'Manna des daags' - Aart Mak

Speakerscorner. Kopij via admin@samenapostolisch.nl
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

'Manna des daags' - Aart Mak

Bericht door zefyr »

Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: 'Manna des daags' - Aart Mak

Bericht door TjerkB »

  • (...)
    Goed, nu de andere kant. Ik denk aan de vele mensen, in of deels buiten de georganiseerde geloofsgemeenschappen die ik tot nu toe ben tegengekomen en die in mijn waarneming echt gelovig zijn. Mensen die leven met een ideaal, innerlijk in gesprek zijn met iemand die zij god noemden, zich laten raken door mensen en hun zorgen in hun eigen omgeving of in de wijde wereld. De meesten van hen hebben pijn geleden, bij sommigen is het ego vergruizeld, ze hebben allemaal verliezen geleden, en toch zijn ze er sterker dan ooit uit tevoorschijn gekomen. Bij die mensen denk ik altijd aan de 13e apostel die zich de kleine (Paulus) noemde en zei: “Niet ik leef, maar Christus in mij.”
    Die mensen zijn meestal de gehoorzaamheid voorbij. Ze hebben hun eigen kompas gevonden en gebruiken dat.

    (...)
Bron: https://www.nieuwwij.nl/opinie/waarom-z ... llen-zien/
@zefyr

Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk zo'n zienswijze huldigt is daar staats­vij­and no 1. Het bovenstaande zou er dan ook endgültig aan censuur zijn onderworpen...
TjerkB schreef:(...)
Met andere woorden: het is niet "wij", reisleiders c.q. gevolmachtigde hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk, tegenover "zij", spoorzoekers c.q. dolende onwetenden in het aardse tranendal, wat opeens neer zou komen op een tweedeling onder kinderen van één Vader die voor Hem volkomen gelijk en gelijkgerechtigd zijn; doch, zoals 1 Korintiërs 12 het aangeeft:
  • [12] Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. [13] Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.
Een gouden uitgangsgedachte! In een christelijke geloofsgemeenschap is het werkelijk van eminent belang dat een ieder zich juist het bovenstaande écht realiseert.

Dan kan een kerkleider wel van wal steken met opmerkingen als...
  1. Es ist nicht einfach Stammapostel, Bezirksapostel oder Apostel zu sein. Wir wissen aber auch sehr wohl, was es heißt, ein Bezirksamt zu tragen, was es heißt Vorsteher zu sein, Priester zu sein. Wir kommen selber von da. Ihr seid an vorderster Front und habt die ganzen Probleme des täglichen Lebens vor euch.

    (...)
Bron: CANITIES-news.de inzake "Stammapostel-Ämtergottesdienst am Donnertag, den 30. Oktober 2014, Johannesburg-Towerby (Südafrika)"
Zie ook bij Glaubensforum24 de thread "Afrikanischer Ämtergottesdienst mit St. Schneider"
... maar als zo iemand het vervolgens daarbij laat, zoals stamapostel Schneider het in dit geval heeft gedaan, wordt er volstrekt onterecht maar één enkele kant van de medaille belicht. Nogmaals - naar 1 Korintiërs 12 vers 12: "Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam." Wie deze goddelijke ordening negeert en die welbeschouwd kwalijk ondermijnt door het te doen voorkomen alsof alles valt en staat bij de belangrijkheid en onmisbaarheid van kerkelijke ambtsdragers, en dan ook nog speciaal voor zover dezen opvallend blijk geven van "een onbegrensd vertrouwen" in de internationale bestuursvoorzitter bij de Nieuw-Apostolische Kerk; wie het evangelie van Jezus Christus aldus voorspiegelt, heeft ontegenzeglijk een blinde vlek (ontwikkeld) voor het onderstaande:
  • Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

    Uit: Galaten 1: 7 (NBV)
Met halve waarheden worden naasten eenvoudig op het verkeerde been gezet!

(...)


Uit: Bericht op "Do 15 Jan 2015, 16:28", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Zoals Aart Mak het over wie in eerste instantie ten prooi valt aan machtsfiguren, in een kerkgemeente nog wel, het treffend verwoordt, namelijk "De meesten van hen hebben pijn geleden, bij sommigen is het ego vergruizeld, ze hebben allemaal verliezen geleden, en toch zijn ze er sterker dan ooit uit tevoorschijn gekomen", denk ik dat het niet onverstandig is vast te houden aan het volgende:
  • [15] Maar ik vertrouw op u, HEER,
    ik zeg: U bent mijn God,
    [16] in uw hand liggen mijn lot en mijn leven
    , bevrijd mij
    uit de greep van mijn vijanden en vervolgers.
    [17] Laat het licht van uw gelaat over mij schijnen,
    toon uw trouw en red uw dienaar.


    Uit: Psalm 31 (NBV)
  • [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven.

    Uit: Johannes 10 (NBV)
Overigens...
  • Ambtenaren beschermen elkaar
    Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.

    Uit: Prediker 5: 7 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Essays, Columns & Interviews”