Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Wat een uitstekende observatie en analyse van Dieter Kastl!

Het wegkijken zit de NAK in het bloed en genereert voort.
Transparantie en openheid zijn voor de NAK geen kernwaardes aangezien dat niet past bij die sekte.
Dus wat men ook probeert, het negeren en afserveren zal voortduren.

Ook JLS is getraind om weg te kijken en vooral te ontkennen.
Je zult toch lid van die sekte zijn.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Is sinds "de grote verzoendag in Düsseldorf" (...) er vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk al één slachtoffer benaderd met de vraag "Kan ik misschien iets voor u betekenen?", om het berokkende hartverscheurende leed door onterechte excommunicaties in de jaren '50 van de vorige eeuw enigermate te doen compenseren?
Redactie schreef:@all

In aansluiting aan het vorige bericht ...

Wanneer er in de gemeenschap werd gesproken over "de bronwel Christi" waaruit wij "om niet" (!) onze dorst mogen lessen, zong daarna het koor vaak het lied "Kom tot Mij", destijds lied 39 in het NAK-zangkoorboek: "Komt herwaarts, komt! (...) Die tot Mij komt, werp Ik niet uit." Als kind vond ik dit al een prachtig lied en ik was in de bevoorrechte positie om vele (!) rechtschapen dienaren te mogen leren kennen die aan Christus' plaats duidelijk zelf zo'n bronwel waren! Dan kom je in het geloof, hoewel je dat eerst allerminst beseft, werkelijk uit bij "schatten in de hemel" (vgl. Matteüs 6: 20). Het staat voor mij dan ook zo vast als een huis: "Die tot Mij komt, werp Ik niet uit." Dan begrijp je er dus jaren later helemaal níets van dat er zielen zouden zijn geëxcommuniceerd. Het gaat je begrip volledig te boven, als je vervolgens óók nog verneemt waardoor zulks kennelijk kon gebeuren. Zie bijvoorbeeld mijn bericht op "za 29 jan 2011, 22:46" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"

Enkele ontmoetingen in de afgelopen veertien dagen maakten veel indruk op mij. Een zuster van in de tachtig vertelde mij hoe haar man, destijds voorganger, in de jaren '50 via de oudste in het betreffende district was uitgenodigd voor een gesprek met de apostel. Hij had er namelijk grote moeite mee dat aan zielen, die voor de Heilige Verzegeling stonden, de verplichting werd opgelegd dat zij in combinatie met de hersteld-apostolische geloofsleer ook "de Boodschap van stamapostel J.G. Bischoff" zouden aanvaarden. Daarover zou het gesprek handelen. Voordat hij zich op weg begaf naar Hilversum, waar het gesprek plaatshad, werd er thuis gebeden. Vol spanning wachtte deze zuster af tot haar man terug zou keren. In tranen kwam hij thuis. Hem was in Hilversum tijdens het gesprek met "de apostel" de deur gewezen! Korte tijd later zat er bij de post een brief. Daar stond in dat het ambt was ontbonden en dat deze voorganger was geëxcommuniceerd. "Ik heb die brief nog altijd", aldus deze zuster, eraan toevoegend: "Er zijn in die tijd in onze familie heel veel tranen gevloeid; dat mag u best weten." Haar man is al ruim twintig jaar geleden overleden, maar het verdriet en de pijn over de gebeurtenissen van weleer zijn er nog steeds. Begin oktober jl. echter vroeg ik in Mainz aan een nieuw-apostolische herder en een nieuw-apostolische opziener uit de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte wanneer zielen, die op deze manier destijds onheus zijn bejegend, een tweede brief mogen verwachten. Nú een schrijven met een boodschap vol erbarmen! Beiden zwegen als het graf. Men sprak zelfs geen enkel woord. Tijdens een pauze in het bewuste middagprogramma, werd ik door hun gemeden. (...) Géén antwoord is uiteraard óók een antwoord. Hoe hartverscheurend deze plotselinge ervaring feitelijk ook was; ik wist genoeg. Men had zich onverzettelijk on-ver-zoen-lijk getoond. Waren zíj "de kroondragers"?! Zijn zíj "de getrouwen van Koning Jezus" en waren zíj "Zijn geliefde, geheiligde bruid"? Zie ook het redactionele bericht op "di 04 okt 2011, 15:36" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
  • En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet..

    Bron: Openbaring 22: 17 (SV-J)
  • Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.

    Bron: Johannes 4: 14 (SV-J)
  • 1
    Wat kost'lijk levend water
    en zuiver als kristal,
    vloeit uit de troon des Heren,
    heil brengend overal.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    stel 'k mijn hoop Op U.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    stel 'k mijn hoop Op U.

    2
    O, wat geluk en vreugde
    is mij in U bereid!
    Gij zijt de levensbronne,
    in U is zaligheid.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    zing ik over U.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    zing ik over U.

    3
    Verkwikkend levenswater stroomt
    door de hof met macht.
    Hier nog in 't land der hope geeft
    het de pelgrim kracht.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    laaf ik mij aan U.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    laaf ik mij aan U.


    Uit: NAK-gezangboek, lied 163
Zie voorts het bericht door BakEenEi op "wo 02 feb 2011, 16:21" in de thread "Elders gelezen... "

Het WebTeam/BEE


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 25 Nov 2011, 18:00", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Welnu, ik vrees van niet.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Als ik kijk naar de geschiedenis van de laatste tientallen jaren van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk, geldt er maar één absolute topprioriteit, namelijk het behoud van de macht en het aanzien van de stamapostel en de districtsapostelen. Altijd moeten alles en iedereen tot elke prijs daarvoor wijken. Eén "gewone" apostel meer of minder, daar valt kennelijk nog wel overheen te komen, maar een stamapostel (in ruste) of districtsapostelen (in ruste) - zij zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" de enige echte gevolmachtigde zaakgelastigden van God op aarde.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 19 Jun 2015, 09:20", in de thread"Der Fall Rohn"
@all

Ter info:
Groet,
TjerkB


N.B. De nieuw-apostolische kerkgeschiedenis staat overigens bol van de rechtszaken. Hieronder een voorbeeld uit 1926:
Zie tevens: http://waechterstimme.orgfree.com/johborn.html
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Het laatste nieuws:
centaurea schreef:Druckfrisch in den Briefkasten geflattert ist heute mit der Publikation [urlex=http://www.ezw-berlin.de/html/15.php]Materialdienst der EZW[/urlex] in der Rubrik "Informationen"
die Stellungnahme der EZW zum Vorgang rund um die untersagte Veröffentlichung der NAK.

Man kann es kurz machen. Die EZW stellt alte und "... überholt geglaubte Reflexe von Schweigen und Drohungen..."
in der Art und Weise der NAK-Führung fest.

Es scheint sich zu erhärten, dass bereits bei Beauftragung der Studie versucht wurde massiv Einfluss zu nehmen,
wogegen sich Leh offensichtlich erfolgreich wehren konnte. Auch die EZW spricht davon, dass
"... die NAK sich vertraglich eine inhaltliche Einflußnahme auf das Endergebnis sichern wollte."
Das wurde dann aber doch aus dem schließlich vereinbarten Vertrag gestrichen.

Die EZW berichtet weiter, dass die NAK von Leh in der Auseinandersetzung um die Veröffentlichung der Studie
eine Unterlassungserklärung gefordert haben soll. Kommentar der EZW dazu:
"Dieser rüde Ton ... wird nicht nur innerhalb der NAK als höchst befremdlich wahrgenommen."

Weiter sieht die EZW es wie die von und in der NAK so verpönten Kritiker, indem diese feststellt, dass
"... das jetzige neuapostolische Vorgehen ... neue Verletzungen ... " hervorruft "..., ja,
es ist geradezu ein Schlag ins Gesicht der VAG und der beteiligten Zeitzeugen."
Und das entgegen der in der Versöhnungserklärung von November 2014 (!) erst erklärten Willensbekundung
"... die Geschichtsaufarbeitung weiter voranzutreiben".

Funkschmidt, Autor des Artikels, spricht in diesem Zusammenhang klar von einem Wortbruch der NAK "... an diesem prominenten Eckpunkt".

Den eigentlichen Schlusspunkt setzt Funkschmidt klar und eindeutig:
"... Man muss hoffen, dass die NAK ein Einsehen haben und ihre falsche Entscheidung revidieren wird. ...".

Wie sonst kann dem formal vereinbarten und eingeleiteten Versöhnungsprozess überhaupt in irgend einer Art und Weise
Glauben geschenkt werden, liebe NAK?!

DANKE, liebe EZW!

Centaurea


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "26.06.2015, 14:10", in de thread "Geschichtsaufarbeitung: NAK untersagt Veröffentlichung"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@Tjerk

Het intrekken van keutels is gemeengoed bij de NAK staf.
Veel erger is de naiviteit van de leden.
Ziende blind en horende doof volgen ze de rattenvangers.
De afstand tussen leiding en volgelingen wordt groter en groter.
Gehaaide bovenklasse en genaaide onderklasse.
Het Stockholm syndroom in optima forma...

Wanneer worden ze eens wakker!!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Ook op de website "NAK Forschungsbericht jetzt!" van Dieter Kastl (hij is een actief lid van de Nieuw-Apostolische Kerk) wordt aandacht besteed aan het redactionele commentaar van Dr. Kai Funkschmidt namens de Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW) in Berlijn. Zie http://www.nak-forschungsbericht-jetzt. ... h-der-nak/. Tevens kan via deze site het originele artikel van Dr. Funkschmidt worden gedownload: klik »HIER«.

Zie tevens op de website van broeder Kastl het artikel "In memoriam" bij het overlijden van de evangelist in ruste (en vredesstichter in het verzoeningsproces tussen de NAK en VAG) Reinhard Petzold (Apostolische Gemeinschaft) en de verwijzing naar diens persoonlijke schrijven ter zake met dagtekening juni 2013: klik »HIER«.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Er is nieuws! Nou ja, of het werkelijk nieuws is, zal nog moeten blijken. Niettemin, zie http://www.naktalk.de/info-abend-zur-ve ... burg-sued/.
Zie ook http://www.naktalk.de/naki-und-die-wuer ... eitzeugen/ of klik »HIER«.

(...)


Uit: Bericht op "Do 28 Mei 2015, 09:22"
@all

Zie thans: http://www.naktalk.de/abschrift-info-ab ... i-r-leber/.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Certina »

@All,
Alle berichten nog eens goed doorgelezen kom ik tot de conclusie dat Leber een grote luljanis is de steeds weer probeert zich er uit te lullen zelfs met voorbeelden uit de bijbel.
En op zijn persoonlijke sta ik NIET te wachten en hecht ik ook geen enkele waarden.
Wat een spreker is die man tis een man die auwehoeren kan....... :mrgreen:
groet Certina
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door willempower »

Hoi hoi

Dit gedoe met toenadering en zo doet met denken henry ford , je mag alle kleuren kiezen als die maar zwart is .
Met andere woorden alles is goed als je maar doet wat de NAK wil .
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@ll
AMSTERDAM -
De overheid en het rechtssysteem zijn niet voldoende uitgerust om sekten aan te pakken. Dat zegt hoogleraar recht en religie Fokko Oldenhuis van de Rijksuniversiteit Groningen vrijdag in Trouw.
Eens of oneens?

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”