Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB

De NAK heeft geen boodschap aan of mededogen met getraumatiseerde brs en zrs.
De feestelijke omlijsting rondom een surrogaat verzoening ihkv van een diep treurige gebeurtenis in het verleden, toont opnieuw de arrogantie aan van deze sekte.
Ook de communicatie, slechts via het internet, rondom dit smetje is stuitend.
In de UF wordt het nog eens dik overgedaan onder het motto 'wij hebben de hand over ons hart gestreken'.
Wat zijn we toch verzoenend en vervuld van compassie.
Walgelijke propaganda en niet serieus te nemen stellingen.

Deze sekte zakt steeds dieper weg in het moeras van geschiedvervalsing.

groet,
levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:@TB

De NAK heeft geen boodschap aan of mededogen met getraumatiseerde brs en zrs.
De feestelijke omlijsting rondom een surrogaat verzoening ihkv van een diep treurige gebeurtenis in het verleden, toont opnieuw de arrogantie aan van deze sekte.
Ook de communicatie, slechts via het internet, rondom dit smetje is stuitend.
In de UF wordt het nog eens dik overgedaan onder het motto 'wij hebben de hand over ons hart gestreken'.
Wat zijn we toch verzoenend en vervuld van compassie.
Walgelijke propaganda en niet serieus te nemen stellingen.

Deze sekte zakt steeds dieper weg in het moeras van geschiedvervalsing.

groet,
levi
@Levi
@all

Op hun zegetocht (...) vieren de kerkvorsten de ene triomf na de andere en daarbij organiseren zij hun eigen applaus - doodsbenauwd om door de mand te vallen.
TjerkB schreef:(...)
In de achterliggende vier jaar heb ik moeten vaststellen dat geen enkel moreel appel meer aankomt, bij welke nieuw-apostolische kerkelijke ambtsdrager dan ook. Ik heb mij gewend tot priesters, herders, oudsten en apostelen, van elk kaliber zelfs. Ook richtte ik mij in "open brieven" tot alle gemeenteleden, met of zonder een geestelijke bediening. Maar de harten lijken als te zijn gegoten in gepolijst beton. Gevoelloos, versteend.
BakEenEi schreef:(...)
De Nieuw-Apostolische Kerk bevindt zich in een transitie. Het ideologische gehalte van de geloofsleer wordt van ca. 30% versneld opgevoerd naar 90%. Een totalitair regiem oefent de macht uit. Met godsdienst heeft het allemaal bitter weinig meer van doen. Met veel propaganda organiseren de regenten gedurig hun eigen "applaus". Wanneer men de plank lelijk misslaat, zoals het door miljoenenverliezen op het ogenblik in Nederland het geval is, wordt wél de Kamer van Koophandel ingelicht maar aan "de aangesloten leden" wordt niets verteld. Die worden op deze manier niet alleen dom gehouden doch hun goedheid, hun vertrouwen en vooral hun geloof worden ernstig misbruikt. Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is geen enkele leidinggevende daardoor nu nog geloofwaardig! Men zou zich kapot moeten schamen! Vanuit de periferie is er van tevoren ongelofelijk vaak gewaarschuwd tegen wat er de laatste jaren uiteindelijk allemaal verschrikkelijk is misgegaan, maar door de kadaverdiscipline in deze organisatie heeft het desondanks zover kunnen komen. Hoe zuur het voor "de basis" ook is; ieder had de "eigen verantwoordelijkheid" ook daadwerkelijk moeten nemen!!

Doordat mij als "politiek waarnemer" in de achterliggende 25 jaar niet veel is ontgaan, wilde ik mijn inzichten via het Internet met anderen die het aangaat (!) delen want het was voor mij volkomen duidelijk: dit loopt faliekant verkeerd af... Wie er wat aan gehad heeft, kan de Nieuw-Apostolische Kerk nu misschien verlaten zonder daarbij het gevoel te hoeven krijgen aan het werk Gods de rug te hebben toegekeerd want zo is het namelijk niet: het werk Gods gaat dóór, maar niet op basis van een menselijk denksysteem dat het kennelijk moet hebben van list en bedrog.

Het nieuw-apostolische koorboek dat ik had heb ik een keer uitgeleend, zodat ik nu aan de hand van de Duitse versie ervan even in een andere taal omschakel... Ik dacht namelijk zojuist aan lied 69 "Der Herr gibt dem Müden Kraft". Daar komt dus geen enkel omhooggetakeld opperhoofd aan te pas. Lieve broeders en zusters, ziet u dan niet dat in de Nieuw-Apostolische Kerk de zaken op hun kop zijn gezet? "Dienaren" dienen er in hoofdzaak hun "meerderen" (op de ambtsladder). Dat klopt echt niet!

(...)


Uit: Een willekeurig bericht op het forum van Bauke Moesker, op "Do 03 Mrt 2011, 11:59" in de thread "Addergebroed"
Van "ambtelijke corruptie" ligt niemand wakker.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 06 Dec 2013, 22:08" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Verder verwijs ik in dit verband naar het bericht op "Di 21 Jan 2014, 17:36" in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?" en op het voormalige Forum van Bauke Moesker naar het bericht op "Di 29 Nov 2011, 07:35", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!".

Gisteren kwam ik de volgende twee uitspraken tegen (ISBN 978-90-239-2359-6/pag. 49) ...
  • Een ware vriend zal je nooit in de weg lopen... behalve als je de verkeerde kant uit loopt.
  • In voorspoed kennen onze vrienden ons, in tegenspoed kennen wij onze vrienden.
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16.00 uur]


@all

Zojuist las ik bij Glaubenskultur-Magazine de onderstaande -voor mij (na de ontwikkelingen van de laatste maanden) huiveringwekkende- reactie van een lezer:
10.03.2015 A. B. aus B. D.
- Unser Stammapostel lädt zum diesjährigen Pfingstfest die Apostel der apostolischen Gemeinschaften zum großen Festgottesdienst, der weltweit übertragen wird, ein. Ebenso bittet er den Einen oder Anderen zum mitdienen. Der Höhepunkt bildet das gemeinsame Feiern des heiligen Abendmahles und das gemeinsame Gedenken an die Verstorbenen. - Ich garantiere, das Interesse an die Geschehnisse von damals und heute werden schlagartig interessanter und für mich auch irgendwie glaubwürdiger.


Aanleiding: Premium-Artikel d.d. heden, getiteld "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen; Geschichtsnetzwerk zieht vorläufige Versöhnungs-Bilanz"
Zo ziet het nieuw-apostolische campagneteam het volgende daverende applaus alweer uitpakken terwijl derden dit in feite moeten faciliteren. Het zoveelste slimme win/win-scenario: als apostel Armin Groß van de Apostolische Gemeinschaft (AG) "herzlichst" wordt "eingeladen" en hij afzegt, zou juist hij niet "ökumenefähig" zijn!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Certina »

@ Tjerk,de meeste leden/lezers alhier zijn niet geabonneerd op GK, wat meer citaten omtrent dit artikel zal meer duidelijkheid geven betreffende het laatste nieuws over een gezamenlijke dienst op 1e pinksterdag nak/vag.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@Certina

Het is mij nog niet duidelijk uit welke bron de informatie afkomstig is (van de lezer die gisteren bij Glaubenskultur-Magazine meldde) dat de nieuw-apostolische kerkleiding aan de dienst met Pinksteren dit jaar een oecumenisch tintje zou willen meegeven. Het past in elk geval in de strategie om bij de Raad van Kerken in Duitsland steeds meer krediet op te bouwen teneinde in dat land het aan de Neuapostolische Kirche klevende etiket van een "Sondergemeinschaft" kwijt te raken.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@ll
10.03.2015 A. B. aus B. D.
- Unser Stammapostel lädt zum diesjährigen Pfingstfest die Apostel der apostolischen Gemeinschaften zum großen Festgottesdienst, der weltweit übertragen wird, ein. Ebenso bittet er den Einen oder Anderen zum mitdienen. Der Höhepunkt bildet das gemeinsame Feiern des heiligen Abendmahles und das gemeinsame Gedenken an die Verstorbenen. - Ich garantiere, das Interesse an die Geschehnisse von damals und heute werden schlagartig interessanter und für mich auch irgendwie glaubwürdiger.


Aanleiding: Premium-Artikel d.d. heden, getiteld "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen; Geschichtsnetzwerk zieht vorläufige Versöhnungs-Bilanz"
Het moge duidelijk zijn dat er hard aan een charme offensief wordt gewerkt.
Alles wordt uit de kast gehaald om zich toch maar vooral als lankmoedige en vergevensgezinde kerk te profileren.
De praktijk is echter dat de staf een ondoordringbaar bolwerk is van gewetenloze managers.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Alles wordt uit de kast gehaald om zich toch maar vooral als lankmoedige en vergevensgezinde kerk te profileren.
De praktijk is echter dat de staf een ondoordringbaar bolwerk is van gewetenloze managers.

(...)
@Levi

Bij Glaubenskultur-Magazine reageert men dienovereenkomstig:
11.03.2015 D. W. aus G.
Um ganz ehrlich zu sein, tangiert mich das Thema überhaupt nicht. Und das dort in der ganzen NAK in ganz Deutschland so ein Wirbel und Jubel gemacht wird, finde ich etwas unnötig. Versöhnung ist schön, aber was habe ich, viele Generationen dannach, noch damit zu tun? Mir ist es ziemlich egal was damals passiert ist. Ich bin den apostolischen Geschwistern nie negativ gegenüber gestanden. Das die KL etwas unternimmt ist gut, aber so ein Traraaa daraus zu machen?! Jetzt hängt seit Wochen diese mehrseitige Versöhnungserklärung bei uns an der Pinnwand und nimmt fast den ganzen Platz ein. Gelesen hat diese bisher kaum einer.


Uit: Bijdragen van lezers bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen" d.d. 10-03-2015
12.03.2015 C.H. aus V.
Lieber D.W. aus G. - Sie haben selbstverständlich recht, ihre Meinung frei zu äußern. Auch wie sie diese äußern ist nur ihre Sache. Ich sehe für mich dieses Zueinanderfinden als sehr wichtig an. Ich möchte eine Kirche haben, die sich auch entschuldigen kann. Stellen Sie sich einmal vor, Ihnen wäre ein Rausschmiss aus der Kirche passiert. Freunde, die plötzlich von einem abrücken. Sie werden als nicht tragbar eingestuft. U N D S I E H A B E N N I C H T S F A L S C H G E M A C H T. Man meidet sie und ihre Kinder. Dies alles wurde erlebt und durchlebt. Dann ist das Mindeste eine Entschuldigung die man erwarten kann. Ich war in Düsseldorf auch in dem Versöhnungsgottesdienst und habe mich sehr über die Atmosphäre und das Treffen gefreut. Ich bin erst seit 1982 neuapostolisch. Zu einem Fehler zu stehen ist ein wichtiger Teil, damit Menschen, die solch schlimme Dinge erlebt haben, mit ihren Erlebnissen besser umgehen können.


Uit: Bijdragen van lezers bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen" d.d. 10-03-2015
12.03.2015 D. H. aus G.
Liebe C.H. aus V., das, was Sie so eindrucksvoll und zutreffend schildern, passiert heute genau so, wie damals. Da hat sich nichts, aber auch gar nichts geändert. Sich für Geschehnisse in damaliger Zeit zu entschuldigen, ist nur eine Seite. Die andere wäre, aus damaligen Vorkommnissen zu lernen. Diese Chance hat die NAK bis jetzt leider noch nicht vergriffen. Ein wenig hat sich aber vielleicht doch geändert: Sie werden heutzutage nicht exkommuniziert, sondern man empfiehlt ihnen den Austritt. So bleibt die Kirche schön sauber und muss sich nicht noch nach 60 Jahren entschuldigen.


Uit: Bijdragen van lezers bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen" d.d. 10-03-2015
12.03.2015 C.H. aus V.
Lieber D.H. aus G, da stimme ich Ihnen voll zu!


Uit: Bijdragen van lezers bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen" d.d. 10-03-2015
Het meest recente bewijs van wat men hier concludeert, namelijk dat er zich betrekkelijk weinig ten goede heeft gekeerd voor wie de nieuw-apostolische kerkleiding tegen de haren in strijkt, lijkt mij "Der Fall Rohn". Weliswaar werden broeder Rohn en diens gezin niet in het kerkregister geroyeerd, maar de kerkleiding (!) zette aan tot haat zodat men werd buitengesloten en geminacht. Overigens heb ik er intussen alle vertrouwen in dat deze hele kwestie nog breed in de pers wordt uitgemeten.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB

Ja Tjerk, de NAK verzoent en het volk is verdoemd.
Fijn dat het verzoenen tot in de puntjes wordt uitvergroot.
Maar een openlijk excuus naar de slachtoffers, danwel verhoogde zielzorg is er niet bij.
Zoek het maar lekker uit.
Ach ja misschien wat persoonlijke lokale initiatieven van oprechte voorgangers, maar
meer is het ook niet.

De harten van de leiders zijn verhard!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Zojuist las ik bij Glaubenskultur-Magazine de onderstaande -voor mij (na de ontwikkelingen van de laatste maanden) huiveringwekkende- reactie van een lezer:
10.03.2015 A. B. aus B. D.
- Unser Stammapostel lädt zum diesjährigen Pfingstfest die Apostel der apostolischen Gemeinschaften zum großen Festgottesdienst, der weltweit übertragen wird, ein. Ebenso bittet er den Einen oder Anderen zum mitdienen. Der Höhepunkt bildet das gemeinsame Feiern des heiligen Abendmahles und das gemeinsame Gedenken an die Verstorbenen. - Ich garantiere, das Interesse an die Geschehnisse von damals und heute werden schlagartig interessanter und für mich auch irgendwie glaubwürdiger.


Aanleiding: Premium-Artikel d.d. heden, getiteld "Zurückhaltung bei den Neuapostolischen; Geschichtsnetzwerk zieht vorläufige Versöhnungs-Bilanz"
(...)


Uit: Bericht op "Di 10 Mrt 2015, 11:21"
TjerkB schreef:(...)
Het is mij nog niet duidelijk uit welke bron de informatie afkomstig is (van de lezer die gisteren bij Glaubenskultur-Magazine meldde) dat de nieuw-apostolische kerkleiding aan de dienst met Pinksteren dit jaar een oecumenisch tintje zou willen meegeven.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 11 Mrt 2015, 09:48"
@all

Vandaag bleek bij Glaubenskultur-Magazine dat degene die er melding van had gemaakt dat kerkleiders vanuit overige apostolische geloofsgemeenschappen door stamapostel Jean-Luc Schneider waren uitgenodigd voor de dienst met Pinksteren, alleen provocatief heeft willen aangeven wat de stamapostel te doen zou staan.

Ik vind dat Jean-Luc Schneider vorig jaar rechtstreeks het woord had moeten richten tot alle slachtoffers, wat prima had gekund in een open brief, en hij had ook zelf aanwezig moeten zijn in Düsseldorf. Nu werd -naast een afgezwakt indirect excuus- hooguit de vrede getekend tussen bestuurders van twee kerkgenootschappen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
  • [28] Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’
Als dát nu eens ieders richtsnoer was, in de Nieuw-Apostolische Kerk; als je daarvan nu eens verzekerd zou mogen zijn, als geminachte broeder-of-zuster-in-de-bank; ja, dan zou ik de uitnodiging hebben aangenomen om op zondag 3 mei aanstaande in de Nieuw-Apostolische Kerk in Hilversum erbij te zijn, wanneer daar wordt uitgepakt met een lunch, koorzang en workshops, zoals het vanochtend in de Gemeenschap van Apostolische Christenen (GvAC) na de dienst bekend werd gemaakt.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 29 Mrt 2015, 15:22" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
@all

Een "Veranstaltung" in de Nieuw-Apostolische Kerk, zoals hierboven aangeduid, herinnert mij aan bitter stemmende ervaringen in deze kerk waardoor ik in 1985 (...) voor mijzelf besloot om, mochten die zich onverhoopt laten blijven gelden, er dan véél voor over te hebben pertinent níet cynisch te worden. Sceptisch, desnoods pessimistisch, doch fatalistisch of erger nog, cynisch; dat maakt meer onomkeerbaar kapot dan ons allen ooit lief zal zijn. Wie het namelijk moet ontgelden indien juist daarvan de wrange vruchten openbaar komen, betaalt de hoogste prijs. Oppervlakkig en onverschillig moet je al niet willen zijn, doch cynisch helemaal nooit!

Onverbetelijk in zichzelf gekeerd en zelfgenoegzaam toont men zich. Voor menigeen was dit in het geloof geen kwaliteit van leven en men werd er "langweilig" van:
Querdenkermicha schreef:Die Standard-NAK-Predigt ließe sich ganz einfach auf den Punkt bringen:

"Liebe Geschwister, wir wollen doch am Tag des Herrn von unserem Seelenbräutigam auf- und angenommen werden, deshalb bleiben wir treu im Gehorsam des Glaubens an der Hand unserer Vorangänger, bis der Herr seinen lieben Sohn sendet. Möge dies heut noch sein. Amen!"

Damit wäre alles gesagt und die Predigt beendet. Chor bitte! :-)


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "22.03.2015, 22:28" in de thread "BaV II"
tergram schreef:(...)
Ob Herr Schneider handelt oder nicht, ist letztlich egal. Die NAK in D fährt ohnehin "vor die Wand" und in 10 Jahren ist man der Wand schon wieder deutlich nähergekommen... Und in weiteren 10 Jahren ist das präfinale Ende der NAK hier erreicht. Schneider hin oder her.

Wen interessiert das alles? Welcher neuapostolische Christ fragt danach? Wer setzt sich intensiv mit der kruden Glaubenslehre auseinander, wer betrachtet kritisch Entstehung und Werdegang der NAK, wer setzt sich aktiv für finanzielle Transparenz und Mitbestimmung auf Gemeindeebene ein? Eine Handvoll. Wenn überhaupt. Und diese Handvoll lässt man so lange vor Gummiwände aus geschmeidigen Worten laufen, bis sie aufgibt und geht. Dann ist es wieder fein und lieblich in der Wohlfühlgemeinde. Der Blumenschmuck war schön, der Chor hat gut gesungen und der Kaffee danach war köstlich. Die belegen Brötchen sowieso. Singen, essen und Kaffee trinken sind irgendwie ein Glaubensziel geworden.

Oh seliger Sonntag.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "27.03.2015, 12:08" in de thread "NAK und die Stasi (MfS) in der DDR"
Apostel Peter Klene zou sinds zondag 21 februari 2010 in "Santpoort" moeten weten dat zondagswerk niet sterk is. Desondanks trommelt men nu deelnemers op voor o.a. een workshop. Ik moet er als gevorderde mislukkeling niet aan denken, zelfs niet indien alleen nog maar de ultra light-versie van de nieuw-apostolische ideologie wordt geagendeerd: "gehoorzamen, wegkijken en zwijgen voor beginners". Ondanks dat ik allerhande initiatieven beslist nog het voordeel van de twijfel gaf, nadat ikzelf de kerk al had verlaten, draaide vrijwel elke nieuwe ervaring voor mij uit op de zoveelste deceptie. Bovendien werd ik op de zwarte lijst geplaatst!

Zo reisde ik naar Düsseldorf (1), naar Mainz en Frankfurt am Main (2), Brockhagen (3) en ook diverse keren naar Bottrop (4). Het liep uit op een ware aaneenrijging van nieuwe teleurstellende ervaringen. Daarnaast wendde ik mij tijdig doch vergeefs tot de districtsoudste Weening, apostel Klene, de districtsapostelen De Bruijn, Brinkmann en Storck alsmede tot de stamapostelen Leber en Schneider, teneinde voor de kerk de oplopende schade te beperken in het conflict met broeder Rohn. Verder nam ik het op voor broeder Bauke Moesker. Omdat geen enkele "hogere verantwoordelijke leidinggevende" zich aangesproken voelde, luidde ik de noodklok.

En dan word je nota bene elders overvallen door de uitnodiging om op zondag 3 mei aanstaande in de Nieuw-Apostolische Kerk in Hilversum erbij te zijn, wanneer daar wordt uitgepakt met een lunch, koorzang en workshops...

Zie verder http://www.nak-gummersbach.de/site/star ... called.htm.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Laat niemand zich ergens mee willen bemoeien - dat is, als het aan de "zegenaars" ligt, wat bij de Nieuw-Apostolische Kerk de aangesloten leden op hun klompen dienen aan te voelen. Men moet het "in stilheid en vertrouwen" aan de ambtelijke top in deze kerk wensen over te laten hoe de kortste route wordt uitgestippeld naar "het heerlijke einddoel", terwijl over tussentijdse koerswijzingen niet wordt gecorrespondeerd want immers: de kerkleiding handelt eigenmachtig naar bevind van zaken, afhankelijk van de klimatologische omstandigheden op 's werelds levenszeeën, wat betekent dat de bestuursleden zichzelf zien als schippers naast God.

Vandaar bij dit kerkgenootschap het eenrichtingverkeer in de communicatie. Vandaar de repressie (!!) waarmee vragenstellers zich steevast geconfronteerd zien. Vandaar de dood in de pot. Daarom ook blíjf ik het herhalen: "Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch).

(...)


Uit: Bericht op "Zo 29 Mrt 2015, 15:22" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”