beroering in de kring van oudsten

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

beroering in de kring van oudsten

Bericht door zefyr »

@allen,

Onlangs verscheen op de website nak-nl.org een artikel over districtsoudste Frederik Langkamp.

http://www.nak-nl.org/db/6571139/Wie%20 ... in-spagaat

Dit artikel kwam tot stand door vooral de medewerking van Otto Scholtens (Gorinchem), die een achterkleinzoon is van oudste Frederik Langkamp.

Begin dertiger jaren van de vorige eeuw werd districtsoudste Frederik Langkamp op een zijspoor geparkeerd - door districtsapostel J.H. van Oosbree (geboren Gladbach). In dezelfde periode werd districtsoudste Van der Laarse (Groningen) 'uitgerangeerd' door districtsapostel Van Oosbree. Van der Laarse was ten tijde van apostel F.W. Schwartz diaken-evangelist in Amsterdam. Na 1895, het jaar dat apostel Schwartz overleed, vertrok hij naar Groningen om het Apostolische Werk aldaar bekend te maken. Succesvol.

http://www.nak-nl.org/db/1451618/Wie%20 ... ers-van-PC

In de turbulente jaren 1945-1947 koos Van der Laarse (definitief) de zijde van hen, die 'in de eenheid' (ofwel bij de stamapostel) bleven, nadat apostel Paasman hem ervan had verzekerd, dat de 'toelage' zou worden voortgezet. In Bussum of Hilversum had Van Oosbree een gemeubileerde woning voor Van der Laarse geregeld en gefinancierd, nadat hij hem had 'uitgerangeerd' (ofwel monddood had gemaakt). Niettemin bleef het gisten. Met regelmaat bezochten oudsten in actieve dienst Van der Laarse in de dertiger en veertiger jaren van de vorige eeuw. Onderwerp? De omstreden gedragslijn van districtsapostel Van Oosbree. Dit varieerde van 'tante Nel' (de schoondochter van Van Oosbree, waarmee Van Oosbree in concubinaat leefde terwijl z'n echtgenote nog leefde!)' tot en met de schimmige en ondoorzichtige financiele handel en wandel en de omstreden godsdienstige opvattingen van Van Oosbree. Ook in kringen van gemeentevoorgangers was het in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw gaan gisten. Te denken valt aan de 'kwesties' en scheuringen rondom dienaren als Smit te Enkhuizen in 1926 (Smit was een schoonzoon van Van Oosbree), Arie en Jan Grootveld (beiden herder-voorganger te Scheveningen respectievelijk Amsterdam) en Knap(p) te Amsterdam.

De eerste lichting van oudsten, die door districtsapostel Van Oosbree (1910-1946) werd geordineerd, komt voor een deel in een spagaat en werd 'uitgerangeerd', waaronder dus Langkamp en Van der Laarse.

In 1933 werden Berend Frederik Paasman en Aart van Asperen geordineerd tot districtsoudsten (district Noord respectievelijk Utrecht).

http://www.nak-nl.org/db/6463224/Wie%20 ... ik-Paasman

In dit artikel wordt gewag gemaakt van de kritische houding van deze oudsten ten opzichte van districtsapostel Van Oosbree. Niettemin stelde oudste Paasman zich in de dertiger jaren van de vorige eeuw vrijwel op een lijn met de (vrijzinnige) theologische visie van Van Oosbree (documentatie hieromtrent heb ik vluchtig mogen inzien ten huize van de B.H.F. te A. in de negentiger jaren van de vorige eeuw). Terwijl Paasman dus 'in de eenheid' bleef, besloot oudste Aart van Asperen in 1945/46 z'n ambt neer te leggen. Onvermeld blijft in dit artikel dat Aart van Asperen zich distantieerde van zowel de HAZEA als van Lambertus Slok c.s. Nadien is hij onkerkelijk gebleven. Degenen, die evenals oudste Aart van Asperen, bedankten een keuze te maken tussen beide partijen is helaas tot heden (vrijwel) onderbelicht gebleven in de geschiedschrijving. Priester Charles Evers (HAZEA Amsterdam-Witte de Withstraat), fel criticus van Van Oosbree en Slok c.s. en schrijver van de polemische pamfletten 'In de Eenheid' en 'Ter overdenking', besloot in de tweede helft van de veertiger jaren van de vorige eeuw eveneens zich te distantieren van de strijdende partijen.
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”