Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Opnieuw verscheen er bij "Versöhnung jetzt!" een artikel met steekhoudend commentaar op de gang van zaken, namelijk op 30 december jl. onder de titel "Schreiben an Stammapostel Schneider: Gedanken im Rückblick auf das Jahr der Versöhnung 2014".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Ter info:
Voor wie zelf over een exemplaar van deze uitgave wil kunnen beschikken - zie http://shop.bischoff-verlag.de/Shop/Zei ... tml?pgNr=5.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 07-02-2015, 10.30 uur]


@all

De berichtgeving in het tijdschrift Unsere Familie van 5 februari jl. blijkt een vervolg te krijgen in de uitgave van 20 februari a.s.: http://nac.today/de/a/221144. Geïnteresseerden zullen dus de beide edities moeten bestellen...

Ik herinner mij het volgende:
BakEenEi schreef:(...)
Ik werd mij er dus van bewust, dat de Nieuw-Apostolische Kerk bestond uit twee werelden: die van de instructeurs (de sprekende minderheid) en die van degenen die geacht werden te wachten op instructies (de zwijgende meerderheid). En: "over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd".

Ondertussen zag ik van alles misgaan.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 17 Feb 2011, 17:50" in de thread "Levend geloof"
Zonder op de feiten vooruit te willen lopen, zie ik het er nu al bijna op neerkomen dat de nieuw-apostolische kerkleiding straks welbeschouwd zal hebben volstaan met het geven van instructies aan "wachtenden op instructies" en het plaatsen van een handtekening onder een convenant met het bestuur van de Apostolische Gemeinschaft. Echter, dat bestuur vertegenwoordigt geen enkel slachtoffer; het heeft alleen oprecht meegeholpen bij de aanzet tot een daadwerkelijke verzoening tussen de daders (dan wel hun rechtsopvolgers) en de slachtoffers van zinloos geestelijk geweld onder regie van destijds stamapostel Johann Gottfried Bischoff.

Overigens; dat er ook nú niet "over de uitslag wordt gecorrespondeerd", heb ikzelf al moeten ervaren doordat ook districtsapostel Rainer Storck inkomende stukken van mijn kant onbeantwoord laat. Zie in deze thread het bericht op "Do 04 Dec 2014, 20:25".
TjerkB schreef:(...)
TjerkB schreef:(...)
Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) In deze geloofsgemeenschap worden brandende vragen niet beantwoord en zelfs de eenvoudigste hiërarchie-gerelateerde problemen niet opgelost. Problemen dus die samenhangen met...
  • [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ [34] Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ [36] Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’

    Uit: Marcus 9 (NBV)
Voor velen is dát juist de Nieuw-Apostolische Kerk! Wie het stoort dat er alom nog zo vaak om aandacht wordt gevraagd voor wat feitelijk gedateerde zaken moesten zijn, zou zich dus wel eens mogen afvragen waaruit zijn of haar persoonlijke actieve bijdrage bestáát om deze -godgeklaagde- wantoestand de wereld uit te helpen.

Wat mij betreft mag beslist elk glas helemaal vol zijn. Maar als het halfleeg is, ligt er een uitdaging!

(...)


Uit: Bericht op "Zo 21 Sep 2014, 12:43" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
(...)


Uit: Bericht op "Do 30 Okt 2014, 11:47" in de thread "Twee voor twaalf"
TjerkB schreef:(...)
"Vragen die niet worden beantwoord, blijven openstaan!" Dan kun je sommigen die hun (brandende) vragen opnieuw durven te stellen, wel typeren als zeurpieten, maar als zielen op zo'n manier stelselmatig min of meer worden genegeerd; dan is men op zijn minst ten prooi gevallen aan ambtelijke willekeur. In werkelijkheid -en helaas staat dat voor mij intussen als een paal boven water- is het hier helaas een kwestie van machiavellisme, niet meer en niet minder; zeg maar de ergste vorm van machtsmisbruik. Hét meest overtuigende voorbeeld hiervan is wel hoe de vele slachtoffers van de talrijke onterechte excommunicaties zijn mishandeld.

(...)


Uit: Bericht op "Di 11 Nov 2014, 21:14" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Ikzelf heb per saldo géén andere ervaring (!!) dan dat bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" onmiddellijk alle stekels omhoog gaan zodra er in de Nieuw-Apostolische Kerk een vraag wordt gesteld waarin de kern van de zaak wordt geraakt. Acuut kijkt ieder weg van elke verantwoordelijkheid waarvan ondertussen alle anderen zouden moeten eerbiedigen dat deze enkel en alleen zijn voorbehouden aan het kerkbestuur. Men draait om de hete brij heen en wuift de problemen weg.

Voor alle duidelijkheid: er moet niet OVER geëxcommuniceerden worden gesproken en geschreven doch regelrecht MET al deze slachtoffers én MET hún dierbaren!!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB
Eerste
Ikzelf heb per saldo géén andere ervaring (!!) dan dat bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" onmiddellijk alle stekels omhoog gaan zodra er in de Nieuw-Apostolische Kerk een vraag wordt gesteld waarin de kern van de zaak wordt geraakt. Acuut kijkt ieder weg van elke verantwoordelijkheid waarvan ondertussen alle anderen zouden moeten eerbiedigen dat deze enkel en alleen zijn voorbehouden aan het kerkbestuur. Men draait om de hete brij heen en wuift de problemen weg.
Dit verkrampte gedrag is heel herkenbaar. In diverse overleg sessies met districtsdienaren, was er sprake van een collectief zwijgen en instemmend ja-knikken.
Maar individueel, dus 'onder 4 ogen' klaagt men erop los.
Dat betekent dat de laag onder het bestuur nog erger is dan het bestuur zelf.
No-no's zijn tot surrogaat bobo's gepromoveerd. Leiders van teloor gaande districten, houden zichzelf in stand met surrogaat diensten en dito zielzorg.
Het echte evangelie is tot een bijzaak gedevalueerd.

De wanhoop van Jezus wordt steeds duidelijker; Jeruzalem, Jeruzalem, hoe vaak heb ik u willen verzamelen..... Maar gij hebt niet gewild...

Te druk met geldwisselen...

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@Levi

Ook elders verbaast men zich over de gang van zaken. Zie o.a. bij Glaubensforum24 het bericht op "07.02.2015, 11:21" in de thread "Avis: Feierstunde NAK/VAG mit Versöhnungserklärung". Met name de zinsnede "Es entsteht der Eindruck, als habe die KL überhaupt erst einmal testen müssen, wie die Angelegenheit beim unmündigen Gottesvolk denn so ankommt." viel mij daarin op. Al jarenlang lijkt inderdaad dit de verkozen aanpak te zijn bij de nieuw-apostolische kerkleiding. Telkens laat men ergens een ballonnetje op teneinde vervolgens naar bevind van zaken te handelen. Ik heb dat bijvoorbeeld gezien bij uitlatingen van de apostelen Volker Kühnle en Rolf Wosnitzka, bij voorpublicaties met betrekking tot de catechismus en nu ook in de laatste Unsere Familie (2015, nummer 3 d.d. 05-02-2015).
  • Oproep aan de leerlingen
    [1] Tegen zijn leerlingen zei hij: ‘Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, alleen: wee degene die daarvoor verantwoordelijk is! [2] Het zou beter voor hem zijn als...

    Uit: Lucas 17 (NBV)
De gepolitiseerde cultuur onder de kerkvorsten die bij de Nieuw-Apostolische Kerk de dienst uitmaken, heeft deze geloofsgemeenschap op dood spoor gebracht.

Groet,
TjerkB :shock:

N.B.
BakEenEi schreef:@all

Als het niet klopt zoals het vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk wordt geleerd, hoe zit het dan wel? (...) Stel, dacht ik, dat dit nu de brandende vraag is die ter beantwoording voorligt. Hoe dan verder?

Eerder vandaag bladerde ik door een aantal oude forumberichten bij NAK-Observer, waarna ik (hierboven al) aanhaalde wat ik op 4 maart 2006 had geschreven aan één van de NAK-bestuursleden:
(...)
Wat ik graag zou willen is dat in het werk des Heren onder andere méér het volgende ertoe doet:
  • Jezus antwoordde: 'Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?' 27 De wetgeleerde antwoordde: 'Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.' 28 'U hebt juist geantwoord,' zei Jezus tegen hem. 'Doe dat en u zult leven.'
    Lucas 10: 26-29, NBV
Let wel: Jezus zei dat niet tegen zo maar iemand, maar tegen een wetgeleerde.

(...)
Jezus zelf gaf al het volledige antwoord op de vraag! Ik maakte mij destijds ongerust over de "visie" bij de internationale kerkleiding op zielzorg want het leek wel alsof men daarvoor computermodellen aan het ontwikkelen was, en dat er bijzonder onzorgvuldig werd omgegaan met uitgangspunten voor rekenkundige uitwerkingen van statistische gegevens die men verzamelde. Ondertussen betrof het immers wel de levende have in Zijn werk! Vaak dacht ik daarbij ook aan dat deel van de mensheid dat nog altijd "ongeletterd" is, of "arm". Maar hoe schatten "wij" hun omstandigheden soms in de gauwigheid kortzichtig in?! Bij NAK-Observer schreef ik daarover naderhand het volgende:

Afbeelding
Afbeelding

Bron: NAK-Observer

Met andere woorden: zouden wij in Zijn werk niet liefst willen kijken met "geheiligde ogen"?!

Mijn bezorgdheid echter over hoe het eraan toeging in de Nieuw-Apostolische Kerk nam later niet af. Wat er gaande was, wist ik niet precies, maar het "voelde" helemaal niet goed. Naarmate ik beter inzoomde op het doen en laten van stamapostel Leber, zag ik hem een plan trekken. Een ombuigingsoperatie. Gepolitiseerde predikbeurten. Impliciete boodschappen. Strategische zetten. Sancties! Eigen gewin. En: exclusivisme. Alles volgens plan - zíjn plan ("zíjn" zonder hoofdletter).

Met betrekking tot het geknoei door de nieuw-apostolische kerkleiding met het evangelie van Jezus Christus, nog de onderstaande quote:

Afbeelding

Bron: NAK-Observer

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 25 Jun 2012, 21:53" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De gepolitiseerde cultuur onder de kerkvorsten die bij de Nieuw-Apostolische Kerk de dienst uitmaken, heeft deze geloofsgemeenschap op dood spoor gebracht.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 09 Feb 2015, 21:18"
@all

Inmiddels kent deze ongelofelijk treurige geschiedenis het zoveelste treurige vervolg: de nieuw-apostolische kerkleiding heeft het standpunt ingenomen af te zien van publicatie van de onderzoeksbevindingen van Dr. Almut Leh die zowel in Duitsland als in Zwitserland gefilmde interviews afnam bij verscheidene zogenaamde "Zeitzeugen" ter aanvulling op de omstreden rapportage van apostel Walter Drave, welke op 4 december 2007 leidde tot een deerlijke mislukking van de per satelliet uitgezonden (tweede) Europese Informatieavond.

In september 2014 antwoordde mevrouw Leh nog desgevraagd:

  • "Inzwischen haben wir unseren Forschungsbericht abgeschlossen und dem Auftraggeber, der Neuapostolischen Kirche International, vorgelegt. Weiteren Interessenten können wir den Bericht leider erst zugänglich machen, wenn der Auftraggeber ihn zur Kenntnis genommen hat. Mit einer Rückmeldung rechnen wir nicht vor Januar nächsten Jahres."

Nu echter antwoordde zij:

  • "Die NAK-Kirchenleitung als Auftraggeber hat sich gegen eine Veröffentlichung des Forschungsberichtes entschieden."

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB
Neuapostolischen Kirche
Die Neuapostolische Kirche legt Wert auf offene und vertrauensvolle Beziehungen zu Regierungen, Behörden und zur Öffentlichkeit. Den Schwerpunkt der kirchlichen Aktivitäten bilden die Gottesdienste und die persönliche Seelsorge. Daneben engagiert sich die Neuapostolische Kirche im Rahmen ihrer Möglichkeiten auch im sozialen Bereich. Die Neuapostolische Kirche ist eine christliche Kirche, deren Glaubensgrundlagen die Heilige Schrift ist. „Einen andern Grund kann niemand legen als den, welcher ist Jesus Christus.“ (1. Korinther 3, 11)

Kontaktinformationen:
Name der Kirche/Gemeinde: Neuapostolische Kirche Mettmenstetten, Langacherstrasse, 8932 Mettmenstetten. Internet-Adresse: http://www.nak.ch
Kontaktperson: Peter Frischknecht, Grundrebenstrasse 80, 8932 Mettmenstetten
Tel.: 044 776 86 66 Fax-Nr.: 044 776 86 65
E-Mail: pfri@gmx.ch

Regelmässig stattfindende Anlässe/Gottesdienste
Sonntag 9:30 Uhr zur gleichen Zeit Sonntagschule
Donnerstag 20:00 Uhr
Zomaar een gemeente in Zwitserland.
De claim is veelbelovend en -zeggend.

De praktijk is een farce. Dieptrieste ontwikkelingen.
Was er niet ooit een commissie die openbaarheid nastreefde van de NAK?
Iets met öffenlichkeit?

Tenslotte. De interviews zullen een groot waarheidsgehalte bevatten.
Dus dat komt de NAK niet goed uit.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

  • Afbeelding
    Bron: Unsere Familie - Die Zeitschrift der Neuapostolischen Kirche
@Belanghebbenden

Ter inzage aangaande de verzoening op 29 november 2014 tussen de besturen van de "Neuapostolische Kirche International" en de "Apostolische Gemeinschaft e.V."
  1. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 1
  2. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 22
  3. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 23
  4. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 24
  5. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 25
  6. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 26
  7. UF Nr. 3, 5. Februar 2015, Seite 27
  8. UF Nr. 4, 20. Februar 2015, Seite 18
  9. UF Nr. 4, 20. Februar 2015, Seite 19
  10. UF Nr. 4, 20. Februar 2015, Seite 20
  11. UF Nr. 4, 20. Februar 2015, Seite 21
Onder belanghebbenden versta ik allen die door de jaren heen moesten lijden onder de bijwerkingen van "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

"Stammapostel Schneider erläutert die Beweggründe, die zur Verabschiedung einer gemeinsamen Erklärung zur Versöhnung der Neuapostolischen Kirche und der Apostolischen Gemeinschaft führten", zo luidt het bijschrift onder de kop "Wir Apostel sehen uns in der Pflicht, diesen Weg zu gehen" in de nieuwste uitgave van het huisorgaan van de Nieuw-Apostolische Kerk, het tijdschrift Unsere Familie.

Het betreft hier een vervolgartikel in aansluiting aan de berichtgeving in de vorige uitgave van de "Unsere Familie" over de bijeenkomst op zaterdag 29 november 2014 in Düsseldorf, waarin de verzoening werd bezegeld tussen de besturen van de Nieuw-Apostolische Kerk International en de Apostolische Gemeinschaft e.V. Het laatstgenoemde kerkgenootschap werd opgericht na excommunicaties van kerkelijke ambtsdragers in de Nieuw-Apostolische Kerk in de jaren '50 van de vorige eeuw. Dienaangaande stelt de nieuw-apostolische kerkleiding zich thans op het standpunt dat deze excommunicaties te betreuren zijn. De reden ervan was namelijk dat de betrokken ambtsdragers destijds kenbaar hadden gemaakt in gewetensnood te zijn geraakt door de verplicht opgelegde verkondiging van de terugkeer op aarde van Jezus Christus, nog tijdens het leven van de toenmalige stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Deze had in 1951 verklaard en daarna volgehouden dat de Zoon van God onder mededeling van dat wonderlijke nieuws aan hem persoonlijk was verschenen; in zoiets als een droom of visioen. Dit verhief hij tot een dogma.

Een en ander leidde tot catastrofale gevolgen. Zonder dat de omstreden "boodschap" zich vervulde overleed Johann Gottfried Bischoff in 1960, waarna de in verlegenheid achtergebleven overgebleven bestuursleden zich al meteen aan een nieuw dogma bezondigden: Bischoff had zich pertinent niet vergist doch uit liefde voor de mensheid had God diens plannen, die aanvankelijk op aarde uiterlijk zouden reiken tot aan de dood van Bischoff, bijgesteld. Alle reden tot dankbaarheid, dus. Sindsdien wijst de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk uit dat de kerkleiding aan elke misslag, hoe evident ook, wel een draai zou weten te geven, zodat haarzelf nimmer enig verwijt kon treffen. Wie zo vrij was om met " 't Gezantschap Gods van deze tijd, door U gezonden Heer" (vgl. lied 117, derde couplet, NAK-gezangboek) van inzicht te verschillen, of wie het geloof omarmt en desondanks nu en dan twijfelt, is "nach dem neuapostolische Glaubensverständnis" ernstig krank. Het behoeft geen betoog dat men zich in deze kerk hiermee vervreemdt van andersgezinde christenen en van vele weldenkende naasten in ieders omgeving.

Ofschoon indrukwekkende geschiedvorsing bij Glaubenskultur-Magazine inmiddels aan het licht bracht dat "de Boodschap" de destijds al hoogbejaarde stamapostel Bischoff domweg werd aangepraat, wringt het kerkbestuur zich ook nu weer in allerhande bochten om maar niet voluit onder ogen te hoeven zien en te moeten toegeven dat men volkomen ten onrechte decennia lang heeft vastgehouden aan wat voor menig slachtoffer ziekmakende bedrieglijke wanpraktijken zijn geweest:
  1. Es gibt keinerlei Informationen darüber, wie und wann genau Stammapostel Johann Gottfried Bischoff die Botschaft empfangen hat, die er als göttlich einstufte. Er hat sie verkündet, und infolge der damals hohen, ja überhöhten Bedeutung des Stammapostelamtes erlangte diese Botschaft eine überragende Bedeutung in der Kirche. Sie erhielt quasi den Rang eines Glaubensbekenntnisses und wurde zur Voraussetzung für die Aufnahme in die Neuapostolische Kirche. (UF 2015-03, p.19)
  2. Der Apostel soll immer versöhnliche Gedanken haben und auf andere versöhnlich zugehen. Es darf daher nicht sein, dass wir bis in die heutige Zeit unversöhnlich mit anderen Gemeinschaften umgehen, nur weil wir die gemeinsame Geschichte noch nicht aufgearbeitet haben. Allerdings braucht es zu einer Versöhnung den richtigen Augenblick. Das war bislang noch nicht da. Doch jetzt wollen wir die Gunst der Stunde nutzen. (UF 2015-04, p.20)
  3. Wir meinen die Versöhnung ernst. Die Schuldfrage soll nicht gestellt werden. (UF 2015-04, p.21)
Zie verder voor uitgebreide informatie o.a. bij APWiki! het artikel "Botschaft".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 17.00 uur]


@all

In het vorige bericht heb ik nog even met rood geaccentueerd wat mij persoonlijk het meest tegen de borst stuit:
  • Es gibt keinerlei Informationen darüber, wie und wann genau Stammapostel Johann Gottfried Bischoff die Botschaft empfangen hat, die er als göttlich einstufte.
  • Allerdings braucht es zu einer Versöhnung den richtigen Augenblick.
  • Die Schuldfrage soll nicht gestellt werden.
Met het nu gepubliceerde tweede artikel over de "Feierstunde" op 29 november 2014 in Düsseldorf heeft de nieuw-apostolische kerkleiding de "Auferbeitung" van wat historisch vermoedelijk de grootste smet is op haar blazoen, namelijk "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff", definitief willen afsluiten, lijkt mij. Er zijn "fouten" gemaakt en "de Boodschap" klopt niet met de Bijbel. Dat is het. Voor deze nagelaten bekentenis was eerder de tijd nog niet rijp geweest, en laat niemand een schuldige aanwijzen! Daar moeten de slachtoffers, van wie -en dat is nog het ergste- geen van allen een persoonlijk excuus ontving, het mee doen.

Echter, niet weinigen van die slachtoffers zijn destijds door een dusdanige hel gegaan, nadat ze in het nieuw-apostolische "werk Gods" waren buitengesloten, dat de gebeurtenissen ze ernstig hebben getraumatiseerd. Sommigen verloren vrienden en familie of ook hun baan, en enkelen zagen zelfs het hele leven niet meer zitten. Weliswaar heeft ieder uiteindelijk een manier moeten vinden om de pijn en het verdriet te kunnen verdragen, maar één ding mag duidelijk zijn: "de Boodschap" heeft onnoemelijk veel leed berokkend. Om dan ook nog op het allerlaatste moment al deze slachtoffers te passeren en elders laconiek woorden in de mond te nemen als "Allerdings braucht es zu einer Versöhnung den richtigen Augenblick"; dat vind ik werkelijk godgeklaagd. Dan is er géén mededogen, géén berouw; en géén liefde.
TjerkB schreef:(...)
Inmiddels kent deze ongelofelijk treurige geschiedenis het zoveelste treurige vervolg: de nieuw-apostolische kerkleiding heeft het standpunt ingenomen af te zien van publicatie van de onderzoeksbevindingen van Dr. Almut Leh die zowel in Duitsland als in Zwitserland gefilmde interviews afnam bij verscheidene zogenaamde "Zeitzeugen" ter aanvulling op de omstreden rapportage van apostel Walter Drave, welke op 4 december 2007 leidde tot een deerlijke mislukking van de per satelliet uitgezonden (tweede) Europese Informatieavond.

(...)


Uit: Bericht op "Di 24 Feb 2015, 10:54"
Met deze manoeuvre is met name andermaal het vertrouwen beschaamd van mensen die eerder al het slachtoffer waren van de excommunicaties in de jaren '50 en sindsdien van de altijd nog pijnlijke nasleep daarvan. Zonder dat er al uitzicht was op enige vorm van verzoening, boden zij desgevraagd (!) in 2013 en 2014 bij de nieuw-apostolische kerkleiding hun medewerking aan met het oog op een "Zeitzeugenbefragung" door mevrouw Dr. Almut Leh. Uiteraard was ieders hoop erop gevestigd dat de onderzoeksbevindingen zouden bijdragen aan de waarheidsvinding waartoe apostel Walter Drave bij de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007 -op zijn zachtst gezegd- half werk had afgeleverd. Terwijl het later al duidelijk werd dat Dr. Almut Leh het project had kunnen afronden, kregen de deelnemers te horen dat de toegezegde publicatie ervan was uitgesteld tot januari 2015. Nu echter heeft de kerkleiding besloten helemaal niets ervan te publiceren.

Wat wij ons bij dit debacle tevens moeten realiseren is wat voor een impact het voor alle betrokkenen moet hebben gehad om voor de interviews alle herinneringen weer op een rij te krijgen. En dan blijkt het achteraf voor niets te zijn geweest! Ikzelf ken twee deelnemers persoonlijk. Het is bizar hoe hun goedheid is misbruikt.

Zie ook het artikel "Die Botschaft des J.B. Bischoff - Klare Missachtung des Auftrages Jesu" d.d. 07-02-2015 bij "www.naktalk.de".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”