Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door ZwartSchaap »

@ Levi,

Misleid zijn wij zeer zeker, de vraag is echter op welke punten denk jij in de rechtszaal echt te
kunnen scoren.
De rechter zal ten alle tijde vermelden dat iedereen uit eigen vrije wil NAK lid is geworden.
Ieder lid is ook altijd in de gelegenheid geweest om zich te laten schrappen uit het leden register.
Ben belangstellend naar jouw voorstelling in deze.

ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@ZS,

Ik verwijs naar deze link als referentie/denkrichting:

https://www.rd.nl/kerk-religie/carine-d ... s-1.353555

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door ZwartSchaap »

Bedankt @Levi voor je reaktie,

Het boek "ik was gek van geluk" van Carina Damen ken ik en staat bij mij in de boekenkast.
Dit boek geeft niet het antwoord op de door mij gestelde vraag.
Ik had graag jouw persoonlijke konkrete visie willen vernemen ten aanzien van rechtsmogelijkheden
tegen de NAK.
Mijn nieuwsgierigheid werd extra gewekt omdat reeds vele Nakkers en ex Nakkers de mogelijkheden
rond rechtsvervolging ook met advocaten hebben onderzocht en uiteindelijk hebben moeten erkennen
dat e.e.a onhaalbaar is.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Hoe dan ook; tóch trof ons op 4 december 2007 de ramp, ten aanzien waarvan de aanstichters, hun handlangers en hun meelopers nog steeds niet het lef hebben gehad om open en eerlijk uit de doeken te doen wat degenen, die aan hun onhebbelijkheden ten prooi vielen, graag -om hun psychische wonden te laten helen- willen weten:
a) waarom überhaupt gekozen voor bedrog? b) onder wiens regie heeft dit in 's hemelsnaam kunnen gebeuren? c) waarom grepen medewerkers niet in?

(...)


Uit: Bericht op "Vr 08 Dec 2017, 16:04"
@all

Voor alle duidelijkheid: het was op 4 december 2007 niet de eerste ramp die menigeen trof die zich met hart en ziel met "het apostolische werk" verbonden weet. De ramp van 4 december 2007 is namelijk de zoveelste schokkende gebeurtenis in een reeks van rampen, voortkomend uit dezelfde aardbevingshaard: de kerkleiding.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

  • Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

    Uit: 1 Korintiërs 14: 26 (NBV)
@all

In aansluiting aan het vorige bericht; elders op dit Forum, namelijk in het bericht op "Wo 06 Dec 2017, 15:46" in de thread "Protest tegen een machtsgreep van bureaucraten", las ik dat de nieuwe "NAK-Gebietskirche" Westdeutschland, die binnenkort tot stand komt door de fusie tussen de "NAK-Bezirksapostelbereiche" Hessen/Saarland/Rheinland-Pfalz en Nordrhein-Westfalen, statuten krijgt waarin de bestuurlijke zeggenschap exclusief zal zijn voorbehouden aan NAK-apostelen. Uiteraard gelden er in de Nieuw-Apostolische Kerk al sinds jaar en dag (ongeschreven) codes en voorschriften met een zelfs nog méér verregaande strekking: een kleine geestelijke elite (d.w.z. de machtigsten onder de invloedrijken) maakt in de Nieuw-Apostolische Kerk de dienst uit:
Redactie schreef:(...)
De hiërarchisch opgezette organisatiestructuur binnen de kerk en de daardoor wereldwijd ingevoerde sterk directieve manier van leiding geven door de "stamapostel" en onder de "districtsapostelen" nagenoeg alleen de machtigsten (!) werkt in de praktijk immers ronduit verstikkend.

(...)
Wie nu in Nederland "apostel" is namens de Nieuw-Apostolische Kerk is simpelweg almachtig!! De "bepalingen omtrent inrichting en bestuur" bij deze kerk zijn van dien aard dat er buiten de "apostel" om niets wordt goedgevonden waar hij niet direct of niet indirect zijn persoonlijke fiat aan heeft verleend. Geen cent wordt er uitgegeven waarover hij niet de baas is. Tegelijkertijd echter heeft de kerkleiding het voor elkaar weten te krijgen dat men zich NIET naar de ingeschreven leden toe hoeft te verantwoorden! Het is nog veel erger: geen énkele verantwoording vindt er plaats!! Maar is dat wel gewenst? Is dat wel normaal?! Echtwaar?!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 30 Aug 2011, 20:28", in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen... "
Vandaar bijvoorbeeld 10 jaar geleden van mijn kant ook een forumbijdrage als deze:
(...)
Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
(...)


Uit: Bericht "Onrust" op het voormalige Forum van Chris van der Leest, NAK-Observer op "28-08-2007, 19:52:48"
In de Nieuw-Apostolische Kerk keurt de slager (lees: de zojuist bedoelde geestelijke elite) zijn eigen vlees. Niks geen gelijkgerechtigde kinderen van één Vader. En bij "de ambtelijke top" in deze religieuze organisatie al helemaal geen... gezindheid die Christus Jezus had:
  • [1] Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, [2] maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. [3] Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. [4] Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. [5] Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

    Uit: Filippenzen 2 (NBV)
Echter, hoe kom je nu te weten dat het in werkelijkheid de firma List & Bedrog is, die zich bij het kerkgenootschap in kwestie tot grootaandeelhouder heeft gemaakt? Antwoord: bij schokkende gebeurtenissen als op 4 december 2007 want op zulke momenten, waarop de betrokkenen zich -bij de vleeskeuring- vergalopperen, tonen zij hun ware aard, hun geveinsdheid; de kille zakelijkheid waarmee naasten meedogenloos door ze worden geslachtofferd. Wie er daarna wat van zegt, wordt gegarandeerd vroeg of laat kaltgestellt. Tegenspraak noch inspraak wordt geduld. Alleen strooplikkers, slippendragers of anderszins meeheulende types tellen mee.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

ZS,
Ik had graag jouw persoonlijke konkrete visie willen vernemen ten aanzien van rechtsmogelijkheden
tegen de NAK.
Je denkt toch niet dat ik dat op dit platform ventileer ZS? Jij moet beter weter....
Men kijkt mee in Amersfoort!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor alle duidelijkheid: het was op 4 december 2007 niet de eerste ramp die menigeen trof die zich met hart en ziel met "het apostolische werk" verbonden weet. De ramp van 4 december 2007 is namelijk de zoveelste schokkende gebeurtenis in een reeks van rampen, voortkomend uit dezelfde aardbevingshaard: de kerkleiding.

(...)


Uit: Bericht op "Za 09 Dec 2017, 15:05"
TjerkB schreef:(...)
Echter, hoe kom je nu te weten dat het in werkelijkheid de firma List & Bedrog is, die zich bij het kerkgenootschap in kwestie tot grootaandeelhouder heeft gemaakt? Antwoord: bij schokkende gebeurtenissen als op 4 december 2007 want op zulke momenten, waarop de betrokkenen zich -bij de vleeskeuring- vergalopperen, tonen zij hun ware aard, hun geveinsdheid; de kille zakelijkheid waarmee naasten meedogenloos door ze worden geslachtofferd. Wie er daarna wat van zegt, wordt gegarandeerd vroeg of laat kaltgestellt. Tegenspraak noch inspraak wordt geduld. Alleen strooplikkers, slippendragers of anderszins meeheulende types tellen mee.

(...)


Uit: Bericht op "Za 09 Dec 2017, 15:53"
@all

Als ik naga wat er voor mij uiteindelijk te begrijpen viel aan het bazige leiderschap van degenen, die bij de Nieuw-Apostolische Kerk vanuit de door ze ingenomen machtsposities eigenlijk alleen maar een politiek slagveld hebben aangericht, kom ik tot géén andere slotsom dan dat de aardbevingshaard de firma List & Bedrog is. Wat echter zo verraderlijk is, is helaas, dat het jaren en in talloze gevallen misschien wel een heel leven lang kan duren, dat zielen hiervan op de kerkvloer weinig tot niets meekrijgen. Dit brengt mee dat anderen, die onverhoopt en onvermoed verzeild raken in een situatie waarin vermeende dienaren/Godsgezanten/zegenaars zich niet langer achter hun maskers weten te verschuilen terwijl diegenen daarmee wegkomen met de uitdrukkelijke gedoogsteun van andere kerkelijke ambtsdragers, onder die omstandigheden "in de gemeenschap" veelal zo'n eenzaam lot wacht, dat er bij hen door dat verraad (!) inwendig echt iets breekt. Als bovendien derden dan helemaal niet doorzien met wat voor psychisch geweld een naaste werd geconfronteerd, en er voor zielenpijn daardoor geen begrip is, zijn slachtoffers uitgerekend "in het Vaderhuis" niet meer veilig in Jezus' armen. Voor wie dat lot treft, valt er doorgaans nog maar één weg te bewandelen: via de nooduitgang naar buiten. Meewarige blikken van de op de kerkvloer achterblijvende gevangenen (!) vergezellen je want nu zul je vast hun einddoel niet bereiken...

Een wat aparte vergelijking wellicht, maar het zal ons allen wel eens zijn overkomen dat aan tafel één iemand het vlees taai vindt terwijl het voor de meeste anderen juist mals is. Het zal wel aan mij liggen, zal degene met het taaie vlees dan misschien eerst nog willen denken. Maar wat was er aan de hand? De slager leverde twee kwaliteiten door elkaar want ook wat hij de dag of dagen ervoor nog niet had verkocht, moest aan de klanten worden gesleten. Niemand billijkt je gerechtvaardigde klacht. Zo zul je maar plotseling met twee soorten zielzorg van doen krijgen: balsem voor je ziel, doch -op een beslissend moment- het absolute tegenovergestelde. Stel, dat er dan als het ware gebeurt wat het publiek meemaakt als het ongelukkigerwijs tijdens een voorstelling duidelijk wordt hoe een chique goocheltruc werkt. Of dat iemand onder hypnose wordt misbruikt en dat je erachter komt dat jijzelf diegene was: je was gehersenspoeld en vermurwd maar "de betovering" hield op...

Welnu, voor wie in zijn of haar geloofsleven zo'n aardbeving meemaakt, en op slag klaarwakker is, zal de nieuw-apostolische kerkleiding nooit meer hetzelfde zijn. (...) Zie tevens in dit verband het bericht op "Za 30 Apr 2016, 11:37", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?".


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door ZwartSchaap »

Hallo @ Levi,

"Men kijkt mee in Amersfoort"
Het is natuurlijk niet het eerste wat ik van je heb gelezen.
In het Duits is er een passende uitdrukking voor mensen die een zaak aangaan, maar uiteindelijk
op de vlucht slaan.
"AUS DEM SCHNEIDER SEIN"
Goed passende kleding siert een mens, een te grote broek dragen is ongepast.

Wens je een goede Zondag.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Op 4 december 2007 heeft de nieuw-apostolische kerkleiding opzettelijk zowel feiten en omstandigheden die haar bekend waren verdraaid als onvermeld gelaten. Onder bedrog kan volgens de Dikke Van Dale worden verstaan: "het op arg­lis­ti­ge wij­ze op­wek­ken van on­juis­te voor­stel­lin­gen bij een an­der, be­drieg­lij­ke han­de­ling". Dat is dus echt... héél erg.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 08 Dec 2017, 16:04"
@all

Erg?! Dat is nog maar de vraag, vonden bij tienduizendtallen de betoverden. Wie op het verleden kijkt, is een knies­oor, zo wilden ze er desnoods nog wel over kwijt. In een noodtempo stoomde men per hogesnelheidstrein met "onze dierbare stamapostel", rood aangelopen de misthoorn blazend op de bok, "eer 't klinkt: "Te laat voor u, te laat voor u!" (vgl. lied 601, NAK-liederenbundel voor de zangkoren), als eersten weer af op de aldus onvermijdelijk voorbeschikte eeuwige verdoemenis. Dat er op deze manier een afvalrace werd georganiseerd, wenst ondertussen niemand zich te realiseren. De good guys zegevieren; de bad guys mogen bezwijken. (...) Ziedaar "in a nut­shel" de nieuw-apostolische geloofspraktijk. De liefde van God is in geen velden of wegen te bekennen; niemand is nog met enige ontferming bewogen; eigen schuld, dikke bult, wie zich onheus bejegend voelt. Het door robotachtige systeemagenten gemechaniseerde gemeenteleven wordt een stille killer.

Valt daar wat tegen te doen? Moeten slachtoffers en omstanders juridisch in verzet komen en biedt ons rechtsstelsel voor hun doeleinden dan voldoende munitie?

Wat zich met de liefde van God natuurlijk onmogelijk verdraagt, is, dat er op bovenbeschreven wijze onder de Zijnen een slagveld wordt aangericht. Toch werd dat godgeklaagde fenomeen het handelsmerk voor velen die zich uitgaven voor geestelijke leermeesters, zoals in de Nieuw-Apostolische Kerk ook stamapostel Johann Gottfried Bischoff met in 2007 in diens kielzog nog een aangetrouwd familielid die wel even zou verordonneren waar het op stond; je reinste godsdienstwaanzin.

Hopelijk biedt het navolgende nu enig houvast:
  • Het ware evangelie
    [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! [9] Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

    Uit: Galaten 1 (NBV)


    Waarschuwingen
    [14] Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? [15] Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? [16] Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. [17] Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen [18] en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’

    Uit: 2 Korintiërs 6 (NBV)
Zie in deze samenhang ook mijn bericht op "Za 07 Nov 2015, 19:13", in de thread "Gebakken lucht".


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Het zou de betrokkenen niet misstaan zich méér aan te trekken van bijvoorbeeld het onderstaande...

Jaren geleden gebruikte ik, samen met enkele collega's, ergens iets voor de lunch, toen er een heilsoldate binnenkwam. Op slag voelde ik de grootst mogelijke bewondering voor haar, want in een flits zag ik een vriendelijke oude dame van beslist al in de tachtig, doch in de kracht van haar geloof! Ik realiseerde me hoezeer dat werkelijk nog heel wat anders is dan "in de kracht van iemands leven". Vooral de blije uitdrukking op haar gelaat trof mij diep. In de Strijdkreet, die ik kreeg, las ik in de trein op weg naar huis iets opvallend moois:
  • "Geef dan de keizer wat de keizer toekomt, en God wat God toekomt." (Mat 22: 21)

    Jezus geeft de opdracht om aan God te geven waar Zijn beeld op staat. God heeft geen geld, maar mensen naar Zijn beeld in omloop gebracht. Hij wil dat zij hun waarde behouden.

Uit het bericht waarin ik dit eerder aanhaalde, nog het volgende:
TjerkB schreef:(...)
Wie onder een hagenpreek niet langer aan weer en wind wil blootstaan, staat het vanzelf vrij om een kerk te bouwen en een kerkbestuur in de benen te krijgen, maar daarna hoeven de mensen hun belangrijkheid niet noodzakelijkerwijs te overdrijven. Zo simpel is het. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil. Zie in dit verband -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- ook het bericht op "Za 28 Jan 2012, 08:52", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."

Dienen is echt heel wat anders dan heersen...

(...)


Uit: Bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
(...)


Uit: Bericht op "Di 20 Jun 2017, 11:50", in de thread "samenvoeging districten Groningen en Assen in 2020"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 11-12-2017, 10:30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Graag vestig ik de aandacht op de op 4 december jl. bij NAK»talk verschenen terugblik op de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007; beter bekend als de Desinformatieavond, gezien het door de nieuw-apostolische kerkleiding gepleegde bedrog tijdens de betreffende satellietuitzending, t.a.v. historische feiten.
  • Afbeelding
Klik »HIER« om deze buitengewoon informatieve verhandeling, met naar mijn inschatting voor velen thans onthullende verbanden en achtergronden, te downloaden.

(...)


Uit: Bericht op "Do 07 Dec 2017, 17:00"
@all

Terugkomend nu op de bedoelde publicatie bij NAK»talk; wat maakt nu óók voor mij dat ik mij met de hele gang van zaken sinds 2007 nog zo ongelukkig voel? Dit is namelijk om meerdere redenen. Het meest kwalijke, vind ik, is, dat de nieuw-apostolische kerkleiding zich niet rechtstreeks heeft willen verzoenen met de direct-belanghebbenden. Concreet: als je iemand op briefpapier van de kerk ten onrechte excommuniceert, heb je met diegene zelf (én familie en/of nabestaanden) iets goed te maken. Zowel stamapostel Wilhelm Leber als stamapostel Jean-Luc Schneider voelden daar níets voor en zij regeerden, zoals altijd, over de hoofden heen. De slachtoffers van hun ambtsvoorganger Johann Gottfried Bischoff ontvingen dus niet na bijna 60 jaar een tweede brief met eindelijk ieders welgemeende excuus. Nee, zo veel empathie en naastenliefde waren van de zuständige Oberhirten en hun secondanten te veel gevraagd. Sterker nog, namens de weduwe van een dienaar die zo'n aangetekende brief had ontvangen van de toenmalige districtsapostel Tjark Bischoff, informeerde ik bij diens ambtsopvolger Rainer Storck naar de betekenis van de in Nordrhein-Westfalen betekende verzoening voor getroffenen in Nederland. Hij had er geen boodschap aan en volstond laconiek met een leesbevestiging.

Nóg ernstiger geschoffeerd werden de namens de nieuw-apostolische kerkleiding benaderde "Zeitzeugen" in de Apostolische Gemeinschaft voor hun medewerking bij de totstandkoming van een Forschungsbericht door een externe deskundige. Op voorhand werden zij er in 2012 en 2013 van verzekerd na afloop als eersten een exemplaar te zullen ontvangen van de in opdracht van het internationale NAK-kerkbestuur samen te stellen onderzoeksrapportage. Resultaat: ze mochten creperen!! Eén van hen stelde in de zomer van 2013, enkele maanden voor zijn dood, nog een laatste poging in het werk om het Forschungsbericht alsnog te mogen krijgen:
  • Liebe Frau Dr. Leh,

    keinesfalls möchte ich Sie bedrängen, wenn ich Sie bitte, mir mitzuteilen, wielchen Sachstand und die Weitergabe Ihrer Ausarbeitung inzwischen erreicht hat.

    Unser sehr hohes Lebensalter läßt keine lange Zeitspanne mehr erwarten, die uns Gelegenheit gibt, Ihre Ausarbeitung zu verinnerlichen. Als von den seinerzeitigen Vorgängen sehr hart Betroffene interessiert uns sehr, zu welchem Ergebnis Ihre wissenschaftlichen Ermittlungen geführt haben

    Mit herzlichen Grüßen


    [Naam afzender]
Antwoord:
  • [Naam geadresseerde]

    Ende Juni haben Herr von Plato und ich unseren Forschungsbericht abgeschlossen und der NAKI als Auftraggeber übergeben. Wir sind vertraglich gehalten, das Votum der NAK-Leitungsgremien abzuwarten, bevor wir den Forschungsbericht an die Interviewpartner weitergeben können. Mit diesem Votum ist im September zu rechnen. Soweit es an uns ist, werden wir Ihnen und den anderen Interviewpartnern den Bericht dann zügig zukommen lassen. In jedem Fall hören Sie wieder von mir. Die neuerliche Verzögerung bedaure ich sehr, denn ich weiß dass Sie und auch andere den Bericht mit großem Interesse erwarten.

    Ihnen einstweilen alles Gute und herzliche Grüße

    Almut Leh
Spreekt zoiets geen boekdelen?
TjerkB schreef:(...)
Hoe dan ook; tóch trof ons op 4 december 2007 de ramp, ten aanzien waarvan de aanstichters, hun handlangers en hun meelopers nog steeds niet het lef hebben gehad om open en eerlijk uit de doeken te doen wat degenen, die aan hun onhebbelijkheden ten prooi vielen, graag -om hun psychische wonden te laten helen- willen weten:
a) waarom überhaupt gekozen voor bedrog? b) onder wiens regie heeft dit in 's hemelsnaam kunnen gebeuren? c) waarom grepen medewerkers niet in?

(...)


Uit: Bericht op "Vr 08 Dec 2017, 16:04"
Waarom grepen medewerkers niet in? Eén van hun, de toenmalige districtsapostel Armin Brinkmann, permitteerde zich in 2008 tegenover een "afvallige" de volgende je­zuïeten­streek:
  • (...)
    Du kennst mich als einen Pragmatiker, und als solcher bin ich an verständlichen, kommunizierbaren und erklärbaren Lösungsansätzen interessiert. Das ist mein Anliegen auch in den gegenwärtigen Gesprächen über die Geschichte der Kirche, unsere Stellung zur Botschaft von Stammapostel Bischoff und der abzuleitenden Fragestellung, wer sich eigentlich für was letztendlich zu entschuldigen hat.

    (...)
Terwijl in de kerkelijke archieven nota bene de afschriften voorhanden zijn van de vele aangetekende brieven waarmee in de jaren '50 van de vorige eeuw onschuldigen werden geëxcommuniceerd, vroeg hij zich, ruim 50 jaar na dato, doodleuk hardop af wat er mogelijk überhaupt te verontschuldigen valt en door wie!!

Aan mijzelf antwoordde betrokkene in 2009 desgevraagd als volgt:
  • (...)
    Sie können sich sicherlich vorstellen, dass in den Gebieten, in denen die damalige Trennung der VAG von der NAK stattgefunden hat, sich sehr viele Gräben aufgetan haben und Probleme entstanden sind, die zum Teil Familien entzweit haben. Viele Geschwister, die die damalige Zeit aktiv miterlebt, haben dazu ihre ganz persönliche Einstellung und möchten darüber reden. Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat, sich nach vorne zu strecken und sich zu versöhnen. Dazu ist es notwendig, sich von eigenen Vorstellungen, vielleicht vorgefasster Meinung und alten Erfahrungen zu distanzieren.

    (...)
    Die offiziellen Schritte zur Versöhnung sind schwierig, hier müssen nicht nur historische Fragen sondern auch theologische Probleme behandelt werden. Dazu kommt, dass die Ereignisse sehr lange zurückliegen und Zeitzeugen immer älter werden.

    (...)
Maar ga nu toch eens na: zielen die uit compassie met naasten (die i.c. beschadigd zijn door zinloos geestelijk geweld en daar nog altijd last van hebben) hun best doen om bij dezen de wonden alsnog enigszins te doen helen en daarom op grond van het Evangelie van Christus Jezus bij de verantwoordelijke kerkleiding pleiten voor een rechtvaardige liefdevolle handreiking, krijgen dus steevast een ontwijkend antwoord, terwijl degenen, die zo brutaal en wreed reageren, apostel genoemd willen worden, Oberhirte, zegenaar, dienaaar, Kirchenpräsident, enzovoort. Ik kan het eenieder verzekeren: als je zoiets te incasseren krijgt, breekt er inwendig iets.

Tuig van de richel...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”