OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Speakerscorner. Kopij via admin@samenapostolisch.nl
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF d.d. 01-11-2010 - aan actualiteit ingeboet?

Bericht door TjerkB »

@all

Zoals het valt na te lezen in het bericht op "Ma 11 Aug 2014, 12:09" in de thread "Op veler verzoek werd Armin Brinkmann de bestuursvoorzitter!", antwoordde de persvoorlichter van de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." in Dortmund, Frank Schuldt, begin augustus 2014 desgevraagd -wat de opvolging betreft van districtsapostel De Bruijn (niet door apostel Peter Klene, zoals stamapostel Wilhelm Leber het had aangekondigd, maar door de bestuursvoorzitter bij de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R.")- curieus als volgt:
"Stammapostel Leber hatte seine Ankündigung, Apostel Klene als Kirchenpräsident einzusetzen, als ein Angebot und Zeichen an seine niederländischen Glaubensgeschwister verstanden, dass die Gebietskirche eigenständig bleibt und nicht von NRW "assimiliert" wird. Die darauffolgenden Wochen und Monate haben jedoch gezeigt, dass die Niederländer überhaupt kein Problem mit der neuen Regelung und der Zugehörigkeit zum Bezirksapostelbereich Brinkmann hatten. Sie haben ihren neuen Bezirksapostel freudig willkommen geheißen. Aus den Gemeinden und aus dem Kreis der Amt- und Funktionsträger kam daher der Wunsch, dass mit dem Wechsel des Bezirksapostels dieser auch Kirchenpräsident werden möge."
Wie onbevangen kennisneemt van zo'n tekst, voelt waarschijnlijk wel aan dat het mogelijk te ver voert om hier te willen spreken van een volksraadpleging, maar voor het overige zou je bijna denken: wat sympathiek, dat de stamapostel bij nader inzien gehoor gaf aan wat er gewoon leeft onder degenen die met de opvolger van de terugtredende districtsapostel zullen gaan samenwerken. Dus: wij vinden Armin Brinkmann eigenlijk geschikter als bestuursvoorzitter dan Peter Klene. Zo kwam althans de toonzetting in die reactie van deze persvoorlichter in eerste instantie over op mij. Maar ja, als insider wist ik meteen ook: zo kan het niet zijn gegaan! (...)

Echter, als een buitenlander, die de Nederlandse taal niet machtig is, bij het kerkgenootschap de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de bestuursvoorzitter wordt, en het betreft, zoals in dit geval bij de "Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." in Dortmund, dan ook nog eens een districtsapostel die gedurig de halve wereld afreist en zo iemand dus wel meer aan het hoofd heeft dan wat er speelt in de Nederlandse kerkprovincie; ja, hoe praktisch ben je dan bezig? Anders gezegd: hoe stelden de geraadpleegde belanghebbenden zich de gewenste samenwerking met Armin Brinkmann -in plaats van met Peter Klene- dan precies voor?! Wat is dan desondanks het motief om er op te willen aandringen dat de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en koloniën voortaan zetelt in Nordrhein-Westfalen? Nogmaals: "Aus den Gemeinden und aus dem Kreis der Amt- und Funktionsträger kam daher der Wunsch, dass mit dem Wechsel des Bezirksapostels dieser auch Kirchenpräsident werden möge." Wie zouden het hier trouwens werkelijk hebben aangedurfd, zo vroeg ik mij af; degenen die maar zo vrij waren om de stamapostel op andere gedachten te brengen? Zo'n democratische aanpak; dat is toch vloeken in de(ze) kerk?! (...) Als insider wist ik dus: zo is het per se niet gegaan. Doch hoe dan wél? Ondertussen verbaasde het mij allerminst dat de persvoorlichter er een behendige draai aan had gegeven. Waarom anders een politicoloog in die functie?


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Essays, Columns & Interviews”