Teken van leven...

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Wat vind jij van die 'plakat' posters op de NAK site?
Deze geënsceneerde foto's en citaten suggereren een kerk in bonus.

(...)


Uit: Bericht op "Do 01 Okt 2015, 22:37"
@Levi

Wat het internationale mediabeleid van de Nieuw-Apostolische Kerk betreft met tegenwoordig al die wervende posters; ik herinner mij een forumbericht, waaruit de volgende quote:
BakEenEi schreef:(...)
De reden waarom ik er nu wat van zeg is, dat de hoeveelheden succesverhalen die op last van de ambtelijke top in de Nieuw-Apostolische Kerk gedurig de publiciteit in worden geslingerd, eenzamen (!) nóg eenzamer maken. Vergelijk het maar met de denkbeeldige situatie in een bejaardenhuis, waar twee ouderen staan te wachten bij de lift. Eén van beiden maakt een opmerking dat het niet altijd meevalt om alleen te zijn, waarop de ander uitgebreid begint te vertellen wie er de laatste tijd uit de familie allemaal op bezoek zijn geweest. Wanneer vanuit de lift even later de conversatie eindigt, voelt de alleengaande zich pas echt verdomd alleen.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 05 Jul 2013, 21:57", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."
Zie ook het bericht op "Ma 19 Jan 2015, 20:42", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Enkele dagen geleden verscheen er in de boekhandel een roman, getiteld "Altijd vrolijk", waarin de schrijver deels autobiografisch de overdosering aan positiviteit kritiseert welke ook in de pinksterbeweging het gemeenteleven zowel kan beheersen als ondermijnen. Met nu telkens alleen maar gelukzaligheid uitstralende nieuw-apostolische gemeenteleden op posters vind ik dat de kerkleiding indirect blijk geeft van psychische onderdrukking. En zowat niemand die snapt hoe kwalijk dat is.

Zie verder de rubriek "Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Ik hoopte op het goede, maar het kwade kwam,
    het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan
    .

    Uit: Job 30: 26 (NBV)
  • Hoort, moede zielen die naar vrede smachten,
    God in zijn mildheid wil uw leed verzachten,
    Jezus, uw Heiland, werkt nog door Zijn boden,
    geeft u zijn vrede.

    Hoort, gij bedroefde, staakt uw bange klachten,
    God is uw helper, schenkt u levenskrachten.
    Jezus, uw Heiland, werkt nog door Zijn boden,
    geeft u vertroosting.

    Hoort, bange harten, heft u op naar boven,
    Laat door geen machten Zijne hulp u roven.
    Jezus, uw Heiland, werkt nog door zijn boden,
    Hij is de liefde.


    Bron: Lied 14, gezangboek H.A.G.E.A. (1953); lied 19, gezangboek GvAC

Zie tevens het bericht op "Vr 11 Apr 2014, 11:35", in de thread "Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij".

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Mensen doen vaak bitter weinig moeite om elkaar eerst eens goed te begrijpen. Bewust of onbewust worden er nevenzaken bij gehaald en men praat hopeloos langs elkaar heen. En wat ook nogal eens gebeurt: men wendt zich niet regelrecht tot degene die ergens verantwoordelijk voor is. Maar dan bots je bij de Nieuw-Apostolische Kerk al snel op een hardnekkig probleem, waar al sinds jaar en dag grote onduidelijkheid heerst over taken en bevoegdheden. Dit probleem echter wordt nodeloos in de hand gewerkt door de hiërarchische organisatiestructuur, doch juist daaraan houdt de "ambtelijke top" krampachtig vast. Men koestert namelijk het standpunt dat God alles precies zo wil hebben, zoals de "toppers" het "onder bidden en smeken" al hadden geregeld of, wanneer de Heilige Geest aan hen nieuwe impulsen geeft, zoals het in de toekomst mogelijk anders wordt geregeld. Met andere woorden: wij luisteren alleen naar de Heilige Geest (lees: naar onszelf). Zo word je als onderworpene aan het kerkelijke leergezag op jezelf teruggeworpen! Hooguit mag je een wens doen, en dat is het. Wie een klacht heeft, legt die klacht maar in een innig gebed aan God voor. Mocht Hij het dan, na ampel beraad en na veel wikken en wegen, nuttig vinden dat de Heilige Geest iets indachtig maakt bij de kerkleiding; dan is het daarna voor dezulken nog vroeg genoeg om ergens actie op te ondernemen. Maar met zo'n bijgeloof wordt er in deze kerk aan nietsvermoedende christenen een loodzware last opgelegd. Twintig jaar geleden, of zo, vroeg ik mij dus o.a. af hoe die onduidelijkheid de wereld uit kon worden geholpen. Niemand had zin om te snappen wat ik bedoelde en degenen die het allang donders goed begrepen, keken snel een andere kant op. Ik loste de problemen die ik zag maar zelf op. Dat is trouwens de gulden standaard bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Jouw liefhebbende "zegenaars" denken aan je, ze bidden voor je en ongevraagd delen ze met hun meerderen alles wat je vertrouwelijk met ze had besproken.

(...)


Uit: Bericht op "Do 10 Apr 2014, 18:09", in de thread "Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Teken van leven...

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Jouw liefhebbende "zegenaars" denken aan je, ze bidden voor je en ongevraagd delen ze met hun meerderen alles wat je vertrouwelijk met ze had besproken.
Niets kun je vertrouwelijk delen met de hoge heren 'zegenaars'.
En dan niet te vergeten de echtgenotes met wie de informatie wordt gedeeld.
In het district Amsterdam lulde een voorganger op verjaardagen over brs en zrs uit zijn gemeenschap.
Werkelijk schandalig.
Wat de DO deed? NIETS!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Niets kun je vertrouwelijk delen met de hoge heren 'zegenaars'.
En dan niet te vergeten de echtgenotes met wie de informatie wordt gedeeld.

(...)
@Levi

Klopt. En dat heeft volgens mij alles van doen met het volgende:
TjerkB schreef:(...)
Voor de leegloop in de Nieuw-Apostolische Kerk kan ik maar één voornaamste oorzaak geven: de gekunstelde, ongelijkwaardige verhoudingen onder gelijkgerechtigde kinderen van één Vader. Verder: boerenbedrog.

(...)


Uit: Bericht op "Do 09 Jan 2014, 20:56" in de thread "Voetangels en klemmen op de geloofsweg"
In de nieuw-apostolische geloofspraktijk word je meer voor vol aangezien, naarmate je een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" zou zijn of dat je... verwant bent aan zo iemand:
Redactie schreef:(...)
Als het dienaren (!) níet in de eerste plaats helder voor ogen staat dat het er in Zijn werk om is begonnen de liefde van hun Zender aan naasten daadwerkelijk te bewijzen, zijn het géén Godsgezanten! Het gaat in de Nieuw-Apostolische Kerk meer en meer de kant op van wat een dichteres (die ik persoonlijk heb mogen kennen) eens als volgt verwoordde:
  • wij leven hier naar rang en stand
    eens sprak iemand:
    'ik ben aan de koning verwant'
    alle mensen bogen zich in het stof
    maar een paar dachten na
    en zeiden:
    'de koning is de koning
    wat heb jij gedaan?
    niets anders dan in zijn schaduw gestaan'


    Bep van Laar

    Uit: Aan woorden voorbij, 1984, Bosch & Keuning
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 16 Feb 2012, 11:41", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
Wie zich rijk rekent met een zekere status die te ontlenen zou zijn aan een geestelijke elite die men adoreert, creëert alleen maar zijn of haar eigen luchtkasteel...
Redactie schreef:(...)
Reken er in de Nieuw-Apostolische Kerk dus níet op dat de "hooggeplaatsten" hun verantwoordelijkheden waarmaken. Wie geen "onbegrensd vertrouwen" aan de dag legt jegens de "Apostelen van Jezus Christus" (zie het Woord van de maand in februari 2006), onder wie "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" te verstaan de stamapostel en de "met hem verbonden" districtsapostelen, hoeft in de praktijk op hun mededogen níet te rekenen. Hooguit wordt men aangespoord om eerst en vooral trouw te blijven in het offeren van de tienden "opdat er spoedig ook elders kinderdagverblijven en seniorencentra mogen komen", nur wenige Gehminuten von der Neuapostolischen Kirche entfernt. In deze kerk moeten gebrainwashte bijgelovigen ten behoeve van hun "lijden-gevenden" een gekunsteld "wereldomvattend" kastestelsel koesteren; alsof God het met de schepping had meegegeven.

(...)
Redactie schreef:(...)

Ikzelf kan terminologie als "onze dierbare stamapostel" en "de hand van leiding" niet meer aanhoren, sinds men zich niets- en niemand ontziend "in pantservoertuigen voortbeweegt over het plein van de hemelse vrede". Zo werden broeders en zusters in de kerkgemeente Hamburg-Blankenese platgewalst, de districtsoudste Thomas Feil en nog vele anderen. "Pas op!", waarschuwde ik nog, toen het er in het tweede halfjaar van 2007 naar uitzag dat zielen, in 1955 al eens weggekeken in de kerk, opnieuw het slachtoffer zouden worden van zinloos geestelijk geweld op de (tweede) Europese Informatieavond. Maar het scheelde ze niks, de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden aan de hand van leiding van onze dierbare stamapostel". Ik wist trouwens ook niet wat ik hoorde, op zaterdag 1 oktober jl. in Mainz, toen daar een herder en een opziener ten tonele verschenen die ijskoud beweerden dat zij vakidioten zijn en hun pennenvruchten, "endgültig" ingezegend door zowel apostel Walter Drave als stamapostel Leber, "wetenschappelijk verantwoord".

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "do 13 okt 2011, 14:44" in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960
Het is deze ongenaakbaarheid, deze starheid; dit stijve, onverzettelijke, koppige en stugge optreden van stamapostel Leber en een handvol "Betonköpfe" onder de knipmessen in diens omgeving, waardoor de Nieuw-Apostolische Kerk onderhand in vliegende vaart naar de Filistijnen wordt geholpen.


(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 18 Okt 2011, 14:06", in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Met zo'n Geest-dodende ideologie is menige betrokkene helaas ver afgedwaald geraakt van het Evangelie van Jezus Christus.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Met zo'n Geest-dodende ideologie is menige betrokkene helaas ver afgedwaald geraakt van het Evangelie van Jezus Christus.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Zo 04 Okt 2015, 11:12"
TjerkB schreef:(...)
  1. Een inktvis? Zo'n woord lijkt slecht te passen bij een vak als bedrijfskunde, maar voor Ten Bos zijn natuur en organisaties geen gescheiden werelden. Het ongrijpbare karakter van de bureaucratie doet hem denken aan het geheimzinnige zeewezen met zijn glibberige tentakels, de formulieren die bureaucraten afscheiden aan de inkt die deze kolossale beesten uitstoten om zichzelf onzichtbaar te maken.
  2. (...)
  3. "(...) Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat veel hoogopgeleide jongens en meisjes het hartstikke leuk vinden om bij McDonald's te werken, wat natuurlijk een zeer sterk gebureaucratiseerd bedrijf is. Al die vaste regels maken hen immuun voor onverwachte situaties, het haalt de druk van de verantwoordelijkheid weg. Dat voelt veilig."
  4. (...)
(...)


Uit: Mijn bericht op "Zo 04 Okt 2015, 13:05" in de thread "Der Fall Rohn"
@all

Met de vervanging van het inhoudelijk door de jaren heen meermalen ook op hoofdpunten herziene boekwerkje "Vragen en Antwoorden" door thans een naslagwerk met een veel grotere omvang, de ten langen leste in 2012 verschenen catechismus, had de nieuw-apostolische kerkleiding met name voor haar eigen vermeende hoge goddelijke gezag te legitimeren. Hoewel het bij al deze publicaties louter zou gaan om aanvullende inzichten omtrent "de verborgenheden Gods", nam men in werkelijkheid telkens opnieuw onhoudbaar gebleken leerstellingen terug terwijl nieuwe zienswijzen zo onopvallend mogelijk verplichtend (!) worden geïntroduceerd.

Echter, het Evangelie van Jezus Christus valt voor een kind te begrijpen en heeft helemaal geen religieuze organisatie met het (door middel van de uitstoot van grote hoeveelheden inkt) opgeëiste exclusieve recht op de alleenverkoop van de volle waarheid nodig. Trouwens, in de nieuw-apostolische geloofspraktijk blijkt juist die volle waarheid, op last van de godenzonen die met zegenende gebaren en zalvende woorden de scepter zwaaien, de meest ondoorgrondelijke verborgenheid te zijn.

De huidige catechismus loopt stuk op de volmachten van de stamapostel, terwijl daaraan nota bene zowat de hele nieuw-apostolische geloofsleer werd opgehangen. Het internationale kerkbestuur is zichzelf hiervan terdege bewust, wat blijkt uit de in die samenhang gekozen opvallend summiere bewoordingen. Sterker nog, men anticipeert op dit punt al op de verantwoording van toekomstige "grondwetswijzingen". Zoiets wordt namelijk altijd al behoedaam ergens in de periferie, op een proefveldje, stilletjes in de week gezet. Dan mag iemand vanuit een vooruitgeschoven post ongestraft dingen zeggen die indruisen tegen de heersende opvattingen.

Zo gaan bij dit kerkgenootschap de "schaakgrootmeesters" te werk. Om ze te doorzien, moet je een poosje meelopen. Bij voorkeur driemaal zeven magere jaren...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Teken van leven...

Bericht door Levi »

@Tjerk
De huidige catechismus loopt stuk op de volmachten van de stamapostel, terwijl daaraan nota bene zowat de hele nieuw-apostolische geloofsleer werd opgehangen. Het internationale kerkbestuur is zichzelf hiervan terdege bewust, wat blijkt uit de in die samenhang gekozen opvallend summiere bewoordingen. Sterker nog, men anticipeert op dit punt al op de verantwoording van toekomstige "grondwetswijzingen". Zoiets wordt namelijk altijd al behoedaam ergens in de periferie, op een proefveldje, stilletjes in de week gezet. Dan mag iemand vanuit een vooruitgeschoven post ongestraft dingen zeggen die indruisen tegen de heersende opvattingen.

Zo gaan bij dit kerkgenootschap de "schaakgrootmeesters" te werk. Om ze te doorzien, moet je een poosje meelopen. Bij voorkeur driemaal zeven magere jaren...
De NAK is continu bezig met het zoeken naar haar eigen identiteit. Haar verleden is nou niet iets om de straten mee op te gaan om een blij getuigenis te brengen. Ook ik heb mij in de luren laten leggen door een beperkte inkijk. Die 'inkijk' werd natuurlijk angstvallig weggemoffeld om de goe gemeente om de tuin te leiden. Wij zien naar het 'vooruitgestoken wit', was de Boodschap. En volgzaam trok je mee op missie.

Maar allengs werd steeds duidelijker, ook vanwege de huidige communicatie via internet en andere media, dat de exclusiviteitsclaim geen stand hield. Het bleek een gatenkaas te zijn van allerlei claims en zekerheden.

En als er nu oprecht werd gezocht naar Gods nalatenschap, kun je daarmee leven. Maar het voortdurend monddood maken van ondergeschikten is sektarisch en problematisch.

In Nederland volgt nog zo'n kleine 2200 leden actief. Althans, die tel je op een mooie zondagochtend.
Nog even en dan gaat het licht uit.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Bij Glaubenskultur-Magazine verscheen vandaag het artikel "Freuen über den, der immer noch da ist - Stammapostel Schneider gab sich im Rahmen des europaweiten Gottesdienstes für Amtsträger weitgehend fatalistisch", waarin verslag wordt gedaan van de "europäischen Ämtergottesdienst am 27. September 2015" in Düsseldorf, geleid door stamapostel Jean-Luc Schneider. Van hem tekende de redactie onder meer de volgende uitspraken op:
  • "Wir meinen immer: Ja, wir können alles machen, wenn wir die richtige Strategie haben und das richtig anpacken, dann gelingt es. Und der liebe Gott sieht das ganz anders, ganz anders. Er sagt nur: Mach doch, was ich dir sage und hab Vertrauen. Wir treffen uns am Ende der Geschichte, dann sprechen wir wieder darüber. Wir sind nur Diener. Wir dienen Gott. Alles, was wir tun, kommt ihm zugute. Wir sind nur Ausführende, wir können Gott nicht verstehen, aber wir vertrauen ihm."
  • "Früher konnten wir darauf zählen, dass die Schule, die Gesellschaft insgesamt helfen würde. Das waren allgemeine Werte, die wurden vermittelt, auch in den Schulen, im Studium, in der Gesellschaft, im Betrieb. Heute ist das anders. Diese Werte sind nicht mehr so im Trend. Ich sage das vielleicht ein bisschen übertrieben, aber es liegt fast nur noch bei uns, diese Werte zu vermitteln, das Gute, Jesus Christus."
Anders gezegd: "Hoewel God het anders ziet dan wij te werk gaan, zijn wij vrijwel de enigen die nog uitdragen waar het Evangelie van Jezus Christus over handelt." Ziedaar een contradictio in terminis! Deze "Oberhirte, geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen, Kirchenpräsident und Stammapostel" is de weg kwijt.

Over "Werte zu vermitteln, das Gute, Jesus Christus" gesproken; wie onder de "zegenaars" legt dat in Jip-en-Janneke-taal even uit aan broeder Rohn en zijn gezin?! Zie in deze samenhang verder mijn berichten op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 04 Nov 2011, 18:36" en op "Za 05 Nov 2011, 17:40", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Een boekdelen sprekende reactie van een lezer, gisteren bij Glaubenskultur-Magazine:
09.10.2015 T. G. aus S.
Die NAK Europa wird nicht mehr gesunden, sondern aussterben. Wie in den vielen Foren zu sehen, hat es sich auskritisiert und ausdiskutiert. Alle Themen sind von fast allen komplett durchgekaut worden. Ein paar unverbesserliche gibt es immer noch, die haben sich festgebissen. Geändert hat sich ( fast ) nichts. Die, die was verändern wollten, sind gegangen, weil eben Änderungen nicht erwünscht sind. Und die, die immer noch da sind, sind entweder Traditionelle, Unbelehrbare oder eben Scheuklappenkirchgänger. Der Nachwuchs geht gegen Null, das "Mittelalter" hat keine Lust mehr, nur die Senioren halten die Fahne hoch und den Opferkasten gut gefüllt. Die Führungsriege nimmt eben diese Einnahmen noch mit, solange es geht. und dann wird abgewickelt. Wer das nicht erkennt, hat es verdient, dabei zu bleiben, und ausgenommen zu werden. Ob englische Millionen oder Rohn oder oder, speziell in NRW kann die Führungsriege machen, was sie will ( aber eben nicht kann ), es gibt genug Schafe, die trotzdem das Geld hinterher werfen. So what?! Wer es will, hat es auch verdient. In diesem Sinne: Praise the Lord, the End ( of the NAK ) is near.


Bron: Glaubenskultur-Magazine inzake Premium-Artikel "Freuen über den, der immer noch da ist - Stammapostel Schneider gab sich im Rahmen des europaweiten Gottesdienstes für Amtsträger weitgehend fatalistisch" d.d. 06-10-2015
Ter info...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De huidige catechismus loopt stuk op de volmachten van de stamapostel, terwijl daaraan nota bene zowat de hele nieuw-apostolische geloofsleer werd opgehangen. Het internationale kerkbestuur is zichzelf hiervan terdege bewust, wat blijkt uit de in die samenhang gekozen opvallend summiere bewoordingen. Sterker nog, men anticipeert op dit punt al op de verantwoording van toekomstige "grondwetswijzingen". Zoiets wordt namelijk altijd al behoedaam ergens in de periferie, op een proefveldje, stilletjes in de week gezet. Dan mag iemand vanuit een vooruitgeschoven post ongestraft dingen zeggen die indruisen tegen de heersende opvattingen.

Zo gaan bij dit kerkgenootschap de "schaakgrootmeesters" te werk. Om ze te doorzien, moet je een poosje meelopen. Bij voorkeur driemaal zeven magere jaren...

(...)


Uit: Bericht op "Zo 04 Okt 2015, 14:14"
@all

Een drietal citaten hieromtrent:
  1. :shock:
    Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den Aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete.

    Weitere Träger des Stammapostelamts:
    • Hermann Niehaus (* 1848, † 1932, Stammapostel von 1905 bis 1930),
    • Johann Gottfried Bischoff (* 1871, † 1960, Stammapostel von 1930 bis 1960),
    • Walter Schmidt (* 1891, † 1981, Stammapostel von 1960 bis 1975),
    • Ernst Streckeisen (* 1905, † 1978, Stammapostel von 1975 bis 1978),
    • Hans Urwyler (* 1925, † 1994, Stammapostel von 1978 bis 1988),
    • Richard Fehr (* 1939, Stammapostel von 1988 bis 2005),
    • Wilhelm Leber (* 1947, Stammapostel seit 2005).

    Bron: § 11.3.3 Fortführung des Apostelamts in der Neuapostolischen Kirche, Katechismus der Neuapostolischen Kirche - maart 2012
  2. :shock:
    Nach Apostel Schwartz’ Tod am 6. Dezember 1895 wurde der Apostel Friedrich Krebs von der Mehrzahl der Apostel als Integrationsgestalt anerkannt, um die sich die anderen Apostel scharten. „Vater Krebs“ wurde während seiner Amtstätigkeit gelegentlich als „Stammapostel“ bezeichnet und nach seinem Tod, als sich dieser Begriff für den von ihm eingesetzten Nachfolger Hermann Niehaus durchgesetzt hatte, regelmäßig so benannt.


    Bron: Brochure "Unterwegs zur Neuapostolischen Kirche - 150 Jahre Kirchengeschichte" d.d. december 2013, pagina 54
  3. :shock:
    In der Predigt zum Pfingstgottesdienst 1897 wies Apostel Niehaus darauf hin, dass eine einheitliche Leitung
    der (neu-)apostolischen Gemeinden nötig sei. Aber auch in der Trauerrede am Grab von Fritz Krebs (gest.
    20.1.1095) nennt ihn Hermann Niehaus – sein designiertes Nachfolger – nicht Stammapostel, sondern
    „Vater-Apostel“. Nur drei schriftliche Quellen (ausschließlich aus seinem eigenen „Stamm“) erwähnen Krebs
    als Stammapostel.

    Auf die Frage „Wann wurde Krebs Stammapostel?“ sagte Dr. Henke: „Wir sollten uns von der Vorstellung
    trennen, dass es ein eindeutiges Datum hierfür gibt.
    Auch von der damit verbundenen Meinung, dass eine
    Ordination zum Stammapostel stattfand, müssen wir uns verabschieden.“


    Bron: Bericht "Aus der Frühzeit des Stammapostelamtes (19.9.2014)" bij Forum Fasanenhof e.V.
Kortom: de extreem verregaande bevoegdheden welke de huidige internationale bestuursvoorzitter van de Nieuw-Apostolische Kerk zichzelf toeëigent in diens hoedanigheid van stamapostel, zijn door de jaren heen grotendeels verzonnen... door diens ambtsvoorgangers tezamen met hooguit de meest "invloedrijken" onder de zogenaamd met dezen verbonden districtsapostelen. De bedoelde volmachten zijn derhalve geenszins in overeenstemming met de Bijbel, of zo. Het geclaimde voor de planeet Aarde ultieme goddelijke gezag van betrokkene valt alleen al daarom nauwelijks serieus te nemen. De geloofsleer blijkt op zand te zijn gebouwd!!
  • Het ware evangelie
    [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! [9] Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! [10] Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. [11] Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht [12] – ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.

    Uit: Galaten 1 (NBV)
Zie in dit verband tevens op voormalige het Forum van Bauke Moesker de berichten resp. op "Ma 17 Dec 2012, 11:15", in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!", en op "Di 08 Jan 2013, 18:52" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

    Uit: Lucas 18: 8 (NBV)
  • 2
    Dient gij in uiterlijke schijn,
    dan zegent Hij u niet.

    Zijn Geest moet steeds uw Leidsman zijn,
    Hij u Zijn hulpe biedt.
    Kom heden, kom!


    3
    Van duisternis en eigen waan
    verlost de Heiland u.

    Hijzelf, met krachten aangedaan,
    noodt vriend'lijk allen nu:
    Kom heden, kom!



    Bron: Lied 344, NAK-gezangboek: "Benut toch de genadetijd"

Zie verder de thread "Samen" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, waaruit de onderstaande quote:
BakEenEi schreef:(...)
Indien boosheid uit verontwaardiging ontaardt in boosheid uit haat, kan het uiteraard zijn dat er een paar keuzemomenten onachtzaam voorbij zijn gegaan. Maar wie onrecht (!) gelaten (!) over zich heen laat komen, is ziek (geworden): God schiep geen mensen van steen. En wie (zichzelf) overwint (vgl. Spreuken 16: 32; Openbaring 3: 12) mag heus wel een gevoelsmens blijven. Authentieke mensen zijn niet gehersenspoeld, niet gedresseerd; niet apathisch. Die zwijgen niet als het graf wanneer een naaste onheus wordt bejegend. Dat zijn géén marionetten aan een touwtje. En evenmin zetten zij hun lamp onder een korenmaat (Marcus 4: 21).

(...)
Geschiedenissen herhalen zich nogal eens. Alleen, niet per se op exact dezelfde manier. Om echter met "geheiligde ogen" te mogen zien, is er goddank niet alleen ogenzalf voor sommigen, doch voor een íeder van ons:
  • Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

    Uit: Openbaring 3: 18 (NBV)
Wat zich bij de Nieuw-Apostolische Kerk nu met name herhaalt, is de volgende geschiedenis:
  • Jezus in de tempel
    [13] Kort voor Pesach, het Joodse paasfeest, reisde Jezus naar Jeruzalem. [14] Daar trof hij op het tempelplein de handelaars in runderen, schapen en duiven aan, en de geldwisselaars die daar altijd zaten. [15] Hij maakte een zweep van touw en joeg ze allemaal de tempel uit, met hun schapen en runderen. Hij smeet het geld van de wisselaars op de grond, gooide hun tafels omver [16] en riep tegen de duivenverkopers: ‘Weg ermee! Jullie maken een markt van het huis van mijn Vader!’ [17] Zijn leerlingen dachten aan wat er geschreven staat: ‘De hartstocht voor uw huis zal mij verteren.’ [18] Maar de Joden vroegen: ‘Met welk teken kunt u bewijzen dat u dit mag doen?’ [19] Jezus antwoordde hun: ‘Breek deze tempel maar af, en ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.’ [20] ‘Zesenveertig jaar heeft de bouw van deze tempel geduurd,’ zeiden de Joden, ‘en u wilt hem in drie dagen weer opbouwen?’ [21] Maar hij sprak over de tempel van zijn lichaam. [22] Na zijn opstanding uit de dood herinnerden zijn leerlingen zich dat hij dit gezegd had, en zij geloofden de Schrift en alles wat Jezus gezegd had.

    Uit: Johannes 2 (NBV)
(...) Momenteel wordt er gehandeld in intellectuele eigendommen; dat is het verschil. Het evangelie van Jezus Christus heeft volgens de nieuw-apostolische kamergeleerden namelijk te weinig om het lijf.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 29 Nov 2013, 14:37", in de thread "Samen... "
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”