Tussenbalans en hoe nu verder...

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
16.02.2016 P. Z. aus B.
Liebe W. S. aus H.: Ihre Zeilen machen mich sowohl betroffen, als auch sehe ich darin eine Parallele zu dem, wie wir derzeit glaubensmäßig unterwegs sind. Wir fühlen uns in unserem neuapostolischen Umfeld wohl, wenn man jeglichen Exklusivismus unterlässt und man sich auf die Nachfolge Jesu bezieht und nicht irgendwelche Positionen der Neuapostolischen Kirche als sogenannte Vorangänger sieht. Amtsträger sind sicherlich erforderlich, um Gottesdienste durchzuführen oder aktive, mitfühlende Seelsorge zu betreiben. Sie sind aber mehr als Hilfe zur Selbsthilfe zu verstehen und nicht als eine Art Zwischenposition zwischen meinem Herzen und dem Herzen des Herrn.

(...)


Bron: Ingezonden berichten bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Ein Plädoyer für mehr Mut in 2016 - Ein Kommentar eines gk-Lesers, der anonym bleiben möchte" d.d. 27-01-2016
(...)


Uit: Bericht op "Di 16 Feb 2016, 12:28"
@all

Wat in de aangehaalde reactie bij Glaubenskultur-Magazine over kerkgelijke ambtsdragers wordt gezegd is mij uit het hart gegrepen: "Sie sind aber mehr als Hilfe zur Selbsthilfe zu verstehen und nicht als eine Art Zwischenposition zwischen meinem Herzen und dem Herzen des Herrn." Daarbij denk ik ook aan het volgende:
  • Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.

    Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV)
Dat zelfs op dit punt er in de Nieuw-Apostolische Kerk een babylonische spraakverwarring moest ontstaan, hangt volgens mij maar met één ding samen: men heeft in Zijn werk de orde van zaken omgekeerd. Echter:
  • Maar het fundament dat God gelegd heeft, ligt onwrikbaar vast en draagt het opschrift: ‘De Heer weet wie hem toebehoren’ en ‘Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan’.

    Uit: 2 Timoteüs 2:19
In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben hogere verantwoordelijke leidinggevenden voor zichzelf als het ware de alleenverkoop opgeëist van het goud der waarheid. Alleen apostelen leggen de Bijbel goed uit, wie daaraan twijfelt is ziek en van de districtsapostel krijgt je straf als je je beklaagt over de afgekondigde leerstellingen.

Naarmate de nieuw-apostolische leermeesters ongenaakbaar en streng werden, daalde in "de gemeenschap" de gevoelstemperatuur want tot overmaat van ramp toonde men zich bikkelhard voor een ander doch boterzacht voor zichzelf. "Maar dit heb ik tegen u: u hebt de liefde van weleer opgegeven" (Openbaring 2: 4, NBV).

Het zou fijn zijn als er met grote vastberadenheid bij de stamapostel op wordt aangedrongen dat naasten in ere worden hersteld en dwaalwegen worden verlaten.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door willempower »

@ tjerk
Deze kerk kent niet eens fatsoensnormen .
Het beantwoorden van vragen zowel schriftelijk als mondeling niet .
Diep triest .
Wij weten wat goed voor jullie is en wij weten wat goed voor ons is .
Voor ons telt alleen het goud , en niet GOD .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Vanuit een passieve interactie met de schapen, is de NAK van pelgrimsoord een doodlopende weg geworden.
Men heeft de exclusiviteitsclaim nog verder versterkt door een draak van een catechismus uit te geven.

(...)
Wat is er nog over van de Pelgrims mentaliteit binnen de NAK?
Ook het evangelie is dood in de pot.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 15 Feb 2016, 11:30"
willempower schreef:(...)
Deze kerk kent niet eens fatsoensnormen .
Het beantwoorden van vragen zowel schriftelijk als mondeling niet .

(...)
Wij weten wat goed voor jullie is en wij weten wat goed voor ons is .
Voor ons telt alleen het goud , en niet GOD .

(...)


Uit: Bericht op "Di 16 Feb 2016, 21:12"
@Levi
@willempower
@all

Ook ik heb in de Nieuw-Apostolische Kerk met lede ogen moeten aanzien hoe de klad erin kwam en ja, het pelgrimsoord is inderdaad naar de fi­lis­tij­nen geholpen. Willens en wetens negeerde de kerkleiding daarbij zowel de vragen van verontruste gemeenteleden als aangekaarte misstanden door slachtoffers en klokkenluiders.

Dan is men niet te goeder trouw maar te kwader trouw; niet oprecht doch vals en oneerlijk. Dan word je gemolesteerd door wolven in schaapskleren (vgl. Mat 7:15). De reden van mijn verzet is dat ik weet dat dit psychische geweld bij hen, die het moesten ontgelden, niet zelden heeft geleid tot eenzaam lijden en blijvend letsel.

Spijtig genoeg staan er bij de Nieuw-Apostolische Kerk personen aan het roer die er blijk van geven alleen maar hun eigen schaapjes op het droge te willen hebben. Als kerkvorsten laat men zich hulde bewijzen en strijkt men topsalarissen op, maar in cruciale kwesties schuift men opvallend elke verantwoordelijkheid van zich af.

Deze problematiek speelt niet alleen bij ons in Nederland maar ook al minstens 10 jaar lang met name in Duitsland. Wie het ontij wilde keren, stuitte op onwil en desinteresse. Wie wat te mopperen of te klagen had, kon opkrassen van de kerkleiding die ook al geen boodschap scheen te hebben aan persoonsgerichte zielzorg.

Ondertussen liep de kerk half leeg, maar dat weerhield stamapostel Jean-Luc Schneider er onlangs niet van tijdens een openbare eredienst laconiek op te merken: "Es ist uns egal, wie viel da mitmachen, wir bleiben dabei!" Welke hemel hij hiermee meent te kunnen bestormen, weet ik niet, maar ik weet wel dat hij zal vastlopen.

Gelukkig kan ik een lied als...
  • Aan des Heilands voeten
    worden door Zijn woord
    al mijn stille beden
    openlijk verhoord.
    Ja, Zijn liefd' in woord en daad
    voert mijn ziel in zaal'ge staat.
    Aan des Heilands voeten
    is mijn liev'lingsoord.
    'k Mag daar gaarne toeven,
    luist'rend naar Zijn woord.


    Bron: Eerste couplet van lied 212, NAK-gezangboek c.q. lied 1, gezangboek GvAC
... nog steeds zingen, maar niet als iemand op een altaar in de Nieuw-Apostolische Kerk daarmee een aubade wordt gebracht.

Zie verder hieronder o.a. het bericht uit 2005 op de toenmalige blogsite van Gerrit Sepers:

BakEenEi schreef:@all

Het kan nogal wat uitmaken vanuit welke positie en op welke manier (oog)getuigen hun waarnemingen hebben gedaan indien er ergens iets voorvalt, wat achteraf opheldering nodig heeft. Soms blíjft het gissen naar de precieze toedracht.

Doordat niet ieders "plaats in 't Heilsplan Gods" (naar het lied "O Eerst'lingskind, waardeer") hetzelfde is, al was het alleen maar omdat wij in het geloof liever actief onderweg zijn dan stilstaan, kunnen onze waarnemingen sterk van elkaar verschillen. Wie misschien zonder veel begrip van het reisplan vertrouwt op "de hand van leiding" (...) "in de ons gegeven dienaren", en wel eens voor verrassingen is komen te staan, herkent zich wellicht in het volgende...
Zelfwerkzaamheid

Wáár is het nu misgegaan, zo heb ik me vaak afgevraagd. Ooit viel het me op in een krant dat iemand sprak over "kneedbare types": personen die zich in een organisatie op voorspelbare wijze zullen ontwikkelen, die men naar zijn hand kan zetten en waar betrokkenen ook op geselecteerd zijn. Dat zou het heel goed kunnen zijn, dacht ik, en meteen schoot me te binnen wat er een keer werd verteld op een ouderavond over het Montessori-onderwijs.

Er zou op de bewuste avond iets worden verteld over wat nu precies het Montessori-onderwijs inhoudt. Daarvoor was er een docent uitgenodigd van de opleiding, waar men de betreffende akte kan halen. Wie de klassen inkijkt op een Montessori-school, ziet in de regel wel allerlei groepjes kinderen aan het werk, maar soms duurt het even voordat je tussen hen in de leerkracht ontdekt. In het Montessori-onderwijs krijgen leerlingen namelijk een persoonlijke instructie, waarmee ze vervolgens zelfstandig aan het werk gaan. Maria Montessori ging destijds volledig uit van het kind: leer mij het zelf te doen. Het bleek een succesvolle benadering. (Toen ikzelf op de lerarenopleiding voor Economie en Recht zat en een tentamen moest maken over de verschillende onderwijsvormen, sprong dit er voor mij uit, wat later de reden is geweest dat mijn echtgenote en ik onze kinderen voor het Montessori-onderwijs opgaven.)
"Misschien kan ik u het best een voorbeeld geven," zei de docent. "U zult het allemaal wel eens hebben meegemaakt dat u in de hal van een station een aantal mensen bij elkaar ziet, die vermoedelijk samen een reisgezelschap vormen. Ze zien er ontspannen uit en staan gezellig met elkaar te praten. Toch zijn er ook heel veel mensen alleen op reis. Overal op het station lijkt het een chaos, en je zou bijna denken dat in zo'n chaos niemand meer de weg vindt en aankomt op de plaats van zijn bestemming. Dan ben je vermoedelijk beter uit in een reisgezelschap, want daar fungeert in de regel een ervaren reisleider die ook beschikt over een uitgewerkt reisplan. Aan de andere kant hoor je zelden dat mensen die alleen reizen, onderweg verdwalen of hun doel missen. Zij vragen eventueel iets na bij een informatiebalie, overleggen op het perron met een conducteur, enzovoort. Hoe anders wordt het echter, als je na een uur in de stationshal terugkeert en dan daar datzelfde reisgezelschap nog zou aantreffen. Kennelijk is hun reisleider niet gekomen. Nu kijken deze reizigers opeens vragend en onzeker alle kanten op. Chaotische taferelen. Welnu, in het Montessori-onderwijs wordt kinderen geleerd zelfstandig naar oplossingen te zoeken. Dit bereidt ze voor op hun toekomst."

Jezus zei: "Zonder Mij kunt gij niets doen." Jézus zei dat. Daarmee verwachtte hij volgens mij niet dat zijn discipelen in de gemeenten óók zouden zeggen: "Zonder mij kunt gij niets doen." In een mooi lied zingen we: "Waarheen, pelgrims, wilt gij trekken, met uw reisstaf in de hand?" In het tweede vers staat dan: "Neen, wij vrezen geen gevaren, want Gods eng'len trekken mee." Door de werkzaamheid van de Heilige Geest en door Gods leiding in ieders persoonlijke leven ("Rijke beloften" - "Ik zal u leiden, al met Mijn oog!") is het bepaald niet zo, dat dienaren voor broeders en zusters te vergelijken zijn met reisleiders die exclusieve reisplannen meebrengen en waarin dezen hun favoriete excursies hebben uitgewerkt.

Wáár is het nu misgegaan? Na alles te hebben overwogen, na honderden slapeloze nachten, na duizenden hartenkreten, na al deze hoogten en diepten kwam ik op het volgende bijbelwoord:

Niet dat wij heersers zijn over uw geloof,
maar wij zijn medehelpers uwer vreugde;
want gij staat in het geloof.
(2 Kor. 1:24, Luth.vertaling)

Want gij stáát in het geloof!! Dáár ligt de kern, de kern ook voor het respect tegenover elkaar.

(...)


Uit: Bericht door "Vage gast | 27 juni 2005 om 11:35" (oorspronkelijke locatie: http://maimonides.web-log.nl/maimonides ... nt-8836092)
Wanneer ik dit voorlegde aan "de dienaren", knikte men niet "ja" en niet "nee" doch ergens daartussenin, minzaam en lankmoedig. Voor mij echter was het menens want ik maakte de harde (!) realiteit mee. Spijtig genoeg kwam dan het "dienen" steevast neer op sussende praktijken in de zin van "stil maar, wacht maar; alles wordt nieuw". Blijkbaar gaat het bij deze manier van doen om een nagenoeg onbedwingbare neiging van vrijwel alle nieuw-apostolische ambtsbroeders. Zelden denkt iemand eerst eens goed na, doch meteen wordt er "op de automatische piloot" dienovereenkomstig -ontwijkend- gereageerd. Al zei ik het er van tevoren bij dat ik graag wilde dat de automatische piloot UIT wordt gezet, dan nóg!! Vandaar dat ik in tal van berichten uiteindelijk sprak van "de ondoordringbare laag", al raakten "ome Jaap" en anderen daardoor ontstemd.

Dit Geestdodende onbegrip heeft er in mijn situatie toe geleid dat ik de zaken beter in perspectief wilde leren zien. Toen ik vervolgens gedurende een jaar of 10 een soort van helikopterview er op na had gehouden, had ik wel genoeg gezien. Allerlei ontwikkelingen lieten zich nu met elkaar combineren. Puzzelstukjes vielen in elkaar. Er wérd gewerkt met dubbele agenda's, en hóe?! Tijdens de (tweede) Europese Informatieavond van 4 december 2007 kwam er opeens een topje van de ijsberg naar boven. Wij hebben het bijna allemaal gezien, denk ik. Het was... níet okay. Foute boel, beter gezegd. Daarna ging het bergafwaarts. En nog steeds. Waarom?! Men is niet (meer) eerlijk en oprecht. Helaas.

Groet,
BakEenEi


Bron: Mijn bericht op het forum van Bauke Moesker op "Do 12 Jul 2012, 19:23" in de thread "Beslissende momenten"
Zie ook het bericht op "Do 09 Jan 2014, 22:16" in de thread "Voetangels en klemmen op de geloofsweg"
Er moet met wijsheid onder architectuur gebouwd worden, wil men herstellen wat er gedurende een reeks van jaren met alle aangerichte verwoestingen vernield is.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door willempower »

@ tjerk

Deze kerk is een aflopende zaak , Brinkie heeft 10 miljoen verloren en zal het wel onder de armen
verdeeld hebben denk ik.
Linker en rechter arm van hem en iedereen pikt het , is zoooooo gezellig het apostolisch toneelclubje .
Pure oplichterij en men gaat door .
Of beter gezegt de leden en dienaren laten het gebeuren , in normaal Nederlands Ezels .
Hun kerken verkwanseld die de oudere leden al vele malen betaald hebben .
Het advocaten kantoor de Lange heeft er een dagtaak aan .

Zielszorg is zielige zorg geworden .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16-03-2016, 18.00 uur]
@all

Gods molens malen langzaam maar zeker, wordt gezegd...
Bezielde gedachten
« Antwoord #79 Gepost op: 03-03-2007, 13:30:42 »

(...)
  • (...)
    Stelling 13: "Het waarheidsgehalte van ambtelijke uitspraken neemt niet recht evenredig toe naarmate men een hogere verantwoordelijke leidinggevende is."

    Stelling 14: "Districtsdienaren doen er verstandig aan niet bazig te treden in verantwoordelijkheden van plaatselijke voorgangers."

    Stelling 15: "Gods akkerwerk bestaat niet uit meerdere etages."

    (...)
Het werk des Heren laat zich niet exploiteren...

(...)


Oorspronkelijke bron: http://www.nakobserver.nl/phpbb2/viewto ... =8694#8694
Zie ook het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 30 Okt 2010, 20:57", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
Echter, de opmerking van stamapostel Jean-Luc Schneider, "Eines aber können wir am Besten: Jesus Christus den Menschen in das Herz legen", lijkt mij vermetel.

Naar het zich laat aanzien staat er op het punt van "Kirchenstrategie" binnenkort heel wat te gebeuren. Zie het artikel "Informationsabend zur Kirchenstrategie 2030" d.d. 13-03-2016 op de website van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen, waarin o.a. voor juni/juli 2016 alvast gemeenteavonden worden aangekondigd.

Zie tevens in dit verband het bericht op "Za 07 Dec 2013, 14:44", in de thread "Wát is er gaande?", het bericht op "Di 25 Nov 2014, 15:38" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!", en -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Za 19 Feb 2011, 00:10", in de thread "Levend geloof".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Als je samen verder wilt, hoe dan precies? Op steun van wie bij de Nieuw-Apostolische Kerk is toegetreden tot het zogenaamde ambtslichaam kan op de kerkvloer immers praktisch niemand rekenen want kerkelijke ambtsdragers zijn onder alle omstandigheden loyaliteit verschuldigd aan hun meerderen in dat vermaledijde ambtslichaam. Diakenen in deze geloofsgemeenschap -het lijkt wel een piramidaal genootschap- zijn namelijk eerst en vooral "gegeven tot steun van" de priesters; priesters tot steun van hun voorgangers, enzovoort.

(...)
Telkens opnieuw verschuilden nagenoeg alle kerkelijke ambtsdragers in de desbetreffende kerkgemeenten (zichzelf ondertussen schaamteloos in "de wereld om ons heen" uitgevende voor "zegendragers, zegenaars, dienaren, geestelijk verzorgers, herders en leraren in het werk Gods") zich achter hun "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in dit door brullende leeuwen geregeerde religieuze machtsbestel. Vandaar déze voorafgaande vraag: als je samen verder wilt, hoe dan precies?

(...)


Uit: Bericht op "Zo 06 Jul 2014, 21:24"
@all

Over brullende leeuwen gesproken; er heeft er weer eens eentje toegeslagen. Slachtoffer: Matthias Schröter, aanvankelijk dirigent in de kerkgemeente Eutin, in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, en later "Musikbeauftragter". Glaubenskultur-Magazine schrijft daarover: "Er entwickelte Musik-Gottesdienste, gab dem Weihnachtsgottesdienst einen anspruchsvolleren und festlicheren Rahmen, organisierte Orgelworkshops und bildete sich selbst mit Chorleiterschulungen weiter." Zie het Premium-Artikel d.d. 10-07-2016, getiteld "Vorwurf Illoyalität (update) - Apostel Falk schmeißt Musikbeauftragten raus, weil der ökumenische Losungen verbreitete".

Neergesabeld, "weil der ökumenische Losungen verbreitete". (...) Apostel Ulrich Falk die dit wapenfeit wel voor zijn rekening wilde nemen, is een ondergeschikte van de huidige districtsapostel Rüdiger Krause, destijds de boosdoener in de geruïneerde kerkgemeente Hamburg-Blankenese. Zes jaar geleden herinnerde Glaubenkultur-Magazine daar nog aan, toen Krause tijdens een jeugddag, waar hij te gast was, werd geïnterviewd over "ökumenische Losungen" en hij antwoorden gaf die de haren te berge deden rijzen:
  • (...)
    Inzwischen wurd e Krause durch sei n undiplomatisches und energisches Durchgreifen in der Gemeinde Blankenese bundesweit bekannt.

    (...)
    Kategorisch schließt Apostel Rüdiger Krause für sich selbst die Durchführung eines Gottesdienstes gemeinsam mit einem evangelischen Pfarrer vor neuapostolischen und evangelischen Jugendlichen aus: „Nein, das kann ich mir nicht vorstellen. So weit geht mein Amtsverständnis nicht, weil ich mir sage: Was will man mit solch einem Gottesdienst bezwecken, dass man so eine gemeinsame Geschichte macht? Das machen andere Kirchen im übrigen auch nicht, und wem soll es jetzt wirklich dienlich sein? Wollen wir nach außen hin eine große Öffnung machen und so tun als gäbe es keine Unterschiede, die wir alle kennen? Ich glaube das hilft auch niemandem wirklich. Ich respektiere jede andere christliche Gemeinschaft absolut und mit ihrem Profil.

    Aber ich finde auch, dass wir es verdient haben mit unserer Lehre und Profil anerkannt zu sein. Und da braucht man nicht zwingend gemeinsame Gottesdienste abhalten um das zu dokumentieren nach außen hin. Also, so weit würde mein Amtsverständnis nicht gehen, mit einem Geistlichen einer anderen Konfession zusammen einen Gottesdienst zu feiern. Das ist ja die entscheidende Frage. Also eine Andacht ist eine andere Sache, aber ein Gottesdienst ist für uns eine Sache die im Amt liegt und nach unseren Glaubensartikeln kommen die Ämter ja aus dem Apostelamt hervor und dann haben wir da schon den ersten Konflikt.“


    (...)
Bron: Premium-Artikel d.d. 05-06-2010, getiteld "Jesus Christus –hart und konsequent/Apostel Rüdiger Krause im hessischen Jugendtags-Interview"
Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- de berichten op "Vr 24 Jun 2011, 23:27" in de thread "Framing" en op "Ma 10 Jun 2013, 18:29" in de thread "kerkennacht 21-23 juni 2013"
Matthias Schröter is de eerste niet...
TjerkB schreef:(...)
Na de laatste inhoudelijke reactie van Gerrit Sepers op 13 juni jl. bij Glaubenskultur-Magazine op het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" van 20 mei jl., viel de tot dan toe levendige discussie aldaar over de "Ökumenefähigkeit" van de Nieuw-Apostolische Kerk, vreemd genoeg, compleet stil.

(...)


Uit: Bericht op "Do 14 Jul 2016, 23:20" in de thread "Gerrit Sepers"
... en hij zal ook de laatste niet zijn.

Zie in deze samenhang tevens het bericht op "Di 09 Feb 2016, 00:59" in de thread "Het overlijden van onze broeder Robert Postma".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

De inhoud van het vorige bericht roept natuurlijk de vraag op: wat moet je in de Nieuw-Apostolische Kerk doen -of juist laten- om te worden neergesabeld?

Welnu, apostel Clément Haeck gaf daar jl. woensdagavond in de kerkgemeente Sint Wendel, in de Duitse deelstaat Saarland, volgens mij het antwoord op:
Vier Beispiele für Geistesfrüchte und ihre unterschiedlichen Reifegrade nannte der Apostel:
  • Gehorsam
    In seiner "unreifen" Ausprägung wird er lediglich aus Angst vor Strafe geübt. Erst die reifere Betrachtung führt zu der Einsicht, dass Gehorsam die Grundlage für einen gesegneten Lebensweg ist.

    Nachfolge Jesu
    Sie wird zunächst vielleicht mit der egoistischen Erwartung angetreten: "Was wird mir dafür?" Während des Reifeprozesses erlangt sie eine andere Qualität und kann zu selbstloser Nachfolge werden.

    Erkenntnis
    In ihrer einfachen Art akzeptiert sie zunächst Jesus als Sohn Gottes. Mit zunehmender Reife ist sie davon geprägt, dass Jesus allen Menschen helfen will und niemanden ausschließt oder gar bekämpft.

    Liebe
    Liebe kann vom einfachen "Gott liebt mich" zu einem reifen "Gott liebt alle Menschen ohne Ausnahme" wachsen. Damit ist zwangsläufig auch die tätige Liebe zum Nächsten verbunden.
Bron: Artikel "Bist du gewachsen und gereift?" d.d. 13-07-2016 op de officiële website van Neuapostolische Kirche Hessen/Rheinland-Pfalz/Saarland
Geraffineerd en subtiel wordt getracht gelovigen tot "een waar­ach­ti­ge over­ga­ve des har­ten" te bren­gen, tot de "zegenaars" ze emotioneel kunnen maken en breken. Zover moet het dus niet komen. Wie niet onder de ban komt van dezen, blijft in zijn of haar kracht wanneer men vanuit "de gemeenschap" in de ban wordt gedaan...
  • Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

    Uit: 1 Johannes 4: 16 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Wat mij vooral opviel is, hoe de kerkleiding in de afgelopen jaren met een werkelijk ongekend media-offensief telkens vol trots de aandacht op iets anders vestigde en hoe men daarbij steeds ook zichzelf omzichtig liet complimenteren. Zo moest kennelijk de aandacht van kritische geluiden in de samenleving worden afgeleid, maar het bleek meer vertoon te zijn dan rijkdom.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 13 Jul 2016, 13:36" in de thread "OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?"
@all

Als pad­den­stoe­len na een re­gen­ach­ti­ge dag verrezen er in het kader van het bovenbedoelde media-offensief op het Internet opeens overal hangplekken voor de meest uiteenlopende nieuw-apostolische doelgroepen, tot en met verzamelaars van tegeltjeswijsheden aan toe. Toverspreuk daarbij: "jeder kann sich einbringen".

Ik had er al meteen geen goed gevoel bij, bij die toverspreuk:
BakEenEi schreef:(...)
Hoewel er door de nieuw-apostolische kerkleiding steeds op wordt gewezen, zoals ook deze week weer tijdens een persconferentie vanwege de opvolging van D.Ap. Schumacher door D.Ap. Krause, dat (vrij vertaald) "ein jeder sich kann einbringen"; zó welkom is ieders inbreng in de praktijk echter werkelijk niet. Stel geen onwelkome vragen - een en ander uitsluitend ter beoordeling aan "hogere verantwoordelijke leidinggevenden. (...) Onwelkome vragen worden namelijk steevast níet beantwoord, wát men ook zou doen of zou nalaten om de redelijkheid bij betrokkenen daarvan tóch te laten inzien. Het is dít "ervaringsgegeven" dat volgens mij aan de wieg staat van de website en dit forum! Dankzij de opkomst van het Internet is het logische gevolg van deze rigide opstelling bij het (internationale) kerkbestuur dan ook geweest, dat broeders en zusters zich elders onbevangen uitspraken, niet in de laatste plaats ook over hun zorgen en noden waarvoor er binnen de Nieuw-Apostolische Kerk veelal geen klankbord bestaat. Eén van die zaken betreft momenteel de kwaliteit van het "financieel beheer" door het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Steeds meer aanwijzingen zijn er immers, dat er grote sommen geld opgaan aan advocaatkosten (men spreekt al van honderdduizenden euro's) en dat er kapitalen in rook opgaan door aanhoudende financiële verliezen rondom "Eimersstaete".

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 09 Dec 2010, 20:56", in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
BakEenEi schreef:(...)
Inmiddels valt er te concluderen dat absoluut knappe koppen royaal kans hebben gezien om de nieuw-apostolische geloofsleer zodanig nader "rond te breien" dat alle opvattingen, die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" met het evangelie van Jezus Christus op één lijn kunnen worden gesteld, thans worden gepresenteerd alsof alles voor God één samenhangend geheel vormt. Om deze visie kracht bij te zetten heeft "de Stamapostel" dus bovendien niet geschroomd om diens internationale perswoordvoerder zich tegenover RELIGIONSREPORT te doen uitlaten in termen van: "Es obliege dem Stammapostel als Inhaber der lehramtlichen Vollmacht, neue Einsichten aus dem Heiligen Geist zu verkünden oder gar zur offiziellen Kirchenlehre zu erheben". Ook een opvatting als deze wordt met de op handen zijnde catechismus 100% "witgewassen". Het in Amerika bij andere kerken afgekeken "format" van "Wohlfühlgemeinden", "wo jeder sich kann einbringen", dat tegenwoordig door heel Europa wordt uitgerold, dient hierbij als "wasverzachter".

Hoogst zorgelijk bij de Nieuw-Apostolische Kerk blijft echter dat macht corrumpeert. Wie ingevolge de statuten (...) namelijk de macht heeft om een gedegen administratieve controle op afstand te houden, heeft immers ook de macht om in de Kas te graaien. Wat gemeenteleden misschien nog wel willen zien als "het slijk der aarde", staat het kerkbestuur aantrekkelijk vrij ter beschikking. De financiële middelen, miljoenen euro's, welke gelovigen offervaardig afstaan "aan God", schenkt men in werkelijkheid aan degenen die het geld ingevolge de statuten (...) naar believen mogen uitgeven. Laten dat nu dezelfden zijn als degenen die ingevolge de statuten (...) al overal over gaan! En dat zijn tevens dezelfden als die, die op de loonlijsten zichzelf de hoogste salarissen hebben toegedicht. Dezelfden ook die exclusief apostel genoemd willen worden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 26 Jun 2012, 12:48", in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
Ieder mag zich dan misschien wel "einbringen", doch alles -salonfähig- ter meer­de­re eer en glo­rie van... de apostelen:
  • Am 13. Juli 2016 besuchte Apostel Clément Haeck die neuapostolische Kirchengemeinde St. Wendel. Eingeladen waren auch die Vorsteher der Nachbargemeinden. Der Apostel erläuterte in seiner Predigt, wie man den Reifegrad eines Christen messen kann. Der gemischte Chor unterstützte mit passenden Liedvorträgen die Wortverkündigung.

    Für jede Kirchengemeinde ist es ein besonderes Ereignis, wenn der Apostel sie besucht. So auch für die Gemeinde St. Wendel am Mittwoch, dem 13. Juli 2016: Apostel Clément Haeck führte dort den Gottesdienst durch.

    Der Apostel berichtete zunächst von Gedanken, die ihn bei seiner Anreise bewegten: Ihm sei bewusst geworden, dass im größeren Umkreis von St. Wendel keine weitere neuapostolische Kirchengemeinde ist. Dabei könnte der Eindruck entstehen, man sei ja nur eine Randerscheinung im Apostelbezirk. Dieser Eindruck sei falsch. Aus göttlicher Sicht liege jede Gemeinde im Zentrum der Liebe und Gnade Gottes.


    (...)
Bron: Artikel "Bist du gewachsen und gereift?" d.d. 13-07-2016 op de officiële website van Neuapostolische Kirche Hessen/Rheinland-Pfalz/Saarland
De nieuwe apostelen in de Nieuw-Apostolische Kerk zien -blijkens de hierboven geciteerde uitlatingen van apostel Clément Haeck- christenen over het hoofd. Wat voor hen telt zijn gehoorzame navolgers. Ik herinner mij in dat verband de prediking van stamapostel Jean-Luc Schneider op 8 december 2013 in Valencia (Spanje):
TjerkB schreef:(...)
Wie de eerste drie kwartier van de opname bekijkt, begrijpt al precies waarom hij blijkt geeft van een benauwend eng wereldbeeld en hij in feite wartaal uitslaat. Alsof er in Spanje naast de bij de Nieuw-Apostolische Kerk aangesloten leden geen anderen zijn voor wie het evangelie van Jezus Christus nog iets te betekenen heeft; zo wordt zijn gehoor hier toegesproken. Dan snap je trouwens ook direct dat deze stamapostel bitter weinig opheeft met "andersdenkende christenen". Verder denk ik dat bij de aanwezigen voor wie "het levende woord" in eerste instantie wellicht krachtig overkwam, de prediking van een soort van maniakale magiër uiteindelijk gevoelens van ontreddering zal oproepen. Het was een straffend betoog. Geen greintje liefde te bekennen. Armoe troef. Zo'n hele schertsvertoning verraadt een desolate toestand binnen het internationale kerkbestuur.

Met deze verderfelijke donderpreek werden de gelovigen gewoonweg de grond in getrapt; in hun hemd gezet. Men kreeg een pak slaag uitgedeeld. Je voelt je gebroken in plaats van opgebouwd. Wat een doffe ellende.

(...)


Uit: Bericht op "Za 08 Feb 2014, 13:27" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Het is echt een kwestie van de desbetreffende puzzelstukjes bij elkaar zien te leggen en dan zie je het gewoon scherp: apostolisch-zijn gaat hier boven christen zijn. Ieder mag zich wel "einbringen", maar slechts met één enkel doel: je moet er helemaal van ondersteboven zijn als een nieuwe apostel ergens zijn opwachting maakt.

Toen ik erachter kwam dat je bij al deze hoge vertegenwoordigers van het nieuw-apostolische hemelrijk -op straffe van een scala aan sancties- wél op hun woorden mag letten maar níet op hun daden, had ik het gehad met ze: de ene na de andere "Querdenker" in hun machtsbestel (!) lieten ze elimineren - "entgültig kaltstellen".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door Chi »

Interessant hè, die rare kwibussen? Fascinerend gewoon. Wanneer komt hun eigen tv-programma eigenlijk? Er moeten nog wel wat meer relletjes komen wil het boeiend blijven, dat geld witwassen en asbest schandaal is te passief, en moet meer geweld komen, live uitzending met een apostel die van het altaar wordt geduwd of door de fiod wordt opgepakt, dat soort werk. De onze familie is ook wel aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

Onlangs las ik bij Glaubensforum24 "uit onze doorlevingen" binnen 24 uur o.a. het volgende...
  • Schmetterling40 schreef:Widerspruch?

    http://www.nak-sued.de/meldungen/news/v ... ngefuehrt/

    Führt Verhaltenskodex ein...
    aber im Reliunterricht und Konfiunterricht (letztes Jahr!) wurde mein Großer immer noch unter Druck gesetzt, dass er es bestätigen soll, dass man nur durch die Apostel erlöst wird, am Tag des Herrn dabei ist, sie in der Schule missionieren sollen usw. Was ist mit diesem Missbrauch??????????
    Ebenso als meine zwei jüngeren im Kindergottesdienst gemobbt wurde, wir mehrere Gespräche und Hilfe suchten, passierte nichts!


    Es wäre erst mal wichtig, wenn die Amtsträger und Kinderbeauftragten lernen würden, wie man menschlich mit den Kindern und Geschwistern umgeht!


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "07.07.2016, 19:20", in de thread "Verhaltenskodex"
  • centaurea schreef:
    Schmetterling40 schreef:... Was ist mit diesem Missbrauch??????????
    Ebenso als meine zwei jüngeren im Kindergottesdienst gemobbt wurde, wir mehrere Gespräche und Hilfe suchten, passierte nichts!
    ....
    Hallo Schmetterling40,

    wie hast du weiter reagiert? Wie schützt du deine Kinder vor weiteren Übergriffen?

    Der Druck der auf unsere Kinder gemacht wurde (und die anderen Kinder gleichermaßen),
    hatte dazu geführt, dass unsere Kinder nicht mehr in Gemeinde und Gottesdienste der NAK wollten.

    Auch deswegen, haben wir dann 2010 die Reißleine gezogen.
    Das war der letzte Anstoß, der noch gefehlt hatte um aktiv zu werden.


    Wie ist es bei dir/euch?

    LG
    Centaurea


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "08.07.2016, 06:37", in de thread "Verhaltenskodex"
  • Edda schreef:Hallo,

    dieses Thema geht mir unter die Haut. Bei mir führte die Einmischung in Kindererziehung vor ca. zwei Jahrzehnten zur Distanz zur Gemeinde. Der eingeführte Verhaltenskodex ist sicherlich eine Basis - er kann nicht darüber wegtäuschen, dass es in der Regel Laien sind und waren, die Jugendliche und Kinder betreuen. Gerade die Erziehung über mehrere Generationen zu 'Glaubensgehorsam' und bedingungslosem 'Folgen' hat ja Auswirkungen. In verschiedenen Gemeinden brühtet da eine geistliche Elite von 'Folgsamen'. Manipulation wird als normaler Zustand der Kindererziehung betrachtet. Nein - Eltern dürfen auf keinen Fall da wegsehen! Sonst nehmen Kinder Schaden in ihrer gesunden Entwicklung.
    Frage: hat hier eigentlich schon mal jemand über manipulative Gruppen geschrieben?

    Edda


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "08.07.2016, 09:07", in de thread "Verhaltenskodex"
  • centaurea schreef:Hallo Edda,

    Indoktrination ist typisches Sektenmerkmal. In diesem Zusammenhang wurde hier sicher schon geschrieben.
    er (Der Verhaltenskodex) kann nicht darüber wegtäuschen, dass es in der Regel Laien sind und waren, die Jugendliche und Kinder betreuen.
    So ist es. Was über Jahrzehnte eingeübt und eingeimpft wurde kann nicht über einen wie auch immer gearteten Verhaltenskodex über Nacht beseitigt werden.
    Das ist schlicht Überforderung des Personals.

    Nice to have this wallpaper - aber das war es auch schon, wenn parallel nicht ein Paradigmenwechsel begleitet durch ein massives Bildungs- und Schulungsprogramm einsetzt.
    Gerade die Erziehung über mehrere Generationen zu 'Glaubensgehorsam' und bedingungslosem 'Folgen' hat ja Auswirkungen.
    Und gerade dies wird heute noch gepredigt.
    Das (Bezirks-/Stamm-)Apostelamt, ebenfalls theologisch, seelsorgerisch, didaktisch, organisations- und verwaltungstechnisch allermeist durch absolut linientreue Laien besetzt, ist heute noch oberste Autorität durch "Gottes Gnaden" ohne jeglichem Kompetenz-, Bildungs- und Eignungsnachweis.

    Diesem Amt, das gleichzeitig oberste Organisationsleitung ist, ist nicht zu widersprechen, wenn man nicht sein Heil verlieren möchte.

    Hier beginnt bereits das Drama!


    Centaurea


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "08.07.2016, 09:27", in de thread "Verhaltenskodex"
  • Edda schreef:@centaurea

    Das Drama - hat Methode. Geistlicher Missbrauch besteht darin, sich als Jesu Stellvertreter auszugeben und damit alles und jede Verkündigung als unmittelbar von Gott darzustellen. Legitimation per Definition: wir wissen was Gott will.
    Ich wünsche allen Eltern den Mut und die Kraft, ihren Kindern zu erlauben Fragen zu stellen. Ihren Kindern zu erlauben, sich eine eigene Meinung zu bilden und sich als mutige Christen weiter zu entwickeln. Kinder brauchen keine Dogmen, sondern liebevolle Eltern die sie begleiten.
    Nun noch ein Satz zu den manipulativen Gruppen. Ich bin der Meinung, dass sich viele Menschen durchaus freiwillig in eine Gemeinde begeben, die besondere Regeln hat. In der sich der eine oder andere Erwachsene wohl fühlt, weil er sich geborgen und beschützt fühlt. Aber - die Kinder suchen sich ja nicht unbedingt freiwillig die Gemeinde aus. Das ist seit Jahren ein 'Spannungsfeld' nicht nur in der Nak. Man ( die Leitung ) versucht daher, modern zu wirken.

    @Schmetterling40
    Ich wünsche Dir viel Kraft und Unterstützung im Sinne Deiner Kinder. Danke für Deinen link.

    Edda


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "08.07.2016, 10:14", in de thread "Verhaltenskodex"
  • Schmetterling40 schreef:Keine Angst Ihr Lieben!

    Wir haben letztes Jahr die Reißleine gezogen und haben die NAK verlassen - sind auch mit allem ausgetreten!
    Uns hat damals eine sehr gute Kindertherapeutin, die auch auf Trauma spezialisiert ist, geholfen!

    Von dem her haben zum Glück meine Kinder keine weiteren Schäden erlitten!

    ******************************************************************************************

    Aber für mich stellt sich halt die Frage, warum die NAK uns nicht zur Seite stand, als ich mit meinem Exmann zusammen war (war im Amt und gewalttätiger Alkoholiker) wo ich so oft um Rat und Hilfe bat und mir nur immer gepredigt wurde, ich sollte halt in jeden GD (bin damals Mittwochs nicht gegangen, weil ich drei kleiner Kinder hatte), mehr beten, mehr mitarbeiten usw. dann würde es auch in der Ehe klappen.

    Das andere ist - als bekannt war, dass ich nicht mehr in die NAK gehe und sie mich auch nicht mehr zurückbekommen, wie sie damals versucht haben, meinen Großen gegen mich aufzuhetzen - nach dem Motto, ihm könne es ja jetzt nicht mehr bei mir gut gehen, weil ich ja die NAK verlassen habe, er solle mehr auf die Amtsträger statt auf mich hören usw. einfach nur krank!!!!!!!!

    Bin froh, dass wir weg sind und meine Jungs im normalen Leben angekommen sind - wir haben Traumatherapie gemacht und es geht uns so gut wie nie zuvor. Deshalb ist auch unser Motto:

    NIE MEHR ZURÜCK!


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "08.07.2016, 14:50", in de thread "Verhaltenskodex"
  • tergram schreef:Es wäre gut, wenn auch die Damen und Herren in der ACK und die Herrschaften, die in der EKD und RKK über ökumenische Aktivitäten entscheiden, solche Dinge wüssten!

    Nur zu gern lassen sie sich nämlich vom "Wir haben uns doch so sehr verändert"-Gerede der Gebietskirchenpräsidenten & Co einlullen.


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "08.07.2016, 17:01", in de thread "Verhaltenskodex"
In de Nieuw-Apostolische Kerk heb ik het niet anders meegemaakt dan dat vrijwel iedereen altijd alles af wil doen als een incident. Juist dat is hier structureel fout.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”