Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Certina »

Ik vraag mij af wat bovenliggend bericht met als topic; ''Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?'' van doen heeft op dit forum voor beweging in het apostolisch werk.
Dit is toch geen RK forum,het gaat er zo wel steeds meer op lijken.
Het ware beter om op zoek te gaan naar zo'n RK forum i.p.v alhier reclame te maken over deze christelijke RK sekte.
mvg Certina.
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Certina »

@TjerkB,
Bij deze a.u.b. berichten die niet on-topic zijn te verplaatsen zo nodig te verwijderen.
b.v.d.
mvg,Certina.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:@TjerkB,
Bij deze a.u.b. berichten die niet on-topic zijn te verplaatsen zo nodig te verwijderen.
b.v.d.
mvg,Certina.
@all

Zie inmiddels viewtopic.php?f=6&p=839#p839

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Jabob65 »

@Certina, goed ken ik u niet maar ik merk wel dat u gekwetst bent door de tekst die ik geplaatst heb.

Waar u de mening bent toegedaan dat dit bericht niet in dit topic geplaatst dient te worden, ben ik een totaal andere mening toegedaan, veel van de discussie inzake de NAK (onder andere die inzake de boodschap en nu dan de kwestie van de verzoeningsdienst) kan gezien worden in het licht van een strijd, ofwel een verschil van inzicht, tussen de preciezen en de wat meer moderne, praktische en liberale ingestelde mensen.

Vandaar.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Ik wens de bestuurlijke zwaargewichten bij de nieuw-apostolische kerkleiding toe om alleen nog maar woorden te verbinden aan wat een ieder zelf kan waarmaken. Weg met de geveinsdheid bij deze hemelbestormers:
BakEenEi schreef:(...)
Met andere woorden: PWYP - Practice What You Preach. Ook bij ons op het forum kwam dit aspect al meteen naar voren...
Redactie schreef:(...)
Door "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" is er in de jaren '50 op de geloofsweg een ernstig ongeval veroorzaakt, waarbij doden en gewonden vielen! De schuldigen hadden ongelofelijke haast en bekommerden zich daarom niet over hun slachtoffers. Volgens getuigen waren de voorvluchtigen op weg naar "het heerlijke einddoel". De baas van het "uitzendbureau" betreurt het voorval en vraagt nu om vergeving.

(...)


Bron: Bericht door Redactie op "Ma 13 Mei 2013, 16:50"
... want hoe ga je in 's hemelsnaam om met slachtoffers, aan wie hier in vele gevallen zelfs blijvend psychisch letsel werd toegebracht?

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 16 Mei 2013, 11:56" in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber"
Zie ook het bericht op "Zo 16 Nov 2014, 22:52" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
In diens bericht van "Wo 19 Nov 2014, 04:04" sprak Levi van een schijnvertoning. Ook in Nederland schijnt er in nieuw-apostolische kerkgemeenten nog altijd geen aandacht te zijn besteed aan wat er op 29 november a.s. in verband met het bovenstaande staat te gebeuren in Düsseldorf. Verzoening - daadwerkelijk een scherts?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht verwijs ik nu kortheidshalve naar het nieuwste artikel op de website van "Versöhnung jetzt!", getiteld "Wie ernst ist es der NAK?" Download-link: http://versoehnung-jetzt.de/?wpdmdl=5220

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Certina »

Daar krijgt de nak een koekje uit eigen deeg.
En dat bericht van Dieter Kastl is goed verwoord,lijkt veel op jouw inschatting zo als het a.s. zaterdag uiteindelijk zal aflopen.
mvg, Certina.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door Levi »

@TB, all

Het is overduidelijk dat de NAK dit af wenst te doen als een incidentje vanuit het verleden.
De enige communicatie daarover verloopt via de NAK website onder het mom; het nieuws verspreidt zich wel.
Wat een minachting voor de gemeenteleden!
Er is bovendien een hele generatie die geen idee heeft waar dit over gaat.
Dus selectief communiceren en snel doorhalen is het motto, want stel dat er moeilijke vragen komen en er nazorg geboden is.
Verzoening houdt ook in; niet meer teruggrijpen naar het verleden maar vergeten.
Lekker makkelijk allemaal. En JLS is gelijk Pontius Pilatus. Die wast zijn handen in onschuld.
Zijn afwezigheid is symptomatisch voor het gedrag van NAK dienaren.
Zorg zal ons een rotzorg zijn...

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

@all

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) "Da hat man gute Laune!", zal menigeen denken want vrijwel dagelijks verschijnen er op het Internet -met name vanuit Duitsland- berichten als:
Dan ben je vast een kniesoor als je desondanks bij tijd en wijle barst van de kritiek. Laat ik hierover meteen het volgende zeggen: met welk inhoudelijk probleem dan ook stuit je bij deze zelfde Nieuw-Apostolische Kerk al gauw op ware een muur van verzet. Persoonlijk heb ik dit fenomeen al heel wat keren omschreven als "de ondoordringbare laag". Het heeft alles te maken van de onverbiddelijke (!) hiërarchische opzet van de organisatie; met rangen en standen onder de "zegendragers".

Nu is er voor aanstaande zaterdag echter een "Feierstunde" gepland, en dan gaat het eigenlijk om het herstel van een collectief verzuim bij de kerkleiding in 1955. Dat op de betreffende aankondiging ook met scepsis wordt gereageerd, verbaast mij niet want het mag bij wijze van spreken wel in de krant dat het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk zich mogelijk ergens voor gaat verontschuldigen. Al houdt stamapostel Jean-Luc Schneider naar verluidt (angstvallig) vast aan verplichtingen elders en laat hij zich vertegenwoordigen door o.a. diens ambtsvoorganger Wilhelm Leber; de verwachtingen zijn nu toch wel hooggespannen.

Over een op handen zijnde "verzoening" tussen de bestuurlijke zwaargewichten in de Nieuw-Apostolische Kerk en zielen, die in de jaren '50 van de vorige eeuw door of namens hen werden geëxcommuniceerd of anderszins uit de kerk verdreven, is er al veel gezegd en valt er ook nog veel te zeggen. Het heeft in elk geval, wat nu deze aangelegenheid betreft, bijna 60 jaar geduurd alvorens men zich gevoelig toonde voor alle berichten uit de samenleving, zoals tijdens de NAK-Kirchentag 2014 in München:
  • Afbeelding
Alles kreeg door de jaren heen voorrang bij de nieuw-apostolische kerkleiding, behalve dat men de moed opbracht om ook eens de hand in eigen boezem te steken. In dat opzicht valt er nog wat te leren bij de Apostolische Gemeinschaft. Zie bijvoorbeeld het indrukwekkende "Bußgebet der Apostel, Bischöfe und Ältesten der Apostolischen Gemeinschaft zum Buß- und Bettag 2001":
  • Afbeelding
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?

Bericht door TjerkB »

  • Maar bovenal, broeders en zusters, zweer geen enkele eed, niet bij de hemel, niet bij de aarde, nergens bij. Laat uw ja ja zijn, en uw nee nee, anders zult u ervoor gestraft worden.

    Uit: Jakobus 5: 12 (NBV)
@all

Er blíjft m.i. voorlopig nog wel werk aan de winkel...
Districtsapostel en Apostel

De Districtsapostel en Apostel worden door de Stamapostel resp. in zijn opdracht door een Districtsapostel gewijd, de Districtsapostelhelper ontvangt de opdracht. Wanneer een Apostel in het ambt gezet moet worden, draagt de verantwoordelijke Districtsapostel de betreffende ambtsdrager voor aan de Stamapostel, die de overige Districtsapostelen daarvan in kennis stelt. De Districtsapostelen kunnen de Apostelen uit hun werkgebied informeren. In het geval dat een Districtsapostel geen geschikte ambtsbroeder voor het apostelambt kan voordragen, stelt de Stamapostel zich met andere Districtsapostelen in verbinding om een geschikte ambtsbroeder uit hun werkgebied te beroepen.

Voordat de wijding tot Apostel plaatsvindt, leggen de Apostelen de volgende gelofte af:
  • Voor God, de Vader, Zijn Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest beloof ik om God, de Schepper van alle dingen, van ganser harte, met mijn gehele ziel en ganse gemoed en met alle krachten lief te hebben en mijn naaste als mijzelf. Het is voor mij een heilige plicht om de leer van Jezus, in het bijzonder de verlossende kracht van Zijn offer en Zijn wederkomst, te verkondigen en met de gave van de Heilige Geest de in de naam van Jezus ontvangen opdracht waarachtig, zorgvuldig, gewetensvol en rechtvaardig te vervullen. Ik wil in deemoed dienen en mij waardig en eerbaar tegenover God en de mensen gedragen. Ik erken de Stamapostel als de hoogste geestelijke en verzeker hem van mijn volle ondersteuning. Ik belijd de eenheid met de Stamapostel en de met hem verbonden Districtsapostelen en Apostelen van de Nieuw-Apostolische Kerk, wier hoogste plicht geloofsgehoorzaamheid, wier hoogste eer de trouw tot het werk van God en wier hoogste doel de voleinding in Christus is. Als besturend ambt van de Nieuw-Apostolische Kerk wil ik voor deze belijdenis altijd ondubbelzinnig instaan en overeenkomstig het evangelie als Apostel van de Nieuw-Apostolische Kerk leven.”
De actieve werkzaamheid van Districtsapostelen, Districtsapostelhelpers en Apostelen eindigt in de regel met het in de rust treden, dat volgt op het bereiken van het 65e levensjaar. Indien daartoe belangrijke gronden aanwezig zijn kan de Stamapostel de diensttijd verkorten (b.v. bij ziekte), maar ook verlengen. De statuten voorzien ook in de mogelijkheid om het ambt neer te leggen evenals schorsing en ontslag. Indien gewenst dient elke Apostel over zijn ambtsuitoefening informatie te verschaffen en rekenschap af te leggen aan de Stamapostel.


Bron: http://www.nak.org/nl/over-ons/structur ... n-apostel/
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”