Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22:00 uur]
Levi schreef:(...)
Tienerdag, jeugddag, koningskinderen, seniorendag. Het kan niet op.

Geheel onzichtbaar zijn de wapenfeiten van apostel Klene.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 10 Jul 2017, 22:53"
@all

Inderdaad, in de berichtgeving lijkt al­les wel busi­ness as usu­al...
Aan de andere kant: een goed ver­staan­der heeft aan een half woord ge­noeg. Iemand die -gelet op het bovenstaande- niet alleen aan zichzelf denkt; die wijsheid en onderscheidingsvermogen weet te combineren met ervaring en enthousiasme, zodat niets vergeten wordt... Wat zou zo iemand vinden van al deze mooie woorden, maar dan bezien in het licht van de nieuw-apostolische geloofspraktijk, waarover in de afgelopen dagen juist als volgt werd bericht:
Certina schreef:(...)
De nak-vis begint nu steeds meer te stinken.
Zie link http://www.naktalk.de/rehabilitation-dringend-gefordert/

(...)


Uit: Bericht op "Za 08 Jul 2017, 07:59"
ZwartSchaap schreef:(...)
Het is mij bekend dat Schumacher het nut van het Opziener Ambt nooit heeft ingezien, Hij vond die extra tussenlaag lastig en vertragend.
In het artikel bij NAKTALK is te lezen hoe een zeer geliefde opziener in het onder district Wilhelmshafen zonder enig vooroverleg brutaal en liefdeloos
in de rust is gezet.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 10 Jul 2017, 11:07"
"Vanaf het altaar" kan er wel mooi weer worden gespeeld, maar het spreekwoord zegt "goed voor­beeld doet goed vol­gen". Dus, wie gaat er vervolgens daadwerkelijk aan de slag en knapt, waar nodig, ook "het vuile werk" op? Spijtig genoeg leert de ervaring dat menige "verkondiger van het Woord" zich de vingers niet wil branden: in de Nieuw-Apostolische Kerk blijven "Führungsverantwortlichen" veel te vaak steken bij een tekstbehandeling van wat in hun eigen leven hooguit sprookjes zijn.**

In een vorig bericht haalde ik een quote aan van iemand die bepaald niet zonder reden concludeerde: "Es geht nicht um Wahrheit, sondern um Ansehen und Macht - bewusst oder unbewusst, gewollt oder ungewollt." Dat is heel wat anders dan het onderstaande:
  • [1] Broeders en zusters, toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid. [2] Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde. [3] Bovendien kwam ik bij u in al mijn zwakheid en was ik angstig en onzeker. [4] De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest, [5] want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God.

    Uit: 1 Korintiërs 2 (NBV)
Juist vanwege "Ansehen und Macht" wordt de Nieuw-Apostolische Kerk momenteel "heringericht". De betaalde krachten aan de ene kant (opzieners en allerhande soorten van apostelen) en aan de andere kant alle overigen, onder wie tevens de "lagere dienaren", die gedienstig een podium geven aan hen die de lakens uitdelen. Daarbij reikt de prestigedrift tegenwoordig al zover dat onlangs hiervoor de Gouden Zaal werd uitgekozen van het Wiener Musikverein, het concertgebouw in Wenen.

Zó tracht de kerkleiding "de wereld om ons heen" te imponeren en de aangelijnde leden van trots te vervullen. Wie iets vraagt of er wat van zegt, wordt weggepest.

Dit zijn volgens mij de laatste wapenfeiten...

Groet,
TjerkB :shock:


**
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

BakEenEi schreef:(...)
Zoals wij het moesten zien gebeuren in de professionele wielrennerij dat er vals wordt gespeeld, heeft in de Nieuw-Apostolische Kerk bijna iedereen op zijn minst kunnen vermoeden dat er bedrog in het spel was. "Zegenaars" die een "verdienmodel" nodig hebben om het "werk Gods" in de samenleving een plaats te geven, zijn overmoedig geworden. Met de op handen zijnde catechismus wordt alleen maar beoogd een kapstok te hebben om het bedrog aan op te hangen.
  • Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

    Uit: Johannnes 14: 6 (SV-J)
In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben "hogere dienaren" hiervan gemaakt: niemand kan bij de Vader komen dan door ons. (...)

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 28 Okt 2012, 22:49", in de thread "Stuur mij ergens op af en het wordt geregeld"
@all

Als ik het tot mijn ontzetting en aanvankelijke ongeloof niet zélf had ervaren, waargenomen en vastgesteld hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk "hoge(re)" "dienaren" schaamteloos en met veel branie aan de haal gingen met het geclaimde onvoorwaardelijke vertrouwen bij de bangige (!) aangesloten leden, zweeg ik nu als het graf. Bangig inderdaad: bevreesd ervoor om bij God in ongenade te vallen; om -door blijk te geven van twijfel- bij de "dienaren" niet langer voor vol te worden aangezien.

Echter, meer dan eens heb ik er met mijn neus bovenop gestaan. Wat ik zag bleek een klein deel te zijn dat stukje bij beetje zicht­baar zou worden van louter bedrog. Het bedrog bijvoorbeeld dat offergaven werden aangewend om zielen te mishandelen die soms volkomen terecht een voorbehoud maakten bij de van ze verwachte (geloofs)gehoorzaamheid. Daar ligt voor mij echt "the bloody limit". Steevast betrof het voorvallen waarbij de kerkleiding moeite deed ze onder het tapijt te vegen.

De verdorvenheid bij de Nieuw-Apostolische Kerk hangt vooral samen met structureel getouwtrek om de macht van invloedrijke ambtsdragers: wie is in deze kerk de belangrijkste onder de "hooggeplaatsten" (vgl. Marcus 9: 33-35) en welke -verregaande- bevoegdheden hebben alle anderen dan te eerbiedigen? Wie is de op één na belangrijkste, enzovoort! Toen ik er meer over te weten kwam, stuitte ik op grote hoeveelheden informatie over hartverscheurende taferelen door de jaren heen.

Bij nader inzien bestond de geloofsgemeenschap, waar ik deel van uitmaakte totdat ik de geveinsdheid niet langer kon verdragen, uit twee goeddeels gescheiden werelden: de instructeurs, met macht en aanzien bekleed (zonder dat daarbij onder bestuurders onderscheid wordt gemaakt tussen verantwoordelijkheden voor materiële of immateriële zaken), afhankelijk van ieders positie qua vermeend goddelijk gezag op de "ambtsladder", tegenover de wachtenden op hun instructies.

Ver weg van al het getouwtrek om de macht, gold ondertussen op de kerkvloer...
  • O plaats van rust en vrede, o huis door God gebouwd,
    gij, ware eeuw'ge woning, waar Hij ons steeds behoudt,
    naar u gaat ons verlangen, naar uwe heil'ge plaats,
    waar God door Zijn gezanten, trots moeite, zorg en strijd,
    de ziel van Zijne kind'ren opnieuw verkwikt, verblijd.

    Uit onbehouwen stenen is 't vaderhuis gebouwd,
    de liefde als fundering die alles samenhoudt,
    waar ieder naar vermogen het zijne doet met lust,
    waar God door Zijn Apost'len door 't woord zich openbaart
    en zo Zijn volk in liefde voor satans macht bewaart.


    Bron: Lied 604, NAK-liederenbundel
Dat ondertussen die kerkvloer, de rots waarop wij meenden te staan, onderhevig was aan ondermijnende activiteiten vanuit "de ambtelijke top" in de organisatie, vermoedde volgens mij hooguit een enkeling. Toch hadden "wij" wel eens wat vaker serieus een vraagteken mogen plaatsen bij de gekunstelde rangen en standen onder de "dienaren" door de verplichtende doch on-Bijbelse opvattingen over bazig in plaats van dienend (!) leiderschap van "machtsfiguren" in hun geledingen.

Ik blíjf mij erover verbazen dat de gemeenteleden die het aangaat dit allemaal maar met een stoïcijnse gelatenheid laten gebeuren, ondanks dat men zich, zoals tegenwoordig via het Internet, vertrouwd kan maken met boekdelen sprekende ondubbelzinnige getuigenissen van menige naaste die aan zulke dwaasheden ten prooi viel, niet zelden daardoor opgescheept en worstelend met blijvend psychisch letsel waaraan de verantwoordelijke kerkleiding geen enkele boodschap heeft.

Wat gaat er om in de nieuw-apostolische denkhoofden waarin het evangelie van Jezus Christus kennelijk samengaat met machinaties van de fir­ma List en Be­drog?! Dat intrigeert mij. Hoe kun je je met open ogen laten bedriegen? Waarom kijk je alleen maar toe als "zegenaars" in jouw omgeving naasten (!) wegpesten? Anders geformuleerd:
  • Wie zijn dat toch, wat zijn dat toch voor mensen?
    Ik snap het niet ik, kan er niet uit wijs.
    Wat bedoel je met wat zijn dat toch voor mensen?
    Nou die mensen met die knuppels op het ijs..
    Wat zijn dat toch voor mensen die op zeehondjes gaan jagen alleen maar voor, alleen maar voor het bont?
    En mijn tweede vraag is minstens zo gegrond.
    Wat zijn dat toch voor mensen die dat bond dan ook nog dragen?
    Kijk, waar? Kijk daar! Ooooooooow..


    Bron: http://www.songteksten.nl/songteksten/4 ... ds-jas.htm
De onderstaande quote licht misschien een tipje op van de sluier...
TjerkB schreef:(...)
... een gesprek dat ik jaren geleden had met één van de huidige districtsdienaren in de Nieuw-Apostolische Kerk. Hij zei tegen mij: "Wat de stamapostel allemaal verzint, daar trek ik mij niks van aan... " Ik antwoordde: "Als je nu alles slikt voor zoete koek, kun je daar misschien nog wel 25 jaar, knarsetandend in de kerkbanken, spijt van krijgen." Ook daar kreeg hij het toen al niet warm van of koud...

(...)


Uit: Bericht op "Ma 09 Jan 2017, 23:00" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Later trad een districtsapostel aan, van wie het uitkwam dat hij stiekem en bovendien hoogst risicovol in 2007 met offergaven 20 keer méér belegde dan de statuten het hem toestonden. Daar rustte geen zegen op. De kerk raakte het geld namelijk kwijt want het kwam in handen van criminelen. Doordat de stamapostel hem de hand boven het hoofd hield, kon hijzelf daarna uiteraard niet anders dan het offergaven verslindende trio Klene-Klene-Vis ook de hand boven het hoofd houden. Daarentegen werd er hardvochtig opgetreden tegen anderen wier onvolkomenheden hierbij in het niet vallen: klassenjustitie van de slager die zijn eigen vlees keurt.

Toen ik nog een kind was, diende het volgende lied geregeld als aanvangslied. Het werd blij en met overtuiging gezongen. Dat klonk mij als muziek in de oren. Maar wat hebben veel ontwikkelingen toch an­ders uit­ge­pakt dan ik het had ver­wacht...
  • Waar Apost'len zijn, springt Gods heilfontein,
    openbaart Hij zich in woord en daad.
    Onder kruis en smart troosten zij het hart,
    dat in liefde voor hun Zender slaat.

    • Slechts die ziel kan Jezus' liefde prijzen,
      die Hem kent in Zijn genadedaan;
      door d' Apost'len zich de weg laat wijzen,
      waarop Jezus reeds is voorgegaan.

    Bron: Tweede couplet en refrein van lied 290, NAK-gezangboek
Ik herinner mij diensten waarin aan ons werd voorgehouden wat er staat in Jakobus 2...
  • [14] Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? [15] Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, [16] en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? [17] Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.

    (...)
    [26] Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.
In de Nieuw-Apostolische Kerk geldt zoiets klaarblijkelijk niet voor "hooggeplaatsten" want dezulken behoeven zich om geen wet­ten en voor­schrif­ten te be­kreu­nen...

Aldus wordt de dwaasheid gekroond - in plaats van getrouwheid:
  • De trouw zal Hij bekronen
    met 't heerlijk, eeuwig loon.
    Reeds wenkt ons hier van verre
    de eeuw'ge levenskroon!
    Dan staan wij in het hemels licht
    en zien Zijn godd'lijk aangezicht.

    • Blijf trouw, blijf trouw;
      O bruid des Heren, blijf getrouw!
      Daarheen gaat ons verlangen,
      om Hem als bruid t' ontvangen.
      Als Bruigom voert Hij ons in de bruiloftszaal,
      tot 't eeuwig, heerlijk avondmaal.

    Bron: Tweede couplet en refrein van lied 379, NAK-gezangboek
In weerwil van al deze tegenstrijdigheden; als het aan stamapostel Jean-Luc Schneider ligt, is het evident wie er aanstonds als "eersten" aankomen in het hemelrijk:
Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

(...)


Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
Zie ook het bericht op "Wo 11 Jan 2017, 12:11" in de thread "Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«"
Weliswaar sprak ik ook eerder al mijn verbazing hierover uit, maar inmiddels ziet het ernaar uit dat dit aanstonds nog maar één van de drie claims zal zijn waarmee de kerkleiding zich beroept op exclusiviteit. Verder betreft het dan de ho­cus po­cus omtrent "ontslapenen" en de mysterieuze status van de (stam/districts)apostelen.

Cynische commentaren wil ik liefst achterwege laten, maar in gemoede vraag ik mij af wie straks (vanuit het gedrang) als aller-, allereersten gearriveerd zullen zijn...
stamapostel
districtsapostel districtsapostel
apostel apostel apostel apostel apostel
opziener opziener opziener opziener opziener
districtsoudste districtsoudste districtsoudste districtsoudste
districtsevangelist districtsevangelist districtsevangelist districtsevangelist
herder herder herder herder herder herder herder herder herder herder herder
gemeente-evangelist gemeente-evangelist gemeente-evangelist gemeente-evangelist
priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester priester
diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken diaken


dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste dienaren-in-ruste
taakdragers · partners en familieleden van dienaren · hoge vertegenwoordigers van regeringen, raden van kerken en maatschappelijke instellingen
gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden gemeenteleden

... en wat daarvan het voordeel is. Ik vrees namelijk dat de genomineerden, voordat eerst de laatsten aan het feestmaal mogen aanschuiven, moeten tafeldekken. :shock:

Groet,
TjerkB


P.S.
Zie ook het bericht op "Wo 05 Feb 2014, 18:40" in de thread "Wát is er gaande?"
  • "Und alle die, die uns böse wollen, da hat's man auch schon erlebt, geistlich gesehen sind die blind. Liebe Geschwister, ich muss auch mich mit dem trösten: oft geschieht's, wenn ich am Sonntag einen Gottesdienst halte, im alten Europa, das geschieht in Amerika nicht, und in Afrika zweimal nicht, aber hier bei uns: dann ist am Montag im Internet mein Gottesdienst schon zu lesen, verbunden mit gehässigen Kommentaren, mit vielleicht sogar Wortverdrehungen, das hat er gesagt, und das stimmt nicht, und jenes hat er herausposaunt und ist ein Unsinn und so weiter. Ich muss mit dem leben. Wisst ihr, wie ich mich troeste? Die sind leider blind geworden, fuer Gottes Werk und Plan! Und weil sie blind sind, offenbaren sie solche Dinge! Da muessen wir uns auf den Gebetsberg flüchten. Und auf dem Gebetsberg ist auch zugleich der Offenbarungsberg. Da sehen wir manches, was man sonst mit einem irdischen Auge nicht sieht."

    Bron: Gesproken woord van stamapostel Fehr tijdens een dienst op 26 september 1999 in Hof (Duitsland)


    N.B.
    Dieser Teil der Fehrschen Predigt wurde delikaterweise bei der wörtlichen Wiedergabe dieser Predigt in dem Zentralorgan der NAK „Unsere Familie“ ohne Kenntlichmachung rauszensiert.
Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "Zo 04 Sep 2011, 22:01", in de thread "Gehersenspoeld?!"
Redactie schreef:(...)
Op 20 februari 2011 schetste de huidige stamapostel, Herr Dr. Wilhelm Leber, blijkens een publicatie in het tijdschrift Unsere Familie (Nr. 9/2011), diens persoonlijke denkraam met de historische woorden:
  • "Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
    Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
Dat de mensheid met deze openbaring, "vervuld van Geest en leven, komend van de trone Gods", er dus maar van doordrongen moge zijn hoe KRANK een ieder is. Er is er maar één gezond: the Chief Apostle himself.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Zo 12 Feb 2012, 21:09" in de thread "Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010"
Zie ook het bericht op "Za 15 Nov 2014, 13:47" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Stel, je bent okay; nieuw-apostolisch, je staat in de priesterlijke bediening en je vind het lastig om de kerk te verlaten en daarmee "ein Stück Heimat" kwijt te raken.

Bij Glaubenskultur24 wordt hierover nu van gedachten gewisseld. Enkele quotes uit de betreffende thread "Überzeugende Gründe, NICHT aus der NAK auszutreten":

    • Der endgültige Entschluss, zu Bleiben und meinen Weg fortzusetzen, ist dann etwa vor drei, vier Jahren gefallen. Warum? Erstens habe ich innerhalb der Kirche nicht nur Negatives erlebt, sondern auch viel Positives. Wie gesagt, mir ist bewusst dass die Lehre nicht bibelkonform ist, dass es im zwischenmenschlichen Umgang viele Defizite gibt, allerdings gehe ich davon aus, dass ich das woanders auch erleben würde. Welche christliche Religion ist 100-prozentig bibelkonform? Wo gibt es keine menschlichen Schwierigkeiten? Die NAK ist keine Insel der Seligen, aber sie ist geistige Heimat für viele. Und mangels Alternative, die ich bisher nicht gefunden habe, bleibe ich in der NAK und versuche, das, was für viele eine geistige Heimat ist, so schön wie möglich zu gestalten. Ich versuche überall dort den Druck zu nehmen, wo ich verspüre, dass Geschwister unter diesem tatsächlichen oder gefühlten Druck leiden. Ich versuche Jesus den Geschwistern nahezu bringen, ich versuche Nächstenliebe zu leben, aktiv weiterzugeben, damit auch ein Vorbild zu sein. Ich versuche, aus der Kirche all das Positive zu ziehen, das darin vorhanden ist, ohne in neuapostolische Euphorie zu verfallen.

      Ich denke, die Gründe die angeführt wurden, um aus der NAK auszutreten, sind alle samt und sonders richtig. Ich akzeptiere das, weil ich in einer ähnlichen Situation war, weil ich alle die Argumente zum Austritt selber an mir verspürt hat. Für mich selber habe ich eben die Entscheidung getroffen, zu bleiben.
    Uit: Bericht d.d. 10.07.2017, 13:37
    • Bitte versteht mich jetzt nicht falsch, ich will mich selber nicht überbewerten, aber die Kirche ist nach wie vor Heimat für viele, und die suchen und brauchen Hoffnungsträger, und als solcher möchte ich helfen. Und ich habe mir da in der Zwischenzeit ein ziemlich dicke Haut zugelegt, und vor allem kümmert mich die Meinung der Oberen nicht mehr.
    Uit: Bericht d.d. 10.07.2017, 14:37
    • bis jetzt bin ich in der glücklichen Situation, dass man mich gewähren lässt. Wobei ich aber sagen muss, dass das wahrscheinlich von Apostelbezirk zu Apostelbezirk unterschiedlich ist, ich in einem sehr toleranten Bezirk lebe und meine diesbezügliche Meinung auch schon Aposteln gegenüber kundgetan habe.
    Uit: Bericht d.d. 10.07.2017, 15:56
    • Zunächst einmal zu den Säulen des neuapostolischen Glaubens, den Sonderlehren. Ich glaube nicht daran, dass Apostel heilsnotwendig sind. Gott kann sein Heil zuwenden, wie er will, und er braucht nicht bestimmte Menschen dazu. Oder wie es Apostel Kainz einmal vor vielen Jahren formuliert hat: "Jesus hat zu seinen Jüngern gesagt:Ohne mich könnt ihr nichts tun, nicht ich kann ohne euch nichts tun". Und solange sich ein Apostel dessen bewusst wird, ist er ein Jünger Jesu und kann Jesu in den Herzen verklären. Bezüglich Entschlafenenwesen, ich glaube sehr wohl daran, das Verstorbenen geholfen werden kann. Wie das vor sich geht, was dazu notwendig ist, das entzieht sich unserer Kenntnis, das weiss kein lebender Mensch.
      Und wenn ich Gottesdienst halte, dann versuche ich von Jesus zu predigen, nicht vom Apostelamt. Bezüglich Entschlafenenwesen sage ich schon sehr klar meine Meinung, bezüglich Heilsnotwendigkeit des Apostelamtes wird dieses von mir nicht erwähnt. Die Erfahrung zeigt, dass die Geschwister, die ebenfalls ihre Zweifel an der Allmacht des Apostelamtes haben, das sehr wohl verstehen, die, die daran glauben, denen fällt es nicht auf.
    Uit: Bericht d.d. 11.07.2017, 08:43
    • Entschlafenenen werden meinerseits nicht an den Heilsaltar verwiesen, sondern wir beten für die Entschlafenen, dass Gott ihnen Gnade gibt. Wir können doch Entschlafenen nicht raten, irgendwelche Stätten aufzusuchen, sondern wir können ihnen durch unsere Gebete und durch unser Vorbild helfen, die Gnade gibt Gott. Wie dann der weitere Verlauf der Erlösung ist?? Das weiss keiner. Aber gerade Entschlafenengottesdienste sind für mich ein Reizthema, wo ich wirklich versuche, diese neuapostolische Überheblichkeit aus den Köpfen und Herzen zu bringen, und da durchaus auch öfters einmal sehr deutlich werde. Es ist dann schon ein bißchen ernüchternd, dass es auch bei wirklich provokanten Aussagen meinerseits nur sehr wenig Reaktion gibt, zumindest von den "treuen Schäfchen".
    Uit: Bericht d.d. 11.07.2017, 12:53
    • in der Definition "Gotteskind" oder "Kind Gottes" sehe ich eine große Sackgasse, in die sich die Kirchenleitung hineinmanövriert hat. Taufe ist wichtig, wann und wie der Heilige Geist respektive die Gabe des Geistes gespendet wird, das wäre jetzt wirklich eine weitere Diskussion wert, und da ist sich auch die Kirchennleitung nicht ganz sicher. Warum wird dann explizit zwischen Heiligem Geist und Gabe des Heiligen Geistes unterschieden, obwohl das biblisch nicht begründet werden kann? Auf jeden Fall habe ich kein Problem mit der Heiligen Versiegelung, obwohl ich schon der Überzeugung bin, dass jeder Getaufte ein Gotteskind ist. Aber auch die katholische Kirche kennt das Sakrament der Firmung, ist also nicht so viel Unterschied zur Versiegelung.
    Uit: Bericht d.d. 12.07.2017, 08:42
    • genau so, wie vieles dafür spricht, dass Gott und sein Sohn nur Fabelwesen sind, spricht auch vieles dafür, dass sie tatsächlich exisitieren, in welcher Form auch immer. Ich möchte das jetzt nicht weiter vertiefen, aber ich glaube daran, und ich gehe davon aus, dass auch die, die in die Kirche kommen, diesen Glauben haben. Und ich denke, dass das auch den Zuhörenden klar ist, dass Glauben eben nicht bewiesen werden kann, wie eigentlich schon der Name sagt.
    Uit: Bericht d.d. 12.07.2017, 12:58
    • Bezüglich des Gebetes für die Entschlafenen, da gab es einmal vor drei, vier Jahren die eindeutige Empfehlung, diese nicht mehr zu überweisen weil wir das nicht können, sondern um Gnade und Erlösung zu bitten. Anscheinend ist das bei weitem nicht bei allen angekommen, und was einmal in den Gehirnen festgebrannt ist, lässt sich nicht so leicht ändern. Zusätzlich ist es ja ein besonderes Gefühl der Stärke, das durch die gelebte Praxis vermittelt wird. Wir, als Gotteskinder, haben es quasi in der Hand, wir brauchen nur zu Beten, und schon ist Erlösung möglich. So stellt sich der kleine Maxi das vor.... Irgendwo habe ich auch dunkel in Erinnerung, dass es einmal durchaus in einer offiziellen Mitteilung geheissen hat, dass nicht nur bei Entschlafenengottesdiensten die Sakramente gespendet werden, sondern bei jeder Sakramentsspendung kann das auch an Entschlafene vermittelt werden. Wenn es keine offizielle Mitteilung war, dann hat das sicher mein ehemaliger Apostel so gesagt.
    Uit: Bericht d.d. 13.07.2017, 08:45
    • Ich kenne viele, die sind nicht mit allen zufrieden, die haben ihre Schwierigkeiten in der Kirche, aber die würden nie weggehen. Das ist für sie die Heimat, da bleiben sie. Es gibt Leute die wandern aus, die suchen in anderen Ländern ihr Glück, und es gibt Leute, die sind nicht zufrieden mit ihrer Heimat, aber sie bleiben. Und das sollte doch auch akzeptiert werden, das es die gibt, die ihre geistige Heimat eben nie verlassen würden.
    Uit: Bericht d.d. 13.07.2017, 12:38

Het bovenstaande maakt op mij een authentieke indruk. Vermoedelijk is het zeer representatief voor de geloofsbeleving van velen in de Nieuw-Apostolische Kerk.

Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef:
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

…Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
@all

Het is maar dat u het -van districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen)- van tevoren weet: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!

Let wel: dit is afgesproken werk. Eerder waarschuwde districtsapostel Karlheinz Schumacher (Norddeutschland; in december 2010 opgevolgd door districtsapostel Rüdiger Krause) dienovereenkomstig:
Aus dem Monatsrundschreiben NAK Norddeutschland für Juni 2010

MONATSRUNDSCHREIBEN
FÜR ALLE AMTSTRÄGER
BEZIRKSAPOSTEL-BEREICH NORDDEUTSCHLAND
  • Zitat:

    Ausdrücklich sei angemerkt, dass der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich ganz hinter die Lehre der Kirche stellen.

    Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

    Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden.
Quelle: balehuhu, 10-06-2010
Bron: BakEenEi op "op zo 28 nov 2010, 22:38" in de thread "Leegstand NAK Appartementen in Arnhem/Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk"
Zie tevens: Heidewolf, 13.06.2010
Het WebTeam


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 26 Feb 2011, 20:58", in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

Tjerk, @ll,

Er zijn 2 redenen waarom men de kerk niet verlaat; ANGST en SCHAAMTE!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door ZwartSchaap »

@ Levi,

Naar mijn smaak zijn er 144.000 redenen om NAK lid te blijven.
Het ledenaantal slikt zodanig snel dat het getal 144.000 in gevaar komt.
Als het zover is heeft het Apostolaat wel een nieuwe uitleg, voortschrijdend Apostel inzicht.

Groet ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Er zijn 2 redenen waarom men de kerk niet verlaat; ANGST en SCHAAMTE!

(...)


Uit: Bericht op "Vr 14 Jul 2017, 08:38"
@Levi
@all

Ik herinner mij het volgende...
(...)
Sekten? Die had je toch in de jaren zeventig?’ Dat is de veelgehoorde reactie als ik vertel dat ik bezig ben met een boek over sekten. Dat er veel sektarische organisaties in Nederland bestaan, soms al tientallen jaren, weten weinig mensen. Dat deze organisaties vaak niet zo onschuldig zijn als ze lijken, willen weinig mensen geloven.
Dat blijkt wel uit de naïviteit waarmee overheidsinstanties zoals de Belastingdienst deze organisaties bejegenen. Sekten in Nederland genieten veelal de fiscale voordelen van stichtingen en hebben evenveel vrijheid als kerkgenootschappen om hun gedachtegoed uit te dragen. Wat zich werkelijk achter de voordeur van dergelijke organisaties afspeelt, lijkt niemand iets te kunnen schelen.

(...)
Wat opviel was dat bijna alle ex-leden zich schaamden. Over het feit dat zij, intelligente mensen, zich zo hadden laten beetnemen op een kwetsbaar moment. Ze hadden zich laten vernederen, hersenspoelen en misbruiken. Dat zij zich hier niet schuldig om hoefden te voelen, konden ze soms moeilijk geloven. Ze konden het zichzelf niet vergeven.
Ook angst leefde nog duidelijk in hun hart. Angst voor represailles van de groep die zij, soms lang daarvoor, hadden verlaten, angst voor juridische stappen, bedreigingen, vervelende e-mails, inbreuk op hun privacy en nog meer.

(...)

Bron: "Woord vooraf" uit IK WAS GEK VAN GELUK, EEN BOEK OVER SEKTEN. Lees »HIER« het eerste hoofdstuk. Zie tevens http://www.lsamsterdam.nl/boek/ik-was-gek-van-geluk/.
Zie ook het bericht op Do 05 Dec 2013, 10:08
... alsmede, als ik naga hoe de nieuw-apostolische kerkleiding -zelfzuchtig- acteert, het gezegde «Wie zich­zelf ver­hoogt, die zal ver­ne­derd wor­den.» (Matth. 23:12)

In de thread "Aan wie doet St.Ap. Schneider mij toch steeds denken" schreef ik op "Zo 07 Feb 2016, 19:32" in deze samenhang...

  • Zojuist kwam ik een reactie tegen die ik op 10 juli 2007 plaatste bij NAK-Observer (het toenmalige Forum van Chris van der Leest). Ik schreef toen o.a. het volgende:
    Als iemand zich nu afvraagt wat bij mij de inhoud van dit bericht heeft ingegeven, dan is dat met name de ontluistering van wat "hogere dienaren" jarenlang achter de coulissen intensief blijkt te hebben beziggehouden, namelijk de versterking van hun zakelijke leiderschap en besluitvorming rond een zodanig grondige herziening van de nieuw-apostolische geloofsleer dat het gemeenteleven nog slechts kan worden ingericht volgens institutionele -defensieve- standaarden. Er wordt een replica neergezet van de kerk van Rome. Maar volgens mij groeien veldbloemen niet in kassen... Het voelt in feite zoals Br. Matthias Schröter in Duitsland het onlangs treffend verwoordde bij Christ im Dialog: "Was die Amtskirche so schrecklich unbarmherzig unbedacht lässt, ist, dass uns 'Blankenesern' ein Stück Heimat genommen wird, die wir auch in anderen Kirchen nicht 'einfach so' finden werden."
    Over enkele maanden is dit al negen jaar geleden. Ik had het destijds te doen met de "broeders-dienaren" in de nieuw-apostolische kerkgemeente Hamburg-Blankenese die met vereende krachten waren weggepest - onder auspiciën van stamapostel Wilhelm Leber. Eind 2012 kreeg hij compleet zijn zin met de ten faveure van de hoogmogende heren in kerkelijke organisatie al in 2007 met het blote oog zichtbare "versterking van hun zakelijke leiderschap en besluitvorming rond een zodanig grondige herziening van de nieuw-apostolische geloofsleer dat het gemeenteleven nog slechts kan worden ingericht volgens institutionele -defensieve- standaarden". Inmiddels hoeft niemand er hierdoor meer rouwig om te zijn dat er "ein Stück Heimat" was afgepakt want de halve "Heimat" zou later instorten.

    Als ik er nu goed over nadenk, moet juist over de geloofsleer er aan de lopende band zijn geredetwist. Weliswaar verscheen er in het begin van de jaren '90 nog een nieuwe uitgave van Vragen en Antwoorden (de mini-catechismus van die tijd, zeg maar), maar het duurde niet lang of ik vernam dat sommige formuleringen al aanleiding hadden gegeven tot protest en dat de in verlegenheid gebrachte kerkleiding daar al meteen niet omheen had gekund. Sindsdien eigenlijk is de openlijke kritiek niet meer van de lucht geweest. Denk bijvoorbeeld ook aan de beweging destijds van verontruste gemeenteleden die zich de "Freunde der reinen Jesulehre" noemden. De kerkleiding echter had zo haar bedenkingen tegen alleen maar "die reine Jesulehre", zoals het ook tot ontzetting van anderen nog pijnlijk zou blijken.

    Wat het internationale kerkbestuur het meest moet hebben beziggehouden, is: hoe komen wij met zo min mogelijk kleerscheuren af van het imago van een sekte?

    "Simpel", moet iemand hebben opgemerkt: "als de kerk van Rome lid mag zijn van de Raad van Kerken, inclusief hiërarchische hoogbouw; dan aanstonds ook wij!"

    Zo sloeg men twee vliegen in één klap: de bazen bleven de baas en met een van de roomse versie afgeleide catechismus zou het beoogde succes te verzilveren zijn.

    Wie voor deze (schijn)constructie echter de hoogste prijs zouden betalen, zijn de bij de Nieuw-Apostolische Kerk aangesloten doch nimmer geraadpleegde leden.

    Jarenlang werden de gelovigen, van wie het er steeds meer waren die aanvoelden dat het niet pluis was met de veranderende geloofsleer, aan het lijntje gehouden.

    Wie goed oplette zag hoe stamapostel Richard Fehr bij tijd en wijle zich echt getergd voelde, en hoe later stamapostel Wilhelm Leber zich in allerlei bochten wrong.

    Het bezit van de zaak na de totstandkoming van de catechismus, wordt voor de hoogmogende heren thans zienderogen het einde van hun eigenzinnige vermaak.

Vanuit hun ivoren torens laten de "zegenaars" zich vertegenwoordigen door spindoctors, tekstschrijvers, PR-medewerkers en persvoorlichters. De we­reld op z’n kop.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Over angst gesproken...
detlef.streich schreef:
  • Aussteigen offiziell oder nicht ist aus meiner Sicht eine Frage der fortschreitenden Erkenntnis des Betreffenden (Lehre als falsch erkannt) und der Situationen, denen man ausgesetzt ist und den damit verbundenen Enttäuschungen. Wenn der berühmte letzte Tropfen das Fass zum Überlaufen bringt ist zumindest das Bedürfnis, einen GD zu besuchen, weitestgehend verschwunden. Allerdings ist die auch hier schon beschriebene und von Kindheit an indoktrinierte, tief sitzende Angst vor dem Heilsverlust heftig, ebenso der zu erwartende soziale Verlust. Einmal draußen, null Kontakte! So war es jedenfalls bei mir, und ich kannte damals eine Menge Leute aus Chören, Orchester usw. Keiner von den vermeintlichen Freunden hat sich jemals gemeldet! Mein letzter Vorsteher hat nach einem Jahr mal angerufen, wollte aber nur wissen, wohin die von mir angeschafften Xylophone verliehen wurden - ansonsten keinerlei persönlichen Anmerkungen. Das sagt etwas über die Qualität der sozialen Kontakte. Auch sie sind wohl eher Scheinkontakte ohne Tiefe innerhalb der aufgeblasenen, theologischen Parallelwelt der NAK. Vor einigen Tage musste sich hier im Süden eine ältere Familie, deren Sohn schon vor Jahren mit der ganzen Familie ausgetreten war, von einer anderen, auch älteren Schwester anhören:""Lieber ein krankes Kind, wie ein abgefallenes!" Die Krankheit dieses "Kindes", das heute ein Mann ist, ist psychischer Natur (arbeitsunfähig) und vermutlich durch die Erziehung der Eltern mit bedingt.

    Mein Fazit: Die Gründe, drin zu bleiben, sind angstbestimmt, letztlich aber nicht wirklich zwingend. Die Gründe auszutreten sind Fakten und vielfältig. Ehe man sich psychisch kaputt glaubt und hofft, sollte man die Konsequenz aus den gemachten Erfahrungen ziehen und nicht nur wegbleiben, sondern tatsächlich austreten. Für die weitere Entwicklung ist das von großer Bedeutung, verbunden mit der Hoffnung auf weitere Entwicklungen im Sinne von Vaclav Havel:

    "Hoffnung ist nicht die Überzeugung, dass etwas gut ausgeht, sondern die Gewißheit, dass etwas einen Sinn hat, egal wie es ausgeht."


    Irgendeinen tatsächlichen, echten Sinn in Richtung einer Lebensbedeutung gibt es in der NAK nicht. All ihre vermeintlichen Angebote sind Schein und haben ein starkes, unsichtbares Preisschild in Richtung einer ungeheuren Beeinträchtigung der wahren Lebensqualität - was auch immer das dann ist und was man dann noch mit der gewonnenen Freiheit in Zukunft anfangen kann.

    Alleine seine Kinder dieser Sekte zu entziehen, ist für deren Leben von unschätzbarem Wert!

Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "14.07.2017, 19:05", in de thread "Überzeugende Gründe, NICHT aus der NAK auszutreten"
Verder denk ik dat vrijwel iedereen die, al dan niet met de ziel onder de arm, de Nieuw-Apostolische Kerk verlaat, aansluitend hetzelfde meemaakt: "Keiner von den vermeintlichen Freunden hat sich jemals gemeldet!"

Vandaag stond er (van Asha ten Broeke) een aansprekende column in de krant onder de kop "Zonder geborgenheid kunnen we niet ademen". De tekst begint als volgt:
    • "Wanneer voelde u zich
      voor het laatst hele-
      maal veilig? Ik doel niet
      op de afwezigheid van
      acuut gevaar. Het gaat me om de
      minder dringende maar wel diepe
      ervaring van veiligheid; het gevoel
      dat je, zelfs als onverhoopt alles in de
      soep loopt, zelfs als je er een potje
      van maakt, zelfs als op een dag blijkt
      dat je werkloos, ziek en blut bent,
      dat je zelfs dan geborgen bent. Het
      besef van bestaanszekerheid, dat
      voortkomt uit de wetenschap dat er
      in onze samenleving een grens is
      aan hoe ver je kunt vallen."
    Bron: de Volkskrant, vrijdag 14 juli 2017, Opinie & Debat/pagina 23
Dan hoef je dus niet op je "vermeintlichen Freunden" in de Nieuw-Apostolische Kerk te rekenen. Zoveel mag onderhand duidelijk zijn. Eerst was in de krant mijn oog al gevallen op een groot artikel [over een voetbalbond; TB] onder de kop "Bestuurlijke chaos", waarin een bestuursvoorzitter en twee directeuren "schuldbewust" bekennen: "We hebben fouten gemaakt, het moet anders." Mijn eerste gedachte was: dat zie ik de nieuw-apostolische kerkleiding óók nog wel doen, zij het in dat geval niet "schuldbewust" doch zuiver om tactisch-strategische kerkpolitieke redenen en zulks op aanraden van "spindoctors, tekstschrijvers, PR-medewerkers en persvoorlichters". Saillant detail: de meeste subkopjes kunnen, als het te zijner tijd over de Nieuw-Apostolische Kerk handelt, een-op-een worden overgenomen:
  1. De top van de voetbalbond is voortdurend verwikkeld in machtspelletjes
  2. Op bureaucratisch/juridisch niveau is veel bij de voetbalbond goed geregeld, maar empathie en gevoel voor de clubs ontbreekt
  3. Door gebrek aan goed leiderschap hebben velen de voetbalbond ontevreden of beschadigd verlaten
  4. Mensen worden aangesteld op basis van loyaliteit in plaats van kwaliteit
  5. De commercieel directeur is ongeschikt als algemeen directeur
  6. De aanstelling van de technisch directeur is een grote blunder geweest
  7. De pers is onredelijk kritisch en onbeschoft richting de voetbalbond
  8. De bestuursvoorzitter is er niet als het echt lastig wordt
Blijf maar niet langer "klonteren" in deze kerk, zou ik menen; kom eindelijk op adem...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Blijf maar niet langer "klonteren" in deze kerk, zou ik menen; kom eindelijk op adem...

(...)


Uit: Bericht op "Vr 14 Jul 2017, 21:12"

@all

Gisteren kwam ik bij de NOS een merkwaardig berichtje tegen. Eerst dacht ik aan "nep-nieuws". Toch was het afkomstig van de nieuwsdienst Reuters. Zie onder...
Dit is trouwens in de Nieuw-Apostolische Kerk koren op de molen van "dienaren" die niet begrijpen dat vragen die niet worden beantwoord, eenvoudig blijven liggen - met al het geweeklaag van dien; zo realiseerde ik mij. Geldt dan desondanks "Stop met klagen en verbeter je leven"? (...) Uiteindelijk wel, denk ik - kom op adem!

De reden waarom ik aanvankelijk twijfelde aan de echtheid van het bericht, is, dat met een dergelijke boodschap er ten onrechte een drempel (!) wordt opgeworpen voor zielen die wel degelijk wat te klagen hebben maar die misschien al wel gedurende een reeks van jaren niet serieus werden genomen. Denk aan slachtoffers van (machts)misbruik! Zeur niet, zo houdt de rechterhand van de god van de kerk van Rome je nu pontificaal voor - stop ermee en verbeter je leven. Dus: zoek het maar uit want kinderen die vragen worden overgeslagen en ik, schipper naast god, heb wel andere dingen aan mijn hoofd. Bij mij moet je in elk geval niet zijn. Rot op. (...)

Mag ik hierbij nog het volgende in overweging geven?
Redactie schreef:(...)
Een oudere broeder met wie ik jaren geleden even in gesprek raakte, zei zachtjes tegen mij: "De afgelopen week heb ik enkele dagen... niet 'gevolgd'." Eraan toevoegend: "Gelukkig is het verder niemand opgevallen!" "Na te volgen", daar ging het immers om in het nieuw-apostolische geloofsleven, en wel "de dienaren die ons voorgaan". Voor wie in mijn kerk geen zogeheten taak- of ambtsdrager was, leek mij dit logischerwijs het zwaarst want dan had je van doen met de meeste zegenaars die allen voor jou een lichtend voorbeeld zijn. Zo niet, dan wist je: "Te leren rest er ons hier nog zo veel" (lied 355, NAK-gezangboek). Dan lag het op jouw weg om -biddend en werkend- met elk van de betreffende "Godsgezanten" alsnog de juiste verbinding te zoeken en die voortaan te koesteren. Zo werd een ieder geacht -tot zegen- "de onderste weg" te bewandelen.

Een kind van God was "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" een twijgje aan "de boom des levens", waarvan de stamapostel de stam was en de districtsapostelen de dikste takken. Wie er niet voor ijverde langs "de geordende weg" verbonden te zijn met de stam "waaruit alle levenssappen ons rijkelijk toevloeien", zou daarmee het verderf over zichzelf afroepen. Aan deze zienswijze begon ik te twijfelen toen er telkens hele takkenbossen naar beneden vielen door dienaren die er de brui aan hadden gegeven. Troosteloos bleven de dientengevolge normaalgesproken ten dode opgeschreven twijgjes verweesd én besodemieterd achter.

Hierna werd er niet meer zo over gesproken; alsof de stamapostel de stam zou zijn, enzovoort. God dacht er blijkbaar intussen anders over. Wel moesten wij gehoorzaam blijven navolgen, zonder vragen en zonder te klagen. Later kwam daar o.a. nog het door stamapostel Leber gepredikte vereiste onbegrensde vertrouwen bij. Alweer begon ik te twijfelen. Ook hier had deze wel van terug: wie twijfelt, zou "naar de geest" ziek zijn!

Aldus moesten wij eraan geloven, de twijgjes; de kinderen met "hun tienduizend vragen" die werden overgeslagen.

"Ach, blad alleen" (lied 152, NAK-gezangboek).

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 22 Mrt 2012, 20:52", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"
BakEenEi schreef:(...)
Het is deprimerend om nu anderen te zien stoeien met problemen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk die in geen enkele verhouding meer staan tot de realiteit. In Duitsland wist iemand mij te vertellen, een "Hirte im Ruhestand", dat "Betonköpfe" (!) hier koppig dwarsliggen. Ik was meteen overtuigd. Tegelijkertijd was ik mij ervan bewust dat de echte Betonköpfe simpelweg degenen zijn die in deze organisatie aan de top staan. Vul dus maar in! Stamapostel Leber - een Betonkopf? Districtsapostel Armin Brinkmann - een Betonkopf? Of eerder districtsapostel De Bruijn? Zíj toch zeker niet? (...) Helaas, pindakaas voor betrokkenen maar wie een schakelpositie bekleedt, kan op beslissende momenten hét verschil maken. Juist voor die ongelofelijk uitdagende verantwoordelijkheid krijgt men in de Nieuw-Apostolische Kerk vorstelijk uitbetaald. Maar de moeilijkheid is, als je níet doet wat de hoogste Betonkopf op enig moment in zijn hoofd haalt, dat je er dan acuut voorgoed uit ligt.

Het eerste wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk werkelijk moet veranderen is het afschaffen van rangen en standen onder -nota bene- dienaren! Echter, ik volg de ontwikkelingen al minstens 25 jaar op de voet, maar de laatste en zelfs de allerlaatste ontwikkelingen wijzen er op dat juist dit níet zal gebeuren. Dan kun je als "op één na hoogste Betonkopf in rang" twee dingen doen: je kiest voor al diegenen die lijden (!) onder de verdrukking die uitgaat van zo'n wantoestand, óf je doet net alsof "eraan gewerkt wordt" terwijl je ondertussen donders goed wéét dat uitgerekend het tegendeel wáár is. Zoals binnen de Nieuw-Apostolische Kerk de organisatie onverbiddelijk hiërarchisch in elkaar steekt, druist het in tegen wat alleen al uit een oogpunt van medemenselijkheid wenselijk is om na te willen streven. Een christelijk sausje voegt hier niets extra's toe, wat absoluut niet wegneemt dat God te allen tijde zendt wie Hij zenden wil en zegent wie Hij zegenen wil, waar dan ook! Maar de persoonsverheerlijking (!) in de Nieuw-Apostolische Kerk, hoezeer men die -uit gewenning- ook kan willen relativeren, is... godgeklaagd. Dáárdoor worden "kerkelijke ambtsdragers" hier machtsfiguren! Schaamt er zich echt niemand kapot als je je op die manier afficheert met het werk Gods?!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "zo 07 aug 2011, 19:47". in de thread "Tenzij... "
Ten slotte:
  • [28] Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

    Uit: Matteüs 11 (NBV)
  • [30] Ik zal ze straffen – spreekt de HEER –, ik zal ze straffen, die profeten die elkaar napraten [31] en steeds zo zelfverzekerd “spreekt de HEER” roepen; [32] ik zal ze straffen – spreekt de HEER –, die profeten die misleidende dromen profeteren en mijn volk met hun leugens en aanmatigende praatjes bedriegen. Ik heb hen niet gezonden en ze zijn dit volk op geen enkele manier tot nut – spreekt de HEER.

    [33] En als een profeet, een priester of wie dan ook vraagt: “Welke last geeft de HEER ons met zijn woorden te dragen?” antwoord dan:
    Jullie zelf zijn die last, maar ik zal jullie afwerpen – spreekt de HEER.”

    Uit: Jeremia 23 (NBV)
  • [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ [12] Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht.

    Uit: Handelingen 15 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Zolang de kerkleiding zich hautain en dédain manivesteert, zijn alle verwijzingen tevergeefs!
Mattheüs 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Het staat er niet voor niets!
Eigenlijk is het gehele hoofdstuk Mattheüs 7 een geweldige opsteker voor alle moedige NAK verlaters!
Weg ANGST, weg SCHAAMTE!
Wat een voorzienigheid, destijds al...

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@Levi
  • De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

    Uit: 1 Johannes 4: 18 (NBV)
  • ... waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’

    Uit: Matteüs 18: 20 (NBV)
  • Hoor toch, een smalle weg:
    Ik ben de Weg!
    O, slechts één open deur:
    Ik ben die Deur!
    Ook slechts één herder haalt
    wat ziek is en nog dwaalt!
    Eén lam slechts heeft betaald
    voor u en mij!
    O, slechts een smalle weg:
    die weg is Hij!
    Eén deur geopend slechts:
    Jezus, mijn Heer!


    Bron: Eerste couplet van lied 273, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”