Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
"De Nieuw-Apostolische Kerk bevindt zich in een transitie", zo gaf ik het aan op 3 maart 2011 via het voornoemde forum. Het blijkt namelijk dat het internationale kerkbestuur allang begreep dat zij haar gezag in de organisatie op langere termijn niet zou weten te handhaven. Nog één enkele generatie, moet men hebben gedacht, en dan is de tijd ongetwijfeld rijp voor iets heel nieuws, althans "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis". Een soort van EO-metterdaad, maar dan vooral voor de Bühne.

(...)


Uit: Mijn bericht op "za 07 dec 2013, 13:24" in de thread "Wát is er gaande?"
@all

Zie onder het gebrachte heuglijke nieuws van 29 oktober jl.: "Stammapostel Wilhelm Leber ist Schirmherr von NAK-karitativ" ...
... want als het gaat om windowdressing en dergelijke, dan ben je bij de godenzonen aan het juiste adres. Althans, in theorie. In het bericht hierna volgt de weerbarstige praktijk!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21.00 uur]


@all

Het uitgebreide verzoekschrift d.d. 27-11-2013 van broeder Olaf Wieland (11 pagina's), gericht aan Herr Dr. Wilhelm Leber in diens hoedanigheid van beschermheer van NAK- karitativ (niet te verwarren met "das Missionswerk der Neuapostolischen Kirche Süddeutschland") ...

  • NAK-karitativ ist ein Hilfswerk der Neuapostolischen Kirchen Deutschlands,
    das selbständig oder in Zusammenarbeit mit Kirche und kompetenten Partnerorganisationen sowohl Projekte initiiert als auch Einrichtungen fördert,
    damit Menschen sicher und in Würde leben können.


    Bron: http://www.nak-karitativ.de/
... wimpelt de vermeende weldoener simpelweg per e-mail af met alvast diens kerstboodschap:
Bravo!
De geadresseerde beschermheer nam kennelijk nog niet eens de moeite om de ingekomen correspondentie door te sturen naar degene die er volgens hem bij NAK-karikativ wél over gaat. Wat een Herzensbildung.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S. De brief van Olaf Wieland staat inmiddels in de Gastenrubriek op dit Forum. Zie het bericht op "zo 08 dec 2013, 20:34"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

@all

Even een persoonlijke noot bij dit onderwerp.

Mij staat namelijk correspondentie bij tussen een gemeentevoorganger en het (landelijke) nieuw-apostolische kerkbestuur, waarbij het er -in de jaren '80- om ging dat via de locale Raad van Kerken het verzoek was binnengekomen om mee te doen aan een grote inzamelingsactie voor een goed doel. In de kerkgebouwen ter plaatse zouden posters worden opgehangen welke de gelovigen opriepen om op een bepaalde zondag gul te geven bij de speciale collecte via deze locale Raad van Kerken voor het bewuste goede doel. "Lieve apostel, wat wilt u nu dat ik doe?" (...) Ook omdat dit goede doel en het bijbehorende makkelijk te onthouden gironummer in de media al veel aandacht kregen met het oog op ieders (fiscaal aftrekbare) giften, kreeg de voorganger als antwoord dat de kerkleiding het niet zo verstandig vond om gemeenteleden vanuit een soort van hoger geweten, dat bij de geestelijkheid zou berusten, als het ware te pushen om eventueel twee keer in de portemonnee te tasten. En bovendien: welke actie wordt op deze manier de volgende, of misschien juist niet - omdat de geestelijkheid zich dan onvoldoende vrij voelt om haar volgelingen opnieuw te bevoogden? (...) Ik begreep het dilemma van de voorganger maar nu ook het dilemma van het geraadpleegde kerkbestuur!

Maar ja, de tijden bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk veranderen. Ikzelf vind dat geestelijken in deze kerk zich het best tot zielzorg kunnen beperken. Ik regel ondertussen mijn privé-besognes liever zelf.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

@all

Iets anders is nog het volgende. De organisatie van de Nieuw-Apostolische Kerk is zo opgezet dat alleen "hogere dienaren" (vanaf het ambt van opziener) bestuursfuncties kunnen krijgen. Nagenoeg alles waarover besluitvorming nodig is, is hierdoor "een zaak voor de dienaren" geworden, en wel -om precies te zijn- voor de "allerhoogsten". Hun ambtsvoorgangers hebben dat ooit zo gewild en het ook voor elkaar gekregen.

Verder hebben die "allerhoogsten" zich op het standpunt gesteld:
  1. dat exclusief in hun geledingen de apostelen moeten worden gezien als waarachtige "boden van Jezus Christus", zoals eertijds de apostelen die Jezus zelf heeft aangewezen;
  2. dat het momenteel de internationale Nieuw-Apostolische Kerk is, welke hét verlossingswerk belichaamt van de Schepper van hemel en aarde en dat geestelijke bedieningen zijn voorbehouden aan mannen;
  3. dat christenen daarom de tienden, hun dankoffers en wat er verder nog aan financiële bijdragen van ze wordt verlangd, aan de Nieuw-Apostolische Kerk moeten schenken;
  4. dat in beginsel alleen de aangesloten leden, dus zij die de wil van God erkennen bij de exclusieve uitgifte binnen de Nieuw-Apostolische Kerk van minstens het sacrament van het Heilig Avondmaal en dat van de Heilige Verzegeling, kinderen -en dus erfgenamen- van God zullen zijn;
  5. dat kerkelijke ambtsdragers met een "lager" ambt dan opziener en alle overige aangesloten leden in bestuurlijk opzicht geen medezeggenschap van enige betekenis behoeven te krijgen, behalve districtsvoorgangers;
  6. dat "het recht van agenda" in de organisatie berust bij de stamapostel en de districtsapostelen - zij alleen beslissen welke onderwerpen relevant zijn voor besluitvorming, op welk gebied dan ook;
  7. dat het de aangesloten leden "uiteraard" vrij staat om vragen te stellen en opmerkingen te maken, maar dat de kerkleiding niet verplicht is om te antwoorden, laat staan om überhaupt over "bestuurlijke aangelegenheden" te informeren.
Over de gekunstelde figurantenrol van de districtsvoorgangers handelt de onderstaande quote:
Redactie schreef:(...)
De kerstboom moest dus als het ware worden opgetuigd. Niet speciaal van God, maar van sommigen die eraan toe waren een clubje te beginnen met -hoe kan het anders (?)- zichzelf in het bestuur. Al gauw kwamen er mensen bij en die begrepen dat er geld nodig was om de onkosten te bestrijden. Ondertussen verdienden de bestuurders er een goed belegde boterham aan. Af en toe gingen ze langs de notaris om de zaken een officieel tintje te geven. Ze lieten zichzelf nu ook als kerkvorsten bejegenen. Als hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk. Enzovoort. Dan heb je natuurlijk wel wat te melden. Welnu, dat hebben de gelovigen geweten! Werkelijk alles werd er uit de kast gehaald. De gedigitaliseerde voorportalen liggen vol met de fotoalbums ervan, al zie je dan wel opvallend veel dezelfde gezichten.

Aldus geschiedde het destijds dat er een herderlijk schrijven uitging, gedagtekend "Santpoort, 21 februari 2010". Voor de districtsvoorgangers met name begint hierdoor een aantal bijkomende aspecten op te spelen.

In tegenstelling met de positie van functionarissen in het bestuur, doen districtsvoorgangers hun werk doorgaans onbezoldigd, hoewel daarin verandering kan zijn gekomen toen op 8 juni 2009 de districtsoudste Nico Klene en de districtsevangelist Vis door apostel Peter Klene werden aangesteld in allerlei bestuurs- en directiefuncties binnen diverse vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ineens opgerichte B.V.'s en stichtingen. Zie ook het redactionele bericht op "wo 07 dec 2011, 17:37" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering". Hoe dan ook; ingevolge de statuten zijn de districtsvoorgangers belast met een duidelijk omschreven bestuurlijke verantwoordelijkheid:

(...)
Districtsvoorgangers, u bent de zwakste schakel.

(...)


Uit: Bericht op het forum van Bauke Moesker op "Za 07 Jan 2012, 15:33" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Wie zich níet wenst te realiseren dat er op bovenbeschreven wijze door zelfbenoemde kerkbestuurders van het werk van God een dictatuur werd gemaakt, is bij de Nieuw-Apostolische Kerk aan het juiste adres...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

@all

Wat wij hier zien is uiteraard hoe een -met vereende krachten tot stand gebrachte- bureaucratie tot excessen leidt. Iemand vraagt om compassie en dan mag de boot met hulpeloze vluchtingen blijven dobberen.

Ondertussen verschanst de Betonkopf in kwestie zich in een landelijk gelegen bescheiden optrekje...
... in z'n prive-zwembad en trekt hij elke dag net als Dagobert Duck een baantje tussen de miljoenen goudstukken, in familiekring door de jaren heen verdiend aan de Neuapostolische Kirche. Hoezee in de gloria.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
... een -met vereende krachten tot stand gebrachte- bureaucratie ...

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "di 10 dec 2013, 11:32"
@all

Alles goed en wel, maar die hele godgeklaagde bureaucratie is dus nimmer met kracht bestreden. Wie achteraf zegt "Wisten wij veel?" (...), gaat met zo'n onbenullige opmerking al meteen twee keer in de fout. In de eerste plaats gaat het er nu niet om wat overigens "hullie en sullie" zouden hebben geweten, doch "Wat kon ik bij mijn volle verstand ondertussen zélf hebben geweten?" c.q. "Wat had ik mij móeten realiseren?!" Het is gewoon laf om te pas en te onpas een soort van collectieve slachtofferrol aan te nemen, alsof de geschiedenis van de mensheid nooit wat zou hebben geleerd; alsof "wij" "immers" met z'n allen "uit genade" zo fijn "in de navolging" stonden. En in de tweede plaats, "blauäugig" als "we" geacht werden te zijn; wie zich door "dienaren", óók al onnadenkend (!) opererend vanuit een "ambtslichaam", nota bene laat ringeloren, zogenaamd omwille van het evangelie van Jezus Christus, is echt niet goed wijs. Er bestáát in Zijn werk helemaal geen ambtslichaam:

Het implanteren van een ambtslichaam in het lichaam van Christus leidt tot afstotingsverschijnselen!
In de Nieuw-Apostolische Kerk zijn in dit opzicht de zaken gigantisch uit de hand gelopen. Mag er dan nu van "het verlossingswerk" helemaal geen spaan meer héél blijven? Stamapostel Urwyler sprak andere taal:
Woord van de Stamapostel voor Nieuwjaar 1987
(a.u.b. in alle gemeenten op nieuwjaarsmorgen voorlezen na het bijbelwoord)



Hartelijk geliefde ambtsbroeders, lieve broeders en zusters in alle werelddelen:

Aan het begin van mijn begroetingswoorden bij het nieuwe jaar leg ik als woord voor het gehele jaar mijn wens voor 1987 in uw zielen neer:
  • “… dat wij allen komen tot de eenheid des geloofs en der kennis van Gods zoon, en een volwassen man worden, naar de maat van Christus’ volkomen ouderdom” (Efeziërs 4: 13)
Degenen die als eersten moeten streven om dit verheven doel te bereiken, zijn de Apostelen van Jezus. Zij worden evenwel terzijde gestaan door de vele ambtsgaven, van Onderdiaken tot Opziener, die ingevolge hun ambtsopdracht een dienovereenkomstig deel van de verantwoordelijkheid helpen dragen.

De lieve ouders worden aangespoord om aan hun toevertrouwde kinderen die zielearbeid te verrichten die beantwoordt aan deze grootse taak. Dit geldt ook voor de verzorgsters van onze kinderen op de pas ingestelde zondagsschool voor de kleuters. Zij allen dragen ertoe bij de grondbeginselen van het geloof in de zielen van de jongsten onder ons neer te leggen.

De onderwijzeressen en de onderwijzers van de zondagsschool, het godsdienstonderwijs en het confirmatieonderricht doen het hunne. Zij bouwen met veel liefde en onder naarstig bidden verder aan de versterking en de verdieping van het geloofsfundament in de harten van de kinderen. De Priesters vervullen deze opdracht bij het bezoeken van de gezinnen en in de diensten. Alle ambtsdragers hebben deze zelfde taak, ieder in overeenstemming met zijn ambtsvermogen en zijn verantwoordelijkheid.

Voor alles wat in het verleden jaar in het werk Gods werd gedaan, dank ik iedereen hartelijk. Alle onderwijzers, hetzij ouders, ambtsdragers, broeders of zusters, zullen uiteindelijk het woord naar zich toe mogen trekken:
  • “De leraars nu zullen lichten als des hemels glans en die velen tot gerechtigheid geleid hebben als de sterren altoos en eeuwiglijk” (Daniël 12: 3).
Het is één van de geheimenissen van het volk Gods: Wij allen zijn leerlingen en tegelijkertijd leraars!

Moge mijn innige wens voor 1987
  • “… dat wij allen komen tot de eenheid des geloofs en der kennis van Gods Zoon!”
in een ieder van u zijn voleinding vinden. Als deze grote wens voor het nieuwe jaar zou kunnen uitmonden in de vervulling van het nog grotere verlangen n.l. om de Heer te zien zoals Hij is, dan zou ons aller heimwee zijn gestild.

Daaraan verbind ik, samen met alle Apostelen van Jezus, de innigste zegenwensen voor zowel de levensloop alsook voor de geloofswandel door de nog voor ons liggende tijd der genade.

Uw
H. Urwyler


Bron: Bijlage Amtsblad 1 januari 1987
Goddank werd (ook) mij in "de welaangename tijd" vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk al het volgende meegegeven:
  • [13] Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. [14] Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. [15] Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen.

    Uit: 2 Korintiërs 11 (NBV)
Totaal onverhoopt zijn "hoge(re) dienaren" in de kerk die ik daardoor verliet op mensonterende wijze aan de haal gegaan met het enorme vertrouwen dat zij als vanzelfsprekend van een ieder begeren te genieten...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door Certina »

Herr Dr Wilhelm Leber en zijn echtgenote Barbara Bischoff hebben wel degelijk nog een vinger in de pap te roeren bij de nak internationaal.
Ook zijn ze groot aandeelhouder van het concern Bischoff Verlag en staan bekend als een van het rijkste echtpaar van Duitsland nu wonende in Zwitserland.
Hoe ze aan hun rijkdom zijn gekomen?
Wie het weet mag het zeggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

@all

Stamapostel Leber hield op 3 december 2013 uitdrukkelijk de boot af, wat de opvang van vluchtelingen betrof. Sindsdien zijn in Duitsland bij de Nieuw-Apostolische Kerk telkens meer kerkgebouwen leeg komen te staan. Zie bij WikipediA de "Liste geschlossener neuapostolischer Kirchen in Deutschland". Tegelijkertijd worden de hulpvragen namens vluchtelingen steeds nijpender:

Wat nu?!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door Levi »

@Tjerk
Het bovenbeschreven voorval ging mij niet in mijn koude kleren zitten. Om kort te gaan: ik besloot om nóóit meer toe te geven aan de gretigheid waarmee men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk direct of indirect in mijn leven regisserend zou willen optreden. Dat besloot ik trouwens niet alleen; ik kon de hele bemoeizucht werkelijk niet meer verdragen. Dit leidde ertoe dat ik op zekere dag met mijn nieuw-apostolische ouders besprak, mocht één van hun beiden vóór mijzelf komen te overlijden, dat ik dan om die reden geen uitvaartplechtigheid zou bijwonen indien deze -volautomatisch- zou worden verzorgd vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk.
Afgelopen week was ik aanwezig bij de crematie van een bejaarde geloofszuster.
De troostdienst werd geleid door een jonge priester uit de thuisgemeente.
Aangezien deze zuster al jarenlang in onmin leefde met de voorganger, wilde deze
zuster alleen door haar huispriester bediend worden.
De betreffende voorganger houdt prachtige diensten met veel retoriek.
Zijn handelen en wandelen staat haaks op zijn woorden.
De DO doet er geen flikker aan, aangezien deze uit hetzelfde hout is gesneden.

De familie was blij met de opkomst.
Wat mij opviel was de leegheid en gelatenheid van de brs en zrs, want die lijken op een
automatische (na)volg piloot te staan.

Het wordt steeds leger in de NAK; inhoudelijk en kwa opkomst.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af

Bericht door TjerkB »

@Levi

Vreselijk, zo'n desolate toestand; al verbaast het mij allerminst want jarenlang immers ging de hoogste prioriteit bij de "levende apostelen" in deze kerk uit naar de verhoging van hun zelfgevoel. Hún vermeende goddelijke gezag en hún kerkelijke macht - aller knie zou daarvoor moeten gaan buigen; goedschiks of kwaadschiks. Ze knip­pen met hun vingers en iedereen komt al opdraven; zo niet, dan loop je hun zegen mis, je valt bij ze in ongenade, je krijgt geen taakje of geen (hoger) ambt, enzovoort. Dit onhebbelijke gedrag doet bij naasten de energie verlammen, hun gezondheid knakken, ontluikend goddelijk leven sterven; en het dooft de Geest uit.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”