"Der Fall Rohn"

Informatie over weggemoffelde aanwijzingen van ernstig wanbeleid
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk

Mijn ega kwam vanmiddag een oude zuster tegen die wist te vertellen dat R Rohn door de Fiod was opgepakt en vastgezet!
Meer navraag leerde dat de gehele gemeenschap er van op de hoogte is.
Weet jij hier meer van?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20-05-2016, 00:45 uur]
Levi schreef:(...)
Mijn ega kwam vanmiddag een oude zuster tegen die wist te vertellen dat R Rohn door de Fiod was opgepakt en vastgezet!
Meer navraag leerde dat de gehele gemeenschap er van op de hoogte is.
Weet jij hier meer van?

(...)


Uit: Bericht op "Do 19 Mei 2016, 18:45"
@Levi
@all

Daar weet ik inderdaad vanaf, zoals ik je gisteravond desgevraagd ook al per e-mail liet weten. Ik vernam het, om precies te zijn, op vrijdag 6 mei jl., toen broeder Rohn mij er zelf over opbelde. Na een FIOD-inval had hij vier dagen met beperkende maatregelen doorgebracht in voorlopige hechtenis. 's Nachts bleef er fel licht branden, zo begreep ik. Vorige week praatten wij er verder over. Dat "de gehele gemeenschap" al op de hoogte is, zal wel komen door alle belangstelling vanuit de media. Een impressie:
Waar rook is, is vuur. Dus: wat is er wáár van de kennelijke beschuldigingen? Opziener Vis zal zich bovendien afvragen of de aanpak niet... disproportioneel was.

Het ging om drie dossiers, aldus broeder Rohn. Zo betrof het een ingekomen betaling bij een inmiddels verkocht en daarna gefailleerd bedrijf, welke betaling in de boekhouding was geparkeerd onder de noemer "vooruitontvangen inkomsten" terwijl er in debiteurenadministratie een factuur voorhanden zou zijn geweest. Mogelijk was er hierdoor te weinig omzetbelasting afgedragen. Broeder Rohn was er niet direct bij betrokken, zodat het verder wordt uitgezocht. Daarnaast had hij als executeur-testamentair een nalatenschap af te wikkelen. Op enig moment stagneerde dat, maar niet omdat er geld is verduisterd. Ten slotte waren er prangende vragen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk over de gang van zaken bij het (na het vonnis van 20 februari 2013) teruggevorderde bedrijfskrediet. Dit is wat ik er in vogelvlucht van meekreeg. Vandaar dat ik schreef: " ...maar ik heb ook gehoord dat het vooral loos alarm moet zijn gebleken". Dat heb ik hiermee dus toegelicht.

(...) Er is bij het "forumberaad" wat wij met elkaar gaande houden wel eens gesuggereerd dat broeder Rohn en ik zeker de beste maatjes zijn. Daar zit wat in! Ga er echter niet vanuit dat ik hem nu eerst vraag wat hij ervan denkt hoe ik reageer op jouw bericht. Dat maak ik namelijk zelf wel uit. En als ik morgen wil stoppen met dit hele project, ga ik daar helemaal zelf over. Ik betaal de kosten uit eigen zak. Dit in tegenstelling tot de nieuw-apostolische kerkleiding. Daar smelten bestuurders de ene fiscale schenking om na de andere, om (machts)politiek te bedrijven. Met Pinksteren werd er nu zelfs een soort van nieuw-apostolische jihad gepropageerd:
(...)
Wir sind getauft, wir sind versiegelt und damit haben wir den Willen ausgesprochen: Wir wollen Jesus Christus nachfolgen und das Böse bekämpfen. Lasst uns auch da im Geist kämpfen. Der Heilige Geist gibt uns ja die Möglichkeit und die Fähigkeit, die Geister zu unterscheiden. Und da ist das auch wichtig, dass wir den richtigen Kampf, sagt Paulus, kämpfen. Dass wir den richtigen Feind bekämpfen. Ja, wenn man so hört: Ja, wir wollen die Welt bekämpfen, gegen die Welt kämpfen, den Sieg erringen, da könnte manchmal so gemeint und erweckt werden: Ach ja, wir fühlen uns gar nicht wohl auf dieser Erde, ist ja alles schlecht, alles unschön, alles schmutzig. Und wir sehnen uns nach dem Himmel, wo alles wunderbar ist. Da würden wir den falschen Kampf kämpfen.

Wir wollen nicht gegen das Irdische kämpfen, denn das, was irdisch ist, ist nicht unbedingt schlecht, ist nicht unbedingt böse. Also wir verachten unser Leben auf dieser Erde nicht. Es gibt auch schöne Sachen auf Erden, es gibt auch ganz angenehme, ganz erhabene Sachen im irdischen Leben. Wir wollen nicht das Irdische bekämpfen, hat Jesus ja auch nicht gemacht. Der hat das denen gelassen, sag ich jetzt mal so, der hatte Freunde und hat ihre Freundschaft genossen. Der hat sogar getrunken und gegessen und gefeiert. Der konnte das Leben auch genießen. Also ich möchte da nicht den Eindruck erwecken: Ja, was irdisch ist, ist böse, schlecht, das müssen wir überwinden. Wir sind schwebend dann noch in der Luft. Das wäre der Unterschied. Nein, wir verachten das Leben auf Erden nicht. Wir schätzen Lebensmut, wir können es auch genießen. Der Kampf betrifft nur diesen anderen Kampf. Wir kämpfen gegen das Böse. Wir erkennen den richtigen Feind. Und das möchte ich in einem Satz zusammenfassen. Wir bekämpfen alles, was dem Gebot der Liebe zu Gott und zu dem Nächsten verstoßt. Das ist ein Kampf. Das ist der Kampf, den wir führen. Wir bekämpfen alles, was gegen das Gebot der Liebe zu Gott und dem Nächsten verstößt. Das ist der richtige Kampf. Lasst uns weiterhin im Geist kämpfen.

(...)


Bron: Abschrift der gesamten Predigt 15.05.2016 (Pfingsten) in Frankfurt, Main
De enige reden waarom ik ooit in de pen ben geklommen, is, dat ik wat uit te leggen had. "Wir bekämpfen alles, was gegen das Gebot der Liebe zu Gott und dem Nächsten verstößt", zo wordt er nu gesteld. In één woord: godsdienstwaanzin. Zo veel gekte komt beslist niet zomaar uit de lucht vallen. Wie oplette kon het zien aankomen. Om daarvan achteraf iets meer te kunnen begrijpen, ging ik o.a. in op de geschriften (uit de jaren '90 van de vorige eeuw) van de nieuw-apostolische priester Erwin Meier-Widmer. De ANWB adverteerde vroeger met "maak van thuisblijvers geen spoorzoekers". Welnu, wie "thuis" bleef in de Nieuw-Apostolische Kerk en nu misschien zich afvraagt hoe de tent idelogisch onherstelbaar is verbouwd, terwijl ik destijds op de vlucht sloeg maar ondertussen wel mijn huiswerk maakte, kan het inmiddels nalezen. Alleen, ik had nog geen tijd om een paar duizend berichten in te korten. Laat de heren-machtspolitici zichzelf overwinnen, zou ik ze op het hart willen binden. Iets anders nog; vrijwel altijd probeerde ik eerst met de kerkleiding in contact te komen, als ik moeilijkheden voorzag. Zelfs deze week nog!

Echter, na de onderstaande reactie op 21 september 2011, werd het aan de overkant oorverdovend stil:
Lieber Bruder B.,

danke für Ihre beiden Mails, die ich vor einigen Tagen erhalten habe. Mittlerweile bin ich die ersten Monate in den Niederlanden tätig und arbeite mich mehr und mehr in die Zusammenhänge der Gebietskirche ein. In der gerichtlichen Auseinandersetzung mit Bruder Ronald R. hat mittlerweile die comparitie stattgefunden. Das geht also alles seinen geregelten Gang. Sie haben völlig recht, es ist schade, dass es so weit kommen musste. Aber wir haben eigentlich in den letzten beiden Jahren nur reagiert, bis wir etwas Licht in die Angelegenheit bringen konnten. Nun warten wir einfach darauf, wie das Gericht urteilt. Eine außergerichtliche Einigung ist im Moment kaum möglich.

Bruder Bauke M. habe ich auch in der Zwischenzeit kennengelernt, und ich habe mit konstruktiver Kritik innerhalb unserer Kirche überhaupt kein Problem. Ich bin gerne und jederzeit bereit, mit kritischen oder querdenkenden Geschwistern zu sprechen. Wichtig ist, dass es konstruktiv ist. Destruktive Kritik nehme ich lediglich zur Kenntnis. Jeder hat sicherlich zu bestimmten Vorgängen seine Sehensweise. Das haben Sie auch. Für mich ist es wichtig, mir ein möglichst objektives Bild von Abläufen und Zusammenhängen zu machen.

Ihnen persönlich wünsche ich von ganzem Herzen alles Gute und eine stabile Gesundheit. Vielleicht haben wir die Möglichkeit, uns mal zu sehen und bekanntzumachen.

Mit herzlichem Gruß

Ihr
Armin B.
Wat "Der Fall Rohn" betreft; nogmaals, de verliezen waarover het kerkbestuur zich alsmaar beklaagt zijn ontstaan ná de schorsing en het ontslag van broeder Rohn en nádat men een Open Huis bij Residence Eimersstaete, nota bene in een persbericht, zelf nog succesvol had genoemd. Kortom, het zijn ge­veins­de tra­nen die men weent. In rond Hollands: aan­stel­le­ritis. Broeder Rohn moest wijken doordat men "het nieuwe rentmeesterschap", terwijl de uitwerking daarvan met broeder Rohn al was geregeld in een vaststellingsovereenkomst, achteraf op een andere leest wilde schoeien. Maar de wens van elke "zegenaar" bleek niet per se ieders bevel te zijn!

Terugkomend nog op de FIOD-inval; bij ondernemende ondernemers speelt er altijd wel ergens een akkefietje. Broeder Rohn is zo iemand. Hij laat zich niet kisten.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Het onderstaande openbare verslag is voor een ieder toegankelijk.

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... vid=232505

Het werpt meer licht op de, naar ik vermoed, gezamenlijke actie van de fiod en de curatoren.
Het staat een ieder vrij daar het zijne van te denken.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... vid=232505

Het werpt meer licht op de, naar ik vermoed, gezamenlijke actie van de fiod en de curatoren.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 20 Mei 2016, 07:22"
@Levi

Het is ook mijn indruk dat curatoren in dit geval het optreden van de FIOD hebben aangemoedigd, wat uiteraard ieders goed recht is. Als er zaken moeten worden opgehelderd, is dit absoluut een manier om verder toe te werken naar "objectieve waarheidsvinding" als uitkomst. Aan de andere kant: zakendoen en de regels die daarvoor gelden zijn brood en spelen voor professionals. Zo herinner ik mij het boekwerkje van Flip de Kam: "Betalen is voor de dommen". In zwaar weer moeten soms de lastigste afwegingen worden gemaakt. Bij de Nieuw-Apostolische Kerk ligt er dan voor de bestuursleden nog altijd genoeg goud in de kluis. Dat privilege hebben de hoogmogende heren zich al in een grijs verleden fijntjes weten toe te eigenen. Dankbaar wordt hiervan in de geloofspraktijk gebruik gemaakt. Broeder Rohn kan ervan meepraten want toen het kerkbestuur af wilde van schriftelijk vastgelegde afspraken, die met de professionele inbreng van haar eigen huisadvocaat tot stand waren gekomen, duurde het niet lang of het kerkbestuur beriep zich op het recht van de sterkste: "Wir bekämpfen alles, was gegen das Gebot der Liebe zu Gott und dem Nächsten verstößt". Waarvan akte. Vandaar dat ik, terwijl ik het verslag van de curator, mr. Gunning, doorlas, er zojuist tóch wel íets van begreep:
Verder beroept hij [Rohn] zich “op het feit dat hij door zijn juridische strijd met een derde PWZ niet geldelijk heeft kunnen ondersteunen”.

Bron:
§ 7.6 Paulianeus Handelen/Zesde openbaar verslag ex art. 73a FW. in het faillissement van de besloten vennootschap Projectadvies Wonen en Zorg BV d.d. 18-01-2016
Al beschermt artikel 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens het recht op een eerlijk proces; komt het voor broeder Rohn wel tot zo'n proces?

Zie ook mijn berichten op resp. "Zo 07 Jun 2015, 15:19" en "Zo 07 Jun 2015, 21:40".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@all

Bij nader inzien moet er een verband bestaan tussen het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010" en, vijf weken later, de uiteenzettingen van stamapostel Leber:


  • Geüpload op 30 mrt. 2010


    Zürich/Hilversum. Ab 2011 wird der nordrhein-westfälische Bezirksapostel Armin Brinkmann die Leitung der neuapostolischen Gebietskirche Niederlande übernehmen. Dies gab Stammapostel Wilhelm Leber am 28. März 2010 im Festgottesdienst in Hilversum bekannt. Der jetzige Bezirksapostel Theodoor de Bruijn (64) wird im Mai 2011 wegen Erreichens der Altersgrenze in den Ruhestand treten.

    Im Gottesdienst in Hilversum erfuhr die Gemeinde als erste diese neue Nachricht. „Seit längerer Zeit ist euch bekannt, dass eine Änderung in der Betreuung des Bezirksapostelbereiches Niederlande ansteht, begann Stammapostel Leber seine Bekanntmachung nach dem Gottesdienst. Er wolle heute schon über die Zukunft des Bezirksapostelbereiches Niederlande informieren: „Gemeinsam mit eurem Bezirksapostel wurde einvernehmlich die Entscheidung getroffen, dass die Leitung der Bezirksapostelbereiche Niederlande und Nordrhein-Westfalen zukünftig einem Bezirksapostel anvertraut wird, das ist Bezirksapostel Armin Brinkmann.

    Eigene Identität bleibt erhalten
    „Es ist für mich wichtig, dass die niederländischen Brüder und Schwestern sich in der neuen Situation nicht nur gut versorgt wissen, sondern auch gut verstanden fühlen, betonte der internationale Kirchenleiter weiter. Der niederländische Apostel Peter Klene werde deshalb im Mai 2011 die Aufgabe als Kirchenpräsident der Neuapostolischen Kirche Niederlande übernehmen, um so die eigene Identität der Neuapostolischen Kirche Niederlande auch über den Mai des kommenden Jahres zu erhalten und sicher zu stellen.

    Bezirksapostel Brinkmann aus Dortmund ist 61 Jahre alt. Seit 2005 betreut er als Bezirksapostel mehrere Gebietskirchen in Europa, Südamerika, Afrika und Asien. Mit ihm bekommen die neuapostolischen Christen in den Niederlanden und in den von dort betreuten Ländern Anguilla, Antigua, Aruba, Malta, Niederländische Antillen und Surinam einen erfahrenen Seelsorger und missionarischen Oberhirten.

    Der Amtswechsel ist für Sonntag, 15. Mai 2011, geplant.
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=RqdSudUijqI
Mij wil het overigens voorkomen dat in het YouTube-filmpje de lichaamstaal van zowel districtsapostel De Bruijn als van de gebroeders Klene boekdelen spreekt. Het kan volgens mij niet anders dan dat zij zich ongemakkelijk voelden doordat zij maar al te goed wisten waarom de kerk in Nederland "onder curatele" werd gesteld.

Inmiddels -mede gelet op het asbestschandaal in Nieuwegein- lijkt het de hoogste tijd voor aanvullende mededelingen...

Let wel: in tegenstelling tot wat stamapostel Leber op 28 maart 2010 aankondigde, werd apostel Peter Klene op 15 mei 2011 bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland niet de "Kirchenpräsident" oftewel de bestuursvoorzitter. Daar was een statutenwijziging voor nodig geweest, maar kennelijk heeft men daarvan afgezien.

Zie in deze samenhang -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- tevens de berichten op resp. "Za 11 Jun 2011, 09:25" in de thread "Ja/Nee? Kirchenpräsident = 'bestuursvoorzitter' van de kerk!" en op "Do 09 Feb 2012, 15:02", in de thread "Het uur der waarheid nadert".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Martha
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 22:25

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Martha »

@All
Het onderstaande openbare verslag is voor een ieder toegankelijk.

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... vid=232505

Het werpt meer licht op de, naar ik vermoed, gezamenlijke actie van de fiod en de curatoren.
Het staat een ieder vrij daar het zijne van te denken.

Groet,
Tussen al het asbest geweld ff terug naar het draadje van Levi. Hoe denken anderen hier over?

Mvg
Martha
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

@all

Onder de kop "Afrekening in het goddelijk milieu" ging de economieredactie van De Gelderlander op 28 mei jl. nader in op de publiciteit rond een onlangs bekend geworden onderzoek van de Belastingdienst naar financiële fraude en belastingfraude, waarvoor onze broeder Ronald Rohn (mede-)verantwoordelijk te houden zou zijn. Klik »HIER« om het krantenartikel te lezen. Zie tevens mijn bericht op "Do 19 Mei 2016, 22:50", waaruit de onderstaande quote:
TjerkB schreef:(...)
Het ging om drie dossiers, aldus broeder Rohn. Zo betrof het een ingekomen betaling bij een inmiddels verkocht en daarna gefailleerd bedrijf, welke betaling in de boekhouding was geparkeerd onder de noemer "vooruitontvangen inkomsten" terwijl er in debiteurenadministratie een factuur voorhanden zou zijn geweest. Mogelijk was er hierdoor te weinig omzetbelasting afgedragen. Broeder Rohn was er niet direct bij betrokken, zodat het verder wordt uitgezocht. Daarnaast had hij als executeur-testamentair een nalatenschap af te wikkelen. Op enig moment stagneerde dat, maar niet omdat er geld is verduisterd. Ten slotte waren er prangende vragen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk over de gang van zaken bij het (na het vonnis van 20 februari 2013) teruggevorderde bedrijfskrediet. Dit is wat ik er in vogelvlucht van meekreeg. Vandaar dat ik schreef: " ...maar ik heb ook gehoord dat het vooral loos alarm moet zijn gebleken". Dat heb ik hiermee dus toegelicht.

(...)


Uit: Bericht op "Do 19 Mei 2016, 22:50"
Naar aanleiding van het bewuste krantenartikel thans van mijn kant een aanvullende reactie. Vooraf wist ik al dat het artikel in de maak was want de redactie nam met mij contact op. Toen heb ik verteld, althans wat nu de vordering van het kerkbestuur betreft en zijdelings ook de eerdere "privé-kwestie Oostenrijk", dat ik mij sinds het najaar van 2010 in de achtergronden heb verdiept, ook door zelf zo veel mogelijk de rechtszittingen bij te wonen. Ik heb gezegd wat de krant heeft geciteerd, namelijk "Rohn hoopt op gerechtigheid. Hij is te grazen genomen." Dat vind ik omdat stamapostel Wilhelm Leber naar mijn vaste overtuiging met twee maten heeft gemeten.

Als er een conflict ontstaat tussen een districtsapostel en een medewerker op de Centrale Administratie, dient een gelijke behandeling te worden verkozen. Dat is hier niet gebeurd. De offergaven werden alleen aangesproken om de districtsapostel in bescherming te nemen. Broeder Rohn zocht het maar allemaal zelf uit. Hij en zijn gezin mochten creperen. Om redenen van het voorgaande en omdat er miljoenenverliezen werden geriskeerd, die zich later trouwens ook daadwerkelijk zouden voordoen, had er zowel voor het bestuursorgaan "De stamapostel" als voor het bestuursorgaan "De landelijke vergadering" (zie resp. de artikelen 5 en 7 van de toepasselijke statuten), bestaande uit de gezamenlijke districtsvoorgangers, op zijn minst een solide extern deskundigenadvies moeten voorliggen. Meer dan eens heb ik mij er bij de kerkleiding naderhand over beklaagd dat men willen en wetens heeft nagelaten om hiertoe bijvoorbeeld een "Commissie van Wijzen" in te stellen. Alleen al dit verzuim wijst m.i. op onbehoorlijk bestuur, sterker nog: op financieel wanbeheer. Ik zie bij dit kerkgenootschap een extreem gebrek aan governance.

Vandaar dus mijn opmerking: "Rohn hoopt op gerechtigheid. Hij is te grazen genomen." Heeft-ie dan helemaal niks misdaan? (...) Mijn eerste reactie zou zijn: heeft er al iemand over nagedacht wie er verantwoordelijk te houden zijn voor de opzettelijk voor de buitenwacht verborgen gehouden miljoenenverliezen, die door toedoen van anderen bij dit kerkgenootschap zijn ontstaan ná het vertrek van broeder Rohn?! Het enige wat ik door de jaren heen zie gebeuren is namelijk dat tot elke prijs en bekostigd uit offergaven alles in het werk wordt gesteld om die miljoenenverliezen aan het zicht te onttrekken!! Voor het bestuur van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) is dat een ernstig misdrijf! Inmiddels hebben wij nota bene bij ditzelfde kerkbestuur in Nieuwegein al van doen met het volgende misdrijf.

Heeft-ie dan helemaal niks misdaan? Ik zou menen: wie het weet, mag het zeggen! Let wel: het gaat erom wat er aan de hand zou zijn geweest vóórdat broeder Rohn op 8 juni 2009 werd geschorst. Ik persoonlijk heb niet kunnen ontdekken wat hem te verwijten valt. Wel heb ik daarentegen in een vonnis gelezen dat al in het najaar van 2008 "liefhebbende collega's" met elkaar samenspanden om voor broeder Rohn een valstrik te zetten. Hij was toen net een blauwe maandag bij de "C.A." in dienst. Terugkomend op de schade die broeder Rohn zou hebben aangericht; mij vielen de schellen van de ogen toen ik tijdens een rechtszitting het volgende beluisterde:

  1. :shock:
    Redactie schreef:(...)
    De inmiddels tot districtsoudste geridderde districtsevangelist R.D. V. baarde opzien door op het ene moment te suggereren dat sommige documenten wel eens geantedateerd konden zijn, en op een andere moment door er gewag van te maken dat het kerkbestuur bij de opzet van een tweede conglomeraat aan stichtingen en B.V.'s juist een voorstel van Ronald Rohn had ingewilligd, terwijl laatstgenoemde toch werkelijk nergens van afwist. Ook sprak hij er schande van dat Residence Eimersstaete bouwkundig ongeschikt zou zijn gebleken voor de oorspronkelijk gekozen doelgroep, te weten ouderen met een geïndiceerde zorgzwaarte van 4-5 (op een schaal van 1 tot 10). Hij wist deze bewering echter niet te staven. Intussen is het complex kadastraal gesplitst, waarna het zorggedeelte werd verkocht voor 2,8 miljoen euro. De nieuwe eigenaar laat er nu voor € 200.000 aan het vertimmeren alvorens het voor een ander doel in gebruik te nemen. Gevraagd naar een laatste woord van zijn kant, antwoordde R.D. V. aan de rechtbank zulks niet te hebben ingestudeerd.

    In het voorjaar van 2009 werd voor Rohn de situatie gaandeweg onwerkbaar. Hij voelde zich getergd door de leden van de door districtsapostel De Bruijn in het leven geroepen nep-Raad van Toezicht die amper hun huiswerk deden, elkaar vermoedelijk gebrekkig informeerden, nauwelijks verstand van zaken hadden, en die bovendien veel overlieten aan priester F.S., een kantoormedewerker op het bureau van de Centrale Administratie. Vaak afzonderlijk opererend wilden zij allen telkens van alles en nog wat van Rohn weten. Te pas en te onpas werd er geklaagd over onvoldoende transparantie. Waar het vanzelf echt aan mankeerde, was een professionele bestuursorganisatie. Rohn lijkt dan ook het slachtoffer te zijn geworden van incompetentie bij de drie bestuursleden De Bruijn, (P.) Klene en Kamstra. Deze bestuursleden stonden echter van het begin af aan full-time bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op de loonlijst. Zoals Glaubenskultur-Magazine het destijds onthulde, worden NAK-bestuurders minimaal uitbetaald als universitaire docenten! (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 22 Feb 2012, 08:26", in de thread "Het uur der waarheid heeft geslagen... "
  2. :shock:
    WebTeam schreef:(...)
    • Nu onderbreken wij voor een noodzakelijk "bewustwordingsmoment". Sinds de juridische schermutselingen met broeder Ronald Rohn een aanvang namen, is de kerk immers al miljoenen euro's kwijtgeraakt. Nog steeds lopen hierbij de financiële verliezen op! Doch let wel: dit gebeurt mede onder goedkeuring van de districtsvoorgangers! Indien zij zich unaniem op het standpunt hadden gesteld "Tot hiertoe en niet verder!", bijvoorbeeld na de spraakmakende "Open Dag" bij Residence Eimersstaete in november 2009 welke helemaal niet het succes opleverde wat het eigenzinnige theekransje er overmoedig aan toedichtte, had de schade zich onmiddellijk laten beperken!!
      Met de vervolgens tot in het absurde verder oplopende verliesposten werd het laconieke gedrag van de districtsvoorgangers afgestraft, maar op aandringen van het theekransje werden dezen naderhand zelfs nog bereid gevonden om als medebestuurders goeddeels inactief te worden! Daarmee lijdt het geen enkele twijfel meer, zo concludeerden wij indertijd al snel: hier spelen financieel wanbeheer en onbehoorlijk bestuur in het kwadraat!

      Waarom namelijk sloeg het door de nieuw-apostolische kerkleiding gepropageerde succes bij Residence Eimersstaete na de "Open Dag" om in een volslagen mislukking? Simpel antwoord: door incompetentie van de "Godsgezanten". Hoezo? Nóg maar een simpel antwoord: na de volstrekt onnodige financiële afwaardering en verkoop van het complex slaagde de nieuwe eigenaar er met een klein verbouwinkje van twee ton al snel in om het "het gouden ei" alsnog te verzilveren. De tent kon dus prima worden gerund, maar dan wel door mensen die er verstand van hebben. Toen de districtsevangelist Vis tegenover de rechtbank Utrecht desgevraagd openhartig en gedetailleerd uit de doeken deed hoe het er intussen in Arnhem voorstond, donderden op dat moment niet alleen de schellen van de ogen bij de leden van "de meervoudige kamer", doch evenzeer bij de zware delegatie waarmee Het WebTeam de betreffende zitting bijwoonde. (...) Zie verder het redactionele bericht op "Wo 22 Feb 2012, 08:26" in de thread "Het uur der waarheid heeft geslagen... "

      (...)


      Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 18 Nov 2012, 21:00", in de thread "(7) Het omslagpunt ligt bij de districtsvoorgangers!"
Hierboven heb ik de beide oude forumberichten maar even ruim geciteerd want hopelijk wordt het op die manier volslagen duidelijk hoe de vork echt in de steel zit.

Nu zullen de "Godsgezanten" tegenwerpen dat er op het functioneren van broeder Rohn wel degelijk van alles en nog wat aan te merken viel. Immers, er was zelfs een strafaangifte tegen hem ingediend:
Verklaring voor de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

(...)
De omstandigheden die tot het ontslag van de heer Rohn hebben geleid, waren voor de kerkleiding aanleiding om aan “Grant Thornton Forensic Investigation Services” te Rotterdam de opdracht te geven om onderzoek te doen naar het handelen van de heer Rohn in relatie tot zijn taken en afspraken met de NAK. Op basis van de in dat onderzoek aan het licht gekomen feiten die het bestuur van de NAK niet of slechts gedeeltelijk bekend waren, heeft het bestuur strafaangifte gedaan tegen de heer Rohn. (...)

De kerkleiding

Oorspronkelijke bron: http://www.nak-nl.org/joomla/images/sto ... 202011.pdf
Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Do 16 Jun 2011, 07:55", in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
Toen echter de aldus verkregen onderzoeksbevindingen door het kerkbestuur in het geding werden gebracht, gebeurde er het volgende:
Redactie schreef:(...)
Kosten noch moeite worden op deze manier gespaard om broeder Ronald Rohn veroordeeld te krijgen.

In de beide ordners zat een kopie van de bewuste strafaangifte tegen broeder Rohn, zodat hij nu eindelijk weet wat hem voor de voeten wordt geworpen. Het valt allemaal te weerleggen, zo begreep ik vorige week toen mr. Van de Sande er al iets over zei. De door "De kerkleiding" ingeschakelde forensische onderzoekers hebben zich namelijk niet aan de voorschriften gehouden. Hun rapportage had in de thans voorliggende eindvorm niet mogen worden uitgebracht. Het werk is onaf en op onzorgvuldige wijze tot stand gekomen, wat "De kerkleiding" zich overigens heeft kunnen realiseren! Dan riekt zo'n zaakje vanzelf naar een misselijke publieke actie waarbij de "Godsgezanten" er kennelijk op uit waren om met een lastercampagne de goede naam van broeder Rohn kapot te maken! Districtsapostel Brinkmann: in Duitsland spreekt men dan natuurlijk van "Rufmord", al zult u uw betrokkenheid daarbij uiteraard liever verzwijgen...
De boze opzet van districtsapostel Brinkmann in dezen blijkt bovendien uit het feit dat hij de redactie van Glaubenskultur-Magazine al vooraf (!) liet informeren over de inhoud van deze strafaangifte. Zie aldaar het betreffende Premium-Artikel in de serie "Der Fall Rohn". Hoewel het nu vakantietijd is, proberen wij binnenkort met een vertaling te komen van deze artikelen.

Inderdaad is er tijdens het kort geding wel over de strafaangifte gesproken, vrij uitgebreid zelfs, maar inhoudelijk bleef daar zowat niets van over! Blijkbaar moest mr. De Lange het daardoor gistermiddag hebben van opvallend veel retoriek - over bijzaken...

Hoewel er bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland intern nogal is geschermd met de bevindingen bij “Grant Thornton Forensic Investigation Services” te Rotterdam; dat lijkt nu dus vooral gewichtigdoenerij te zijn geweest. Op- en aanmerkingen van "de speurders", die volkomen ten onrechte níet bij broeder Rohn werden geverifieerd, worden door "De kerkleiding" gepresenteerd als zijnde strafbare feiten. Meer amateuristisch kan het bijna niet worden aangepakt!

Er moet zich bij "De kerkleiding" zó veel rancune jegens broeder Rohn hebben opgehoopt (hij had "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" immers ook op het zakelijke vlak het goddelijke oppergezag van de hoogsten in rang onder de "zegenaars" dienen te aanvaarden), dat men, ontstoken in blinde woede, alles maar dan ook tot elke prijs álles uit de kast haalt om als hoofdlieden over duizenden (volgelingen) en miljoenen (euro's) staande te blijven op de voetstukken waarop God ze nooit de scepter zou hebben laten zwaaien. Nooit had Hij (!) zulke machtsfiguren de dienst laten uitmaken, de lakens laten uitdelen, ze een greep in de Kas laten doen om zichzelf van alle blaam te doen verschonen. Nimmer! Geboefte - dát is het op deze manier!!

Iets heel anders nog, en dan doel ik op de veelzeggende opmerking van de voorzieningenrechter: "U bent nog niet van elkaar af". Ik merkte namelijk dat de rechter speciaal óók rekening wilde houden met wat ervoor nodig zal zijn om in een geloofsgemeenschap samen verder te kunnen, los van een zakelijk conflict zoals dat nu gerezen is! Juist daarvoor echter schenen de vertegenwoordigers van "De kerkleiding" géén oog te hebben, wat mij hogelijk verbaasde... De gevolmachtigde "NAK-adviseur" Vis was blijkbaar straal vergeten wat hem als zielenherder tevens in dit verband feitelijk te doen stond:
Geen greintje naastenliefde viel er bij hem gistermiddag te bespeuren. Daarom begreep ik dat de voorzieningenrechter niet begreep dat "De kerkleiding" het nu laat aankomen op een uitspraak - en die zal ze krijgen. Ik vrees het ergste.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 08 Jul 2011, 11:52", in de thread "Ronald Rohn in kort geding contra Nieuw Apostolische Kerk"
De miljoenenverliezen die het kerkbestuur verzwijgt begonnen inderdaad vorm te krijgen, zover ook ik het kon nagaan, met een dubieuze taxatie, zoals broeder Rohn het tegenover De Gelderlander verklaarde:
In april 2009 wordt Rohn, naar eigen zeggen, door het met de nieuwe leden Ruud Vis en Nico Klene aangevulde bestuur van de NAK, gesommeerd een nieuwe taxatie te laten uitvoeren. Rohn weigert, want de Meeùs-taxatie is deugdelijk vindt hij. Dan blijkt het kerkbestuur ABV makelaars uit Arnhem opdracht te hebben gegeven voor een nieuwe taxatie. Rohn: "Daarbij doet kerkbestuurder Peter Klene zich voor als bestuurder van directeur van de vastgoed bv. Wat hij niet is."
Zie hierbij -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Wo 29 Dec 2010, 12:09", in de thread "Aangevuld maar nog niet compleet: Paragraaf 9".

Ten slotte; blijkens het krantenartikel van 28 mei jl. zouden volgens opziener Ruud Vis sinds 2009 drie pogingen zijn mislukt om de zaak in der minne te schikken. Welnu, als het daarbij verliep zoals ik het meemaakte op 21 februari 2012, verbaast mij dat allerminst:
Redactie schreef:(...)
Naarmate -na tevens een schorsing vanwege de lunchpauze- de middag vorderde, droogden de argumenten om elkaar te overtroeven langzaam op. Al het kruit scheen op zeker ogenblik te zijn verschoten. De rechtbank maakte van dit inzicht gebruik door een compleet ander onderwerp aan te snijden. Eén van de rechters begon er heel voorzichtig over. De rechtbank, zo gaf hij aan, kon het zich niet indenken dat het hier enkel en alleen handelt over een financiële aangelegenheid. Aan de gezichten had men immers ook de emoties wel afgelezen. Een vonnis regelt misschien wel een paar geldzaken in het geschil, maar ben je er dan? Wilde je, juist als gelovigen, niet in feite nog heel lang met elkaar optrekken? Zou dát element niet eerst wat meer aandacht verdienen, alvorens het hier nu al meteen te laten aankomen op een vonnis ? De rechtbank kan eventueel, indien partijen zulks wensen, een mediator inschakelen. Zo werd de zitting nogmaals geschorst om degenen die het aangaat de gelegenheid te bieden zich op dat nut en die mogelijkheid te beraden.

Meermalen zagen wij het in de publieke wachtruimte vervolgens gebeuren dat mr. De Lange zich losmaakte van het gezelschap van de Nieuw-Apostolische Kerk en mr. Van de Sande zich van Ronald Rohn, diens gezin en één van diens adviseurs die ook de hele dag aanwezig was. Steeds werden uitgewisselde ideeën kennelijk bijgeschaafd totdat men gezamenlijk terugkeerde naar de rechtszaal. Het viel op hoe de rechtbank nu benieuwd was naar de uitkomst van het gevoerde overleg. Het duurde even voordat één van de partijen hierop de aftrap nam. Mr. Van de Sande vertelde dat men graag een periode van drie weken zou willen uittrekken om in die tijd te bezien met welke gesprekspartners aan tafel het zo mogelijk tot een minnelijke schikking kan komen. Het verdiende echter diens voorkeur hierbij een beroep te doen op de mediator van de rechtbank. Daar dacht het kerkbestuur wezenlijk anders over! "Al is het bij dag of bij nacht, als het aankomt op vrede en harmonie; te allen tijde zijn wij bereid en in staat hieraan zelf een fijne invulling te geven."

Het volgende geschil had zich daarmee alweer aangediend. Bij het kerkbestuur bleek het nu te gaan om een harde eis. (...)
Mr. Van de Sande ging er namens Ronald Rohn in mee en zo werd er afgesproken dat de rechtbank vóór 14 maart 2012 wordt meegedeeld wat het vredesoverleg nader zal hebben opgeleverd. (...) Was dit het? Ja, dit was het voor dat moment; voor deze dag. Kwart over vier, gaf de klok aan. Bepakt en bezakt met alle bewijsmiddelen die nog níet in het geding waren gebracht, aanvaardde een ieder de thuisreis. Maar ja, met welke gevoelens verlaat je dan het gerechtsgebouw? Voorafgaande aan de hierboven beschreven slotscène waren de laatste woorden van Ronald Rohn nog "Shame upon you - met al dit gedoe!" geweest. Apostel Peter Klene, diens broer N.K., en districtsapostel De Bruijn i.r. hadden er geen behoefte aan gehad een laatste woord te spreken. Ook de districtsoudste R.D. V. had niets "ingestudeerd". Ons intrigeerde de constatering dat het "werk Gods" tijdens deze samenkomst géén visitekaartje had achtergelaten.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 22 Feb 2012, 08:26", in de thread "Het uur der waarheid heeft geslagen... "
Overigens had districtsapostel Brinkmann mij op 1 september 2011 daaromtrent al geantwoord: "Eine außergerichtliche Einigung ist im Moment kaum möglich."

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door Levi »

@Tjerk,

De kop meldt; "achter het faillissement van een zorginstelling in Groenlo..."
Daar komt men in het artikel zelf niet meer op terug! Merkwaardig.
Wat is de relatie tussen de kop en de rest van het verhaal?

Als men het faillissement bedoelt van de Paasberg groep, dan kom ik tot een opvallende observatie.
Volgens voormalig bestuurder Loohuis, is Rohn in hoofdzaak verantwoordelijk voor het faillissement van De Paasberg groep door o.a vroegtijdig gelden te onttrekken!

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... ?vid=96146
Zie 1.7 oorzaak faillissement.

Kortom, het Gelderland artikel geeft nmm een eenzijdige en onvolledige indruk.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Als men het faillissement bedoelt van de Paasberg groep, dan kom ik tot een opvallende observatie.
Volgens voormalig bestuurder Loohuis, is Rohn in hoofdzaak verantwoordelijk voor het faillissement van De Paasberg groep door o.a vroegtijdig gelden te onttrekken!

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... ?vid=96146
Zie 1.7 oorzaak faillissement.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 19 Jun 2016, 11:29"
@Levi

Naar ik aanneem, gaat het dan om de onderstaande passage:
  • Afbeelding

    Bron: § 1.7 van het bedoelde faillissementsverslag uit 2013 van mr. H.R. Quint
Het wordt nog uitgezocht staat erbij. Is daarover volgens jou al iets meer bekend?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Der Fall Rohn"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21:30 uur]


@Levi
@all

De term "Fairtrade" schoot mij te binnen. Op de gelijknamige website las ik het volgende: "Onze naam verklapt het al. Wij zijn het merk van de eerlijke producten. Al sinds 1959. (...)" Dit bracht mij op het volgende: toen ik in 1985 een baan kreeg bij de Centrale Administratie van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, verwachtte ik van mijn nieuwe werkgever in feite dat het de kerk zou zijn "van de eerlijke producten". Welgemoed ging ik aan de slag en ik vertrouwde op "fair play".

Kort samengevat: ik ben bedrogen uitgekomen. Laat ik één oude koe uit de sloot halen:
TjerkB schreef:(...)
Bij de Nieuw-Apostolische Kerk lopen niet enkele zaken door elkaar, doch een heleboel. Ik kan dat weten omdat ik de organisatie van binnenuit heel goed ken. Zo is het mij bijvoorbeeld bekend dat een voorganger alle oudere gemeenteleden liet bezoeken, speciaal om ze te wijzen op de mogelijkheid van een schenking aan de kerk bij hun overlijden. Het duurde niet lang of de eerste nalatenschap kwam binnen. De plaatselijke voorganger regelde het wel even zelf met de notaris want bij die notaris werkte een nieuw-apostolische broeder. Foute boel, vond ik, maar voor de toenmalige districtsapostel kwam het niet aan op een paar tientjes. Ook niet trouwens op enkele tienduizenden guldens bij de verkoopopbrengst van het huis van de overledene. Dit is één voorbeeld van de meest uiteenlopende situaties waarin ik mij hoogst ongemakkelijk heb gevoeld, in de jaren waarin mijn tegenspraak onder het regiem van de betreffende charismatische leider niet werd geduld.

(...)


Uit: Bericht op "Do 26 Feb 2015, 14:05" in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
TjerkB schreef:(...)
Macht corrumpeert. Ook in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wat dat betreft wist ik in 1999 na een dienstverband van ruim 14 jaar genoeg. Zie ook mijn bericht op "Za 07 Nov 2015, 20:13", in de thread "Gebakken lucht". Om kort te gaan, later dat jaar hield ik het voor gezien want de broodnodige reorganisatie op de C.A. mislukte. Eerder was de vooruitgang al jarenlang tegengehouden door de voormalige districtsapostel Gijsbert Pos. Ik zal het nu maar eerlijk zeggen: het klimaat was verziekt. Grondoorzaak: schoen­ma­ker, houd je bij je leest. Wie het met de statuten en wat dies meer zij niet eens is, kan doodvallen. Anno 2016 geldt nog precies hetzelfde.

In de Nieuw-Apostolische Kerk weten bovenbazen het in de regel zo te ma­noeu­vre­ren, dat alleen uitgesproken loyalisten belangrijke ambten of posities bekleden. Angstvallig meent men niet gebaat te zijn met de inbreng van sympathisanten die stevig kunnen meedenken. Echter, al verloopt eerst nog heel lang alles naar wens; vroeg of laat natuurlijk struikelen incapabele mensen over hun incompetentie. Met hun "goddelijke ponden" als tovermiddel hadden ze opeens overal verstand van.

Nee, dus. Voorbeelden te over.

(...)


Uit: Bericht op "Do 05 Mei 2016, 15:26" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Zie ook het bericht op "Di 14 Jun 2016, 23:34" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein"
Voor wie méér wil weten; zie het bericht op "Za 07 Nov 2015, 20:13" in de thread "Gebakken lucht". Toen ik in 1999 het wal­hal­la noodgedwongen voor gezien hield, voelde ik mij misbruikt. Fair play? Allerminst! Het enige wat telde, was het recht van de sterkste. Op een enkeling na, speelt bijna iedereen dat machtsspel mee! Dus, ik vertrok. Zo'n zeven jaar later begon hetzelfde zinloze geestelijke geweld ook op de kerkvloer om zich heen te grijpen (zoals in Hamburg-Blankenese). Toen heb ik als ervaringsdeskundige-tegen-wil-en-dank vastberaden mijn biezen gepakt. Zoals het eraan toeging was het zelfs méér dan machtsmisbruik: machiavellisme!!

In 2010 werd ik geattendeerd op mogelijk financieel wanbeheer bij het nieuw-apostolische kerkbestuur, en wel ten aanzien van Residence Eimersstaete in Arnhem. Degenen die toen van mij wilden weten of ik het met ze eens kon zijn, weten inmiddels hoe ik erover denk. Het was weer hetzelfde liedje: "schoen­ma­ker, houd je bij je leest". En waarom praten wij hier nu nog stééds over? Ook daarover wat mij betreft geen enkel misverstand: machtsmisbruik - de slager keurt zijn eigen vlees.

Bij andere kerkgenootschappen zoals bij de Protestantse Kerk Nederland (PKN) gaat het er volgens mij heel wat professioneler aan toe:
Daarentegen krijg je bij de Nieuw-Apostolische Kerk, wat voor blunders er -bij het bestuur- ook werden begaan, niet eens antwoord op een gerechtvaardigde vraag.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
Hierboven schreef ik: "Op een enkeling na, speelt bijna iedereen dat machtsspel mee!" Daar wil ik nog graag het volgende over zeggen. Meestal waren het situaties waarbij het pleit werd beslecht door ellebogenwerk of waarin zielen het onderspit moesten delven tegenover "zegenaars", machtsfiguren in de organisatie, die geen enkele inspanning leverden om naasten in hun waarde te laten doch als kerkelijke ambtsdrager domweg hun superioriteit lieten gelden. Psychische onderdrukking in feite, maar daarop blijkt in de Nieuw-Apostolische Kerk vrijwel niemand enig verweer te hebben. Beneveld door cognitieve dissonantie blijven voorgangers tijdens openbare erediensten liever gewoontegetrouw bidden om Gods zegen op de offergaven dan dat zij bij het kerkbestuur om tekst en uitleg zouden vragen over de na het ontslag van broeder Rohn door dit bestuur veroorzaakte miljoenenverliezen. Heus, dat gebeurt alleen maar omdat men bang is voor een heimelijke afstraffing. Om dezelfde reden lieten op 21 februari 2010 de districtsvoorgangers zich overrulen door een gefakete "Raad van Toezicht" die nota bene uitsluitend bestond uit "invloedrijke" medebestuurders: de gebroeders Peter en Nico Klene plus ene Ruud Vis. Deze onaanvaardbare gang van zaken verlamde "De landelijke vergadering". Ik luidde de noodklok, maar niemand durfde in te grijpen. Gedwee liet ieder zich het zwijgen opleggen. Hetzelfde zien wij nu weer bij de asbestkwestie in Nieuwegein.

Zie in dit verband tevens mijn bericht op "Vr 13 Nov 2015, 14:30" in de thread "Gebakken lucht".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het dossier Rohn versus NAK”