Jehova

Issues buiten de context van dit Forum
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Jehova

Bericht door willempower »

Afbeelding

Het hoofdkwartier van de Jehovah’s Getuigen in de New Yorkse wijk Brooklyn wordt verkocht. De verwachting is dat het gigantische pand aan de voet van de Brooklyn Bridge meer dan 1 miljard dollar zal opbrengen.

Hier zou zelfs Brinkie jalours op worden, kon hij het weer vergokken .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

@all

Hoe de Nieuw-Apostolische Kerk zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en wat er nu gaande is, is in hoge mate vergelijkbaar met wat er bekend is over de organisatie van Jehova's Getuigen. Zie ook de website "Antwoorden voor Jehova's Getuigen". Op deze website staat bijvoorbeeld de brief van 28 augustus 2002 waarin het gaat om een verzoek tot uittreding. Of lees het artikel "Jehovah's Getuigen tijdens het Derde Rijk" met een verwijzing naar de Nieuw-Apostolische Kerk:
  • Afbeelding
Zie in deze samenhang ook het bericht van "ZwartSchaap" op "Do 31 Dec 2015, 10:57", in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Hoe de Nieuw-Apostolische Kerk zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en wat er nu gaande is, is in hoge mate vergelijkbaar met wat er bekend is over de organisatie van Jehova's Getuigen.

(...)
@all

Neem in dit verband de eindtijdverwachting oftewel "als we nu kijken naar de wereld om ons heen, en als we deze tijd toetsen aan de Bijbel, moeten we tot de conclusie komen dat we leven in de eindtijd; in het laatst der dagen" ... Zie het onderstaande citaat uit het in het vorige bericht bedoelde verzoek tot uittreding...
  • Afbeelding
... en lees vervolgens wat de Nieuw-Apostolische Kerk 114 jaar geleden (!) al publiceerde over dit onderwerp:
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 05-01-2016, 15.00 uur]


@all

In het vorige bericht blik ik terug op de geschiedenis van het apostolische werk. Ik kende die geschiedenis amper. Wat ik ervan wist, haalde ik voornamelijk uit wat de nieuw-apostolische kerkleiding -in uitsluitend positieve zin- erover had gepubliceerd voor het godsdienstonderwijs. Wie er desondanks kwaad van sprak, was een potentiële zwartkijker. Die aan naïviteit en kortzichtigheid grenzende insteek werd bij nader inzien onwillekeurig tevens in de hand gewerkt door liedteksten als:
  • 'k Ben verkoren te behoren
    tot de eerst'lingsschaar.
    'k Wil dus ijlen; elk verwijlen
    leidt van 't doel voorwaar!
    Want wie aan het doel niet hecht,
    heeft verbeurd zijn kroningsrecht.
    Het verleden is betreden,
    voorwaarts richt ik mij.


    Bron: Tweede couplet van lied 276, NAK-gezangboek
Terwijl ik het er niet mee eens was dat in de Nieuw-Apostolische Kerk vrijwel alles consequent rooskleurig wordt betrokken op de toekomst...
... was ik vooral geïnteresseerd in het "hier en nu". Ik begreep niet dat velen nauwelijks moeite deden ook actief deel uit te maken van bij wijze van spreken een participatiesamenleving. Bij menigeen draaide alles alleen maar om het nieuw-apostolische gemeenteleven. Hoe kun je dan daadwerkelijk een christen zijn, zo vroeg ik mij vaak af, als je je schuilhoudt in je eigen kerk?

Achteraf bezien bleven de gelovigen natuurlijk mede daardoor deels onkundig van wat op het levensbeschouwelijke vlak anderen voor zinnigs te melden hebben en na verloop van tijd toont men zich dan tot op zekere hoogte bovendien "weltfremd"; niet thuis in "de we­reld om ons heen" en slechts mondjesmaat deelnemend aan het maat­schap­pe­lijk le­ven. Deze benauwende toestand stoorde mij. Wat mij nog veel méér tegenstond waren de gekunstelde hiërarchische verhoudingen in de kerk.

Wie er in de Nieuw-Apostolische Kerk blijk van geeft niet alles zonder meer voor zoete koek te slikken, roept over zichzelf zorgelijke blikken af van de "zegenaars". Wie dan vreest zich aan hun (onmisbare) zegen te onttrekken, zal zich vermoedelijk prompt onderdaniger gaan gedragen teneinde weer voluit door de vermeende Godsgezanten te worden geaccepteerd. Hoe vaker mij die slaafsheid opviel, des te meer begon mij het subtiele machtsmisbruik, wat erachter stak, tegen te staan.

Juist hierdoor zijn aan de Nieuw-Apostolische Kerk in de loop der tijd talloze welwillende weldenkende gemeenteleden ontvallen. Niemand was daar rouwig om want zolang "het verstand ze in de weg stond", viel er met betrokkenen toch geen land te bezeilen, zo was doorgaans de gedachte. Hooguit ging naar deze "zieken" nog de voorbede uit. Geleidelijk aan vervreemdde ik van dit ziekmakende (!) geestelijke klimaat. Uiteraard word je dan -zoals in elke sekte- weggezet als een querulant.

Het sprak mij daarom aan wat er door de journaliste Carine Damen over sekten wordt gezegd:
(...)
Sekten? Die had je toch in de jaren zeventig?’ Dat is de veelgehoorde reactie als ik vertel dat ik bezig ben met een boek over sekten. Dat er veel sektarische organisaties in Nederland bestaan, soms al tientallen jaren, weten weinig mensen. Dat deze organisaties vaak niet zo onschuldig zijn als ze lijken, willen weinig mensen geloven.
Dat blijkt wel uit de naïviteit waarmee overheidsinstanties zoals de Belastingdienst deze organisaties bejegenen. Sekten in Nederland genieten veelal de fiscale voordelen van stichtingen en hebben evenveel vrijheid als kerkgenootschappen om hun gedachtegoed uit te dragen. Wat zich werkelijk achter de voordeur van dergelijke organisaties afspeelt, lijkt niemand iets te kunnen schelen.

(...)
Wat opviel was dat bijna alle ex-leden zich schaamden. Over het feit dat zij, intelligente mensen, zich zo hadden laten beetnemen op een kwetsbaar moment. Ze hadden zich laten vernederen, hersenspoelen en misbruiken. Dat zij zich hier niet schuldig om hoefden te voelen, konden ze soms moeilijk geloven. Ze konden het zichzelf niet vergeven.
Ook angst leefde nog duidelijk in hun hart. Angst voor represailles van de groep die zij, soms lang daarvoor, hadden verlaten, angst voor juridische stappen, bedreigingen, vervelende e-mails, inbreuk op hun privacy en nog meer.

(...)


Bron: "Woord vooraf" uit IK WAS GEK VAN GELUK, EEN BOEK OVER SEKTEN. Lees »HIER« het eerste hoofdstuk. Zie tevens http://www.lsamsterdam.nl/boek/ik-was-gek-van-geluk/.
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker voorts het bericht op "Di 26 Nov 2013, 11:38", in de thread "valse apostelen en profeten en zelfbenoemde messiassen", alsmede het bericht "Do 05 Dec 2013, 09:08" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Graag verwijs ik nogmaals naar het onderstaande:
TjerkB schreef:(...)
De berichten van "zefyr" op het voormalige Forum van Bauke Moesker werkten ook voor mij vaak als een eye-opener:
zefyr schreef:@WebTeam

Wat ontbreekt aan jullie analyse? Historisch besef en bewustzijn! Reeds in de negentiger jaren van de vorige eeuw is door kritische nieuw-apostolischen (gemeenteleden, onderdiakenen, diakenen en priesters!) in Duitsland en Zwitserland (onder leiding van priester dr Erwin Meier-Widmer te Schaffhausen) aanhangig gemaakt, dat het niet snor zat met het toezicht op de financien van de NAK. Een kleine clan aan de top maakt(e) de dienst uit, op vrijwel alle beleidsterreinen. Controlemechanismen, scheiding der machten en 'checks and balances' ontbraken en ontbreken nog steeds. Inspraak van de basis was taboe. Van verantwoording afleggen door de kerkleiding aan de basis was geen sprake. We leefden destijds in een periode dat op het woord kritiek een taboe rustte. Inmiddels zijn we ruim een decennium nadien. De hondstrouwe leden - de stakkers moeten een onbegrensd vertrouwen hebben in hun zegendragers... - die thans de lege kerkgebouwen bevolken kun je alles voorzetten en wijsmaken. De kritische geesten zijn allang vertrokken. Het volk krijgt de leiders die ze verdient. De nieuw-apostolische cultuur - gekenmerkt door een onkritische, apathische houding, kadaverdiscipline en gebrek aan onderlinge solidariteit - is amper vatbaar voor verbetering. Zolang de basis niet 'en masse' en vastberaden de kerkleiding tot de orde roept, hebben ze vrij spel. De noodsignalen van enkele 'dissidenten' zijn jarenlang staalhard genegeerd. Veranderingen, die gepresenteerd worden als verbeteringen en vooruitgang, zijn hooguit van cosmetische aard, met zeer beperkte houdbaarheidsdatum.


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 29 Nov 2012, 19:01", in de thread "De bewijzen stapelen zich op.../noodsignalen jarenlang genegeerd"
Het is namelijk zo: wat ikzelf afwist van "de geschiedenis van het (nieuw-apostolische) rijk Gods" was -helaas- voornamelijk gebaseerd op wat de kerk zelf daarover publiceerde. Ik was mij er amper van bewust dat op die manier de helft niet aan mij werd verteld (vgl. 1 Koningen 10 vers 7) en dat er misschien andersdenkenden of buitenstaanders zouden kunnen zijn, die over "mijn kerk" óók het nodige te melden hebben. Liefst krijg ik normaal gesproken mijn informatie "uit de eerste hand", maar eindigde nu mijn horizon niet bij de buitenmuren van "mijn kerk"?! Ik zal er niet omheen draaien: ja, tot op zekere hoogte was dat zo. Het werd de hoogste tijd om grenzen te verleggen. Vooral wat de geschiedenis betreft van i.h.a. de apostolische beweging, was ik bij nader inzien een leeghoofd. "Zefyr" maakte mij wakker.

Welnu, tóen vielen bij mij pas echt de schellen van de ogen. Het bleek dat de nieuw-apostolische kerkleiding niet alleen structureel informatie had achtergehouden; overduidelijk doelbewust en bij herhaling heeft zij ook feiten verdraaid, waardoor op belangrijke punten menigeen op het verkeerde been werd gezet. Maar dat is niet best, natuurlijk. Immers, hoe integer ben je dan nog?! Hoe dan ook, er kieperde bij wijze van spreken weer eens een vrachtwagen om, vol met puzzelstukken...

Dan kun je er wel voor kiezen om het leereffect naast je neer te leggen, maar dat zou naïef zijn. De evangeliste (!) en oud-minister van Binnenlandse Zaken Catharina Isabella Dales (1931-1994) merkte het al op: "Een beetje integer bestaat niet!" Ik kon er werkelijk niet omheen: het is grondig mis met deze kerk, sterker nog, dat is het zelfs al heel lang - alleen, het wilde mij niet aan. Bovendien werden wij met zijn allen willens en wetens onwetend gehouden.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 18 Nov 2015, 11:06" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
De nieuw-apostolische geloofspraktijk maakt meer kapot dan ons lief is. De ideologie die eraan ten grondslag ligt kan naar het rijk der fabelen worden verwezen:
TjerkB schreef:(...)
Want waarom zouden wij "von der neuapostolischen Lehre überzeugt" willen zijn?! Moet er werkelijk een schep bovenop, bovenop het evangelie van Jezus Christus?

Wat behelst überhaupt de nieuw-apostolische geloofsleer?! Welnu, hierover kan ik kort zijn: die behelst in de allereerste plaats dat de dienstdoende internationale bestuursvoorzitter van het kerkgenootschap in kwestie de waarheid spreekt - goddelijke waarheid, om precies te zijn. Buiten hem is er "nach dem neuapostolischen Glaubensverstänsdnis" helemaal niemand anders die het kan weten. Dát is de -vermeende- toegevoegde waarde van de nieuw-apostolische geloofsleer ten opzichte van het evangelie van Jezus Christus. Zó staat het in de in 2012 uitgegeven catechismus: "Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete." Méér woorden wenst de nieuw-apostolische kerkleiding er niet aan vuil te maken.

Destijds, bij het confirmatie-onderricht, leerden wij: een stamapostel kan niet vallen. Zulks in tegenstelling tot een apostel. Ja ja. Zeg maar gerust intussen: nee néé!

(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 12:44" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald:
TjerkB schreef:(...)
Bij de nieuw-apostolische kerkleiding hebben wij helaas van doen met list en bedrog. Daar moest eerst doorheen worden geprikt. Men is volstrekt onbetrouwbaar. Waar het op neerkomt is dat het bij mooie woorden niet mag ontbreken aan de bijbehorende mooie daden. Anders betreft het enkel holle frasen. Drie voorbeelden:
  1. "Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis". Een te pas en te onpas gebezigde fraaiklinkende volzin, doch uitsluitend voor de bühne.
  2. "De kerk verzorgt haar gelovigen en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomstig haar geloofsbelijdenis. Dit geschiedt in het bijzonder in de vorm van regelmatig gehouden kerkdiensten, gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg.
" Doe er geen beroep op want de hoge geestelijkheid laat je omkomen van ellende.
  3. "Als ontstane conflicten niet kunnen worden opgelost, kan iedereen zich vol vertrouwen tot een hogere verantwoordelijke leidinggevende wenden." Forget it.
Volkomen ten onrechte wordt er bij de benoemingen amper gekeken naar competenties van bestuurders die zielzorg en geldzaken met elkaar willen combineren. Tot overmaat van ramp ontbreekt het bij dit kerkgenootschap aan een onafhankelijke Raad van Toezicht. Als er wat er misgaat, verdwijnt dat dus in een doofpot.

Aan wat vragenstellers of klokkenluiders te melden zouden hebben, wordt GEEN aandacht geschonken. Ze worden bejegend als vijanden van het werk van God...
TjerkB schreef:(...)
In feite gebeurt hier exact wat de in 2004 uitgetreden apostel Gerrit Sepers uit de doeken deed tegenover NAKtuell, dat het interview publiceerde op 4 januari 2005:
„Wie kleine Jungen oder kindliche Menschen“

naktuell.de: Denken Sie, dass die sich wandelnden gesellschaftlichen Prozesse und Einflüsse in der heutigen Zeit nicht doch einen starken Einfluss haben und zwangsläufig Änderungen am System bewirken?

G. Sepers: "Unsere Kirche ist wie eine letzte Insel, auf der das hierarchische System konserviert wird. Weil wir so stramm organisiert sind, würde jede Änderung zu einem großen Abfall führen. Die Geschwister haben überhaupt nicht gelernt, zu diskutieren oder mit Dialog umzugehen. In ihrer gesellschaftlichen Entwicklung haben sie das wohl gelernt, aber in der Kirche überhaupt nicht. Das betrifft gebildete Leute genauso wie kindlich gläubige Leute. Es ist erstaunlich, dass große Männer in unserer Gesellschaft – ich habe das öfter erlebt – Professoren, Direktoren, Präsidenten von großen Unternehmen usw., innerhalb unserer Kirche sich wie kleine Jungen oder kindliche Menschen verhalten. Das ist sehr erstaunlich!" (...)


Bron: "Dahinter steckt immer das konservative Denken", http://www.naktuell.de/0105/0105003.html
Echter, indien bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) het abnormale tot norm wordt verheven, moet de samenleving ingrijpen! Immers, als men op de kerkvloer zó met elkaar omgaat en er door wanbeleid (!) al miljoenen euro's in de sloot zijn gegooid, wordt het algemeen nut bestreden in plaats van bevorderd.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 02 Mrt 2015, 12:15"
Louche praktijken derhalve.

(...)


Uit: Bericht op "Do 26 Nov 2015, 15:32" in de thread "Der Fall Rohn"
Groet,
TjerkB :shock:


P.S. Vast geïnspireerd door het (aanvankelijke) optimisme van de Duitse bondskanselier Angela Merkel over het migrantenbeleid, getuige haar (omstreden) uitspraak "Wir schaffen das", wist de nieuw-apostolische kerkleiding het mediabeleid voor 2016 handig te framen met in de nieuwe "Plakatserie" als opzetje "Ich schaffe es... "

N.B. Door voor de Bühne één en al positiviteit te doen uitstralen, wendt de nieuw-apostolische kerkleiding zich op voorhand af van zielen die zich in de kerk het slachtoffer weten van psychische onderdrukking en wat dies meer zij. Zie ook de onderstaande "Plakatserie" voor 2015. Wer sich nicht freut, schafft es nicht...
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Hoe de Nieuw-Apostolische Kerk zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en wat er nu gaande is, is in hoge mate vergelijkbaar met wat er bekend is over de organisatie van Jehova's Getuigen.

(...)


Uit: Bericht op "Za 02 Jan 2016, 11:19
@all

Zie onder...
Afgezien van een positieve instelling kunnen uiteraard talrijke omstandigheden veel invloed hebben op iemands leven. (...) "Lassen wir es einander leicht machen - mit Gottes Hilfe!", zo sprak stamapostel Wilhelm Leber op 15 mei 2005 bij diens aantreden. Achteraf bleek wat hem daarbij voor ogen stond, namelijk dat iedereen het best zich maar gewoon kon neerleggen bij wat hij -als de eerste knecht van God op aarde- aan de mensheid te melden zou hebben. Daartoe riep hij naderhand onder meer op tot een onbegrensd vertrouwen (Woord van de Maand, februari 2006 ) en niemand moest zich overgeven aan ongenoegen en ontevredenheid (Woord van de Maand, januari 2007). In wat voor een werkelijkheid waant zo iemand zich dan eigenlijk?! Wij weten hoe hij zich later welhaast voorspelbaar heeft opgesteld tegenover de "Blankenesers" en tegenover de talloze onschuldige slachtoffers van diens ambtsvoorganger Johan Gottfried Bischoff. Ook dezen werden geacht een onbegrensd vertrouwen aan de dag te leggen en men moest niet toegeven aan ongenoegen en ontevredenheid. Wie heeft er ondertussen een plaat voor zijn hoofd?!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Jehova

Bericht door willempower »

Een viering van de Veldhovense geloofsgroep Oase in de H. Jozefkerk in Veldhoven heeft een bizarre wending gekregen. Deken Wilmink en het parochiebestuur zijn zaterdag door gelovigen de kerk uit gezet. Eerder werd bekend dat het parochiebestuur de viering verboden omdat het een privé-initiatief zou zijn. Volgens de initiatiefnemers ging het om een viering die al op de jaarplanning stond.
Geloofsgroep Oase was echter niet van plan de viering af te gelasten. Toen Wilmink de opening opeiste en de aanwezigen verzocht met hem te zingen, kwamen de kerkgangers in opstand.

Terwijl Wilmink bleef doorzingen stond een deel van de aanwezigen op en riepen richting de priester dat hij moest vertrekken. Anderen liepen geëmotioneerd de kerk uit. Een grote groep ging arm aan arm om het altaar voor in de kerk staan en verklaarde zich niet uit hun eigen kerk te laten jagen.

De situatie in de kerk dreigde te escaleren. Er werd vijandelijk gereageerd op leden van het parochiebestuur en Wilmink liet zich niet wegsturen. Pas toen hij de kerk verliet keerde de rust terug en werd de viering voortgezet. De geloofsgroep Oase is een initiatief van Veldhovense gelovigen die uit onvrede over de gang van zaken in de parochie eigen vieringen wilde organiseren. Oase wil terug naar samen geloven op een eigentijdse manier.

Wilmink noemde de actie 'sektarisch' en 'middeleeuws'. Volgens Paul Hafkemeijer was de avond een continuering van vieringen zoals ze gepland stonden. Waarom Wilmink direct koos de viering te verbieden en niet eerst wilde kijken wat de geloofsgroep voor ogen had met de viering viel veel gelovigen verkeerd.


Bron: Redactie ad.nl d.d. 10-1-16 - 20:05
Gebruikersavatar
Admin
Berichten: 32
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:31

Re: Jehova

Bericht door Admin »

@all

N.a.v. het voorgaande bericht - zie bij ad.nl ook het artikel d.d. heden: "11-1-16 - 10:26".

De Forumbeheerder
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:
Een viering van de Veldhovense geloofsgroep Oase in de H. Jozefkerk in Veldhoven heeft een bizarre wending gekregen. Deken Wilmink en het parochiebestuur zijn zaterdag door gelovigen de kerk uit gezet. Eerder werd bekend dat het parochiebestuur de viering verboden omdat het een privé-initiatief zou zijn. Volgens de initiatiefnemers ging het om een viering die al op de jaarplanning stond.

(...)


Bron: Redactie ad.nl d.d. 10-1-16 - 20:05

Uit: Bericht op "Zo 10 Jan 2016, 21:54"
@all

Indien zoiets dergelijks zich (opnieuw) zou voordoen in de Nieuw-Apostolische Kerk, hoeft niemand die de kerkgeschiedenis kent zich af te vragen hoe dat afloopt.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Indien zoiets dergelijks zich (opnieuw) zou voordoen in de Nieuw-Apostolische Kerk, hoeft niemand die de kerkgeschiedenis kent zich af te vragen hoe dat afloopt.

(...)


Uit: Bericht op "Ma 11 Jan 2016, 22:27"
@all

Voor wie minder goed bekend is met de (hedendaagse) kerkgeschiedenis; zie het bericht op "Zo 06 Jul 2014, 20:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Jehova

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor wie minder goed bekend is met de (hedendaagse) kerkgeschiedenis; zie het bericht op "Zo 06 Jul 2014, 20:24" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

(...)


Uit: Bericht op "Di 12 Jan 2016, 08:41"
@all

Zie in dit verband tevens -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Do 21 Jun 2012, 12:00" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Wat er verder te beleven valt”