Wat is een sekte?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Certina »

@Tjerk, ik ontvang geen mail van nieuwe berichten.
Hier een link voor aanmelden bij eenvandaag voor updates;http://www.eenvandaag.nl/archief?zoekte ... 27-05-2015
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@all

Wat is een sekte?
Redactie schreef:
Aangetekend verzonden
2 december 2011
VERTROUWELIJK/PERSOONLIJK

Geachte broeder [...],
  • 1) Ondanks het feit dat we elkaar nog niet persoonlijk kennen, moet ik mij met een bijzonder verzoek tot u richten.
  • 2) Er komen bij ons ernstige klachten binnen over uw gedrag in onze kerken tijdens de erediensten.
  • 3) Er wordt ons gemeld dat u broeders en zusters in de diensten fotografeert en deze foto's publiceert op uw website.
  • 4) Dat is een schending van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen en daarmee strafbaar.
  • 5) Het is eveneens strafbaar om uit de inhoud van diensten te citeren op uw website.
  • 6) Elke dienstleider heeft een schriftelijk vastgelegd kopijrecht van een dienst die hij houdt.
  • 7) Het publiceren uit een dienst mag alleen met toestemming van de dienstleider.
  • 8) Verder wordt ons gemeld, dat u aanwijzingen van onze voorgangers, die verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken tijdens onze erediensten, negeert en daaraan bewust voorbij gaat.
  • 9) Wat uw persoonlijke uitspraken over onze ambtsdragers betreft, stellen wij vast dat deze zeer onchristelijk zijn en zelfs in tegenspraak zijn met de leer van Jezus.
  • 10) Broeder [...], aangezien u met voorkeur de bijzondere diensten bezoekt waarvoor we ook gasten uitnodigen, waarbij we er moeite voor doen om een goede sfeer te scheppen, wil ik U in mijn hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland vriendelijk doch dringend verzoeken om u in onze diensten zodanig te gedragen dat u geen ergernis veroorzaakt.
  • 11) Ik vraag u om de aanwijzingen en verzoeken van onze voorgangers zonder meer op te volgen.
  • 12) Het fotograferen voor, tijdens en na onze diensten is alleen toegestaan aan degene die daarvoor de opdracht krijgt.
  • 13) Teksten uit de prediking mogen alleen na toestemming van de dienstleider worden gepubliceerd.
  • 14) Ik vraag u dringend om deze aanwijzingen zonder meer op te volgen om niet tot verdere maatregelen te hoeven komen.
  • 15) Ik wens u verder al het goede en groet u hartelijk,
(w.g.) R.D. Vis
Hoofd Centrale Administratie
Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

tevens:
  • 2) voorganger "onderdistrict" Tilburg bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
  • 3) adviseur van "Het bestuur" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
  • 4) lid van de door apostel Peter Klene voorgezeten onderzoekscommissie ad hoc, bijgenaamd "Raad van Toezicht"
  • 5) lid van "De landelijke vergadering" bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
  • 6) bestuurslid van de "Beheerstichting Alpha & Omega"
  • 7) bestuurslid van de "NAK Vastgoedontwikkeling Nederland B.V."
  • 8) bestuurslid van de "Beheerstichting A&DN"
  • 9) indirect bestuurslid bij "Residence Eimersstaete B.V."
  • 10) indirect bestuurslid bij "A&DN Vastgoed Holding B.V."
  • 11) indirect bestuurslid bij "A&DN Vastgoed Onderhoud B.V."
  • 12) indirect bestuurslid bij "A&DN Vastgoed Project B.V."
  • 13) indirect bestuurslid bij "A&DN Woon Zorg Management B.V."
  • 14) indirect bestuurslid bij "Eimersstaete Woon Zorg Exploitatie B.V."
  • 15) eigenaar eenmanszaak RUVI Electronics (KvK-nummer: 20136373), leverancier voor alle soorten LED verlichting van TL tot noodverlichting en van peertje tot bouwlamp
@all

Een merkwaardig schrijven overigens. Zo wordt er hier in verwijtende zin (!) een opmerking gemaakt over het fotograferen tijdens openbare erediensten bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Het zal de districtsevangelist Vis door de jaren heen toch niet zijn ontgaan dat aan personen, die aanwezig zijn op locaties waar vanuit deze kerk activiteiten plaatshebben en die dan ongevraagd in opdracht van de kerkleiding (!) worden gefotografeerd of gefilmd, nimmer vooraf of achteraf wordt gevraagd om hun persoonlijke toestemming voor publicatie! Bij de Europese Jeugddag 2009 werd er zelfs een bioscoopfilm gemaakt waarop minderjarigen zijn te zien, van wie de ouders pertinent niet zijn benaderd met het verzoek of zij zich akkoord verklaarden met de doeleinden van zo'n propagandaproject! Ook voor websites van de kerk en voor het tijdschrift "Unsere Familie" worden er heel veel foto's gemaakt, waarbij de kerkleiding stelselmatig het portretrecht schendt! Het is daarom ronduit beschamend en volstrekt ongeloofwaardig bovendien hoe deze districtsevangelist nu een naaste in zijn geloofsgemeenschap heeft gekapitteld.

Het WebTeam/BEE


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 03 Dec 2011, 19:37", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
Zie aldaar ook het bericht op "Za 03 Dec 2011, 16:10"
De afloop kennen wij: broeder Moesker komt met een serieuze reactie, waarna districtsapostel Brinkmann er bij Ruud Vis op aandringt daar níet op te antwoorden.

By the way:
  • 6) Elke dienstleider heeft een schriftelijk vastgelegd kopijrecht van een dienst die hij houdt.
  • 13) Teksten uit de prediking mogen alleen na toestemming van de dienstleider worden gepubliceerd.
De woorden van de nieuw-apostolische god zijn blijkbaar niet voor herhaling vatbaar...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De afloop kennen wij: broeder Moesker komt met een serieuze reactie, waarna districtsapostel Brinkmann er bij Ruud Vis op aandringt daar níet op te antwoorden.

(...)


Uit: Bericht op "Za 28 Nov 2015, 11:56"
@all

Over de meest beproefde nieuw-apostolische foltermethode...
  • :shock:
    BakEenEi schreef:(...)
    Helaas echter heeft de praktijk uitgewezen dat (ook) het internationale kerkbestuur op dit punt de ingekomen stukken stelselmatig inhoudelijk onbeantwoord laat. Vragenstellers worden namelijk geconfronteerd met een wáár "ontmoedigingsbeleid". Een onderdeel van dit beleid is het enkel beantwoorden van een vraag met een wedervraag! Ook daarvan zijn voorbeelden bekend. Leidinggevenden in de Nieuw-Apostolische Kerk aan wie op enig moment kennelijk niet de meeste hoogachting wordt bewezen, bejegenen vragenstellers als "levend opgebaarde geestelijke doden". Als het nóg kernachtiger kan worden uitgedrukt, is bij voorkeur zelfs dat laatste hier van toepassing. Een logische reactie vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk is daarop: als u het beter weet of het beter kan krijgen, verlaat u deze kerk toch eenvoudig?

    Ja ja. Wie na 30, 40, 50 of 65 jaar trouwe dienst een aantal brandende vragen heeft, treft aldus het noodlot - want vragen, kritische vragen; die leg je in de Nieuw-Apostolische Kerk niet voor aan een "hogere verantwoordelijke leidinggevende". Welnee, "richt je toch vol vertrouwen in je gebeden tot God. Antwoordt Hij vervolgens niet, ga dan bij jezelf te rade waar dat aan ligt, en kom je er onverhoopt op die manier niet uit, vraag in dat geval gerust aan 'de dienaren' om hun voorbede." Zó ongeveer worden in deze kerk alle serieuze problemen ontweken. Dienaren behoor je niet lastig te vallen met vragen. Dienaren moet je ondersteunen - in je gebed, met je geloofsoffer, door ze na te volgen; door méé te werken. (...) De dienaren staan immers "in de nauwste verbinding" tot hun "zegenaars". Zegenaars in de Nieuw-Apostolische Kerk zijn alle ambtsdragers met een hoger ambt dan aan iemand zelf eventueel "is toevertrouwd". Kinderen Gods vormen op deze wijze als het ware een piramide met de zielen zonder ambt en dus zonder enig ambtsvermogen onderaan, onder wie alle gelovigen van het vrouwelijke geslacht omdat dezen niet in aanmerking komen voor een geestelijke bediening. Dezen tezamen "ondersteunen" al hun zegenaars oftwel de dienaren; de ambtsdragers. Van elke dienaar met een opvolgend hoger ambt wordt verlangd dat hij (!) in de allereerste plaats diens "directe zegenaar" "ondersteunt" want elke "lagere dienaar" is diens "directe zegenaar" tot hulp gegeven. Op deze "door God gewilde wijze" functioneert in de Nieuw-Apostolische Kerk "het ambtslichaam", en het ambtslichaam dient ervoor om Gods kinderen de weg te wijzen naar het hemelrijk. Samengevat: wie in het hemelrijk wil komen, moet zich vereenzelvigen met de nieuw-apostolische geloofsleer. En wie "in de broederkring" dienen wil, dus "zegenaar" wil zijn, wordt geacht van de laatste wijzigingen in deze geloofsleer op de hoogte te zijn. Het punt is namelijk dat de nieuw-apostolische geloofsleer continu aan verandering onderhevig is...

    Stel, je bent geen "zegenaar", maar je hebt wél wat te vragen en het ligt vermoedelijk heel gevoelig. Dan spreek je erover met je huispriester. Maar stel, je komt er niet uit. Dan bespreek je het met de voorganger in je gemeente. Opnieuw kom je er niet uit. Dan bespreek je het met "de Oudste". Alwéér geen bevredigend antwoord. Dan bespreek je het normaalgesproken met "de Opziener". Met hetzelfde resultaat. Dan bespreek je het met "de Apostel". Idem dito. Dan bespreek je het met "de Districtsapostel". Ook hij helpt je niet verder. Dan leg je het herhaaldelijk (!) voor aan "de Stamapostel". Via een persvoorlichter ontvang je vervolgens één nietszeggende reactie. Hierbij spreek ik trouwens uit mijn persoonlijke (uitgebreide) ervaring!!
    "Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

    Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
    Néé, dus. In de Nieuw-Apostolische Kerk zal men dan vermoedelijk denken: dan deugt er vast iets niet aan die persoon. Want "de Oudste", "de Opziener", "de Apostel", "de Districtsapostel" of niemand minder dan "de Stamapostel"; dat zijn toch de allerhoogste zegenaars? Die hebben toch de "Leidraad dienen en leiding geven" uitgevaardigd; ja, de inhoud ervan hebben zij zelfs rechtstreeks uit Gods hand ontvangen! Bij hen ben je toch "veilig in Jezus' armen"? Néé, dus. Néé, néé!!

    O, zal men dan vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk wel veronderstellen: dan handelt diegene nu puur uit wrok - zo iemand is dóór en dóór gefrustreerd; één en al rancune.

    Ja ja. Is trouwens onder het lezen iemand hier iets opgevallen? Nee? Werkelijk niet? Laat ik maar geen hint geven doch meteen ophelderen wat er hier tussen de regels door naar voren is gekomen! De zaken zijn hier namelijk volledig op de kop gezet!! In de Nieuw-Apostolische Kerk komt "dienen" immers neer op "heersen". Er werden rangen en standen ingevoerd zodat er nota bene weer sprake is van "horigen en lijfeigenen". De meeste van Zijn kinderen zouden geen dienaren zijn en beslist niet tot zegen zoals een echte "zegenaar". "Hogere dienaren" die in Zijn werkelijke werk pertinent niet bestaan, gedragen zich bazig en inhalig; ja, zelfs hovaardig. Men betaalt zichzelf uit als universitaire docenten, of nóg hoger!! Zielen die het in hun geestelijke nood uitschreeuwen van de pijn, op het Internet zelfs, bekijken het maar. Ze hadden stil moeten zijn en onder alle omstandigheden in de Nieuw-Apostolische Kerk dankbaar!! Vgl. 1 Tess. 5: 18. Vragen hoor je niet te stellen want als God voor jou een antwoord heeft, komt Hij daar op Zijn tijd zelf wel mee.

    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 26 Okt 2010, 17:00" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"
    Zie ook het bericht op "Ma 26 Jan 2015, 14:54" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
  • :shock:
    BakEenEi schreef:(...)
    Terwijl ik de afgelopen week maar weer even de geschiedenis indook, kwam ik de onderstaande ambten c.q. "aanwijzingen" tegen:
    • onderdiaken
    • diaken
    • priester
    • verzorger
    • voorganger
    • gemeente-evangelist
    • herder
    • gemeente-oudste
    • districtsevangelist
    • districtsoudste
    • opziener
    • apostelhelper
    • apostel
    • districtsapostelhelper
    • districtsapostel
    • stamapostelhelper
    • stamapostel
    Het zijn er ooit nog wel meer geweest, maar tóch. Bij elk opvolgend ambt valt het vorige ambt als het ware in het niet - want zo werkt het in de Nieuw-Apostolische Kerk. Bovendien doet het ertoe, gezien de volgorde van binnenkomst (vanuit de consistorie) in een kerkzaal, hoe lang men een ambt draagt. Je bent in het "werk Gods" voornamer naarmate je dan verder voorop loopt. Was het echter maar zo, dat dan ook de liefde van God in iemand méér werkelijkheid is geworden. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn. Zij, die het meest gewiekst weten om te gaan met alle tegenstellingen, die de nieuw-apostolische geloofsleer oproept ten opzichte van het Evangelie van Jezus Christus; dat zijn in deze kerk tegenwoordig de koplopers. Gladde praters veelal. Politici. Onbenaderbaar voor serieus overleg. Vandaar alle opgeworpen hiërarchische hindernissen om ze te bereiken.

    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 24 Aug 2013, 12:41", in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960"
  • :shock:
    BakEenEi schreef:(...)
    Waar het mij nu speciaal om gaat, ziet u hierboven in het rood. Laat ik het kort toelichten... Wie als "kind van God" (!) in de Nieuw-Apostolische Kerk de "geordende weg" weg bewandelt en daarom een eventuele vraag over het financiële debacle (waarover de alarmerende berichten zich op dit forum nu al een halfjaar lang opstapelen) voorlegt aan de eerst aangewezen kerkelijke ambtsdrager, zal opbotsen tegen een "ondoordringbare laag". Die laag bestaat niet uit zandzakken, gewapend beton, kolen en staal, gepantserd glas of zelfs NBC-wapens, doch uit "zegenaars" die namens God overal het zwijgen toe doen. Eén frons met één wenkbrauw van één "dienaar" die één trede hoger staat op nieuw-apostolische ambtsladder, behoort in de praktijk namelijk al voldoende te zijn om elke geraadpleegde "zegenaar" te doen grijpen naar de meest beproefde nieuw-apostolische foltermethode, namelijk die van het consequent negeren en isoleren van elke belanghebbende.

    (...)

    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "wo 02 maart 2011, 16:13", in de thread "Addergebroed"
    Zie ook het bericht op "Di 10 Nov 2015, 20:16" in de thread "Der Fall Rohn"
Wat is een sekte? Dát is een sekte!

Zie tevens het bericht op "Vr 24 Jan 2014, 19:15" in de thread "Rechtszaak Armin Brinkmann tegen Canities News"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
"Vragen die niet worden beantwoord, blijven openstaan", heb ikzelf nog wel eens opgemerkt wanneer het er in de Nieuw-Apostolische Kerk op neerkwam dat je alleen maar naar "de bekende weg" mocht vragen, of zo!

Zie bij Glaubenskultur-Magazine ook het artikel "Schon die Frage macht es deutlich - Offensichtlich fehlt es der Kirchenleitung immer noch am Verständnis für Dialog" d.d. 03-12-2003 (in te zien zonder abonnement).

(...)


Uit: Bericht op "Ma 13 Jan 2014, 17:35" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
@all

De bovenstaande quote komt uit de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"

(...) Houdt het met al het gejammer en geweeklaag inderdaad niet eens op? Wat bezielt zulke mensen toch? Hebben ze niks beters te doen? Gefrustreerde kippen zijn het, ziekelijk verongelijkt. Bovendien, wat haalt het uit? Als de dienaren zich door zo'n stel negatievelingen laten ophouden, bereiken wij het heerlijke einddoel nóóit!

Ook ik zal wel worden verdacht van een kruistocht tegen de bedevaartgangers die zich haasten om, voordat het nacht wordt, nog het koninkrijk van God te bereiken. Tegen dezulken zou ik willen zeggen: haastige spoed is zelden goed - u draaft door.

Werkelijk, veeleer is het een misdaad tegen de menselijkheid indien slachtoffers aan hun lot worden overgelaten; om aan hun hulpgeroep achteloos voorbij te gaan!!
Redactie schreef:(...)
Met slachtoffers van zinloos geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt in de regel korte metten gemaakt. Gehaaste "zegenaars" die dezulken op "de geloofsweg" hebben aangereden, rijden namelijk niet onmiddellijk door. Ze stappen uit, schoppen en trappen degene die hen blijkbaar in de weg stond in een greppel, en vervolgen dan opgewekt hun weg. Mocht er namelijk na hen een "barmhartige Samaritaan" voorbijkomen, dan valt zo'n slachtoffer in die greppel het minst op.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "zo 27 nov 2011, 15:12", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
De maatschappelijke teloorgang (!) van de Nieuw-Apostolische Kerk viel te voorzien, doch wie bij "zegenaars" aankwam met verbeterpunten, werd straal genegeerd.

Omdat ik in de organisatie al uitgebreid genoeg achter de coulissen had gekeken, luidde ook ik in 2010 de noodklok. Bij een sekte (...) heeft dat doorgaans geen zin, maar bij de Nieuw-Apostolische Kerk? Ook eerder had ik al eens ergens voor gewaarschuwd...
BakEenEi schreef:(...)
Ook districtsapostel De Bruijn was er van tevoren herhaaldelijk én met nadruk (!) op gewezen hoe gevoelig die donkerste dagen uit de kerkgeschiedenis nog altijd liggen bij (nabestaanden van) slachtoffers van dat traumatiserende geweld. Voor zover dat tevens van mijn kant gebeurde, kreeg ik van hem op mijn voorafgaande berichten géén inhoudelijke reactie... Zo had ik op 18 oktober 2007 nog woordelijk aan districtsapostel De Bruijn onder meer het volgende geschreven:
  • "Juist door St.Ap. Leber, in wie ik aanvankelijk alle vertrouwen had, is mij het geloof in de integriteit van de internationale kerkleiding uit handen geslagen. Waarschijnlijk maakt hij op 4 december a.s. diens fatale fout... "
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 28 Jan 2011, 13:48", in de thread "Elders gelezen... "
... maar de "Godsgezanten" zouden zich beroepen op de Statenvertaling waarin staat: "Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node" (Matteüs 9: 12). Dat had ik kunnen weten want had ook de vroegere districtsapostel Gijsbert Pos dat standpunt niet in mijn bijzijn tegen beter weten in tot in den treure gehuldigd?

Niettemin, toen het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" ruim een halfjaar later onder de afvalligen zelfs mij bereikte, wilde ik de schade graag helpen beperken. Dus klom ik dat najaar vastberaden in het toetsenbord...
  • :shock:
    BakEenEi schreef:(...)
    Zojuist kwam ik nog een forumbijdrage tegen van ruim drie jaar geleden (dus nog vóór de zgn. desinformatieavond), destijds bij NAK-Observer:
    Onrust
    « Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

    (...)
    Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

    (...)
    Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?

    (...)
    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 30 Okt 2010, 21:57", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
    Zie aldaar tevens het bericht op "Vr 17 Dec 2010, 15:52", in de thread "(7) Het omslagpunt ligt bij de districtsvoorgangers!"
  • :shock:
    BakEenEi schreef:(...)
    Veel te vaak wordt er door of namens de kerkleiding om "de hete brij" heen gedraaid. In plaats van gesprekken aan te gaan, gaat men deze juist uit de weg. Er mankeert in de Nieuw-Apostolische Kerk werkelijk ontzaglijk veel aan bijv. het vermogen tot zelfreflectie bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" wanneer dezen worden aangesproken op nalatigheid ten aanzien van "gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg", zoals het in artikel 2 van de statuten zo (ongelofelijk) indrukwekkend werd geformuleerd.

    Omdat ik er persoonlijk niet van houd problemen aan te kaarten zonder -als het half kan- ook met oplossingen te komen, raad ik allen die het hier aangaat serieus aan het boek te lezen "Liefdevol oog en open oor" (ISBN 978-90-239-2450-0).

    Het is niet zo dat ik niet langer eraan wil bijdragen om de dialoog op dit forum gaande te houden, maar gezien "de versteende harten" op de achtergrond bij de kerkleiding die niet of nauwelijks met kritiek blijkt te kunnen omgaan, kan ik mijn tijd waarschijnlijk intussen beter gebruiken. Verder vind ik geklungel met offerontvangsten ronduit schandalig. Wat overigens de financiën betreft vind ik dat men met terugwerkende kracht eindelijk volkomen transparant moet willen zijn. De hiërarchische verhoudingen (!) onder dienaren (!) moet onmiddellijk worden afgeschaft, simpelweg te beginnen in Nederland. Op elk hoofd voortaan nog maar één pet!! En vooral nóóit meer rücksichtslos met brutaal een greep in het offerblok een dure advocaat inschakelen die dan dreigbrieven moet versturen naar zielen, met wie er gewoon een menselijk gesprek te voeren valt.

    (...)
    Hoge, nóg hogere en nog véél hogere "dienaren" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland: u zou er verstandig aan doen zich wat minder intensief bezig te houden met de dode materie want de levende have is aan het verkommeren!!!

    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 22 Nov 2010, 20:17", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
    Zie ook het bericht op "Ma 26 Okt 2015, 20:49" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
  • :shock:
    BakEenEi schreef:@all

    "LEAN Thinking" heeft van doen met het continu (!) onder ogen willen (!) zien van alle (!) oorzaken die een beter resultaat van bedrijfsprocessen in de weg staan, en de vastberadenheid daarbij om op een praktische manier (!) meer succesvol te zijn zonder (!) halve maatregelen te treffen.
    Twee voorwaarden om hiermee echt iets te bereiken zijn het durven opbrengen van de "politieke moed" om aan de slag te gaan met een samenhangende visie (!) waardoor er steeds oog blijft voor het geheel (!), en om -tegelijkertijd- zonder zelfbedrog (!) verbeteringen (!) aan te brengen waar zich "zand in de raderen" (!) voordoet.

    De duurzame (!) winstgevendheid sinds de oprichting van het bedrijf bij een bekende Japanse autofabrikant valt goeddeels terug te voeren op de aldus gerealiseerde effectiviteit van onophoudelijk geëlimineerde inefficiënties in de volle breedte (!) van het productieproces. Onbevangen bleef (!) men openstaan voor verbeteringen.

    In hoeverre is een dergelijke realistische (!) visie op de bedrijfsvoering (in combinatie met zielzorg) nu feitelijk tevens aanwezig bij de nieuw-apostolische kerkleiding? Maakt men adequaat werk van "verbeterpunten" in de organisatie? Van alleen maar enkele verbeterpunten, of bij voorkeur van alle? En wat mag dat dan misschien "kosten" c.q. welke destructieve (!) zienswijzen mogen daaraan worden opgeofferd? Of wenst de kerkleiding slechts "met rust te worden gelaten"?!

    Groet,
    BakEenEi


    Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 28 Nov 2010, 15:03", in de thread "LEAN Thinking"
... en tussendoor schreef ik op "ma 15 nov 2010, 22:11" nog een "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" - want achter de schermen wilde niemand luisteren. Zie hieromtrent op het voormalige Forum van Bauke Moesker het bericht op "Vr 12 Nov 2010, 15:01" in de thread "Districtsvoorgangers N.A.K.: een zuiver geweten?"

Opnieuw werd ik met mijn neus gedrukt op de Statenvertaling waarin duidelijk staat: "Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node" (Matteüs 9: 12).

(...) Indien echter juist de zieken zich gezond wanen, is er hopelijk een dokter in de zaal doch, terwijl ik bleef hopen op een wonder, de verwaande kerk was voor de huisarts Gerrit Sepers al uitbehandeld. De prognose: ongunstig. Intussen zijn we vijf jaar verder en staan nog steeds de vragen open, die al in 2010 onbeantwoord waren gebleven. Sterker nog: het aantal vragen nam toe. Ook daaraan gingen de "zegenaars" voorbij, net als aan de zorgen en noden van slachtoffers die zij maken.

Naar verluidt beroepen de hemelbestormers zich op de Statenvertaling, waarin staat: "Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node" (Matteüs 9: 12).

Toch zien de hovaardigen een paar zaken over het hoofd:
  • U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt.

    Uit: Openbaring 3: 17 (NBV)
  • [41] Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. [43] Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” [45] En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.”

    Uit: Matteüs 25 (NBV)
Zelfs op de digitale snelweg laat het plaveisel zich niet onbetuigd:
  • [39] Enkele farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: ‘Meester, berisp uw leerlingen.’ [40] Maar hij antwoordde: ‘Ik zeg u: als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen.’

    Uit: Lucas 19 (NBV)
Dáárom verwerp ik de kritiek van de verwaanden...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Wat is een sekte?

Bericht door willempower »

"Religies zijn van nature geneigd om extremistisch geworden. Mensen denken ten onrechte dat religies van nature goed en vreedzaam zijn. Maar als er te weinig ruimte en aandacht is voor de matigende krachten, kan elke religie extremistisch worden", zegt de Britse godsdienstsocioloog Linda Woodhead.
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

@Tjerk, all,

Zelfs de rubriek op de NAK site "wie,wat,waar" is al onderdeel van het censuur beleid door het NAK
cordon sanitair.
De meeste informatie komt, vanzelfsprekend, van ex-Nakkers en is daardoor
gekwalificeerd als "ongewenst".
Navraag bij het secretariaat waarom de relevante informatie niet wordt gebruikt,
leverde totaal GEEN reactie op!
Daarna zijn enkele fotoos, zonder enige toelichting, subiet verwijderd uit de rubriek!

Ziedaar het sekte (ziekte) gedrag in optima forma.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@all

Ter kennisneming...
De International Cultic Studies Association (ICSA) hanteert de volgende definitie:
  • "Een sekte is een groep of een beweging die grote of overmatige toewijding toont aan een persoon,idee of ding en gebruik maakt van onethische manipulatie of overtuigingskracht en controle, uitoefening door middel van dwingende technieken (bijvoorbeeld iemand isoleren van vroegere vrienden en familie, verzwakken, gebruik maken van speciale methodes om iemands gevoeligheid voor indrukken en onderdanigheid te versterken, van groepsdruk, informatiecontrole, uitvlakken van de individualiteit of kritisch denkvermogen, het bevorderen van totale afhankelijkheid van de groep en de angst die te verlaten), ontworpen om de doelstellingen van de groepsleiders te bevorderen, tot werkelijk of mogelijk nadeel van de leden, hun families, of de gemeenschap."
Bron: http://www.ontmaskermanipulatie.nl/onderwerpen/sekten/
Bent u lid van een extreme groep of bent u dat geweest? Heeft u persoonlijk ervaring opgedaan met dwingende relaties en manipulatie? Of staat iemand waarvan u houdt onder invloed van een dwingende groep of persoon? Dan kunt u best wat goede hulp gebruiken. Of een goed gesprek met iemand die begrijpt waar u mee zit.

Misschien herkent u een van de volgende blokkades om écht om hulp te vragen:

  1. U schaamt zich voor het vertrouwen dat u stelde in de dwingende groep;
  2. u twijfelt of het écht allemaal wel zo erg was en of u zich niet aanstelt;
  3. de mensen met wie u over uw problemen heeft gepraat verwijten u dat u deel uitmaakte van deze groep of relatie. Ze behandelen u als verantwoordelijke of als een labiel persoon. Daardoor voelt u zich niet op uw gemak;
  4. u voelt zich ongemakkelijk om bepaalde zaken te vertellen die gebeurden in de dwingende groep of relatie. U realiseert zich dat de dingen die in uw groep zo normaal leken voor een buitenstaander absurd kunnen klinken;
  5. mensen onderbreken uw verhaal met hun eigen verhaal en ervaringen of met bagatelliserende opmerkingen;
  6. u verwijt zichzelf dat uw geliefde/kind zich aangetrokken voelt tot een dwingende groep of -relatie. U vraagt zich af wat u verkeerd heeft gedaan.

Bron: http://www.ontmaskermanipulatie.nl/activiteiten/opvang/
Bent u benieuwd of uw groep dwingende en manipulatieve elementen heeft? Dan is deze test een goede manier om daar antwoord op te krijgen. De test is volledig anoniem en geeft direct een inzichtelijke uitslag.

Deze test meet uw score op 5 kenmerken van dwingende groepen:

  1. Groepsdruk en -controle
  2. Afhankelijkheid van de leider
  3. Afstand tot de samenleving
  4. Gebruik van intimidatie
  5. Verlies van eigen identiteit


Vul bij iedere vraag uw reactie in.
Let wel: het gaat om hoe u de groep ervaart, niet om hoe de groep objectief is.

Aan het einde krijgt u de score te zien op uw beeldscherm.
De test is volledig anoniem. U hoeft dus geen naam of e-mailadres op te geven.

Vragen:

  1. De band met de groepsleden is veel sterker dan de band met mijn familie en (vroegere) vrienden.
  2. De groep stelt de eigen gedragsregels boven mensenrechten en burgerlijke wetgeving.
  3. Een kritische houding wordt in de groep niet gewaardeerd.
  4. Er is een sterke hiërarchie in de groep, de leiders zijn bijzonder begaafd en toegewijd.
  5. Ik kan me in deze groep ontwikkelen op mijn eigen manier.
  6. De leider van de groep heeft immateriele beloningen (zoals rust, geluk, eeuwig leven etc.) in het vooruitzicht gesteld voor actieve inzet en toewijding.
  7. Ik raak mensen kwijt als ik uit de groep stap, ze zullen me verstoten.
  8. Ik heb veel eigen dromen en verlangens aan de kant gezet door deelname aan deze groep.
  9. Er rust in de groep een taboe op het uiten van eigen behoeften.
  10. Sinds ik bij de groep hoor ben ik contact verloren met vrienden en bekenden. Sommigen hebben mij sterk afgeraden mij bij deze groep aan te sluiten.
  11. Mijn huis of werkplek hangt vol spreuken die mij herinneren aan de groepsopvattingen.
  12. De leiders van de groep respecteren mijn persoonlijke grenzen.
  13. De groep keert zich sterk af van deelname aan de normale samenleving. Er heerst een gevoel van uitverkoren of bijzonder zijn.
  14. De groepsleden staan voortdurend met elkaar in contact. Er is weinig/geen ruimte voor een privéleven.
  15. In de groep is iedereen vrij om zelf te bepalen hoe hij/zij denkt.
  16. De groep verwacht van mij volledige inzet zonder enige terughouding of bedenking.
  17. Gedrag dat niet overeenstemt met de leerstellingen van de groep wordt gezien als zelfdestructief, verraad of zonde.
  18. De groep vind het prima als je intensief contact onderhoudt met je vrienden en familie.
  19. De leider van de groep heeft een bijzondere of goddelijke gave.
  20. We richten elkaar in de groep constant op het hogere doel.
  21. De groep rekent af met groepsleden die niet meer loyaal zijn.
  22. De leiders van de groep dulden geen kritiek.
  23. In de groep is ruimte voor verschillende opvattingen.
  24. Mensen die de groep verlaten worden gezien als zwak en afvallig, contact met hen onderhouden wordt afgeraden of zelfs gestraft.
  25. Ik kan deze groep verlaten zonder schuldgevoel of angst.
  26. De leider weet precies hoe een mens zou moeten leven. Hij/zij is een belangrijke bron van inspiratie voor me.

Een score van meer dan 50% op een onderdeel is hoog. Lagere scores dan 50% zijn niet direct alarmerend, maar toch is het raadzaam om de punten die u heeft aangegeven serieus te nemen. Ook enkele gevaarlijke elementen kunnen storend zijn of verergeren wanneer niemand die herkent en aan de kaak stelt.


Bron: http://www.ontmaskermanipulatie.nl/zelftest/
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:
  • (...)
    10. Naar wie heeft het bestuur de oren laten hangen om broeder Rohn een hak te zetten? Districtsapostel Brinkmann was op zijn zachtst uitgedrukt zelf chantabel.
(...)


Uit: Bericht op "Vr 27 Nov 2015, 16:41" in de thread "Der Fall Rohn"
@all

Zojuist viel mijn oog op het volgende...
Treitercultuur
breekt Tories op

LONDEN Een Britse onderminis-
ter, Grant Shapps, is zaterdag afge-
treden omdat hij als voorzitter
van de Conservatieve Partij klach-
ten over pestgedrag en chantage
door campagneleider Mark Clarke
zou hebben genegeerd. Ook de
huidige partijvoorzitter zal moge-
lijk zijn functie neerleggen. Een
21-jarige Conservatief pleegde on-
langs zelfmoord nadat hij lange
tijd door Clarke zou zijn gekoei-
oneerd.

De regeringspartij heeft geprobeerd de
crisis rond de zelfmoord te bezweren
door Clarke voor het leven te schorsen,
maar Britse media onthulden dat deze
campagnevoerder van hogerhand
werd beschermd
. (...)

Bron: De Volkskrant, maandag 30 november 2015, rubriek Ten Eerste, pagina 6
Onwillekeurig werd ik hierdoor herinnerd aan "Der Fall Rohn", waarbij de districtsapostel Armin Brinkmann natuurlijk niemand schorste omdat hijzelf niet geschorst wilde worden indien onverhoopt aan het licht zou komen hoe hij zich al in 2007 had vergaloppeerd met 10 miljoen euro. In dertien maanden (!) zou dit bedrag zich laten verdubbelen, zo had hij zich laten wijsmaken. Hoewel zijn beslissingsbevoegdheid bij de kerk in voorkomende gevallen niet verder reikte dan tot € 500.000, speelde hij desondanks eigenmachtig maar liefst een twintigvoudig bedrag daarvan in handen van een internationale oplichtersbende. Door publiciteit in Engeland kwam dit in februari 2012 alsnog uit. Prompt verleende stamapostel Wilhelm Leber de gewenste rugdekking aan kameraad Brinkmann. Ook dat had zo zijn redenen.

Zo gezegd, zo gedaan. Alleen, wie a zegt, moet ook b zeg­gen, maar dat zouden wij met zijn allen weten. De bedoeling was ongetwijfeld dat ieder ernaar zou gissen. Driest moet er op zijn gegokt dat slechts een enkeling het zich kon indenken dat hier stiekem een aantal kopstukken van hogerhand in bescherming werd genomen.

Naar mijn vaste overtuiging is het conflict tussen broeder Rohn en het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland voornamelijk zó uit de hand gelopen...

Omdat met terugwerkende kracht ook de stamapostel in opspraak zou komen, speelt geld in deze kwestie voor het internationale kerkbestuur geen enkele rol meer.

Ondertussen laat men schaamteloos iedereen wegkwijnen die daarvoor moet bloeden. Met slachtoffers van machtsmisbruik hebben de "zegenaars" géén compassie.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:@all
  • Aan: De gekostumeerden

    Ik ben achtergelaten
    als een onwillig werking in hun handen

    Ik deed er niet meer toe
    vonden zij

    Nu riep hun plicht ze
    want er waren nog landen
    en volken
    en daar wisten de mensen nog niet

    van het bestaan van hun kerk


    Afz.: Iemand, maar dat doet er verder niet toe
Groet,
BakEenEi


Bron: http://samenapostolisch.nl/phpbb3/viewt ... =471#p1347
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20.30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Onwillekeurig werd ik hierdoor herinnerd aan "Der Fall Rohn", waarbij de districtsapostel Armin Brinkmann natuurlijk niemand schorste omdat hijzelf niet geschorst wilde worden indien onverhoopt aan het licht zou komen hoe hij zich al in 2007 had vergaloppeerd met 10 miljoen euro. In dertien maanden (!) zou dit bedrag zich laten verdubbelen, zo had hij zich laten wijsmaken.

(...)
Ondertussen laat men schaamteloos iedereen wegkwijnen die daarvoor moet bloeden. Met slachtoffers van machtsmisbruik hebben de "zegenaars" géén compassie.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 30 Nov 2015, 12:28"
@all

Ik herinner mij in deze samenhang ook het onderstaande...
Redactie schreef:(...)
Op woensdag 25 augustus 2010 sprak ik een bestuurslid van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, waarbij één van mijn eerste vragen was: "Kent u broeder Moesker?" Alleen van naam, zo begreep ik. Kennelijk probeert men niet op constructieve wijze met elkaar "on speaking terms" te geraken, was namelijk vaak mijn gedachte geweest wanneer ik de site http://apostolischekritiek.nl/ bezocht. Deze website was immers al jarenlang in de lucht. Waarom was er géén gehoor gevonden voor werkelijk de meest serieuze problemen, die nu -schijnbaar uit geestesnood (!)- geëtaleerd werden op het Internet? Ik informeerde hier dus naar bij dit bestuurslid want per slot van rekening handelde het over aangelegenheden die de "zorgplicht" van plaatselijke dienaren logischerwijs te boven gaan. Kortom, ik drong er op aan om met broeder Moesker contact op te nemen. Hij is toch ook altijd nog lid van de kerk?!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 05 Dec 2011, 23:02", in de thread "Dat het uw ziel goed gaat weet ik" (3 Joh. 1: 2, NBV)
Redactie schreef:(...)
Toen op 25 augustus 2010 het bewuste gesprek plaatshad (zie het bovenstaande bericht), deed ik nog helemaal niets aan het fenomeen http://apostolischekritiek.nl/, behalve dan dat ik een paar keer -op verzoek van broeder Moesker- iets voor de website had geschreven. Hiervan had ik het kerkbestuur trouwens destijds per e-mail op de hoogte gesteld want in feite begreep ik al nooit waarom vragen onbeantwoord moesten blijven. Vragen nog wel die bovendien het meest van doen hadden met zielzorg! Uiteraard werden op dat vlak ook míjn brandende vragen nimmer bevredigend beantwoord. Vandaar dat het voor mij duidelijk was wat er hier speelde: men communiceert simpelweg niet als naasten op ooghoogte, wat natuurlijk alles te maken heeft met de aan gelovigen opgelegde -verwerpelijke- gezagsstructuren in de Nieuw-Apostolische Kerk.

Nadat ikzelf mijn "vrijmoedigheid" binnen de muren van de Nieuw-Apostolische Kerk eerst nog zo'n 20 jaar lang niet had "weggeworpen" (vgl. Hebreeën 10: 35, SV-J), was het klimaat door toedoen van stamapostel Leber gaandeweg dusdanig verstikkend geworden dat ik de kerk in 2007 inmiddels was ontvlucht. Niettemin hield ik contact met degenen die mij dierbaar zijn. Per slot van rekening was ik ook ruim veertien jaar werkzaam geweest op het bureau van de Centrale Administratie, waar ik de financiële boekhouding deed. Dan heb je een bepaalde ervaring opgedaan, waar anderen nog wel eens wat aan kunnen hebben. Daarbij komt dat het in mijn geval niet de ervaring betreft van een eendagsvlieg. Maar ik proefde grote afstandelijkheid. Ik had er geen idee van, waar dit aan kon liggen. Toch probeerde ik bepaalde zaken aan te kaarten.

Nog geen maand na mijn gesprek met het betreffende bestuurslid op 25 augustus 2010 begaf ik mij op een ochtend naar Arnhem. Er zou daar nieuwbouw zijn gepleegd en met die nieuwbouw was het uitgelopen op een fiasco, of zo. Omdat degenen die mij hierover in die periode meer dan eens hadden opgebeld, er zo op aandrongen, ging ik uiteindelijk kijken. Wat zou er te zien zijn? Welnu, dat was toen snel bekeken: een onrendabel leegstaand complex. De conclusie was derhalve vlot getrokken: onverantwoorde financiële verliezen! (...) Heeft dit nu iets van doen met zielzorg? Spijtig genoeg wel, ja. In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt namelijk alles bekokstoofd en beslist door broeders met "hoge" geestelijke bedieningen, wat verkeerd is. Gaan zij zakelijk in de fout, dan is het eerste wat daaronder binnen de kerk te lijden heeft: zielzorg.

Vandaar dat er op het ogenblik bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland alleen al van onbehoorlijk bestuur (!) dient te worden gesproken doordat broeders, die rechtstreeks betrokken zijn bij de zakelijke ellende rond met name Eimersstaete, uitgerekend óók degenen zijn die bij dit kerkgenootschap leiding geven aan zielzorg. In elke gezonde bedrijfssituatie hoor je dan -op zijn minst tijdelijk- door anderen te worden waargenomen. Niet dus bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Daar kán alles maar en daar mág ook alles maar - en niemand die er wat van durft (!) te zeggen, bang als men is voor sancties. Sancties van de "zegenaars" nota bene. Spreken wij hier nog van een voorbeeldige christelijke geloofsgemeenschap, of kan er eindelijk eens nuchter worden vastgesteld dat misschien wel het fascisme opnieuw heeft toegeslagen?!

Zie in dit verband verder het bericht door BakEenEi op "di 25 okt 2011, 12:25" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding".

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 06 Dec 2011, 08:26", in de thread "Dat het uw ziel goed gaat weet ik" (3 Joh. 1: 2, NBV)
Waarom sprak men niet met Bauke Moesker? Daarvoor kan er m.i. maar één reden zijn: het stond al vast wie er exclusief in bescherming zouden worden genomen!

Groet,
TjerkB :shock:


Naschrift
Waarom echter zou het desondanks geen nut hebben om een zaak ook eens te bezien vanuit de positie van een naaste die schijnbaar door een donkere bril kijkt?
Bauke schreef:(...)
De lieve God spreekt nu toch al door duidelijk te laten zien dat hij zijn handen van de NAK heeft afgetrokken? Hij is allang verdrongen door de God Mammon. Of zo u wil door de Familie Bischoff.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 14 Mrt 2009, 18:26", in de thread "vragen over Historische onderwerpen"
Misschien valt er op het vlak van zielzorg wel een wereld te winnen als je als "hogere verantwoordelijke leidinggevende" niet alleen begaan bent met dienstwilligen.

Maar wat gebeurde er ruim twee maanden later daarentegen? Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker het bericht op "Za 03 Dec 2011, 14:39" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk". Het kerkbestuur liet een advocaat aan Bauke Moesker een aangetekende dreigbrief toezenden! Zie verder mijn bericht op "Za 28 Nov 2015, 11:56". Ik vind zoiets volstrekt immoreel; zowel een kerkgenootschap als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) onwaardig. Wat daar nog bij komt is dat stamapostel Leber juist bij herhaling uitdrukkelijk en ondubbelzinnig ertoe had opgeroepen om voor iedere ziel te vechten:
Redactie schreef:(...)
Het is navrant om in dit verband te moeten herinneren aan de oproep in 2006 van stamapostel Leber om voor iedere ziel te vechten. In eerste instantie kwam dit thema aan de orde tijdens een dienst voor ambtsdragers in Wiesbaden (zie onder), maar later tevens bij diverse andere gelegenheden, zoals op zondag 23 april 2006 in Karlsruhe toen aan districtsapostel Saur ambtsrust werd verleend:
  • NAKI nieuws

    Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
    12.03.2006
    Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

    Er zijn ongeveer 30.000 ambtsdragers werkzaam in de Europese gebiedskerken van de Nieuw-Apostolische Kerk. Op zondag 12 maart 2006, hield de kerkleider (Stamapostel Wilhelm Leber), een bijzondere kerkdienst. De vrouwen van de ambtsdragers waren hierbij uitgenodigd.

    De kerkdienst werd vanuit de kerkgemeente Wiesbaden naar 534 Europese gemeenten per satelliet uitgezonden. Ontvangstplaatsen in Albanië, Kosovo, Finland of Libanon waren evenals de "traditionele" gebieden in Europa aangesloten (van Engeland tot Spanje, van de Tjeschische Republiek tot Frankrijk). Stamapostel Wilhelm Leber nam als uitgangspunt voor deze dienst het woord uit Kolossers 2:1-2: "Want ik wil, dat gij weet, hoe groot een strijd ik heb om u, en om degenen, die te Laodicéa zijn, en allen, die mijn aangezicht in het vlees niet gezien hebben, opdat hunne harten vertroost worden, tezamen verbonden in liefde, tot allen rijkdom der volkomen zekerheid van inzicht, om te kennen de verborgenheid Gods, des Vaders, en van Christus."

    Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degenen die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan. De Districtsapostelen Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen), Jean-Luc Schneider (Frankrijk), Wolfgang Nadolny (Berlijn, Brandenburg) und Karlheinz Schumacher (Noord-Duitsland) dienden mee.

    Na de kerkdienst las de internationale kerkleider een standpunt voor met betrekking tot het thema "huwelijk". Hij zei onder andere dat het onderhouden van een huwelijk een grote mate van verantwoordelijkheid vereist. Men moet echter ook onderkennen dat er een einde aan het huwelijk kan zijn, aldus de Stamapostel. Beide partners moeten in zulke gevallen met zielzorg begeleid worden.

    Bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/13948/
Met leedwezen stellen wij vast dat er van dit thema sindsdien bitter weinig terecht is gekomen, niet in de laatste plaats ook in Nederland.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 23 Feb 2011, 20:05", in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' "
Zie ook mijn bericht op "Vr 20 Nov 2015, 15:28" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Dus: vóór iedere ziel vechten - niet tégen betrokkenen. Toch maakte Bauke Moesker dat tot mijn stomme verbazing opeens mee. Toen men daarbij ook nog in de offerkist had gegraaid om hem schrik aan te laten jagen door een advocaat, lag mijn conclusie voor de hand: dit kerkbestuur gedraagt zich als een bende criminelen!

Kerkelijke ambtsdragers die dan zich uitgeven voor "dienaren, zegenaars, Godsgezanten, hogere verantwoordelijke leidinggevenden" en wat dies meer zij, LIEGEN.


N.B.
Die Sprache der Gnade

Gnade war ein weiterer Punkt, den der Stammapostel deutlich ansprach: "Wir kommen jetzt nicht zum lieben Gott und sagen: ‚Hast du gesehen, was ich schon alles für dich gemacht habe? Hast du gemerkt, wie viele Opfer ich schon für dich aufgebracht habe?’ Nein, wir kommen ganz demütig zum Herrn Jesus und sagen ihm, bitte schenk mir deine Gnade."

Dass die Beziehung zum Nächsten dabei ebenso wichtig sei, wurde anschließend deutlich: "Wir wollen auch mit unserem Nächsten mit der Sprache (…) der Gnade sprechen. (…) Lasst uns immer bereit sein zur Versöhnung, immer wieder dem anderen die Hand entgegen strecken. Und wenn es fünfzig Mal nicht funktioniert hat, machen wir es einundfünfzig Mal."


Bron: Artikel "Stammapostel Schneider in Oslo" d.d. 02-12-2014 op de website van de Neuapostolische Kirche Norddeutschland
Zie ook het bericht op "Ma 16 Feb 2015, 19:09" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

@Tjerk, all,
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Zoek de verschillen zou ik de nog volgenden NAK'ers willen aanraden.
Zeven kenmerken van valse profeten (Jeffrey Schipper-Christelijk Informatie Platform)

"Niemand verrijkt de hel meer dan valse profeten. In ieder tijdperk in de menselijke geschiedenis zijn ze er geweest. Altijd zijn ze een plaag geweest met het verspreiden van valse waarheden." Omdat omstandigheden altijd kunnen veranderen, maar de methoden van valse profeten altijd blijven, stelde pastor Tim Challies zeven kenmerken samen waaraan men een valse profeet kan herkennen.

Valse profeten willen mensen behagen
Wat zij leren zal het oor van mensen meer plezieren van hun hart. Ze prikkelen hun volgelingen door middel van hielen likken. Valse leraren behandelen heilige zaken met humor en slordigheid in plaats van in eerbied en ontzag. Dit staat in schril contrast met ware leraars van het Woord die zich tegenover God verantwoordelijk voelen en Hem willen behagen in plaats van mensen. Paulus zou zeggen: 'Maar, zoals wij door God beproefd zijn om ons het Evangelie toe te vertrouwen, zo spreken wij, niet om mensen te behagen, maar God, Die onze harten beproeft' (1 Tess. 2:4).

Valse profeten bewaren hun kritiek voor Gods trouwste dienaren
Valse leraren bekritiseren diegenen die het ware Evangelie onderwijzen. Hun scherpste kritiek bewaren ze voor hen die het meest trouw blijven aan de Bijbelse boodschap. Dit zien we in de Bijbel op diverse plaatsen terug, zoals Korach die zich keerde tegen Mozes en Aäron (Numeri 16). Ook Paulus' bediening werd bedreigd en ondermijnd door critici (2 Kor. 10:10). Tot op de dag van vandaag blijven valse leraren Gods trouwe dienaren vermanen en kleineren.

Valse profeten onderwijzen hun eigen wijsheid en visie
Dit was zeker het geval in de dagen van Jeremia, toen God zei: 'Die profeten profeteren vals in Mijn Naam. Ik heb hen niet gezonden. Ik heb hun geen opdracht gegeven en Ik heb niet tot hen gesproken. Zij profeteren u een leugenvisioen, waarzeggerij, holle praat en bedrog van hun eigen hart' (Jer. 14:14). En ook vandaag de dag spreken valse leraren louter dwaasheid in plaats van de diepe, rijke wijsheid van God te onderwijzen. Paulus wist dat 'er een tijd zal komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten' (2 Tim. 4:3).

Valse profeten missen de kern en focussen zich op kleine details
Jezus waarschuwde in Zijn tijd voor een tendens onder valse leraren: 'Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten.' Valse profeten vergroten kleine opdrachten uit en negeren de grote opdrachten. Paulus waarschuwde Timotheüs voor iemand 'die verwaand is en niets begrijpt, maar tegelijkertijd een ziekelijke neiging heeft tot twistvragen en woordenstrijd. Daaruit komen voort: afgunst, ruzie, lasteringen en kwaadaardige verdachtmakingen, voortdurend geruzie van mensen die een verdorven gezindheid hebben en beroofd zijn van de waarheid, omdat zij denken dat de godsvrucht een bron van winst is' (1 Tim. 6:4-5).

Valse profeten verbergen hun valse leer achter welsprekende toespraken, wat lijkt op indrukwekkende logica
Zoals een prostituee make-up en parfums gebruikt om zichzelf aantrekkelijker te doen lijken, probeert een valse profeet zijn godslasteringen en gevaarlijke doctrine te verbergen achter krachtige argumenten en welsprekend taalgebruik. Hij biedt zijn toehoorders een giftige pil bedekt in goud aan. Hoewel het mooi en waardevol kan lijken, is het in werkelijkheid dodelijk.

Valse profeten zijn meer bezig met anderen overtuigen van hun gelijk dan het helpen van anderen
Dit was één van Jezus' waarschuwingen tegenover religieuze leiders in Zijn tijd: 'Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reist zee en land af om één proseliet te maken, en als hij het geworden is, maakt u hem een kind van de hel, dubbel zo erg als u' (Mat. 23:15). Valse leraren zijn er uiteindelijk niet om levens en zielen te redden, maar om anderen te overtuigen en volgers te winnen.

Valse profeten misbruiken hun volgelingen
Petrus waarschuwde voor dit gevaar met de volgende woorden: 'Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf. (...) En zij zullen u door hebzucht met verzonnen woorden uitbuiten' (1 Petr. 2:1-3). Ze misbruiken hun volgers omdat ze hebzuchtig zijn en verlangen naar wereldse rijkdommen. Valse leraren zijn vooral bezig met hun eigen goederen en niet met die van de ander. Zichzelf vinden ze belangrijker dan het redden van verlorenen.
Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”