Wat is een sekte?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Jabob65 »

Deze man is toch niet helemaal goed?
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

Hallo...misschien heeft u deze video nog niet gezien, door zoveel overtuigingskracht en sterke argumentatie draait u wel bij, dat kan niet anders.

...dankbarkeit für das apostel und wass auch immer, dass müss spürbar werden!
Die kinder, die Jugend, muss dass merken! Dass sollen niet nur worte sein! Dass musst erleb-pghrbrg-bar sein für Sie! Erfassbar! … Der Dankbarkeit!
...Die Kinder brauchen dass um im weiteren leben glücklich und selig zu sein! um im weiteren leben Stark zu sein! Die Kinder mussen diese überzeugung spüren! Es geht nicht darum dass wir sie belehren und 'dass musst du and dass darfst du nicht und dass musst du machen und du sollst dass machen, es geht gar nicht darum.
Und dann mussen wir als Eltern, als Erwachsenen, die feste überzeugung haben, 'Das ist ge-nau wass unsere Kinder brauchen!
Tussenstand: 40 likes 0 dislikes
Hahaha schiet mij maar lek :lol:
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

Bij nader inzien valt mij nog iets op in het bovenstaande filmpje...na 5 seconden. Hoofdpersoon kijkt ergens naar en krijgt ineens een soort elektroshock. Nu vraag ik me af of dit bij het toneelspel hoort of dat deze man bezeten is of ergens door wordt aangestuurd, al dan niet trauma-based mind control.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@Jabob65
@Chi

De publieke optredens van stamapostel Jean-Luc Schneider, waarvan vanuit de kerk vlijtig videofragmenten worden verspreid, bevreemden ook mij. Aanvankelijk kon ik mijn ogen bijna niet geloven want hoe kon men nu toch aan de weg timmeren met wat gewoonweg gênante vertoningen zijn? Het zou toch niet wáár zijn dat wij voortaan maar hieraan zouden moeten wennen... als het aan het promotieteam ligt dat met deze kerkleider als opdrachtgever naar wegen zoekt om in de media de beleving van het merk "NAK" te optimaliseren - want zo werkt het tegenwoordig. Verdiende het niet onderhand dringend aanbeveling om beduidend minder expliciet in te zoomen op de stamapostel als boegbeeld? Kennelijk niet: het leek wel alsof het zulke videofilmpjes ging regenen! Dus nog véél méér van hetzelfde. Zie ook mijn bericht op "Ma 16 Mei 2016, 21:18" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!" Ik besloot het daarin bedoelde filmpje te downloaden en het als bijlage mee te sturen in een e-mailbericht aan de stamapostel, waarin ik antwoordde waarom een grondrecht als de vrijheid van meningsuiting, waar betrokkene op 3 januari 2016 in een openbare eredienst in Siegen/Duitsland zich akelig kritisch over uitliet, mij desondanks dierbaar blijft. Elk antwoord bleef tot op heden uit.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

Iets in de zaal heeft deze man getriggerd om deze persoonlijkheid op te voeren, daar lijkt het toch wel erg sterk op.
Trauma-based mind control
Echte aanrader wat mij betreft om hier eens een avond of meer voor te gaan zitten. Het verklaart een hoop.
Ondertussen vraag ik mij af of 'het leven' zelf niet een trauma-based mind control is. Geboren worden is immers al een traumatische gebeurtenis. Nadenkertje.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

@Chi, Tjerk,

En toch zijn er mensen die met hun volle verstand naar dit soort koeterwaals zitten te luisteren.
Onze Vader moet toch hoofdschuddend het tenenkrommende relaas aanhoren van JLS.
Alleen de mimiek al doet Goebbelsachtig aan....
Volledig van de potgerukte overtuigingen en doctrine van de bovenste plank.
Het schip zinkt, maar we blijven geloven -in volle overtuiging- dat we de reddingsboten niet nodig hebben.
Ondertussen vullen wij onze zakken en het klootjes volk betaalt.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@Chi
@Levi

Voor kinderen lijkt mij de grimmige lichaamstaal van stamapostel Jean-Luc Schneider ronduit beangstigend. Wat een contrast met bijvoorbeeld het onderstaande:
  • 23.01.2013 W. S. aus M.
    sie bringen es auf den Punkt. Ein Kind steht einem näher. Das Kind hat noch
    die unabdingbare Liebe in seiner Seele. Die reine Unschuld und es glaubt
    bedingungslos und hinterfragt nichts. Schaut ein Kind an und seht in die Augen.
    Was sieht man?

    Was sehen wir in den Augen unserer Vorangänger? Ich sehe keine Wärme,
    Herzlichkeit, christliche Demut, schon gar kein Hinabbeugen vor dem kleinen Kind und schon gar nicht von Mitgeschwistern, die nur ganz still ihren Weg gehen!!!

    In unserer Gemeinde fehlt mir schon seit sehr langer Zeit die Liebe, die
    Christus immer gepredigt hat. Jesus selber stellte ein Kind in die Mitte und
    sagte zu seinen Jüngern ... wenn ihr nicht werdet wie die Kindlein ...

    Ich positioniere mich nur noch für Gott, unserem lieben Vater und seinen
    Sohn. Durch das tägliche Gebet versuche ich die Nähe zu ihm herzustellen
    und meinen Alltag zu meistern. Jesus ist mein Vorbild und kein Mensch!
Bron: Ingezonden bericht bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Danke, dass wir zu dieser Kirche gehören dürfen - Stammapostelhelfer Schneider fordert Gläubige zur Positionierung auf" d.d. 18-01-2013
Zo'n bericht stuur je als lezer heus niet in als er helemaal niets mis is, maar in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt met onverbiddelijke strengheid opgetreden tegen zielen die vragen durven te stellen; die het opnemen voor een naaste; die de dienaren niet op hun wenken bedienen. Muizen moeten grijs zijn en alle bloemen rood.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@all

De quote in het vorige bericht komt uit een artikel bij Glaubenskultur-Magazine uit 2013. Toen al viel het bij (de toenmalige stamapostelhelper) Jean-Luc Schneider op dat hij (net als districtsapostel Michael Ehrich) op het extremistische af vreemd uit de hoek kan komen:
  • (...)
    Die Predigt Schneiders stößt nicht überall auf positives Echo. Ihr Duktus wird von Kritikern als radikalisierend empfunden und damit zu sehr dem Zeitgeist hofierend. Weltweit sind derzeit religiöse Radikalisierungsbewegungen zu beobachten. Mit ähnlich radikalen Aufforderungen zur Entscheidung ist innerhalb der Neuapostolischen Kirche bisher nur der süddeutsche Bezirksapostel Michael Ehrich aufgefallen. Andererseits könnten Schneiders Ausführungen auch als Begeisterung für das Neuapostolische an sich gedeutet werden, wie er es im Opfergebet gegenüber Gott zum Ausdruck bringt: „Danke, dass wir zu dieser Kirche gehören dürfen.“

    (...)
Bron: Premium-Artikel "Danke, dass wir zu dieser Kirche gehören dürfen - Stammapostelhelfer Schneider fordert Gläubige zur Positionierung auf" d.d. 18-01-2013 bij Glaubenskultur-Magazine
Het voelt gewoon niet goed. De term "Trauma-based mind control", waarmee Chi het gedrag van Jean-Luc Scheider typeert, kende ik niet, maar ik kan mij er van alles bij voorstellen. Het gedrag van deze stamapostel, die kans ziet om in een paar seconden te veranderen in een griezel, omschreef ikzelf eens als dat van een maniakale magiër. Werkelijk bizar is het om hiermee geconfronteerd te worden, net zo bizar als wat wij de laatste tijd tot afgrijzen van velen (doch niet van allen) meemaken bij sommige politici. Als de verhoudingen op scherp worden gezet door de manier waarop dezen zich laten gelden, werkt dat altijd verdeeldheid in de hand. Maar dat effect is toch het laatste wat je in een geloofsgemeenschap voor ogen staat? Dan slaan door de tirades van zulke machtsfiguren mensen overboord want ze verdragen eenvoudig de hardheid niet waarmee men feitelijk wordt bejegend. Nogmaals, zoals Jean-Luc Schneider "acteert" - ik plaats er vraagtekens bij.

Juist in de Nieuw-Apostolische Kerk zouden degenen die daar wat te zeggen hebben, zich gewaarschuwd moeten voelen door de verwarring die hierdoor opkomt. Eerder al sloeg bij stamapostel Johann Gottfried Bischoff het "hersenloze denken" toe onder de volgelingen. Ook andere kopstukken maakten slachtoffers, zoals de voormalige districtsapostel Michael Kraus. Natuurlijk wordt daarna telkens de veroorzaakte ellende zo veel mogelijk stil gehouden, maar onderschat dat alsjeblieft niet. Het is niet goed om zielen te schofferen zoals Jean-Luc Schneider dat doet. Maar het is ook faliekant verkeerd om "dienaren" te ontzien ten koste van anderen. Wat broeder Rohn en diens gezin in dat opzicht wordt aangedaan, grenst aan het onwaarschijnlijke. Terwijl ze worden gemolesteerd, kijken hun naasten ervan weg!

Ja, meer en meer profileert de Nieuw-Apostolische Kerk zich als een sekte.
TjerkB schreef:(...)
Bonhoeffer schreef het al, bij de jaarwisseling 1942/1943:
  • Zijn wij nog bruikbaar?

    Wij waren de zwijgende getuigen van slechte daden, wij zijn door de wol geverfd, wij leerden de kunst te veinzen en te spreken met dubbele tong, ervaring maakte ons wantrouwig tegenover de mensen, we konden hun vaak niet vrijuit de waarheid zeggen, zware conflicten maakten ons murw, misschien zelfs cynisch - zijn wij nog bruikbaar? Geen geniale, cynische, hautaine of geraffineerde, maar ongekunstelde, eenvoudige en eerlijke mensen zullen we nodig hebben. Zal onze innerlijke weerstand tegen alles wat ons werd opgedrongen nog sterk genoeg zijn, zal de oprechtheid tegenover onszelf nog radicaal genoeg zijn, om weer de weg te vinden naar eenvoud en eerlijkheid?
Bron:
Dietrich Bonhoeffer - Verzet en overgave, brieven en aantekeningen uit de gevangenis. Herziene uitgave, derde druk 2014 (ISBN 978 90 435 2411 7), Uitgeverij Kok.
(...)


Uit: Bericht op "Za 13 Jun 2015, 16:38" in de thread "Der Fall Rohn"
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

@Tjerk
Ik bedoel dat deze Schneider naast dader zelf ook een slachtoffer is. Best zielig voor zo'n man.
Doordat dissociatie optreedt bij trauma's kunnen alter-ego's worden gecreëerd. Genetische factoren spelen ook een rol, vandaar dat je vaak familie banden ziet.
Ook studentencorpsen werken op deze manier, de ontgroening bestaat uit vernederingen (trauma), de aankomende advocaten, journalisten, bankmedewerkers etc worden zo ongevoelig gemaakt voor het grotere bedrog.

Wat anders,is die Schneider ook familie van Bisschoff of een andere oud-apostel? Zoals Leber toevallig getrouwd was met de kleindochter van JG Bisschoff.
Nog wat anders, ik heb gehoord dat Hitler een zus had die 'nieuw apostolisch' was, al heette het toen nog niet zo. Welke zus was dit?
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Chi »

Ondertussen in Guinea-Bissau (Afrika).
http://www.nak-nrw.de/cms/image/large/29714.jpg

Walgelijk ventje die Storck. Je ziet die Afrikanen onsmakelijk en bedenkelijk kijken, na generaties onderdrukking hebben ze nu dit te slikken. Het is een vernedering met toeschouwers waar niemand ingrijpt, geniepige onderdrukking.
Waar is hun eigen herder? Onderdrukt of vermoord.
Zogenaamd knielen voor God ('s knecht), ik zie slechts een blanke dikzak met een paphoofd en een heel groot bord voor de kop een paar onderdrukte mensen in de naam van de liefde laten knielen. Voordeel is dan wel dat ze meteen op de juiste hoogte zitten om te zien waar ze mee te maken hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”