Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Wat verwacht jij binnen de NAK Nederland aan intelligentie Tjerk?
Na een 'onschuldig briefje' van PK, is hij onder curatele gesteld.
Hij mag niets meer schrijven, althans aan de Gemeenten gericht!
Ook het volk is apathisch en wordt dom en onwetend gehouden.
De kritische massa heeft de kerk allang verlaten.
De enkeling die nog getraumatiseerd is door de gebeurtenissen van weleer is zwaar bejaard.
Ziedaar, het kader van de NAK om dit hobbeltje even glad te strijken en over gaat tot de orde van de dag.
Over 2 maanden lult niemand er meer over.
Het is net als in de politiek; sorry en je blijft zitten waar je zit.

Ben het met je eens dat een beetje zichzelf respecterend instituut de zaak zorgvuldig en
transparant communiceert.
Welnu, dat hebben ze nooit geleerd en gaat 'm ook niet worden.
En wat ze communiceren, nou vul zelf maar in....

(...)


Uit: Bericht op "Do 04 Dec 2014, 11:22"
@Levi

Laat ik eerst verwijzen naar de inhoudelijke reactie op 2 december jl., getiteld "Ein (neu-)apostolischer Nichtangriffspakt?", van Rudolf Stiegelmeyr bij "Versöhnung jetzt!" Wellicht de belangrijkste passage in dit document:
Die Frage muss aus verschiedenen Gründen gestellt werden dürfen: Geht es der Neuapostolischen Kirche wirklich um Versöhnung oder steht nicht vielmehr einerseits das endliche In-Ruhe-gelassen- Werden in der leidigen Botschaftsangelegenheit und andererseits die längst ersehnte Aufnahme in der Kreis der ökumenischen Dachorganisationen Pate für diesen ach so plötzlichen Meinungs- umschwung? Was sollte die NAK nach mehr als einem halben Jahrhundert und nach zahllosen bis in die jüngste Zeit völlig unsinnigen diesbezügl. Dialogen quasi aus dem Nichts heraus dazu gebracht haben, in jene Einsicht vom Wert der Versöhnung zu wachsen, ohne die ihr ganzes Apostolat im Grunde genommen nur eine Farce ist? Woher sollte der Gesinnungswandel um 180 Grad kommen zwischen jenem unseligen Dezembertag des Jahres 2007, der die Schuld der ehemaligen NAK- und späteren VAG-Apostel bis zum jüngsten Tag festzementierte, und dem ebenfalls trüben Novemberwochenende dieses Jahres?
Dus: wát was bij de nieuw-apostolische kerkleiding nu toch de échte reden om in Düsseldorf ten tonele te verschijnen in het kader van een poging tot verzoening?!

Als het een daad van "onbaatzuchtige liefde" was geweest, had elk slachtoffer centraal gestaan - maar zo was het nu bepaald níet. Wát was het dan daarentegen wél?

Stamapostel Jean-Luc Schneider had er geen zin in om een mij onbekende andere afspraak, die op enig moment was gemaakt voor dezelfde dag, af te zeggen of te verschuiven. Daar begon het al mee. Toch hadden vijf stamapostelen vóór hem de door stamapostel Johann Gottfried Bischoff veroorzaakte emotionele ravage en het daarmee samenhangende hartverscheurende leed niet weten te beperken: Walter Schmidt, Ernst Streckeisen, Hans Urwyler, Richard Fehr en Wilhelm Leber. Van dezen heeft stamapostel Hans Urwyler zich wat mij betreft het meest in gunstige zin van de anderen onderscheiden, namelijk door niet terug te deinzen voor in elk geval twee hoofdrolspelers in deze hele affaire, te weten de districtsapostelen (in ruste) Friedrich Bischoff en Gottfried Rockenfelder. Wie denkt dat juist Wilhelm Leber hét verschil heeft gemaakt, zou ik echter willen vragen om eerst eens kloppend op een rij te zetten in welke volgorde hij te werk ging, ná tevens de 50e sterfdag van JGB!


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Wat verwacht jij binnen de NAK Nederland aan intelligentie Tjerk?

(...)


Uit: Bericht op "Do 04 Dec 2014, 11:22"
TjerkB schreef:(...)
Stamapostel Jean-Luc Schneider had er geen zin in om een mij onbekende andere afspraak, die op enig moment was gemaakt voor dezelfde dag, af te zeggen of te verschuiven. Daar begon het al mee.

(...)


Uit: Bericht op "Do 04 Dec 2014, 17:59"
@Levi
@all

Met verwijzing naar het bovenstaande - bij de Neuapostolische Kirche Norddeutschland deed men als volgt verslag over stamapostel Schneider in het voorbije weekend:
Stammapostel Schneider in Oslo
(02.12.2014) Oslo. Es war sein erster Besuch in Norwegen; der letzte Besuch eines Stammapostel lag 22 Jahre zurück: Stammapostel Jean-Luc Schneider feierte am Sonntag, 30. November 2014, einen Gottesdienst mit 150 neuapostolischen Christen in Oslo. Eine Übertragung via Satellit in andere Länder und Gemeinden fand nicht statt.

(...)


Bron: Artikel "Stammapostel Schneider in Oslo" d.d. 02-12-2014 op de website van de Neuapostolische Kirche Norddeutschland
Blijkbaar woog hier niet tegen op dat al gedurende ruim 59 jaar geen enkele stamapostel zich van diens beste kant had laten zien bij een stelletje verschoppelingen.

Daar kan ik dus met mijn volle verstand níet bij.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Daar kan ik dus met mijn volle verstand níet bij.

(...)


Uit: Bericht op "Do 04 Dec 2014, 20:17"
@Levi
@all

Wat ik net zo min snap is wat ik gisteravond ook kenbaar maakte aan districtsapostel Rainer Storck:
  • (...)
    In den Niederländischen NAK-Gemeinden ist von der "Erklärung zur Versöhnung" bis heute nichts bekannt gegeben und es wurde von diesem Dokument auch keine Übersetzung angefertigt.

    Von einer hochbejahrten Glaubensschwester wurden mir zwei Briefe gezeigt. Ihr Ehemann, ein priester/Vorsteher, empfing diese in 1955 von BA Tjark Bischoff. Der BA drohte u.ä. mit Jesaja 66,24 …

    • »Und sie werden hinausgehen und schauen die Leichname der Leute, die an mir übel gehandelt haben; denn ihr Wurm wird nicht sterben, und ihr Feuer nicht verlöschen, und werden allem Fleisch ein Greuel sein.«
    … exkommunizierte den Adressaten und verweigerte ihm die künftige Zugang zu allen Orten der Kirche. Dies geschah nur, weil der Betroffene in einem moralischen Dilemma war, da er in jeden Gottesdienst die Wiederkunft des Herrn im natürlichen Leben des Stammapostels zu predigen hatte. Später wurde ihm auch noch nachgetragen, er hätte gesündigt gegen den Heiligen Geist. Kurz gesagt, er hatte sich ein Todesurteil bezeichnet. Mit solchen Bedrohungen vor Augen starb er.

    "Gehe du bitte an meiner Stelle zum Treffen in Düsseldorf - denn für mich ist es nur allzu schmerzlich", so wurde mich von dieser Schwester gebeten als ich ihr sagte was ich im Internet über die bevorstehende Versöhnung gelesen hatte. Unterdessen rief sie Verwandte an in der NAK: "Seid ihr nicht froh dass wir uns nun versöhnen?" Aber leider hatte keiner von ihnen etwas davon gehört. Sogar ein wohl-bekanntes NAK-Vorstandsmitglied i.R. wusste kürzlich noch von nichts!

    Das bringt mich nun zum springenden Punkt: wenn diese Versöhnung nicht auch in den Gemeinden kommuniziert wird, dann haben wir bald nur noch die Bilder von einer sogenannten Feierstunde in Düsseldorf.


    Ich möchte Sie bitten alle Beteiligten vorzugsweise auch in den Gemeinden ausreichend zu informieren.


    (...)
[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Van de bijeenkomst op zaterdag 29 november jl. in Düsseldorf kan nu ook de video worden bekeken:
  • Festakt zur Versöhnung zwischen der Neuapostolischen Kirche und der Apostolischen Gemeinschaft
    NRW/Düsseldorf. Mehr als 400 Mitglieder der Apostolischen Gemeinschaft und der Neuapostolischen Kirche erlebten am Samstag, 29. November 2014, emotionale Augenblicke: Vertreter beider Kirchen unterzeichneten eine „Erklärung zur Versöhnung“ und setzten damit ein historisches Zeichen. Dieses beendet eine für beide Kirchen schwierige Zeit, die mit der Spaltung im Jahr 1955 begonnen hatte.
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Emilanas »

Het is in ieder geval een behoorlijk resultaat binnen de apostolische wereld.
De NAK heeft nu een open mogelijkheid om exclusiviteit op te geven en met het VAG verder te gaan.
.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Laat ik eerst verwijzen naar de inhoudelijke reactie op 2 december jl., getiteld "Ein (neu-)apostolischer Nichtangriffspakt?", van Rudolf Stiegelmeyr bij "Versöhnung jetzt!" Wellicht de belangrijkste passage in dit document:
Die Frage muss aus verschiedenen Gründen gestellt werden dürfen: Geht es der Neuapostolischen Kirche wirklich um Versöhnung oder steht nicht vielmehr einerseits das endliche In-Ruhe-gelassen- Werden in der leidigen Botschaftsangelegenheit und andererseits die längst ersehnte Aufnahme in der Kreis der ökumenischen Dachorganisationen Pate für diesen ach so plötzlichen Meinungs- umschwung? Was sollte die NAK nach mehr als einem halben Jahrhundert und nach zahllosen bis in die jüngste Zeit völlig unsinnigen diesbezügl. Dialogen quasi aus dem Nichts heraus dazu gebracht haben, in jene Einsicht vom Wert der Versöhnung zu wachsen, ohne die ihr ganzes Apostolat im Grunde genommen nur eine Farce ist? Woher sollte der Gesinnungswandel um 180 Grad kommen zwischen jenem unseligen Dezembertag des Jahres 2007, der die Schuld der ehemaligen NAK- und späteren VAG-Apostel bis zum jüngsten Tag festzementierte, und dem ebenfalls trüben Novemberwochenende dieses Jahres?
Dus: wát was bij de nieuw-apostolische kerkleiding nu toch de échte reden om in Düsseldorf ten tonele te verschijnen in het kader van een poging tot verzoening?!

(...)
[wordt vervolgd]

(...)


Uit: Bericht op "Do 04 Dec 2014, 17:59"
@all

Een andere m.i. niet-onbelangrijke passage:
Das vielleicht einzig positive an dieser formalen Versöhnungszeremonie ist die Freude der wenigen hochbetagten Zeitzeugen und es spricht wenig dafür, sie nicht im Glauben zu belassen, dass nun alles wieder gut wäre.
Ook ik vind dat niet lichtvaardig afbreuk moet worden gedaan, zeker niet door derden, aan wat er voor zielen die het hier rechtstreeks aangaat nu positief is aan het in Düsseldorf afgegeven statement van de nieuw-apostolische kerkleiding. Hoe opvallend bedachtzaam formulerend men ook te werk heeft willen gaan; er is wel degelijk een enorme stap gezet. Baanbrekend voor waarheid.

Spijtig genoeg bleek het voor diezelfde kerkleiding onmiddellijk al een brug te ver te zijn om de ontwikkelingen aansluitend openhartig te communiceren met de plaatselijke kerkgemeenten. Zie in dit verband ook het afschrift van mijn e-mailbericht van 3 december jl. aan districtsapostel Storck in mijn bericht op "Do 04 Dec 2014, 20:25". De zoveelste pijnlijk gemiste kans. Indien gelovigen "op de kerkvloer" nu al meteen bewust onwetend worden gehouden; waarom spreekt men dan op bestuursniveau desondanks in termen van verzoening? Hoe berouwvol over wat alle slachtoffers werd aangedaan en hoe geloofwaardig ben je dan in werkelijkheid?

Bijna altijd wanneer er een sprankje hoop ontstaat, weet men dat vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk in een ommezien bij mensen uit handen te slaan. Vre-se-lijk. Van alle "lagere goden" in de kerkelijke organisatie vind ik het echter ronduit zwak, dat zowat iedereen dit sinds 1955 aan de lopende band laconiek laat gebeuren. Zeg niet: wisten wij veel?! Het Internet staat al jarenlang bol van de berichtgeving over wat er door machtspolitiek in deze kerk onder het tapijt moest blijven liggen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Emilanas schreef:Het is in ieder geval een behoorlijk resultaat binnen de apostolische wereld.
De NAK heeft nu een open mogelijkheid om exclusiviteit op te geven en met het VAG verder te gaan.

(...)


Bron: Bericht op "Ma 08 Dec 2014, 18:41"
@Emilanas

Wat trouwens ook wel fijn zou zijn, is, dat in de Nieuw-Apostolische Kerk sommigen zich nu vrij zouden voelen om eens na te gaan wat er écht te rijmen valt met het evangelie van Jezus Christus en wat daar betrekkelijk los van staat. Zonder dat de gelovigen aan de basis daaromtrent ook maar iets in te brengen hadden, is de kerk verworden tot een instituut met in alle rangen en standen officials aan de top - maar zijn dat Godsgezanten?! Niemand gaat écht ergens over behalve een handvol meest machtige "districtsapostelen". Wie een vraag stelt en het bevalt de hoge geestelijkheid niet; die krijgt gewoon géén antwoord. Dus, krijg je geen antwoord, dan vinden ze je gewoon een zeurpiet. Zo werkt het in "het werk Gods" als je de "zegenaars" naar hun onuitgesproken mening kennelijk voor de voeten loopt. Subtiel word je op deze manier te verstaan gegeven dat je niet "tot steun" bent. De straf die daar op staat is dat je genegeerd wordt, geminacht daarmee in feite; geïsoleerd.

Wie daarbij verder niet doordenkt, begrijpt dus niet wat er ondertussen gebeurt: zielen vallen ten prooi aan een heuse verdeel- en heerspolitiek van "dienaren" die er heilig van overtuigd zijn dat je in die hoedanigheid op je wenken behoort te worden bediend. Zo wanen "zegendragers" zich in de gezegende omstandigheid dat de onderworpenen aan ieders vermeende gezag maar te doen en te laten hebben wat vooral ambtelijke willekeur ze gebiedt. Maar dan ben je in het geloof wel heel erg de weg kwijt! Wat is er in 's hemelsnaam mis met een hagenpreek? Twee of drie komen samen in Zijn naam, ergens langs heg of steg - en Hij treedt in hun midden!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

  • 2005: Erste Schritte zur VERSÖHNUNG
    Die Neuapostolische Kirche erklärt sich bereit, die seinerzeit in diesem Zusammenhang verfügten Kirchenverbote und Ausschlüsse mit sofortiger Wirkung aufzuheben.

    Bron: http://www.apostolisch.ch/pages/Informa ... hritte.pdf
  • 2014: Erklarung zur Versohnung zwischen der Apostolischen Gemeinschaft und der Neuapostolischen Kirche
    Die Kirchenleitung der Neuapostolischen Kirche entschuldigt sich ausdrücklich bei den Amtsträgern, die wegen dieser Vorgänge aus der Kirche ausgeschlossen sowie bei allen, die dadurch in Mitleidenschaft gezogen wurden.

    Bron: http://www.nak-nrw.de/download.php?id=00272
@all

Als door een wesp gestoken reageerde gisteravond de districtsapostel in ruste Armin Brinkmann, toen hij opnieuw te gast was bij de Gesprächskreis Bottrop en hem werd gevraagd waarom er in de tekst van de uitgebrachte verklaring niet wordt gesproken van rehabilitatie van de slachtoffers, tegenover wie de kerkleiding zich op 29 november jl. heeft willen verontschuldigen. Ronduit gepikeerd toonde hij zich toen er daarna nog werd gevraagd of de slachtoffers smartengeld krijgen. Néé.

Verder stelde betrokkene zich op het standpunt dat de kerkleiding er alles aan heeft gedaan om aan de schuldbekentenis en de intentieverklaring tot verzoening bekendheid te geven, namelijk door publicaties via het Internet. Hij haalde de schouders op toen iemand opmerkte dat juist ouderen het dan niet te weten komen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door willempower »

@all
Ergens goed dat ze proberen wat op te lossen maar je ziet aan brinkie ging niet van harte .
Maar smartegeld , dat echt niet hij gaf zichzelf wel 10 miljoen om te vergokken maar bij andere ?????
En zijn gedrag is nog steeds zo ik ben de baas en ik blijf de baas , ik regel en ik bepaal .
Spreek hem niet tegen , is maar goed dat ik hem niet voor de fiets krijg .
In normaal Nederlands : een eigenwijs stuk vreten .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Onder de titel "Die Erklärung im Fokus" verscheen er jl. zondag bij "Versöhnung jetzt!" nogmaals een artikel met steekhoudend commentaar op de gang van zaken.

Zie ook mijn bericht op "Do 04 Dec 2014, 17:59".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”