Wát is er gaande?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Een "onderbuikgevoel" zegt je: er is hier iets niet pluis. Of sterker nog: ik word belazerd, maar hoe? Wij herkennen het waarschijnlijk allemaal. Maar nu overkwam het mij in het werk Gods; althans, zo leek het.

Driemaal zeven "magere jaren" gingen er uiteindelijk voorbij, alvorens ik er voor mijzelf onder de bedrijven door voldoende vat op had gekregen. Al die jaren overheerste bij mij het gevoel dat ik "alert" moest zijn.

Terwijl er "in de gemeenschap" een "plaats van rust en vrede" werd bezongen (lied 604, NAK-koorboek), "o huis door God gebouwd", speelde bij mij telkens weer zo'n vervelend onbestemd onderbuikgevoel op.

(...)


Uit: Bericht op "Za 07 Dec 2013, 13:24"
@all

Ruim drie jaar geleden begon deze thread met de hierboven aangehaalde zinsneden. Er was toen nogal wat gaande. Ergens was dat natuurlijk al tamelijk absurd, althans indien wij in aanmerking zouden nemen het bij de Nieuw-Apostolische Kerk van doen te hebben met hoogstaande bestuurders voor wie er geen andere normen en waarden tellen dan representatief voor het evangelie van Christus Jezus. Desondanks leek het bij dit kerkgenootschap onderhand wel sodom en gomorra.

Na de invoering in december 2012 van de catechismus en na aantreden in mei 2013 van stamapostel Jean-Luc Schneider, de voorzitter van het internationale kerkbestuur, was het de vraag hoe het verder zou gaan. Overigens voorziet de nieuw-apostolische geloofspraktijk erin dat betrokkene in die hoedanigheid als volgt wordt toegezongen:
  • 1
    Stammapostel, lehr uns lieben, so wie Jesus, grenzenlos,
    daß Barmherzigkeit wir üben wie der Herr, an Gnaden groß.
    Lehr uns lieben, lehr uns lieben!


    2
    Stammapostel, lehr uns handeln, eins mit dir in Geist und Sinn,
    ganz in deinem Wesen wandeln zum verheiß'nen Ziele hin.
    Lehr uns handeln, lehr uns handeln!


    3
    Stammapostel, lehr uns beten, danken, ringen, innig flehn,
    würdig vor den Bräut'gam treten und vollendet heimwärts ziehn.
    Lehr uns beten, lehr uns beten!


    Bron: Lied 101, NAK-Jugendliederbuch
Het behoeft geen betoog dat als een jeugdkoor, van ernst vervuld, zo'n lied instudeert om het uiteindelijk met hart en ziel ten gehore te kunnen brengen, de zangers vooraf, alleen al door deze tekst, onder de indruk zullen geraken van de voornaamheid van het aan de stamapostel toegedichte hoge goddelijke gezag. Tegelijkertijd spreekt deze constellatie uiteraard boekdelen over de hoge dunk die kerkleiders als hij hebben van zichzelf. Immers, alles in deze kerk gebeurt louter in hun opdracht. Daarom is het des te kwalijker indien bij dit kerkgenootschap uitgerekend bestuurders zich op hun verantwoordelijkheden amper laten aanspreken - want dat is namelijk het geval. Te pas en te onpas worden zelfs brandende vragen met stilzwijgen beantwoord, terwijl nota bene repressief, zoals het o.a. broeder Bauke Moesker overkwam, aan vragenstellers -met vereende krachten- het zwijgen wordt opgelegd. Kennelijk moeten zulke intimidatiepraktijken anderen vrees aanjagen.

Sodom en en gomorra derhalve - in het nieuw-apostolische "werk van God". Dan is het niet te verwonderen dat een aldus aangemeten keurslijf menigeen níet past.

Inmiddels zijn wij drie jaar verder. Hoe is het er dan nú mee gesteld, zo kunnen geïnteresseerden het zich afvragen. Ik kan er kort over zijn: het gaat maar zo door... Onverminderd namelijk boezemt deze kerkleiding op alle mogelijke manieren, bij alle mogelijke gelegenheden en op alle mogelijke gebieden voor zichzelf gezag in:
Zie ook het bericht op "Di 17 Jan 2017, 23:07" in de thread " Tussenbalans en hoe nu verder... " Kortom, alles is busi­ness as usu­al:
  • (...)
    Wanneer het geloof moet worden versterkt – laten we erom bidden, dan raken we de zoom van het kleed van de Heer aan. Dan stroomt er kracht onze harten binnen, dan zullen we ervaren dat God bij ons is en dan worden we met blijdschap en vrede vervuld. Zo putten we nieuwe hoop en komt er liefde in ons.

    (...)
    Huisbezoek van een Priester kan ertoe bijdragen dat we de zoom van het kleed van de Verlosser kunnen grijpen: een gemeenschappelijk gebed baant wegen! Wanneer wij opgaan in de gemeente, kan dat meehelpen om in de geest het kleed vast te pakken.

    De genezing van
    geestelijke ziekten en het verbeteren van de gebreken aan onze onsterfelijke zielen zijn heel belangrijk voor ons, want wij streven naar het doel van ons geloof. Daarvoor hebben we een sterk geloof nodig, een vaste hoop helpt ons daarbij en wij willen in de liefde standvastig zijn. Wij willen immers waardig zijn als de Heer wederkomt, zodat Hij ons tot zich kan nemen en wij tot in alle eeuwigheid bij Hem zijn.

    Dat is ons doel, en het is toch geweldig dat we allemaal hetzelfde doel hebben – niet zomaar een doel, niet verscheidene doelen. Laten wij daarom dit doel nastreven en vandaag de zoom van het kleed van Gods Zoon aanraken, zodat we hulp krijgen voor de gebreken van onze zielen en we met nieuwe vrede en blijdschap worden vervuld.


    (uit een dienst van de Stamapostel)

Bron: "Woord van de maand" juni 2009: "De zoom van het kleed aanraken"
TjerkB schreef:(...)
Over de in de Nieuw-Apostolische Kerk al dan niet vereiste c.q. afgedwongen geloofsgehoorzaamheid valt nog veel te zeggen, lijkt mij. De geïnterviewde voorganger stelt de geloofspraktijk in dit opzicht werkelijk veel te rooskleurig voor want nog altijd moeten de gelovigen zich overal bij neerleggen. De best werkende truc om daarbij "druk van de ketel" te halen is dat vermeende dwarsliggers tegenwoordig uitgebreid hun zegje mogen doen en dat "zegenaars" het dan laten voorkomen het inhoudelijk "grotendeels" met ze eens te zijn en zij voor de aldus quasi-gedeelde geloofsstrijd uiteraard alle begrip hebben. Hierna legt men de gedeelde zorgen "bij het altaar" neer in een gezamenlijk gebed, met de bedrieglijke bedoeling echter de dwarsligger in de waan te brengen dat On­ze-Lie­ve-Heer op Zijn tijd wel raad zal weten met al het werk (dat zijn "rare kostgangers" gemakshalve op Hem afschuiven). Zo lopen de verantwoordelijken lafhartig weg voor hun verantwoordelijkheid...

Trap er niet in, zou ik willen zeggen: een gewaarschuwd man telt voor twee. De hierboven beschreven truc wordt in Nederland namelijk bijna standaard toegepast!

(...)


Uit: Bericht op "Ma 09 Jan 2017, 14:14" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Onbeschaamd wordt er gesproken van "geestelijke ziekten" en "gebreken aan onze onsterfelijke zielen" alsof "het geloof" niet zuiver een geschenk van God zou zijn. De "zegenaars" van de Nieuw-Apostolische Kerk zullen jouw "geestelijke ziekten" en "gebreken aan onze onsterfelijke zielen" daarom wel even onder handen nemen, zij het onder één voorwaarde: ze vragen je geld en je leven. Hierna doe je je mond pas open wanneer je iets wordt gevraagd. Dus: wees gehoorzaam en volgzaam...
  • Hij antwoordde: ‘Vanwege jullie gebrek aan geloof. Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’

    Uit: Matteüs 17: 20 (NBV)
  • De Heer zei: ‘Als jullie geloof hadden als een mosterdzaadje, zouden jullie tegen die moerbeiboom zeggen: “Trek je wortels uit de grond en plant jezelf in de zee!” en hij zou jullie gehoorzamen.

    Uit: Lucas 17: 6 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De "zegenaars" van de Nieuw-Apostolische Kerk zullen jouw "geestelijke ziekten" en "gebreken aan onze onsterfelijke zielen" daarom wel even onder handen nemen, zij het onder één voorwaarde: ze vragen je geld en je leven. Hierna doe je je mond pas open wanneer je iets wordt gevraagd. Dus: wees gehoorzaam en volgzaam...

(...)


Uit: Bericht op "Za 21 Jan 2017, 21:30"
@all

Door in de Nieuw-Apostolische Kerk de zaken indringend en systematisch zó voor te spiegelen dat de gelovigen daar gedurig moeten worden behandeld voor hun eventuele ongeloof, voor een benedenmaats geloof, een gebrek aan vastheid in het geloof, dan wel (hoe gerechtvaardigd ook) voor twijfel, of voor welke andere als geestelijke kwalen aangemerkte onvolkomenheden en tekortkomingen dan ook, ontstaat er echter een klimaat, waarbij het enerzijds niemand verwondert als er mensen afvallen (want niet eenieder is het gegeven om "een doorzetter" te zijn) en waarbij anderzijds de kerkleiding vrijuit gaat (want van hun kant was juist "alles" eraan gedaan om die mensen voor de ondergang te behoeden). Het verraderlijke hieraan is natuurlijk dat de kwalen waren aangepraat (!) en dat de "heelmeesters" op deze manier alleen maar voorzagen in hun eigen status en identiteit. Ieder in deze kerk wordt ertoe aangezet om zich over zijn of haar "waardigheid" (om erbij te mogen zijn als de Heiland zal verschijnen, en door Hem dan in de genade te worden aangenomen) dagelijks de nodige zorgen te maken. Hiermee wordt dus vooral ingespeeld op angst- en schuldgevoelens bij de gelovigen. Angst voor wat de gevolgen zullen zijn als men een dienst verzuimt, angst voor wat er kan gebeuren indien men niet gehoorzaam en volgzaam genoeg is, angst voor hoe God het zal vergelden als je niet getrouw voldoende offergaven schenkt; angst voor hoe men met je zal omgaan als je deze (slopende) nieuw-apostolische "lifestyle" niet meer kunt behappen. Schuldbewust natuurlijk ook omdat je als "kind van God" nog niet blaakt van zelfvertrouwen - en je wéét waar dat aan ligt want je doet "in de gemeenschap" nog steeds niet alles wat er ondertussen al wel van je wordt verlangd.

(...) Wie terechtkomt in zo'n een vermurwende mentale maal­stroom van ongerijmdheden, is daarmee al onopgemerkt ten prooi gevallen aan de sektarische trekken van het nieuw-apostolische systeemdenken. De verborgen valstrik zit hem erin dat, zodra je "zegenaars" als het ware in je ziel laat kijken en jij het ze toestaat om met je in gebed te gaan opdat "zo God het wil" jij in het geloof voortaan standvastiger kan zijn en wellicht minder sceptisch tegenover "de hand van leiding" (gegeven in "onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren", terwijl men in die geledingen verre van transparant te werk gaat); dat je je daarmee onbewust onderwerpt aan "hulpverleners" die werkelijk géén hulp verlenen. Integendeel, ze maken je alleen afhankelijk van hun magische vermogens want zoals men de zaken voorstelt (zie hierboven de vorige alinea) - dat is één en al mystiek. Men dringt zich brutaal aan je op als door God gezonden life-coaches.

Wie niet oplet, raakt door de tussenkomt van "dienaren" die niet de gelovigen en het Evangelie dienen doch een zich onschendbaar wanende geestelijke elite in deze kerk, en door de ongelofelijke verwarring die daardoor gestaag wordt aangericht, emotioneel volkomen ontregeld. Je voelt wel degelijk dat er iets niet in de haak is, maar je krijgt er geen vat op. Terwijl je misschien hoopte en dacht veilig en geborgen arrivé te zijn in "het werk van God", ben je feitelijk kwalijk misleid. Bedrogen.

Misleid, bedrogen, én: vermurwd. Want zeg nou zelf: de ene districtsapostel verbrast 10 miljoen euro en de andere districtsapostel jaagt Bauke Moesker de stuipen op het lijf. Om niks!! Het is zelfs erger: terwijl de "zegenaars" er in de tussentijd zelf een potje van maken, "feestvieren" van offergaven door hobby's en het werk met elkaar te vermengen, door de ene B.V. op te richten na de andere stichting, door maar wat aan te rotzooien met asbest en door zowat alles wat er daarbij misgaat, te verzwijgen; zeg nou zelf, wie dan alleen maar de schouders ophaalt, is die vermurwd, of níet?! Ja, dan is men vermurwd. Sterker: dan is men succesvol gebrainwasht.

Een inhoudelijke reactie als de onderstaande verbaast míj dus allerminst:
R/S schreef:(...)
Insofern ist der Erkenntnis zuzustimmen, dass folgende drei Dinge vom Grund ihrer Art her wohl unvereinbar sind: Intelligenz, Ehrlichkeit und neuapostolisch.
  • Ist man intelligent und neuapostolisch, ist man zumindest nicht ehrlich.
    Ist man ehrlich und neuapostolisch, kann man nicht intelligent sind.
    Ist man aber ehrlich und intelligent, kann man unmöglich neuapostolisch sein ...

Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "23.01.2017, 20:54" in de thread "Apostolat - der Kompass der NAK".
Ja, dát is er gaande.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22:30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Kortheidshalve verwijs ik bij Glaubensforum24 tevens naar de onderstaande recente berichten:
  • het bericht van "Martha", op "18.01.2017, 09:20" in de thread "Apostolat - der Kompass der NAK"
  • het bericht van "R/S", op "18.01.2017, 11:30" in de thread "Apostolat - der Kompass der NAK"
  • het bericht van "detlef.streich", op "18.01.2017, 13:50" in de thread "Apostolat - der Kompass der NAK"
Zie ook het bericht op "Di 01 Jul 2014, 19:37" in de thread "GEFAHREN FUER LEIB UND SEELE".

(...)


Uit: Bericht op "Do 19 Jan 2017, 12:16" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..."
@all

Hieronder vier recente forumbijdragen bij Glaubensforum24, waarin heel precies naar voren komt hoe beklemmend de nieuw-apostolische geloofscultuur kan zijn:
  1. :shock:
    Kati schreef:Liebe Mitforis,
    es erstaunt mich, dass sich in den letzten Wochen so viele neue Fories angemeldet haben, die noch aktiv NAK sind, aber durch verschiedene Umstände in Zweifel gekommen sind.

    Das erinnert mich an meinen eigenen langwierigen und schmerzhaften Ausstiegsprozess der vor ca. acht Jahren mit dem Austritt aus der NAK endete. Mit dem nötigen Abstand betrachtet ist die NAK für mich heute weder bedrohlich noch heilsschaffend. Sie ist für mich persönlich schlicht unbedeutend geworden.

    Der einige Jahre währende Ausstiegsprozess aber war extrem anstrengend und teilweise sehr schmerzhaft. Er hat unser gesamtes Familienleben auf den Kopf gestellt. Ich musste mir ein völlig neues Weltbild und Selbstbild erarbeiten. Aber es hat sich gelohnt. Ich habe gelernt, Verantwortung für mich selbst und für mein Handeln zu übernehmen und nicht alles "dem lieben Gott" zu überlassen. Ja, wir haben der kleinen Herde den Rücken gekehrt. Und dabei die Schönheit des Lebens in allen Facetten kennengelernt.

    Wenn ich an meine NAK Zeit zurückdenke, dann war es sicherlich eine Zeit der Geborgenheit in der Gemeinde und im Glauben. Ich denke gern und ohne Groll an manche Geschwister und auch an manche Veranstaltungen zurück. Aber trotzdem bin ich froh und dankbar, dieses System verlassen zu haben. Blättere ich manchmal in der "Familie" oder im Gemeindebrief bei meinen Schwiegereltern, dann schaudert es mich: Hier wird der Leser angesprochen, als sei er nicht ganz zurechnungsfähig. Ja, und das ist es wohl auch: die Kirchenleitung scheint tatsächlich davon auszugehen, dass die Geschwister besonders dumm, anleitungsbedürftig und mit ein paar guten Worten zufriedenzustellen ist. Da kann ich nur sagen: Nie mehr zurück. Dass natürlich viele ehrliche Amtsträger, Priester, Vorsteher usw. mit aller Hingabe und Liebe ihr Amt versehen, steht auf einem anderen Blatt.

    Es mag viele Gründe geben, in der NAK zu bleiben.
    Aber es gibt mindestens ebensoviele gute Gründe zu gehen.

    Ich wünsche allen, die sich vor eine solche Entscheidung stellen, viel Mut und Ehrlichkeit zu sich selbst. Es lohnt sich!

    Freundliche Grüße
    Kati


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "30.01.2017, 20:15" in de thread "Austritt".
  2. :shock:
    Magdalena schreef:Dem, was Kati hier geschrieben hat, kann ich voll und ganz zustimmen! Mein "Ablösungsprozess" hat auch über Jahre hinweg gedauert.

    Gerade wenn man mal zu 150 % in diesem System gefangen war, nicht links oder rechts geschaut hatte (nicht schauen durfte), in unbedingter Nachfolge und Gehorsam sowie vollstem Vertrauen "von Gott gesandten" Menschen hinterher getrottet ist, fällt es einem sehr schwer, sich daraus zu lösen. Es tut sehr weh, am meisten tut es weh, weil man erkennen muss, dass in dem System der NAK das einzelne Geschwist nichts aber auch gar nichts zählt, sondern allein das System mit seinen "Segensträgern". Es tut sehr weh, wenn man erkennen muss, dass man über Jahrzehnte hin belogen wurde und sich selbst wohl am meisten belogen hat, indem man alles ausgeblendet hatte, was einem der gesunde Menschenverstand sagen wollte.

    Das Geschwist wird anerkannt, wenn es sich ruhig verhält, sich treu in die NAKeigene Schablone pressen lässt, alles tut, was man ihm sagt, nichts hinterfragt und schon gar nicht etwas kritisiert. Auch ich habe es erlebt, wie man abgebügelt wird, wenn man wirklich mal Hilfe in seelischer Not brauchte oder Probleme mit den ATs hatte. Da war man immer selbst schuld und die ATs waren unantastbar ... Nicht einmal habe ich es erlebt, dass man auf meiner Seite stand und mich als Menschen wahrnahm, der Hilfe brauchte.

    Das Wesentliche aber ist, und das wurde mir vor mehr als 8 Jahren deutlich klar: Die NAK hat die Frohe Botschaft in eine Drohbotschaft umgewandelt, man predigt fast nur die Apostel und das Evangelium von Jesus Christus bleibt weitgehend auf der Strecke. Worthülsen und ständige Wiederholung immer gleicher Parolen und inhaltslosen Phrasen bestimmen die Predigten (Ausnahmen gibt es natürlich auch - auch ich hatte in der NAK Gotterleben, wenn auch nur selten)

    Jedem NAKler, der zunehmend erkennen muss, dass es sich bei der NAK nicht um das "Werk Gottes" handeln kann, empfehle ich, sich Zeit zu nehmen, sich umzuschauen, in der Heiligen Schrift zu lesen, Berichte von "Aussteigern" zu lesen, die trotz des Ausstiegs aus der NAK nicht ihren Glauben an Gott und Jesus Christus verloren haben. Sehr interessant ist es auch, Schriften zu lesen, die die Entstehung dieser Sekte zum Inhalt haben. Da kann man sehr gut erkennen, dass das "Werk Gottes" sprich NAK schon vom Anfang her mit Lügen und Intrigen gearbeitet hatte.

    Martha schrieb sinngemäß hier in diesem Forum, dass wir uns bei unserer Abnabelung von der NAK nicht mehr von Menschen beeinflussen lassen sollten, sondern den wirklich in die Mitte stellen, der das Haupt der Christen ist: JESUS CHRISTUS. Was wissen NAKler wirklich von IHM? Wer liest in der Bibel? Wer kennt von den NAKlern z. B. die Berpredigt? In anderen Ländern wird die Bibel von den verfolgten Christen wie ein Schatz bewahrt, es werden die einzelnen Evangelien herausgetrennt, um möglichst viele Menschen damit zu erreichen, denn Bibeln sind rar und kostbar.

    Ich habe es schon oft gesagt und bin jeden Tag neu dankbar für die beste Entscheidung in meinem Leben: Mein Austritt aus der NAK! Nie mehr zurück!!!!

    Fast hätte ich es vergessen: Schon in der Zeit, als ich mich nur innerlich schon von der NAK getrennt hatte aber noch ab und zu die GD besuchte, fühlte ich mich frei, frei, frei!!! Der jahrzehntelange Druck wich von mir, ich konnte durchatmen, hatte keine Angst mehr vor einem strafenden Gott weil ich irgendetwas falsch mache. Während meiner aktiven NAK-Zeit hatte ich immer Angst davor, in meinen vielerlei Tätigkeiten Fehler zu machen. Die ATs waren gnadenlos. Sie konnten gut tadeln aber nie mal ein ermunterndes Wort sagen.

    Heute weiß ich: Gott liebt mich, auch wenn ich nicht so bin, wie Er es gern hätte. Und ich weiß, Er lässt mich nicht fallen. Ich vertraue IHM allein und nie wieder Menschen, die sich erdreisten zu behaupten, Seine Stellvertreter auf Erden zu sein


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "31.01.2017, 11:38" in de thread "Austritt".
  3. :shock:
    Kati schreef:Lieber Boris, liebe Magdalena,

    Da haben wir ja eine ganz ähnliche Kirchenaustrittskarriere hingelegt.

    Bei mir allerdings waren es letztendlich die unüberwindbaren Dogmen, die den Austritt bewirkten. Tatsächlich gaben unsere Kinder den Ausschlag. Eines Tages fragten sie nach dem Besuch der Sonntagsschule, ob es denn wirklich so sei, dass nur "wir" in den Himmel kämen und alle anderen nicht. Da wusste ich: es hat sich seit meiner eigenen Kindheit nichts geändert. Nach außen wird zwar der Absolutheitsanspruch geleugnet, aber nach innen noch immer gepredigt. Von da an bereitete ich aktiv den Ausstieg vor. Ich wusste, dass es keinen Zweck mehr hatte, weiter auf Veränderungen und Öffnungen der Kirche zu warten.

    Ich schmückte noch den Altar bis zum Auslaufen des Schmückplans, übergab das Orchester in andere Hände und sang nicht mehr in Chor. Einige Monate saßen wir noch in der Bank, aber es wurde uns immer klarer, dass hier nichts mehr zu retten für uns war. Hatten wir uns vorher so manche traditionelle Predigt innerlich übersetzt (Gotteskinder nicht nur als NAKler zu sehen, "Werk Gottes" als ganze Schöpfung zu begreifen, etc), so hörten wir jetzt die Predigten ungefiltert. Und waren erschrocken über das, was wir hörten. Und doch...das war meine Heimat. Wie sollte ich das alles verlassen, die Geborgenheit der Gemeinde, die Musik, alles, was mir lieb war? Aber ich spürte: es gab keinen Weg zurück.

    Dann der erste Besuch in einer evangelischen Kirche. "Vertrau den neuen Wegen, auf die der Herr dich weist", sangen wir," weil Leben heißt, sich regen, weil Leben wandern heißt"... Ich war zutiefst erschüttert. HIER, in der "bösen" evangelischen Kirche, wo der Heilige Geist doch nicht sei, wo man die Predigten nur ablese, HiER erfuhr ich unsagbaren Trost. Ich bin den Pastoren und der Gemeinde noch heute sehr dankbar. Diese Kirche hat unseren NAK-Ausstieg gut abgefedert und uns aufgefangen, als wir am verletzlichsten waren. Unsere Kinder konnten unbeschwert von Ängsten, ob Gott sie mitnehmen würde, aufwachsen und wurden evangelisch konfirmiert.

    Hier wurde ich emotional und religiös erwachsen. Heute bin ich innerlich von keiner Kirche und keiner Religion mehr abhängig.

    Warum ich das jetzt alles schreibe? Damals, in der Ausstiegsphase, war ich viel in Foren unterwegs. Und habe viel Kraft aus den Diskussionen gezogen und so gelernt, mir eine eigene Meinung zu bilden. Nicht auf alles zu hören, auch nicht von Aussteigerseite, aber eben doch: zu hinterfragen. Und mich selbst zu artikulieren. Das hat viel gebracht. Wenn ich davon heute etwas abgeben kann, dann würde es mich freuen.

    Allen noch einen wunderschönen Tag


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "31.01.2017, 15:14" in de thread "Austritt".
  4. :shock:
    Magdalena schreef:
    stufra1 schreef:Geistlicher Missbrauch. Genau das habe ich seitens der KLauch erlebt. Tut verdammt weh!
    Und dieser geistliche Missbrauch fängt schon in der Vorsonntagsschule bzw. Kinder-GD an, indem man die Kleinen darauf trimmt, dass sie etwas ganz Besonderes sind, da sie ja der NAK und damit dem einzigen Werk Gottes auf dieser Erde angehören dürfen. Wenn man dann die entsprechende Literatur betrachtet - ich habe das vor etwa 9 Jahren mal getan - dann sieht man, dass ca. die Hälfte der bunten Heftchen damit angefüllt ist, die Stammapostel der NAK und ihre Apostel zu verherrlichen. Die Kinder werden zu - m. M. nach - 99 % nur auf diese Personen eingestellt und Jesus bekommt dann den Rest ...

    Später setzt sich dieser Missbrauch fort, indem man darauf getrimmt wird, nur das zu tun, was einem die "Segensträger" sagen, keine eigene Meinung zu haben, das Wort "Kritik" kommt nicht in der Bibel vor, wie es ein Herr Fehr mal formulierte, Persönlichkeiten werden systematisch vernichtet, weil alle nur in die NAK-Schablone passen sollen. Permanent hat man ein schlechtes Gewissen, wenn man mal "über die Stränge schlägt", Eigeninitiative wird sofort totgemacht, wenn sie sich doch mal zeigen sollte.

    Ich weiß, es ist nicht überall so hart, wie hier beschrieben, aber in meiner Umgebung (Land Brandenburg) hat sich bis auf den heutigen Tag so gut wie nichts geändert. Ach ja, die Schwestern werden nicht mehr heruntergemacht, wenn sie in Hosen erscheinen, was bis vor ein paar Jahren noch vorgekommen ist. Es gab mal eine Chorsängerin, die hatte einen langen, jeansblauen Rock an - vor etwa 10 Jahren - den durfte sie nach einem Anschiss durch ihren Dirigenten nicht mehr in den GD anziehen. Also, wirklich, wir wurden behandelt wie die kleinen Kinder, d. h., das würden sich heutzutage nicht mal mehr die Kleinen bieten lassen. Wir haben es getan, weil wir immer hinter diesen ATs Gott gesehen haben bzw. sehen mussten.

    Das ist der furchtbarste Missbrauch, denke ich, den man einem Menschen antun kann. Menschen zu ducken, Menschen zu manipulieren, Menschen unmündig zu machen, Menschen dazu anzustiften, dass sie andere Glaubensgeschwister fallenlassen bzw. sich von ihnen abzuwenden, zu verraten - und das alles im Namen Gottes!

    Du sollst den Namen des HERRN, deines Gottes nicht missbrauchen, denn der HERR wird den nicht ungestraft lassen, der Seinen Namen missbraucht.

    5. Mose, 5,11 (3. Gebot in der Bibel, aber meistens als 2. Gebot verstanden)


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "01.02.2017, 11:40" in de thread "Austritt".
Gezien de ontluisterende relevantie van deze berichten, ben ik zo vrij geweest royaal gebruik te maken van het citaatrecht. Hopelijk heeft iemand wat aan de inhoud.

Zie in deze samenhang tevens de berichten op "Vr 20 Jan 2017, 14:24" en "Vr 20 Jan 2017, 22:52" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?".

Groet,
TjerkB


N.B. Nogmaals...
TjerkB schreef:(...)
Over de in de Nieuw-Apostolische Kerk al dan niet vereiste c.q. afgedwongen geloofsgehoorzaamheid valt nog veel te zeggen, lijkt mij. De geïnterviewde voorganger stelt de geloofspraktijk in dit opzicht werkelijk veel te rooskleurig voor want nog altijd moeten de gelovigen zich overal bij neerleggen. De best werkende truc om daarbij "druk van de ketel" te halen is dat vermeende dwarsliggers tegenwoordig uitgebreid hun zegje mogen doen en dat "zegenaars" het dan laten voorkomen het inhoudelijk "grotendeels" met ze eens te zijn en zij voor de aldus quasi-gedeelde geloofsstrijd uiteraard alle begrip hebben. Hierna legt men de gedeelde zorgen "bij het altaar" neer in een gezamenlijk gebed, met de bedrieglijke bedoeling echter de dwarsligger in de waan te brengen dat On­ze-Lie­ve-Heer op Zijn tijd wel raad zal weten met al het werk (dat zijn "rare kostgangers" gemakshalve op Hem afschuiven). Zo lopen de verantwoordelijken lafhartig weg voor hun verantwoordelijkheid...

Trap er niet in, zou ik willen zeggen: een gewaarschuwd man telt voor twee. De hierboven beschreven truc wordt in Nederland namelijk bijna standaard toegepast!

(...)


Uit: Bericht op "Ma 09 Jan 2017, 14:14" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

P.S.
Kati schreef:Liebe Stufra1,

nein, man kann niemanden zur Verantwortung ziehen, denn es gibt keine demokratischen Regeln und keine paritätisch besetzte Kontrollgremien in der NAK, die befugt wären, Rechenschaft zu fordern.

Als einfaches Kirchenmitglied, als ehrenamtlicher Amtsträger hat man zu folgen. Übrigens ist gerade das Thema Verantwortung dabei interessant: in der NAK trägt schlussendlich "der liebe Gott" die Verantwortung. Und der wird ja wissen, was gut ist. So wird es gelehrt und darauf verwiesen, dass sich die Entscheidungsträger am Ende ja vor Gott verantworten müssen und sie daher alle Entscheidungen in großer Demut und nach langem Gebet und im Einssein der Brüder treffen. Da ist man als Geschwist doch beruhigt: die höchstvorstellbare Instanz - Gott - hat also ein Auge auf alles. Und da wir das Wirken Gottes ja nicht verstehen können, geben wir die Verantwortung ab: an Gott in Gestalt seiner Vertreter hier auf Erden. Das ist herrlich bequem. Sowohl was die Kirchenpolitik anbelangt als auch was das eigene private Leben betrifft.

Arbeitslos? Krank? Probleme in der Ehe? Mit den Kindern? Beten und Abwarten. Eben Verantwortung abgeben. Alles in Gottes Hände legen. So haben wir es gelernt und so leben viele neuapostolische Geschwister sehr zufrieden. Wenn es dann aber doch zu offenen Konflikten oder Lebenskrisen kommt, ist man in der Kirche unfähig, damit umzugehen. Man hat es nicht gelernt. Wer sollte die Verantwortung dafür übernehmen? Die Entscheidungen wurden doch mit Gott getroffen! Also können nur die Nörgler falsch liegen.

Verantwortung übernehmen? Ja. Wir selbst tragen die Verantwortung. In erster Linie für uns selbst. Dann für unsere Familie und Partner.

Ja, die Kirche hat uns geprägt. In schlimmen Fällen sogar missbraucht (ich bin mit diesem Begriff eher sparsam), instrumentalisiert und abhängig gemacht (wer sich vom Werke Gottes abwendet, wird Schiffbruch erleiden).

In der Erkenntnis dieser Mechanismen liegt aber eine riesengroße Chance: die Übernahme der Verantwortung für das eigene Leben.

Beeinflussung, Vereinnahmung und Bevormundung usw. gibt es ja nicht nur in der NAK. So viele Menschen tragen eben NIcHT die Verantwortung für das eigene Leben, sondern schieben sie der Politik, der Schule und der Gesellschaft in die Schuhe und werden nie erfahren, wie anders ihr Leben hätte verlaufen können, wenn sie mehr Verantwortung für sich selbst übernommen hätten.

Deswegen sehe ich meine NAK Zeit durchaus auch positiv: denn ich habe gelernt, Verantwortung für mich selbst zu übernehmen. Ich kenne den Unterschied! Und ich bin sehr empfindlich, wenn mir irgendjemand meine Freiheit nehmen oder mich vor seinen Karren spannen oder mich mit billigen Argumenten abspeisen will.

Diese Erfahrung kann mir niemand nehmen. Nur der, der gefangen war, weiß die Freiheit wirklich zu schätzen. In diesem Sinne: Think positiv! Vertraue dir selbst. Sei SELBST- bewusst.

Äh...Amen.

(Sorry für den langen Erguss)


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "01.02.2017, 21:08" in de thread "Austritt".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

@all

Ter kennisneming:
  • Afbeelding
Lees verder bij NAK»talk: http://www.naktalk.de/nak-ausstieg-heil ... -moeglich/. Zie aldaar ook het te downloaden PDF-document.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:(...)
Olaf Wieland heeft zijn nak lidmaatschap opgezegd.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 21 Jun 2017, 14:48" in de thread "Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op"
Jabob65 schreef:(...)
het is alleen maar een zegen, hoe vriendelijk de meesten ook zijn, intrinsiek is het niet kosjer, en het is allemaal ontstaan uit angst, en die angst voert nog steeds de boventoon, je mag niet nadenken en je moet in de navolging staan

(...)


Uit: Bericht op "Vr 23 Jun 2017, 07:51" in de thread "Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op"
TjerkB schreef:(...)
Het vertrek Olaf Wieland is een gevoelig verlies. Vergeefs wees hij erop: "Einen Menschen lieben heißt, ihn so zu sehen, wie Gott ihn gemeint hat." (F. Dostojewski)

(...)


Uit: Bericht op "Za 24 Jun 2017, 23:03" in de thread "Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op"
Levi schreef:(...)
Ook voor Olaf Wieland geldt dat er een serene gemoedsrust intreedt.
Verlost en bevrijd van een zieltogend dogmatisch gedrocht, de NAK.

Wat post vat is innerlijke vrede gevoed door Gods ontferming.
Daar hoef je geen NAK lid voor te zijn. Juist niet...


(...)


Uit: Bericht op "Zo 25 Jun 2017, 07:36" in de thread "Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op"
@all

Het zou fijn zijn als dit bericht aandachtig wordt doorgelezen want pas dan wordt het duidelijk wat er hier gaande is. Het handelt namelijk niet zonder meer over de opzegging van een lidmaatschap. Wat er helaas alarmerend aan is, is de mensonterende behandeling door de kerkleiding van de degene die de kerk (alsnog) verliet. Het vertrek betreft onze broeder Olaf Wieland. Hij woonde in de voormalige DDR en werd als adolescent het slachtoffer van een verdeel- en heerspolitiek in dat land:
TjerkB schreef:
  • Kurzbeschreibung
    Olaf Wieland ist in einem neuapostolischen Elternhaus aufgewachsen. Auf der Grundlage des 10. Glaubensartikels galt es, den DDR-Staat als Obrigkeit kritiklos zu akzeptieren. Wieland war Jung- und Thälmannpionier, Gruppen- und Freundschaftsratvorsitzender sowie Fahnenträger und später in der Freien Deutschen Jugend (FDJ) in der Grundorganisationsleitung (GOL). Aufgrund seiner sehr guten schulischen Leistungen konnte Wieland die Erweiterte Oberschule (EOS) besuchen.
    In den achtziger Jahren entwickelte Olaf Wieland eine kritische Haltung gegenüber der sozialistischen Wirklichkeit, welche im Widerspruch zu den proklamierten sozialistischen Idealen stand. Ihn störte der Opportunismus und der vorauseilende Gehorsam der damals in der DDR drittgrößten Religionsgemeinschaft Neuapostolische Kirche (NAK). Im Rahmen dieses Konflikts wurde ihm das Abitur verwehrt. Wieland suchte Anschluss an die subkulturelle Heavy-Metal-Bewegung. Dies war für ihn Ausdruck seines Protestes gegenüber "Spießbürgerlichkeit" und der opportunistischen Haltung seiner Herkunftskirche NAK, bei der er das Amt des Unterdiakon innehatte.

    Bron: https://www.zeitzeugenbuero.de/index.ph ... il&zzp=274
(...)


Uit: Bericht op "Vr 23 Jun 2017, 20:54" in de thread "Olaf Wieland zegt NAK-lidmaatschap op"
Voor wie dat heeft meegemaakt, komt het er natuurlijk op aan dat er in het leven niet tevens moet worden getwijfeld aan de integriteit van kerkelijke ambtsdragers. Toch ontdekte broeder Wieland dat er in zijn kerk van alles mis was. Doordat hij hierop attendeerde, viel hij andermaal ten prooi aan een verdeel- en heerspolitiek. Stilzwijgend werd hij afgedankt - met als gevolg nu zijn opzegging van het lidmaatschap. In rond Nederlands: het leven (!) is hem door de kerkleiding zuur gemaakt.

Laat niemand zich er trouwens in vergissen hoe er op het hoogste niveau in de Nieuw-Apostolische Kerk aan wordt gekeken tegen het (ambt van) de stamapostel:
Highländer schreef:(...)
Ich zitiere aus einem Rundschreiben von Bernd Koberstein (Kirchenpräsident Hessen-Rheinland/Pfalz-Saarland) zu Pfingsten:
  • "Der Herr selbst hat die jeweiligen Stammapostel erwählt und zu ihrer Zeit für ihren Dienst in diesem höchsten Amt zubereitet. Dies gilt auch für den zukünftigen Stammapostel."
Ich möchte nicht wissen, in wie vielen Predigten dieser Satz in Gemeinden bereits manifestiert wurde.

(...)


Bron: Bericht door Highländer op "17.05.2013, 12:31" in de thread "Selbstaussagen der NAK zur eigenen Vergangenheit" bij Forum "Glaube & Kirche"
Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Vr 17 Mei 2013, 14:59", in de thread "Elders gelezen... "
Wie de kerkleiding aanspreekt maar het gaat om een gevoelig onderwerp, en men laat zich vervolgens niet met een kluitje het riet in sturen, wacht echter een eenzaam lot. Geleidelijk aan zal namelijk blijken dat het in deze kerk niet de wetten van God zijn, waaraan per definitie de beslissingen worden getoetst. Het voornaamste criterium is daarentegen: behoud van aanzien en macht van kerkbestuurders. Let wel: in voorkomende gevallen blijkt dat niet onmiddellijk en ondubbelzinnig, doch... geleidelijk aan. Aan het begin van deze thread schreef ik er het volgende over:
TjerkB schreef:(...)
De ambtsperiode van stamapostel Wilhelm Leber van mei 2005 tot mei 2013 kenmerkt zich door de -vooral achter de schermen van de organisatie gevoelde- bittere noodzaak tot het uitgeven van een catechismus. Wat de nieuw-apostolische geloofsleer precies inhield, kon al vanaf de jaren '90 bijna niemand meer verhelderend uit de doeken doen. Ook dat leverde ongenoegen en ontevredenheid op. Als de kerkleiding er niet uit zou komen om haar denkbeelden op papier te krijgen, zou het kerkgenoostchap in aanzien afglijden tot het niveau van een internationale supportersvereniging van dilettanten. Wilhelm Leber nam de intellectuele uitdaging aan om het zover niet te laten komen. Van tevoren calculeerde men in dat niet iedereen zich zou kunnen vinden in de ideologie die er moest worden uitgewerkt. Het mogelijke verlies van een paar duizend gelovigen op een totaal van ruim 10 miljoen namen de "Godsgezanten" op de koop toe. Een minstens zo groot probleem als de onduidelijke geloofsleer is de onduidelijke "geschiedenis van het rijk Gods" vanaf 1863. In de afgelopen 150 jaar hebben de "Godsgezanten" namelijk tientallen kleinere en grotere pijndossiers opgebouwd. Ook hier draaide de strateeg Wilhelm Leber zijn hand niet voor om: gewoon laten rusten, oordeelde hij. Zo links en rechts roept er misschien wel eens iemand "Au!", maar "het heerlijke einddoel" wettigt in dit verband de hier aangewezen zwijgzaamheid, mede gelet op de daarmee in het verleden behaalde resultaten. En gekrakeel - dat zul je altijd houden. Doe net alsof je aandachtig luistert, maar zit gewoon even de tijd uit tot de zeurpieten zijn uitgepraat. In de meeste gevallen brengt dit de verhitte gemoederen wel tot bedaren.

(...)


Uit: Bericht op "Za 01 Feb 2014, 20:48"
Hoewel mij, toen ik nog lid was van de Nieuw-Apostolische Kerk, vaak de gedachte bekroop "hier broeit onraad", kwam ik er maar niet achter waar dat aan lag. Pas na jaren werd het mij duidelijk dat deze kerk als het ware voortbestaat bij de gratie van enkele doelbewust van elkaar gescheiden werelden, en daaraan ligt géén zuivere intentie ten grondslag. Naarmate er méér puzzelstukjes voorhanden kwamen, bleek mij telkens hetzelfde: voor het behoud van aanzien en macht van de "hoogste" "dienaren" in de organisatie moet alles en iedereen wijken - en dat is op zijn minst al 100 jaar het geval. Over de bovenbedoelde "gescheiden werelden" het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Je bent namelijk verantwoordelijk om daadwerkelijk verantwoordelijk te kunnen zijn. Op de C.A. had een collega destijds in zijn werkkamer een prent opgehangen waarop -onder het toeziend oog van een herder (!)- een hele stroom schapen was te zien die op een ravijn af rende en daar ook in stortte. Eén of twee schapen probeerden tegen de stroom in te gaan... Een onmiskenbaar teken aan de wand. Het was tóen al een schreeuwend protest tegen de lafhartigheid van herders, machtsfiguren in de kerk die natuurlijk wijselijk op de rand van de afgrond zelf (als zoutpilaren) blijven staan, op het moment dat de schapen die ze de dood in jagen, nog steeds in allerijl de richting volgen die ze door hun misleiders wordt voorgehouden.

Weliswaar bespraken wij deze werksituatie later met stamapostel Fehr, maar dat gesprek leidde er níet toe dat de "arbeidsomstandigheden" beter werden. Het geestelijk klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk werd en wordt namelijk beheerst door de arrogantie van de macht. Plaatselijk kan men daar soms enige afstand van nemen, maar daarna houdt het in de regel al gauw weer op met de vrede en harmonie. Vandaar dat ik op verzoek van broeder Bauke Moesker in februari 2010 beschreef hoe de kerk in feite bestaat uit twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin. Zie ook mijn berichten van 27 oktober 2010 in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk". De authentieke verontwaardiging van Helmut Winner in Siberië is eenzelfde teken aan precies dezelfde wand. Liever laten de "verantwoordelijken" zo iemand vallen dan dat zijzelf eens de hand in eigen boezem steken.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 12 Nov 2011, 11:23", in de thread "Elders gelezen... "
Zie ook het bericht op "Za 23 Jan 2016, 17:11" in de thread "Overeenstemming van denken en handelen"
Wie (na daartoe een ware lijdensweg te hebben afgelegd) tot de ontstellende conclusie komt dat dít het is wat in de kerk het geloof ondermijnt, stuit op ongeloof...

Dit voert mij terug naar de omstandigheden van onze broeder Olaf Wieland want ook hem hebben het onbegrip en de daarmee samenhangende eenzaamheid de kraag gekost. Eerst werd zijn toekomst al gesaboteerd door de dictatuur in het land waarin hij opgroeide. Maar het bleek allemaal nog veel erger te zijn: zijn kerk steunde die dictatuur - en hoe?! (...) Op een gegeven moment is het 2005 en staat apostel Walter Drave, die destijds de voorzitter was van de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte, hem een gesprek toe van één uur. Tezamen met een broeder uit Berlijn bereidde Olaf Wieland zich grondig voor op dit gesprek want eerder had hij al nul op het rekest gekregen bij o.a. stamapostel Richard Fehr.

[wordt vervolgd]


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

@all

Van zijn gesprek met apostel Drave deed Olaf Wieland destijds uitgebreid verslag. Zie hiervoor het bericht van zo-even in de thread "Die NAK in der DDR - Seit 25 Jahren das große Schweigen". Zie tevens hieronder diens Open Brief aan de toenmalige stamapostel Wilhelm Leber, met het oog op de dienst met Pinksteren op 19 mei 2013. Ook bij de gewenste beantwoording van dit goed gedocumenteerde schrijven stuitte broeder Wieland bij de kerkleiding op een blokkade c.q. pure onwil.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef:
  • @all

    Ter info:
    Olaf Wieland schreef: Gesprächskreis "Toleranz im Glauben" Berlin - Offener Brief an Dr. Stammapostel Leber anlässlich seines Rücktritts Pfingsten 2013

    "Neuapostolische Kirche lehnt Unterstützung der Aktion „Würde und Versöhnung– Deutschland hilft bedürftigen Holocaustüberlebenden in Israel“ ab

    Gedanken und Hinweise zum Festgottesdienst mit dem Stammapostel am 19. Mai 2013 (Pfingsten) in Hamburg-Borgfelde mit weltweiter Übertragung – Zurruhesetzung des Stammapostels Dr. Wilhelm Leber



    Lieber Stammapostel Dr. Wilhelm Leber,

    so wie wir bei Ihrer Amtseinführung als Stammapostel am 15. Mai 2005 (Pfingsten) in der Neuapostolischen Kirche Fellbach dem scheidenden Stammapostel Richard Fehr einen ausführlichen Offenen Brief[6] zusandten und unseren Dank sowie auch unsere Sorgen als reformorientierte Mitglieder der NAK zum Ausdruck brachten, so möge es auch in Form einer schönen Tradition bei Ihrer nun anstehenden Zurruhesetzung am 19. Mai 2013 (Pfingsten) in Hamburg- Borgfelde geschehen.

    Zunächst bedanken wir uns für Ihren Aufruf, betend einzutreten für unsere kritischen Geschwister. Es war und ist nicht immer einfach, sich für den Öffnungsprozess unserer Kirche einzusetzen und den Geschwistern zu helfen, welche noch in alten unseligen Denkstrukturen (Exklusivitätsanspruch) verharren. Aber unter der Losung, „Das gute Alte bewahren, dem Neuen freudevoll anhängen“ konnten zwischenzeitlich mancherlei Erfolge und segensreiche Begegnungen erzielt werden. Dabei möchten wir nicht verschweigen, dass es im Zusammenhang mit dieser Entwicklung unbewusst oder vielleicht auch bewusst zu seelischen Verletzungen kam, deren Wunden verbunden werden mussten und heute noch schmerzen, so wie es mir beispielsweise unser Bruder Norbert Mai kürzlich mitteilte. Ich erinnere an den Vorfall im Saarland[7], wo neuapostolischer Fanatismus zu Gewalt gegen Andersdenkende führte.

    In Gesprächen mit Bruder Mai, welcher mit dem urchristlichem Mittel der Bereitschaft zum Leiden die schon seit längerer Zeit gegen ihn geführten Angriffe von Geschwistern und Amtsträgern - welche meinen, ihm wegen seiner kritischen Haltung Schaden zufügen zu müssen – erduldet und unter Einbeziehung des Bezirksapostels Koberstein konnten wir Versöhnungsbereitschaft erreichen. Bezirksapostel Koberstein schrieb mir auf meinem Brief vom 25. Juni 2012 die für Bruder Mai wohltuenden Worte:
    • „Lieber Bruder Wieland,

      leider komme ich erst heute zu Urlaubsbeginn dazu, auf Ihren Brief vom 25. Juni 2012 zu antworten.

      Der von Ihnen geschilderte Vorfall tut mir sehr leid. Ich habe ihn nicht persönlich miterlebt. Die Berichte darüber sind sehr unterschiedlich, für beide Versionen werden auch Zeugen benannt, so dass ich mich nicht in der Lage sehe, eine Stellungnahme dazu abzugeben.

      Wenn Sie darauf hinweisen, dass ich als Apostel und Träger des Amtes der Versöhnung entsprechend wirken soll, kann ich Ihnen versichern, dass dies immer mein Bestreben war und ist. Das entspricht dem Evangelium Jesu und darf schließlich nicht nur verbalisiert, sondern sollte vor allem gelebt werden. Was ich diesbezüglich im vorliegenden Fall zu leisten habe, werde ich tun.

      Ich wünsche Ihnen alles Gute.

      Mit herzlichen Grüßen

      Ihr

      Bernd Koberstein“

    Dieser informative Offene Brief an Sie ergeht auf Wunsch von Geschwistern, die den Offenen Brief an den Apostel Steinbrenner vom 20.03.2013 im Kontext der Unterstützung der Aktion „Würde und Versöhnung – Deutschland hilft bedürftigen Holocaustüberlebenden in Israel“[8] und seine Beantwortung durch Apostel Steinbrenner gelesen hatten.

    Wir wollten nach der ablehnenden Antwort von Apostel Steinbrenner eigentlich den Sachverhalt abschließen, haben aber nun entschieden, die uns von Geschwistern zugesandten Dokumente, welche hauptsächlich in Verbindung mit den „Eigenmächtigkeiten der Apostelfamilie Bischoff“[9] stehen und damit auch Ihre Person betreffen, im Rahmen dieses Offenen Briefes zu veröffentlichen. Das ist unser weiterer bescheidener Beitrag der Unterstützung der PG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ (GNK) und soll ein kleines Dank- und Abschiedsgeschenk engagierter Geschwister zu Ihrer bevorstehenden Zurruhesetzung sein.

    Nutzen Sie bitte diese Zusendung auch für eine Sensibilisierung unseres neuen Stammapostels Jean- Luc Schneider, damit er die in Ihrer Amtszeit verschobenen und damit unerledigten Problempunkte, wie wir sie im nachfolgenden anführen werden, beherzt und zuversichtlich anpackt und unter dem Aspekt des Versöhnungsgedankens zu einem guten Ende führt. In Rücksicht auf Ihren familiären Hintergrund bzw. den familiären Verbindungen („Apostelfamilie Bischoff“) und zum Schutze des Stammapostelamtes erhalten Sie diesen Offenen Brief rechtzeitig kurz vor dem Pfingstfest und Ihrer Zurruhesetzung, damit es möglich ist, dass Sie als Stammapostel entsprechend Ihrer Befugnis dem neuen Stammapostel Jean -Luc Schneider entsprechende Wegweisung geben können. Natürlich steht es Ihnen offen, selbst verantwortlich und umsichtig in Ihrem Amt als Stammapostel noch auf diesen Brief zu reagieren und damit den zukünftigen Stammapostel zu entlasten, so wie Sie „die verbleibenden zwei Wochen im Amt offenbar noch dazu nutzen, ein sichtbares Signal der Versöhnung in Richtung der Vereinigung Apostolischer Gemeinden (VAG) zu senden.“[10]

    Mit der Ordinierung des derzeitigen Stammapostelhelfers Bezirksapostel Jean-Luc Schneider zum Stammapostel der Neuapostolischen Kirche am 19. Mai 2013 in Hamburg-Borgfelde werden Sie Ihre Amtszeit als Stammapostel beenden und in den Ruhestand treten.

    Ihre Amtszeit von 2005 - 2013 war geprägt „von sterbenden Gemeinden[11] und sinkenden Mitgliederzahlen“, von „Innovationsverlust und Passivität in den neuapostolischen Kirchen“[12], dem sogenannten „Betriebsunfall“ zweiter Informationsabend der Neuapostolischen Kirche am 04.12.2007 aus Zürich[13], dem „restaurativen Gottesdienst in Osnabrück“[14], der leidvollen Zerstörung der neuapostolischen Gemeinde Hamburg-Blankenese[15] aufgrund Auseinandersetzungen zwischen Ihnen und den dortigen progressiven Geschwistern[16] sowie aktuell der Finanzaffäre um den Bezirksapostel Armin Brinkmann, welche Sie „ungeachtet der aktuellen dramatischen Vorgänge in der Gebietskirche Nordrhein-Westfalen“ in einem Festgottesdienst in Hamm „penibel ausblendeten“.[17]

    Positiv hervorzuheben ist, dass Sie der Forderung von kritischen und engagierten Geschwistern mit der Präsentation des neuen Katechismus der NAK auf dem dritten Informationsabend der NAK am 04.12.2012[18] entsprochen haben mit dem Ziel, aus der „Sektenecke“ herauszukommen.[19] Damit wurde von Ihnen der Weg freigeräumt für einen beginnenden theologischen Diskurs, auch wenn Sie das erst vor fünf Monaten veröffentlichte Lehrwerk überarbeiten möchten.[20]In einem Gastbeitrag auf der virtuellen Informationsplattform „Religionsreport“ wird der neue Katechismus vom ehemaligen Beauftragten für Sekten- und Weltanschauungsfragen der Ev. Kirche in Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz Thomas Gandow kritisch als „Mogelpackung“ eingeschätzt bzw. als eine „kosmetische Verpackung der neuapostolischen Glaubenswahrheiten in gefälliger Sprache“.

    In seinem Fazit wird ausgeführt:
    • Prüfen wir am konfessionskundlichen Sektenbegriff, beispielhaft definiert im „Handbuch Religiöse Gemeinschaften und Weltanschauungen der VELKD“ von 2006: „Christliche Sekten sind Gemeinschaften, die mit christlichen Überlieferungen außerbiblische Wahrheits- und Offenbarungsquellen verbinden, aus denen sie wesentliche Sonderlehren ableiten.“ Hier wird deutlich: die Neuapostolische Kirche muss wegen ihrer außer-biblischen Offenbarungsquelle „Apostelamt“, das selbst durch außerbiblische Offenbarung entstand und ihrer (teilw. auch aus diesem Amt entspringenden) eschatologischen Sonderlehren – einschließlich der Lehren über Heilsvermittlung im Jenseits – weiterhin zu den klassischen christlichen Sekten gezählt werden.“[21]

    Die selbstkritische Aufarbeitung der Vergangenheit (NS-Zeit, DDR, „Botschaft“ des Stammapostels Johann Gottfried Bischoff) ist trotz Ihrer Absichtserklärungen, Versprechungen und Versöhnungsgesten leider nicht erfolgt, wurde aus kirchenstrategischen Erwägungen wegen Ihrer familiären Vorgeschichte („Eigenmächtigkeiten der Apostelfamilie Bischoff“, „Die Bischoff-Connection“[22]) bzw. aus Angst vor Forschungsergebnissen, „die unangenehm sind und uns nachteilig ausgelegt werden können“[23] permanent in der Schwebe gehalten und befindet sich zum Schaden der Glaubwürdigkeit unserer Kirche weiter im Stadium der Bemühungen. Es ist darum nicht verwunderlich, dass der Geschichtsvortrag „Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955, Entwicklungen und Probleme – Zusammenschau“ auf dem zweiten Informationsabend der NAK von Ihnen mit dem Jahr 1938[24] begann, weil Sie die „Apostelfamilie Bischoff“ schützen wollten. Sie standen also nicht zur Wahrheit, obwohl Sie erklärten:
    • „Warum wird überhaupt unsere Geschichte behandelt? Nun, ich meine, die Geschichte ist ein Teil unserer Identität. Sie gehört also zu uns. Wir können Sie nicht einfach verleugnen, auch wenn Dinge zutage gefördert werden, die unangenehm sind oder uns nachteilig ausgelegt werden können. Die Forderung, zur Wahrheit zu stehen, ergibt sich auch aus dem Evangelium. Und letztlich kann man aus der Geschichte lernen.“[25]

    Prof. Helmut Obst merkte kritisch an:
    • „Es verwundert und ist methodisch kaum zu vertreten, dass nicht zuerst die allgemeine Geschichte der Neuapostolischen Kirche (NAK) in der Zeit des Nationalsozialismus, die maßgeblich von Bischoff mitgestaltet wurde, Aufarbeitung fand.“[26]

    Unterstützungsbegehren zur Geschichtsaufarbeitung engagierter Geschwister wurden von Ihnen abgelehnt und konkrete Nachfragen über die Veröffentlichung von Forschungsergebnissen der kircheneigenen PG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ (GNK) nicht beantwortet, sondern die Anfragenden und Interessierten auf unbestimmte Zeit vertröstet.[27]Rehabilitierungswünsche von Geschwistern haben Sie mit schönen Worten abgeschmettert, wie beispielsweise gegenüber unserem Bruder Walter Suchsland aus Mönchengladbach, dem kurz vor seinem Heimgang sein ehrlicher und eindeutig begründeter Rehabilitierungswunsch verwehrt wurde und welcher sich von Ihnen als „Mensch zweiter Klasse“ behandelt fühlte.[28]

    „Stammapostel Leber musste in seiner Antwort auf die Anfragen des Gesprächskreises „Toleranz im Glauben“ Hamburg vom 20. 07. 2010 nach mehrmaligen Anmahnen am 20. 09. 2010 zugeben:
    • „Wie Sie wissen hat die AG Geschichte der NAK die Aufgabe, zur Situation der Kirche in der

      ehemaligen DDR Untersuchungen zu machen. Bisher hat die AG Geschichte aber noch keine

      Ergebnisse vorgelegt – auch nicht intern. Insofern kann ich zu Ihrer Frage bisher nicht Stellung nehmen.

      Mir ist auch nicht bekannt, wann die AG Geschichte erste Ergebnisse vorlegen wird. Ich muss Sie im Moment noch vertrösten.“[29]

    Weiter führt Stammapostel Leber in dem Antwortschreiben vom 20. 09. 2010 an den Gesprächskreis „Toleranz im Glauben“ Hamburg aus:
    • Sie fragen, ob ein Fonds für neuapostolische Kirchenmitglieder aufgelegt werden könnte, welche mit ihrer Forschung publizistisch tätig sind. Dazu sage ich: Im Budget von NAKI sind hierfür keine Mittel vorgesehen.

      Die Prognosen der Einnahmeentwicklung lassen auch zukünftig keinen Raum für derartige Aktivitäten. Soweit mir bekannt ist, ist die Situation in den europäischen Gebietskirchen nicht anders. Daher muss ich sagen, dass von Seiten der Kirche leider keine Mittel für diesen Zweck zur Verfügung gestellt werden können“.

    Die Mahnung von Stammapostel Fehr i. R. hatte seine Berechtigung, als er im Zusammenhang mit der Darstellung der Geschichte der NAK äußerte:
    • „Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden es andere tun.“

    „Die AG "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" (GNK) wurde am
    21. Oktober 1999 von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:
    • "Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen
      und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten.
      Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten.
      Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden:
      Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun".[30]

    In dieser Hinsicht sind die Ausführungen in den Leitartikeln der Zeitschrift „Unsere Familie“, die von ihrem Schwiegervater und Bezirksapostel Friedrich Bischoff unter der Überschrift „Was ihr nicht getan habt“ eindrucksvoll formuliert wurden“, für Sie als Stammapostel und der AG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ GNK sehr lehrreich.[31]

    Zusammenfassend werden Sie darum allgemein als ein Stammapostel der Ambivalenz und freundlichen Gesten ohne „Stehvermögen auch gegenüber `Betonköpfen` auch unter den Bezirksaposteln“[32] charakterisiert. Sie tragen aber die volle Verantwortung, weil Sie als Stammapostel alleinig in der Neuapostolischen Kirche im Endeffekt weisungsbefugt sind bzw. die Entscheidungen zu treffen hatten gemäß der Aussage des Apostels Drave in seinem Antwortbrief vom 09. Januar 2009 an den Gesprächskreis „Toleranz im Glauben“ Hamburg:
    • „Es liegt nicht in meinen Befugnissen als Vorsitzender der Arbeitsgruppe „Geschichte der NAK“, über die Einsicht in Dokumente oder die Weitergabe von Kopien zu entscheiden. Der Stammapostel legt fest, wie und in welcher Form Informationen über die Geschichte unserer Kirche öffentlich zugänglich gemacht werden und wer Einsicht in Dokumente erhält.“

    Nun zu dem eigentlichen Anliegen dieses Offenen Briefes:

    Nach der Veröffentlichung des Offenen Briefes vom 20.03.2013„`Loblied auf Hitler` durch die neuapostolischen `braunen Apostel`“ und Beantwortung durch Apostel Steinbrenner ergaben sich viele Nachfragen durch Geschwister und Amtsträger. Apostel Steinbrenner begründete die Ablehnung der Unterstützung der Aktion „Würde und Versöhnung – Deutschland hilft bedürftigen Holocaustüberlebenden in Israel“ mit folgenden Worten:
    • „Es ist so, dass unsere Glaubensgeschwister natürlich Zeit haben, sich einer Vereinigung anzuschließen, welcher immer sie wollen. Wir als Kirche können aber einer derartigen Vereinigung keine Opfergelder einsetzen und damit indirekt die Geschwister veranlassen, eine Sache zu unterstützen, mit der sie sich möglicherweise dann doch nicht verbinden wollen. Das ist aber letztendlich ihre Privatangelegenheit."

    Diese Entscheidung der Neuapostolischen Kirche ist enttäuschend und muss als unglaubwürdig betrachtet werden, denn wann wurden die Geschwister jemals gefragt, wann und wie die Opfergelder eingesetzt werden? Im Gegenteil. In der Finanzaffäre des Bezirksapostels Armin Brinkmann wurden Opfergelder in Höhe von 16 Millionen Euro durch unverantwortliche Spekulationen verschleudert. Es ist darum auch beschämend, dass dem Antrag des Gesprächskreises „Toleranz im Glauben“ Hamburg auf 1000 Euro für die Unterstützung ihrer Forschungsarbeit mit entsprechenden Nachweisen nicht entsprochen wurde.[33]

    Besonders entsetzt und schockiert waren manche Geschwister nach dem Lesen des Offenen Briefes an Apostel Steinbrenner über das damalige Verhalten des Stammapostels Johann Gottfried Bischoff, wie es im Fall des Bezirksältesten Wilhelm Neuer, seiner Familie und weiteren neuapostolischen Gemeindemitgliedern, die der Stammapostel J. G. Bischoff in seinem Anschreiben an das preußische Kultusministerium vom 02. August 1933 als „Mitunterzeichner“ bezeichnete, dokumentiert ist.

    Der Sachverhalt wurde erstmalig in der 1993 veröffentlichten Dokumentation „Die Neuapostolische Kirche in der N.S.-Zeit – und die Auswirkungen bis zur Gegenwart“ von Dr. Michael König und Dr. Jürgen Marschall“ bekannt. Die danach erfolgte Aufforderung durch den Journalisten Heinz-Peter Tjaden in einem Schreiben vom 11.06.1993 an die neuapostolische Kirchenleitung, „alle NS-Akten auf den Tisch zu legen“, wurde durch die Neuapostolische Kirche Württemberg bzw. dem damaligen Bezirksapostel Karl Kühnle abgelehnt, was verständlich erscheint, denn kritische Geschwister wurden von Stammapostel J. G. Bischoff aus der Neuapostolischen Gemeinde e.V. in der NS-Zeit willkürlich und entgegen den Satzungen ausgeschlossen und bei der Staatsanwaltschaft und den faschistischen Parteiorganen denunziert.

    Stammapostel Bischoff strebte also die Verfolgung und Bestrafung der von ihm denunzierten Geschwister durch die NS-Organe an verbunden mit dem Ziel eines Ausschlusses aus der NSDAP. Es muss dazu erwähnt werden, dass sein Sohn Friedrich Bischoff als „Charakter-Evangelist“ später als SA-Mann und Anwärter für eine Mitgliedschaft in der faschistischen verbrecherischen Organisation SS am 01. Mai 1933 selbst der NSDAP beitrat und dass nach Selbstaussage des Stammapostels J. G. Bischoffs „jeder Diener und jedes Mitglied der Neuapostolischen Gemeinde durch die planmäßige Beeinflussung seitens der Hauptleitung im nationalsozialistischen Sinn erzogen“ wurde, „so dass die meisten Mitglieder der Neuapostolischen Gemeinde der Nationalsozialistischen deutschen Arbeiterpartei angehören oder ihr nahe stehen…“.[34]

    Das Denunziantentum des Stammapostels J. G. Bischoff zeigt sich eklatant in folgenden Zitaten:
    • „Zu bemerken ist noch, dass auf Grund dieser Handlungsweise, durch welche die Familie Neuer aus der Gemeinde ausgeschlossen wurde, auch Schritte in die Wege geleitet wurden, die voraussichtlich den Ausschluß des Herrn Neuer aus der N.S.D.A.P. zur Folge haben werden.“[35]

      „dass er sich in seinen immer dringlicher werdenden Forderungen und Schreiben schließlich zu einem Erpressungsversuch verstieg und in seiner Niedertracht für die Erledigung seiner Privatangelegenheiten die nationale Bewegung zu missbrauchen suchte, was auch Unterlage zur Anzeige bei der hiesigen Staatsanwaltschaft wurde.“[36]

      „Außer Herrn Neuer wurde auch ein Herr Rösch im Zusammenhang mit dieser Angelegenheit aus der Neuapostolischen Gemeinde ausgeschlossen, da Herr Rösch im Sinne Neuers trotz wiederholten Verwarnungen unwahres Material über die Hauptleitung der Neuapostolischen Kirche verbreitete. Auch das wird Anlaß zu einer Anzeige bei der zuständigen Parteistelle sein.“[37]

      „Die Hauptleitung der Neuapostolischen Kirche ist jederzeit bereit, einen Referenten nach Berlin zu entsenden, um alles, was im Zusammenhang mit der Neuapostolischen Kirche zu sagen ist, zu unterbreiten. Gleichfalls ist unser Mitglied Pg. Reichstagsabgeordneter Wolkersdörfer, Verband der Nahrungsmittel- und Getränke-Arbeiter, Berlin, Reichstagsufer 3, der ein persönlicher Bekannter des Herrn Kultusminister Rust ist, bereit, alle Auskünfte diesbezüglicher Art zu geben.“.[38]

      „Die Hauptleitung der Neuapostolischen Kirche ist jederzeit bereit, einen Referenten (Anm.: Friedrich Bischoff als „Charakter-Evangelist“ und Verlagsinhaber des Verlages Friedrich Bischoff , Sohn des Stammapostels J. G. Bischoff) nach Berlin zu entsenden, was im Zusammenhang mit der Neuapostolischen Kirche zu sagen ist, zu unterbreiten.“[39]

    In einer unveröffentlichten Ausarbeitung über „Die Neuapostolische Kirche in der Zeit des Nationalsozialismus in Deutschland 1933-1945“ von Apostel Walter Drave, dem federführenden Leiter der PG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ (GNK), vom September 1994 wird der „politische Beauftragte“ Friedrich Bischoff erwähnt.[40]

    Es musste leider festgestellt werden, dass infolge der Anzeigen des Stammapostels J. G. Bischoff folgende neuapostolische Geschwister trotz Nachforschungen in Archiven, bei Standesämtern, Friedhofsverwaltungen, Gerichten und beim Internationalen Suchdienst des Deutschen Roten Kreuzes in Bad Arolsen[41] nicht aufzufinden waren.

    Beantwortung der Anfrage des Gesprächskreises „Toleranz im Glauben“ Hamburg vom 21.04.2009:
    • „Sehr geehrter Herr W.,

      vielen Dank für Ihre Anfrage. Aufgrund Ihrer Angaben haben wir eine Überprüfung in unserer zentralen Namenskartei durchgeführt. Leider verlief die Recherche für alle angefragten Personen negativ. Wir konnten keine Informationen in unseren Dokumentenbeständen feststellen. Dies ist darauf zurückzuführen, dass unser Archiv - trotz des immensen Archivbestandes – bei weitem nicht vollständig ist. Außer den von Ihnen bereits kontaktierten Stellen sind uns keine weiteren bekannt. Wir bedauern sehr, Ihnen nicht behilflich sein zu können und verbleiben mit freundlichen Grüßen.“

    Der Verdacht besteht, dass diese Geschwister durch schuldhaftes und unversöhnliches Verhalten des Stammapostels Johann Gottfried Bischoff der nationalsozialistischen Willkürherrschaft zum Opfer gefallen sind. Es handelt sich um folgende neuapostolische Geschwister:

    1. Bezirksältester Wilhelm Neuer

    2. Frau Frieda Neuer (Ehefrau)

    3. Herr Heinz Bruno Neuer (Sohn)

    4. Herr Brunnengräber

    5. Herr W. Fecht

    6. Herr Jos. Rösch

    7. Frau Gertrud Rösch

    Wir fordern den Stammapostel der Neuapostolischen Kirche in Zusammenarbeit mit der PG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ (GNK) auf, hier für weiterführende Klärung zu sorgen.

    Hinweis zum Deckblatt dieser kleinen Dokumentation mit dem Abbildungen der Leiter der Religionsgemeinschaften Johannische Kirche („Der Meister Joseph Weißenberg“) und Neuapostolische Kirche (Stammapostel Johann Gottfried Bischoff – Der Unsterbliche):
    • Eine engagierte neuapostolische Schwester besuchte vom 21. bis 26. Juni 2006 die 1169. Berliner Bibelwoche für Interessierte an Sekten- und Weltanschauungsfragen. Sie nahm regelmäßig an den Veranstaltungen teil. Während dieser Bibelwoche wurde dezidiert auf die Gemeinsamkeiten bzw. Ähnlichkeiten der Neuapostolischen Kirche mit der Johannischen Kirche hingewiesen. Auf Nachfrage eines Theologen bei einem Besuch der Johannischen Kirche am Sonnabend, den 24. 06. 2006, wurde auf eine Büste des Religionsführers Joseph Weißenberg (siehe auch Kapitel „Personenkult um den Stammapostel Bischoff“) verwiesen, welche seitlich im Gottesdienstraum aufgestellt war. Die Pressesprecherin der Johannischen Kirche erläuterte, dass die Kirchenleitung für die Zukunft erwägen würde, die Bronzebüste des Joseph Weißenberg „in den Keller zu verbannen“.

      Folgerichtig wurde im Zusammenhang mit den Ähnlichkeiten zwischen Neuapostolischer und Johannischer Kirche bei der Bibelwoche zunächst am 23.06.2006 um 11.00 Uhr eine Neuapostolische Kirche besucht, worauf sich am Nachmittag thematisch um 16.30 Uhr die Veranstaltung „Die NAK – Kritischer Blick aus der Innenperspektive“ anschloss.

      Am Sonnabend, dem 24.06.2006, erfolgte dann um 11.00 Uhr eine „Einführung: Joseph Weißenberg und die Johannische Kirche“ mit anschließenden Besuch um 15.30 Uhr in einer Johannischen Kirche / Trebbin. Im geselligen Rahmen - großer Biergarten mit Riesenleinwand zur Übertragung von Fußballspielen - wurde um 18.00 Uhr unter dem Veranstaltungshinweis „Weißbier bei den Weißenbergern. Der kulinarische Weltbezug einer Sondergemeinschaft.“, die informative Bibelwoche weitergeführt.
    So wie der theologische Berater des Stammapostels Dr. Reinhard Kiefer die „Ähnlichkeiten zwischen Neuapostolischer und Katholischer Kirche“[42] darzustellen versuchte, so haben wir als bescheidene und einfache Geschwister in unserem Deckblatt dieser kleinen Dokumentensammlung die Ähnlichkeiten zwischen der Neuapostolischen und Johannischen Kirche verdeutlichen wollen. Im „Buch der Sekten“ können sich dann die interessierten Geschwister das entsprechende Wissen zur Vertiefung aneignen, um im freigegebenen theologischen Diskurs – geführt vom Heiligen Geist und unter dem Aspekt der versöhnten Verschiedenheit – auf der Basis unseres neuen Katechismus Zeugnis abzulegen. Wir wünschen dazu Gottes reichen Segen und schöne Begegnungen.

    "Plötzlich hörte man ein mächtiges Rauschen, wie wenn ein Sturm vom Himmel herabweht. Das Rauschen erfüllte das ganze Haus, in dem die Jünger waren. Dann sah man etwas wie Feuer, das sich zerteilte, und auf jeden von ihnen ließ sich eine Flammenzunge nieder. Alle wurden vom Geist Gottes erfüllt und begannen in verschiedenen Sprachen zu reden, jeder wie es ihm der Geist Gottes eingab." (Apostelgeschichte 2, 2-4)

    Mit diesem Auszug aus der Heiligen Schrift wünschen wir Ihnen ein gesegnetes Pfingstfest.

    Die Geschwister des Gesprächskreises „Toleranz im Glauben“ Berlin.



    (Das Leitungsteam des Gesprächskreises „Toleranz im Glauben“ Berlin übernimmt keine Verantwortung und Haftung für die von Geschwistern zur Verfügung gestellten Dokumente in den Anhängen sowie für die dort erfolgten schriftlichen Meinungsäußerungen.)


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Stammapostel Richard Fehr, zitiert aus: Neuapostolische Kirche International, „Stellungnahmen zu den Vorwürfen gegen die Neuapostolische Kirche“, in Unsere Familie, 56. Jahrgang, Nr. 2, 20.01.1996, 18
    [2] Bild: Kurt Hutten, Das Buch der Sekten, Seher, Grübler, Enthusiasten, Sekten und religiöse Sondergemeinschaften der Gegenwart, Quell – Verlag Stuttgart, 1966, Bildteil
    [3] Bild: Helmut Obst, „Apostel und Propheten der Neuzeit“, Union-Verlag Berlin, 1981, 337.
    [4] http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-9224754.html
    [5] Kurt Hutten, Das Buch der Sekten, Seher, Grübler, Enthusiasten, Sekten und religiöse Sondergemeinschaften der Gegenwart, Quell – Verlag Stuttgart, 1966, 696.
    [6] http://www.nak-info.de/infopool/OffDdr.pdf
    [7] http://20402.dynamicboard.de/t1532f44-N ... ienst.html
    [8] http://qv-nak.lima-city.de/Offener-Brie ... renner.pdf
    [9] http://www.nak.org/de/news/offizielle-v ... cle/13010/
    [10] http://www.religionsreport.de/?p=3605
    [11] „Die NAK verliert in Europa mit hoher Geschwindigkeit an Boden. Damit bildet sie im christlichen Spektrum keine Ausnahme, doch das Tempo ist atemberaubend. In 2012 wurden über 120 Gemeinden allein in Deutschland geschlossen. Das sind fast sechs Prozent des Gemeindebestandes innerhalb nur eines Jahres. Diese Entwicklung ist von der Mitgliederentwicklung entkoppelt und deutet auf eine ausgeprägte „innere Emigration“ ehemals aktiver Kirchenmitglieder hin“ / http://www.religionsreport.de/?p=3436
    [12] http://www.glaubenskultur.de/ „Wachstum erfordert neue Strukturen“
    [13] http://www.glaubenskultur.de/premium.php?id=871
    [14] http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... iew&id=219
    [15] http://www.apostolische-geschichte.de/w ... Blankenese
    [16] http://f3.webmart.de/f.cfm?id=1449553&r ... 88192&pg=1
    [17] http://www.religionsreport.de/?p=1595
    [18] http://www.religionsreport.de/?p=3024#more-3024
    [19] Vgl. Confessio 1/2013, Ökumenefähig. Die Neuapostolische Kirche nach dem Katechismus, 10.
    [20] http://www.religionsreport.de/?p=3499#more-3499
    [21] http://www.religionsreport.de/?p=3544
    [22] http://www.glaubenskultur.de/artikel-629.html
    [23] Zeitschrift „Unsere Familie“ vom 20.03.2008, 68. Jahrgang, Nr. 6.
    [24] http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... &Itemid=30
    [25] Ebd.
    [26] Helmut Obst, Stammapostolische Theokratie in der Neuapostolischen Kirche, Materialdienst der EZW 3/08.
    [27] http://qv-nak.bplaced.net/Leber1x.pdf
    [28] http://www.sekten.ch/ex-site/links/nak/steurich2.pdf
    [29] http://mitglied.multimania.de/Horst_Har ... k/iwen.pdf
    [30] http://www.christ-im-dialog.de/index.ph ... ew&id=1540
    [31] Einsichten und Erfahrungen, eine Auswahl aus den Leitartikeln der Zeitschrift „Unsere Familie“, Was ihr nicht getan habt, Band 1, Friedrich Bischoff Druckerei und Verlag, o.J., 262-264.
    [32] http://christ-im-dialog.de/index.php?op ... Itemid=170
    [33] http://mitglied.multimania.de/Horst_Har ... k/iwen.pdf
    [34] Zitiert aus: Anschreiben Johann Gottfrieds Bischoffs an das Preußische Kultusministerium, Abteilung für Kirchenwesen, Berlin 2. August 1933, Ministerium der geistlichen und Unterrichtsangelegenheiten, Geistliche Abteilung, ACTA, Betreff: Die neuapostolische Religionsgesellschaft, Vol. III vom Juni 1924-1941, Generalia 23418, Sekten, (unleserlich), 25 III, Bl. 114-127: hier Blatt 120 (Barch).
    [35] Ebd., Bl. 119-120
    [36] Ebd., Bl. 125
    [37] Ebd., Bl. 125
    [38] Ebd., Bl. 126-127
    [39] Ebd., Bl. 126
    [40] Walter Drave, Die Neuapostolische Kirche in der Zeit des Nationalsozialismus in Deutschland 1933-1945-Darstellung, unveröffentlicht, Zeittafel Neuapostolische Kirche und Politische Geschichte, 1994, 3: „31. Juli 1933: Bei einer nationalsozialistischen Kundgebung im Frankfurter Hotel Kyffhäuser hält der politische Beauftragte der Neuapostolischen Kirche Friedrich Bischoff eine Rede. Inhalt: Die Neuapostolische Kirche sei staatstragend. (…) 1. Juli 1933: Stammapostel Bischoff und das Apostelkollegium bevollmächtigen Friedrich Bischoff, die Neuapostolische Kirche in Rechtsangelegenheiten zu vertreten und ihre Stellung gegenüber den staatlichen und kirchlichen Behörden klarzulegen.“
    [41] Antwortschreiben des IST – Internationaler Suchdienst Pressestelle, Große Allee 5-9, 34454 Bad Arolsen vom 24. Juni 2009
    [42] Zeitschrift „Unsere Familie“, 06/2007, Kirchengeschichte: Ähnlichkeiten zwischen Neuapostolischer und Katholischer Kirche"


    Bron: Bericht door Olaf Wieland op "13.05.2013 22:24" in de thread "Hinterbänkler schreiben an ihren Apostel, Bezirksapostel oder an den Stammapostel" bij "QUO-VADIS-NAK ?"
    Het WebTeam

Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 14 Mei 2013, 21:24", in de thread "Elders gelezen... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 14:00 uur]
TjerkB schreef:(...)
Op een gegeven moment is het 2005 en staat apostel Walter Drave, die destijds de voorzitter was van de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte, hem een gesprek toe van één uur. Tezamen met een broeder uit Berlijn bereidde Olaf Wieland zich grondig voor op dit gesprek want eerder had hij al nul op het rekest gekregen bij o.a. stamapostel Richard Fehr.

(...)


Uit: Bericht op "Di 27 Jun 2017, 10:28"
TjerkB schreef:(...)
Van zijn gesprek met apostel Drave deed Olaf Wieland destijds uitgebreid verslag. Zie hiervoor het bericht van zo-even in de thread "Die NAK in der DDR - Seit 25 Jahren das große Schweigen".

(...)


Uit: Bericht op "Di 27 Jun 2017, 14:41"
@all

Van apostel Walter Drave die op mij een bijzonder beminnelijke indruk maakte, toen ik via mijn werk ooit kennis met hem maakte, had ik nooit gedacht dat hij later enorm in opspraak zou raken door unfair en onprofessioneel gedrag. Ik kan er nog altijd niet over uit. Ik denk dat ik mij aansluit bij wat Gerrit Sepers hierover eens opmerkte, namelijk dat betrokkene door het keurslijf van alle opgelegde normen in de Nieuw-Apostolische Kerk vermoedelijk hopeloos was "geïnstrumentaliseerd". In elk geval gedroeg Walter Drave zich op het laatst als een willoos werktuig in de hand van de districtsapostel en latere stamapostel Wilhelm Leber. Ook deze wekte bij mij aanvankelijk helemaal niet de indruk een verontrustende verborgen agenda te kunnen hebben. Ik had juist veel vertrouwen in hem toen hij het internationale bestuursvoorzitterschap in mei 2005 overnam van stamapostel Richard Fehr. Echter, toen Wilhelm Leber ongeveer een halfjaar stamapostel was, kreeg ik argwaan.

ApWiki meldt over Walter Drave overigens het volgende:
  • Walter Drave verfasst 1984 unter Leitung von Bezirksapostel Günter Knobloch das Buch Das Entschlafenenwesen, in dem er nach einer biblischen Grundlage für die diesbezüglichen neuapostolischen Sonderlehren suchte, sowie 1993 die Broschüre Gefahren für Leib und Seele, aus der eine Reihe von Jugendstunden entwickelt wurde, in denen die Jugendlichen unter anderem vor Rockmusik, Kino und Tanzveranstaltungen gewarnt wurden.
    Am 4.12.2007 hielt Drave in seiner Funktion als Leiter der Arbeitsgruppe "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" anlässlich eines Informationsabends einen Vortrag über die Geschehnisse in den Jahren von 1938 bis 1955. Kritiker warfen ihm Nachgang vor, dass er nicht nur unbelegte schwere Vorwürfe gegen die von Stammapostel Bischoff ausgeschlossenen Apostel Peter Kuhlen sowie Ernst und Otto Güttinger erhoben habe, sondern auch gegen die Apostolische Gemeinschaft polemisiert hätte. Apostel Volker Kühnle bezeichnete den Vortrag im Jahr 2010 auf den Ökumenischen Kirchentag in München als "Betriebsunfall".
Bron: APWiki - das Onlinelexikon
N.B. De weblinks hierboven zijn door mij aangebracht [TB]
Trouwens, van bijvoorbeeld apostel Peter Klene had ik allerminst verwacht dat hij zich zou wensen te permitteren wat onze broeder Ronald Rohn wordt aangedaan.

In alle gevallen ontbrak het de betrokkenen op beslissende momenten aan " 's Vaders liefd' en mededogen". Wie hoopte op "een boodschap vol erbarmen", wachtte een minachtend hardvochtig optreden van een leidinggevende kerkelijke ambtsdrager, waarna tot overmaat van ramp in deze kerk steevast elk begrip zou uitblijven.

Problematisch aan de bovenbeschreven rauwe zelfkant van de nieuw-apostolische geloofspraktijk is uiteraard dat, terwijl de één al (met hartverscheurend verdriet) gebukt gaat onder zo'n ontnuchterende werkelijkheid, de ander daarvan nog niet het geringste besef schijnt te hebben. Wat daar nog bij komt, is, dat "lagere dienaren" door de onverbiddelijke hiërarchische organisatiestructuur in de Nieuw-Apostolische Kerk welhaast mechanisch (!) geneigd zullen zijn "hogere dienaren" loyaal te ondersteunen zonder dat zij het zichzelf uit een oogpunt van zielzorg eerst toestaan een helder beeld van een zaak te krijgen. Zo kwijnen slachtoffers weg!

Al vaak heb ik hiervoor ieders aandacht gevraagd en begrip ervoor getoond dat beleidsveranderingen waarschijnlijk tijd nodig hebben, doch tot op heden vergeefs...
BakEenEi schreef:(...)
De moeilijkheid is echter dat vele broeders en zusters het zich niet kunnen indenken dat "hoge(re) dienaren" wel eens méér of andere bedoelingen kunnen hebben dan die welke het daglicht kunnen verdragen. Tegen wil en dank (!) moest ik dat door mijn werk of in de kerk onder ogen zien! Ik begrijp anderen in zoverre dat ik mij bijvoorbeeld herinner dat toen ikzelf destijds de brieven las van de nieuw-apostolische priester Erwin Meier-Widmer, ik mij de inhoud ervan wel aantrok, maar ik kon eenvoudig niet bezien waardoor hij bij het internationale kerkbestuur geen gehoor vond. Beide partijen gaf ik dus maar het voordeel van de twijfel, en ik ging over tot de orde van de dag zonder mij ervan bewust te zijn geworden dat als de "vuurpijlen" die betrokkene afschoot serieuze noodsignalen waren, hier iemand -in geestelijk opzicht- levend werd uitgehongerd.

Erwin Meier-Widmer bleef een roepende in de woestijn. Pas jaren later zag ik de ernst ervan in hoezeer de "Godsgezanten" stelselmatig (!) maling hadden gehad aan diens geestesnood. Ik kwam pas tot dat inzicht doordat vanwege de opkomst van het Internet talrijke puzzelstukjes zich lieten combineren. Omdat ik dus weet wat er zoal voor nodig kan zijn om de blik wat te verruimen, neem ik de tijd om relevante achtergronden voor anderen te verduidelijken. Het is echt "a hell of a job" om door te krijgen hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk met mensen wordt gesold. Brieven worden ongevraagd voor commentaar doorgezonden aan derden, vertrouwelijke informatie is veelal gemeengoed, vaak is er geen beleid maar worden er alleen ad hoc beslissingen genomen, enzovoort. En de districtsvoorgangers spelen alsmaar stommetje. Zo niet; dan EXIT.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 07 Nov 2012, 17:30", in de thread "Een ongelijke behandeling van hoge kwaliteit".
Zie ook het bericht op "Wo 18 Nov 2015, 12:06" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Laten wij -waar nodig- elkaar hierbij uit de droom helpen want het is toch gewoon onchristelijk als vragenstellers zomaar kunnen worden vertrapt door "dienaren"?!

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
In elk geval tekent zich hier een meersporenbeleid af met o.a. de volgende ingrediënten:
  • - men wil jonge mensen voor de organisatie behouden
    - daartoe moeten zij zich met de kerk kunnen vereenzelvigen
    - de Europese Jeugddag 2009 moet voor hen "het keerpunt" worden
    - men wil af van het imago van een sekte
    - daartoe moet de kerk in Duitsland lid worden van de ACK
    - daartoe moet de kerk een oecumenisch profiel ontwikkelen
    - men wil af de controversiële kerkgeschiedenis
    - dat moet gebeuren met zo weinig mogelijk gezichtsverlies
    - men wil fouten wel erkennen maar er niet aansprakelijk voor zijn
    - daartoe moeten misstanden worden vertaald naar algemeenheden
    - men wil de ouderen voor de organisatie behouden
    - toch moet de nieuw-apostolische identiteit worden geherformuleerd
    - want anders lukt het niet met de catechismus
    - deze catechismus moet zowel intern bruikbaar zijn als voor de ACK
    - om de kerk te laten overleven moet zij het "werk Gods" belichamen
    - dat moet andersgezinde christenen zo min mogelijk aanstoot geven
    - hun scepsis kan worden weggenomen door sympathieke goede werken
    - "critici" die dit allemaal wel doorhebben zijn niet tevreden te stellen
    - kritiek kun je het best pareren door er zo mogelijk niet op in te gaan
    - ergens verantwoording voor afleggen is een taak van de kerkleiding
    - slimme woordvoerders houden de boot dan eerst nog wel een poos af
Richtinggevend voor een ieder in de organisatie moest dus zijn: "Het is God die tot alles besluit zoals wij, de leden van het internationale kerkbestuur, Godsgezanten, het door Zijn indachtig makende Heilige Geest regelen en afkondigen."

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 04 Feb 2011, 08:36", in de thread "Elders gelezen... "
Zie ook het bericht op "Za 08 Okt 2016, 15:54" in de thread "NAK NL lid Raad van Kerken in NL"
BakEenEi schreef:(...)
Ik heb er nog net geen vierkante ogen door gekregen, maar als trendwatcher met betrekking tot the continuing story of Peyton Place, herstel, de Neuapostolische Kirche, viel er voor mij in elk geval gaandeweg te constateren wat er al naar voren kwam in het bericht van Het WebTeam op "Do 18 Okt 2012, 17:40" in de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012", te weten:
Wat moest er namelijk -in de verborgen agenda- worden veiliggesteld?
  • de nagedachtenis aan stamapostel J.G. Bischoff en diens omstreden Boodschap
  • de "Heilsnotwendigkeit" van het nieuw-apostolische apostelambt
  • de volmachten, verbonden aan het nieuw-apostolische ambt van stamapostel
  • de pennevruchten van districtsapostel Karl Weinmann** en daarmee 1863 als startjaar van "de nieuwe ordening"
  • de geloofsgehoorzaamheid (lees: de kadaverdiscipline) ingevolge de hiërarchische opzet van de organisatie
  • het exclusivisme van de nieuw-apostolische geloofsleer (oecumenische betrekkingen dus slechts pro forma)
  • het combi-leiderschap van "hoge dienaren" (zakendoen en zielzorg)
(...)

** Zie pagina 380 van het manuscript "Geburtsstunde der Neuapostolischen Kirche (update 03. Feb. 2013)" van Rudolf Stiegelmeyr. Klik >> HIER << om het te downloaden.
Dit werden dus randvoorwaarden waaraan de inhoud van de catechismus sowieso moest voldoen. Stukje bij beetje liet de gedragslijn van stamapostel Leber zich herkennen. Ik mag trouwens aannemen dat het geen betoog meer behoeft waarom ik in dit opzicht trendwatcher ben geworden: gewoon uit argwaan! Als "ervaringsdeskundige" voelde ik mij al een gewaarschuwd mens, maar toen ik bij stamapostel Wilhelm Leber tegen ook míjn verwachtingen in onraad proefde, wilde ik mij niet nóg langer in de maling laten nemen. Ik had er werkelijk geen idee van hoezeer het daarna nog een enorme puzzel zou worden om te begrijpen hoe het piramidespel (!) door de hoogmogende heren werkelijk wordt gespeeld, maar daar ben ik nu wel achtergekomen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 06 Nov 2012, 21:40", in de thread "Een ongelijke behandeling van hoge kwaliteit"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 30-06-2017, 19:45 uur]


@all

Onderaan in het vorige bericht nam ik nog twee quotes op. Daarin beschreef ik wat mij in de Nieuw-Apostolische Kerk beleidsmatig gaandeweg was opgevallen, zoals:
  • "critici" die dit allemaal wel doorhebben zijn niet tevreden te stellen
  • kritiek kun je het best pareren door er zo mogelijk niet op in te gaan
Telkens wanneer er aanwijzingen waren om zoiets te veronderstellen, wilde het mij eerst nog heel lang niet aan. Ook "critici", zeg maar gewoon broeders en zusters "met een scherpe waarneming"; behoorden ook zij niet tot "het volk Zijner weide" en waren ook zij geen "schapen Zijner hand" (naar lied 13, NAK-liederenbundel)? En de dienaren; zij waren toch de Godsgezanten? Dan moest ik mij vergissen! Minstens zeventig maal zeven keer (naar Mt 18: 22) besloot ik telkens om mijn eigen ogen nog maar even niet te geloven. Het zou allemaal wel aan mijzelf liggen. Bovendien zegt een lied: "Het verleden is betreden, voorwaarts richt ik mij."

Het kromme van het zojuist geschetste werk- en denkklimaat op onze kerkvloer was echter dat, naarmate "dienaren" zich hoger op de ambtsladder bevonden, zij zich van bijna niemand wat hoefden aan te trekken. Voor de onderdanen gold immers dat ieder eerst zichzelf maar eens moest overwinnen, alvorens naar een ander te wijzen, enzovoort. Hierdoor echter was er óók vrijwel geen ruimte voor terechte kritiek. Vragenstellers werden op voorhand gezien als recalcitrante lastposten. Ik heb van de "bovendanen" vaak gedacht: men zal maar met een serieuze kwaal bij een dokter komen - dan opeens mag er juist wél kritisch worden onderzocht. (...)

Al dit soort van nieuw-apostolische nevenverschijnselen kwelden mij na verloop van tijd. Als ik er iets over opmerkte, werd er gereageerd met een schouderophalen.

Zo zal het vele anderen -onder wie Olaf Wieland- ook wel zijn vergaan. Zelden serieus genomen. Terechtgewezen. Wij hadden geen "fijne aanbieding". Enzovoort.

Laat niemand tegenwerpen "Nee, dat was vroeger; tegenwoordig gaan wij heel anders met elkaar om!" want nog steeds is het zo dat tegenspraak niet wordt geduld.

In de notities van het gesprek op 18 juli 2005, las ik dat Olaf Wieland van apostel Walter Drave optekende: "Das wäre für mich der letzte Schritt der Untersuchung, die Befragung der Zeitzeugen. Das nennt man 'Oral-history' ". Zie regel 108 van het betreffende verslag in het bericht op "Di 27 Jun 2017, 14:36", in de thread "Die NAK in der DDR - Seit 25 Jahren das große Schweigen". Let wel: op 10 mei 2005 was Wilhelm Leber stamapostel Richard Fehr opgevolgd en op 4 december 2007 zou de "Desinformatieavond" volgen. Dus: hoezo destijds geen onvoorziene "ruk naar rechts"?! Werkelijk: "kritische elementen" mochten voor Wilhelm Leber doodvallen. Mede daarom vond ik hem volstrekt ongeloofwaardig toen hij op 12 maart 2006 in Wiesbaden ertoe opriep om "voor iedere ziel te vechten". Het overtuigende bewijs hiervan werd (na eerst al groen licht van Wilhelm Leber voor een destructieve aanpak in het voorjaar van 2007 in de geëngageerde NAK-kerkgemeente Hamburg-Blankenese) geleverd op de bewuste Desinformatieavond. Sindsdien heeft zich weinig ten goede gekeerd, getuige ook de "Verheimlichung des Forschungsberichts". Met de "Verheimlichung" van de dus al op 18 juli 2005 aangekondigde "Oral-history" desavoueert de kerkleiding uitgerekend het vertrouwen van zielen, die zich het slachtoffer weten van zinloos geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk. Vanwege de angstcultuur (!) in deze kerk durft niemand het voor ze op te nemen... Zie tevens het bericht op "Wo 28 Jun 2017, 16:54" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)".

In de Nieuw-Apostolische Kerk heerst bovenal een dictatuur. Wie daarvan wegkijkt, bedriegt zichzelf en doet anderen te kort. Daarom: stop met heersen en begin met dienen!

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Ik herinner mij het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Ik spreek wel eens iemand die in Amerika aan meerdere universiteiten opleidingen heeft gevolgd op het gebied van kerk en religie. "Bedenk," zei hij tegen mij, "dat mensen die opgaan in geloofsbewegingen waarin de absolute waarheid wordt geclaimd, niet in staat zullen zijn om een kloppend zelfbeeld te ontwikkelen." Met andere woorden: deze mensen bekeer je niet want "het systeem" verlamt ze om boven zichzelf uit te stijgen.

Wat met name als problematisch wordt gezien is in deze samenhang de omstandigheid dat "geestelijke leiders" worden geacht boven hun volgelingen te staan en zij dat denkbeeld zelf ook voeden, hoe onopvallend ook. "Onchristelijk!", aldus mijn leergierige gesprekspartner. Er ontstaat een afhankelijkheidsrelatie, waarbij gelovigen het roer uit handen geven - of zij zich daarvan bewust worden, of niet. Dan wil je gewoon per se níet weten wat er fout zou zijn aan zo'n denksysteem.
Alleen, waarom zouden mensen niet af en toe een momentje willen nadenken over hun eigen veiligheid, zo vroeg ik mij af. Op die manier kijk je toch ook thuis om je heen, en plaats je bijvoorbeeld een rookmelder!

Het was ons toch begonnen om het evangelie van Jezus Christus?!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 03 Jul 2012, 12:03", in de thread "Recht van overpad"
Als het evangelie van Jezus Christus richtinggevend is; waardoor raakten wij dan in de ban van een vreemde mogendheid, vertegenwoordigd door machtsfiguren?! In de Nieuw-Apostolische Kerk laten de dienaren zich bedienen en zij geven te verstaan er niet van gediend te zijn te worden aangesproken op verantwoordelijkheden. Kortom, over de hoofden van de gelovigen heen claimt men de hoogste autoriteit, men duldt geen tegenspraak en zulks nota bene uit naam van de drie-enige God. Dit had men eerlijkheidshalve wel mogen vermelden op een bijsluiter bij het boekje "Vragen en Antwoorden" dat voor ons als confirmanten destijds de leidraad was!

(...)


Uit: Bericht op "Do 17 Nov 2016, 22:20" in de thread "Wat is een sekte?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
Zondag 25 juni jongstleden vond er in de NAK Tweede Exloërmond een districtsdienst plaats van het district Assen. Districtsoudste Den Hamer (districtsvoorganger district Assen) ging in deze dienst voor.

(...)
Den Hamer herhaalde tot driemaal toe, dat hij er zeer gelukkig mee is, dat de leeropvatting over de sleutel(vol)macht is verlaten.

(...)
Bij herhaling werd benadrukt, dat binnenkort het gezantschap Gods Tweede Exloërmond zal bezoeken. Zondag 2 juli aanstaande zullen namelijk districtsapostel Storck en apostel Peter Klene voorgaan tijdens de ontslapenendienst in de NAK Tweede Exloërmond.


Uit: Bericht op "Di 27 Jun 2017, 15:4" in de thread "Ontslapenendiensten"
@all

Het bovenstaande bracht het volgende bij mij in herinnering...
TjerkB schreef:(...)
Verder is het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" een novum dat Schneider nu betoogt: "God is de Vader van allen!" Een revolutionaire vernieuwing! Eerder waren "andersgezinde" mensen hooguit schepselen van God, doch niet tevens Zijn kinderen.

Zo val je bij de veranderlijke godheid die vanuit dit kerkgenootschap wordt aanbeden gedurig van de ene verbazing in de andere:

(...)
"Niehaus mitgerechnet, gibt es unter den bisherigen sieben Stammaposteln sieben verschiedene Glaubensbekenntnisse", zo merkte Dr. Thomas Gandow het in 2013 op. Zie het bericht op "Do 03 Nov 2016, 08:55" in de thread "NAK NL lid Raad van Kerken in NL".

(...)


Uit: Bericht op "Ma 02 Jan 2017, 17:42" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Echter, blijkens een recent verschenen redactioneel artikel bij Glaubenskultur-Magazine stelde stamapostel Jean-Luc Schneider onlangs in Wenen, tijdens het aldaar gevierde "Pfingstfest 2017", zich dienaangaande nader op het standpunt dat de kerkleiding omtrent "het kindschap Gods" nimmer (!) enig discriminerend standpunt had gehuldigd! Zie onder:
  • "Dabei betonte der Stammapostel den Satz, es liege den Kirchenmitgliedern fern zu sagen, nur sie seien Gotteskinder und alle anderen nicht, in einer Weise, die nahelegte, so etwas habe niemals zum Selbstverständnis neuapostolischer Christen gehört und es wäre auch nicht elementarer Bestandteil des Glaubensbekenntnisses."

    (...)

    "Also fern von uns der Gedanken zu sagen, wir sind Gotteskinder, die anderen alle nicht. Dieser Begriff ‚Gotteskindschaft‘ bezieht sich auf etwas ganz Besonderes, es ist eine besondere Beziehung zu Gott und eine besondere Berufung: Mit der Gabe des Heiligen Geistes haben wir die Möglichkeit bekommen, Erstlinge zu werden und als Erstlinge in das Reich Gottes einzugehen und dort Erbe Gottes und Miterbe Christi zu sein."
Bron: Premium-artikel bij Glaubenskultur-Magazine d.d. 04-06-2017, getiteld "Nicht predigen – brennen! - Pfingsten 2017: Ein Fest der eigenen Versiegelung"
Wanneer zoiets tijdens een dienst terloops wordt opgemerkt, realiseren de meeste broeders en zusters het zich waarschijnlijk in de gauwigheid niet dat "andersgezinde christenen" op deze manier wel degelijk nog steeds worden gediscrimineerd. Hoe dat zit, kwam al op 9 februari 2014 naar voren tijdens een dienst in Miami:
  • Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
    Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

    Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

    Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

    (...)


    Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
Uit: Bericht op "Zo 15 Jun 2014, 14:22" in de thread "Geen woorden maar daden"
Wie zoals nu stamapostel Schneider tijdens het "Pfingstfest 2017" recht praat wat krom is, is zo glad als een aal: "Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten... " Ziezo!

Een reden te meer voor Ben den Hamer om blij zijn...

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Aan de ene kant staan dus de "good guys"; zij die zich rot rennen naar het vermaledijde heerlijke einddoel en aan wie, eenmaal hijgend en puffend aangekomen bij de hemelpoort, wordt gevraagd waar afgezien van de eersten ook de laatsten zijn gebleven, voor wie men een zorgplicht had waar te maken. En aan de andere kant staan de "bad guys". Naast allen die volgens de "good guys" altijd wat te mekkeren hadden en op wie de karavaan vanzelf niet kon wachten, zijn dat...

... de geringsten, de eenzamen, degenen zonder vaste woon- en verblijfplaats, de vergetenen, de terneergeslagenen, de heengezondenen en de diepbedroefden, de verzwakten en de verdoolden, de gekrenkten, de misdeelden, en namens hen allen die nu nog niet genoemd zijn. Aan dezulken heeft de Nieuw-Apostolische Kerk praktisch géén boodschap. Immers, maatgevend in deze kerk is ieders "aanbieding" tegenover de hooggeplaatsten. Kruip je die in de kont, dan krijg je hún zegen.

Excellenties, hoogheden, leden van de Raad van Toezicht, hoofden over honderden en duizenden, hoge vertegenwoordigers en speciale afgezanten, coördinatoren, verantwoordelijken en leidinggevenden; u bent abuis!!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 14:36" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wát is er gaande?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 05-07-2017, 17:30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Wat ikzelf in de Nieuw-Apostolische Kerk in toenemende mate als uiterst problematisch heb ervaren is, dat hoofdzaken en bijzaken er tot in het extreme door elkaar worden gehutseld. Tijd om vragen die daarbij opkomen te beantwoorden neemt men niet want de geestelijke leidslieden, die voor velen amper bij te benen zijn, spoeden zich ten hemel, zogenaamd "om der uitverkorenen wil". Hierdoor is er een soort van afvalrace ontstaan. Op een gegeven moment dacht ik: straks komen ze als eersten aan bij de hemelpoort en dan worden ze daar teruggestuurd om de laatsten op te halen. Zodoende merkte ik in een andere thread op dit forum al eens op: "Wie níet doorheeft hoezeer er hier godsdienstwaanzin in het spel is, denkt nog maar eens na." Als dienaren (!) zich niet meer wensen te realiseren, dat het goddelijk leven is dat men mag verzorgen, dus leven van God; hoezo zouden wij bij de Nieuw-Apostolische Kerk dan nog van doen hebben met Zíjn werk? Wie aangeeft geestesnood te ervaren, mag toch wel van degenen van wie velen zich op hun geestelijke bediening voorstaan, een enigszins bevredigend antwoord verwachten op een brandende vraag? Doch helaas, zo niet in de Nieuw-Apostolische Kerk. Daar is het echt een brug te ver als men die ijdele hoop zou koesteren. Reken er niet op geruststellende antwoorden, veeleer op nog veel méér vragen die opkomen. Wat voor vragen? Laat ik bij het begin beginnen: heeft de Heilige Geest een voorkeur voor "hoge(re)" dienaren?

Zie ook mijn bericht van "vr 11 apr 2014, 08:55" in de thread "Teken van leven... "

(...)


Uit: Bericht op "Vr 11 Apr 2014, 09:17" in de thread "Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij"
@all

Zojuist las ik sommige oude forumbijdragen nog eens door. Zo ook het bericht op "Ma 16 Dec 2013, 19:35", in déze thread, waarvan de inhoud alsmaar méér wordt be­waar­heid. Juist dát is er nu -helaas- gaande. Wie de realiteit eerlijk en onbevangen benaderde, zag dit allemaal allang plaatsgrijpen, maar als het in de Nieuw-Apostolische Kerk aan de "dienaren" ligt, worden -met uitsluiting van alle anderen- alléén zíj op hun woord geloofd. Wat telt, zijn de denkbeelden die zíj opleggen...

In het vorige bericht gaf ik aan wat er onlangs was betoogd door stamapostel Jean-Luc Schneider: "... es liege den Kirchenmitgliedern fern zu sagen, nur sie seien Gotteskinder und alle anderen nicht, in einer Weise, die nahelegte, so etwas habe niemals zum Selbstverständnis neuapostolischer Christen gehört und es wäre auch nicht elementarer Bestandteil des Glaubensbekenntnisses." Dus: wie hieraan een andere herinnering heeft, doet er verstandig aan serieus aan zichzelf te twijfelen...

Zó worden in de Nieuw-Apostolische Kerk gelovigen gebrainwast. Ze snappen het niet goed, ze hadden beter moeten opletten en hun geheugen laat ze in de steek.

Eerder al blies districtsapostel Rüdiger Krause evenzeer manipulatief (!) hoog van de toren: "Gleich eingangs möcht e ich deutlich machen, dass Erlösung einzig und allein der Herr selbst bewirkt. Auch hat noch kein Träger des Apostelamtes Sünden vergeben oder die Gabe des Heiligen Geistes gespendet. Vielmehr ist es so, dass der Herr selbst dies durch das Apostelamt geschehen lässt" ["erklärt der Hamburger Kirchenpräsident 'in seinem aktuellen Rundschreiben (Mai 2017)' für die Amtsträger seines Arbeitsbereiches", aldus Glaubenskultur-Magazine op 22 april jl.] Aan gelovigen die menen dat het anders was voorgespiegeld, is een steekje los!

Zó praat de nieuw-apostolische kerkleiding recht wat krom is. Nimmer zal men zich verontschuldigen tegenover zielen die hierdoor worden geknecht en psychisch platgewalst. Hoe ongelofelijk vervelend dat ook moge zijn voor eenieder die zich misleid voelt en onheus bejegend - be­ter ten hal­ve ge­keerd dan ten he­le ge­dwaald.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef:(...)
In november 2008 publiceerde het WebTeam enkele pagina's uit de Nederlandse vertaling van "Die Machtfalle. Machtmenschen in der Gemeinde", een lezenswaardige verhandeling over heersers in de kerk. De schrijvers ervan, Volker en Martina Kessler, zijn verbonden aan de Christelijke Hogeschool voor Management in het Duitse Gummersbach. In diens "Woord vooraf" bij dit boek merkt de psycholoog Kees Roest onder meer op:
  • Als psycholoog word ik regelmatig geconfronteerd met mensen die zich op de één of andere manier misbruikt voelen door een oudste, ouderling, predikant, of wie er ook maar leiding geeft binnen een christelijke gemeente. Het gaat daarbij lang niet altijd om vormen van seksueel misbruik. Dat laatste komt helaas ook geregeld voor, maar veel vaker merk ik dat er sprake is van meer subtiel misbruik. Zodanige uitoefening van macht, dat een gemeentelid zich erdoor gemanipuleerd voelt, in het nauw gedreven, beroofd van vrijheid, aangetast in zijn of haar integriteit. (...)

    Wanneer ik nog eens kritisch naga, wat nu het grootste probleem is voor mensen die misbruikt zijn of worden, dan is het wel dat het zo lang duurt voor iemand zich werkelijk realiseert dat niet hij of zij, maar de betreffende dader van alles mankeert. De machtsfiguur weet vaak zo veel schuldgevoel bij de ander te bewerkstelligen, dat de ander jarenlang denkt dat alles alleen aan hemzelf ligt. Dat wordt nog versterkt door het feit dat die ander door anderen op handen gedragen kan worden en bekend kan staan als vriendelijk, charmant, intelligent, sociaal bewogen en diep geestelijk. (...)

    Machtsmisbruik is ook niet beperkt tot de gemeente, maar doet zich ook bijvoorbeeld op grote schaal voor in gezinnen, scholen, het gevangeniswezen, de politiek en de gezondheidszorg, kortom: overal waar mensen met mensen werken. Diverse inzichten uit dit boek kunnen zo naar deze terreinen worden doorgetrokken.
Misschien hebben sommigen in november 2008, toen het WebTeam aandacht besteedde aan dit onderwerp, wel gedacht: die kijken ook altijd van zich af! Toch worden er óók in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) slachtoffers gemaakt.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 18 Jan 2011, 20:18", in de thread "Heersers in de kerk (1): Tactieken van machtsfiguren"
P.S.
Vooropgesteld dat ik het mijzelf in de loop der jaren eerst werkelijk een ontelbaar aantal keren heb toegewenst dat het gewoon niet klopte met het wantrouwen, wat er door allerhande subtiele ongerijmdheden tóch steeds vaker bij mij opkwam; er komt een moment dat je er niet langer omheen kunt dat vele van zulke op zichzelf beschouwd betrekkelijk onbeduidende voorvallen, bij elkaar genomen, grote zorgen veroorzaken. Dat is namelijk precies het verraderlijke van het systematische (!) subtiele machtsmisbruik, wat hier aan de orde is. Voordat ik de kerk verliet, heb ik gedurende de laatste 25 jaar van mijn lidmaatschap ongeveer 100 keer ergens een opmerking over gemaakt en er voorzichtig "langs de geordende weg" (...) de aandacht op gevestigd. Immers, aangesloten leden worden geacht tegenover "de dienaren" deemoedig "een fijne aanbieding" na te streven, derhalve "de minste" te willen zijn en verder gold simpelweg op voorhand dat vast en zeker iedereen altijd alles goed had bedoeld. Kortom, je bent een kniesoor als een kleinigheid je al dwarszit en een stumper als het je dan niet lukt je er manmoedig overheen te zetten.

Echter, wanneer gaandeweg je de ogen ervoor worden geopend hoe het spijtig genoeg werkt met dit hele venijn, zoals dat ook door Volker en Martina Kessler in hun boek "Macht in de gemeente" (ISBN 90 239 1179 2 NUR 711) treffend wordt beschreven, is het misschien een bittere pil om je "kinderlijke vertrouwen" deels vaarwel te zeggen, doch waarom zouden "de dienaren", buiten voor hen de "hogere" dienaren, ook ons, zielen met een geringer aanzien op of onder "de ambtsladder", niet voor vol aanzien?! Opeens zie je het volledig scherp: in deze kerk dient men compleet de verkeerde kant op want de heiligheid, het aanzien, de macht, het salaris en de onschendbaarheid; kortom, alles komt toe aan "de dienaren", en zulks tot overmaat van ramp ook nog in toenemende mate, naargelang zij hoger en dus in "het werk Gods" voornamer zouden zijn. Op alle overigen in de Nieuw-Apostolische Kerk rust de plicht die verordeningen onversaagd te eerbiedigen en ze te faciliteren. Terwijl de hoogste "dienaren" op handen worden gedragen en zij genieten van de voor zichzelf opgeëiste status, gaan anderen gebukt onder een mysterieuze last...

Een recent voorbeeld van een naar mijn vaste overtuiging doelbewust manipulatieve voorstelling van zaken is het volgende. Ik las het bij Glaubenskultur-Magazine:
  • (...)
    Noch heute schlagen viele neuapostolische Christen in dieser Weise für sich selbst die Bibel auf, wenn sie einmal nicht mehr weiterwissen. – Ratschläge vom Hauspriester zur Lebensgestaltung soll es nicht mehr geben. Das hat die Kirche der Aussteigerbewegung aus den 1990ern zu verdanken, die gerne der Kirche die Schuld gab, wenn es mit dem eigenen Leben nicht so lief, wie man es gerne gehabt hätte. Jetzt schafft Stammapostel Jean-Luc Schneider auch das Bibelaufschlagen ab. In der aktuell publizierten Sondernummer der „Leitgedanken zum Gottesdienst“, einer Zeitschrift für neuapostolische Amtsträger schreibt er:
    • „… ich [möchte] noch kurz auf den Gebrauch der Bibel im Rahmen eines Seelsorgebesuchs eingehen. An vielen Orten ist es üblich, den Amtsbruder zu bitten, die Bibel ‚aufs Geratewohl‘ zu öffnen, um einen Abschnitt zu lesen und zu kommentieren.“ Diese Tradition sei zwar respektabel aber „nicht ohne Risiko.“

      (...)
    (...)
Bron: Premium-Artikel "Schluss mit dem Bibelaufschlagen - Traditionsbruch beim Hausbesuch: Stammmapostel will nur noch vorbereitete Bibelverse" d.d. 03-07-2017
Nu lijkt het alsof bij gezinsbezoeken "de dienaren" ertoe werden aangezet de Bijbel open te slaan. Met andere woorden: "Broeders en zusters, laat dit voortaan!" Maar het is net andersom. In de "Richtlijnen voor ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk" (Nederlandse uitgave, juli 1999) staat namelijk: "Vóór het gebed kan de bijbel worden opengeslagen als men zich daartoe door de Heilige Geest voelt aangespoord." (§ 6.4 Verloop van het huisbezoek). De feiten worden verdraaid. Zó kijkt de kerkleiding liefst weg van haar eigen aandeel in de gestichte verwarring, terwijl nietsvermoedende gemeenteleden in verlegenheid worden gebracht.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”