Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door Levi »

Tjerk,

Het is een tenenkrommend relaas.
De man is werkelijk van het pad af.
Wat is de kwalificatie van een apostel des Heren?
Zoals ze zich bij de NAK manifesteren?
Lijkt me niet, want die zijn onbereikbaar voor de gemeente des Heren.
Hoog te paard, 5 sterren hotels en decadente trips behoren tot het standaard protocol.
Daar, waar waarachtige apostelen van Jezus Christus werkzaam zijn, zullen de vruchtgevolgen van de Heilige Geest openbaar komen, “want", zo zegt Paulus tot de gemeente, het zegel op mijn apostelschap zijt gij in de Heer."
De Gemeente zal dus zelf het bewijs moeten zijn van een waarachtig apostelschap. Er zijn immers ook valse apostelen!
Het afkalven van de NAK in aantallen is dan toch slechts een bevestiging?
Zo interpreteer ik dat.
Juist in de tijd van ontkerkelijking zou een waarachtige gemeente van Christus zich moeten manifesteren.

Maar met en leider als JLS gaat het -weer- niet goedkomen.

Groet, Levi
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door willempower »

Hoi Levi

Maar met en leider als JLS gaat het -weer- niet goedkomen.

Groet, Levi
Klene vergissing , met JLS komt het goed .
Zijn vermogen groeit elke dag met zijn uitverkoop .
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door willempower »

Een penningmeester van twee parochies in Brunssum heeft een taakstraf van 80 uur gekregen, omdat hij jarenlang de kas van de kerken plunderde om zijn gokverslaving te financieren. Dat blijkt vandaag uit een uitspraak van de rechtbank Limburg.
Brinkie verklote 10 miljoen .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

Chi schreef:(...)
Ik heb niet zoveel belang meer om het over het evangelie te hebben, lijkt wel of jullie zeiken op een ander leuker vinden, moeten we dit dan combineren met het evangelie? Je zet toch ook geen gouden altaar in een achterbuurt, die is in een mum van tijd foetsie.

(...)


Uit: Bericht op "Za 30 Jul 2016, 11:33" in de thread "Ontslapenendiensten"
@Chi

Je draagt een sterk argument aan! Onder het lezen van je bericht, realiseerde ik mij dat voor de beantwoording ervan er al een toepasselijke thread voorhanden is...

Dus: is de hele zaak (het akelig ego­cen­trische den­ken en han­de­len vanuit de kerk in kwestie, dat de vrij­heid van de me­de­men­sen aan­tast) niet al genoeg herkauwd?! Anders gezegd: trekken aan een dood paard - dat is toch volstrekt zinloos?!

Elke geïnteresseerde lezer of forumgebruiker kan natuurlijk het best voor zichzelf spreken, maar voor mijzelf zijn het meerdere aspecten die, bij elkaar genomen, het meestal nog wel de moeite waard maken om "het forumberaad" gaande te houden, hoezeer het soms ook aanvoelt als "a hell of a job". Laat ik iets concreter worden... Bij het Duitstalige Glaubensforum24 (Das Forum für christlichen Dialog und Austausch) had ik een zekere leesachterstand. Hierdoor las ik daar pas enkele dagen geleden de volgende reactie:
Colette schreef:Hallo Zephyr,

auch ich war bisher stille Leserin dieses Forums, deine Zeilen haben mich, wie Notos, angeregt, mich hier zu registrieren.


Mein Mann und ich waren bis vor ca. 7 Jahren aktive Geschwister in der Gemeinde. Mein Mann diente als Priester, war Organist und Dirigent. Ich selber war Sängerin und unterrichtete die Religionskinder. Bei uns war es eher so, dass wir die Glaubensinhalte der NAK irgendwann nicht mehr teilten. Mein Mann gab das Amt an die Kirche zurück, wir blieben aber noch einige Jahre, weil wir, wie viele andere, total in der NAK sozialisiert waren.

Mit der Zeit, der Abnabelungsprozess zur NAK brauchte einige Jahre, fiel es uns immer schwerer, nach den Predigten "Amen" zu sagen. Durch Lesen in gewissen Foren, in denen "Aussteiger" über ihre persönlichen Erfahrungen mit der Kirchenleitung berichtet haben, wurde uns zunehmens bewusster, dass die NAK ein in sich geschlossenes System ist, welches keiner schafft, zu durchbrechen.

Wir haben uns dann irgendwann entschieden, die NAK zu verlassen. Glaub mir, das war eine schwere Entscheidung. Seit dieser Zeit besuchen wir die Gottesdienste der evangelischen Kirche. Wir haben unsere neue geistige Heimat gefunden, allerdings fällt es relativ schwer, neue Kontakte zu knüpfen.

In den letzten Jahren haben sich aus unserem Bezirk viele aktive Geschwister, darunter auch Amtsträger aus dem sogenannten "Mittelalter" verabschiedet.

Kürzlich schrieb ein junger Bruder in einem anderen Forum, dass er ein vier-Augengespräch mit seinem Apostel hatte. Es ging um Ver-/Änderungen, notwendige Reformen, die die NAK wieder nach vorne bringen könnten. Der Apostel sah das genauso, hat diesen jungen Bruder aber gebeten, darüber zu schweigen.

Den Aposteln steht ja noch ein Bezirksapostel vor, der quasi Letztentscheider ist. Kein Apostel kann sich im Grunde genommen an irgendeiner Stelle dem System verschließen. Weitestgehend sind sie Gehaltempfänger der Kirche und mussten vor der Ordination unterschreiben, dass sie in allen Entscheidungen hinter dem Stammapostel stehen (sinngemäß).

Sie können oft nach jahrelanger Aposteltätigkeit nicht so einfach in ihren erlernten Beruf zurückkehren.

Ich verfolge die Predigten, Predigtausschnitte von Stammapostel Schneider und sehe einen Rückwärtstrend, gerade was den Exklusivheitsanspruch, den viele Geschwister ablehnen, angeht. Unter Stammapostel Schneider (der hat noch ca. 10 Jahre), wird es meiner Meinung nach keine neuen Reformen geben und seine direkten Nachfolger (Apostel) haben sich ihrem Chef verpflichtet.

Zephyr, ich hoffe, du kannst dich, wie Centaurea schreibt, eines Tages freischwimmen. Glaub mir, es fühlt sich gut an.

Colette


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "22.04.2016, 18:28" in de thread "NAK Kirchenstrategie NRW"
In de betreffende thread kwam ik ook andere aangrijpende reacties tegen van zielen die in de Nieuw-Apostolische Kerk als het ware overboord zijn geslagen! In het hierboven aangehaalde bericht -met werkelijk een schrijnend verhaal- komt naar voren dat iemand de discussie al geruime tijd volgde, maar nu pas reageerde. De klacht die betrokkene in feite kenbaar maakt, komt overeen met wat vele anderen eerder al aangaven: niet het Evangelie van Jezus Christus is in deze kerk de hoofdzaak, maar het aanzien en de macht van het geestelijke oppergezag. Bij de gestaalde kaders met hun geharnaste monologen bots je tegen een muur aan.

Omdat ik de berichtgeving over de Nieuw-Apostolische Kerk op de diverse fora al gedurende een lange reeks van jaren in grote lijnen volg, weet ik dat de omvang van het geschetste probleem in één woord "alarmerend" is. Andreas Ponto, de beheerder van Glaubensforum24, liet zich over deze wantoestand als volgt uit :
centaurea schreef:Hallo Zephyr,

willkommen hier im Forum.

Meine Sicht der Dinge:
Wer verstanden hat, dass es der NAK-KL nicht um den Erhalt der Kirche, als Kirche für Ihre Mitglieder,
sondern als Organisation zur Absicherung der eigenen Macht und des finanziellen Auskommens ging und geht,
der versteht plötzlich alle Handlungen dieser NAK-KL.


Aus dieser unumstößlichen Zieldefinition heraus wird jegliche Entscheidung und Handlung der NAK-KL nachvollziehbar und als äußerst plan- und sinnvoll erkennbar.
Leider wird man damit auch völlig jeglicher Illusion beraubt, es könnte sich nochmal etwas ändern und es könnte in der NAK-KL ein Umdenken stattfinden. Wozu?!?
Es geht ausschließlich um die persönliche Absicherung des bezahlten Apparates.
Der Rest ist völlig bedeutungslos und nur Mittel zum Zweck - solange es dem Ziel dient.

Harte Wort, ich weiß.
Aber nur für den- oder diejenige, die versucht in dem letzten greifbaren Strohhalm noch kurz bevor dieser untergepflügt wird, eine grünende Eiche zu sehen und
deswegen versucht diesen mit vielen guten Meinungen, Ratschlägen, Hoffnungen und Reformvorschlägen wie einen Baum mit Holzpfählen zu pflanzen und abzusichern.
Ein absurder Gedanke!

Wer als gemeines Mitglied dieser Sondergemeinschaft Hoffnung in diese hat, sitzt einer völligen Illusion bar jeder Grundlage und Realität auf.

Wer etwas Abstand gewonnen hat, kann nur den Kopf schütteln über die eigene Blindheit, diesem System über Jahrzehnte hinweg aufgesessen zu sein.

Was die NAK betrifft, ist
jeder weiter investierte Gedanke,
jeder weiter investierte Einsatz,
jeder weiter investierte Cent,
jede weiter investierte Emotion,
jede weiter investierte Lebenszeit in diese Organisation
schlicht und im wahrsten Sinne des Wortes umsonst,
für immer und unwiederbringlich verloren.

Es wird sich nichts ändern und es wird nichts zurückkommen.

Aus meiner Sicht ist daher loslassen, sich abwenden,
dem Leben zuwenden
die einzig sinnvolle Konsequenz.

Dafür ist es nie zu spät!


Centaurea


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "22.04.2016, 06:20" in de thread "NAK Kirchenstrategie NRW"
Wat ik met het bovenstaande wil zeggen, is: voor wie in de Nieuw-Apostolische Kerk op onbegrip stuit, mag er -naast de overweldigende hoeveelheid propaganda ten faveure van de zelfvoldane kerkvorsten die er domineren, met honderden domeinnamen en tienduizenden webpagina's- ook best wel een tegengeluid klinken. Of juister wellicht: blijven klinken.

Tegelijkertijd maak ik mij geen enkele illusie. Als een districtsapostel met de gedoogsteun van witte boordencriminelen en gesponsord door hele horden gedweeë navolgers ongestraft 10 miljoen euro kan verbrassen, kan dat met "het slijk der aarde", al gaat het hier om offergaven, ongetwijfeld nóg wel een paar keer gebeuren. In een besloten club mogen de sekteleden dat gewoon zelf beslissen. Anders wordt het uiteraard indien, zoals bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, het een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) betreft. Ik sluit dus niet uit dat de rijksoverheid hieraan -of aan de asbestzaak- op enig moment alsnog paal en perk stelt.

Zodra ik niets meer kan ophelderen voor wie zich door het onraad wat er broeit zorgen maakt, zal ik elk commentaar voor mij moeten houden. Misschien morgen al.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door willempower »

@ tjerk
Ik weet er broeit echt wat en een broedende kip niet storen .
En ik ben al blij dat door mij een aantal al uitgestapt zijn , en ik stop niet .
Ik weet ook dat een antal leden nu echt kritischer kijkt dan ooit dat doe me deugt .
Een aantal heeft moeite om deze criminaliteit achter te laten want ze weten we verliezen ons sociale contact en weten deze kerk , lees sekte , richt veel schade aan .
Ze offeren mensen op " asbest gedoe " die nu zeker versnelt zullen sterven , en dat alleen om geldelijk gewin .
Hn gokpaleis moet blijven , al vergokken ze miljoenen ut de offerpot .
Klene word straks echt Kleiner das zekers en broeit echt wat .
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door Chi »

Die vindt dat, die doet dat. Politiek zoals gewoonlijk. Wat is in Godsnaam het nut van Jezus' sterven geweest.
Samen- apostolisch! behoud het GOEDE! Het kwade is vergankelijk, maar je hecht er waarde aan alsof het de volle waarheid is. Het is hier nummero 1 spotlight. Richt je toch op de goede dingen. De hele zooi is toch allang ontmaskerd man, waarvoor grote dank aan iedereen die er aan heeft meegewerkt. De volgende keer doen ze weer een rare uitspraak, daarna weer een rare daad, daarna zeggen ze weer wat, dan doen ze weer wat, et zee te ra. Het vergankelijke is een illusie, en het goede zal blijven.
Toen ik daar nog heen ging had men het over 'kwaliteit boven kwantiteit'. Ik vind dat dit waar is, men heeft ook wel eens gelijk. Ik zal een vergelijking geven om dit te illustreren. Stel, er zijn twee tenten, in de eerste tent een relatief saaie, inhoudsloze preek (nak) en in de andere een ontzettend mega geweldig feest waar iedereen het leuk heeft met elkaar en uit zijn dak gaat.
Als je in de leuke tent zit, ga je dan naar de saaie tent toe om die mensen te vertellen hoe bedroevend het daar is? Ga je daar dan zieltjes proberen te winnen? Denk je niet dat die mensen zich zouden afvragen of het in de leuke tent wel écht leuk is? Nee, dan kan je toch beter afstand houden en genieten (van het goede van het evangelie) zodat de saaie, inhoudsloze tent zich gaat afvragen hoe het met jou gaat, om er achter te komen dat jij het stukken leuker hebt. Uiteindelijk stappen ze dan eerder over, en verspil je je tijd niet aan quatsch. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

De kwaliteit is ook hier te vinden, ojee, een dubbele laag, wat nu.
TjerkB schreef: quote:
Wir haben uns dann irgendwann entschieden, die NAK zu verlassen. Glaub mir, das war eine schwere Entscheidung. Seit dieser Zeit besuchen wir die Gottesdienste der evangelischen Kirche. Wir haben unsere neue geistige Heimat gefunden, allerdings fällt es relativ schwer, neue Kontakte zu knüpfen.
Het is relatief moeilijk om nieuwe contacten te maken in een nieuwe omgeving, zelfs in andere kerken, als je jezelf jarenlang min of meer hebt overgegeven aan de nak. Is het een goed idee om hier dan een alternatief voor te bedenken, in beginsel een (maandelijkse) bijeenkomst van nak afvallers of forumdeelnemers die geïnteresseerd zijn hier wat op te bedenken en het over het goede van het evangelie willen hebben, zou dat wat zijn? Ik doe maar een aanzetje hoor.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

Chi schreef:(...)
Het is relatief moeilijk om nieuwe contacten te maken in een nieuwe omgeving, zelfs in andere kerken, als je jezelf jarenlang min of meer hebt overgegeven aan de nak. Is het een goed idee om hier dan een alternatief voor te bedenken, in beginsel een (maandelijkse) bijeenkomst van nak afvallers of forumdeelnemers die geïnteresseerd zijn hier wat op te bedenken en het over het goede van het evangelie willen hebben, zou dat wat zijn? Ik doe maar een aanzetje hoor.


Uit: Bericht op "Do 04 Aug 2016, 00:18"
@Chi
@all

Dat zou wat mij betreft kunnen!

Het is vaak een optelsom van uiteenlopende verontrustende omstandigheden, waardoor zielen het gevoel van veiligheid en geborgenheid in "het Vaderhuis" ontvalt.

"Het gevoel van veiligheid is afgenomen na de aanslagen in Parijs", zo bleek vorig jaar uit onderzoek via het Opiniepanel van EenVandaag. Het behoeft geen betoog dat óók in een geloofsgemeenschap het wel degelijk impact heeft indien gekoesterde "zekerheden" geweld wordt aangedaan, wat bijvoorbeeld het geval kan zijn door wangedrag van kerkelijke ambtsdragers. Als je dan bovendien aan je lot wordt overgelaten omdat je als slachtoffer amper wordt geloofd, ontwaak je als uit een boze droom, zij het met dit verschil: afgezien van wat er in eerste instantie al was voorgevallen, kun je er opeens niet meer omheen dat het welzijn van de levende have in jouw geloofsgemeenschap volgens "hogere dienaren" kennelijk ondergeschikt moet zijn aan het vermeende belang van het aanzien van de kerk als instituut.

Opeens raak je op zo'n manier, vertwijfeld en met pijn in de ziel, verzeild in een onwerkelijk aanvoelend rouwproces. Misschien voel je je daarover zelfs wel schuldig want was het ons "in de gemeenschap" niet al sinds jaar en dag voorgehouden dat wij niet op mensen moesten bouwen doch veeleer op God? Wie hierover in de Nieuw-Apostolische Kerk vervolgens spreekt met een "zegenaar", ontmoet in de regel alle begrip! Men luistert en er wordt met je gebeden. Nu ligt het in Gods hand.

Maar stel, er verandert niets. Je voelt je er ongemakkelijk bij. Misschien vraag je je al volautomatisch af: was mijn gebed wel oprecht, offer ik wel genoeg, wordt mijn geduld niet op de proef gesteld en word ik niet gestraft omdat ik wel gelóóf maar amper het vertrouwen heb dat God zal helpen? Zo redeneer je jezelf in de put. Wie ook dit deelt met een "zegenaar", ontmoet waarschijnlijk opnieuw alle begrip. Opnieuw wordt er met je gebeden. Je hoopt er het beste van, maar: er verandert niets. In tegendeel, je voelt je alsmaar ellendiger. Inmiddels bezwaart het je ook de dienaren er nog mee lastig te vallen. Ik zal ermee moeten leren leven, denk je wellicht.

Je wéét "er is iets niet pluis", maar je krijgt er geen vat op. Enzovoort. Niemand echter die ondertussen de mogelijkheid openhoudt dat wat jou constant dwarszit en misschien zelfs ook al wakkerhoudt, doodeenvoudig wel eens een externe oorzaak kan hebben. Dus: gewoon een oorzaak buiten jouzelf.

Dat men bewust of onbewust niet kijkt naar een externe oorzaak binnen de muren van de Nieuw-Apostolische Kerk komt doordat "lagere dienaren" worden geacht loyaal te zijn aan hun zegenaars, de "hogere dienaren". Kritiek op "hogere dienaren", hoe opbouwend ook, is uit den boze, al zal niemand daar eerlijk voor uitkomen. De ambtelijke top bij dit kerkgenootschap wenst niet te worden lastiggevallen met gezeur vanaf de kerkvloer. Lagere dienaren die op de ambtsladder hogerop willen komen, hebben er daarom maar voor te zorgen dat ze (met pappen en nathouden) eenieder die "wat de mekkeren" heeft, met raad en daad bijstaan om "waardig" te worden door zichzelf te overwinnen want "de goede strijd" zou eruit bestaan dat je alles wat er in deze kerk op je afkomt omarmt alsof het voldongen feiten zijn.

De echte oorzaak van allerhande vage gevoelens van aanhoudend onwel-bevinden is naar mijn vaste overtuiging niet zelden het hierboven geschetste -door de kerkleiding aangemoedigde- verraderlijke manipulatieve gedrag van "dienaren". Terwijl nietsvermoedende gelovigen maar ploeteren om waardig te worden, worden in feite hun goedheid en hun vertrouwen deerlijk misbruikt. Ware zielzorg in dit verband zou immers zijn dat je je naaste niet (langer) blootstelt aan onnodig lijden.

Echter, wie er wat van zegt, wordt al gauw verweten dat "de goeden onder de dienaren" te kort worden gedaan als de kritiek onverhoopt niet binnenskamers blijft:
  • 01.08.2016 H. L. aus L.
    Geehrte (mit Respekt) Schreiberlinge in diesem Forum. Insbesondere die Einlassungen von Gerrit Sepers und U.G. aus K. GLAUBENSKULTUR ist der Name! Bitte diese Kultur nicht vergessen. Evangelium und christlich sollte zumindest durchschimmern.
    Wem bingen solche Wortgefechte sonst estwas? "Die Redaktion behält sich vor, Leserbriefe zu kürzen, könnte Michael auch..."
    Schließlich geht es doch um die Kirche CHRISTI. Im Zweifelsfalle noch mal die "SPRÜCHE SALOMOS" durchlesen
    L. G.
  • 04.08.2016 U. G. aus K.
    Geehrter (mit Respekt) Schreiberling H. L. aus L. Im Prinzip haben Sie recht. Ich rege mich auch manchmal auf. Zum Einen, dass bei GLAUBENSKULTUR in den Beiträgen oft weder GLAUBE noch KULTUR zu erkennen ist, und zum Anderen, weder GÖNNER noch FREUNDE schreiben, sondern Leute, die alles andere als Freunde sind, und die den Verantwortlichen in der der NAK die Pest an den Hals wünschen. Da ist von Betrügern, Verbrechern, Lügnern etc. die Rede. Ich könnte eine Menge Schimpfworte nennen, die von einigen Schreiberlingen (diesmal ohne Respekt) in Glaubenskultur auftauchen. Wenn Sie GK aufmerksam lesen, hätte Ihnen das auffallen müssen. Und da hätte Ihre Mahnung besser gepasst und die Aufforderung an Michael Koch auch.

    Da ich viele „Amtsträger“ kenne, die mit voller Überzeugung ihre Arbeit tun, und dafür viele Entbehrungen in Kauf nehmen, habe ich großen Respekt vor deren unermüdlichen Einsatz. Wenn dann in dem Forum Glaubenskultur Kommentare abgelassen werden, die „unter aller Sau“ sind, und nichts anderes bezwecken, als die NAK und ihre Amtsträger niederzumachen, erlaube ich mir hin und wieder, das zu kommentieren. Dass dabei meine Sprache dann auch etwas „rustikaler“ wird, ist vor dem Hintergrund vielleicht nachvollziehbar.
    Beste Grüße (Schreiberling)
Bron: Ingezonden berichten bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
Dan vergeet men echter dat naar het Evangelie van Jezus Christus juist "wie onder de dienaren zou gelden als de belangrijkste" aller dienaar (!) dient te willen zijn. Welnu, in de nieuw-apostolische kerkpraktijk lijkt het wel alsof men daarvan nog nooit heeft gehoord. In elk geval heeft men er in het geheel geen boodschap aan. Ook ikzelf heb dat al vele malen moeten ondervinden. Het is dan ook niet zonder reden dat ik nogal eens moeite heb gedaan om achtergronden te verduidelijken. Zie onder.

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef:Eén van de vele keren dat ik serieus argwaan kreeg bij de "goede bedoelingen" van de nieuw-apostolische kerkleiding was, toen er in 1993 een herziene uitgave verscheen van het boekje Vragen en Antwoorden, dat o.a. bij het confirmatieonderricht voorheen leidraad was. Het bevreemdde mij namelijk wat er was veranderd aan de verklarende tekst m.b.t. de stamapostel. Om te beginnen volgt hieronder de tekst zoals ik die in de jaren '60 leerde als confirmant:
  • 226. Welke plaats neemt de Stamapostel binnen de Hersteld Apostolische Gemeente in?
    De Stamapostel is als het zichtbare hoofd der Gemeente in alle aangelegenheden de hoogste instantie. Aangezien hij door alle leden van de Hersteld Apostolische Gemeente als de representant des Heren op aarde wordt beschouwd en hij zichzelf steeds als hulp des geloofs voor zijn broeders en zusters weet, moet men in de bijzondere plaats welke hij inneemt, geen kiem van autoritaire heerschappij over de Gemeente zien, evenmin als dit van de plaats, die door Jezus of zijn Apostelen wordt ingenomen, kan worden afgeleid.

    Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het Hersteld Apostolische Geloof
Het tekstfragment waarvoor ik zojuist in blauw grotere letters koos, verdween opeens! Tegelijkertijd viel het mij nu pas goed op dat de kerkleiding "de stamapostel" belicht van twee kanten. Zie onder:
  • 177. Welke plaats neemt de Stamapostel in binnen de Nieuw-Apostolische Kerk?
    De Stamapostel is als zichtbaar hoofd van de kerk van Jezus Christus in alle kerkelijke aangelegenheden de hoogste instantie. Hij wordt door de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk beschouwd als de vertegenwoordiger van de Heer op aarde en beschouwt zichzelf als helper in het geloof van zijn ambtsbroeders en medebroeders en -zusters.

    Het is de wil van Jezus dat Zijn kerk een zichtbaar hoofd heeft, tot wie de Apostelen en alle gelovigen opzien (vgl. Joh. 21: 15-17). Daardoor wordt het werk van de Heer op een doelbewuste en uniforme wijze geleid.

    Voor het ambt van Stamapostel wordt uit de rijen der Apostelen diegene geroepen die daartoe op grond van bijzondere getuigenissen door God wordt geopenbaard aan de werkzame Stamapostel of aan de kring van de Apostelen.


    Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof; 1993
Verder maakte het mij niet gelukkig dat Jezus Christus en God er nu -hineininterpretierend- nadrukkelijk bij worden gehaald om de herziene voorstelling van zaken als het ware maar aannemelijk genoeg gelegitimeerd te krijgen. Het stuitte mij tegen de borst dat er vanuit de hemel exclusief zou zijn gekozen voor het kerkgenootschap "de Nieuw-Apostolische Kerk".

Steeds méér woorden bleek de nieuw-apostolische kerkleiding gaandeweg nodig te hebben om háár zienswijze overeind te houden, wat zij -ondanks verwoede pogingen daartoe- naar mijn vaste overtuiging níet voor elkaar heeft gekregen:
  • 177. Welke plaats neemt de Stamapostel in binnen de Nieuw-Apostolische Kerk?
    Jezus Christus is het hoofd van de kerk, de Stamapostel het hoofd van de Apostelen. Als hoogste geestelijke autoriteit leidt hij de Nieuw-Apostolische Kerk in alle religieuze aangelegenheden.

    De plaats van de Stamapostel is vergelijkbaar met die van Apostel Petrus, aan wie Jezus de opdracht gaf om zijn broeders te versterken (vg. Luk. 22: 32) en de gelovigen te "weiden" (vgl. Joh. 21: 15-17). Bovendien trad Petrus na de hemelvaart van Christus op als woordvoerder van de Apostelen en hield bij het ontstaan van de gemeente van Christus op het pinksterfeest de baanbrekende prediking. Daaraan voorafgaand had hij ervoor gezorgd, dat Matthias de plaats van Judas Iskariot in de kring van de Apostelen innam. Hij fungeerde als spreker voor de Hoge Raad, deed als Apostel de eerste tekenen en wonderen en begon, op grond van goddelijke openbaringen, met de zending onder de heidenen (de geschiedenis van Cornelius). Ook was hij op de apostelvergaderingen in Jeruzalem een gezaghebbend spreker (vgl. Hand. 11 en 15).

    Voor het ambt van Stamapostel wordt uit de rijen der Apostelen diegene geroepen die door God aan de in functie zijnde Stamapostel is geopenbaard. Wanneer de Stamapostel geen opvolger heeft benoemd, wordt deze door de vergadering van Districtsapostelen of Apostelen gekozen uit de kring van de Districtsapostelen, Districtsapostelhelpers en Apostelen.


    Bron: Vragen en Antwoorden betreffende het nieuw-apostolische geloof/Wijzigingsmededeling 2005
Dát belooft dus nog wat voor de juridische procedures waarin de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland verwikkeld is geraakt. Straks, bij de Hoge Raad, komt de stamapostel het woord doen!
Overigens werd nu gesteld dat indien de stamapostel geen opvolger zou hebben benoemd, God er niet direct meer aan te pas komt. Eerder gold in dat geval immers nog: "Voor het ambt van Stamapostel wordt uit de rijen der Apostelen diegene geroepen die daartoe op grond van bijzondere getuigenissen door God wordt geopenbaard aan de werkzame Stamapostel of aan de kring van de Apostelen."

Inmiddels vond de nieuw-apostolische kerkleiding het opnieuw nodig om uit te wijden over de voornaamheid van haar stamapostel met alle uitsluitend aan hem voorbehouden verregaande (goddelijke) volmachten:
  • Stamapostel
    Aan het hoofd van de Nieuw-Apostolische Kerk staat sinds Pinksteren 2005 Wilhelm Leber. Als Stamapostel leidt hij de kerk vanuit haar hoofdzetel in Zürich. Wilhelm Leber is Duitser en de achtste Stamapostel sinds de grondlegging van de kerk. Zijn positie is vergelijkbaar met die, die Petrus 2000 jaar geleden in de kring van de apostelen vervulde.

    Hoogste geestelijke autoriteit
    Als hoogste geestelijke autoriteit van alle nieuw-apostolische gebiedskerken op aarde leidt de Stamapostel de gehele kerk in alle religieuze aangelegenheden. Hij heeft voornamelijk als taak om de leer van Christus duurzaam en gewetensvol te verkondigen en rein te bewaren. Hij beroept en wijdt de Districtsapostelen, Apostelen en Opzieners, verleent hun ambtsrust of ontheft hen. Hij legt de grenzen van de gebiedskerken vast, vormt nieuwe arbeidsgebieden voor Districtsapostelen, en wijst aan de gebiedskerken werkgebieden ter verzorging toe. Hij legt het jaarbudget van de NAKI vast, beslist over uitgaven en beheer van het vermogen, spreekt de jaarlijks aan de NAKI af te dragen financiële bijdragen af met de Districtsapostelen en vaardigt regels en voorschriften uit in aangelegenheden de gehele kerk betreffend. Verordeningen van de Stamapostel zijn onder voorbehoud van tegengestelde wettelijke bepalingen voor alle gebiedskerken en hun organen verbindend.

    Beroeping van een opvolger
    De Stamapostel wordt door zijn eventuele voorganger beroepen. Dat is ook dan zo, wanneer de voorganger ziek is geworden of verongelukt, maar nog handelingsbekwaam is. In het geval van een plotselinge ziekte of een ongeval, waardoor de Stamapostel niet meer handelingsbekwaam zou kunnen worden, kan de Stamapostel zijn opvolging schriftelijk deponeren. Indien zulk een beroeping ontbreekt, dan wordt de opvolger door de vergadering van Districtsapostelen of Apostelen uit de kring van Districtsapostelen, Districtsapostelhelpers en Apostelen geheim gekozen. Zijn ambt vangt aan met zijn wijding, die door de in de rust tredende Stamapostel of de dienstoudste Districtsapostel voltrokken wordt. De ambtswisseling wordt onmiddellijk aan alle nieuw-apostolische gemeenten ter kennis gebracht.

    Bij het bereiken van het 65e levensjaar heeft de Stamapostel recht op ambtsrust. Hij zal zijn ambtsperiode niet langer uitoefenen dan tot het einde van zijn 70e levensjaar. Om zijn opvolger te beroepen en voor de regeling, in het geval van een voorbijgaande of definitieve verhindering van de ambtsuitoefening, kan de Stamapostel in de kluis van de NAKI betreffende documenten deponeren. Indien twee onafhankelijke artsen een voorbijgaande verhindering bevestigen, dan openen de drie dienstoudste Districtsapostelen het overeenkomstige document. Sterft de Stamapostel of wordt zijn definitieve verhindering vastgesteld, dan wordt binnen zeven dagen een vergadering van Districtsapostelen bijeengeroepen, die het testament van de Stamapostel ter kennis neemt en zonder uitstel uitvoert.


    Bron: http://www.nak.org/nl/over-ons/structur ... amapostel/
Is het hier al iemand opgevallen dat de stamapostel tegenwoordig NIET meer degene is die "uit de rijen der Apostelen door God" zou zijn geopenbaard?! Mijn conclusie: als het fundament door zó veel blijken van ambtelijke willekeur in de leerstellingen al niet deugt, klopt de rest -wat "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" hét werk Gods zou belichamen, getuige ook het zogeheten Zelfbeeld- natuurlijk evenmin.

Zoals men het ons nú wil doen geloven, komt het er als het ware op neer dat Jezus Christus zich met de exploitatie van de Nieuw-Apostolische Kerk (waarvan de grondlegging* kennelijk samenviel met het moment waarop de eerste stamapostel, Friedrich Krebs**, zichzelf in 1897 door enkele gelijkgezinden als zodanig liet benoemen) niet hoeft te bemoeien want dat kan "De kerkleiding" wel helemaal zelf. Laat Hij in feite in de tussentijd maar zorgdragen voor voldoende comfortabel ingerichte woningen in het Huis van Zijn Vader. Graag extra luxe ingericht voor de geestelijke elite van de Nieuw-Apostolische Kerk... én voor hun families en andere verwanten. Liefst ook aan het water van de zee der vergetelheid.

* Blijkens de Duitstalige site bij WikipediA over het ambt van "Stammapostel" begint de ontwikkeling van de "Neuapostolische Glaubensgemeinschaft" op zijn vroegst in 1878.
** Zie voorts het bij Christ-im-Dialog verschenen artikel "Fritz Krebs - Ein Mann erfindet das Stammapostelamt" alsmede het aldaar te downloaden boek van Hermann Niehaus "Der Größte unter ihnen" (1928).

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 09 Aug 2011, 11:47", in de thread "Tenzij... "
Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

@all

Hierboven verwees ik met een link bij "omdat je als slachtoffer amper wordt geloofd" naar het onderstaande bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker:
  • BakEenEi schreef:@Jabob65

    Op 26 juli 2010 schreef ik zowel aan districtsapostel Brinkmann als aan stamapostel Leber (!) als aan apostel Peter Klene o.a. het volgende...

    • (...)
      Werkelijk; ik heb niks tegen op leidinggevenden, maar wel op leidinggevenden die consequent hun verantwoordelijkheden uit de weg gaan. Een enorm complicerende factor in dit verband is "de dubbele relatie" die er veelal bestaat tussen degenen die met elkaar samenwerken. Hoezeer ik ook een diep respect wilde hebben voor de geestelijke bediening van ambtsbroeders; bij iemands disfunctioneren moesten er in de regel eerst "ongelukken" gebeuren alvorens hogere verantwoordelijke leidinggevenden bereid waren in te zien dat er werkelijk redenen waren tot ongerustheid. Ondertussen moesten onschuldigen het doorgaans lelijk bezuren.

      Wat voor mij absoluut een hels dilemma is geweest is, dat verantwoordelijke dienaren van mij niet aannamen dat het echt menens was wanneer ik aangaf dat wat ik te verdragen had mijn draagkracht te boven ging. Diverse keren heb ik in niet mis te verstane bewoordingen kenbaar gemaakt dat voor mij "the bloody limit" was bereikt, doch desondanks... wenste men mij kracht toe, men verzekerde mij van de voorbede en men probeerde er blijk van te geven mij en mijn gezin lief te hebben. Vervolgens bleef alles bij wat het was en ik bleef weer zitten met een schuldgevoel want schijnbaar had ik te weinig vertrouwen en bad ik ook te weinig. Kortom: een ziekmakende statische wantoestand. Juist hiervoor moet de ogen bij de internationale kerkleiding (beter) worden geopend. Juist hierin ligt namelijk ook de parallel met de jarenlang miskende ernst van kindermishandeling in de room-katholieke kerk! In het gerenommeerde dagblad NRC Handelsblad legde Liesbeth van Tongeren (oud-directeur van het Melbourne Centre Against Sexual Assault) het jl. vrijdag 19 maart als volgt uit:


      (...) Slachtoffers zijn mensen die op dat moment minder macht hebben, minder weerbaar zijn en zich niet effectief kunnen verzetten. De vrouwelijke bevolking na een oorlogsoverwinning. Jonge en zwakke mannen in een Amerikaanse gevangenis. Iemand die zijn baan wil houden. NSB'ers na de oorlog. En kinderen in een internaat.
      Er zijn wellicht goede redenen om het celibaat op te heffen, maar seksueel misbruik voorkom je er niet mee. Opletten voor de enige man in de bosjes of nooit bij vreemden in de auto stappen werkt ook niet, want een kind kan iemand al snel niet vreemd of eng vinden. En met een buurman, die ook nog eens politieagent is, loop je als kind zo mee.
      Wat dan wel? In Australië was ik vier jaar directeur van een centrum voor slachtoffers van seksueel geweld. Ik heb daar een programma opgezet voor schoolkinderen dat weerbaar gedrag aanleerde. Het ging helemaal niet expliciet over seksueel geweld. Het leerde kinderen op hun gevoel te vertrouwen en ook dat sommige geheimen te erg zijn om geheim te houden. We moedigden kinderen aan om vijf mensen te bedenken met wie ze over moeilijke dingen konden praten.
      De rooms-katholieke jongetjes van toen hadden deze mogelijkheid niet. Hun was afgeleerd zelf te voelen wat fijn of onprettig was. Als een van hen iets al aarzelend durfde te melden, werd het niet geloofd. Dit was het echte misbruik: men was ziende blind en horende doof voor het grote onrecht dat weerloos gemaakte kinderen werd aangedaan. (...)



      Bron: NRC vrijdag 19 maart 2010, pagina 7/Opinie

      Wat hierboven wordt beschreven omtrent seksueel misbruik is exact wat kinderen Gods in de Nieuw-Apostolische Kerk door wat feitelijk eveneens misbruik van macht (!) is geweest te incasseren hebben gekregen. Ook Stamapostel Leber leert zielen bewust of onbewust af wat "fijn of onprettig" is door te pleiten voor een onbegrensd vertrouwen, door te verlangen dat men niet toegeeft aan gevoelens van ongenoegen of ontevredenheid, enzovoort. Gezonde mensen kunnen immers op zijn tijd blij zijn, maar ook bang, bedroefd of boos. Wie zulke basale emoties niet meer voelt, is ernstig ziek!! Wanneer ikzelf uitdrukking gaf aan mijn verontwaardiging over door de kerkleiding opgelegde beklemmende omstandigheden op mijn werk of in de gemeenschap, werd ik bijna altijd terechtgewezen en bleef ik daarna zitten met een hopeloos schuldgevoel...

      (...)
    ... maar ik kreeg (alweer) géén antwoord. Van geen van de geadresseerden. Zo worden vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk de levenden voor dood gehouden. Alleen met "een onbegrensd vertrouwen" ben je er in tel.

    Groet,
    BakEenEi


    Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 31 Mrt 2013, 21:28", in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
De reden waarom ik dit bericht nu onverkort aanhaal is om te laten zien hoe de kerkleiding ook al op 26 juli 2010 omging met inkomende correspondentie. Op het Forum van Bauke Moesker was er toen nog met geen woord gerept over onregelmatigheden bij de nieuwbouw in Arnhem of over de privé-kwestie Oostenrijk.

Het enige waarover Bauke zich tot dan toe had uitgesproken, heb ik later wel eens als volgt samengevat:
Redactie schreef:(...)
Bauke Moesker had gelijk en hij heeft gelijk:
  • 1) Gebiedt de volledigheid niet om de kerkgeschiedenis te beschrijven zonder weglating van wat dienaren mogelijk niet siert?
  • 2) Wil de kerkleiding geen berouw tonen voor gedragingen die haar in het verleden hebben misstaan?
  • 3) Kan er geen openheid van zaken worden gegeven omtrent de financiën?
  • 4) Zou men niet buitengewoon actief de verzoening moeten nastreven tegenover slachtoffers van machts-misbruik in de kerk?
  • 5) Kan de hele bedrijfsvoering in de kerkelijke organisatie niet beter worden overgelaten aan professionals?
(...) Hoe je deze vragen ook formuleert, bij de nieuw-apostolische kerkleiding heeft men er géén oren naar. Daar wanen de "Godsgezanten" zich boven de Wet. Sterker nog: men trekt zich van God noch gebod iets aan. Dat denken wij niet; welnee, het zijn de ervaringsfeiten op grond waarvan wij dit na duizend berichten en evenzovele brandende vragen -helaas- moeten vaststellen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 27 Mrt 2012, 12:42", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer".
Zie ook het bericht op "Za 14 Mei 2016, 13:11" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
De nieuw-apostolische kerkleiding stelde zich echter op het standpunt dat Bauke Moesker in het publieke domein zijn mond moest houden als het om de kerk gaat. Mededelingen dienaangaande zijn "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voorbehouden aan degenen die daarvoor van geval tot geval zijn aangewezen. Al betreft het hier een ongeschreven regel; aangesloten leden die zich niet over hun eventuele ongenoegen heen kunnen zetten, moeten in dat opzicht eerst zichzelf "overwinnen", willen zij door de "zegenaars" weer voor vol worden aangezien. Zodra dezen ervan overtuigd zijn dat je je kop niet meer boven het maaiveld uitsteekt, doe je voor hen er weer toe. Gezien de haast die er geboden zou zijn om "het heerlijke einddoel" bijtijds te bereiken, bekommert men zich niet over wie de kortaf gecommuniceerde instructies niet schijnt te begrijpen of wie het aangegeven marstempo niet aanstaat. Ieder moet een voorbeeld nemen aan de stamapostel die als een wervelwind op het hemelrijk afstevent: wie het eerst komt, die het eerst maalt. (...) Het is onder de druk van dergelijke omstandigheden, dat menigeen bezwijkt.

In mijn beleving is zo'n meedogenloze geloofspraktijk naar Bijbelse maatstaven, wat het Evangelie van Jezus Christus betreft, de wereld op zijn kop. Mensonterend.

Vooral eerst jarenlang achter de schermen heb ik er echt ontzettend veel aan gedaan om zulk onheil nog af te wenden, doch zoals op 26 juli 2010, totaal vergeefs.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Echter, wie er wat van zegt, wordt al gauw verweten dat "de goeden onder de dienaren" te kort worden gedaan als de kritiek onverhoopt niet binnenskamers blijft

(...)


Uit: Bericht op "Vr 05 Aug 2016, 15:16"
@all

Zouden "de goeden onder de dienaren" er niet onderhand verstandig aan doen, zo heb ik mij al vaak afgevraagd, kleur te bekennen? In wiens werk wil ik staan?!
Redactie schreef:(...)
Geef opnieuw maar geen antwoord, doch let wel: het maakt nogal veel verschil als men denkt " 't Is Heer, óns werk (...) waarin Gij staat" óf indien men naar waarheid handelt naar de inhoud van het aloude lied
  • " 't Is Heer, Uw werk (...) waarin wij staan"
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "zo 08 mei 2011, 19:39", in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen... "
Zie aldaar ook het bericht op "Za 01 Jan 2011, 14:56", in de thread "Samen"
Nog altijd kan ik er niet over uit: volgens de berichtgeving over de "tweejaarlijkse voorgangersdag", onlangs in Lelystad, ging ieder "voldaan naar huis". Dat kan niet wáár zijn, dacht ik onmiddellijk: het is met deze kerk, "met dit politieke machtsbestel" kan ik misschien het best zeggen, welhaast slechter gesteld dan ooit tevoren.

Zie verder mijn bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 29 Jan 2011, 15:47", in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!", alsmede het bericht op "Zo 19 Jan 2014, 23:20" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek

Bericht door TjerkB »

Chi schreef:(...)
Het is relatief moeilijk om nieuwe contacten te maken in een nieuwe omgeving, zelfs in andere kerken, als je jezelf jarenlang min of meer hebt overgegeven aan de nak. Is het een goed idee om hier dan een alternatief voor te bedenken, in beginsel een (maandelijkse) bijeenkomst van nak afvallers of forumdeelnemers die geïnteresseerd zijn hier wat op te bedenken en het over het goede van het evangelie willen hebben, zou dat wat zijn? Ik doe maar een aanzetje hoor.


Uit: Bericht op "Do 04 Aug 2016, 00:18"
@Chi
@all

Een kerk­ver­la­ter is een per­soon die breekt met de kerk als in­sti­tuut. Wat mijzelf betreft: ik ben niet tegen kerken, niet tegen onderscheidene verantwoordelijkheden onder de aangesloten leden in een religieuze organisatie, maar als er machtsfiguren opstaan die hun onhebbelijkheden botvieren op naasten, ben ik maar zo vrij dat gedrag onchristelijk te vinden. Aangezien verantwoordelijken in de Nieuw-Apostolische Kerk zich op hun verantwoordelijkheden niet of nauwelijks laten aanspreken en betrokkenen bovendien alle macht naar zich toe hebben getrokken, zodat nagenoeg alle anderen (in bestuurlijk opzicht) het nakijken hebben, verliet ik die kerk.

Bij Glaubenskultur-Magazine las ik deze week nog het volgende:
  • 05.08.2016 G. R. aus C.
    Solange man seine Kritik noch öffentlich macht, interessiert man sich noch für die Sache. Hält man sich aber aus allen raus, ist man nur noch Mitläufer oder bald ganz weg.
Bron: Ingezonden bericht bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
Zie voor eerdere ingezonden reacties het bericht op "Vr 05 Aug 2016, 15:16"
Toen ik wegging uit de Nieuw-Apostolische Kerk, kwam het er volgens mij voor anderen in mijn kerkgemeente op neer dat ik organisatorische problemen zag waar men zelf het hoofd nog niet zozeer over had gebroken; een zaak derhalve "tussen mij en de dienaren". Voor deze dienaren echter was het meer een zaak tussen mij en het kerkbestuur. Voor dit bestuur was het gewoon míjn probleem, dus: hooguit kunnen wij, Godsgezanten, bidden en hopen dat de Drie-een­heid je ervan afhelpt.

Omdat ik bij wijze van spreken al een poosje meeliep, wist ik van tevoren dat het zo ongeveer zou gaan uitpakken, maar het bleef mij wel dwarszitten want het was natuurlijk helemaal niet fijn om naasten uit het oog te verliezen met wie ik jarenlang in mijn geloofsgemeenschap samen optrok. Voor zover de verdeeldheid niet voortkwam uit hoogmoed of uit desinteresse, had het misschien nog zin om aandacht te vragen voor een zekere blikvernauwing. Ook in een beroep kan het immers zijn dat je zelf gaandeweg niet meer ziet wat buitenstaanders snel zouden opmerken. Als je het beste met elkaar voorhebt; wie wil er nu graag een alarmsignaal of een belangrijke diagnose missen? Moesten wij als broeders en zusters onverhoopt elkaar emotioneel kwijtraken? Echter, hoe legde ik uit wat "het probleem" was?

Voor het kerkbestuur was er geen probleem, en in mijn kerkgemeente voor "de dienaren" en mijn broeders en zusters ogenschijnlijk evenmin. Moest ik ze nu per se een probleem aanpraten? Ik besloot erover te gaan schrijven want het had vooral van doen met grotere (organisatorische) verbanden. Misschien waren er anderen die zich aangesproken voelden. Ondertussen probeerde ik mijn pen oftewel mijn toetsenbord...
BakEenEi schreef:(...)
  • een zegenaar
    niet zomaar een
    maar een hoge

    die zei tegen mij

    uit den hoge

    jouw godsbeeld
    is anders
    dan dat van mij

    ik dacht
    welk mensbeeld
    heeft hij

    daar in den hoge
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "za 18 dec 2010, 19:51", in de thread "Omhoog gevallen"
Zie ook het bericht op "Wo 18 Feb 2015, 21:11" in de thread "Der Fall Rohn"
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer.
    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "di 29 nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Zie ook het bericht op "Zo 08 Dec 2013, 18:30" in de thread "Wát is er gaande?"
TjerkB schreef:(...)
een gedicht dat mij altijd heeft aangesproken is het volgende...
  • ik moet mijn verdriet
    stil laten liggen
    over mijn hart mag ik niet praten
    ik moet het gezellig houden
    voor het bezoek
    zo ben ik opgevoed

    maar achter mijn zwijgen zou ik in stilte
    de handen van anderen
    vast willen houden en zeggen:
    'vertel het me maar
    misschien herkennen we elkaar'


    Van: Bep van Laar (Bundel "Aan woorden voorbij", ISBN 90 246 4494 1)
Het is een trieste zaak dat men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk niet omkijkt naar de slachtoffers die het systeem maakt.

Overigens - misschien wel het allermooiste en meest veelzeggende gedicht van Bep van Laar:
  • voorbij het laatste dorp
    is niemandsland
    als daar nog iemand is
    - van God en iedereen verlaten
    ga dan het laatste dorp voorbij
(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Apr 2014, 21:20" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
... en ik herkende mij in de inzichten en ervaringen die onbekenden elders deelden, in het publieke domein, over nota bene dezelfde Geest-dodende problematiek.

Zie verder mijn bericht op "Za 14 Mei 2016, 21:52" in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”