"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16.00 uur]
willempower schreef:(..)
Ik heb respect dat je niet in de persoonlijke levenssfeer te veel details wilt geven .
Maar de kerk grijpt dagelijks in de persoonlijke levenssfeer dan zijn het duivels .

(...)


Uit: Bericht op "Vr 20 Feb 2015, 12:48"
@all

Als er voor iemand een probleem moet worden opgelost, ben ik altijd een voorstander geweest van een effectieve en efficiënte aanpak. Soms echter zijn er mensen of omstandigheden die zo'n aanpak ernstig belemmeren. Zolang de ellende te overzien valt en de zaken niet uit de hand lopen, is er voor hulpverleners speelruimte, maar wie dan opbotst tegen een berg van verzet, heeft het volgende probleem te pakken. In dit geval, "Der Fall Rohn", zijn dat "de dienaren" want die werken TEGEN.

Ze mochten van hun "zegenaars" allemaal oprotten: het hele gezin Rohn en verder iedereen die zich met hun welbevinden bemoeide. Het betrof hier namelijk "een zaak voor de dienaren", vonden de "zegenaars"; Godsgezanten naar eigen zeggen, verkondigers van "het levende woord", uitdelers van ogenzalf en genademiddelen, reisleiders voor dolenden op de weg naar "het heerlijke einddoel", biechtvaders, herders, leraren, "hogere verantwoordelijke leidinggevenden", enzovoort, en daarbij formuleerden zij enkele keiharde eisen:
  1. wij zijn onschuldig totdat de stamapostel het tegendeel bewezen acht
  2. want de oproep in 2006 tot een onbegrensd vertrouwen geldt zowel voor aangesloten leden als voor dienaren van de rijksoverheid
  3. en ónze wens behoort ieders gebod zijn; de bepleite zwijgzaamheid mag daarom niet lichtvaardig worden opgevat
Voor wie er wat van zei, gold lik-op-stuk-beleid. Broeder Bauke Moesker en de overige geadresseerden in de dreigbrieven die hij ontving kunnen ervan meepraten.

Complicerende factoren derhalve.

Voor mij is zo'n "verlossingswerk" niks anders dan een criminele organisatie; een verdelgingswerk. Eerder vandaag heb ik hierover ook al iets gezegd in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!" Echter, hoe krenkend het in eerste instantie ook aanvoelt, als je door de zo'n bende wordt weggepest; het zijn terroristen.

Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker in dit verband voorts het bericht op "Do 22 Dec 2011, 20:16" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk". Ondanks daarbij duizenden pageviews kwam het koppige kerkbestuur niet tot inkeer, en kwam er geen excuus voor o.a. Bauke Moesker.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef:(...)
Het hele punt bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (waarvan de aangesloten onzelfstandige kerkgemeenten op geen enkele manier iets in te brengen hebben) is echter dat er a) te weinig (competente) mensen in het bestuur zitten, en b) dat die "anderhalve man en een paardenkop" kans zien om alle anderen binnen de organisatie te knechten! Er ontbreekt een onafhankelijke Raad van Toezicht en er is ook in het geheel geen klachtenregeling, wat aan de lopende band -op zijn zachtst gezegd- kafkaëske taferelen oplevert. Men communiceert niet, maar graait ongebreideld in de Kas om gelovigen die vragen stellen door ingehuurde advocaten op volstrekt onchristelijke wijze te laten intimideren. Dat is werkelijk godgeklaagd. Wie zoals Hans Nijland op een gegeven moment hét verschil kan maken, laat zich nota bene slaafs voor hun karretje spannen. Ook dit zal wel weer verklaarbaar zijn vanwege een zekere belangenverstrengeling. Een echte zielenherder had de brief die hij (van de districtsevangelist Ruud Vis) als loopjongen bij Bauke Moesker moest afgeven, na lezing onmiddellijk ingenomen en dezelfde avond nog bij de afzender in Bergen op Zoom terugbezorgd. Desnoods had hij er thuis een nacht over geslapen, en was hij de volgende dag bij Bauke Moesker teruggekeerd om de brief alsnog voor de noodzakelijke retourzending op te halen. Hans Nijland had zich principieel op het standpunt dienen te stellen: zo'n dreigbrief wil ik, zielenherder, per se niet bij één van mijn naasten hebben bezorgd, doch zó veel tegenwoordigheid van Geest (!) schijnt vandaag de dag van een "zegenaar" te veel te zijn gevraagd. Ieder rotzooit maar een beetje aan - op "de automatische piloot".

Terwijl bij wijze van spreken de vlammen al uit het dak slaan, doordat de districtsapostel, apostel en opziener met vuur hebben gespeeld, wil op de kerkvloer kennelijk nog altijd niemand weten dat de hele zaak hier laaiend in de fik staat!!! Hoe vaak hebben wij hier niet gewezen op de verantwoordelijkheid die de districtsvoorgangers hadden te nemen?! Wat toch een ongelofelijke slappe hap vormen deze gedoog-heiligen bij elkaar. Zelden vertoond, zulke collectieve waanzin onder mensen die ook nog allemaal op de lagere school hebben gezeten. Hoe kun je je toch zó compleet laten inpakken?! Houd de zaken toch eindelijk eens fatsoenlijk uit elkaar: zielzorg en wat er daarnaast géén zielzorg mag heten!! De hele kerk is al voor het grootste deel naar de Filistijnen geholpen, om de doodeenvoudige redenen dat "zegenaars" hun hand hebben overspeeld. Voor wie wilt u, nalopers of naasten, in godsnaam een dienaar zijn?! Toch niet exclusief voor ene Herr Dr. Wilhelm Leber, of zo?! De toestand die wij op het ogenblik bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland onder ogen hebben te zien, is extreem alarmerend. Het "voltallige" bestuur moet acuut worden afgezet!! Laat onderhand de landelijke pers er maar schande van spreken. Dan kan de Minister van Veiligheid en Justitie eindelijk de aanwijzing geven voor een onderzoek door het Functionele Parket en kan de Minister van Financiën de aanwijzing van een Algemeen Nut Beogende Instelling bij dit kerkgenootschap intrekken.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 22 Dec 2011, 16:19" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 18.00 uur]

Machtsmisbruik (2)
Redactie schreef:(...)
Hoe dan ook, in mei 2008 nam het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland een nieuwe medewerker in dienst, die men een jaar later om nog steeds onopgehelderde redenen heeft willen ontslaan. Deze zaak kreeg zó veel voeten in de aarde, dat het kerkbestuur intussen vermoedelijk al een miljoen euro kwijt is aan kosten van rechtshulp en wat dies meer zij. Anderen herkenden zich in de ongenaakbare opstelling van de kerkleiding en publiceerden erover op het Internet. Overigens was het al jarenlang een internationaal (!) publiek geheim, die wie zich in de Nieuw-Apostolische Kerk onheus bejegend voelt, bij verantwoordelijke bestuursleden, allen "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" Godsgezanten, weinig of geen gehoor vindt. Ook in déze kerk heerst er namelijk een verwerpelijke "afdekcultuur".

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 29 Jun 2012, 11:36" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
@all

Deze religieuze organisatie is dus zodanig ingericht dat aangesloten leden de kerkleiding op geen enkele manier kunnen controleren of ter verantwoording kunnen roepen. De financiën zijn niet inzichtelijk, er is geen integriteitscommissie, geen Raad van Toezicht, geen klachtenprocedure en "het bestuur" bestaat uit amateurs.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB


N.B.
WebTeam schreef:Dolksteek (3)

@all

Vanaf eind 2009, toen, zoals wij hierboven berichtten, districtsapostel De Bruijn -naar verluidt- twee aandeelhouders in het bewuste vakantiehuizenproject voor overleg had ontvangen op "ons kerkelijk kantoor in Nederland" (waarvan wij het bureauhoofd al kennen via een andere thread op dit Forum), zien wij de zaken escaleren. Zowel de privé-kwestie Oostenrijk als de zaak tussen Ronald Rohn en de kerk, waarbij hij zijn recht wil halen vanwege... de ploertenstreken die hem zijn geleverd door de drie-eenheid Klene-Klene-Vis. Betrokkenen zelve menen te handelen "in Naam van de Drieënige": als er iemand blaam treft, is "Die" het.

De drie-eenheid Klene-Klene-Vis geniet het vertrouwen en heeft de zegen van het "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", "Kirchenpräsident und Stammapostel" Dr. Wilhelm Leber, "Oberhirte" in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk. Deze allerhoogste "dienaar" weet zich ondersteund door 10.000 aangesloten leden in Nederland en 10 miljoen aangesloten leden wereldwijd. Als eerste voelt hij zich -naar eigen zeggen door God- geroepen om diens toegewijde volgelingen voor te gaan op de meest verkieslijke weg naar "het einddoel". Rohn daarentegen wordt door al deze trouwe en vast aaneengesloten steunleden gewantrouwd want de drie-eenheid Klene-Klene-Vis verwijt hem in het "werk Gods" ondermijnende activiteiten. Hoe hoger "zegenaars" op de "ambtsladder" zijn gepositioneerd, des te zwaarder wegen hun verwijten.

Eén van de meest linkse rechterhanden van Herr Dr. Leber is de huidige voorzitter van het bestuur bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, de districtsapostel Armin Brinkmann. Volgens hem heeft de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) waarvan hij de eerstverantwoordelijke is, niets van doen met een "rein private Angelegenheit", zoals diens ambtsvoorganger, de districtsapostel in ruste De Bruijn, het ook al... wenste.

Voor ons echter, ervaringsdeskundigen, zijn de hoogmogende heren bij dit kerkgenootschap in het geheel niet te vertrouwen. Te denken valt hierbij aan de door toedoen van Brinkmann in Engeland verkwiste 10 miljoen euro (dit bedrag is nog exclusief alle daarmee samenhangende onkosten), of aan de door Leber aangerichte grievende ellende via de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007. Getuige ook de bedrieglijke verklaring van de drie-eenheid Klene-Klene-Vis over "een Raad van Toezicht". Voorts gelet op ieders afkeer van rechtsgelijkheid onder de leden van het lichaam van Christus en gezien bij hen het... ongeloof.

Zonder verblikken of verblozen hielden de "Godsgezanten" aan Rohn voor dat zij er -met gebruikmaking van de offerontvangsten- wel voor zouden zorgen dat hij kapot werd geprocedeerd. Desnoods zouden ze in naam der Koningin bij hem € 25.000 opeisen indien hij ooit nog één voet over de drempel zette in één van hun afgodshuizen. Hoewel wij op dit Forum onze verbazing uitspraken over zo veel zinloos geestelijk geweld, liet het de steunleden koud. Veeleer gingen hun gevoelens van medeleven uit naar de "dienaren" die aldus de oorlog hadden verklaard aan Rohn en diens naasten. Tezamen vormden ze tegen Rohn één front.

Vergeefs zal men bij de machtsfiguren in de Nieuw-Apostolische Kerk zoeken naar een principe als fair play. Rohn is bepaald de eerste niet die dit moet meemaken. In de Nieuw-Apostolische Kerk keurt de geestelijke elite haar eigen vlees. Met propagandacampagnes over allerhande "goede werken" tracht men te bereiken dat gulle geldgevers en buitenstaanders geen geloof hechten aan de bovenbeschreven duistere praktijken.

Begin 2010 sloeg Rohn alarm door een aantal hem bekende kerkelijke ambtsdragers te informeren over de vreemde handelwijze bij het kerkbestuur en haar adviseurs Nico Klene en Ruud Vis. De dag erop sloeg apostel Peter Klene terug. Zie het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010". In dit schrijven wordt districtsapostel De Bruijn neergezet als een stumper, een betreurenswaardige zielenpiet die hulpeloos bij de pakken neer zit vanwege een "rein private Angelegenheit". Zo'n verraderlijke dolksteek was er zelfs in de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost nog niet uitgedeeld. De briefschrijver had er zijn moverende dubbele agenda voor.

Het WebTeam


Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 05 Okt 2012, 22:50" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
Zie tevens het bericht "Dolksteek (2)" op "Vr 05 Okt 2012, 19:15"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21.30 uur]

Machtsmisbruik (3)
Redactie schreef:(...)
  • P. KLENE

    Santpoort, 21 februari 2010

    Hartelijk geliefde broeders,

    1) Deze brief schrijf ik u mede namens de Opziener, Oudste N. Klene en Evangelist Vis.
    2) Dit weekeinde zijn een aantal van u opnieuw geconfronteerd met een e-mail met bijlagen van broeder R. Rohn.
    3) Ik constateer net als velen van u, dat deze broeder alles in het werk stelt om onze Districtsapostel te beschadigen.
    4) Hij probeert hem te beschadigen als mens en in zijn ambtsopdracht.
    5) Daarom schrijf ik u vandaag als broeder van u allen, maar ook als broeder van onze Districtsapostel.
    6) Ik kan niet accepteren dat dit gebeurt.

    7) Sinds de zomer van 2009 lopen er twee zaken door elkaar heen.

    (...)
    22) Als tweede bestaat er een project met vakantiewoningen in Oostenrijk.
    23) Hier heeft onze kerk, en dus ons bestuur, niets mee te maken.
    24) Broeder Rohn heeft in de tijd dat de verhoudingen nog goed waren geprobeerd om onze Districtsapostel hierin te betrekken.
    25) Deze heeft daarvan afgezien maar heeft uit interesse voor dit project hier wel een vakantiewoning willen kopen.
    26) Hij heeft daartoe een aanbetaling gedaan.
    27) Mijn inschatting is, dat de Apostel vanuit zijn enthousiasme, en een zekere onschuld van vertrouwen, actief heeft meegedacht in de plannen.
    28) In een kort contact met de advocaat die de zaak van de familie De Bruijn behartigt, heb ik bevestigd gekregen dat onze Districtsapostel niet in dit project zit en zelfs al in 2008 zijn aanbetaling heeft teruggevraagd.
    29) Hij zag af van een vakantiewoning in dit project.
    30) Ook de aandeelhouders die de helft van dit project hebben gekocht bevestigen dat de Districtsapostel geen aandeel hierin heeft.

    (...)
    42) Met het bovenstaande hoop ik u een zo zuiver mogelijk beeld van de situatie te hebben geschetst.
    43) Daarbij had ik de behoefte om het op te nemen voor onze Districtsapostel
    44) Hij kan zichzelf hierin lastig verdedigen.
    45) De aanvallen aan zijn adres verdient hij niet en deze zijn ook onterecht.
    46) Heel duidelijk zie ik, dat door deze strategie ook wordt geprobeerd onrust rond onze Districtsapostel te scheppen waardoor de druk op hem wordt verhoogd in de rechtsgang.
    47) Dat is niet fair en niet goed.

    48) Wij waarderen het heel erg dat u allen rond deze kwestie de zwijgzaamheid betracht.

    (...)
    Met vriendelijke groet, mede namens de Opziener, de Oudste en Evangelist,

    Uw P. Klene
De inhoud van dit schrijven is om uiteenlopende redenen totaal verbijsterend.

(...)
Zonder externe druk vanwege deze onverkwikkelijke aangelegenheid op de kerkleiding zal er bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland niets verbeteren want niettegenstaande de niet aflatende inspanningen van menig betrokken (en mogelijk al met de stille trom vertrokken) gemeentelid heeft de i.c. disproportioneel sterk "directieve manier van leiding geven" nimmer intern ter discussie mogen staan. Hopelijk móet nu "de slavernij" worden afgeschaft!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 17 Dec 2010, 15:51" in de thread "(8) Een ieder kan zich nu zelf overtuigen!"
@all

Van de bovenstaande protestbrief tegen wat van de zijde van Ronald Rohn slechts kan worden opgevat als een schreeuw om hulp (!) voor diens naasten in de Nieuw-Apostolische Kerk, is er nog geen woord gecorrigeerd, ondanks het feit dat inmiddels wettig en overtuigend vast kwam te staan dat de inhoud ervan NIET deugt:
Redactie schreef:(...)
In aansluiting aan het hierboven aangehaalde bericht kunnen wij thans alsnog melden wat districtsapostel De Bruijn op 25 maart 2011 bij de Rechtbank Arnhem onder ede (!) exact heeft verklaard toen het ging om de omstreden circulaire van apostel Peter Klene "Santpoort, 21 februari 2010":

  • Zaaknummer / rolnummer: 190673 / HA ZA 09-1794

    “Mij wordt voorgehouden dat er een brief is van Peter Klene aan de districtsdienaren van onze kerk, gedateerd 21 februari 2010, die niet in het geding is gebracht. Peter Klene is medebestuurslid in de kerk. De passage waarin staat dat ik een vakantiewoning wilde kopen en dat ik een aanbetaling had, is niet conform de waarheid. Ik heb de brief nooit gezien, totdat iemand mij erop attent maakte. De strekking van de brief is wel juist, want de heer Klene heeft ermee willen aangeven dat ik niet meer bij het project betrokken was. Rohn had dat bericht het land in gestuurd. Het begin van de stelling is alleen te kort door de bocht.”

    Voorgelezen, volhard en getekend
    [handtekening]
    T.J. de Bruijn
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 04 Mei 2011, 14:13" in de thread "Aangevuld maar nog niet compleet: Paragraaf 9"
Maar wat had Ronald Rohn nu toch op zaterdag 20 februari 2010 geschreven waardoor Peter Klene op zondag 21 februari 2010 zo uit zijn slof schoot?! Zie onder:
Redactie schreef:(...)

Document 2

AFSCHRIFT van e-mailbericht d.d. zaterdag 20 februari 2010 9:52, met als onderwerp "Strikt vertrouwelijk. Alleen voor broeders en zusters NAK. Met verzoek om actie."
Bijlagen: bDeBruijn01.doc; Conclusie van Antwoordherzien(zonder terugboeking).doc; beslag met verlof.pdf

Beste broeders en zusters,

Ter kennisneming zend ik u een brief van mijn advocaat gericht aan de heer De Bruijn, dit in reactie op het feit dat de Districtsapostel momenteel contact opneemt met mijn zakenpartners en mij daarbij in diskrediet poogt te brengen. Ik betreur het zeer dat de Districtsapostel voor deze weg kiest in plaats van het recht zijn beloop te laten hebben. Ik distantieer mij nadrukkelijk van deze manier van doen. Ik hoop dat u kennis van de inhoud van de brief wilt nemen.(bijlage bDeBruijn01.doc).

Het betreft hier onder meer 2 zorgprojecten die een jarenlange voorbereiding kennen en waarmee ruim 55 arbeidsplaatsen zijn gemoeid in combinatie met een investering van circa 7.400.000,-- euro, alsmede een vakantieproject in Oostenrijk, waarbij ik het aandeel van de Districtsapostel heb voldaan ter hoogte van circa 470.000,-- euro. Bij dit laatste project heeft onze priester Scherpenzeel uit Den Helder de samenwerking opgezegd , op een wijze die ongekend is.

Mag ik rekenen op de aanwezigheid van de Districtsvoorgangers bij het kort geding zodra dit dient! Uiteraard is ieder van u welkom. De rechtszaak over Oostenrijk zal ook binnenkort plaatsvinden, ik refereer graag aan een eerder bericht van onze Districtsoudste Den Hamer en ga er vanuit dat in ieder geval hij zich de moeite wil getroosten om dit proces in de rechtszaal te volgen en om vervolgens de Stamapostel te informeren.

De Bijlage Conclusie van Antwoordherzien + beslag met verlof bij de Districtsapostel geven de situatie aangaande Oostenrijk en de rechtstreekse betrokkenheid van onze Districtsapostel weer.

Ik herhaal nogmaals dat u van harte wordt uitgenodigd om kennis te nemen van mijn dossierstukken. Eén telefoontje is voldoende (06 XX XX XX XX).

Met vriendelijke groet,

Ronald Rohn

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 25 Jan 2011, 11:11" in de thread "Dubbelhartigheid "Godsgezanten" doorzien"
Furieus was Peter Klene, toen hij het bovenstaande las. Inderdaad, tegenspraak wordt niet geduld in de Nieuw-Apostolische Kerk. Dus wordt er nu oorlog gevoerd.

Wat kan echter een belangstellende te weten komen, zoals bij één van de getuigenverhoren? Precies: Theo de Bruijn en Peter Klene waren géén vrienden (meer)! Aha, dat zegt een boel. Welke medebestuurder die bij zijn volle verstand is, toetert anders publiekelijk rond dat de voorzitter... zich lastig kan verdedigen?! (...)

"Mag ik rekenen op de aanwezigheid van de Districtsvoorgangers bij het kort geding zodra dit dient!", schreef Ronald Rohn. Nee, daar mocht hij NIET op rekenen. Wegens "omstandigheden" (lees: kadaverdiscipline) waren zij verhinderd. Niet alleen die ene keer, doch alle andere keren óók want "dienaren" ondersteunen alléén hun "zegenaars". Als die dan met een legertje advocaten ten strijde trekken tegen een naaste, kijk je gewoon even de andere kant op. Nein, wir haben nichts gewußt:
BakEenEi schreef:(...)
De hiërarchische gezagsverhoudingen in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland kennende, geschiedde het in 2009 evenzo toen districtsapostel De Bruijn bij wijze van spreken nog maar één (onuitgesproken) wens had: verlos mij van (de door mijzelf veroorzaakte) problemen met Ronald Rohn. En ja hoor, zijn wens werd onder de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en overzeese gebiedsdelen op slag ieders gebod... Wie namelijk in zo'n situatie blijk geeft van enige aarzeling, wordt in dit machtsbestel door "een rechterhand" apart genomen en indringend in de ogen gekeken om te ontdekken wat de precieze impact kan zijn van die zorgelijke blijk van terughoudendheid. Alleen voor de meest loyaal ogende "hoge dienaren" is er daarna nog enige bevordering tot heerlijkheid in de broederkring denkbaar. Om even de gedachten te bepalen: een districtsapostel is in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk vele malen belangrijker dan een willekeurig gemeentelid, en wel in ongeveer de verhouding van 10 miljoen staat tot 20. Fouten van hooggeplaatsten zullen tot bijna elke prijs met alle beschikbare middelen, waaronder de mantel der liefde, worden toegedekt. Een "gewone broeder of zuster" daarentegen zal men nog een zetje meegeven, zodat alle Levieten die vervolgens de greppel passeren waarin betrokkene moest verdwijnen, er geen aanstoot aan nemen.

Ik weet wat ik zeg want in alle bescheidenheid: ik ken de organisatie toevallig vrij goed.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "vr 28 jan 2011, 19:40" in de thread "Elders gelezen... "
Een opmerkzame lezer zal het nu echter zijn opgevallen dat apostel Peter Klene zich bevoogdend uitliet over diens meerdere, de districtsapostel. En hij werd daarna niet teruggefloten! Dit kan "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" maar één ding betekenen: de districtsapostel was op aanwijzing van stamapostel Leber alleen nog maar pro forma de bestuursvoorzitter. Hij mocht zijn tijd uitdienen, maar voor de rest had Peter Klene inmiddels van doen met Armin Brinkmann, zulks vermoedelijk al vanaf het najaar van 2008 toen het trio Klene-Klene-Vis tegen Rohn begon samen te spannen. Daar moet uitdrukkelijk van hogerhand in de organisatie groen licht voor zijn gegeven. Op het voormalige Forum van Bauke Moesker is hierover al veel geschreven, zoals:
BakEenEi schreef:(...)
Kort nadat Ronald Rohn in mei 2008 bij de kerk in dienst was gekomen, ging er in Zuid-Duitsland een aannemer failliet aan wie het recreatieproject in Oostenrijk door de initiatiefnemers was aanbesteed. Deze klap is men nadien niet te meer boven gekomen want de ontstane verliezen waren enorm. Niet alleen Ronald Rohn en de overige aandeelhouders draaien voor deze verliezen op, doch nu ook voor een deel districtsapostel De Bruijn die bij de rechtbank Arnhem wel degelijk in deze samenhang als participant wordt aangemerkt.

Het lijkt erop dat districtsapostel De Bruijn na die vervelende zomermaanden in 2008 geen zin meer had in een verdere samenwerking met Ronald Rohn, die toen net voor de kerk de handen vol had aan onder andere de nieuwbouw in Arnhem, en dat dit de ware oorzaak ervan is dat Ronald Rohn al in het najaar van 2008 door het kerkbestuur heimelijk op een zijspoor werd gerangeerd. In het vonnis in kort geding van 9 september 2009 (zaak- en rolnummer: 270146 / KG ZA 09-692) staat namelijk: "Tijdens de zitting heeft NAK c.s. verklaard dat in het najaar van 2008 de holdingstructuur voor Residence Eimersstaete is bedacht en dat Rohn daarvan niet op de hoogte is gebracht omdat hij de samenwerking met NAK c.s. zou hebben opgezegd." (...) Ook de beweringen over een eventuele opzegging in 2008 (!) van de samenwerking door Ronald Rohn zijn tot op heden op geen enkele manier door het kerkbestuur hard gemaakt. Achter diens rug om werd er voor Ronald Rohn dus in die periode een kuil gegraven! Dit ontdekte hij pas in het voorjaar van 2009.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 20 Sep 2012, 17:48" in de thread "ALARM"
Behoeft het nog langer een betoog dat wij bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, zeg maar gerust de Fa. List & Bedrog, van doen hebben met dilettantisme?!


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Machtsmisbruik (4)
Redactie schreef:(...)
  • P. KLENE

    Santpoort, 21 februari 2010

    Hartelijk geliefde broeders,

    (...)
    7) Sinds de zomer van 2009 lopen er twee zaken door elkaar heen.

    (...)
    Met vriendelijke groet, mede namens de Opziener, de Oudste en Evangelist,

    Uw P. Klene
De inhoud van dit schrijven is om uiteenlopende redenen totaal verbijsterend.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 17 Dec 2010, 15:51" in de thread "(8) Een ieder kan zich nu zelf overtuigen!"
@all

Bij regel 7 is het opletten geblazen want daarin vinden wij vermoedelijk het enige "fragment van waarheid" dat er in dit quasi-herderlijke schrijven valt aan te treffen. De beide zaken, de ontslagzaak en de privé-kwestie Oostenrijk, lopen niet naast elkaar maar door elkaar heen. Alle zestien miljoen potentiële belastingplichtigen in dit land hebben er recht op dat er wordt uitgezocht in hoeverre de kerk als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) aan die privé-kwestie heeft meebetaald. Soit.

Wat overigens nog een klachtenprocedure betreft welke bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland opzettelijk ontbreekt; men zou een voorbeeld kunnen nemen aan de desbetreffende regeling bij het Zeister Zendingsgenootschap (ZZg). Zie http://www.zzg.nl/images/zzg/multimedia ... re_ZZg.pdf.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB


N.B.
Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
Bron: Bericht, destijds bij NAK-Observer, op "28-08-2007, 19:52:48"
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "Za 30 Okt 2010, 20:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@all

Kortheidshalve verwijs ik eerst naar een drietal berichten in de thread "Teken van leven...", namelijk:
In dit laatste bericht breng ik lied 130 in herinnering (voorheen lied 97), in het nieuw-apostolische koorboek. Daarin wordt gezongen "Wenend ik voor 't altaar sta, wijl mijn last mij drukt" en "O, mag ik nog één keer hopen, éénmaal zien 't ontfermend licht". (...) Ik zou districtsapostel De Bruijn in ruste, apostel Peter Klene en alle anderen die in hun onbezonnenheid hebben gedacht dat het slijk der aarde op enig moment wel de boventoon mocht voeren, ertoe willen oproepen vandaag nog op al hun schreden in dat verband terug te keren.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB
In dit laatste bericht breng ik lied 130 in herinnering (voorheen lied 97), in het nieuw-apostolische koorboek. Daarin wordt gezongen "Wenend ik voor 't altaar sta, wijl mijn last mij drukt" en "O, mag ik nog één keer hopen, éénmaal zien 't ontfermend licht". (...) Ik zou districtsapostel De Bruijn in ruste, apostel Peter Klene en alle anderen die in hun onbezonnenheid hebben gedacht dat het slijk der aarde op enig moment wel de boventoon mocht voeren, ertoe willen oproepen vandaag nog op al hun schreden in dat verband terug te keren.
Ik vrees dat de betreffende dit weglachen en -honen.
Deze bestuurders zijn diep weggezakt in hun eigen mores van ethische normen en waarden.
Geen moraal en nobel besef, alleen hele hoge eigen dunk.
Op een dag zullen zij zich moeten verantwoorden over ' wat gij met het mijne hebt gedaan'.

TdB getuigt overigens een hoog Kain gehalte door onder ede te verklaren niets te weten van "de brief"!
P K daarentegen profileert zich als alwetend medium en breekt -ongevraagd- een lans voor TdB.
Maar zoals je terecht constateert, was dit een dolksteek in de rug van TdB.
Ik hoop dat er nog een keer een onderzoekscommissie komt.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Ik vrees dat de betreffende dit weglachen en -honen.

(...)
Ik hoop dat er nog een keer een onderzoekscommissie komt.
@Levi

Omdat er hier in juridisch opzicht n.m.m. door o.a. financieel wanbeheer misdrijven zijn gepleegd, ga ik er vanuit dat het (internationale) kerkbestuur er nog een zware dobber aan krijgt om e.e.a. blijvend verborgen te houden.

Terwijl ik pas een halfjaar later doorkreeg hoezeer de inhoud van mijn bericht op dat moment meer dan toepasselijk was, schreef ik op 12 april 2010 het volgende:
Dag Peter,


Na de verontwaardiging bij mij door de reactie van D.Ap. Brinkmann op wat ik aan hem had geschreven in november 2009, waaraan ik zowel uitdrukking gaf in recente berichten aan jou als in diverse e-mailberichten aan hem, graag nog het volgende.

In feite hebben er in de Nieuw-Apostolische Kerk door de jaren heen nogal wat ongevallen plaatsgehad mét daarbij persoonlijk (psychisch) letsel. Dit letsel deed zich in de regel pas voor na aanhoudend (!) onverantwoordelijk handelen van leidinggevenden. Alleen al daarom mag het niet vervolgens worden afgedaan met zoete woorden die bij wijze van spreken alleen maar neerkomen op zoiets als "Stil maar, wacht maar; alles wordt nieuw!" Toch is dit wat er in de praktijk juist wel veelvuldig is gebeurd en wat getroffenen te incasseren kregen bovenop (!) het aan hen eerder al toegebrachte geestelijke leed, welk leed uiteindelijk chronische (!) ziekteverschijnselen opriep.

Doordat er in de Nieuw-Apostolische Kerk niet zoiets bestaat als een Raad van Toezicht, hebben roekeloos optredende leidinggevenden binnen de kerkelijke organisatie zich vrijwel nooit ergens voor hoeven te verantwoorden.

Ikzelf ben één van de slachtoffers van -laat ik maar zeggen- wegkijkende zelfgenoegzame incompetente bestuurders. Gewetensvolle dienaren namelijk hadden hun bestuurlijke verantwoordelijkheden (waartegenover deels een riant inkomen staat) zonder meer willen wáármaken, zéker jegens zielen die nota bene "geloof en vertrouwen" met hun gezondheid moesten bekopen. In de Nieuw-Apostolische Kerk echter geven bestuurders niet thuis want je hebt nu zelf gezien hoe D.Ap. Brinkmann mijn laatste e-mailberichten inhoudelijk onbeantwoord laat. Ik zou mij van het werk Gods hebben gedistantieerd, zo wierp hij mij voor! Wie dan wat terugzegt, kan bij hem "de hik krijgen". Alles goed en wel, Peter, maar ik accepteer dat dus niet. Vandaar dat ik diens brief van 23 december 2009 intussen maar vast bij NAKtuell heb gepubliceerd, want vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk wordt er alleen maar prioriteit verleend aan publiciteit over "goede werken", zo lijkt het wel. Alsof men zich in gepantserde tanks bevindt, dendert de kerkleiding over het plein van de hemelse vrede en walst een ieder plat die in de weg staat.

(...) Geregeld wanneer ik mijzelf ook probeer te realiseren wat mij werd ingegeven om op te schrijven in een reactie aan dienaren die het wezenlijke belang van de door hen aanvaarde verantwoordelijkheden op het vlak van zielzorg klaarblijkelijk niet of nauwelijks meer kennen, is het voor mij verbijsterend om onder ogen te moeten zien wat er hier daadwerkelijk voor misstanden aan de hand zijn. "Hogere verantwoordelijke leidinggevenden" wanen zich "in het werk Gods" heer en meester, boven de wet gesteld; enzovoort. Op de C.A. was dat ook al zo: eerst had je in ons land als het ware D.Ap. Pos, dan Hare Majesteit de Koningin, dan onderkoning Jan Nagel, op de voet gevolgd door Ap. Sepers, en dan een poos helemaal niemand. Zoals je van mij weet vertelde D.Ap. Pos wanneer hij teruggekomen was van verre reizen vrijwel nooit iets fijns wat ook voor mij in het geloof een mooi perspectief had kunnen openen, doch ging het altijd over "maten en gewichten" zoals aantallen gasten onder de aanwezigen, weersomstandigheden en wat dies meer zij. Ik heb van hem in het geloof dan ook niets (!) geleerd.

Inmiddels hebben talloze "onmondigen" door de opkomst van het Internet óók een stem gekregen. Is daarmee in het werk Gods het hek van de dam?! Nee, hoor. Waarheid heeft alleen enkele leugens nu achterhaald. Dan kan men bij de kerkleiding twee dingen doen: in de meest logische psychologische reflex schieten door te willen rechtspreken wat krom is, óf ervoor te kiezen vanuit de bezette ivoren torens eindelijk de begane grond op te zoeken!

Het begon destijds bij D.Ap. Leber in mijn waarneming al bij diens solo-actie in Noord-Duitsland naar aanleiding van een aantal publieke mededelingen van Gerrit Sepers. Dat particuliere initiatief bevreemdde mij zeer, vooral toen de uiteenzettingen van Wilhelm Leber (volgens plan) uitlekten bij Glaubenskultur. Telkens opnieuw moet hij hebben gedacht het politieke schaakspel wel te beheersen, maar hij is er daarentegen mee de mist in gegaan. Het werk Gods is voorwaar geen spel...

Is er voor de nieuw-apostolische kerkleiding nog een uitweg? (...) St.Ap. Leber zal diens ambtsopdracht (eventueel om gezondheidsredenen; het syndroom van Asperger kan dit mijns inziens rechtvaardigen) moeten teruggeven. "Kerk en staat" dienen te worden gescheiden, dus verantwoordelijkheden ten aanzien van zielzorg loskoppelen van al het overige. In het geloof geen bazen en bovenbazen meer; alleen onderscheidene taken en bevoegdheden. Het bij liefde en waarheid (!) gedoogde schemergebied opheffen. De bestuurlijke organisatie fundamenteel anders inrichten. "Branchevreemde activiteiten" onmiddellijk staken, om te beginnen in Duitsland.


Met hartelijke groeten,
Zoals zo vaak; ook nu volgde er geen reactie. Hoe dan ook; met inachtneming van "de geordende weg" heb ik mijn zorgen meer dan eens onomwonden uitgesproken. Ik neem aan dat wanneer aanstonds de ontslagzaak in hoger beroep wordt behandeld, velen alsnog gewaarworden waarom hier constant de noodklok werd geluid.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 23-02-2015, 11.15 uur]


@Levi
@all

Blijkbaar moeten altijd eerst sommigen keihard met het hoofd tegen de muur lopen, alvorens het gezonde verstand ze bij de les haalt. Ik wilde dat in "mijn" Nieuw-Apostolische Kerk op een gegeven moment niet langer meemaken want van alles en nog wat liep er zienderogen uit de hand; dus vertrok ik toen ik er genoeg van had. Ik werd "doodziek" van het laconieke gedrag van zogenaamde "hogere verantwoordelijke leidinggevenden". Terwijl ze de vermoorde onschuld spelen, leggen ze de rekening van hun willens en wetens doorgezette roekeloosheid neer bij anderen. Altijd ben ik met open vizier te werk gegaan, doch "naasten" liet ik niet molesteren.

Zo schreef ik op 30 oktober 2010, toen ik het zag hoe de familie Rohn met vereende krachten door "Godsgezanten" in elkaar werd geramd, ook het onderstaande!
Op het bewuste forum heb ik van mijn kant een paar zaken zo helder mogelijk uiteengezet. Dat was absoluut nodig want in de Nieuw-Apostolische Kerk krijgt door onderdrukking niemand de kans om ergens een kanttekening te plaatsen.

Zoals de nieuw-apostolische kerkleiding mij gewoonweg heeft laten verkommeren, Peter; dat is zó verschrikkelijk - daar zijn geen woorden voor. Na alles wat ook jij ervan wist, kwam je hier de laatste keer "om te luisteren". Is dat de ultieme verschijningsvorm van zielzorg namens de Allerhoogste?!

Peter, Peter, Peter; hoe is het toch mogelijk dat jij zó ver "van het rechte pad" hebt kunnen afdwalen!

Word toch weer gewoon eerlijk en oprecht!! Je hebt je he-le-maal laten inpakken.

Het is niet anders dan dat intellectueel geschut het goddelijke leven in de Nieuw-Apostolische Kerk momenteel aan het uitroeien is. Daar moet je niet langer op wat voor manier dan ook aan willen meewerken. Daarom: staak het vuren!!

Het is intens gemeen zoals St.Ap. Leber slachtoffers behandelt van (eveneens) "zinloos geestelijk geweld". Hij is ziende blind en horende doof (geworden). In commissie waant men zich rijk en verrijkt en men behoeft van niemand goede raad, zelfs niet van God. Dat kan. Alles kan! Maar Peter, als je dergelijke ontwikkelingen voorzichtig "extrapoleert", sta je al met één been in een brandende hel.
Het heeft niet mogen baten...
Zie ook mijn bericht "Weg met de blinde vlek en de dode hoek!" op "Za 21 Feb 2015, 11:47" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!", alsmede het bericht op "Zo 12 Feb 2012, 15:42", op het voormalige Forum van Bauke Moesker in de thread "Het uur der waarheid nadert", waaruit de volgende quote:
Redactie schreef:(...)
Waar ikzelf bijna geen woorden voor kan vinden is, hoe verschrikkelijk door kerkelijke ambtsdragers, die nota bene "zegenaars" genoemd willen worden, er toch misbruik wordt gemaakt van ieders vertrouwen. Er is zó enorm aan de lopende band gelogen en bedrogen; daarvan hebben blijkbaar velen nog altijd niet het geringste besef. Werkelijk, het is vreselijk; mensonterend zelfs hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk door "hogere dienaren" wordt huisgehouden. Wat men daarbij uit alle macht en met alle middelen voor kwalijks aan het daglicht onttrokken probeert te houden, grenst aan het onwaarschijnlijke en valt op geen enkele manier nog te reduceren tot het een of andere leugentje om bestwil.

Als het aan mij ligt mag deze kerk onmiddellijk als een criminele organisatie worden verboden. Wat er -alleen al getuige de enorme aantallen publicaties van de laatste jaren, zowel in ons land als in het buitenland- op zijn minst aan de hand is, zijn: intimidatiepraktijken, kadaverdiscipline, machiavellisme, onbehoorlijk bestuur, financieel wanbeleid en geestelijk geweld. Hoe naïef het ook genoemd mag worden dat mensen zich door de geestelijke elite, die hier acteert, laten misleiden; mijzelf wilde het gewoonweg niet aan dat "geestelijk verzorgers", bij wie ik oprecht wilde blijven uitgaan van hun integriteit, er ondertussen een welhaast sadistisch genoegen in schiepen een ieder aan zich te onderwerpen.

Indien bijvoorbeeld apostel Peter Klene eerlijk (!) was geweest, had hij na het allereerste bericht, dat ik aan hem toezond, meteen geantwoord dat hij er geen boodschap aan had. Dan had ik mij direct alle verdere moeite kunnen besparen. Hetzelfde geldt o.a. voor districtsapostel De Bruijn en districtsapostel Brinkmann, en zéker ook voor de districtsoudste Weening. Ik heb al deze mensen herhaaldelijk gealarmeerd vanwege omstandigheden die dat werkelijk rechtvaardigden. Maar het kon ze allemaal geen biet schelen. Dan moet men er dus maar niet vreemd van opkijken als ik, via dit Forum bijvoorbeeld, zulks nadien nogal transparant beschrijf wanneer deze "zegenaars" meer en meer slachtoffers maken.

Het mag bij hen nu wel eens afgelopen zijn met alle mooie woorden zonder alle bijbehorende mooie daden.

(...)
De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is een landelijk kerkgenootschap, met zegge en schrijve drie bestuurders; de drie "hoogste" "leken-predikers". Ze zijn als "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) van alle markten thuis, "geloven" ze zelf. De voorzitter, Rainer Storck, is een buitenlander, die het Nederlands niet machtig is en die elders formeel nog tientallen andere kerkelijke bestuursfuncties vervult, in circa 20 landen, omdat hij de "districtsapostel" is voor een half miljoen gelovigen:
Als Kirchenpräsident der Neuapostolischen Nordrhein-Westfalen betreut Rainer Storck die neuapostolischen Christen in Nordrhein-Westfalen. Darüber hinaus obliegt ihm die seelsorgerische und administrative Verantwortung für die Mitglieder in den von Nordrhein-Westfalen aus betreuten Gebietskirchen im Ausland, dem sogenannten Bezirksapostelbereich.

Der Bezirksapostelbereich von Rainer Storck umfasst die Länder Albanien, Angola, Armenien, Aserbaidschan, Französisch Guayana, Georgien, Guadeloupe, Guinea-Bissau, Kap Verde, Kosovo, Lettland, Litauen, Malta, Martinique, Niederlande, Niederländische Antillen (Aruba, Bonaire, Curaçao), Osttimor, Portugal, São Tomé e Príncipe und Surinam.

Bron: http://www.nak-nrw.de/gebietskirche/kir ... ksapostel/


N.B. "Ein Bezirksapostel-Bereich wird von einem Bezirksapostel geleitet. Ein Bezirksapostel-Bereich umfasst eine oder mehrere Gebietskirchen, welche in der Regel rechtlich selbständige Institutionen des jeweiligen Landes sind." Zie § 6.2 in de "Statuten Neuapostolische Kirche International (NAKI) 29. September 2010 (Deutsche Fassung vom 21.05.2010 mit Ergänzung in Art. 1.1)"
De twee resterende bestuursleden zijn door miljoenenverliezen (!) beiden als hoofdrolspelers in opspraak geraakt in "Der Fall Rohn". Ze worden "ondersteund" door districtsvoorgangers en die "geloven" dat hun "zegenaars" onschuldig zijn - tot de "stamapostel" (d.w.z. de internationale bestuursvoorzitter) het tegendeel beweert.

(...)

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Wat in de praktijk bijzonder lastig kan zijn om binnen de Nieuw-Apostolische Kerk uit elkaar te houden, is:
  • zielzorg in de zin van "Weid mijn lammeren" en "Hoed mijn schapen" (zie onder)...
    • 15 Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ 16 Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ 17 en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. 18 Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ 19 Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’

      Uit: Johannes 21 (NBV)
    ... uitgaande van
    • 1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.

      Uit: Filippenzen 2 (NBV)
    ... doch rekening houdend met
    • Ik bedoel dit: wij willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde. U hebt tenslotte een vast geloof.

      Uit: 2 Korintiërs 1: 24 (NBV)
    ... en volledig (!) daarnaast - omdat het van een totáál andere orde is:
  • het ontketenen van allerhande "bedrijfsactiviteiten", waarbij te denken valt aan

    - het organiseren van de bouw van een kerk
    - het onderhandelen met autodealers, reisbureaus of met journalisten van (massa)media
    - de inrichting van kantoren en het in dienst nemen van (kantoor)personeel
    - het oprichten van een kerkgenootschap en de benoeming van bestuursleden
    - het opstarten van een ledenadministratie
    - het toevoegen van geloofsregels en -voorschriften aan het evangelie van Jezus Christus
    - het uitgeven van offerontvangsten aan rechtszaken voor privé-aangelegenheden
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "ma 04 jul 2011, 16:47" in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN".
Zie aldaar tevens het bericht op "Vr 05 Aug 2011, 14:11" in de thread "Tenzij..."
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Machtsmisbruik (5)


@all

Uit het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" kennen wij intussen de opmerking van apostel Peter Klene: "Sinds de zomer van 2009 lopen er twee zaken door elkaar heen." Echter, áls er in de Nieuw-Apostolische Kerk al twee zaken kwalijk door elkaar heen lopen, en zulks ook al sinds jaar en dag, zijn dat uiteraard bij de ambtelijke top in de organisatie: zielzorg en zakendoen. Dit is één van de redenen waarom ik in mijn bericht op "Wo 18 Feb 2015, 20:11" sprak van "opzettelijk niet gerepareerde constructiefouten in de bestuurlijke organisatie" :
Vooropgesteld dat ik vind dat heel wat zaken die ooit bij de Nieuw-Apostolische Kerk kwalijk uit de hand liepen, welbeschouwd terug te voeren zijn op een een paar opzettelijk niet gerepareerde constructiefouten in de bestuurlijke organisatie; minstens zó... krankzinnig is het volgens mij dat daardoor (in de meest waardevolle relaties die overigens gezonde mensen met hart en ziel zouden koesteren) hele volksstammen van elkaar vervreemden en wij er nu met zijn allen maar niet over uitgepraat raken dat op deze manier hoofdrolspelers niet alleen hun eigen leven vergooien, maar ook niet schromen andermans welbevinden grondig te verzieken.

Uit: Bericht op "Wo 18 Feb 2015, 20:11"
Hieraan voegde ik toe:
Deze religieuze organisatie is dus zodanig ingericht dat aangesloten leden de kerkleiding op geen enkele manier kunnen controleren of ter verantwoording kunnen roepen. De financiën zijn niet inzichtelijk, er is geen integriteitscommissie, geen Raad van Toezicht, geen klachtenprocedure en "het bestuur" bestaat uit amateurs.

Uit: Bericht op "Za 21 Feb 2015, 17:05"
Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland bestaat "het bestuur" uit slechts drie personen, namelijk de "hoogste" "leken-predikers", van wie er één gedurig in het buitenland vertoeft en die bovendien geen Nederlands spreekt: de districtsapostel. Tot overmaat van ramp geldt "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dat een opziener (bestuurslid 3) gehoorzaam moet zijn aan diens apostel (bestuurslid 2), de apostel aan diens districtsapostel (bestuurslid 1) en de districtsapostel aan de stamapostel (de internationale bestuursvoorzitter als eindverantwoordelijke). De vraagt komt dus op: hoe kun je het als ondergeschikte ooit volhouden (!) om (om principiële redenen) een ander standpunt in te nemen dan een meerdere? Antwoord: wie dat waagt, begaat een zonde in de categorie "Eens maar nooit weer".

Met de twijfelachtige gedoogsteun van een onnozele derde in het buitenland regelen bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland dus twee man de dagelijkse gang van zaken. Die stuurden het er in dit geval dus óók uit alle macht op aan dat hun eigen eventuele misslagen níet eerst eens onder de loep werden genomen door een onafhankelijke commissie van deskundigen. Natúúrlijk niet: in de Nieuw-apostolische Kerk keurt de slager zijn eigen vlees. De dienaren maken de dienst uit. Voor de "hoogste" "dienaren" geldt in de praktijk bovendien dat hun goede bedoelingen niet ter discussie staan. Wie aan ons komt, komt aan Zijn oogappel (vgl. Zacharia 2: 12, NBV). Kortom, broeder Rohn was de sjaak. Wát er feitelijk ook aan de hand mocht zijn; voor hem was het buigen of barsten. Opgelet: we procederen je kapot.

Toen ik in het najaar van 2010 vernam dat het zo was gegaan, twijfelde ik er geen moment aan of zoiets wel wáár kon zijn want ik kende het klappen van de zweep.

Een willekeurig voorbeeld:
Redactie schreef:(...)
Omdat bij een nieuw-apostolische gebiedskerk alle verantwoordelijkheden samenkomen bij de districtsapostel, kan zo iemand werkelijk "in een onbewaakt ogenblik" met één handtekening 1, 10 of 100 miljoen euro in de sloot smijten. Je moet ten opzichte van een districtsapostel als "ondergeschikte zegenaar" c.q. kantoormedewerker van goeden huize komen om "één van de rechterhanden van de stamapostel" daarvoor eventueel te behoeden. Toen ikzelf op de C.A. werkte, had districtsapostel G.P. nagenoeg alles voor het zeggen. Amper duldde hij tegenspraak, of opbouwende kritiek. Zelfs een opmerking van mijn kant over een van overheidswege beëindigde loonmaatregel viel bij hem in het verkeerde keelgat: "Wij krijgen hier toch geen vakbondsactiviteiten?!", beet hij mij toe. Als je op zo'n manier een paar keer flink bent geschoffeerd, houd je daarna voor de lieve vrede vanzelf wel wijselijk je mond. Ook nu zal ik trouwens verder hieromtrent mijn mond maar houden, want vele zaken liggen op zijn zachtst gezegd door talrijke verborgen gehouden achtergronden nog heel wat genuanceerder dan menigeen het voor wáár wil houden. Over intimidatie gesproken... Het gaat daarbij om de dooie dood niet om zoiets onnozels als incidenteel een "stam + t".

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 18 Feb 2012, 14:23" in de thread "NAK Nordrhein-Westfalen voor minstens € 10 mln OPGELICHT"

[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@TB
De twee resterende bestuursleden zijn door miljoenenverliezen (!) beiden als hoofdrolspelers in opspraak geraakt in "Der Fall Rohn". Ze worden "ondersteund" door districtsvoorgangers en die "geloven" dat hun "zegenaars" onschuldig zijn - tot de "stamapostel" (d.w.z. de internationale bestuursvoorzitter) het tegendeel beweert.
PK heeft niet meer dan alleen nog een symbolische taak als apostel. Na het echec is de man -volgens mijn inschatting- als bestuurder incompetent verklaard. Hij mag nergens meer op reageren. Maar als hij dat zou doen, dan zou dat wederom een tenenkrommend relaas worden en bagatelliseren tot in het kwadraat.

PK mocht zomaar bij JLS in Oostenrijk zijn. Een doekje voor het bloeden, niet meer dan dat.
Ik mis nog even de rol van DO NK, de Pontius Pilatus' in de pikorde.

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”