelambt.
Dit zijn de hierboven aangehaalde teksten:
  • [4] Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest
    (...)
    [11]Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV)

    [1] Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen - had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan en dreunende gong of een schelle cimbaal.
    Uit: 1 Korintiérs 13 (NBV)

    [19] maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal.
    (...)
    [37] Wie van u denkt te kunnen profeteren of in het bezit van de Geest te zijn, dient te erkennen dat wat ik u schrijf een bevel van de Heer is.
    Uit: 1 Korintiërs 14 (NBV)
Dat de gaven van de Heilige Geest werkelijk ondergeschikt zouden zijn aan het woord van apostelen of aan het apostelambt, blijkt volgens mij geenszins uit het bovenstaande. Mijn conclusie ten aanzien van de vragen 188 en 191 uit "Vragen en Antwoorden" (ed. 1993) was dan ook:
  • 2 Kor. 3: 6 "... Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend." (NBV)
Was het met de werkzaamheid van de Heilige Geest niet veeleer als volgt gesteld?
  • In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.
    Uit: 1 Korintiërs 12: 7 (NBV)

(...)


Uit: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Za 29 Jan 2011, 23:46" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
Voor wie het aangaat: keer om, bedrieg jezelf en anderen niet langer. In Zíjn werk is er géén plaats voor misbruik van macht en offerontvangsten. In het geheel NIET.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Emilanas »

Sektarisme , boosheden, geweld? In Rijssen werd indertijd de Nederlandse schrijver met het pseudoniem Belcampo (Italiaans voor Mooiveld) herdacht.
Hij werd geboren in Naarden, woonde lange tijd in Rijssen en stierf in 1990 als studentendokter in de stad
Groningen. Zijn acopalyptische boek "Het Grote Gebeuren", dat gaat over de eindtijd in Rijssen, deed me vroeger in lachen uitbarsten, maar is niet zo geliefd bij apocalyptische Christenen. Een leuke zinsnede is, zoals ik me herinner "'een aantal (kleine) vreemde wezens, die zich razendsnel om hun as heendraaien"'.
De "'bevindelijken" in Riissen zitten structureel niet zo met de grappen van de auteur over de eindtijd, maar wel over de opmerking dat de schepper niet perfekt zou zijn.
Toevalig zocht ik gisteravond even naar Belcampo en vanmorgen las ik een interview in het Eindhovens Dagblad met Arjan Plaisier, scriba van de PKN in Nederland, die vermeldde dat de fusie van drie kerken moeizaam ging in 2004.
In Middelharnis moesten kerkdiensttijden worden aangepast opdat diverse goeperingen elkaar niet zouden tegenkomen op straat.
Hoofd en hart moeten volgens Plaisier regeren en ondanks kerksluitingen weet de PKN ook weer nieuwe kerkgemeenschappen op te richten met nieuwe kerkgebouwen zoals bijvoorbeeld in nieuwe Haagse woonwijken of in Nijkerk.
Maar er kan volgens de scriba ook afgeweken worden van bestaande kerkelijke culturele gewoontes en een kerk
kan ook bestaan ( en dit komt voor) in een kroeg waar de domineee uitleg geeft over de bijbel.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Emilanas schreef:(...)
Maar er kan volgens de scriba ook afgeweken worden van bestaande kerkelijke culturele gewoontes en een kerk
kan ook bestaan ( en dit komt voor) in een kroeg waar de domineee uitleg geeft over de bijbel.
@Emilanas

Doet mij denken aan gezang 143:
  • 1
    Op bergen en in dalen
    en overal is God!
    Waar wij ook immer dwalen
    of toeven, daar is God!
    Waar mijn gedachten zweven,
    of stijgen daar is God!
    Omlaag en hoog verheven,
    ja, overal is God!


    2
    Zijn trouwe Vaderogen
    zien alles van nabij!
    Wie steunt op zijn vermogen,
    die dekt en zegent Hij!
    Hij hoort de jonge raven,
    bekleedt met gras het dal,
    heeft voor elk schepsel gaven,
    ja, zorgt voor 't gans heelal!


    3
    Gij, aardrijks bont gewemel,
    al wat in 't water leeft,
    of onder zijne hemel
    hoog in het luchtruim zweeft,
    gij, alle zijne werken,
    ontdekt, bij dag en nacht,
    in 't voeden, hoeden, sterken
    de goedheid zijner macht.


    4
    Roem, Christen, aan mijn slinke
    en rechterzijd' is God!
    Waar 'k macht'loos nederzinke
    of bitter lijd', is God!
    Waar trouwe vriendenhanden
    niet redden, daar is God!
    In dood en doodse banden,
    ja, overal is God.



    Bron: Oude Hervormde Bundel (1938)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) Hoe genoeglijk het gemeenteleven in de beeldvorming naar buiten toe ook wordt voorgespiegeld; voor de aangesloten leden is er niets geregeld op het vlak van serieuze medezeggenschap en de organisatie voorziet níet in een klachtenprocedure of geschillencommissie. Ook is er bij dit kerkgenootschap -een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) nog wel- níets geregeld wat doet denken aan oprechte kwaliteitszorg. Zo ontbreekt het aan solide waarborgen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de gelovigen die ook niet terecht kunnen bij een vertrouwenscontactpersoon. Wie zich gekwetst voelt door pestend en/of treiterend gedrag van kerkelijke ambtsdragers, wordt bij voorkeur een spiegel voorgehouden met daarbij het advies de mantel der liefde beter te leren hanteren. Correspondentie met de kerkleiding blijft veelal inhoudelijk onbeantwoord. Bestuurders die in opspraak geraken, worden uit alle macht en tot elke prijs door hun medebestuurders in bescherming genomen. Kortom, malafide praktijken en een dictatoriaal bewind van een zelfgenoegzame geestelijke elite.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B. Op het Internet (m.n. ook in Duitsland) handelt het nu al jaren over wat bij de Nieuw-Apostolische Kerk m.i. het best... machiavellisme kan worden genoemd.
BakEenEi schreef:(...)
Over "want wat je doet, dat moet je goed doen" gesproken... Zojuist kwam ik nog een forumbijdrage tegen van ruim drie jaar geleden (dus nog vóór de zgn. desinformatieavond), destijds bij NAK-Observer:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

(...)
Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In zo’n chaotische situatie is er vanzelf nog maar heel weinig plaats voor saamhorigheid. Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

(...)
Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?

(...)
(...)


Uit: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Za 30 Okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 23.00 uur]
Jabob65 schreef:(...)
zopas las ik een artikel over hoog bezoek:

http://www.nak-frankfurt.de/drp_prod/node/974

Maar wat is dan hoog bezoek?

Het Evangelie zegt toch juist dat de minste de meeste is?


Uit: Bericht op "Ma 01 Sep 2014, 14:03" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
@all

Via de desbetreffende link duikt opeens het volgende statement op:
  • Auch in den Sommerferien erhalten etliche Gemeinden hohen Besuch - Bischof Vogel in Praunheim

    Während der Sommerferien können sich die "Daheimgebliebenen" auch über "hohen Besuch" in den Gottesdiensten freuen.
    Zu Beginn der Ferien kam die Gemeinde Praunheim in den Genuß des eines solchen Gotttesdienstes, als zu dem alternativen Wochengottesdienst am Donnerstag, 14.08. Bischof Vogel in der Gemeinde willkommen geheißen wurde. (...)
Dát is de Nieuw-Apostolische Kerk. Daar werd Matteüs 18 vers 20 doorgehaald: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden."


Waar ik zwaar de pest over in heb gekregen is, hoe de hoge heren in kwestie maling hebben aan wat de waardigheid zou mogen zijn van hun geestelijke bediening:
  1. Redactie schreef:Grote onrust in de voorbije jaren is het gevolg geweest. Te denken aan het neerslaan (!) van vermeende oppositie in de kerkgemeenten Hamburg-Blankenese en Hannover-Mitte, met alle ernstige gevolgen van dien.

    Zoals de nieuw-apostolische kerkleiding ook in het verleden al korte metten maakte met "andersdenkenden", kreeg onder regie van Leber iedereen van katoen die geen onderworpene van "het regiem" wilde zijn. Te denken aan Thomas Feil, priester Fritz Nüßle dan wel aan broeder Bauke Moesker en broeder Ronald Rohn. Zo liet hij links en rechts flink van zich af meppen. Daarom: aan welk einddoel is men nu naderbij gekomen?
    Uit het bericht op "Wo 11 Dec 2013, 14:15" in de thread "Toelichting op de doorstart (5)"
  2. TjerkB schreef:Over pater Van Kilsdonk graag ook nog het volgende:
    Ik heb letterlijk duizenden mannen en vrouwen, jongens en meisjes ontvangen die hoe dan ook niet voldoende geluk hebben gevonden en soms wel erger. Als pastor heb ik alles meegemaakt wat er mee te maken is.

    Niet zo lang geleden is in een Brabants dorp een vrouw een kerkelijke begrafenis geweigerd omdat ze zich al een paar jaar niet meer in de kerk had laten zien. Zo'n weigering is heiligschennis, dat doe je niet, dat is een fundamentele aantasting van wat we het christelijke geloof noemen! Dat is nu zo'n voorbeeld van een minderbegaafde, vooral sociaal minderbegaafde priester die zijn kracht zoekt in autoritair beleid: dit zegt de bisschop, dit zegt de paus, en dit zullen we handhaven.

    Elementaire mensenliefde, eerbied, daar draait het om in het pastoraat. Als je dat niet opbrengt, ben je ongeschikt voor elke dienst.



    Bron: Hoofdstuk XXX "Verdacht en veracht", pag. 207, uit het boek "Pater Van Kilsdonk - raadsman in delicate zaken"; memoires, samengesteld door Alex Verburg. Uitgeverij Atlas Contact, 2013. ISBN 978 90 450 2203 1.
    Wanneer ik zoiets lees, moet ik onwillekeurig denken aan hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk zielen werden bejegend die oprecht moeite hadden met "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff", aan hoe nota bene zich als fascisten manifesterende "districtsapostelen" de ether vervuilden met leuzen als "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden!" en met nog veel méér van dergelijke waanzin; hoe een districtsoudste Thomas Feil kon opkrassen, hoe óók Bauke Moesker mocht worden aangepakt door gretige types als De Lange, Vis en Nijland die op afroep wel voor antichrist willen spelen! Mijn achting voor zulke mensen is hierdoor inwendig gebroken.
    Uit het bericht op "Ma 30 Dec 2013, 17:37" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
  3. TjerkB schreef:De een na de ander wordt hier door zogenaamde districtsapostelen in elkaar geramd! Allerhande schrijnende toestanden passeerden al uitgebreid de revue. In de kerkgemeente Hamburg-Blankenese werd er op deze manier huisgehouden door de tegenwoordige districtsapostel Rüdiger Krause, de districtsoudste Thomas Feil mocht opzouten van districtsapostel Wilfried Klingler; Bauke Moesker moest als een levende dode worden behandeld in opdracht van districtsapostel Armin Brinkmann. Wat anderen moeizaam hebben opgebouwd, wordt door zulke mislukkelingen binnen de kortste keren tot de grond aan toe afgebroken! Waar zit het gezonde verstand bij de slapjanussen met allemaal de ogen in hun zakken die dit aan de lopende band laten gebeuren?! Dan ben je écht níet goed wijs...

    Het is waanzinnig om in openbare erediensten altaren te laten ontheiligen met wat van betrokkenen niet meer dan holle frasen kunnen zijn. Laat ze in hun sop gaarkoken en kom eindelijk eens op voor een naaste!
    Uit het bericht op "Za 01 Feb 2014, 10:52" in de thread "Geen woorden maar daden"
  4. TjerkB schreef:Op steun van wie bij de Nieuw-Apostolische Kerk is toegetreden tot het zogenaamde ambtslichaam kan op de kerkvloer immers praktisch niemand rekenen want kerkelijke ambtsdragers zijn onder alle omstandigheden loyaliteit verschuldigd aan hun meerderen in dat vermaledijde ambtslichaam. Diakenen in deze geloofsgemeenschap -het lijkt wel een piramidaal genootschap- zijn namelijk eerst en vooral "gegeven tot steun van" de priesters; priesters tot steun van hun voorgangers, enzovoort. Ook moet je in hun hoedanigheid oppassen met het aan het publieke domein prijsgeven van een persoonlijke opvatting:
    • Denk aan de dienende broeders (!) in de nieuw-apostolische kerkgemeente Hamburg-Blankenese die zich na de (eerste) Europese Informatieavond openlijk afvroegen of het met de veranderende geloofsleer wel de goede kant zou opgaan. Er werd van hogerhand in de organisatie een valstrik voor ze gezet, waarna hun kerkgemeente uit ongenoegen goeddeels leegliep.
    • Denk aan de voormalige districtsoudste Thomas Feil in de regio Hannover-Nord, die er tegenover de dienaren in zijn werkgebied voor uitkwam moeite te hebben met wat er alvast bekend was geworden over de herziene geloofsbelijdenis. De kerkleiding liet hem vallen.
    • Denk aan de voormalige priester Fritz Nüßle in Zuid-Duitsland die via Glaubenskultur-Magazine met honderden anderen de oproep aan de kerkleiding ondertekende om alsnog meer compassie te hebben met Thomas Feil. Ondanks 40 jaar vrijwilligerswerk voor de kerk, kon ook Fritz Nüßle opkrassen.
    • Denk aan Michael Koch, redacteur bij Glaubenskultur-Magazine en actief in zijn locale nieuw-apostolische kerkgemeente. De toegang als journalist tot de Internationale Kirchentag 2014 werd hem ontzegd omdat hij over de Nieuw-Apostolische Kerk realistisch schrijft in plaats van propagandistisch.
    • Denk aan Tobias Mai die een boek schreef over de Nieuw-Apostolische Kerk en voor de omslag een afbeelding koos die nogal veel weg had van het officiële embleem van de kerk. Tegen hem werd een proces aangespannen.
    • Denk aan Bauke Moesker die bij openbare bijeenkomsten in Noord-Nederland van de Nieuw-Apostolische Kerk wel eens een familiefoto wilde maken. Hij ontving namens de kerkleiding een gepeperde brief waarin sancties werden aangekondigd van de chef de bureau op de Centrale Administratie in Amersfoort.
    • Denk opnieuw aan Bauke Moesker en/of aan deelnemers op diens Forum, op wie er een advocaat werd afgestuurd die namens de kerkleiding liet weten dat onder hun niemand ooit meer de wegen mocht kruisen van de heren/kerkelijke ambtsdragers De Bruijn, Kamminga, Klene en Vis (derhalve met inbegrip van het nieuw-apostolische hemelrijk). Of denk aan de redactie van CANITIES-News die door districtsapostel Armin Brinkmann voor de rechter werd gesleept.
    • Denk aan broeder Ronald Rohn. Om hem in de geloofsgemeenschap uit te roken permitteert de kerkleiding zich miljoenen euro's aan financiële verliezen.
    • Denk aan ondergetekende die door struisvogelpolitiek en machtsmisbruik bij de kerkleiding op grote weerstand stuit indien er problemen worden aangekaart.
    • Denk aan de velen die door gewetensbezwaren vanwege de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff destijds waren geëxcommuniceerd en woonachtig zijn buiten de grenzen van de NAK-gebiedskerk Zwitserland; voor hun leed verontschuldigde de internationale kerkleiding zich tot op heden niet.
    Telkens opnieuw verschuilden nagenoeg alle kerkelijke ambtsdragers in de desbetreffende kerkgemeenten (zichzelf ondertussen schaamteloos in "de wereld om ons heen" uitgevende voor "zegendragers, zegenaars, dienaren, geestelijk verzorgers, herders en leraren in het werk Gods") zich achter hun "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in dit door brullende leeuwen geregeerde religieuze machtsbestel.
    Uit het bericht op "Zo 06 Jul 2014, 21:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
  5. Vogelfrei schreef:(...)
    Auch Kinder von Bruder Rohn, Jugendlichen, wurden rücksichtlos exkommuniziert bei NacWorld. Es hat sogar passiert dass sie im Jugendkreis mit eingeladen waren für ein Treffen mit dem neuen Bezirksapostel Storck. Gemütlich und auch was dabei zum Essen. Einer von ihnen nahm die Einladung an, aber dann wurde von einem Amtsträger telefonisch abgesagt denn die Einladung war ein Fehler: Familienmitglieder von Bruder Rohn seien unerwünscht.

    (...)


    Quelle: Mein Beitrag vom 09.08.2014, 11:02
    Uit het bericht op "Ma 11 Aug 2014, 15:22" in de thread "Henk S. is niet Henk B."
Heus, ik blíjf het zeggen want dit is het werk Gods op de kop; voor mij kan de -godgeklaagde- verdorvenheid in een geloofsgemeenschap bijna niet groter worden.

  • Profetie over Edom
    [7] Dit zegt de HEER van de hemelse machten over Edom: Is er geen wijsheid meer in Teman,
    gaat men daar niet langer met verstand te werk,
    is elk inzicht daar verdwenen?

    [8] Vlucht, vlucht weg, inwoners van Dedan,
    zoek een diep verborgen schuilplaats.
    Ik breng onheil over Esaus nageslacht,
    het tijdstip is gekomen dat ik met hen afreken.


    Uit: Jeremia 49 (NBV)


    Het geloof en de wet
    [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? [2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? [3] Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

    Uit: Galaten 3 (NBV)
De ambtelijke top praat veel, maar zegt weinig:
Vogelfrei schreef:(...)
Im Gottesdienst in Nuernberg, Pfingsten 1997, erklärte Stammapostel Richard Fehr: "Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis". Seitdem übt man aber Selbstjustiz, der Kapitalfehler - mit inzwischen allen daraus sich ergebenden Folgen.

(...)


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "21.08.2014, 16:07" in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Emilanas »

TjerkB schreef:
Emilanas schreef:(...)
Maar er kan volgens de scriba ook afgeweken worden van bestaande kerkelijke culturele gewoontes en een kerk
kan ook bestaan ( en dit komt voor) in een kroeg waar de domineee uitleg geeft over de bijbel.
@Emilanas

Doet mij denken aan gezang 143:
  • 1
    Op bergen en in dalen
    en overal is God!
    Waar wij ook immer dwalen
    of toeven, daar is God!
    Waar mijn gedachten zweven,
    of stijgen daar is God!
    Omlaag en hoog verheven,
    ja, overal is God!


    2
    Zijn trouwe Vaderogen
    zien alles van nabij!
    Wie steunt op zijn vermogen,
    die dekt en zegent Hij!
    Hij hoort de jonge raven,
    bekleedt met gras het dal,
    heeft voor elk schepsel gaven,
    ja, zorgt voor 't gans heelal!


    3
    Gij, aardrijks bont gewemel,
    al wat in 't water leeft,
    of onder zijne hemel
    hoog in het luchtruim zweeft,
    gij, alle zijne werken,
    ontdekt, bij dag en nacht,
    in 't voeden, hoeden, sterken
    de goedheid zijner macht.


    4
    Roem, Christen, aan mijn slinke
    en rechterzijd' is God!
    Waar 'k macht'loos nederzinke
    of bitter lijd', is God!
    Waar trouwe vriendenhanden
    niet redden, daar is God!
    In dood en doodse banden,
    ja, overal is God.



    Bron: Oude Hervormde Bundel (1938)
Groet,
TjerkB
Heilig, heilig, heilig is de Eeuwige- Tsewaot.
Hij vult de gehele wereld met Zijn stralende aanwezigheid.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Emilanas schreef:(...)
Heilig, heilig, heilig is de Eeuwige- Tsewaot.
Hij vult de gehele wereld met Zijn stralende aanwezigheid.
@Emilanas
@all

Juist in deze samenhang en in het besef dat wij, mensen, nog geen grassprietje of sneeuwvlok kunnen namaken, heb ik mij vaak afgevraagd hoe kerkleiders in de veronderstelling kunnen geraken dat zij naasten met zowat het mes op de keel denkbeelden kunnen opdringen (die in de Nieuw-Apostolische Kerk dan ook nog zo ongeveer per opvolgende stamapostel nader of anders worden geformuleerd), waarvan de houdbaarheid niet eens vooraf werd getoetst aan het Bijbelse gebod over de liefde van God, laat staan aan Hebreeën 13 vers 9:
  • Laat u niet misleiden door allerlei vreemdsoortige leerstellingen; we doen er goed aan ons te laten sterken door genade, niet door spijzen waar de aanhangers van die stellingen in het geheel geen baat bij hadden.
Laten wij onze gelijkgerechtigde naasten, zij die Zijn Geest mochten ontvangen om Zijn kinderen te zijn, toch geheel on-voorwaardelijk voor vol aanzien! Zie onder:
  • [12] Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. [13] Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. [14] Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn.

    Uit: Romeinen 8 (NBV)
Zelfs indien wij de meest elementaire beginselen van het evangelie van Jezus Christus onder de knie zouden hebben; mag je dan opeens voor eigen rechter spelen?!

Spijtig genoeg is het in dit opzicht droevig gesteld met de leidslieden aan wier talrijke geschreven en ongeschreven NAK-codes en (gedrags)voorschriften hun vele rechterhanden ook mij onderworpen wensten te zien. Ik ben de kerk dan ook feitelijk ontvlucht. En het koor zong door, het orgel speelde verder, en het hele orkest.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Als een lopend vuurtje verspreidde zich gisteren het nieuws over de brand in Zaandam bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Gemeenteleden die destijds getroffen zijn door een soortgelijke brand in de kerk aan de Berkelstraat in Utrecht, zullen weten hoe het werkelijk is om de aangerichte schade machteloos onder ogen te zien.

Van "Utrecht-Zuid" weten wij dat de materiële schade zich naderhand uitstekend liet herstellen, al nam dit niet weg dat "de levende have" het gebouw later alsnog moest prijsgeven door diffuse ontwikkelingen met veeleer immateriële schade. Zelfs "Utrecht-Noord" werd enkele jaren geleden al in de verkoop gedaan. Zie het bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Vr 28 Sep 2012, 12:58" in de thread "ERNSTIG ACHTERSTALLIG ONDERHOUD NAK GEBOUWEN". Inmiddels staat het voor € 745.000 in de aanbieding bij Funda-in-Business:
Omschrijving
Aan de rand van Zuilen ligt deze nieuw Apostolische Kerk. Deze ligt is gelegen vlakbij het groene Julianapark en de winkels aan de Amsterdamsestraatweg. Het openbaar vervoer- treinstation Zuilen en bus- bevindt zich op loopafstand. Natuur, recreatie (Vecht, Oud-Zuilen, Maarsseveense plaasen) en diverse uitvalswegen (A2) zijn in de directe omgeving.


Indeling
Kerkgebouw; de begane grond bestaat uit de entree, zowel links als rechts een berging/garderobe ruimte, de kerkzaal (ca. 175 m2) en een kantoor (ca. 40 m2).

De bovenverdieping bestaat uit een ruimte met o.a. het orgel (totaal: ca. 50 m2).

De woning; de begane grond bestaat uit een entree, hal, keuken en grote woonkamer. Op de bovenverdieping bevinden zich drie slaapkamers en een badkamer.


Bijzonderheden
Orgelbouw Alkmaar heeft het in 1951 het Verschuerenorgel gerestaureerd en uitgebreid. In juni 2007 is het orgel met een concert weer in gebruik genomen. Het kerkgebouw is een gemeentelijk monument.


Bron: http://www.fundainbusiness.nl/kantoor/u ... chrijving/
Het is bepaald niet zonder reden dat van vele zijden broeders en zusters méér aan de orde stellen dan alleen aandachtspunten van materiële aard. Het lijkt wel alsof bijna niemand kans ziet om vervolgens de prioriteiten goed te stellen. Bijzaken en hoofdzaken worden immers amper uit elkaar gehouden. De kerkleiding is geobsedeerd geraakt door theologische vraagstukken en door allerhande rekenmodellen die een toekomstige kostprijs per zitplaats laten zien. Ondertussen is het commentaar niet van de lucht:
15.09.2014 D. H. aus G.
Hallo U.G. aus K., an welcher Stelle positioniert sich die NAK eigentlich, wo zeigt sie eindeutig Flagge um der "generellen Abkehr von Kirche, Gott und Glauben" entgegenzuwirken? Ihre Argumentation ist die Argumentation der NAK: Wer sich von der Kirche abwendet, wendet sich von Gott ab. Bei ganz vielen Kirchenkritikern ist genau das eben nicht der Fall. Sie wenden sich von ihrer Kirche ab, weil Geld, Macht, kriminelles Handeln, Ungerechtigkeit und Hierarchie dem Evangelium den Rang abgelaufen haben. Eine solche Kirche kann gläubige Menschen nur krank machen. Seelsorge ist mangels Vertrauenswürdigkeit überhaupt nicht mehr möglich. Wenn ich an meine Kirchenführung denke, fallen mit wohl zuerst die Begriffe Bande oder Mafia ein. Einen Seelsorger scheint es da oben schon lange nicht mehr zu geben. Was könnte die NAK tun, um den Kirchenaustritten entgegen zu wirken? Eine komplette Rückbesinnung auf das Evangelium ist dringend notwendig. Abschaffung von der Hierarchie, die alles zerstört, was von gläubigen Kirchenmitgliedern aufgebaut wurde. Hierarchie muss schon alleine deshalb kontraproduktiv sein, weil sie aus dem Evangelium nicht ableitbar ist. Mitglieder erwarten eine Kirchenführung, die die Eigenschaften Ehrlichkeit, Aufrichtigkeit, Gewissenhaftigkeit, Gerechtigkeit, Transparenz, Umsichtigkeit und Treue wieder in ihr Lastenheft schreibt. Nur so lässt sich eine Grundlage bilden, auf der eine Kirchenführung ihre seelsorgerischen Tätigkeiten vielleicht einmal wieder wahrnehmen könnte. Und nur so ist Vertrauen wieder herstellbar. Solange fleißig weiter gelogen, betrogen, verschwiegen und verheimlicht wird, braucht sich eine NAK über das Zurückgehen der Mitgliederzahlen nicht zu wundern.


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
Zie ook op de website van de Neuapostolische Kirche Berlin-Brandenburg het artikel d.d. 10-09-2014, getiteld "Wir müssen unsere Hausaufgaben machen"
Omdat ik de ontwikkelingen (waarvan sommige trouwens allerminst diffuus zijn) al heel lang volg, wéét ik dat "D. H. aus G." in dit verband beslist een punt heeft. De nieuw-apostolische kerkleiding regeert namelijk pertinent over alle hoofden heen. Waren het maar inderdaad "dienende broeders" pur sang, knechten van God overeenkomstig 2 Korintiërs 1 vers 24, waar staat: "Niet dat wij heersers zijn over uw geloof, maar wij zijn medehelpers uwer vreugde; want gij staat in het geloof". Dán kon er op hun "arbeid" tenminste nog enige zegen rusten want let wel: waar woont God écht? Zie onder:
  • Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.

    Uit: Johannes 14: 23 (NBV)
Denk bijvoorbeeld ook aan het volgende:
  • Leef volgens de wil van God
    [1] Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. [2] U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

    Uit: Romeinen 12 (NBV)
Over vernieuwen gesproken; ik herinner mij het onderstaande bericht:
In dit bericht wil ik het hebben over het "vredesberaad" tussen de Nieuw-Apostolische Kerk en de Gemeenschap van Apostolische Christenen, waarover NAK-woordvoerder Van Markus op 31 oktober 2012 een stuk in de krant had gezet. "Apostolischen moeten meer vernieuwen" stond erboven. Deze krasse uitspraak, afkomstig van priester Van Markus in Hoorn, deed mij denken aan de manier waarop in Israël de mensen elkaar soms begroeten, namelijk met een Hebreeuwse uitdrukking met ongeveer de betekenis "Wat heeft God vandaag in uw leven kunnen vernieuwen?" Toen mij dit eens werd verteld, dacht ik: het zal maar opeens in werkelijkheid zo aan je worden gevraagd! Misschien bezorgt het je nog net geen hartverlamming (!), maar zou het anderzijds geen zeldzaam voorrecht zijn om op zo'n impliciet gestelde vraag -omdat je je door de Allerhoogste gezegend weet (!)- heel spontaan een -voor degene met wie je in gesprek kwam- hartverwarmende reactie te kunnen geven? Niet ingestudeerd; volgens een catechismus, of zo, maar van hart tot hart.



Uit: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Zo 13 Jan 2013, 13:38" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Daarom: laten wij de brand bestrijden waar deze in werkelijkheid woedt...
Zie verder het bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Vr 11 Feb 2011, 15:36" in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL".

Groet,
TjerkB


N.B. Dit zijn de ontnuchterende feiten:
16.09.2014 M.K. aus W.
@M.S.: Davon könnte ich privat auch ein Lied singen. Vor 12 Jahren bin ich umgezogen. In meiner Heimatgemeinde zuvor hatten wir, ich denke qualitativ gute, Jugendarbeit gemacht. Ich war zudem auch als Dirigent tätig. Nach meinem Umzug habe ich dann in meiner neuen Gemeinde sowohl den Vorsteher als auch den Dirigenten angesprochen: Wenn Ihr jmd braucht, der das und das kann, ich bin gerne für euch da ... - Ich hab einfach nur verdutzte Gesichter geerntet - und niemals kam auch nur einer auf die Idee mich zu "brauchen". Nach einem weiteren Umzug vor sechs Jahren habe ich nochmals die Gemeinde gewechselt - sehr symphatische Leute, nette Atmosphäre - selbes Spiel. Immerhin "durfte" ich einmal fotografieren und einmal die Kinder mit der Gitarre begleiten ... Das wars dann auch. Man hat wirklich das Gefühl, man müsste sich mühsam hochdienen. Erst ab 5 Jahren regelmässigsten Gottesdienstbesuch zu allen Terminen, jeden Monat den Vorsteher zum Kaffee nach Hause einladen und was weiss ich, könnte dann vielleicht mal einer auf die Idee kommen: Ah, hast du nicht mal vor 5 Jahren gesagt, du kannst das und das??! --- Na, gebraucht werden ist etwas anderes. Gut mit Ressourcen umzugehen sieht auch anders aus. Und das geht ja nicht nur mir so. Die Kirche braucht uns nicht, das macht sie an allen Ecken deutlich. - Jetzt engagiere ich mich halt da, wo man mich braucht.


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Jabob65 »

Fransiscus over 'Apostolisch':

Apostolisch

Dat bedoelen we ook als we zeggen dat ze apostolisch is, want de apostel is degene die de Blijde Boodschap brengt van de Verrijzenis van Jezus. Deze term herinnert ons eraan dat de Kerk op het fundament van de apostelen rust en in continuïteit is met hen – het zijn de apostelen die erop uit zijn getrokken en nieuwe kerken hebben gesticht, nieuwe bisschoppen hebben aangesteld, en zo de hele wereld over, in continuïteit. Vandaag zijn wij in continuïteit met die groep apostelen die de Heilige Geest heeft ontvangen en daarna "naar buiten" is gegaan om te prediken en de verkondiging van het Evangelie te gaan brengen aan de hele wereld, vergezeld van de tekenen van Gods liefde en macht.


Ook dat is een gevolg van wat er met Pinksteren is gebeurd: het is inderdaad de Heilige Geest die alle weerstand overwint, die de verleiding weerstaat om zich in zichzelf op te sluiten met een paar uitverkorenen, en zich als de enigen te beschouwen voor wie Gods zegen bestemd is. Als bijvoorbeeld sommige christenen dit doen en zeggen: "Wij zijn de uitverkorenen, alleen wij", uiteindelijk sterven die uit. Eerst sterft hun ziel af, en dan hun lichaam, omdat zij het leven niet in zich dragen, zij zijn niet in staat leven voort te brengen voor andere mensen, andere volken: zij zijn niet apostolisch. Het is echt de Heilige Geest die ons tot onze broeders voert, ook tot hen die het verst van ons verwijderd zijn, in alle betekenissen van dat woord, opdat zij met ons de liefde, de vrede, de vreugde die de Verrezen Heer ons heeft geschonken, kunnen delen.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Jabob65 schreef:Fransiscus over 'Apostolisch':

(...)
@Jabob65
@all

Wat een mooie reële zienswijze!

Met betrekking tot de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen schetsten lezers bij Glaubenskultur-Magazine vandaag een geheel andere realiteit:
bakaande, (Name und Ort der Red. bekannt), 19-09-2014 10:36
Liebe(r) E.R. aus A. Das ist genau die Argumentation, die ich seit Jahren höre. Immer, wenn man etwas Kritisches zur Sprache bringt, kommt das Gegenargument, dass es aber welche gibt, denen es gefällt. Natürlichm, das streite ich nicht ab, es gibt genügend, die sich in der NAK wie sie jetzt ist wohlfühlen, die mit dem Gottesdienstangebot, der Predigt zufrieden sind, etc. aber es gibt auch genügend, die mehr wollen, die engagiert eine Änderung bewirken wollen, und die abgeschmettert werden und sich dann frustriet zurückziehen. Mich erinnert das immer an TV-Sendungen wie z.B. die Kochprofis. Da ist ein Restaurant in Schwierigkeiten, Gäste bleiben aus, die Kochprofis kommen und testen das Essen und die Kritik ist vernichtend. Aber dann kommt meistens das Gegenargument von den Restaurantbetreibern: " Aber wir haben auch Gäste, denen es schmeckt". Und genauso ist es in der NAK. Die Verantwortlichen haben zu lange geschlafen, man hat auf die ersten Zeichen nicht reagiert und hat diese sogar unterdrückt (z.B. die berühmte Kritikaussage von Stap Fehr, und ähnliches). Und in der Zwischenzeit ist man aufgewacht, aber das Problem ist, man weiß bis jetzt nicht, wie man wirklich darauf reagieren soll. Und daher gibt es dann immer wieder das "Hinken auf beiden Seiten", man will es den Modernisierern rechtmachen, man will die Konservativen nicht vergrämen, und zu guter Letzt schlägt das Pendel Richtung Konservatismus aus. Vor etwa 15 Jahren habe ich in einer Versammlung, wo Apostel und Bischof zugegen waren, bemerkt, dass wir mittlerweile eine ganze Jugendgeneration verloren haben. Mir ist damals ungläubiges Entsetzen von allen älteren Amtsträgern entgegengeschlagen. Aber es ist Tatsache. Ich komme als Amtsträger viel in Gemeinden in unsererm Bezirk, und das sehe ich kaum Jugendliche im Gottesdienst. Kaum jüngere Familien. Der Altersdurchschnitt steigt immer mehr, sowohl bei denn Geschwistern als auch vor allem bei Amtströgern. Natürlich gibt es eine generelle Tendenz zu weniger Glauben, aber die Gründe für den rückläufigen Gottesdienstbesuch allein darin zu suchen, das ist eine falsche Bequemlichkeit, aus der man leider noch nicht erwacht ist. Und daher gibt es leider auch noch kaum Gegenstrategien. Mir tut diese Entwicklung so weh, wenn ich sehe, wohin sich diese Kirche entwickelt, für die ich mein Herzblut gegeben habe....


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
M.K. aus W., 19-09-2014 10:39
Amen! :-)


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
M.K. aus W., 19-09-2014 11:43
Dazu fällt mir auch noch ein prägnantes Beispiel ein: Nach dem hier auf glaubenskultur 2011 über 600 Kirchenmitglieder, darunter einige Amtsträger, sich solidarisch mit dem ehemaligen Bezirksältesten Thomas Feil gezeigt haben und gegen jeglichen Exklusivismus der Kirche votierten, hatte ich einige Zeit später ein Gespräch mit Stammapostel Leber und Bischof Johanning in Zürich. Es ging es natürlich auch um diese Aktion. Da haben sie mir die ihre Interpretation geliefert: Ja, also ein Drittel hätten ja gar nicht gewusst, was sie da unterschreiben, ein weiteres Dritten wollte ja nur den armen Ältesten unterstützen und das letzte Drittel seien halt die, die eh immer Kravall machen. So ähnlich. - Da war ich so dermassen baff! Die haben nicht etwa um meine Einschätzung geben, nach dme Motto: Bruder Koch, sie sind ja schon seit 1995 in der Szene, was sind das für Leute, wie schätzen Sie das ein? - Nein, die haben mir diese Version im Brustton der Überzeugung geliefert. Da war ich einfach platt. Ich mag - ohne sie jetzt tatsächlich gut zu kennen - beide eigentlich persönlich ganz gern. Beide waren in den 1990ern die ersten, die ich mal besucht habe zu einem Gespräch. Ich hätte niemals eine solche Haltung erwartet. Zu fast jeder Unterschrift hatte ich eine ausführliche E-Mail damals bekommen, wo mir gerade viele ältere, oder auch langjährige Amtsträger ausführlich ihre Sehensweise geschildert haben. Da war keiner dabei, der einfach irgendwas unterschrieben hat. - Da dachte ich wirklich: Bei Euch ist Hopfen und Malz verloren. Zumal ich bis dahin den Eindruck hatte, dass solche Leute wie die beiden selbst den Exklusivismus nicht so toll fanden. Beide kannten das System "NAK" seit langem, sie hätten wissen müssen, dass diese 600 welche sind, die sich das trauen, öffentlich mit ihrem Namen "gegen" die Kirche zu sein und dass es dann wohl noch deutlich mehr gibt, die auch so denken und sich das _nicht_ trauen. Aber es war völlig offensichtlich: Man _wollte_ sich das einfach schönfärben. Es konnte nicht sein, was nicht sein darf. - Dazu kommt das Menschenbild, das hinter deren Version steckt und sich so offenbarte: Wenn Leute mal ihre Meinung äußern, dann sind es "Verführte" oder halt "Nörgler". Den gk-Lesern wurde nicht zugetraut, dass sie selbst nachgedacht haben. Es wurde ungeheuer deutlich, wie sehr man in der Kirchenleitung der Entwicklung an der Basis - übrigens typisch für hierarchische System - hinterherhinkt. Die dachte damals tatsächlich, dass ihr neues Kirchenverständnis schon unglaublich revolutionär sei: "Das Kirchenverständnis der Neuapostolischen Kirche ist sehr offen und weit. Kritik hatten wir eher aus den konservativen Kreisen erwartet." Dabei hatten wir in der Gemeinde und Jugend schon Anfang der 1990er bei der Neuerscheinung der Fragen und Antworten einen neuen Wind ausgemacht und gehofft, dass die Kirche dies endlich hinter sich lässt - und das war eine breite Mehrheit, die so dachte, wenn man die Diskussionen zusammenfasst, die wir damals in den Jugendstunden aber auch mit älteren Gemeindemitgliedern geführt haben. (von diesen Jugendlichen damals ist im Prinzip auch heute keiner mehr in der Kirche). Also 20 Jahre später war es 2011 und damit war klar,wie sehr die Entwicklung verschlafen wurde. - Ich hatte ab diesem Zeitpunkt eigentlich keine Lust mehr, mich mit denen zu unterhalten. (Wenn ich auch sagen muss, das Stap Leber durch eine gewisse Bereitschaft, offen mit dem Thema Botschaft umzugehen, wieder etwas wett gemacht hat.) - Dass übrigens in den Gebietskirchen überhaupt nicht so relaxed auf die Unterschriften reagiert wurde hat ja der Fall Nüßle gezeigt. Reihenweise wurden Amtsträger zu Gesprächen einbestellt. Ehrich verfolgte die Unterzeichner konsequent und verdonnerte die mittlere Führungsebene dazu, die Haltung der Kirche deutlich zu machen. Und dann liefen viele Gespräche so: Der höhere Amtsträger machte seinem Untergebenen deutlich, dass er ihn ja gut versteht, aber die Kirche halt nunmal so und so ist. Ich bin mir sehr sehr sicher, dass - wie bei der Abschaffung der Sonntagnachmittagsgottesdienste, bei einer konsequenten Abkehr von der Exklusivität ein hörbares Aufatmen durch die Kirche gegangen wäre. - Da war genau das: Aber wir haben doch genug Leute denen es schmeckt ...


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
N.B. Zie voor de berichtgeving over de districtsoudste Thomas Feil: http://samenapostolisch.nl/phpbb3/viewt ... homas+Feil.
bakahufi, (Name und Ort der Red. bekannt), 19-09-2014 12:29
Ich möchte in diesem Zusammenhang an den Artikel http://www.glaubenskultur.de/index.php?id=1411 erinnern. Er enthält die Formulierung, "aber vielleicht ist es ja schon zu spät." Drei Jahre später wird man wohl sagen müssen, es IST zu spät.


Bron: Bij Glaubenskultur-Magazine ingekomen reactie n.a.v. artikel "Bezirksapostel bleibt gelassen" (update,15.9.14,11:00)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”