Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door willempower »

@ all
Ik ben effe de weg kwijt maar iemand weet het antwoord wel .
Zijn alle mensen die uit de kerk gezet zijn door de boodschap nu ook automatisch weer lid ?
Of alleen als de over al die jaren hun tienden nog met terugwerkende kracht betalen ?
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Jabob65 »

Of je nu op NAK org kijkt of op NAK today, nergens vind ik een statement van de nieuw-apostolische kerk met betrekking tot de aanslag in Parijs..
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Godheid Ehrich

Bericht door Jabob65 »

Godheid reikt hoogstpersoonlijk aan elke bezoeker de hostie uit.

Ik ga ervan over mijn nek.

Maar de mensen zien het als een hoogtepunt...

--

Bezirksapostel besucht die Gemeinde

Bezirksapostel Michael Ehrich besuchte zum Jahresabschlussgottesdienst am Mittwoch, 31. Dezember 2014 die Gemeinde Marbach am Neckar. Zu diesem Gottesdienst war auch die Gemeinde Ludwigsburg-Poppenweiler eingeladen.

Vor Gottesdienstbeginn wurden die Anwesenden mit dem Lied „Lass du mich stille werden“ auf den Gottesdienst eingestimmt, dem der Bibeltext aus 2. Petrus 3, Vers 18 zugrunde lag: „Wachset aber in der Gnade und Erkenntnis unseres Herrn und Heilands Jesus Christus. Ihm sei Ehre jetzt und für ewige Zeiten! Amen.“

Der Bezirksapostel empfahl den Gottesdienstteilnehmern, versöhnt ins neue Jahr zu gehen. In seinen weiteren Ausführungen sprach er davon, es gebe bei jedem Einzelnen wohl bestimmte Gaben, die im alten Jahr vernachlässigt worden seien und im neuen Jahr wieder aktiviert werden sollten. Des Weiteren gab der Bezirksapostel den Anwesenden noch die Ratschläge mit, auch im Neuen Jahr Glauben zu halten und die Wiederkunft Christi in den Mittelpunkt zu stellen.

Ein besonderer Höhepunkt war das Heilige Abendmahl, bei dem der Bezirksapostel jedem Gottesdienstteilnehmer persönlich die Hostie überreichte.
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Jabob65 »

Naar mijn mening gaat het er NIET om wie de hostie uitreikt maar WEL om wat het vertegenwoordigt.

De presentie van Christus.
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door willempower »

@all
Ik kreeg geen antwoord of is er geen antwoord op :

@ all
Ik ben effe de weg kwijt maar iemand weet het antwoord wel .
Zijn alle mensen die uit de kerk gezet zijn door de boodschap nu ook automatisch weer lid ?
Of alleen als de over al die jaren hun tienden nog met terugwerkende kracht betalen ?
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:@ all
Ik ben effe de weg kwijt maar iemand weet het antwoord wel .
Zijn alle mensen die uit de kerk gezet zijn door de boodschap nu ook automatisch weer lid ?
Of alleen als de over al die jaren hun tienden nog met terugwerkende kracht betalen ?
@willempower

Het enige wat er is gebeurd, is, dat de internationale nieuw-apostolische kerkleiding tegenover het bestuur van de Apostolische Gemeinschaft in Duitsland zich (op zaterdag 29 november 2014 in Düsseldorf) nader heeft uitgesproken over de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff en over de strafmaatregelen waaraan dienende broeders werden onderworpen die het niet eens waren met de geloofsdwang waaronder die Boodschap gedurig tijdens openbare erediensten moest worden verkondigd. Er ligt nu enkel en alleen een verklaring voor met als oogmerk dat deze de aanzet kan zijn tot een daadwerkelijke verzoening met o.a. de ambtsdragers die indertijd zijn geëxcommuniceerd. Al werden de betrekkingen tussen de internationale Nieuw-Apostolische Kerk en de Apostolische Gemeinschaft hiermee op bestuursniveau genormaliseerd; degenen die het ondertussen het meest aanging, de slachtoffers derhalve van zinloos geestelijk geweld in de jaren '50 en thans binnen de Apostolische Gemeinschaft of daarbuiten; zij allen hebben vooralsnog het nakijken. Geen stamapostel en geen (districts)apostel(helper) heeft de moed opgebracht om namens hun hardvochtige ambtsvoorgangers wie dan ook te rehabiliteren of om zich te verzoenen met zielen aan wie leed werd berokkend.

Zie ook mijn bericht op "Wo 10 Dec 2014, 20:25" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)". Zie verder de thread "Twee voor twaalf".

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef:(...)
Al jarenlang valt mij in de Nieuw-Apostolische Kerk met name één ding op: er wordt gepraat, gepraat en nóg eens gepraat - en de mensen die dat voordoen laten zich van alle kanten napraten én fotograferen. En dat is het!

(...)


Uit: Bericht op "Vr 28 Feb 2014, 08:12" in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
TjerkB schreef:(...)
Aangesloten leden die zich laten vermurwen door het opgelegde bijgeloof (!) dat het voor hun eigen bestwil zou zijn als men ervan uitgaat dat het waarheidsgehalte van de prediking rechtevenredig toeneemt naarmate "zegenaars" die het woord voeren hogere dienaren zijn, wijs ik er voor de duidelijkheid nog maar eens op dat men op deze manier wordt gehersenspoeld. Je moet een willoze navolger worden van iemand die zich boven jou verheft. Dat komt neer op diefstal van authenticiteit.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 31 Mrt 2014, 18:42" in de thread "Storck"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Ter overweging:
(...)
En Jezus sprak: "Waar twee of meer mensen in mijn naam samenkomen, zal ik in hun midden zijn."
Woorden die de grondslag vormen voor het typisch christelijke concept kerk. Ze markeren tevens het begin van veel ellende. Het ging meteen al mis. Eerst draaide het nog om de centen: Ananías en Sapphira hielden geld achter dat aan hun vroegchristelijke gemeente toekwam, Iogen erover en vielen voor straf dood neer. Maar in een brief aan de Galaten moest Paulus zijn Turkse broeders en zusters op inhoudelijke gronden kapittelen. De gelovigen bleken er verfoeilijke, want voorchristelijke denkbeelden op na te houden.

Zet een groepje godzoekende zielen bijeen en in no time zal iemand zich als leider opwerpen. AIs vanzelf vormt zich vervolgens een kaste van bisschoppen, priesters, ouderlingen en wie al niet, waaraan de gelovigen zich dienen te onderwerpen. Vanaf dat moment, zo toont de geschiedenis van het christendom, blijkt er bar weinig voor nodig om als gewone gelovige het leven voortijdig op de brandstapel te zien eindigen.

Het werkt heel eenvoudig. De kerkleiding claimt dat zij haar religieuze gelijk niet uit haar duim zuigt, maar van hogerhand heeft. Met een beroep op een openbaring, een boodschap rechtstreeks van Boven, wordt de macht gelegitimeerd; een claim die geen andere bedoeling heeft dan elke vorm van tegenspraak de mond te snoeren. Er is geen kerkgenootschap, van de kerk van Rome tot het allerkleinste, van de protestantse mainstream afgescheiden conventikel, dat deze methode niet volgt.

(...)


Bron: Recensie door Gert J. Peelen (in De Volkskrant/Sir Edmund op 27 december 2014) van het boek "De kerk als constructiefout" van Harry Kuitert
Groet,
TjerkB


P.S.
BakEenEi schreef:(...)
Het mag duidelijk zijn dat het zorgelijke beloop van een aantal gebeurtenissen, dat de berichtgeving op dit Forum de laatste twee jaar heeft aangejaagd, in elk geval degenen bezighoudt die daarmee op de hoogte hebben willen blijven. Hoewel de ene misstand na de andere dwaling bij de nieuw-apostolische kerkleiding hier uitgebreid aan de orde kwam, hulden alle verantwoordelijken zich in stilzwijgen. Zo ging het er bij deze geloofsbeweging ook in het verleden steevast aan toe wanneer het kerkbestuur zich in commissie had bezondigd aan ernstige beoordelingsfouten. Dan sloot ieder zich af voor kritiek, hoe terecht deze ook was, en slachtoffers werden aan hun lot overgelaten. Men moest het maar doen met te pas en te onpas gehanteerde Bijbelteksten over liefde, vergevingsgezindheid en genade, of met uit het verband gehaalde welluidende bewoordingen van lieddichters. Aan iedere misslag en aan elk vergrijp werd er op die manier wel een sluwe "apostolische" draai gegeven. Gelet op "het heerlijke einddoel" was er geen tijd om ergens bij stil te staan.

Het lijkt wel alsof er in de Nieuw-Apostolische Kerk voor de "dienaren" een handleiding bestaat met onder meer honderd manieren om hulpzoekenden (!) van zich af te houden. Wie het evangelie van Jezus Christus serieus neemt doch onverwachts oog in oog komt te staan met ongerechtigheden en daarbij "zegenaars" in de hoofdrol, geraakt absoluut in geestesnood. "Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw" is dan per saldo alles wat je in deze kerk wordt voorgehouden. Verder zoek je het maar uit. Je bekijkt het maar. Je worstelt zelf maar om boven te komen. Voor niets gaat de zon op. "Wij zijn elkaars slijpstenen", krijg je tot overmaat van ramp nog te horen. Ja, de "dienaren" zullen biddende handen voor je hebben. Hopelijk ben jíj dan snel waardig genoeg om de zegen op hun voorbede deelachtig te zijn. Overwin aldus "de oude mens" in jezelf.

Heus, als er op deze wijze jarenlang op je wordt ingepraat, kun je uiteindelijk niet meer helder denken want ongemerkt werden de grenzen verlegd. Niet meer het evangelie van Jezus Christus is richtinggevend maar de vreemde draai die eraan gegeven is "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis". Daar kom je pas goed achter als er onrust ontstaat door ongerijmdheden. "Nieuw-apostolische kinderen Gods" moeten zorgen daartegen opgewassen te zijn. Wie zich door de omstandigheden verontrust voelt, doet er verstandig aan te begrijpen dat zulk onbehagen natuurlijk niet afkomstig is van God. Veeleer van de satan die als een briesende leeuw rondgaat om een ieder te verleiden. Kortom, stap er overheen. Zet het van je af. "Immer moedig voorwaarts!" Daar zit wat in, denk je. Ondertussen stomp je af, van je eigen o zo terechte gevoelens.

Als de Nieuw-Apostolische Kerk al een "lerende organisatie" kan worden genoemd, dan is dat hooguit doordat de machtsfiguren die er de dienst uitmaken steeds beter doorkrijgen hoe zijzelf in hun piramidespel overeind kunnen blijven. Voor hen is het leven immers één groot feest sinds er aan geld geen gebrek meer is. Niemand hoeft zich fatsoenlijk te verantwoorden. De regels die zij uitvaardigen gelden alleen voor anderen. Zijzelf gooien het met hun opperwezen wel op een akkoordje, maar dat gaat natuurlijk niemand verder iets aan. Worden er lastige vragen gesteld, dan kan een politicoloog die men heeft aangesteld in de functie van persvoorlichter wel het woord doen. Of een theologisch adviseur van de stamapostel. Zulke verstandigen zijn een zegen voor de verzuiling waarover hun bovenbazen in de organisatie de scepter zwaaien.

(...)


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 14 Nov 2012, 19:19" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15-01-2015, 09.30 uur]

Hoe zielzorg zelfgenoegzaam wordt (1)


@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) Bij nader inzien lag voor de nieuw-apostolische kerkleiding gedurende de laatste 25 jaar de hoogste prioriteit enerzijds bij het veiligstellen en het verankeren van haar eigen aanzien en macht en anderzijds bij het afwenden en het verkleinen van risico's van aansprakelijkheidsstellingen.

Dat is dus heel wat anders dan wat christenen mogen verwachten bij dienend leiderschap. Hoewel iemand mij er begin december 2014 al op wees, heeft stamapostel Jean-Luc Schneider eind oktober 2014 in Zuid-Afrika een dienst gehouden voor ambtsdragers, waarin hij luchtigjes de meest ernstige beoordelingsfouten de revue liet passeren en hij op die manier laconiek voorbijging aan het kamerbreed in de organisatie hardnekkig miskende leed wat zielen daarmee in het verleden werd berokkend. Intussen heeft het bewuste dienstverslag in het buitenland al veel stof doen opwaaien, maar dit is wat de "stamapostel" zoal naar voren bracht:
  1. Es ist nicht einfach Stammapostel, Bezirksapostel oder Apostel zu sein. Wir wissen aber auch sehr wohl, was es heißt, ein Bezirksamt zu tragen, was es heißt Vorsteher zu sein, Priester zu sein. Wir kommen selber von da. Ihr seid an vorderster Front und habt die ganzen Probleme des täglichen Lebens vor euch. Man ist den Geschwistern sehr nahe. Man steht in der ersten Reihe und ist der Erste, der Bescheid weiß, wenn in einer Gemeinde oder im Bezirk etwas passiert. Man ist auch der Erste, der denen zuhören muss, die nicht zufrieden sind. Das ist nicht immer leicht. Ich möchte euch im Namen der Apostel für eure Geduld, für euren Einsatz und eure Liebe danken. Möge unser himmlischer Vater euch segnen und Freude und Frieden in eure Herzen legen.
  2. Zunächst, liebe Brüder, müssen wir die Bibel kennen. Das ist nichts Neues. Ich möchte aber unterstreichen, wie wichtig es ist, regelmäßig in der Bibel zu lesen. Wisst ihr, mir geht es manchmal so, wenn ich mal wieder eine Geschichte lese, stelle ich fest, dass ich sie anders in Erinnerung habe. Es ist nicht genau die Geschichte, an die ich gedacht habe. Und bevor ich damit einen Gottesdienst halte und Gedanken dazu suche, lese ich die Geschichte und merke: „Oh, so wie ich es im Gedächtnis habe, steht es gar nicht in der Bibel! Das war nur in meiner Erinnerung so.“

    So ist Einiges in unsere apostolische Tradition eingegangen, aber wenn man dann mal in der Bibel nachliest, merkt man: „Oh, so wie ich das predige, steht das gar nicht in der Bibel.
  3. In der Vergangenheit bestand Seelsorge darin, Ermahnung und Stärkung darin zu sehen: „Wenn du am Tag des Herrn nicht bereit bist, schäm dich. Es wird ein übles Ende mit dir nehmen. Schäm dich.“ Erinnert ihr euch? Wir haben das alle gemacht. Mal ganz ehrlich, es war die beste Methode. Sie hat funktioniert. Aber ist das wirklich die Art und Weise wie Jesus sein Volk unterweisen will? Ich glaube nicht.
  4. Wir müssen unsere Seelsorge verbessern. Manche Brüder meinen, dass sie nach einigen Jahren „Berufserfahrung“ auf alles eine Antwort haben. Das ist hier bestimmt nicht der Fall, aber in Europa passiert das. Gut, wir sind in einem kleinen Kreis zusammen. Ich nenne das die neuapostolische Jukebox. Man wirft eine Münze ein und dann wird Musik abgespielt. Man kommt mit einer Frage:
    „Ach ja, das ist Frage Nr. 55. Das ist die Antwort.“ Die Antwort ist nicht falsch, aber das ist keine Seelsorge. Die Geschwister, die zu uns kommen, erwarten vor allem eines: Dass wir ihnen zuhören, dass wir ihre Sorgen, ihren Schmerz, ihren Kummer teilen. Dass wir sie trösten, dass wir sie die Liebe Christi spüren lassen. Das ist Seelsorge. Es ist nicht nötig, zu sagen: „Ja, ich erinnere mich, vor vielen Jahren hat dazu schon der Apostel Sowieso gesagt, ...“ Seid einfach still und hört zu, weint mit den Geschwistern und betet mit ihnen. Haltet ihnen keine Predigt.
  5. Ermahnung ist Seelsorge so wie Christus sie von uns verlangt. Ermahnung heißt auch unsere Mitarbeiter, unsere Brüder, zu stärken. Darüber muss ich nicht viel sagen. Ich möchte nur eine Aussage machen: Die Neuapostolische Kirche hat Richtlinien beschlossen: „Dienen und Führen“. Ich will, dass wir alle, und zwar alle, nach diesen Richtlinien handeln. Von Zeit zu Zeit ist es ganz schön, wenn wir uns mit dieser Broschüre beschäftigen, um dafür zu sorgen, dass wir gemäß diesen Richtlinien handeln was unsere Mitarbeiter angeht - und unsere Mitarbeiter wiederum mit ihren Mitarbeitern denn wir sind alle Menschen und neigen dazu, Dinge zu vergessen und in alte Verhaltensmuster zurückzufallen. - Wer ist der Chef? Ich bin der Chef. Warum hast du das beschlossen? Weil ich der Bezirksälteste bin und du der Evangelist.
    Ich glaube, das musste gesagt werden. Ich habe manches Feedback bekommen, nicht aus Südafrika, nein. Wie wir mit unseren Brüdern umgehen, gehört auch zu dem Thema, Seelsorge, Ermahnung. Auch da muss ein Fortschreiten offenbar werden. Die Broschüre „Dienen und Führen“ ist unser Leitfaden. Das ist unser Grundsatz.
  6. Nun zum Thema Predigt. Ich weiß, dass wir nicht viel Zeit haben, um uns vorzubereiten. Und nicht alle Artikel in den Leitgedanken sind gut. Manche sind schwierig. Andere sind sehr Deutsch, und wieder andere sind sehr ... - Ich weiß das.

    Mir ist das bewusst, aber bitte konzentriert euch auf die Botschaft und die Zusammenfassung, wenn ihr euch auf einen Gottesdienst vorbereitet. Es geht nicht darum, den Artikel auswendig zu lernen oder ihn vorzutragen. Darauf kommt es nicht an. Konzentriert euch auf die Botschaft und die Zusammenfassung, und fragt euch: Was kann ich dieser Gemeinde heute Abend oder Morgen sagen, wie stelle ich es an, dass ich der Gemeinde die Botschaft und die Zusammenfassung vermittle? Wie ihr das macht, ist euch überlassen. Lasst euch vom Heiligen Geist inspirieren.

    Es ist mir wirklich ein Anliegen, dass die Botschaft des Leitgedanken-Artikels und die Zusammenfassung in der Gemeinde ankommen.
  7. Und nun zum letzten Aspekt des Bibelwortes: das Lehren. Ja, wir müssen gute Kenntnisse über unsere Lehre haben. Ich weiß, dass sich vieles geändert hat. Viele Brüder nehmen es an. Für andere ist es etwas schwieriger, all diese Änderungen anzunehmen. Ich bitte euch, tiefer in unsere Lehre einzutauchen. Ihr werdet feststellen, dass sie mehr als je zuvor mit der Lehre Jesu übereinstimmt. Unsere heutige Lehre ist wirklich schlüssig und stimmt mit der Lehre Jesu überein. Wir haben Grund, stolz darauf zu sein. Ich bitte euch, taucht tiefer und tiefer in unsere Lehre ein. Wir haben sonst immer bei der Wiederkunft Christi Halt gemacht und gemeint, das sei das Ende und dann sind wir alle glücklich. Geht ein Schritt weiter und denkt über das tausendjährige Friedensreich nach, über das Jüngste Gericht, und was uns im neuen Jerusalem erwartet, im neuen Himmel und in der neuen Erde.
Bron: CANITIES-news.de inzake "Stammapostel-Ämtergottesdienst am Donnertag, den 30. Oktober 2014, Johannesburg-Towerby (Südafrika)"
Zie ook bij Glaubensforum24 de thread "Afrikanischer Ämtergottesdienst mit St. Schneider"
Let wel: niet het evangelie van Jezus Christus doch de nieuw-apostolische geloofsleer werd -voor de zoveelste keer- herzien en juist daaraan worden de gelovigen bij dit kerkgenootschap als het ware consequent opgeknoopt. Had men het in alle bescheidenheid bij het Evangelie gelaten; dan was de Heilige Geest (!) niet talloze malen gedoofd (vgl. 1 Tessalonicenzen 5: 19).
Zie in dit verband op het voormalige Forum van Bauke Moesker bijvoorbeeld het bericht op "Za 29 Jan 2011, 22:46" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!".

Overigens is het "Woord van de maand" van stamapostel Schneider voor januari 2015, getiteld "Antwoord op alle vragen?", ontleend aan de bedoelde predikbeurt in Towerby.

Verder verwijs ik nog graag naar mijn bericht in deze thread op Wo 17 Dec 2014, 15:40, alsmede naar het bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 01 Jun 2013, 20:11" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem".


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Hoe zielzorg zelfgenoegzaam wordt (2)


@all

Een voor de hand liggende eerste reactie op de prediking van stamapostel Schneider op 30 oktober jl. in Towerby zou kunnen zijn: wow, wat een lef om zulke klare taal te spreken! En aansluitend: het is voor die criticasters ook nooit goed - eindelijk mogen zelfs "lagere" dienaren zelfstandig nadenken maar desondanks hebben de spreekwoordelijke stuurlui aan wal ook nu weer wat te mekkeren. (...) Met dergelijke eventuele gevolgtrekkingen echter wordt het gesproken woord pertinent veel te eenzijdig belicht want was het Evangelie niet gebaseerd op de onderstaande grondslag ervan?
  • [34] Nadat de Farizeeën hadden vernomen dat hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. [35] Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

    Uit: Matteüs 22 (NBV)
Met andere woorden: het is niet "wij", reisleiders c.q. gevolmachtigde hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk, tegenover "zij", spoorzoekers c.q. dolende onwetenden in het aardse tranendal, wat opeens neer zou komen op een tweedeling onder kinderen van één Vader die voor Hem volkomen gelijk en gelijkgerechtigd zijn; doch, zoals 1 Korintiërs 12 het aangeeft:
  • [12] Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.
Een gouden uitgangsgedachte! In een christelijke geloofsgemeenschap is het werkelijk van eminent belang dat een ieder zich juist het bovenstaande écht realiseert.

Dan kan een kerkleider wel van wal steken met opmerkingen als...
  1. Es ist nicht einfach Stammapostel, Bezirksapostel oder Apostel zu sein. Wir wissen aber auch sehr wohl, was es heißt, ein Bezirksamt zu tragen, was es heißt Vorsteher zu sein, Priester zu sein. Wir kommen selber von da. Ihr seid an vorderster Front und habt die ganzen Probleme des täglichen Lebens vor euch.

    (...)
Bron: CANITIES-news.de inzake "Stammapostel-Ämtergottesdienst am Donnertag, den 30. Oktober 2014, Johannesburg-Towerby (Südafrika)"
Zie ook bij Glaubensforum24 de thread "Afrikanischer Ämtergottesdienst mit St. Schneider"
... maar als zo iemand het vervolgens daarbij laat, zoals stamapostel Schneider het in dit geval heeft gedaan, wordt er volstrekt onterecht maar één enkele kant van de medaille belicht. Nogmaals - naar 1 Korintiërs 12 vers 12: "Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam." Wie deze goddelijke ordening negeert en die welbeschouwd kwalijk ondermijnt door het te doen voorkomen alsof alles valt en staat bij de belangrijkheid en onmisbaarheid van kerkelijke ambtsdragers, en dan ook nog speciaal voor zover dezen opvallend blijk geven van "een onbegrensd vertrouwen" in de internationale bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk; wie het evangelie van Jezus Christus aldus voorspiegelt, heeft ontegenzeglijk een blinde vlek (ontwikkeld) voor het onderstaande:
  • Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

    Uit: Galaten 1: 7 (NBV)
Met halve waarheden worden naasten eenvoudig op het verkeerde been gezet! Zie in deze samenhang ook het bericht op "Zo 29 Jun 2014, 20:37" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek". Ikzelf heb er nooit aan kunnen wennen dat vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk de zaken in feite zo worden voorgesteld alsof God de opvoeding van de meeste van Zijn kinderen heeft overgelaten aan enkele andere kinderen die trouw moesten zweren aan "de stamapostel". Hoe zelfgenoegzaam in die hoedanigheid kun je in 's hemelsnaam worden?!

De keerzijde van de medaille is uiteraard de volle waarheid die ons allen noodzaakt onder ogen te zien hoezeer ondergeschoven kinderen het hier moeten bezuren!


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16-01-2015, 16.30 uur]

Hoe zielzorg zelfgenoegzaam wordt (3)


@all

Het gloedvol aandoende betoog van stamapostel Jean-Luc Schneider op 30 oktober jl. in het Zuid-Afrikaanse Towerby valt beslist revolutionair te noemen. Immers, zoals hij kans zag om schijnbaar vastberaden het roer om te gooien door onomwonden afstand te nemen van wat bij nadere beschouwing niet staande kan worden gehouden en zoals hij vervolgens in één moeite door elke daarmee samenhangende aansprakelijkheid schaamteloos in de zee der vergetelheid flikkerde; dat was vermoedelijk nog niet eerder vertoond. Wat hier gebeurde is enerzijds dat in een handomdraai de vloer werd aangeveegd met alle kerkelijke ambtsdragers die domweg onzin hebben uitgekraamd terwijl hun uitlatingen nota bene op last van de internationale kerkleiding altijd uit alle macht en tot elke prijs zijn verdedigd, en anderzijds dat wie daaraan ten prooi viel nu door een overweldigende stortvloed van woorden harteloos te verstaan werd gegeven dat het leven van een nieuw-apostolisch kind van God nu eenmaal niet altijd over rozen gaat. Anders gezegd: wij maken allemaal wel eens wat mee doch per heden is het normale weer normaal.

Lees in dit verband op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "Di 18 Jan 2011, 20:18" in de thread "Heersers in de kerk (1): Tactieken van machtsfiguren". Dat zal helpen bij de beantwoording van de wat mij betreft cruciale vraag: "Is de hier acterende meneer de stamapostel een flapuit of een gluiperd?".
  • Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden’.

    Uit: Matteüs 12: 25 (NBV)

[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Eén van de manieren waarop in de Nieuw-Apostolische Kerk gelovigen worden gemanipuleerd is dat de kerkleiding zich te allen tijde "het recht van agenda" voorbehoudt. Met andere woorden: er komt in een bestuursvergadering niets officieel aan de orde tenzij de kopstukken binnen dat bestuur daar vooraf hun goedkeuring aan verlenen. Verscheidene malen richtte ik mij bijvoorbeeld tot alle leden van het internationale kerkbestuur via stamapostel Leber, maar dan hield een persvoorlichter zo'n schrijven al op voorhand tegen; uiteraard op instructie van diens meerderen. In Nederland gebeurt hetzelfde. Zie het redactionele bericht op "di 21 jun 2011, 12:17" in de thread "Ja/Nee? Kirchenpräsident = 'bestuursvoorzitter' van de kerk!" Hopelijk worden wél de uitnodigingen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor aanstaande vrijdag tijdig doorgelaten want anders worden de "Godsgezanten" straks nog bij verstek veroordeeld. Naar mijn voorzichtige inschatting overigens zullen door het debacle rond de commerciële projectontwikkeling de totale offerontvangsten verloren gaan, ingekomen over een periode van vier jaar! Daar blijft het echter niet bij want de kerk zal vermoedelijk haar aanwijzing van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) verliezen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "zo 04 sep 2011, 15:57" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker tevens het bericht op "Ma 12 Sep 2011, 19:24" in de thread "zal NAK onderdeel uitmaken van sektesonderzoek?"
TjerkB schreef:[Bijgewerkt: 28-08-2014, 19.00 uur]

Een maatschappelijke misstand (8)


@all

Wie de nieuw-apostolische geloofspraktijk heel in het kort wil typeren, kan volgens mij volstaan met één zinsnede uit de in het vorige bericht aangehaalde quote:
(...)
De kinderen werden actief betrokken bij de dienst door de muziek en zang, maar ook door antwoord te geven op vragen tijdens de prediking.

(...)


Bron: http://www.nak-nl.org/site/index/nederl ... s-ANBI.htm
Zo functioneert het, met vragen van "zegendragers" (die het antwoord al weten) en (derhalve overbodige) antwoorden van de gelovigen met "een fijne aanbieding".

Als deze vrije vertaling wordt omgezet in voorbeeldig nieuw-apostolisch idioom, ontluikt er een fraai ogend tekstfragment zoals hieronder:
[ :arrow: [color=#000000]„Apostel Bimberg stärkt Amtsbrüder in Sachsen“[/color] ] schreef: (...)
Als Bibelwort legte der Apostel seinem Dienen 1. Samuel 17, aus 45 zugrunde: „Ich aber komme zu dir im Namen des Herrn Zebaoth“. Zunächst dankte der Apostel allen für die bisherige Mitarbeit. Er verglich das Wirken der Amtsträger mit einem Trinkwassernetz. Über dieses Netz gelangt Wasser in jede Wohnung. Wichtig ist die Überwachung auf Reinheit und das Funktionieren der Verbindungswege.

(...)


Bron: Neuapostolische Kirche Mitteldeutschland, (06.04.2014) Chemnitz/Leipzig
Maar let op: ook hier stroomt de zegen in één specifieke richting, namelijk van het "ambtslichaam" naar de "aangesloten leden" - bij het lichaam van Jezus Christus? De meest ernstige systeemfout in de nieuw-apostolische geloofsleer is namelijk het idee (...) dat gemeenteleden alleen maar hebben te doen wat ze gezegd wordt. Het woord is steevast aan de hoogste in rang onder de kerkelijke ambtsdragers in hun midden. Zie voor de ideologie achter dit idee het onderstaande "Slotwoord":
BakEenEi schreef:(...)
... de Leidraad voor de dienaren der Nieuw-Apostolische Kerk (1963):
Slotwoord

God is een God van orde en wel van de strengste orde, die geen verzwakking en verandering toelaat. In de natuurlijke schepping heerst een orde zonder weerga en verloopt alles volgens vaste wetten. Zou dat in de geestelijke schepping van de Kerk van Jezus Christus dan anders zijn? Deze Gemeente is toch de verwezenlijking van het Heilsplan tot herstel van Gods evenbeeld in de mens, dus tot verlossing en heiliging der gevallen mensheid. Reeds tijdens het Oude Verbond -dat toch slechts een afschaduwing van het Nieuwe Verbond is (Hebreeën 8: 5; 10: 1)- heeft God er met de grootst mogelijke ijver over gewaakt, dat deze orde, door Hem in de offer- en tempeldienst en in Zijn wetgeving vastgelegd, met pijnlijke nauwkeurigheid werd gehandhaafd. Daarom kan het in het Nieuwe Verbond -waarin alles waarachtigheid is- niet anders zijn! Iedere verstoring in de door God gegeven orde betekent dan ook een niet te overziene schade aan het hemelse organisme. De ambtelijke krachten, in de eerste plaats de Stamapostel en de met hem verbonden Apostelen, in de tweede plaats de door hen (dus door de Heer) ingezette dienaren, zijn volgens Efeziërs 4: 12 gegeven "tot volmaking der heiligen (dat zijn de kinderen Gods) tot het werk der bediening, tot opbouwing van het lichaam van Christus." Slechts zó kan, zoals er verder in dat hoofdstuk geschreven staat, "de Gemeente Gods tot de eenheid des geloofs en der kennis van Gods Zoon, tot de volle mansgestalte en tot de mate van Christus' evenbeeld komen." De Gemeente Gods is het lichaam van Christus; het wordt samengehouden door alle afzonderlijke gewrichten (d.w.z. de dienaren) en bewerkt zo, dat ieder lid de krachten kan ontvangen, die het nodig heeft om in liefde tot volle wasdom uit te groeien. Daarom moet ieder gewricht (d.i. iedere dienaar) zijn dienst geheel overeenkomstig zijn opdracht verrichten en op geen andere wijze; anders lijden de leden schade (zie 1 Korintiërs 12: 12-26).

Iedere dienaar heeft een zeker "pond" gekregen, waarmede hij moet woekeren (arbeiden), maar waarvoor hij ook verantwoordelijk is en waarover hij dan ook rekenschap zal moeten afleggen (Hebreeën 13: 17). Het komt niet op de grootte van de opdracht aan, alleen op de trouw waarmede deze wordt verricht; en juist de trouw zal eenmaal in rijke mate door de Heer worden beloond (Mattheüs 25: 21-23).

Er is geen heerlijker werk dan de arbeid in de Wijngaard des Heren, de arbeid aan de uitverkorenen Gods, de heiligen en beminden (Kolossenzen 3: 12) en aan diegenen die daartoe nog zullen worden geroepen. Alhoewel in de eerste plaats de Apostelen worden genoemd als "Gods medearbeiders" (1 Korinthiërs 3: 9) en als "uitdelers der verborgenheden Gods" (1 Korinthiërs 4: 1), mogen toch de ambtsbroeders aan hun zijde en aan hun hand medewerken om deze arbeid te verrichten. En dat is een grote genade, die ons steeds tot grotere trouw en tot nieuwe vreugde moet en zal aansporen.

Wee de dienaar die in het Werk des Heren met traagheid arbeidt! (Jeremia 48: 10). Maar zalig is hij die met vreugde en vol ijver arbeidt en gelijk een Eleazar (2 Samuël 23: 10) de strijd zó voert, dat zijn hand van vermoeidheid aan zijn zwaard verstijft. Dan zal zich bij het komen des Heren de belofte vervullen: "De leraars nu zullen lichten als des hemels glans en die velen tot gerechtigheid geleid hebben als de sterren altoos en eeuwiglijk." (Daniël 12: 3)
Laat ik nu maar geen eigen woorden gebruiken:
  • Christus als fundament
    [1] Ik, die gevangen zit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: [2] wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. [3] Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: [4] één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, [5] één Heer, één geloof, één doop, [6] één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

    Uit: Efeziërs 4 (NBV)


    [16] Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. [17] Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. [18] Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. [19] Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. [20] Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? [21] ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – [22] het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. [23] Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

    Uit: Kolossenzen 2 (NBV)
(...)


Bron: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Ma 04 Nov 2013, 23:52" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Zolang men in de Nieuw-Apostolische Kerk (heimelijk) vasthoudt aan een "zelfbedachte godsdienst" als in het zojuist weergegeven "Slotwoord", hebben kerkelijke ambtsdragers (naar eigen zeggen: "dienaren"), een vrijbrief om hun gedoodverfde "navolgers" te vernederen en zichzelf het predicaat "zegendrager" toe te eigenen.

"Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" is het woord "zegendrager" synoniem aan een kerkelijke ambtsdrager die "verbonden" is met de "stamapostel". Een zegendrager evenwel is in werkelijkheid iemand die gezegend is en de zegen met zich mee draagt! Dat staat dus volkomen los van een geestelijke bediening.

Paulus was er duidelijk over:
  • [3] Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: hen die verloren gaan: [4] de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is. [5] Wij verkondigen niet onszelf, wij verkondigen dat Jezus Christus de Heer is en dat wij omwille van hem uw dienaren zijn. [6] De God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.

    Uit: 2 Korintiërs 2 (NBV)
Heus, binnen het evangelie van Jezus Christus is er in het geheel géén plaats voor welke hiërarchie dan ook onder "kinderen van één Vader":
BakEenEi schreef:
Daarnaast werd in de arbeid nog aangehaald dat kinderen op de zondagsschool vroeger werd geleerd dat onze Stamapostel de stam is, de dienaren tezamen de grote en de kleinere takken en verder de broeders en zusters in de gemeenschap de twijgjes. Vaak werd er in dit verband ook nog op gewezen hoe belangrijk het is dat wij op die wijze met de dienaren verbonden zijn om niet af te sterven van de Boom des levens.

Uit: Bericht door Redactie op "Wo 21 Dec 2011, 12:44".
Oorspronkelijke bron: mijn schrijven d.d. 13-10-2004 aan een opziener bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
@all

Op deze leest werd rond 1896 het ambt van stamapostel geschoeid. Het mag dan nu wel zijn dat de soep niet meer zo heet wordt gegeten als ze was opgediend, maar intussen gelden er in de Nieuw-Apostolische Kerk dusdanige "dimensies van macht", dat nog altijd niemand wat heeft in te brengen behalve de stamapostel en onder de districtsapostelen alleen de machtigsten. Structurele macht bijvoorbeeld gaat uit van het denksysteem dat er in deze kerk heeft kunnen gaan heersen. Het geestelijke klimaat, zeg maar, mede bepaald door ongeschreven codes en (gedrags)voorschriften welke door de kerkleiding worden gekoesterd. Bij de kerkleiding berust voorts de macht om de agenda te kunnen stellen en haar doorslaggevende invloed zal iedere zaak beslissen. In dat opzicht zijn de gelovigen dus nog steeds, als vanouds, onbeduidende... twijgjes.

Maar Gode zij dank:
  • Want niet de macht van het getal bepaalt uw kracht, niet op geweldenaars steunt uw heerschappij. U bent juist de God van de vernederden, de helper van onaanzienlijken, de steun van zwakken, de beschermer van moedelozen, de redder van wanhopigen.

    Uit: Judit 9: 11 (NBV)
"De Heer geeft de moede kracht!" wordt er in de Nieuw-Apostolische Kerk gezongen (lied 69, NAK-bundel voor de zangkoren), naar Jesaja 40 en Psalm 27. Kracht evenwel om een twijgje te zijn, of wellicht om -met God- over een muur te springen?! Hoe dan ook, de tweedeling die er in de Nieuw-Apostolische Kerk kennelijk moest ontstaan tussen "dienaren" en "overigen" is uit den boze. Zoiets kan God nooit hebben gewild voor hen die Hem "Abba, Vader" mogen noemen (vgl. Romeinen 8: 15).

De vraag die ter beantwoording aan u voorligt, broeders en zusters bij de Nieuw-Apostolische Kerk, is, of u als het ware een op afstand bedienbaar technisch speeltje wilt zijn van "dienaren" die zich uitsluitend gedragen als machtsfiguren, óf dat u nog de moed kunt opbrengen om het door God aan u toevertrouwde gevoel voor eigenwaarde overeind te houden:
  • Laat de onaanzienlijke gelovige trots zijn op zijn hoge waarde

    Uit: Jakobus 1: 9 (NBV)
Geen catechismus en geen kerk zult u de hemel in kunnen meenemen, zelfs uw "zegenaars" niet - omgekeerd trouwens evenmin. Laten "de dienaren" zich overigens rekenschap geven van het onderstaande:
  • [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”

    Uit: Matteüs 25(NBV)


    Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.

    Uit: Marcus 9: 42 (NBV)
Het zal nodig zijn om onze pelgrimsreis te vervolgen. Ook in de Nieuw-Apostolische Kerk was uw bestemming nog helemaal niet bereikt. Hooguit bezocht u hier een "bewaarschool". Laat u niet ketenen aan de kluisters van een kerk! Kerken behoren herbergen te zijn, waar een ieder tijdelijk kan vertoeven om daarna de weg te vervolgen die God ons wijst:
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Galaten 5: 1 (NBV)
"De Heer weet wie hem toebehoren" (2 Timoteüs 2; 19). Onze roeping is niet gelegen in een afwachtende houding door een in dank aanvaard isolement binnen de muren van een religieuze organisatie. Integendeel; het element van een kind van God is Zijn vrijheid!
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

    Galaten 5: 1 (NBV)
Houd dus stand! (...) Dan zien wij de noden van onze naasten, vervalt bij denominaties de ingebeelde behoefte aan LAT-relaties binnen het christendom, en klopt er tenminste nog iets van dat er in de Bijbel staat:
  • Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde.

    Uit: 1 Korintiërs 12; 26 (NBV)
Kortom, wij moeten af van de "banden der aarde" (zie lied 98, NAK-bundel voor de zangkoren: Biddende handen). Dat zijn geen holle frasen of enkel theorie; welnéé, zo ziet de praktijk eruit op Gods akkerwerk!

Werp toch de leerstelligheid van u af, die u straks wordt opgedrongen met een catechismus. Zeg maar dat u, wat het evangelie van Christus betreft, soeverein bent en dat u al de handen vol heeft aan twee geboden:
  • [34] Nadat de Farizeeën hadden vernomen dat hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. [35] Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

    Uit: Matteüs 22 (NBV)


    Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

    Uit: Galaten 1: 7 (NBV)
Afgezien van de verwarring die er kan bestaan rond "zielzorg", speelt er in de Nieuw-Apostolische Kerk nog de verwarring die er bestaat rond zeggenschap en "zakendoen". In een volgend bericht ga ik hier op in.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het Forum van Bauke Moesker op "Wo 07 Nov 2012, 17:16" in de thread "Een ongelijke behandeling van hoge kwaliteit"
Wie desondanks de ongelijkwaardige verhoudingen accepteert waaraan men in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt blootgesteld, roept daarmee over zichzelf de excessen af die ook op het Forum van Bauke Moesker al uitvoerig uit de doeken zijn gedaan. Dan wordt er na een kennelijke klacht niet eerst eens in alle rust met je gesproken maar je ontvangt onverwijld een dure aangetekende dreigbrief van een door het kerkbestuur voor de gelegenheid ingehuurde (christelijke) advocaat.

En als je toevallig Ronald Rohn heet zonder tegelijkertijd "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" een hoge dienaar te zijn; nee, dan is er géén compassie.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB


P.S. Over verwarring gesproken...
TjerkB schreef:(...)
Aan de "aangesloten leden" zou ik willen vragen: "Wilt u verbonden zijn aan het lichaam van Jezus Christus of vereert u binnen een kerkgenootschap liever een zogenaamd ambtslichaam - dus in feite een gouden kalf?!"

(...)
De enorme verwarring die er in de Nieuw-Apostolische Kerk aan de lopende band onder de gelovigen wordt gesticht omtrent het ware evangelie is voor mij altijd de voornaamste reden geweest om wat te schrijven. Of er ondertussen iemand vandoor gaat met 10 of met 100 miljoen, is voor mij hooguit een bijzaak. Maar dat men gelovigen zand in de ogen strooit, ze onderwerpt aan gekunstelde gezagsverhoudingen; dat er roofbouw wordt gepleegd op kwaliteit van leven, enzovoort; dat vind ik... faliekant verkeerd. Daar waarschuw ik tegen. Hoe kun je in zo'n geloofsgemeenschap, waarin je wordt geknecht en waarin je wordt gekluisterd aan de ketenen van een catechismus; hoe kun je daar nog veilig zijn in Jezus' armen? Glashelder staat het opgetekend in Galaten 5 vers 1: "Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen." Wie aankomt met zo'n catechismus en wat dies meer zij; laat diegenen naar de maan lopen, op het dak gaan zitten of in een knoop waaien! Onnutte geestelijke ballast is het.

"Wees niet bang, want ik ben bij je", sprak God in Jesaja 43 vers 5. Jezus (!) zei: "En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld." (Matteüs 28: 20, NBV) En wat nogmaals die vermaledijde catechismus betreft: "[33] Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. [34] Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last." (Matteüs 6, NBV) Wat ons voor ogen mag staan is, dat wij leven tot eer van God. Niet meer, en niet minder. Vertrouw op Hem!

(...)


Uit: Mijn bericht op "Zo 02 Feb 2014, 16:18" in de thread "Wát is er gaande?"
Bron: Bericht op "Di 26 Aug 2014, 20:49" in de thread "Der Fall Rohn"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”