Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 13-11-2014, 09.00 uur]
Jabob65 schreef:(...)
Jezus is de schat van de heilige kerk waaruit alle ledematen mogen putten wat zij nodig hebben. Hij is de gulden berg waarmee alle mensen aan de hemelse Vader hun straf en schuld mogen betalen. Hij is het koord dat God de Vader uitgeworpen heeft, waarmee Hij alle ballingen van zijn rijk die daaraan hangen, tot zich trekt. En zo zal men niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.


Uit: Bericht op "Zo 09 Nov 2014, 08:09"
Jabob65 schreef:(...)
Gelukkig zegt de schrift: 'vele laatsten zullen de eersten zijn, en veel eersten zullen de laatsten zijn'...!


Uit: Bericht op "Zo 09 Nov 2014, 11:19"
Jabob65 schreef:(...)
Natuurlijk is het te betreuren dat de kerken de weg naar de eenheid zo moeilijk weten vast te houden. Maar anderzijds is de rijkdom van Gods heilige Geest zo groot dat wij het niet kunnen bevatten: te groot voor één kerk van mensen.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 09 Nov 2014, 18:54"
@Jabob65
@all

Ja, hadden sommigen maar iets meer ontzag getoond voor zowel de Schepper als Zijn schepping. Dan was de aangerichte schade nog enigszins beperkt gebleven. Dit heb ik ooit onomwonden toegelicht op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in het bericht op "Di 20 Aug 2013, 14:02" in de thread “Versöhnung jetzt!”

Zie verder in dat verband:

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Kortheidshalve geef ik nu de "link" naar het gisteren op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nordrhein-Westfalen verschenen artikel "Großes Interesse an Feierstunde zur Versöhnung". Zie http://www.nak-nrw.de/aktuelles/kurznot ... rsoehnung/.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Nu men bij de Nieuw-Apostolische Kerk op 29 november a.s. officieel terug lijkt te komen op de tijdens de (tweede) Europese Informatieavond van 4 december 2007 gepresenteerde uitkomsten van het in opdracht van stamapostel Richard Fehr uitgevoerde archiefonderzoek onder leiding van apostel Walter Drave, verwacht ik dat aanstonds lang niet iedereen daarmee blij zal zijn. Immers, de achteraf trotse samenstellers van de over de jaren 1938 t/m 1955 uitgebrachte deelrapportage waren naar eigen zeggen wetenschappelijk te werk gegaan, al bleven hun bronnen voor anderen goeddeels geheim. Maar hoe solide is bijvoorbeeld de volgende conclusie?
(...)
Kuhlen nahm bewusst eine Spaltung und – um seine Terminologie zu benutzen – den „Nieder- und Untergang des Werkes Gottes“ in Düsseldorf in Kauf; er stürzte somit einige tausend Gotteskinder in einen Glaubenskampf und –zweifel, obwohl diese über seine Botschaftsungläubigkeit gar nichts wissen wollten.
Kuhlen hätte den ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können, wenn er zurückgetreten wäre. Da er jedoch eine andere Lösung präferierte, muss er sich gefallen lassen, als Verführer gekennzeichnet zu werden.

Kuhlen ist zur Apostelversammlung nach Frankfurt (23. Januar 1955) gefahren mit der Absicht, die Trennung abzuschließen. Da er nicht bereit war, dem Stammapostel zu folgen, trägt er auch die Verantwortung für seine Amtsenthebung und den Ausschlussaus der Neuapostolischen Kirche.

(...)


Bron: Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme, Seite 38
Kortom, ik sluit niet uit dat de geprivilegieerde leden van de bewuste werkgroep na 29 november a.s. hun trots aan de wilgen kunnen hangen. Eerder deden ze dat al met hun moraliteit, namelijk toen ze aankwamen met de vergezochte bevindingen waarmee de ambtsopvolger van stamapostel Fehr recht wilde praten wat krom is.

Het op 4 december 2007 onmiddellijk fel omstreden Drave-document druiste zowel pijnlijk in tegen de waarheid als bij menig slachtoffer van machtsmisbruik in de Nieuw-Apostolische Kerk tegen ieders diepste gevoelens. Een spijtbetuiging van de nieuw-apostolische kerkleiding op 29 november a.s., ongetwijfeld imponerend verwoord en muzikaal omlijst, zal vast en zeker door toedoen van diezelfde kerkleiding snel overal breed worden uitgemeten. Zouden hierna ook nog daden volgen?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Hieronder volgen twee veelzeggende berichten die ik tegenkwam bij Glaubensforum24. Overigens verwijzen deze naar de meest recente redactionele artikelen bij Glaubenskultur-Magazine in de berichtenserie "Zeit für Demut", waarin het duidelijk wordt hoe enkele hoofdrolspelers hebben geacteerd om de waarheid achter het godgeklaagde machtsmisbruik rond "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" voorgoed onder het tapijt te krijgen. De districtsapostelen Gottfried Rockenfelder en Friedrich Bischoff hebben zelfs nog hun uiterste best gedaan om stamapostel Hans Urwyler, die op een gegeven moment oprecht wilde weten hoe het nu werkelijk zat, om de tuin te leiden. Eerder kwam dit aan de orde op het voormalige Forum van Bauke Moesker, namelijk in het bericht op "Wo 20 Nov 2013, 18:21" in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber".

tergram schreef:Glaubenskultur beschäftigt sich im vierten Teil der Ausarbeitung mit dem Umgang mit der Botschaft und der VAG unter Urwyler und Fehr und beleuchtet Zusammenhänge mit dem Rockenfelder-Skandal und dem einträglichen Verlag, sowie Friedrich Bischoff. Auch das "NAK-Weltreich" von Kraus nebst seiner Teppichfabrik findet analytisch Erwähnung. Breiten Raum nimmt der Prozess erster, vorsichtiger Gespräche mit der VAG unter Initiative von Engelauf ein. Letztlich finden diese mit Fehr's Weigerung, die Realität anzuerkennen und offen zu benennen, ein kühles Ende.
  • (Zitat aus einem Brief von Friedich Bischoff an Urwyler) ".... weil wir immer getan haben, was uns gesagt wurde, haben wir nicht nach Argumenten gesucht, wie man das widerlegen könnte, was uns verkündigt wurde. .... Wir haben unseren Glauben gelebt, so gut wir dies konnten, und dabei mußten wir uns nicht mit Zweifel plagen. Die anderen haben Gründe gesucht, sich von Gottes Werk trennen zu können und eigene Wege zu gehen.“... (Zitatende)
Wie hier ein (Mit)Täter und Nutzniesser seine Handlungen zur Opferrolle umwidmet, ist bemerkenswert bis schändlich. Der gute Hirte, unser Onkel Fritz....


Quelle und Lesetipp: http://www.glaubenskultur.de/


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "14.11.2014, 22:20" in de thread "Avis: Feierstunde NAK/VAG mit Versöhnungserklärung"
Brombär schreef:Wer ein Lügenkonstrukt errichtet, braucht ein gutes Gedächtnis

Im letzten Bericht von gk "Zeit für Demut" heißt es:


Urwyler… will endlich handfeste Argumente. Deshalb geht er einen ungewöhnlichen Schritt. Er schreibt die Bezirksapostel Friedrich Bischoff und Gottfried Rockenfelder mit Datum vom 8. Oktober 1983 an, da diese damals zur engsten Umgebung Johann Gottfried Bischoffs zählten: Er bittet sie eindringlich um aufschlussreiche Informationen zur Entstehung der Botschaft:

  • „Meine herzlich lieben Bezirksapostel Fritz und Gottfried. Ich erhielt heute den obengenannten ’Herold’ an meine Ferienadresse zugestellt. (…) Der Inhalt der Seiten 121 – 126 handelt von unserer neuen Broschüre ’Göttliche Verheißungen und ihre Erfüllung’ und damit verquickt mit der Botschaft unseres Stammapostels J.G. Bischoff. Ihr, meine beiden Bezirksapostel, habt die Zeit vor etwa 30 Jahren in nächster Nähe des Stammapostels erlebt. Ihr habt auch alle mit dem damaligen Geschehen verbundene Dinge noch in Erinnerung. Ich bitte Euch um folgende Arbeit: Erstellen einer zusammenfassenden Erklärung aus unserer Sicht, die man den genannten Seiten im Herold entgegensetzen könnte. Ich sage ’könnte’! Ich möchte etwas in der Hand haben, das ich den Bezirksaposteln zu Händen von Geschwistern geben könnte, falls dies notwendig würde.“


So berichtet Fritz Bischoff:

  • „Auf die Frage der Brüder Kühnle, Fehr und Saur, ob ich etwas wisse, welcher Art die Botschaft gewesen sei – Traum, Erscheinung, Gesicht oder ähnliches Vorkommnis, konnte ich nur erwidern, dass ich mich stets gescheut habe, die Frage danach an meinen Vater zu richten. Ich habe geglaubt, was er verkündet hat, ohne danach zu fragen, wie ist diese Verkündigung überhaupt zustande gekommen. Er hat mir auch nie gesagt, ihm sei der Herr Jesus erschienen, oder er habe eine Engelbotschaft erfahren, oder es sei auf sonst eine übersinnliche Weise ihm offenbart worden, dass der Herr Jesus zu seiner Lebenszeit wiederkommen werde. Die Formulierung ’Der Herr hat mich wissen lassen’ genügte mir.


In der neuapostolischen Halbmonatszeitschrift „WÄCHTERSTIMME“ Ausgabe 15. April 1955, wird berichtet, wie J.G.Bischoff die Botschaft empfangen hat:. Dort heißt es: Der Sohn Gottes stand dem Stammapostel gegenüber, wie er auch dem Saulus damals gegenüberstand; nur mit dem Unterschied, dass der Stammapostel, der größte und treueste Knecht Gottes in unserer Zeit, nicht nur seine Stimme hörte, sondern auch seine Gestalt sah.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "15.11.2014, 08:12" in de thread "Avis: Feierstunde NAK/VAG mit Versöhnungserklärung"
Terecht wordt in het tweede bericht bovenaan opgemerkt: "Wer ein Lügenkonstrukt errichtet, braucht ein gutes Gedächtnis". Het was immers Friedrich Bischoff zelf in wiens -door de kerk gefinancierde drukkerij- alles woord voor woord op papier kwam te staan. Er ging aan drukwerk pertinent niets de deur uit zonder dat hijzelf als auteur en/of als eindverantwoordelijke directeur/eigenaar eraan te pas was gekomen. Stamapostel Johann Gottfried Bischoff stond in het bedrijf van zijn zoon Friedrich als redacteur op de loonlijst. Zie in dit verband op het voormalige Forum van Bauke Moesker tevens het bericht op "Zo 06 Jan 2013, 22:47" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012". Het mag trouwens wel een wonder heten dat er nu, al is het zo'n 60 jaar later, toch nog heel veel waarheid boven water is gekomen. Vermoedelijk kon de kerkleiding er niet langer omheen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Nóg een hoofdrolspeler in het complot, dat de nieuw-apostolische doofpot uit alle macht dichthield, was uiteraard Walter Schmidt. Is het niet bizar hoe men te werk ging? Zie onder:
BakEenEi schreef:@all

Hoewel de deels geschonden tekst bij het inscannen van het bewuste document nog wel enige correctie behoeft, is het duidelijk dat er tijdens de dienst op zondag 10 juli 1960 uiterst krenkende uitspraken zijn gedaan over weggehoonde zielen die hun bedenkingen hebben bij het door de "autoriteiten" door de jaren heen brutaal geclaimde allerhoogste waarheidsgehalte ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff:
  • Als tekstwoord diende 2 Petrus 3: 3-6: "dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar is de belofte zijner toekomst?"
  • Walter Schmidt: De Stamapostel heeft ons alles gezegd wat de Heer hem in de geest gaf wanneer het daarvoor de tijd was. Hij, de grootste openbaarder van onze tijd, uitgerust met een verheven, goddelijke geest, heeft ons de wil des Heren zuiver en rein verkondigd. Zo staan wij ook heden nog tegenover het woord, dat wij tot nu toe gesproken hebben, en behoeven wij geen enkel woord daarvan terug te nemen.
  • Walter Schmidt: Wij beleven ook nu het voorgelezen woord, waarin de spotters en verachters zeggen: waar is de belofte zijner toekomst? Want nadat de vaderen ontslapen zijn, nadat de Stamapostel van onze tijd ontslapen is, blijft het alles, zoals het vanaf de aanvang van de schepping geweest is! Neen. mijn lieve Broeders en Zusters, het blijft niet zo! De Heer voleindigt, hetgeen Hij begonnen is. Hoe zou zich anders de Schrift vervullen? In de Openbaring van Johannes is immers de ontwikkeling van de Bruidsgemeente geschilderd, ,en wij lezen in Openbaringen 14:1: "En ik zag en zie, het Lam stond op de berg Zion en met Hem honderdvierenveertigduizend, op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns Vaders geschreven stonden." Dan wordt deze Bruid beschreven, waarvan verder gezegd wordt: "Zij volgen het Lam, waar Hij ook heengaat" (Openb. 14: 4). In deze tijd beproeft de Heer ons geloof. Nu zullen ook de spotters naar voren treden, onze vijanden en tegenstanders, en zullen zeggen: 'Naar is jullie belofte? Broeders en Zusters, dan zullen wij handelen gelijk Abraham eens deed. Gelovig, zoals hij eenmaal op Moria stond, zo bevinden wij ons heden op de hoogste berg, waarvan de profeet reeds zeide, dat in de laatste tijd de berg, welke des Heren huis is, vast zal staan. hoger dan alle bergen (Jesaja 2: 2).
  • Walter Schmidt: De Stamapostel zal ook in de voorliggende tijd zijn handen zegenend over ons uitspreiden. Als heden de spotters en verachters, onze vijanden en tegenstanders, die hun blik op het verlossingswerk van onze God richten, zeggen "Waar blijft U thans met Uw belofte?", dan zullen wij wijs genoeg zijn om niet met hen in discussie te treden. De duivel is te vergelijken met een lucifer. Als men hem in de hand neemt, ziet hij er onschuldig uit, maar hij verbergt een geweldig verderf in zich, zodra hij met het strijkvlak in aanraking komt. Met een lucifer kan men een stad in de as leggen of een bos aansteken. Ik wil mij er niet voor laten gebruiken voor de duivel een strijkvlak te zijn. Ik wil geen onproductieve arbeid op mijn schrijftafel laden, doordat ik mij als strijkvlak aan de spotters, de vijanden en tegenstanders ter beschikking stel, opdat de duivel overal zijn vuur kan aansteken, Ik zal getrouw aan de woorden van de Stamapostel, op alle aanvallen. welke thans van buiten af komen, zwijgen, Dit sterke wapen, dat de Stamapostel vele jaren bij zich droeg. heeft allen de mond gesnoerd. Zij hebben weleens geroepen, dan echter, hebben zij gezwegen, omdat de Stamapostel zweeg. Zo zullen ook wij, als Apostelen, bij alles wat thans komen zal, dit sterke wapen aanwenden, het wapen van het zwijgen. Het laatste woord spreekt de Heer. Zo heeft de Stamapostel het gedaan. Hij was ons in vele, vele dingen een voorbeeld. Hij was niet alleen met menselijke wijsheid toegerust, echter ook met goddelijke. Hij heeft vermeden, nutteloze arbeid te doen en met de vijanden te twisten. Hij heeft ook nimmer slapende honden wakker gemaakt, hij heeft ze laten slapen. Zo zullen ook wij het doen.
  • Walter Schmidt: Wij danken de Stamapostel over zijn graf heen, dat wij in een arbeid kunnen treden die tot zover klaar is. Hij laat een opgeruimde levensstraat achter, met iedere ziel was hij in het reine.
  • Walter Schmidt: Zo hebben ook wij geloofd, dat de Heer het werk voleinden zou in het leven van onze Stamapostel. Heeft het ons geschaad, zó geloofd te hebben? Ik geloof, dat wanneer hij de boodschap niet verkondigd had, misschien vele Godskinderen tot het materialisme overgegaan en voor het Godswerk verloren geweest zouden zijn.
  • Apostel Lewitus: Daarom is het geen schande. als ook wij heden voor een raadsel staan en moedigen eerlijk bekennen: Wij hebben geloofd. Wij zullen zwijgen, als er aanvallen komen, en een gesloten muur voor onze Stamapostel Schmidt vormen. Want waar geen gat is, kunnen ook de machten der duisternis niet binnendringen.
Bron: http://apostolischekritiek.nl/verslag_v ... ___van.htm
Waarvan akte! Maar was het de Geest der waarheid die hier zo venijnig van zich afbeet?

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 24 Aug 2013, 12:02" in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960"
Ofschoon de tekst van de verklaring, waarmee de nieuw-apostolische kerkleiding op 29 november a.s. zich op de een of andere manier wenst te verontschuldigen, nog niet voorligt, denk ik dat het nu redelijkerwijs te verwachten valt dat men van de bovenbeschreven hoogst kwalijke gang van zaken alsnog afstand neemt. Hoe prijzenswaardig dit ook moge zijn; één A4-tje met daarop een aantal zorgvuldig uitgekozen woorden die neerkomen op een ondubbelzinnig excuus voor wat er dan nu met terugwerkende kracht onder de noemer valt van "intimidatie en manipulatie", geeft er natuurlijk nog geenszins blijk van dat bij het internationale kerkbestuur tevens de noodzakelijke afschaffing van de steeds bewust in stand gehouden afdekcultuur ten aanzien van zinloos geestelijk geweld al een feit zou zijn geworden:
TjerkB schreef:(...)
Ook Bauke Moesker heeft het vaak opgemerkt: halve waarheden zijn héle leugens. Het is namelijk van tweeën één: óf je wordt open en eerlijk en je dient voortaan in liefde en waarheid, óf je blíjft een bedrieger.

Het goede wat mij in de Nieuw-Apostolische Kerk mocht overkomen, omarm ik: "dat blijft bestaan, wat in liefd' is gedaan!" (refrein van lied 518, NAK-gezangboek). Maar het ziet er spijtig genoeg niet naar uit dat de nieuw-apostolische kerkleiding na 29 november aanstaande de bestuurlijke organisatie snel zodanig anders wil inrichten dat men van werkelijk álle leugens afstand neemt.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 12 Nov 2014, 17:57" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Als ik voor mijzelf naga wat voor een welhaast krankzinnige uitspraken sommigen, voor wie binnen de kerkelijke organisatie aller knie zich heeft te buigen (...), zich in het recente verleden nog hebben wensen te permitteren, zoals...
Redactie schreef:
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

…Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
@all

Het is maar dat u het -van districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen)- van tevoren weet: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!

Let wel: dit is afgesproken werk. Eerder waarschuwde districtsapostel Karlheinz Schumacher (Norddeutschland; in december 2010 opgevolgd door districtsapostel Rüdiger Krause) dienovereenkomstig:
Aus dem Monatsrundschreiben NAK Norddeutschland für Juni 2010

MONATSRUNDSCHREIBEN
FÜR ALLE AMTSTRÄGER
BEZIRKSAPOSTEL-BEREICH NORDDEUTSCHLAND
  • Zitat:

    Ausdrücklich sei angemerkt, dass der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich ganz hinter die Lehre der Kirche stellen.

    Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

    Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden.
Quelle: balehuhu, 10-06-2010
Bron: BakEenEi op "op zo 28 nov 2010, 22:38" in de thread "Leegstand NAK Appartementen in Arnhem/Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk"
Zie tevens: Heidewolf, 13.06.2010
Het WebTeam


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 26 Feb 2011, 21:58" in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird... "
Redactie schreef:(...)
Op 20 februari 2011 schetste de huidige stamapostel, Herr Dr. Wilhelm Leber, blijkens een publicatie in het tijdschrift Unsere Familie (Nr. 9/2011), diens persoonlijke denkraam met de historische woorden:
  • "Ich kann mir vorstellen, dass der eine oder andere nicht sicher ist, ob die Neuapostolische Kirche Gottes Werk ist.
    Sind solche Zweifel nicht wie eine Krankheit?"
Dat de mensheid met deze openbaring, "vervuld van Geest en leven, komend van de trone Gods", er dus maar van doordrongen moge zijn hoe KRANK een ieder is. Er is er maar één gezond: the Chief Apostle himself.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Zo 12 Feb 2012, 21:09" in de thread "Neuapostolische Kirche International - Statuten 29.09.2010"
Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

(...)


Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
Zie in deze thread ook het bericht op "Za 08 Nov 2014, 23:38"
... is er best nog wel een weg te gaan.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef:@all

Wie zich nog afvraagt of de thans als misstanden gepresenteerde zaken niet worden overtrokken, heeft zich naar alle waarschijnlijkheid nog nooit serieus in de achtergronden (lees: in het aan naasten in de Nieuw-Apostolische Kerk door machtsmisbruik van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" berokkende leed) verdiept. Niet alleen wat er in doofpotten was beland wordt doodgezwegen doch op last (!) van de "Boden van Jezus Christus" overkomt individuele slachtoffers van geestelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk hetzelfde! De internationale kerkleiding werd hiermee in grote verlegenheid gebracht toen deze ellende door de opkomst van het Internet "onder het tapijt" vandaan kwam.

Zowel in het recente verleden als in langer verleden tijden zijn in de Nieuw-Apostolische Kerk zaken zodanig op de spits gedreven dat individuele gelovigen het moesten afleggen tegen "de overheersende klasse" die dan haar grotere macht aanwendde om "het pleit te beslechten". In feite komt het er op neer dat tegenspraak in deze kerk (uiteindelijk) niet wordt geduld, en áls het al wordt geduld zal het van hogerhand slechts knarsetandend tijdelijk worden gedoogd. Inspraak van gelovigen kan er in voorkomende gevallen hooguit toe leiden dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" kennisnemen van wat er "onder het volk leeft", waarna bestuurders naar eigen inzicht handelen. "Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd." Wie vraagtekens zet bij die gang van zaken wordt al snel geacht zich niet te kunnen neerleggen bij de wil van God die Hij -exclusief- aan Zijn gezanten (de stamapostel en apostelen) openbaart. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zijn zij namelijk de Boden van Jezus Christus. Hun goddelijke autoriteit zou verankerd zijn in de geestelijke bediening (oftewel het door God zelf ingestelde ambt) van stamapostel c.q. apostel in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wie in deze kerk tot stamapostel wordt gewijd is daardoor tevens voorzitter van het internationale kerkbestuur. Apostelen zijn medebestuurders; soms tevens hun naaste medewerkers, doorgaans opzieners.

Kerkelijke ambtsdragers met een geestelijke bediening, "lager" dan opziener, hebben vooral tot taak om uitvoering te geven aan de wil van God, zoals deze in de meest zuivere vorm naar voren zou komen in het beleid van bestuursleden. Voor het juiste begrip: bestuursleden houden zich niet alleen bezig met de totale besluitvorming over zaken op het gebied van zielzorg doch over alle andere zaken óók. Betrokkenen hebben daarvoor dus de volle verantwoordelijkheid te aanvaarden. De praktijk heeft echter uitgewezen dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk wereldwijd een hardnekkige "afdekcultuur" heerst. Het maakt daarbij niet uit dat het (veel) geld kost of dat "ondergeschikten" worden "opgeofferd". "De wil van God" belichaamd in de "ambtsgaven" van de "hoogste dienaren" is heilig. Verwarrend hierbij is evenwel dat bijvoorbeeld stamapostel Leber bij verschillende gelegenheden heeft opgemerkt dat hijzelf niet onfeilbaar is en ook dat er in het verleden door de kerkleiding wel fouten zijn gemaakt. Ondertussen mag een ieder ernaar gissen welke fouten hier precies werden bedoeld, zodat "de pakkans" van degenen die echt wat te verwijten valt steevast nihil blijft. "Weliswaar maken mensen goed bedoeld onverhoopt fouten maar het 'door God' aan ze toevertrouwde ambt blijft heilig. Wie voor diens eigen schulden bij God vergeving zoekt, dient zulke fouten daarom met de mantel der liefde te bedekken!"

Het bovenstaande schetst in grote lijnen de bedenkelijke constructie van de Nieuw-Apostolische Kerk. Machtige "zegenaars" vanuit de heersende klasse in deze kerk besturen als het ware een geleide economie, en wel op een rigide dictatoriale manier. In een forumbericht werden hieromtrent in 2007 al eens enkele feiten op een rij gezet:
  • alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  • door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  • deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  • er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  • de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  • t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  • leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  • er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  • niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  • bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren

    Bron: NAK-Observer, JP/28-08-2007, 19:52:48
Indien men binnen de Nieuw-Apostolische Kerk leden (met of zonder geestelijke bediening) aanspreekt op hun indirecte mede-verantwoordelijkheid voor wat er ook onder hún ogen -door toedoen van "Boden van Jezus Christus" met naasten- is misgegaan of op wat er zelfs momenteel helemaal verkeerd uitpakt, betreuren nagenoeg allen wat daarvan mogelijk wáár zou zijn doch verder wendt men zich af want wat er ook gebeurt; daarover gaan de "hogere dienaren", de "Godsgezanten". Aangezien dezen er wel voor zorgdragen dat het meeste zich aan ieders waarneming onttrekt (te denken ook aan het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" van apostel Peter Klene c.s.), blijven de leden goedgelovig.

Het ontwijkende gedrag bij gemeenteleden en "ambtsbroeders" brengt mee dat wie door het beschreven machtsmisbruik of anderszins door wantoestanden in geestesnood geraakt, de kerk veelal ontroostbaar "door een achterdeur" verlaat. Pas vanaf dat moment gaat de voorbede naar dezulken uit want wat de "zegenaars" ondanks alles wél heel goed kunnen is: bidden voor de zielen die "het altaar" de rug hebben toegekeerd, voor afgedwaalden en verdwaalden, voor beterweters, onverschilligen, degenen wier "brillenglazen" zijn beslagen; voor de rijken en verrijkten die onterecht menen "het levende woord" niet meer nodig te hebben, voor wie lauw geworden is, voor hen die God alleen in de natuur zoeken, voor de zwakken, voor wie andere zaken belangrijker heeft geacht, voor wie plaats heeft gemaakt voor de twijfel, voor allen die net als destijds Lot "het verkeerde deel" hebben gekozen, en voor wie er zo ongelovig is als Thomas. Kortom, voor "de wereld om ons heen"; want wij, de "good guys", nemen uit de hand Gods dankbaar in ontvangst wat hij óns juist wél toedeelt omdat wíj de tijd uitkopen, "oogzalf" krijgen en daardoor alles op de juiste waarde weten te schatten.

Het is déze zelfgenoegzaamheid, déze angstvallige passiviteit en déze hooghartige houding die déze geloofsgemeenschap met haar bazige bazen en bovenbazen in hun ivoren torens gaandeweg onherroepelijk in haar greep heeft gekregen. Dienen werd theorie; heersen de praktijk.
  • [17] Zelfs zijn heiligen zijn niet in staat over alle wonderbare werken te vertellen,
    die hij, de almachtige Heer, tot stand heeft gebracht; alles is door zijn macht gevestigd.
    [18] Hij peilt de afgrond en de harten van de mensen en doorziet hun heimelijke plannen.
    Want de Allerhoogste weet alles en kent de eeuwige tekenen.


    Uit: Jezus Sirach 42 (NBV)

Dit artikel wordt vervolgd. Klik >>HIER<< of klik >>HIER<< om terug te gaan.

Het WebTeam


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 19 Jan 2011, 21:36" in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

In het vorige bericht betrof het vooral het kwalijke optreden stamapostel Walter Schmidt op 10 juli 1960. Zelfs nog in 1971 bleef hij aanzetten tot haat. Zie onder:
TjerkB schreef:
TjerkB schreef:(...)
  • (...)
    Aus einem Vorgang im Sommer 1963 lässt sich nachvollziehen, dass von Seiten der NAK illegale Fahrzeughalterabfragen durchgeführt werden um Besucher von Gottesdiensten der Apostolischen Gemeinschaft zu identifizieren. Als am 21. Juli 1963 Peter Kuhlen einen Gottesdienst in Hannover durchführt werden dort vier Autonummern notiert und durch Apostel Knigge nach Norddeutschland weitergereicht. Zu drei Fahrzeugen hat man bereits die Kenntnis, wer diese führt – was in dem Schreiben jeweils mit vollem Namen und Adresse hinterlegt ist – zu einem Fahrzeug noch nicht: PI – DP 33.12 Dieses Kennzeichen wird nun in die Gemeinde Pinneberg weitergereicht. Bezirksapostel Weinmann schreibt dem dortigen Vorsteher Franz Wiezorrek: „Nun habe ich eine Bitte, weiß aber nicht, ob es in Ihrer Macht steht dieselbe zu erfüllen. Es geht um folgenden Pkw: PI-DP 33. Dieser Wagen, von dem ich annehme, daß es ein Volkswagen war, war am Sonntag, 21. Juli 1963 in Hannover und die Insassen waren bei Kuhlen im Gottesdienst. Apostel Knigge hat mir das durchgegeben. Ob wohl Bruder Behnke, der ja bei der Polizei ist oder der andere Bruder bei der Polizei, herausfinden können, wem dieser Wagen gehört und ob es vielleicht jemand von uns ist?“ 13

    (...)
    Noch 1971 lässt sich Schmidt über den Stand der Apostolischen Gemeinschaft aufklären wie aus einem Schreiben von Emil Schiwy hervorgeht: „Herzlich geliebter Stammapostel! Über das Ergebnis der Zählung der Kuhlenanhänger an Ostern 1971 kann ich Ihnen nachstehende Mitteilung machen ...“ Aufgelistet werden die Gemeinden in NRW, sowie deren gezählte Mitglieder, getrennt nach Erwachsenen und Kinder. Insgesamt demnach im Jahr 1969 3477, im Jahr 1970 3317 und im Jahr 1971 3393.24


    (...)

    12) Vgl. Gü.Ne.[Kürzel]: Notiz vom 23.7.1963
    13) Weinmann, Karl: Schreiben an Franz Wiezorrek vom 7. August 1963

    24) Vgl. Schiwy, Emil: Schreiben an Walter Schmidt vom 16.4.1971


    (...)



    Bron: Artikel "Die 'Kuhlen-Gruppe' fest im Blick – mit zweifelhaften Methoden - Teil 31a" d.d. heden (in de serie Die Geschichte der "Botschaft des Johann Gottfried Bischoffs" bij Glaubenskultur-Magazine)
(...)


Uit: Mijn bericht op "ma 16 dec 2013, 15:11" in de thread "De Bazuin Sions - Extra nummer - 5 april 1970"
@all

"Es ist ja unglaublich, was da nach dem Botschaftsflopp noch an Stasi Methoden inszeniert wurde !!", zo luidde gisteren met ontsteltenis de reactie van een 'Zeitzeuge" nadat het bij Glaubenskultur-Magazine laatst verschenen artikel over de achtergronden van "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" hem onder ogen was gekomen.

Nu weet ik niet, of er al iemand is die het echt begrijpt, maar zelfs na het overlijden van stamapostel Bischoff is er vanuit het internationale kerkbestuur bij de Nieuw-Apostolische Kerk onophoudelijk geregeerd met een welhaast criminele agenda. Hierboven ziet u hoe een districtsapostel iemand aanzet tot een ambtsmisdrijf dat overigens ook daadwerkelijk werd gepleegd. Ondertussen hadden de onwetende gelovigen, vol ontzag opblikkend naar hun "zegenaars", de "boden van Jezus Christus", "in stilheid en vertrouwen" "de onderste weg" te bewandelen.

Groet,
TjerkB :shock:


Bron: Bericht op "Di 17 Dec 2013, 14:03" in de thread "Es ist ja unglaublich... "
Zie verder ook de thread "De Bazuin Sions - Extra nummer - 5 april 1970". De nieuw-apostolische "Godsgezanten" hanteerden een dubbele agenda. Daarbij werden allerhande sporen uitgewist, zoals de ordinatie tijdens "eines festlichen Gottesdienstes" op 1 augustus 1948 in Bielefeld door stamapostel Johann Gottfried Bischoff van districtsapostel Peter Kuhlen tot rechterhand en opvolgende stamapostel (!):
  • “Im Namen und Auftrag des Apostelkollegiums nimm hin das Stammapostelamt, dazu den Amtsgeist in dem Namen Gottes des Vaters, des Sohnes und des Heiligen Geistes! Dieser Geist mache in dir das Amt lebendig; er sei in dir die treibende und führende Kraft, um Vorgänger und Vorbild sein zu können. Trage die Schwachen in Geduld und Langmut, richte das Niedergebeugte auf, und stärke das, was schwach und hinfällig wird. Der Geist des Herrn, der dir zu diesem Amte gegeben ist, bewahre dich auf dem Wege, auf den der Herr dich gestellt hat, und der Engel des Herrn sei dein Schutz und Schirm und bewahre dich vor dem Verderben, was da überall in Erscheinung treten wird. Dazu nimm hin den Segen Gottes des Vaters, des Sohnes und des Heiligen Geistes. Der Friede von Christo Jesu sei mit dir! Amen.”
    “Solange ich noch da und arbeitsfähig bin, ist er mein Helfer. In dem Augenblick aber, wo ich infolge Krankheit oder sonstwie vom Herrn abberufen werde, tritt er ohne weiteres an meine Stelle.”
    Bron: http://versoehnung-jetzt.de/news/115-ge ... er-kuhlen/
Door intriges (!) echter zag Peter Kuhlen zich enkele jaren later genoodzaakt om zich als zodanig terug te trekken:
  • Herzlich geliebter Stammapostel!
    Nachdem ich nunmehr über zwei Jahre als Stammapostelhelfer im Werke Gottes tätig war, habe ich Einblick in Ihre Arbeit und auch in Ihre Glaubenserkenntnis über die Vollendung des Werkes Gottes gewonnen.
    Ich sehe mich der Schwere der zukünftigen Aufgabe eines Stammapostels nicht gewachsen und möchte hiermit den mir von dem Apostelkollegium durch Sie erteilten Auftrag, als Stammapostelhelfer und zukünftiger Stammapostel zu wirken, in Ihre Hände zurückgeben.
    Nach der heute mit Ihnen gehabten Unterredung werde ich wie früher mich ausschließlich als Bezirksapostel des Apostelbezirkes Düsseldorf in der Einheit mit Ihnen und den Aposteln betätigen.
    In Verehrung, herzlicher Liebe und Verbundenheit
    Ihr ergebener
    (gez.) P. Kuhlen
    Bron: http://versoehnung-jetzt.de/news/115-ge ... er-kuhlen/
"Uiteraard" was er voor dit schandaal in de NAK-geschiedschrijving achteraf geen plaats. Zelfs het "onafhankelijke" doch vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk zwaar gesponsorde Netzwerk Apostolische Geschichte brengt op dit punt geen correctie aan:

In werkelijkheid is Jean-Luc Schneider dus niet de negende doch al de tiende nieuw-apostolische stamapostel in successie. "Wat maakt het uit - een futiliteit!" is misschien een gedachte die opkomt. Maar maakt het in "het werk Gods" dan óók niks uit dat tienduizenden (!) die de kerk al dan niet gedwongen hebben verlaten door "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff", eveneens in ieders herinnering moesten verdwijnen? En voor zover dezen desondanks werden herinnerd, zou men "het altaar Gods" de rug hebben toegekeerd en "eigen wegen" hebben verkozen. Zo werd het ons bij het confirmatie-onderricht voorgehouden, op last van de hoogmogende heren-kerkpolitici die ons van onze naasten vervreemdden! Voor zichzelf claimden deze "Heilsvermittler" onderwijl een heiligenstatus...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB
De besprekingen tussen NAK en VAG hebben op het hoogste niveau plaatsgehad.
Mijn vraag is dan, wat heeft de achterban hiervan meegekregen?
Wat is de werkelijke beweegreden van de verzoening? Samenvoegen van kerken?
Zoeken naar herintreders?
Het belang zit 'm vooral in Europa waar het nu gaat om lijfsbehoud en het managen van de NAK reputatie.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@Levi

Wat er nu gaat gebeuren is volgens mij dat er een tekst wordt gepresenteerd, deels een schuldbekentenis van de NAK en ook deels een intentieverklaring tussen de NAK en VAG tot wederzijds respect, waar de handtekening van stamapostel Schneider al onder staat (want hijzelf zou op 29 november a.s. vastzitten aan eerder gemaakte afspraken in Scandinavië). Vermoedelijk wordt in Düsseldorf het bewuste document voorgelezen en komen er daarna van beide kanten nog enkele handtekeningen bij. Dat zou een erkenning betekenen van het leed wat voortkomt uit de psychische onderdrukking van zielen, die zich vanwege "de Boodschap" niet over hun twijfels en gewetensnood heen konden zetten. En hopelijk haalt dit ook eindelijk nog enigszins de spanning uit de lucht die met name familierelaties jarenlang heeft overschaduwd. In die zin kan deze ontwikkeling aansluiten op de "Erste Schritte zur Versöhnung" in 2005 in Zwitserland en bijdragen aan een klimaat van verzoening in de persoonlijke levenssfeer van broeders en zusters die in dit opzicht deels ook altijd nog afhankelijk waren van een knieval bij de nieuw-apostolische kerkleiding. Een samenvoeging van de beide kerken zit er niet in, al was het alleen maar omdat rangen en standen bij de VAG uit den boze zijn.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:@TB
De besprekingen tussen NAK en VAG hebben op het hoogste niveau plaatsgehad.
Mijn vraag is dan, wat heeft de achterban hiervan meegekregen?
Wat is de werkelijke beweegreden van de verzoening? Samenvoegen van kerken?
Zoeken naar herintreders?
Het belang zit 'm vooral in Europa waar het nu gaat om lijfsbehoud en het managen van de NAK reputatie.

Groet,
Levi
@Levi

Bij de GvAC (Gemeente van Apostolische Christenen) werd veertien dagen geleden de Nederlandse vertaling van de brief over het op handen zijnde "vredesinitiatief" in alle gemeenten voorgelezen en per e-mail toegezonden aan degenen die er op dat moment niet bij konden zijn. Voor zover mij bekend is er in de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen weinig ruchtbaarheid aan gegeven.

De voornaamste reden van de laatste besprekingen op "Leitungsebene" tussen de beide kerken was de min of meer ongeadresseerde verklaring van 13 mei 2013 van stamapostel Wilhelm Leber en daarop de reactie van 15 november 2013 van het VAG-bestuur (de VAG is het Europese verband van o.a. de GvAC). Maar ook verder van buitenaf is er op de nieuw-apostolische kerkleiding telkens weer druk uitgeoefend om eindelijk eens een knoop door te hakken. Op het voormalige Forum van Bauke Moesker zijn hierover destijds geregeld berichten verschenen, zoals:
BakEenEi schreef:
BakEenEi schreef:(...)
Bij de internationale kerkleiding is men weliswaar in de meest voor de hand liggende doch verkeerde psychologische reflex geschoten. Hierdoor toont men zich nu nauwelijks gevoelig voor welk moreel appel dan ook. Angstvallig wordt er tijd gerekt en om de hete brij heen gelopen. Zoiets blijft natuurlijk niet onopgemerkt.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Wo 13 Nov 2013, 17:29"
@all

Zie onder:
Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 14 Nov 2013, 12:56" in de thread “Versöhnung jetzt!”
Hoe "verzoend" ondertussen hier en daar individuele gelovigen uit de beide geloofsgemeenschappen onderling ook met elkaar omgaan; het was een publiek geheim dat er bij de "ambtelijke top" in Nieuw-Apostolische Kerk opzettelijk een gruwelijke doofpot dicht wordt gehouden. Ook uit nalatenschappen echter kwamen er steeds meer puzzelstukjes, die de doffe ellende in beeld brengen, op tafel te liggen. In combinatie met de continue aandacht voor het onderwerp via allerhande discussieplatforms op het Internet, bracht dit de "verantwoordelijken", die nimmer gebrek hadden aan mooie woorden doch des te meer verlegen waren om de moed tot handelen, meer en meer in verlegenheid. Men zag zich gaandeweg geconfronteerd met een immens integriteitsprobleem. Het moest zelfs komen tot een ruzie in de "Gesprächskreis Bottrop", toen een opziener die na veel getreuzel alsnog een keer aanwezig was bij één van de bijeenkomsten en (op nieuw-apostolische grond) toen werd ontvangen alsof we een lid van het Koninklijk Huis op bezoek hadden gekregen, er uiterst doorzichtig blijk van gaf dat "verzoening" in nieuw-apostolische bestuurskringen amper een issue is. Voor insiders was dat natuurlijk allang duidelijk, maar nu konden ook anderen er niet omheen. Dit leidde tot haarscheuren en méér in de tot dan toe volstrekt onvoorwaardelijke loyaliteit bij zielen die in de Nieuw-Apostolische Kerk van bovenaf tot de meest trouwe gemeenteleden worden gerekend. Intussen was er door onderzoeksjournalistiek bij Glaubenskultur-Magazine uitgebreid uit de doeken gedaan wat er zoal kan worden aangetroffen in de doofpot bij de nieuw-apostolische kerkleiding. Hierbij valt te denken aan ellebogenwerk van het meest erge soort, zulks op het hoogste niveau in de organisatie, aan belangenverstrengeling en zelfs aan criminele activiteiten. Dit overigens bepaald niet alleen in relatie tot "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff".

Inderdaad is het al gebleken dat men bij de Nieuw-Apostolische Kerk zoekt naar herintreders. Betrokkenen werden meteen vereerd met huisbezoek van uitzonderlijk "hoge" dienaren! Bij de Apostolische Gemeinschaft evenwel treedt de kerkleiding niet in privé-beslissingen. Wie zich ergens anders, om welke reden dan ook, (beter) thuis voelt - "In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen" (Joh 14: 2, SV-J). Ik ben benieuwd welke "veelvoudige elementen van waarheid" namens NAK-stamapostel Jean-Luc Schneider straks het daglicht mogen zien.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB
Bij de GvAC (Gemeente van Apostolische Christenen) werd veertien dagen geleden de Nederlandse vertaling van de brief over het op handen zijnde "vredesinitiatief" in alle gemeenten voorgelezen en per e-mail toegezonden aan degenen die er op dat moment niet bij konden zijn. Voor zover mij bekend is er in de Nieuw-Apostolische Kerk daarentegen weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Helemaal niets is er aan de gemeentes in Nederland direct gecommuniceerd. Slechts de aankondiging van de 'feestdienst'.
Krijgen de families die hebben geleden onder de splitsing nu nazorg?
Wie worden er ingeschakeld voor trauma verwerking dan wel de 'verzoening' op juiste wijze te duiden?

Wat mag je als goed nieuws aanreiken aan families die tientallen jaren door NAK politiek uiteen werden gereten?
Komt er een generaal pardon?
Of is het spreekwoordelijk; operatie geslaagd, patiënt overleden?

groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”