Geen woorden maar daden

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door TjerkB »

@all

Zonder commentaar, maar het zal mij de rest van mijn leven wel bijblijven hoe Rüdiger Krause huishield in de toenmalige NAK-gemeente Hamburg-Blankenese...


Zie tevens het bericht op "Do 25 Jan 2018, 12:23" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door Levi »

Tjerk,

Symbool rethoriek!
En zo gaat het al sinds jaar en dag.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door TjerkB »

@Levi

"Opium voor het volk". In 1986 verbaasde ook Maarten 't Hart zich er al over, namelijk in diens roman "De jacobsladder". Zie onder.
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door TjerkB »

@all

Vandaag verscheen over de rechtszekerheid in ons land het bovenstaande nieuwsbericht. Gedupeerden van de aardbevingsschade in de provincie Groningen, ten gevolge van de jarenlange gaswinning aldaar, zullen denken: geef ons maar een ons prak­tijk in plaats van een ton the­o­rie! Aan de andere kant; wat ik gisteravond op TV de Shell-directeur Marjan van Loon over dit onderwerp hoorde verklaren, trof mij als een aardschok. In het programma van Eva Jinek antwoordde zij namelijk met de grootst mogelijke vanzelfsprekendheid: "We zijn met Shell sowieso wettelijk aansprakelijk". En: "We hebben gemerkt dat hierover onduidelijkheid is ontstaan en dat vinden we vervelend. Wij staan garant en de schade wordt vergoed, ongeacht het bedrag." De gerechtigheid lijkt opeens wel binnen handbereik te zijn gekomen!

"Omgezet naar de Geest", zoals "het levende (nieuw-apostolische) altaar" bij mij nu hevig nagalmt: wanneer zou ook het apostolaat gerechtigheid laten wedervaren - want aan slachtoffers heeft men geen boodschap. Zie het bericht op "Do 25 Jan 2018, 12:23", in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)".
  • Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

    Uit: Matteüs 5: 20 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door TjerkB »

@all

De moeizame discussie over de afwikkeling van de aardbevingsschade in het gaswingebied in de provincie Groningen lijkt opeens wonderwel te zijn doorbroken want volgens minister Eric Wiebes, gisteravond aan tafel bij Eva Jinek, worden zowel de materiële als de immateriële schade, voor zover een en ander te relateren valt aan de gevolgen van de gaswinning, vanaf nu voortvarend afgehandeld en vergoed door de rijksoverheid en de bewijslast daarbij ligt niet langer bij de slachtoffers.

"Echte veranderingen vragen om een betrouwbare overheid, en niet om burgers met louter een gevoel van vertrouwen in die overheid", betoogde in 2012 ook al de Nationale Ombudsman. Onomwonden werd daarmee aan de overheid voorgehouden dat zijzelf aan zet is (!) om in ons land de rechtszekerheid te verbeteren. Met enkel en alleen bij burgers "een gevoel van vertrouwen" in de overheid, was de overheid tot op heden veelal laconiek voor haar verantwoordelijkheden weggelopen. Datzelfde ontwijkende gedrag kenmerkt uiteraard ook treffend de nieuw-apostolische kerkleiding. De bestuurders zorgen voor zichzelf en verder verwijst men door.

Wat mij deze week opviel in het nieuws over de aardbevingsschade, was met name het volgende:
Groningers met aardbevingsschade hebben vaker psychische problemen
Ondanks de aardbevingen zijn de meeste Groningers nog steeds zeer tevreden over hun woonomgeving. Ze voelen zich geworteld in hun provincie en koesteren de saamhorigheid. Mensen die meerdere keren geconfronteerd zijn met schade aan hun huis hebben echter aanzienlijk vaker dan gemiddeld psychische problemen en stress-gerelateerde gezondheidsklachten.

Door: Jurre Van den Berg 29 april 2016, 10:30
Bron: https://www.volkskrant.nl/binnenland/gr ... ~a4291641/


(...)
"Veiligheid is meer dan het berekenen van de kans dat een gebouw instort" - Tom Postmes, hoogleraar sociale psychologie

(...)
... als het gaat om gevoelens van onveiligheid zijn de verschillen groot. Van de groep met meerdere schade-ervaringen voelt 60 procent zich onveilig door de bevingen. Onder mensen zonder schade is dat slechts 17 procent.

Postmes: 'Veiligheid is meer dan het berekenen van de kans dat een gebouw instort. Het idee heerst dat het herstellen van schade en het versterken van huizen de problemen oplost. Maar de schade aan de gebouwen beschadigt ook de bewoners. Ze zijn boos en hebben het gevoel controle te verliezen.'

(...)
Degenen bij wie schade was berokkend, werden lange tijd onvoldoende serieus genomen. Naast materiële schade kreeg men daardoor tot overmaat van ramp tevens te kampen met immateriële schade. Door de verwijtbare nalatigheid van de zijde van de overheid, werd hun hele welbevinden en zelfs hun gezondheid gesaboteerd.

(...) Bij zielen die zich het slachtoffer weten van machtsmisbruik in de Nieuw-Apostolische Kerk omdat haar bestuurders zelden of nooit instaan voor de onverhoopt kwalijke gevolgen van hun zelfgenoegzame manier van leiding geven, speelt dezelfde meervoudige problematiek. Het is niet alleen zo dat er naar klachten niet serieus wordt geluisterd, maar slachtoffers worden er nota bene zelf verantwoordelijk voor gehouden. Ze moeten immers maar beter bidden of zichzelf overwinnen.

Zoals Groningers tegenover de NAM stonden, staan slachtoffers in de Nieuw-Apostolische Kerk tegenover machtsfiguren in deze sekte (!) die de bewijslast omkeren.
  • [6] De onaanzienlijke zal genade en vergeving vinden, maar machtigen worden aan een machtig oordeel onderworpen. [7] Hij die over allen heerst bekommert zich niet om het aanzien dat iemand geniet, hij deinst niet terug voor iemands grootheid. Groot en klein heeft hij zelf geschapen en voor iedereen zorgt hij op dezelfde wijze, [8] maar wie sterk is zal een strenger onderzoek ondergaan.

    Uit: Wijsheid 6 (NBV)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door Levi »

All,

Woorden van de stamapostel:
Anderen proberen mensen naar hun kerk te lokken met muziek, dans, sensatie, emoties of materiële ondersteuning. Er is een constante stroom nieuwe aanbiedingen. De ervaring leert dat deze methoden kunnen bijdragen aan het vergroten van de aanwezigheid van religieuze erediensten, maar slechts zelden tot een diep doorleefd geloof.
https://www.nak-nl.org/db/7510940/Eerde ... an-de-kerk

De arrogantie ten top!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door TjerkB »

@Levi

Dan beseft Jean-Luc Schneider kennelijk niet hoe hijzelf wereldwijd bezoekers ronselt voor een evenement waarin hij voor zichzelf de hoofdrol ziet weggelegd...
  • Another option is to have logos printed on the programme flyers, placards, information documents and merchandising articles. Some tips for classic advertising: posters, flags, perimeter advertising on hoardings and boards, exhibition stands, promotion teams and retail spaces (in the halls and outdoors). A mention of the sponsor in our website is also possible. The website will be internationally communicated and therefore provides the chance for contact with interested persons worldwide.
Bron: https://www.iyc2019.org/unterstuetzen/sponsoring
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door Levi »

Tjerk,
Lucas 19:45 En Hij ging de tempel binnen en begon de kooplieden uit te drijven, 46en Hij zeide tot hen: Er staat geschreven: En mijn huis zal een bedehuis zijn, maar gij hebt het tot een rovershol gemaakt.
De merchandising heeft zijn intrede gedaan in de NAK gelederen.
Het wachten is nu op een eigen veilingsite....

Niet geremd door enig historisch- en bijbelbesef, raast JLS ethiekloos door om zich te laten fêteren als de almachtige eerste knecht op aarde. Een typische chauvinistische fransoos met grootheidswaanzin.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Geen woorden maar daden

Bericht door TjerkB »

Afbeelding

Deze Sigmund-cartoon zag ik vandaag in de Volkskrant


@all

Door het ontbreken van deugdelijk toezicht op het doen en laten van het management in kerken, terwijl geestelijk leiders nogal eens een onbegrensd vertrouwen genieten maar sommigen hun onhebbelijkheden dan op naasten botvieren onder het mom van "For the Sake of Christ", zijn velen lelijk bedrogen uitgekomen en opgezadeld met pijn en verdriet. In de Nieuw-Apostolische Kerk kan het hierbij tot overmaat van ramp helaas óók nog gebeuren dat slachtoffers door kerkelijke ambtsdragers met leerstellige precisie als het ware in hun trauma worden gesmoord! Ze moeten hun herinneringen wegdrukken en hun zorgen inslikken want het wordt ze ingepeperd dat men aldus "zichzelf moet overwinnen".

Wie aandacht vraagt voor nalatigheid ten aanzien van de vanuit deze kerk gepropageerde "gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg" wordt in de praktijk het leven zuur gemaakt. Ondanks dat ik er meerdere voorbeelden van gaf, machtsmechanismen blootlegde, op alle niveaus in de organisatie aankaartte wat er mis is, trekken de bestuurders zich nergens wat van aan. Betrokkenen laten zich controleren door ondergeschikten die ondertussen niet worden geacht met hun meerderen van inzicht te verschillen! Als dit niet had meegebracht dat zielen emotioneel onder de voet worden gelopen en hen leed wordt berokkend, had ik mijn mond wel gehouden.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

"God gaf een trouwe Helper mij"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 03 sep 2015, 14:18(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk draait nagenoeg alles om "de verbinding". De verbinding met de dienaren die ons voorgaan - in de verbondenheid met de stamapostel, wel te verstaan. Toen het goed en wel tot mij was doorgedrongen hoe in de hoogste regionen het politieke spel wordt gespeeld, had ik er niks meer mee:
Redactie schreef:(...)
Een oudere broeder met wie ik jaren geleden even in gesprek raakte, zei zachtjes tegen mij: "De afgelopen week heb ik enkele dagen... niet 'gevolgd'." Eraan toevoegend: "Gelukkig is het verder niemand opgevallen!" "Na te volgen", daar ging het immers om in het nieuw-apostolische geloofsleven, en wel "de dienaren die ons voorgaan". Voor wie in mijn kerk geen zogeheten taak- of ambtsdrager was, leek mij dit logischerwijs het zwaarst want dan had je van doen met de meeste zegenaars die allen voor jou een lichtend voorbeeld zijn. Zo niet, dan wist je: "Te leren rest er ons hier nog zo veel" (lied 355, NAK-gezangboek). Dan lag het op jouw weg om -biddend en werkend- met elk van de betreffende "Godsgezanten" alsnog de juiste verbinding te zoeken en die voortaan te koesteren. Zo werd een ieder geacht -tot zegen- "de onderste weg" te bewandelen.

Een kind van God was "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" een twijgje aan "de boom des levens", waarvan de stamapostel de stam was en de districtsapostelen de dikste takken. Wie er niet voor ijverde langs "de geordende weg" verbonden te zijn met de stam "waaruit alle levenssappen ons rijkelijk toevloeien", zou daarmee het verderf over zichzelf afroepen. Aan deze zienswijze begon ik te twijfelen toen er telkens hele takkenbossen naar beneden vielen door dienaren die er de brui aan hadden gegeven. Troosteloos bleven de dientengevolge normaalgesproken ten dode opgeschreven twijgjes verweesd én besodemieterd achter.

Hierna werd er niet meer zo over gesproken; alsof de stamapostel de stam zou zijn, enzovoort. God dacht er blijkbaar intussen anders over. Wel moesten wij gehoorzaam blijven navolgen, zonder vragen en zonder te klagen. Later kwam daar o.a. nog het door stamapostel Leber gepredikte vereiste onbegrensde vertrouwen bij. Alweer begon ik te twijfelen. Ook hier had deze wel van terug: wie twijfelt, zou "naar de geest" ziek zijn!

Aldus moesten wij eraan geloven, de twijgjes; de kinderen met "hun tienduizend vragen" die werden overgeslagen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 22 Mrt 2012, 20:52", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"

(...)

@all

Voor nieuw-apostolische gelovigen voelt het niet verontrustend doch juist vertrouwd als er uitdrukkelijk wordt gebeden voor "de dienaren die ons voorgaan". Wie (rechtsboven) via het zoekvenster van dit Forum als sleutelwoorden opgeeft "dienaren+voorgaan", ziet dan ook vele "hits".

In de bovenaangehaalde quote ga ik er iets dieper op in, op "de dienaren die ons voorgaan". In 2018 schreef ik overigens het volgende erover:
TjerkB schreef: do 29 mar 2018, 11:11(...)
Natúúrlijk was ik niet lid van een sekte. Integendeel... wij wisten: " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan; daar Heer, Gij zelf de Bouwer zijt, kan't nimmermeer vergaan". Echter, in mijn kerk werden wij wel degelijk hoogst kwalijk... "geconditioneerd". Langzaam maar zeker raakten wij bij nader inzien in de ban van "de dienaren die ons voorgaan". Hoe hoger ze op de "ambtsladder" waren geplaatst, des te begeriger wij moesten (!) zijn naar hun komst, hun uitspraken, hun zegen, hun oordeel, enzovoort. Zij zouden ons wel "van licht tot licht" voeren. Aan ons de taak na te volgen. "Lagere dienaren" werden ertoe opgeroepen een "naadloze verbinding" te onderhouden met hun zegenaars, d.w.z. met "collega's", hoger op die onnutte ambtsladder.

(...)

Onlangs herinnerde ik mij echter dít:
TjerkB schreef: ma 12 dec 2022, 14:47(...)
TjerkB schreef: za 01 mei 2021, 16:18(...)
BakEenEi schreef: zo 08 jul 2012, 18:46(...)
Kort nadat D.Ap. De Bruijn diens ambtsvoorganger was opgevolgd, waren wij een keer samen onderweg. "Wat zou jij willen veranderen, als jíj de nieuwe districtsapostel was geworden?", hoorde ik hem -tot mijn niet geringe verbazing- opeens vragen! Werkelijk, van zo'n vraag had ik even niet terug. Maar het bleek gewoon even een spontane vraag te zijn met graag van mijn kant ook een spontaan antwoord. Ik zei: "Wat ik niet fijn vind, is, dat er in het aanvangsgebed altijd zo 'omhoog' wordt gebeden. Gaat er een oudste voor, dan begint deze te bidden voor de opziener, en zo verder. Maar gaat er een priester voor, dan begint die al bij de gemeentevoorganger of de districtsevangelist, enzovoort. Maar telkens worden hierbij de broeders en zusters overgeslagen die voor mij even goed zegenaars zijn, en ook de 'lagere' dienaren - maar die vind ik helemaal niet lager! In het werk Gods bestaan helemaal geen 'hogere' dienaren. Dat weet ik heel zeker! De gemeente Gods - dat zijn wij toch samen? Ik zou het dus afschaffen om op die manier 'volgens het protocol' te bidden." (...)

Ik vertelde er ook bij waarom het mij werkelijk tegenstond wanneer er op die manier werd gebeden. Dat deed ik aan de hand van twee voorbeelden.

(...)
Het tweede voorbeeld betrof een oude voorganger in mijn nieuwe kerkgemeente. Hij was een echte zielenherder, niet in de laatste plaats ook voor zielen die -zoals men het tegenwoordig wellicht zou uitdrukken- een laag zelfbeeld hebben. Op een middag ging ik even bij hem op bezoek. "Belangrijk is voor mij de waardigheid die God in elk klein stukje van Zijn schepping heeft neergelegd," zo vertelde hij. "Ik zoek ernaar, net zo lang tot ik mij erover kan verwonderen. En dan wend ik mij tot Hem en vraag ik hoe ik het goddelijke leven in mijn naaste mag eren; met welke hulp het in Zijn werk verder tot ontwikkeling komt." Wie zó de gemeente Gods inkijkt, bidt niet meer -exclusief- omhoog...

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "08 jul 2012, 18:46", in de thread "Uit onze doorlevingen".
(...)
(...)

Wat ik nu hiermee wil zeggen, is, dat het helaas zo is, dat als ik mij wel eens uitsprak over iets wat er voor mij werkelijk toe deed, "de dienaren die ons voorgaan" wel steevast met hun hoofd knikten van ja, dat begrijp ik en zij wat ik dan had opgemerkt ook wel echt leken te waarderen; maar nooit, nee nóóit werd er daarna wat mee gedaan; zelfs niet de weinige keren dat er -tot mijn verbazing- naar mijn mening was gevraagd. Sterker nog, als ik van tevoren vroeg "Mag de automatische piloot UIT?", ook dan nog niet. Let wel: ik heb het nu over een periode van 50 jaar!

Dan is het toch niet verwonderlijk dat ik mij later wel eens uitsprak over Geest-dodend eenrichtingverkeer in het nieuw-apostolische godswerk?

Het deed er zeker niet toe wat ik dacht, hoe ik mij voelde of wie ik überhaupt was! Het enige wat telde was dat ik meedeed én meebetaalde; en bovenal waarschijnlijk dat ook ik "trouw en vast aaneengesloten" (vgl. lied 165, NAK-gezangboek) "de dienaren die ons voorgaan"... navolgde. Als je dát deed in de Nieuw-Apostolische Kerk; nou, dan was alles okay en dan kwam je er wel. Dan wachtte vast ook jou "het rein witte kleed".

Mag ik vragen, aan u die dit leest; realiseert u zich wel wat ik zojuist, tussen de regels door, over de Nieuw-Apostolische Kerk feitelijk meldde?

Als dit namelijk de geloofspraktijk is, in het werk van God (!); dan is "het lichaam van Christus" (!) uiteengevallen (!) in "dienaren" en "overigen". "De dienaren die ons voorgaan" zullen mij nu echter wel snel corrigeren want ik had nog onderscheid moeten maken tussen hogere en lagere! Dienaren, wel te verstaan. De hogeren maken de dienst uit en de lageren moeten ervoor zorgen dat vraagstellers op afstand worden gehouden.

Dit is geen zuivere koffie; dat stond voor mij wel vast. Als alleen een aanwezigheidsscore in kerkbanken en de offervaardigheid er voor de hoge heren nog toe doen, terwijl aangesloten leden in hun vertwijfeling ongenadig worden afgerekend op de factor geloofsgehoorzaamheid; dan, ja dan snap ik dus evenmin dat districtsvoorgangers en -dienaren geen ruggengraat tonen. Kennelijk waren zij ooit als kneedbare types of zo opgevallen en daarom voor hun gedoogfunctie in aanmerking gekomen. Door ten langen leste naar buiten toe maar informatie prijs te geven en zaken op te helderen, in de hoop voor velen om wie ik geef nog ergens het tij te kunnen doen keren, heb ik het in de kerk opgelegde fnuikende stilzwijgen maar doelbewust verbroken. Wie zich dat wenst te permitteren, wordt vanzelf per direct het enfant terrible van "de dienaren die ons voorgaan". Door de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 sloot ik niet uit dat het ging om een oprechte handreiking, maar spijtig genoeg bleek daarna al snel het tegendeel. Kortom, het is niets voor mij om door een kerkbestuur als een voetveeg te worden gebruikt en behandeld.

Ten slotte; ik schrijf dit nu liever in alle rust op dan dat ik nieuw-apostolische vrienden of bekenden in gesprekken met mijn zorgen lastig val.

Zie in dit verband tevens mijn forumbijdrage op "za 30 jan 2016, 14:21", in de thread "Aan wie doet St.Ap. Schneider mij toch steeds denken", alsook het bericht op "ma 06 jun 2022, 11:40" in de thread "Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten".

Groet,
TjerkB


N.B.

Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”