Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Di 07 Mrt 2017, 21:10


@all

Naar verluidt wordt aanstaande zaterdag de nieuw-apostolische kerkleiding vertegenwoordigd door:

  1. opziener Peter Johanning
  2. districtsapostel in ruste Wilfried Klingler
  3. apostel Jens Korbien
  4. districtsapostel Rüdiger Krause
  5. stamapostel in ruste Wilhelm Leber
  6. districtsapostel Wolfgang Nadolny
  7. apostel Rolf Wosnitzka

Stamapostel Jean-Luc Schneider zal zich ondertussen wel weer ergens in Scandinavië schuilhouden...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor ZwartSchaap » Wo 08 Mrt 2017, 16:54

@ All,

Opnieuw is Stam Ap. Schneider a.s Zaterdag de grote afwezige in Greiz.
Terwijl de datum 11 Maart 2017 reeds zeer geruime tijd bekend is zal Schneider niet verschijnen.
Evenals met de verzoening in Dusseldorf November 2014 ontbrak het hoogste ambtsdrager van de NAK.
Destijds werd er gezegd dat de voorbereidingstijd erg kort was geweest en dat daardoor de St Ap. niet aanwezig kon zijn.
Later bleek dat hij in Scandinavie voor ruim 100 mensen een dienst had geleid.
Ook hier blijkt opnieuw dat men oprecht berouw en boete doen nooit heeft begrepen.

Groet ZwartSchaap
Gebruikers-avatar
ZwartSchaap
 
Berichten: 102
Geregistreerd: Wo 21 Okt 2015, 13:23

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Vr 10 Mrt 2017, 22:22

@all

Ten aanzien van de "Feierstunde zur Versöhnung: Reformiert-ap. Gemeindebund und NAK", morgen, in Greiz, maakte het bestuur van het "Netzwerk Apostolische Geschichte e.V." vandaag het volgende bekend:

    Gegen 13 Uhr werden wir erstmals mit einer Ton-/Videoübertragung live auf Facebook senden. Das heißt, wir bauen mit entsprechender Technik eine Liveschaltung auf, die auf unserer Facebook-Seite von allen Interessierten verfolgt werden kann. Auch nach Ende der Liveschaltung wird das Video auf Facebook und vermutlich ab Montag auf Youtube einsehbar sein.

    So wollen wir gegen 13 Uhr einen kurzen Rückblick auf die geschichtlichen Ereignisse werfen, die 1921 zum Ausschluss von ca. 6.000 Mitgliedern führten. Wenn möglich, gehen wir auch nach der Versöhnungsfeier noch mal live und bieten eine Nachberichtserstattung mit evtl. Interviews an.

Zie https://www.facebook.com/Apostolische.Geschichte/.
Voor historische informatie zie tevens http://www.apostolische-geschichte.de/wiki/index.php?title=Neuapostolisches_Schisma_1921,
alsmede https://www.apostolisch.de/wer-sind-wir/geschichte.html.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Za 11 Mrt 2017, 18:24

Afbeelding

Am kommenden Samstag, den 11. März 2017, melden wir uns ab 13 Uhr live aus der apostolischen Kirche in Greiz, wo 14 Uhr die feierliche Unterzeichnung der Versöhnungserklärung zwischen der Neuapostolischen Kirche und der Apostolischen Gemeinschaft stattfindet.



@all

Intussen zijn er vier videofragmenten te bekijken op de Facebook-pagina van het "Netzwerk Apostolische Geschichte e.V.", aan de hand waarvan men verslag deed van de voor vanmiddag geplande "Versöhnungsfeier" in Greiz, namelijk:


"Der Text ist bereits erarbeitet, jetzt steht der Termin", zo liet de nieuw-apostolische kerkleiding het ons vorig jaar al weten via nac.today". Zie aldaar het bericht van 14 oktober 2016. Hoewel de tekst van het nu ondertekende document nog niet op het Internet staat, werd de verklaring in één van de filmpjes alvast voorgelezen. Ik kom er bij gelegenheid wel op terug. Overigens kan ik goed begrijpen dat er over het "onderhandelingsresultaat" heel verschillend kan worden gedacht. Zie onder:



In eerste instantie had ik de bijeenkomst van vandaag van nabij willen meemaken, maar er kwamen zaken tussen. Nu ik de genoemde videofilmpjes heb gezien met o.a. interviews met "officials" die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk ac­te de pré­sen­ce gaven, heb ik -op het kerkpolitieke vlak- in Greiz vermoedelijk weinig gemist.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Zo 12 Mrt 2017, 17:53

TjerkB schreef:(...)
Hoewel de tekst van het nu ondertekende document nog niet op het Internet staat, werd de verklaring in één van de filmpjes alvast voorgelezen. Ik kom er bij gelegenheid wel op terug.

(...)


Uit: Bericht op "Za 11 Mrt 2017, 17:24"


@all

Hieronder volgt de tekst van de "Erklärung zur Versöhnung" die gisteren in Greiz werd voorzien van de laatste drie handtekeningen. De afwezige stamapostel Jean-Luc Schneider had zijn handtekening er blijkbaar al eerder onder gezet.


    Erklärung zur Versöhnung

    zwischen der Apostolischen Gemeinschaft und der Neuapostolischen Kirche
    in Bezug auf den Kirchenausschluss,
    der zur Gründung des Reformiert-Apostolischen Gemeindebundes führte


    Im Nachgang zur Erklärung vom November 201 4 zwischen der Apostolischen Gemeinschaft
    (AG) und der Neuapostolischen Kirche (NAK) werden wesentliche Vorgänge dargestellt und
    bewertet, die zum Ausschluss der Apostel Carl August Brückner und Max Ecke aus der
    Neuapostolischen Gemeinde (Rechtsvorgängerin der NAK) im Jahr 1921 führten.


    1. Zur Geschichte der Trennung

      Carl August Brückner, der im Jahr 1905 ins Apostelamt gesetzt wurde, war ein geschätzter
      enger Mitarbeiter von Stammapostel Niehaus. Auch zu Johann Gottfried Bischoff, der nur kurze
      Zeit später ins Apostelamt kam, unterhielt Brückner ein gutes, freundschaftliches Verhältnis.

      Das änderte sich gegen Ende des Ersten Weltkrieges. Brückner äußerte sich kritisch zu einigen
      Punkten der Lehre und relativierte die Bedeutung gewisser Aussagen der Heiligen Schrift. Ihm
      waren Weisheit und Erkenntnis wichtiger als lehrmäßige Festlegungen. Er distanzierte sich von
      Prophetien und Visionen, insbesondere, nachdem von Niehaus verkündigte Kriegsprophe-
      zeiungen sich nicht erfüllt hatten. Im Kreis der Apostel wollte Brückner die Amtsbefugnisse des
      Stammapostels — auch hinsichtlich der Lehre — begrenzen.

      Der Konflikt zwischen Niehaus und Brückner wurde wohl überwiegend auf dem Schriftweg
      ausgetragen, eine Klärung im direkten Gespräch unterblieb, Zu berücksichtigen ist allerdings,
      dass die Kommunikationsmöglichkeiten in dieser Zeit sehr eingeschränkt waren. Der Konflikt
      beeinträchtigte auch das Verhältnis Brückners zu anderen Aposteln, insbesondere zu Bischoff.
      Brückner sah sich von Bischoff, dem er häufig in Fragen der Amtsführung zur Seite gestanden
      hatte, getäuscht.

      Der Streit eskalierte nach zwei Entscheidungen des Stammapostels Niehaus: Zum einen setzte
      er Bischoff als Stammapostelhelfer ein; zum anderen ordnete er die Einstellung der
      Neuapostolischen Rundschau und die Verlegung des Kirchenverlages von Leipzig nach
      Frankfurt/Main an. Brückner widersetzte sich dieser Entscheidung.

      Im Jahr 1921 kam es zur Trennung. In einer Apostelversammlung am 17.04.1921 — ohne
      Brückner und Ecke — wurde Brückner seines Amtes enthoben und aus der Neuapostolischen
      Gemeinde ausgeschlossen. Mit Brückner verließen etwa 6.000 Mitglieder — darunter viele
      leitende Amtsträger aus dem Arbeitsbereich Brückners — die Kirche. Wenige Monate später
      wurde auch der auf der Seite Brückners stehende Apostel Ecke amtsenthoben und
      ausgeschlossen.

      Die sich neu formierenden Gemeinden unter Brückner und Ecke bildeten den Reformiert-
      Apostolischen Gemeindebund (RAG), der jedoch erst 1924 nach gerichtlicher Klärung von
      Eigentumsfragen vereinsrechtlich registriert wurde. RAG und AG schlossen sich im Jahr 1994
      zusammen.

    2. Bewertung

      Die Auseinandersetzung zwischen Niehaus und Brückner respektive den jeweiligen Anhängern
      wurde überwiegend nicht sachlich geführt, sondern vielmehr in Form von Vorwürfen und
      Unterstellungen sowie persönlichen Angriffen. Dies führte zu erheblichen Spannungen und
      tiefen Verletzungen. Auf beiden Seiten gab es Verhaltensweisen, die den Konflikt eher
      schürten, als dass sie zur Entspannung beitrugen

      Beide Kirchen sind heute der Überzeugung, dass die Trennung vermeidbar gewesen wäre. Es
      hätte allerdings einer intensiven sachlichen Klärung im direkten Gespräch und eines entschie-
      denen ausdauernden Versöhnungswillens auf beiden Seiten bedurft.

    3. Erklärung

      Die NAK entschuldigt sich dafür, dass seinerzeit nicht alle Möglichkeiten der Versöhnung
      ausgeschöpft wurden. Sie bedauert das durch den Ausschluss hervorgerufene Leid.

      Beide Kirchen bedauern die unsachliche und verletzende Form der Auseinandersetzung.

      Gemeinsam begrüßen wir es, dass mit dieser Erklärung ein weiteres Kapitel gemeinsamer
      Geschichte befriedet und abgeschlossen werden kann.

    Greiz/Zürich, im März 2017


    Armin Groß
    Apostolische Gemeinschaft e.V.
    Vorsitzender

    Gert Loose
    Apostolische Gemeinschaft e.V.
    Leiter Apostelbezirk Ost

    Jean-Luc Schneider
    Neuapostolische Kirche International
    Kirchenpräsident

    Wolfgang Nadolny
    Neuapostolische Kirche Berlin-Brandenburg
    Kirchenpräsident

Bij het lezen van de passage "Beide Kirchen sind heute der Überzeugung, dass die Trennung vermeidbar gewesen wäre. Es hätte allerdings einer intensiven sachlichen Klärung im direkten Gespräch und eines entschiedenen ausdauernden Versöhnungswillens auf beiden Seiten bedurft." dwaalden mijn gedachten onwillekeurig af naar de dreigbrief van 2 december 2011 van de huidige opziener R.D. Vis in zijn hoedanigheid van "Hoofd Centrale Administratie" aan onze broeder Bauke Moesker en aan diens -zijdens het kerkbestuur- onbeantwoorde reacties, respectievelijk op 6, 9 en 17 december 2011: "Geist stirbt nicht".

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Intussen las ik ook bij de Gemeenschap van Apostolische Christenen (GvAC) een impressie van de Historische Bijeenkomst op 17 september jl. in Hilversum. Zie http://www.apostolisch.nl/publicaties/bazuin_oktober_2016/files/assets/basic-html/page-9.html. Ik vraag mij echter af of het betreffende redactielid bekend is met het pijnlijke gegeven dat de nieuw-apostolische kerkleiding zich in 2014 binnen de "Vereinigung der Apostolischen Gemeinschaften" (VAG) uitsluitend heeft wensen te verzoenen met de Apostolische Gemeinschaft (AG). Dus niet rechtstreeks met (families van) slachtoffers -van zinloos geestelijk geweld onder aanvoering van stamapostel Johann Gottfried Bischoff- en/of hun nabestaanden, terwijl juist zij degenen zijn die het in de allereerste plaats persoonlijk aangaat, als het gaat om een schuldbekentenis voor nodeloze excommunicaties of anderszins hardvochtig optreden vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk, doch de verzoening betrof ook pertinent níet overige bij de VAG aangesloten geloofsgemeenschappen, zoals in Frankrijk, Nederland of Zuid-Afrika. Voor Zwitserland gold al een excuus in 2005.

De reden van het ongenoegen waardoor broeders en zusters in het verleden als naasten van elkaar vervreemd raakten, was niet zelden dat men in gewetensnood kwam vanwege het in de Nieuw-Apostolische Kerk opgeëiste goddelijke gezag door repressief optredende machtsfiguren, terwijl dezen ondertussen geëerbiedigd wilden worden als "boden van Jezus". Het behoeft hier geen betoog dat wie op zo'n manier onheus wordt bejegend, hartverscheurend verdriet wordt aangedaan.

Nog tientallen jaren lang sinds de op die manier veroorzaakte doffe ellende bleef de nieuw-apostolische kerkleiding erbij dat alle betrokkenen het leed over zichzelf hadden afgeroepen door hun ontrouw aan de stamapostel: niemand had enig onheil behoeven te vrezen indien men "in het midden der gemeenschap" was gebleven. Toen men dit standpunt tijdens de (tweede) Europose Informatieavond van 4 december 2007 opnieuw innam en verdedigde, brak bij wijze van spreken de hel los. Eerder dat jaar zag ik zo'n stompzinnige beantwoording van die hele kwestie al aankomen, en ik vertrok - maar niet zonder voor het naderende echec herhaaldelijk nog te waarschuwen. Ook voordien had ik er al op gewezen dat het ongepast is om slachtoffers te diskwalificeren. Ik had zelfs een oplossingsvoorstel ingebracht. Maar de autoriteiten haalden hun neus ervoor op. "Dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk trekken zich alleen iets aan van "hoge(re) dienaren". Hierdoor kon ik hun hypocrisie en hun gladgestreken smoelwerken in de kerk die ik ontvluchtte gaandeweg niet meer verdragen. Ik liet mij de arrogantie van hun vermeende macht niet langer opdringen. Je kunt wel kerkleider zijn, maar zolang God de oprichtingsakte bij de notaris nog niet heeft medeondertekend, ben je een held op sokken.

(...)


Uit: Bericht op "Za 08 Okt 2016, 19:35" in de thread "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Ma 13 Mrt 2017, 11:54

@all

Waardevolle én verhelderende woorden van onze broeder Reinhard Welsch:


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Wo 15 Mrt 2017, 17:11

@all

Nog enkele links ter zake:

  1. het artikel "Auf dem Weg zum neuen Miteinander" d.d. 07-03-2017 bij "nac.today"

  2. het artikel "Gemeinsames Zeugnis der Versöhnung wichtiger denn je" d.d. 11-03-2017 op de website van de "Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen in Deutschland" (ACK)

  3. kopie van de op zaterdag 11 maart 2017 in Greiz ondertekende "Erklärung zur Versöhnung zwischen der Apostolischen Gemeinschaft und der Neuapostolischen Kirche in Bezug auf den Kirchenausschluss, der zur Gründung des Reformiert-Apostolischen Gemeindebundes führte"

  4. het artikel "Versöhnungserklärung zwischen NAK und VAG vom 11. März 2017 unterzeichnet" op de website van de "Apostolische Gemeinschaft". Klik »HIER« om het bedoelde document te downloaden.

  5. bericht "Ein weiterer Schritt zur Versöhnung" d.d. 12-03-2017 op de website van de nieuw-apostolische kerkgemeente Greiz (Neuapostolische Kirche Nord- und Ostdeutschland)

  6. het artikel "Neuapostolisches Schisma 1921" d.d. 13-07-2017 bij "APWiki!"

  7. thread "Versöhnung?" bij "Glaubensforum24"

  8. het artikel "Greiz: Unterschrift unter die gemeinsame Versöhnungserklärung" d.d. 13-03-2017 op de website van de "Neuapostolische Kirche International"

  9. het artikel "Versöhnung nach 96 Jahren" d.d. 13-07-2017 bij "nac.today"

  10. het verslag "Rückblick auf die Versöhnung: Mitschnitte der Liveberichterstattung sind online" d.d. "15-03-2017 op de website van het "Netzwerk Apostolische Geschichte e.V."

Groet,
TjerkB


N.B.
R/S schreef:
    (...)
    Wenn man die naturgemäß hier und da vorhandene rosa Brille des Netzwerkes mal beiseite lässt, führen deren Recherchen zu einem ähnlichen Ergebnis wie von mir anhand des Einzelbeispiels moniert.
    Dies passt auch zu den zeit- und sozialpsychologischen Erkenntnissen. Beide, Niehaus und nach ihm Bischoff waren nicht gewählt, sondern von ihren Vorgängern berufen worden. Wertet man das Psychogramm dieser Vorgänger aus, werden die jeweiligen Berufungsparameter und deren ursächliche Vorgaben klar. Allein schon aus dieser systemischen Perspektive konnten weder Brückner noch Kuhlen jemals Führer des "Werkes Gottes" werden. Das wäre ungefähr so, als würde sich Sarah Wagenknecht um die Präsidentschaft der europ. Zentralbank bewerben. Das Zeug dazu hätte sie, keine Frage. Aber kein System wird es zulassen, dass systemkritische Vertreter an die Spitze kommen - sie würden ja die Stabilität des Systems und damit die Interessen der Pfründeinhaber des Systems gefährden.
    Damit entlarvt sich die ganze Versöhnungsshow als bestenfalls medienwirksame PR-Kampagne. Wie schon jene mit der VAG. Es ging der NAK nie um Versöhnung und es geht ihr auch heute nicht primär darum. Sollten sich, quasi als schöner Nebeneffekt, im Zuge dieser Ökumene orientierten kosmetischen Korrekturen neue Gesprächsbereitschaften einstellen, umso besser.
    Und was die Entschuldigungen nach fast 100 Jahren betrifft, gelten die gleichen Grundsätze wie für jene längst ausgesessener, weil verjährter Verbrechen: Die Opfer leben ohnehin nicht mehr und die heutige Generation interessiert das Aufwärmen von alten Kamellen, deren Ursachen heute naiv bis unverständlich erscheinen, auch nicht mehr. Wozu die Show also?
    Die wahre Antwort dürfte mir und Ihnen und uns allen klar sein ...


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "14.03.2017, 11:15" in de thread "Versöhnung?".
R/S schreef:
    (...)
    Wie schon mehrfach erwähnt: Die NAK war und ist bis heute ein Glaubenssystem, das nach der "Vogel-friss-oder-stirb"-Methode funktioniert (vgl. Nadolnys Kugelschreibermetapher ...). Was also hätte Versöhnungswillen oder was hätte eine sachliche Klärung im direkten Gespräch bewirken sollen ...???
    Für Niehaus und Bischoff, beides monarchische Führer mit deutlich narzisstischen Charakterzügen, spiegelte die "Vogel-friss-oder-stirb"-Methode eines monarchisch orientierten Glaubenssystems die göttliche Ordnung. Ihr Bibelverständnis war dasjenige, das Kreationisten und andere Wörtlichnehmer heute noch ihr eigen nennen. "Führer befiehl, wir folgen dir blind", war in der NAK schon lange bevor Hitler und die Nazis an die Macht kamen die Glaubens- und Lebensparole.
    Und die im Sande verlaufenen Niehaus'schen Kriegsprophezeiungen (es waren eher schon Kriegstreibereien) hätten eine noch viel deutlichere Sprache verdient gehabt als Brückner sie gebrauchte. Im Grunde hätte mit dem schief gelaufenen Ausgang des 1. Weltkriegs nicht nur der Kaiser, sondern auch Niehaus zum Abdanken gezwungen werden müssen. Beide hatten sich, jeder auf seine unnachahmlich dumme Weise, völlig verkalkuliert gehabt. Letztendlich hätte man im Deutschen Reich wie in der NAK endgültig Abstand nehmen müssen von militaristischen Ordnungsvorstellungen und monarchischem Führertum. Aber das wollten die damaligen Dilettanten (auf beiden Seiten) einfach nicht wahrhaben. Freilich mit dem Unterschied, dass im Gegensatz zur Reichsführung die NAK-Führung sich als unmittelbar von Gott geführt wähnte und von daher eigentlich schneller zur Erkenntnis hätte gelangen müssen, wie kindlich naiv und fundamentalistisch willkürlich man sich hatte einseifen lassen - und andere (Unschuldige) eingeseift!
    Insofern ist heute jede Form von Entschuldigung schlicht und ergreifend eine Farce. Im Grunde müsste heute die gesamte NAK-Führung abdanken und einen völligen Neuanfang wagen. Zu viel Blut und Seelenschmerz kleben mittelbar am Denken und Handeln dieser sich selbst ernennenden und selber höchst vergütenden Kirchenführer. Und so wie sie damals in ihrem monarchischen Denken verstrickt waren, so sind sie es heute noch - nur subtiler.


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "15.03.2017, 09:15" in de thread "Versöhnung?".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor Levi » Do 16 Mrt 2017, 01:16

@Tjerk,

In de NAK is het ambt der verzoening dat van de apostelen, zo predikt men.
Maar in handen van valse apostelen, werkt het manipulatief en willekeurig.

De NAK is bezig met een grote verschoningsaktie om het verleden te wissen van begane misstappen.
Wellicht is misdaden een meer gepaste kwalificatie.

Anno 2017 is de 'sorry-cultuur' een modeverschijnsel geworden.
Het menselijk brein vergeet en vergeeft veel makkelijker dan vroeger.
Dat komt door het social media effect dat voor steeds nieuwe(re) topics zorgt.

Kortom, een uitgelezen moment om te verzoenen.
En let op, er komt nog meer aan, behalve voor RR...

Groet,
Levi
Levi
 
Berichten: 497
Geregistreerd: Vr 28 Mrt 2014, 08:05

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Do 16 Mrt 2017, 17:41

TjerkB schreef:(...)
Intussen las ik ook bij de Gemeenschap van Apostolische Christenen (GvAC) een impressie van de Historische Bijeenkomst op 17 september jl. in Hilversum. Zie http://www.apostolisch.nl/publicaties/bazuin_oktober_2016/files/assets/basic-html/page-9.html. Ik vraag mij echter af of het betreffende redactielid bekend is met het pijnlijke gegeven dat de nieuw-apostolische kerkleiding zich in 2014 binnen de "Vereinigung der Apostolischen Gemeinschaften" (VAG) uitsluitend heeft wensen te verzoenen met de Apostolische Gemeinschaft (AG). Dus niet rechtstreeks met (families van) slachtoffers -van zinloos geestelijk geweld onder aanvoering van stamapostel Johann Gottfried Bischoff- en/of hun nabestaanden, terwijl juist zij degenen zijn die het in de allereerste plaats persoonlijk aangaat, als het gaat om een schuldbekentenis voor nodeloze excommunicaties of anderszins hardvochtig optreden vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk, doch de verzoening betrof ook pertinent níet overige bij de VAG aangesloten geloofsgemeenschappen, zoals in Frankrijk, Nederland of Zuid-Afrika. Voor Zwitserland gold al een excuus in 2005.

(...)


Uit: Bericht op "Za 08 Okt 2016, 19:35" in de thread "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016"
Zie ook het bericht op "Zo 12 Mrt 2017, 16:53"

Levi schreef:(...)
In de NAK is het ambt der verzoening dat van de apostelen, zo predikt men.
Maar in handen van valse apostelen, werkt het manipulatief en willekeurig.

De NAK is bezig met een grote verschoningsaktie om het verleden te wissen van begane misstappen.
Wellicht is misdaden een meer gepaste kwalificatie.

Anno 2017 is de 'sorry-cultuur' een modeverschijnsel geworden.
Het menselijk brein vergeet en vergeeft veel makkelijker dan vroeger.
Dat komt door het social media effect dat voor steeds nieuwe(re) topics zorgt.

Kortom, een uitgelezen moment om te verzoenen.
En let op, er komt nog meer aan, behalve voor RR...

(...)


Uit: Bericht op "Do 16 Mrt 2017, 00:16"


@Levi

Bedoel je -wat dat laatste betreft- misschien een eventuele verzoening tussen de Neuapostolische Kirche International en de Gemeente van Apostolische Christenen?

In dat geval zou ik willen wijzen op de verbijsterende desinteresse bij districtsapostel Rainer Storck (tevens bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland), toen hij mijn schrijven van 3 december 2014 onbeantwoord liet. Ik had nog wel speciaal de moeite genomen om mij in het Duits tot hem te wenden... Zie onder bij N.B. de daarmee samenhangende forumbijdragen.

Als iemand (die zich ondertussen uitgeeft voor een apostel van Christus Jezus, in de kerk een presidentieel salaris opstrijkt doch nauwelijks enige transparantie aan de leg legt) zó hooghartig de neus ophaalt voor een gerechtvaardigde vraag die ik stelde namens de weduwe van één van de slachtoffers van het machtsmisbruik in 1955, zich liever bezighoudt met "Versöhnung vor der Bühne " dan met "Versöhnung im Herzen"; hoe geloofwaardig ben je dan eigenlijk?!

Je schreef: "Wellicht is misdaden een meer gepaste kwalificatie." Dat vind ik dus ook - en het gaat alsmaar dóór! Ik snap werkelijk niet dat in de nieuw-apostolische kerkgemeenten men zich dat anno 2017 nog steeds laat welgevallen. Als het de betrokkenen onverschillig laat waardoor anderen de kerk verlieten of, zoals in mijn geval, het onrecht in de kerk zelfs zijn ontvlucht; wat verstaat men dan überhaupt onder verzoening? Is dat alleen maar dat je samenkomt, in Hoorn of zo, om met elkaar liederen te zingen alsof er niets meer aan de hand zou zijn? Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland zou zich moeten schamen, niet in de laatste plaats ook vanwege het geconstateerde financiële wanbeheer. Te denken valt hierbij aan de kerkbouw op Bonaire en in Arnhem, en aan het asbestschandaal.

Verder blijft het voor mij een storende ongerijmdheid dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk uit alle macht met twee maten wordt gemeten, steevast ten faveure van "hoge(re) dienaren". Bij de "verzoening" in Greiz werd angstvallig vermeden dat het aanzien van stamapostel Hermann Niehaus en diens secondant, Johann Gottfried Bischoff, werd bezoedeld, terwijl beiden in de omgang met naasten afschuwelijke wreedheden hebben begaan. De afwezigheid van stamapostel Jean-Luc Schneider, zowel in 2014 in Düsseldorf als jl. zaterdag in Greiz, vind ik pijnlijk getuigen van minachting jegens alle slachtoffers in kwestie, hun familie en hun nabestaanden.

Vandaar dat ik in mijn vorige bericht tweemaal Rudolf Stiegelmeyr citeerde:

  • Damit entlarvt sich die ganze Versöhnungsshow als bestenfalls medienwirksame PR-Kampagne. Wie schon jene mit der VAG.

  • Im Grunde müsste heute die gesamte NAK-Führung abdanken und einen völligen Neuanfang wagen. Zu viel Blut und Seelenschmerz kleben mittelbar am Denken und Handeln dieser sich selbst ernennenden und selber höchst vergütenden Kirchenführer. Und so wie sie damals in ihrem monarchischen Denken verstrickt waren, so sind sie es heute noch - nur subtiler.

Voor oprechte woede en verbondenheid met de slachtoffers is er in de geïnstrumentaliseerde hoofden en harten van de nieuw-apostolische verzoeners géén plaats.

Groet,
TjerkB


N.B.
  1. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    Ikzelf ben in 1957 als kind "verzegeld" door "apostel" Tjark Bischoff die aan mij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" toen de Heilige Geest zou hebben afgedragen. Even los van de omstandigheid dat de bij dit kerkgenootschap gedurig veranderende geloofsleer ook op dit punt naderhand werd herzien, neem ik nu met terugwerkende kracht afstand van alle zegenende gebaren van deze persoon die voor mij pertinent geen Godsgezant heeft kunnen zijn, alleen al gezien het feit dat in die vermeende hoedanigheid hij elke denkbare bevoegdheid te buiten is gegaan door rücksichtslos dienaren te excommuniceren die juist door machtsmisbruik in gewetensnood waren gekomen. Zie respectievelijk de forumberichten op "Zo 04 Nov 2012, 17:31" en "Do 30 Okt 2014, 10:02". Ook trek ik hierbij de handtekening in die ik als veertienjarige bij mijn confirmatie in de Nieuw-Apostolische Kerk ten gevolge van bedrieglijke misleiding heb geplaatst op een ledenkaart. Ik vind dat ook de toenmalige districtsapostel Hermann Schumacher het bedoelde machtsmisbruik namens stamapostel Johann Gottfried Bischoff geenszins had mogen faciliteren.

    (...)


    Uit: Bericht op "Wo 12 Nov 2014, 16:37" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"

  2. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    Wat ik net zo min snap is wat ik gisteravond ook kenbaar maakte aan districtsapostel Rainer Storck:

      (...)
      In den Niederländischen NAK-Gemeinden ist von der "Erklärung zur Versöhnung" bis heute nichts bekannt gegeben und es wurde von diesem Dokument auch keine Übersetzung angefertigt.

      Von einer hochbejahrten Glaubensschwester wurden mir zwei Briefe gezeigt. Ihr Ehemann, ein priester/Vorsteher, empfing diese in 1955 von BA Tjark Bischoff. Der BA drohte u.ä. mit Jesaja 66,24 …


        »Und sie werden hinausgehen und schauen die Leichname der Leute, die an mir übel gehandelt haben; denn ihr Wurm wird nicht sterben, und ihr Feuer nicht verlöschen, und werden allem Fleisch ein Greuel sein.«

      … exkommunizierte den Adressaten und verweigerte ihm die künftige Zugang zu allen Orten der Kirche. Dies geschah nur, weil der Betroffene in einem moralischen Dilemma war, da er in jeden Gottesdienst die Wiederkunft des Herrn im natürlichen Leben des Stammapostels zu predigen hatte. Später wurde ihm auch noch nachgetragen, er hätte gesündigt gegen den Heiligen Geist. Kurz gesagt, er hatte sich ein Todesurteil bezeichnet. Mit solchen Bedrohungen vor Augen starb er.

      "Gehe du bitte an meiner Stelle zum Treffen in Düsseldorf - denn für mich ist es nur allzu schmerzlich", so wurde mich von dieser Schwester gebeten als ich ihr sagte was ich im Internet über die bevorstehende Versöhnung gelesen hatte. Unterdessen rief sie Verwandte an in der NAK: "Seid ihr nicht froh dass wir uns nun versöhnen?" Aber leider hatte keiner von ihnen etwas davon gehört. Sogar ein wohl-bekanntes NAK-Vorstandsmitglied i.R. wusste kürzlich noch von nichts!

      Das bringt mich nun zum springenden Punkt: wenn diese Versöhnung nicht auch in den Gemeinden kommuniziert wird, dann haben wir bald nur noch die Bilder von einer sogenannten Feierstunde in Düsseldorf.


      Ich möchte Sie bitten alle Beteiligten vorzugsweise auch in den Gemeinden ausreichend zu informieren.


      (...)
    (...)


    Uit: Bericht op "Do 04 Dec 2014, 20:25" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"

  3. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    Neem nu het volgende:

    TjerkB schreef:(...)
    Als door een wesp gestoken reageerde gisteravond de districtsapostel in ruste Armin Brinkmann, toen hij opnieuw te gast was bij de Gesprächskreis Bottrop en hem werd gevraagd waarom er in de tekst van de uitgebrachte verklaring niet wordt gesproken van rehabilitatie van de slachtoffers, tegenover wie de kerkleiding zich op 29 november jl. heeft willen verontschuldigen. Ronduit gepikeerd toonde hij zich toen er daarna nog werd gevraagd of de slachtoffers smartengeld krijgen. Néé.

    Verder stelde betrokkene zich op het standpunt dat de kerkleiding er alles aan heeft gedaan om aan de schuldbekentenis en de intentieverklaring tot verzoening bekendheid te geven, namelijk door publicaties via het Internet. Hij haalde de schouders op toen iemand opmerkte dat juist ouderen het dan niet te weten komen.

    (...)


    Uit: Bericht op "Wo 10 Dec 2014, 20:25" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"


    Het bovenbeschreven misselijkmakende optreden van de robot die, toen aan hem ambtsrust werd verleend, in levende lijve al zowat zalig en heilig werd verklaard...


    ... verpestte voor mij in één keer het laatste restje hoop dat ik bij de Nieuw-Apostolische Kerk nog aan de dag kon leggen, nadat eerst de kroonprins die hem in Dortmund e.o. laconiek opvolgde de inhoud van mijn pleidooi van 3 december jl. naast zich neerlegde door alleen te antwoorden met een ontvangstbevestiging!

    En dat na alles wat al deze kwelgeesten en hun slippendragers zich door de jaren heen al hebben willen permitteren - ten koste van anderen. In 2013 verzuchtte ik:

    BakEenEi schreef:(...)
    ... zoals de nieuw-apostolische kerkleiding omgaat met het thema "Versöhnung", met name sinds de Europese Jeugddag 2009 (na de "Desinformatieavond" van 4 december 2007) - dat stemt mij bitter. Ik had werkelijk gehoopt dat slachtoffers van hardvochtig beleid in de kerkgeschiedenis nu zouden worden bejegend met warmte en met respect. Nee. Dat blijkt een brug te ver te zijn. (...) "Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet!", om Bassie maar even te citeren. Wat er voor mij aan te snappen valt, wil ik hieronder uit de doeken doen want het is van belang.

    Doordat stamapostel Wilhelm Leber veel te weinig voeling had met de werkelijkheid, liep op 4 december 2007 de (tweede) Europese Informatieavond uit op een fiasco. Voor tienduizenden belangstellenden werd dit evenement toen een ware deceptie. Echter: had deze stamapostel hierna die voeling opeens wél te pakken? Nee. Dat bleek wel bij de Europese Jeugddag 2009 en zelfs nog op 13 mei 2013, op de valreep van diens ambtsperiode, toen hij een halfslachtige ongeadresseerde verklaring uitgaf met een ronduit laffe boodschap voor allen die in het verleden de kerk uit waren gepest, namelijk: voor rehabilitatie moet u níet bij mij zijn.

    Wie als leider zo veel afbreuk doet aan het aanzien van een organisatie, zal zich willen revancheren. De loyaliteit van de sympathisanten moet worden herwonnen en het leiderschap hersteld. Hoe sla je dan op zijn minst twee vliegen in één klap? Precies, met een "Internationalen Kirchentag". Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Want reken bijvoorbeeld maar dat degenen die aan de Desinformatieavond een wrang gevoel hebben overgehouden, zich zijn gaan afvragen met welke organisatie zij zich nu nog kunnen identificeren. Dan reis je dus in 2014 af naar München om uit te vinden welk saamhorigheidsgevoel er nog te delen valt.

    De grote leiders, die zoveel te stellen hebben gehad met alle dissonanten uit de samenleving; die kijken op zo'n "Internationalen Kirchentag" vergenoegd om zich heen. Zij zullen zich rijk rekenen door ieders opkomst.

    Zo neutraliseer je een blunder, zonder schoon schip te maken. Kortom, dit is een ordinaire psychologische truc om wat feitelijk neerkomt op zelfbevrediging straks te mogen uitleggen als een gezegend samenzijn.

    (...)


    Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 28 Nov 2013, 20:26" in de thread "Samen... "


    Vervuld van eigenliefde en harteloos als ze zijn, kennen ze géén schaamte, géén mededogen en geen greintje respect voor de slachtoffers die ze hebben gemaakt.

    (...)


    Uit: Bericht op "Wo 17 Dec 2014, 22:24" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

Re: Verzoening NAK/ Reformiert Ap. Kirche

Berichtdoor TjerkB » Vr 17 Mrt 2017, 21:30


@all

Ook van mijn kant wijs ik op het bovenstaande, gezien de desinteresse waarover ik schreef in het vorige bericht...

Zie in deze samenhang tevens de berichten, resp. op "Ma 16 Mei 2016, 17:12" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!" en d.d. "Ma 27 Jun 2016, 19:44" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: Di 03 Dec 2013, 16:28

VorigeVolgende

Terug naar Historische ontwikkelingen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron