Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«

Speakerscorner. Kopij via admin@samenapostolisch.nl

Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«

Berichtdoor TjerkB » Di 10 Jan 2017, 14:55

[Bijgewerkt: 17:30 uur]

@all

Ter kennisneming - in aansluiting aan het bericht op "Ma 09 Jan 2017, 18:06" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Zie tevens:

* Vision »Kirchengemeinden 2014«
27. November 2008 - Hannover

In dem Bemühen, das Leitbild »Dienen und Führen in der Neuapostolischen Kirche« in den Gemeinden umzusetzen, hatte die Gebietskirche Niedersachsen 2004 die Vision »Unsere Gemeinden im Jahre 2010« erarbeitet. Während das Konzept in Niedersachsen bis 2010 verwirklicht sein soll, ist es mit diesem Jahr 2008 den Gebietskirchen Sachsen-Anhalt und Sachsen/Thüringen unter dem Titel »Unsere Gemeinden im Jahre 2014« vorgelegt worden. Es soll hier also bis 2014 neuapostolische Wirklichkeit werden.

Im Zuge der Umsetzung dieser Vision ist geplant, in den Gebietskirchen Sachsen-Anhalt und Sachsen/Thüringen vier »Resonanzgruppen« einzurichten. Eine davon ist die Resonanzgruppe Jugend. Bezirksapostel Wilfried Klingler will wissen, wie Jugendliche die Kirche und ihre Gemeinden heute erleben und wie sie diese morgen erleben wollen. Jugendliche, die in der Resonanzgruppe mitarbeiten möchten, können sich über ein Online-Formular bis zu m 15. Dezember 2008 bewerben. Die Tagungen finden an zwei Wochenenden statt, vom 13. bis 15. Februar und vom 26. bis 28. Juni 2009.
Auf die Frage, was man im Jahr 2014 erlebe, wenn man in eine neuapostolische Kirchengemeinde komme, antwortet das Konzept mit zehn Zielen:

1. Die Gemeinde als Mittelpunkt, Anker und Motor ihrer Gemeindemitglieder
  2. Christusnahe und erfahrungsreiche Gottesdienste
  3. Wahre Christen mit einem lebendigen Glauben
  4. Eine offene und missionierende Gemeinde
  5. Eine individuelle und an den Bedürfnissen der Gemeindemitglieder orientierte Seelsorge
  6. Eine Gemeinschaft, in der die von Gott gegebenen Gaben erkannt und anerkannt werden
  7. Aufrichtiger und gütiger Umgang mit Schwächen und Konflikten
  8. Christen, die sich der Gnade Gottes bewusst sind
  9. Kompetente, christliche Führung aus innerer Autorität
  10. Amtsträger, die um die eigene Weiterentwicklung ringen

** »Ich bin O. K., du bist O. K.«
16. Februar 2009 - Hannover

Im Gespräch mit der Redaktion von »Unsere Familie« erläutert Bezirksapostel Wilfried Klingler exklusiv sein aktuelles Konzept zur Umsetzung des Leitbilds »Dienen und Führen in der Neuapostolischen Kirche«. Es gehe hier einfach ausgedrückt um die Grundhaltung: "Ich bin okay, du bist okay. – Ist mein Nächster für mich auf Augenhöhe? Hat er den gleichen Wert wie ich?"

Seine Erfolgsformel zur Umsetzung seiner Vision von der Gemeinde 2010/2014 (wir berichteten) lautet: "Miteinander reden! Und das immer wieder." Denn: Hören sei noch nicht Wissen, Wissen noch nicht Verstehen und Verstehen noch nicht Durchdringen. "Aber erst wenn der Einzelne es durchdrungen hat, dann haben wir uns wirklich im Sinn Christi verändert."

Angesprochen auf die persönlichen Konsequenzen führt er aus: "Ich bemühe mich, das Wort Gottes freudig und geprägt von der Liebe zu Gott und zum Nächsten zu verkündigen und jeden Gläubigen mit Verständnis zu begleiten, immer aus der inneren Haltung: Vor mir sitzen Kinder Gottes, die ihren Glauben aus eigener Verantwortung leben können."

Und zur Rückkopplung mit den Gottesdienstbesuchern: "Die wertschätzende Rückmeldung ist für mich ein wichtiges Element in der Kirche. Darunter verstehe ich auch, wenn jemand sagt: Diese Aussage im heutigen Gottesdienst habe ich nicht verstanden. Der Rückmeldende sollte ja möglichst nicht sagen: Die Predigt war klasse! – das hilft dem Predigenden nicht wirklich weiter."

Zeitgemäße Seelsorge sieht der Bezirksapostel in einer schnellen Reaktion, auch per E-Mail, Telefon oder SMS. Man müsse spüren, dass der Seelsorger innerlich nahe sei. "Ich plädiere für eine Seelsorge, die situationsbezogen ist; dafür muss jemand Kapazität haben."

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB

Re: Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«

Berichtdoor TjerkB » Wo 11 Jan 2017, 00:20

Eikema zelf is kerkloos omdat hij denkt dat het huidige kerkmodel niet door Jezus is beoogd. ‘Het is een corrupte, Romeinse uitvinding. Mensen zijn te veel afhankelijk van de kerk, alsof je alleen daar je geestelijk voedsel kunt krijgen. In de eerste 350 jaar van het christendom lukte het om zonder kerk een levende beweging te hebben en om het geloof op nieuwe generaties over te dragen.

Bron: Facebook-pagina van "De Kerklozen"
Zie ook het bericht op "Di 10 Jan 2017, 16:45" in de thread "Kerkloos uit overtuiging"

@all

In "het vorige bericht" was zo ongeveer het tegenovergestelde aan de hand want in november 2008 betoogde districtsapostel Klingler:

TjerkB schreef:(...)
    Die Gemeinde als Mittelpunkt, Anker und Motor ihrer Gemeindemitglieder

• Die Gemeinde ist mit allen Gaben und Ressourcen ausgestattet und damit auf Dauer lebensfähig.

• Die Gemeinde gibt den Gläubigen Raum für innere Einkehr, Gespräch, Gemeinschaftserleben und Weiterentwicklung durch geeignete Angebote wie z. B. Möglichkeiten zu Andachten, Gesprächskreisen, Kleingruppenarbeit, Bibellesungen, gemeinsame Gottesdienstvor- und nachbereitungen, die kompetent begleitet werden.
(...)

Uit: Bericht op "Di 10 Jan 2017, 13:55"

"Vrijheid, blijheid" (om te beginnen) versus "big brother" light c.q. "de rust van de orde" (vrede - naar de H. Augustinus; Joh. 14: 27) ...

Echter, begin 2011 leek het opeens wel alsof Wilfried Klingler aan de ketting was gelegd. In elk geval heeft hij rond die tijd zijn ambities stilletjes aan de wilgen gehangen. Er begon een heel andere wind te waaien:

BakEenEi schreef:(...)
Om straks tot een afronding te komen - het handelde erover wat de nieuw-apostolische kerkleiding zich geloofsinhoudelijk feitelijk ten doel stelt en "welk geheel van maatregelen zij aanwendt om haar doelstellingen gerealiseerd te krijgen". (Terwijl ik dit laatste zo opschrijf, lijkt het wel allemaal bedrijfspolitiek.) In elk geval tekent zich hier een meersporenbeleid af met o.a. de volgende ingrediënten:

- men wil jonge mensen voor de organisatie behouden
    - daartoe moeten zij zich met de kerk kunnen vereenzelvigen
    - de Europese Jeugddag 2009 moet voor hen "het keerpunt" worden
    - men wil af van het imago van een sekte
    - daartoe moet de kerk in Duitsland lid worden van de ACK
    - daartoe moet de kerk een oecumenisch profiel ontwikkelen
    - men wil af de controversiële kerkgeschiedenis
    - dat moet gebeuren met zo weinig mogelijk gezichtsverlies
    - men wil fouten wel erkennen maar er niet aansprakelijk voor zijn
    - daartoe moeten misstanden worden vertaald naar algemeenheden
    - men wil de ouderen voor de organisatie behouden
    - toch moet de nieuw-apostolische identiteit worden geherformuleerd
    - want anders lukt het niet met de catechismus
    - deze catechismus moet zowel intern bruikbaar zijn als voor de ACK
    - om de kerk te laten overleven moet zij het "werk Gods" belichamen
    - dat moet andersgezinde christenen zo min mogelijk aanstoot geven
    - hun scepsis kan worden weggenomen door sympathieke goede werken
    - "critici" die dit allemaal wel doorhebben zijn niet tevreden te stellen
    - kritiek kun je het best pareren door er zo mogelijk niet op in te gaan
    - ergens verantwoording voor afleggen is een taak van de kerkleiding
    - slimme woordvoerders houden de boot dan eerst nog wel een poos af

Richtinggevend voor een ieder in de organisatie moest dus zijn: "Het is God die tot alles besluit zoals wij, de leden van het internationale kerkbestuur, Godsgezanten, het door Zijn indachtig makende Heilige Geest regelen en afkondigen."

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 04 Feb 2011, 08:36", in de thread "Elders gelezen ..."

De gevolgen bleven niet uit:

Redactie schreef:(...)
Op een forum dat in het vorige bericht nog niet werd genoemd, namelijk "glaubensforum24" (Das Forum für christlichen Dialog und Austausch) werd gisteravond het volgende bericht geplaatst:

Afbeelding
Bron: http://forum.glaubensforum24.de/viewtopic.php?f=19&t=1394&p=36363#p36363

Degene die hier vertelt afscheid te nemen van de Nieuw-Apostolische Kerk, verwijst naar de aanvankelijk veelbelovende "Leitsätze" (Was erlebe ich im Jahre 2010/14, wenn ich in eine Gemeinde komme?) waaraan met name velen in de "Neuapostolischen Kirche in Mitteldeutschland" -die onder leiding staat van districtsapostel Klingler- al jarenlang hun hoop ontleenden. Misschien is juist voor deze broeders en zusters de in feite tweedracht zaaiende inhoud van de geloofsbelijdenis hard aangekomen.

Iemand anders belichtte bij Glaubenskultur de ontstane situatie aldus:

Peter Barkowski aus Unna, 18-02-2011:
    Wenn eine Kirche auf eine andere blickt, schaut sie denselben Leib Christi, deren Teil sie selbst ist; sie blickt auf sich selbst.
    -Apostel William Dow-

Der Ausspruch eines Apostels der KAG fasziniert mich immer wieder. Wann endlich erheben sich unsere kirchenleitenden Ämter nicht mehr über die Souveränität Gottes und erkennen sie an.

Lieber Thomas, ich danke dir.

Bron: http://www.glaubenskultur.de/leserbriefe.php?artid=1407#5390

Verder zijn er in Duitsland bijvoorbeeld nog het Forum "Glaube & Kirche" (Eine Plattform zum religiös orientierten Gedankenaustausch), het NAK Elternforum, alsook het -meer bekende- forum bij NAKtuell.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 19 Feb 2011, 01:12", in de thread Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

In 2005 had ex-apostel Gerrit Sepers (NAK-NL) het al voorzien...

Zoals bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) nog wel, de zaken uit de hand hebben kunnen lopen, dat is werkelijk bizar! Het lijkt wel alsof intussen bij alle aangesloten leden het gezonde verstand is uitgevallen. De woorden van Gerrit Sepers (in de paragraaf "Wie kleine Jungen oder kindliche Menschen" van het op 4 januari 2005 bij NAKtuell verschenen interview met hem) worden voor de zoveelste keer bewaarheid:

Het staat er écht en ook nog heel duidelijk: "Es ist erstaunlich, dass große Männer in unserer Gesellschaft – ich habe das öfter erlebt – Professoren, Direktoren, Präsidenten von großen Unternehmen usw., innerhalb unserer Kirche sich wie kleine Jungen oder kindliche Menschen verhalten." Zie ook het redactionele bericht op "Di 15 Mrt 2011, 13:02" in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' ". Ook op dit Forum is er aan de lopende band gewaarschuwd voor de ellende die zich nu in volle omvang begint af te tekenen. Laat daarom straks niemand willen zeggen "Wir haben es nicht gewußt". Het is treurig.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 23 Mei 2013, 10:47", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

... maar vrijwel niemand zag toen van de situatie de ernst in. Toch speelden er conservatieve krachten op - waar uiteindelijk niemand meer omheen kon. Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Za 27 Okt 2012, 13:33", in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikers-avatar
TjerkB

Berichtdoor TjerkB » Wo 11 Jan 2017, 12:11

@all

Districtsapostel Klingler was dus, een jaar of vijf voordat hij de pensioengerechtigde leeftijd bereikte, bij zijn hervormingen als het ware van rechts ingehaald. In feite klinkt dit ook door in de onderstaande quote:

detlef.streich schreef:(...)
Das erinnert mich an ein anderes Interview zwischen BezAp Klingler und Kirchensprecher Peter Johanning (http://nac.today/de/home/341147) anlässlich seines bevorstehenden Ruhestandes am 19.6.2016, in dem er im Hinblick auf seinen Ruhestand zu Beginn sagte:
„Ich gehe natürlich mit einer gewissen Wehmut. Das ist eine persönliche Empfindung. Man hat sich aneinander nicht nur gewöhnt, sondern wir sind zum Teil Freunde in diesem Kreis und den werde ich natürlich vermissen.“
Mit „Kreis“ sind allerdings nicht etwa die Amtsträger und Mitglieder des betreuten Bezirkes gemeint, sondern die Teilnehmer der Bezirksapostelversammlung. Interessant ist daran erstens, dass sich die Herren Bezirksapostel „aneinander gewöhnen“ mussten, und dass zweitens nur einige von ihnen „zum Teil Freunde“ wurden. Normalerweise wird nachdrücklich verbreitet, dass sie brüderlich alle eins sind im Geiste ihres Herrn und Meisters.

Auf die Frage, ob ihm die Bezirksapostelversammlung fehlen wird, weil er dadurch immer sehr nahe an den Themen dran war, antwortet Klingler:
„Bislang war ich immer bei der Erarbeitung der Themen mit beteiligt. Ich werde vielleicht auch manche Dinge nicht verstehen, die ich heute sehr gut verstehe.“Ja natürlich. Wenn mir dann Ergebnisse präsentiert werden, sehe ich die von der Warte unserer Geschwister jetzt."

(...)

Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "09.01.2017, 18:29" in de thread "Amtsenthebung nach Besuch einer ökumenischen Veranstaltung".
Zie ook het bericht op "Ma 09 Jan 2017, 22:00" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

In 2012 beschreef een gewaardeerde forumdeelnemer het politieke klimaat in de (internationale) Nieuw-Apostolische Kerk als volgt...

Diderot schreef:(...)
Een aantal jaren geleden waren degenen die de NAK gaarne een minder exclusivistische koers zouden zien varen, ook heel erg blij dat na Fehr de open, christusgeoriënteerde, (relatief) jonge, vriendelijke, glimlachende, districtsapostel van Noordrijn-Westfalen, een zekere Wilhelm Leber, de nieuwe stamapostel zou worden. Naar mijn inschatting is van die blijheid en hoop op verandering niet veel meer overgebleven.

Datzelfde zal mijns inziens nu ook weer gebeuren. Het is namelijk onmogelijk dat iemand die 'grundsätzliche' veranderingen in de NAK nastreeft, kan 'opklimmen' tot een ambt van districtsapostel of stamapostel. Het NAK-systeem c.q. het bevorderingsselectiesysteem van haar ambtsdragers baseert op systeembehoud. Dat zorgt ervoor dat veranderingsgezinden vroeg of laat (dus 'laag' of 'hoog' in de hiërarchie) tegen een plafond aanbotsen. Ook hierin geldt een soort piramidestructuur: Waar het misschien nog met enige regelmaat voorkomt dat men onder de diakenen veranderingsgezinden aantreft, zo zal dit met de lagere priesterlijke rangen (priester, evangelist, herder) al aanzienlijk minder vaak voorkomen. Het is al een grote uitzondering als men onder de districtsdienaren veranderingsgezinden aantreft. Bij nog hogere rangen (opziener, apostel) zal dit gewoonlijk niet meer voorkomen. Uitzondering op de regel is Gerrit Sepers, die ook na zijn bevordering tot apostel is blijven nadenken en lezen en op een gegeven moment niets anders kon dan de conclusie trekken. Dit illustreert mijns inziens ook mooi een andere causale samenhang, namelijk: als je veranderingsgezind bent, dan geldt: hoe hoger in de NAK-hiërarchie, des te groter is de spagaat waarin men terechtkomt, des te groter is dus de kans op ambtsteruggave/ontheffing/dispensatie('Beurlaubung')/vervroegd 'in de rust'.

Terug naar het thema: ik persoonlijk heb dus geen enkele illusie dat er wezenlijke zaken in de NAK onder de leiding van de toekomstige stamapostel Schneider zullen veranderen. Ten eerste vanwege 'zie hierboven', ten tweede omdat binnen de NAKI (de club van NAK-apostelen) de stamapostel alles behalve een dictatoriale positie inneemt. Hierin gelden primair meerderheden, en die meerderheden zullen voor wat betreft het thema '(leer)veranderingen' niet gerealiseerd kunnen worden zolang 90% van de NAK-leden (en een vergelijkbaar percentage van de (districts)apostelen) van buiten Europa komt. Zelfs binnen de NAK-Europa is mijns inziens he-le-maal geen meerderheid (noch aan leden, noch aan ambtsdragers, noch aan (districts)apostelen) voor wezenlijke veranderingen te vinden:
- Als ik naar Zuidduitsland kijk, dan zie ik een districsapostel Ehrich... veranderingsgezind? Grapje zeker.
- Kijk ik naar het oosten van Duitsland, dan zie ik een districtsapostel Klingler. Hij was eens de hoop van velen, maar heeft bijvoorbeeld in de 'zaak-Blankenese' de brs/zrs aldaar ernstig in de kou laten staan. Bovendien zit de goede man inmiddels kort voor zijn pensioen.
- Kijk ik naar Noordduitsland (districtsapostel Krause), dan hoor ik daarvandaan alleen maar conservatieve geluiden.
- En ook onze Nederlandse Grote Nieuwe Roerganger (districtsapostel Brinkmann) is, hoewel vrij eenvoudig aanspreekbaar en zeker niet onvriendelijk in de omgang, voor 100% overtuigd van de huidige NAK-leer en zal geen millimeter buiten de door de stamapostel gegeven grenzen treden.

Kortom: als men écht veranderingen wil, als men geen niche binnen de NAK wil/kan/mag zoeken waarin men kan 'overleven', dan is slechts één conclusie mogelijk: Verander zélf en verlaat de NAK.

(...)

Uit: Forumbijdrage op "Ma 16 Apr 2012, 10:42", in de thread "stamapostelhelper J.-L. Schneider" (op het voormalige Forum van Bauke Moesker)

Scherp waargenomen, vind ik. In die periode was nog altijd de catechismus niet verschenen. Wel alvast in 2010 de herziene geloofsbelijdenis natuurlijk, waarbij er op het toen nader geformuleerde achtste NAK-geloofsartikel al in 2005 was gezinspeeld door apostel Volker Kühnle:

Het 8e geloofsartikel:
    Ik geloof dat de met water gedoopte zielen door een Apostel de gave van de Heilige Geest moeten ontvangen om het kindschap Gods en de voorwaarden voor
    het eerstelingschap te verkrijgen.

Bron: Geloofsbelijdenis Nieuw-Apostolische Kerk, http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/geloofsbelijdenis/
    Zie het artikel "PG Oecumene: Nader tot elkaar komen is belangrijk!" d.d. 03-02-2005 op de website van de "Neuapostolische Kirche International" alsmede het bericht op "Do 24 Jan 2013, 17:48", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012" (op het voormalige Forum van Bauke Moesker)

Een goed verstaander wist daarmee al bijna genoeg: de geclaimde -problematische- exclusiviteit bij de Nieuw-Apostolische Kerk was nog geenszins van de baan. Zie onder:

Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

(...)

Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
Zie ook het bericht op "Zo 15 Jun 2014, 13:22", in de thread "Geen woorden maar daden",
alsmede het bericht op "Ma 15 Dec 2014, 15:18" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"

Niemand moet dus denken dat de Nieuw-Apostolische Kerk enkel een geloofsgemeenschap is voor christenen; nee, alleen déze kerk bezit hét "gouden ei", namelijk het apostolaat. Bij elke hervorming zal speciaal dit ene uitgangspunt dus expliciet de leidende factor moeten zijn. Eenieder dient zich juist daarmee te identificeren! Ik denk dat Wilfried Klingler dit aspect in de beleving van "de rechtse rakkers" binnen het internationale kerkbestuur bij zijn hervormingen te veel in het midden liet.

Toen in 2011 de districtsoudste Thomas Feil (in Hannover) het daar moeilijk mee kreeg, moest Wilfried Klingler kleur bekennen. Zie de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' " Hij liet hem... vallen! Op slag ook was het voorbij met zijn hervormingsplannen. Bij velen die tot dan toe daar nog licht in hadden gezien, zonk de moed in de schoenen. Hierna moest de hele goegemeente nog ruim anderhalf jaar wachten op het verschijnen van de catechismus. Toen dan eindelijk dat ei gelegd was, vond de internationale kerkleiding dat het tijd geworden was om eerst maar eens uitgebreid feest te vieren want in 2013 zou volgens hen de kerk op de een of ander manier 150 jaar bestaan. Zo'n jubeljaar heeft als bijkomend voordeel dat het dan vanzelf ongepast is om tussendoor nog ergens over te blijven zeuren.

Welnu, dat gaf lichtheid in de hoofden. Laten we die lichtheid maar prolongeren. Ondertussen houden we vast aan ons exclusieve "gouden ei", het apostolaat, én aan onze machtsposities want laat niemand menen dat apostelen in de eerste plaats dienaren zijn: wij zijn gevolmachtigde hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk... Overal waar wij onze opwachting maken, mag de vlag uit, vanwege het hoge bezoek. Iedereen in feeststemming en in de zondagse kleren. Logisch als de kerkdeuren nog een likje verf kunnen hebben. En denk erom: zorg voor hooggespannen verwachtingen bij de kinderen. Laat het orkest aantreden. Hierna is het woord aan ons...

Zo is het gekomen, zo is het gegaan. De lichtheid, vooral die euforische lichtheid - wat een succes! "Een voorproefje van de eeuwigheid." Geprolongeerd derhalve:

Holytux schreef:Jahresmotto NAK:

2015: "Freude in Christus"
2016: "Mit Christus siegen"
2017: "Ehre sei Gott, unserm Vater!"

Jahreslosungen der Ökumenische Arbeitsgemeinschaft für Bibellesen (ÖAB) (KLICK

2015: "Nehmt einander an, wie Christus euch angenommen hat zu Gottes Lob."
2016: "Gott spricht: Ich will euch trösten, wie einen seine Mutter tröstet."
2017: "Gott spricht: Ich schenke euch ein neues Herz und lege einen neuen Geist in euch."
2018: "Gott spricht: Ich will dem Durstigen geben von der Quelle des lebendigen Wassers umsonst."
2019: "Suche Frieden und jage ihm nach!"

Spricht mich angesichts der Wirklichkeit mehr an...
KLICK
KLICK

:(

Bron: Bericht bij Forum "Glaube & Kirche" op "07.01.2017, 22:30", in de thread "Motto 2017: Ehre sei Gott unserem Vater"

Als het (entertainment) maar zo licht mogelijk aanvoelt, welke kniesoor klaagt er dan nog over exclusiviteit?! In 2019 gaan we voor de jeugd weer groots uitpakken.

(...) Zie in deze samenhang -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- (uit 2011) ook de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept".

Groet,
TjerkB :shock:
Gebruikers-avatar
TjerkB

Berichtdoor TjerkB » Do 12 Jan 2017, 13:20

TjerkB schreef:(...)
Niemand moet dus denken dat de Nieuw-Apostolische Kerk enkel een geloofsgemeenschap is voor christenen; nee, alleen déze kerk bezit hét "gouden ei", namelijk het apostolaat. Bij elke hervorming zal speciaal dit ene uitgangspunt dus expliciet de leidende factor moeten zijn. Eenieder dient zich juist daarmee te identificeren! Ik denk dat Wilfried Klingler dit aspect in de beleving van "de rechtse rakkers" binnen het internationale kerkbestuur bij zijn hervormingen te veel in het midden liet.

(...)

Uit: Bericht op "Wo 11 Jan 2017, 11:11"

@all

Nog even voor de duidelijkheid: eerst betrof het in 2005 de "Vision 2010", ontwikkeld voor het toenmalige "Bezirksapostelbereich" Niedersachsen, en pas later, na respectievelijk in 1997 de fusie met het voormalige "Bezirksapostelbereich" Sachsen-Anhalt (van districtsapostel Siegfried Karnick) en in 2002 de fusie met het voormalige "Bezirksapostelbereich" Sachsen/Thüringen (van districtsapostel Fritz Nehrkorn), kwam het in 2008 ook tot de "Vision 2014". In 2011 schreef ik er het volgende over:

Wat mij trouwens net te binnen schoot is het volgende. In het district Hannover van apostel Klingler (officieel moet ik natuurlijk zeggen: in de gebiedskerk "Mitteldeutschland, Polen, Slowakei, Weißrussland" van districtsapostel Klingler) kregen de gemeenteleden een jaar of zeven, acht geleden allemaal een brief voorgelegd waarin het er om ging dat men zich per gemeente wilde beraden op de situatie in de gemeente over een jaar of tien: "Hoe zal uw gemeente eruit zien over 10 jaar?" De bedoeling was dat allen zich erbij betrokken zouden voelen om als het ware met de tijd mee te gaan. Dit hield vanzelf ook in dat men gezamenlijk onder ogen zou zien dat een gemeente zou vergrijzen of dat er juist voor zondagsschoolactiviteiten een verbouwing nodig was; en zijn er tegen die tijd nog wel genoeg broeders en zusters die allerlei taken op zich willen nemen? Van een vriend hoorde ik dat een en ander flink wat deining had gegeven want tot dan toe was het gebruikelijk geweest dat gemeenteleden al dergelijke zaken overlieten aan "de dienaren". Velen vonden dan ook dat dit hele onderwerp zuiver een zaak was van "de dienaren". Maar apostel Klingler dacht hier anders over! Hoe het hiermee verder precies heeft uitgepakt, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel vernam ik naderhand dat er in de kerkgemeenten een groot draagvlak ontstond voor veranderingen die werkelijk noodzakelijk bleken te zijn.

(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 11 Feb 2011, 14:36", in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL"
Zie ook het bericht op "Wo 21 Okt 2015, 17:00" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!",
alsmede het bericht op "Ma 09 Jan 2017, 18:06" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Het komt er dus op neer dat men in de kerkgemeenten aanvankelijk weliswaar moest wennen aan de gedachte om op basis van gelijkwaardigheid gezamenlijk in de gemeenten de sterke en zwakke punten, alsmede de kansen en bedreigingen onder ogen te zien om vervolgens ook gezamenlijk toe te werken naar een solide draagvlak voor toekomstbestendige oplossingen, maar dat het ontluikende enthousiasme ook echt aanstekelijk bleek te werken. Zozeer zelfs dat de verongelijkte "Blankenesers" in 2007 vanuit Hamburg als het ware "politiek asiel" aanvroegen in Hannover:

(...)
    Am Sonntag, den 15.04.2007, wurde der Gemeinde durch den zuständigen Bezirksvorsteher, den Bezirksältesten Jörg Steinbrenner, mitgeteilt, dass die Diakone Thomas H., Harald V., Michael Röper und die Lehrbeauftragte Claudia J. von ihren Aufgaben entbunden sind.

Mit Schreiben vom 27.04.2007 wendete sich die Internet-Redaktion „wwb - wie weiter Blankenese“ mit einem offenen Brief an den Bezirksapostel Wilfried Klingler und bat ihn darum, sie als Exklave seines Bezirkes aufzunehmen oder um anderweitige Hilfe. Bezirksapostel Klingler lehnte dieses Ansinnen mit Schreiben vom 29.04.2007 ab.

(...)

Bron: Artikel "Neuapostolische Kirche Hamburg-Blankenese" d.d. 19-06-2011 bij "APWiki - das Onlinelexikon" bij het Netzwerk Apostolische Geschichte
Zie ook het bericht op "Wo 11 Jan 2017, 21:14" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder..."

Dat zal districtsapostel Klingler toen best wel even in verlegenheid hebben gebracht, met name "im Apostelkreis". Binnen enkele dagen was het "asielverzoek" met voorrang afgewezen. Voor de "Blankenesers" was het echter de laatste strohalm. In Hamburg waren ze niet geëxcommuniceerd, maar wel akelig aan de kant gezet. Hiermee was de gestage uitstroom in hun kerkgemeente niet meer te stoppen.

Wilfried Klinger bleef in zijn visionaire aanpak geloven en rolde het concept na de genoemde fusies kamerbreed uit bij de totstandgekomen NAK-Mitteldeutschland. Tussen 2008 en 2011 moet de internationale kerkleiding tot het inzicht zijn gekomen dat de vernieuwingsbeweging bij de NAK-Mitteldeutschland te veel voor de muziek uitliep. Dit kwam pijnlijk aan het licht bij de diskwalificatie van de districtsoudste Thomas Feil in Hannover. Voortaan was weer alles eerst en vooral "een zaak voor de dienaren". Geen "oppositie" in de kerk, noch de schijn ervan. Het apostolaat, daar moeten al het geld en al het vertrouwen naartoe gaan en daar gaat ook alles vanuit. Als schaakgrootmeesters zitten de invloedrijke machtigen onder de districtsapostelen sindsdien gebeiteld - simultaan te spelen op al hun borden.

De NAK-Mitteldeutschland is niet meer want vorig jaar, na de pensionering van Wilfried Klingler, werd het "opgeslokt" door het behoudende NAK-Norddeutschland. De cultuurschok die dit teweegbracht, trilt nog na... Zie o.a. het bericht op "Zo 11 Dec 2016, 20:56" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Groet,
TjerkB :shock:
Gebruikers-avatar
TjerkB

Terug naar Essays, Columns & Interviews