Teken van leven...

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Kinderen, wees op uw hoede voor de afgoden.

    Uit: 1 Johannes 5: 21 (NBV)
  • God van need'rigen en stillen,
    die nooit op de voorgrond staan;
    die slechts vroom, naar Uwe wille,
    eenzaam vaak door 't leven gaan,
    leer ook mij zo zonder klagen,
    als ik kruis en last moet dragen,
    bij mijzelf te rade gaan,
    of ik kan voor U bestaan!


    Bron: Tweede couplet van lied 283, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [12] Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. [13] Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. [14] En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. [15] Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. [16] Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. [17] Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.

    Uit: Kolossenzen 3 (NBV)
  • Reik ons de hand, want de tijd is verstreken.
    Nog gaan w' als pelgrim en vreemdeling voort.
    Kort is de vreugd' van het hierzijn gebleken;
    eenmaal bij Jezus wacht rust, ongestoord.
    Reik nu elkander in liefde de handen!
    Broeders, in naam van de Heiland, gegroet!


    Bron: Eerste couplet van lied 616, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [24] De wijsheid is beweeglijker dan alles wat beweegt, ze doordringt en doorstroomt alles met haar zuiverheid. [25] Ze is de adem van Gods kracht, de zuivere straling van de luister van de Almachtige; niets dat onrein is kan haar binnendringen. [26] In haar schittert het eeuwige licht, in haar wordt Gods kracht feilloos weerspiegeld en zijn goedheid afgebeeld. [27] Ze is één maar kan alles, ze is onveranderlijk maar vernieuwt alles. Ze gaat over op elk volgend geslacht van vrome mensen en maakt hen tot vrienden van God, en tot profeten. [28] Want God heeft alleen degene lief die zijn leven deelt met de wijsheid. [29] In schoonheid overtreft ze de zon, haar plaats is boven de sterren. Ze is schitterender dan het daglicht, [30] want dat wordt gevolgd door de nacht, maar de wijsheid wordt nooit verduisterd door het kwaad.

    Uit: Wijsheid 7 (NBV)
  • 1
    U behoort mijn leven, Heer:
    U te dienen is mijn eer!
    Al mijn gaven, al mijn tijd,
    alles is Uw dienst gewijd!
    Wijd mijn ogen, dat ze zien
    de gena die Gij wilt bien!
    Wijd mijn oren, dat - doorboord -
    zij meer horen naar Uw woord!


    2
    Wijd mijn handen, maak ze sterk;
    ijv'rend voor Uw liefdewerk!
    Wijd mijn voeten, dat ze gaan
    waar Uw voetstap heeft gestaan!
    Wijd mijn stem, opdat mijn mond
    altoos Uw gena verkond'!
    Wijd mijn tong, opdat mijn spraak
    Uwe lof ook hoorbaar maak'!


    3
    Wijd mijn have, goed en geld;
    't zij U al ten dienst gesteld!
    Wijd mijn lichaam, ziel en geest.
    Schenk mij nieuwe krachten steeds!
    Wijd mijn wil, opdat hij zij
    toch niet langer meer van mij!
    Wijd mijn hart, o Godes Zoon.
    Maak het waardig voor Uw troon!



    Bron: Lied 245, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Teken van leven...

Bericht door Chi »

Mooie bijbelwoorden Tjerk. Er zit echter wel een gevaar in voor wie zichzelf als wijs gaat beschouwen.
Een groot dilemma is, dienen de nieuw apostolischen, geen individu uitgezonderd, te worden geinformeerd over hetgeen er in deze organisatie afspeelt?
Is het wat niet weet wat niet deert?
Wie geen moeite doet verdient het niet?
En
Wat maakt het eigenlijk allemaal uit als we op God vertrouwen? Alles heeft immers zijn doel in de ogen van de Genadige.
De letter doodt en de geest maakt levend. Wat is leven zonder dood? Alles naar Gods evenbeeld geschapen. Daarom geniet ik enorm van de bijdragen hier maar eveneens van het geklungel van de naieven. Op een kind kan je immers moeilijk boos worden net als op een slak die jouw sla opeet. Hij weet niet beter en kan niet anders.
Peace.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 01-07-2016, 21.45 uur]


@Chi

Waarom zou ik willen (blijven) opboksen tegen de kennelijk -in de kerk die ik verliet- boven "het goud der waarheid" omarmde onverschilligheid en onwetendheid?

Immers, dít is wat ik in velerlei toonaarden beluister en om mij heen waarneem:
Den Amtsträgern wünschte er die Gabe des sensiblen Zuhörens, der frühen Konflikterkennung und -lösung sowie eine vollendungsorientierte Einstellung. „Lasst euch nicht von Kleinigkeiten die Freude nehmen.“

Bron: Zum Jahresauftakt 2012 waren alle Gemeinde- und Bezirksvorsteher nach Herne-Wanne-Eickel eingeladen. 09. Januar 2012, 13.56 Uhr
TjerkB schreef:(...)
Wat zich voor onze ogen afspeelt is inderdaad dat het nieuw-apostolische geloof schipbreuk lijdt. De manier waarop de betrokkenen ermee omgaan doet mij denken aan de bergbeklimmer in nood die de Zwitserse reddingshelikopter (!) wegstuurde door te roepen: "lk geef niet aan het Rode Kruis". Een dubbele ontkenning in feite.

Elke raad wordt in de wind geslagen. Hulp en handreikingen worden straal genegeerd. Slachtoffers die de hemelbestormers maken worden aan hun lot overgelaten.

(...)
Diverse malen heb ik mij gewend tot leidinggevenden en bestuurders, maar wat ik ook kenbaar maak, zorgvuldig gaat bij de "Godsgezanten" alles door de shredder.

(...)


Uit: Bericht op "Zo 13 Dec 2015, 21:53" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Zie in deze samenhang in dezelfde thread ook het bericht op "Zo 14 Feb 2016, 18:07"
Nadat ik door de jaren heen een keer of tien in gesprek was gekomen met broeders en zusters in de Nieuw-Apostolische Kerk, onder wie ook ambtsdragers, en de gelegenheid zich daarbij voordeed om van gedachten te wisselen over de ongerijmdheden die voor mij "het gaan en staan op de nieuw-apostolische geloofsweg" langzaam maar zeker onmogelijk hadden gemaakt, en vrijwel elke ontmoeting er op neerkwam dat men mij meewarig aankeek, de schouders ophaalde en mij voor het overige het beste toewenste, wist ik: als ik desondanks nog een hand wil reiken aan zielen die hetzelfde overkomt (lees: wordt aangedaan), moet het op een andere manier. Bovendien: ik moet niet alleen maar wat "roepen", doch op zijn minst oprecht moeite doen om zo goed mogelijk uit te leggen wat ik feitelijk bedoel.

Toen ik in augustus 2010 nog een lang gesprek had met apostel Peter Klene, had hij hooguit "respect" voor mijn "zienswijze". Verder kon ik in mijn sop gaarkoken. Dit herhaalde zich later met districtsapostel Armin Brinkmann. Berichten aan stamapostel Wilhelm Leber en stamapostel Jean-Luc Schneider laat men onbeantwoord. Betrokkenen geven daarmee dus te kennen: "Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek" (naar Openbaring 3 vers 17). Dat heb ik te respecteren.

Ontslaat mij dat van mijn burgerplicht, van verantwoordelijkheden jegens naasten aan wie letsel (!) wordt toegebracht terwijl ik daarvan nota bene "ooggetuige" ben? Nee, was mijn conclusie. Alleen, ik roei met de riemen die ik heb. Mijn middelen en mogelijkheden zijn heus beperkt. Het zou fijn zijn als iemand er wat aan heeft.

  • [24] Toen riepen ze de man die blind geweest was weer bij zich. ‘Geef Gód de eer,’ zeiden ze, ‘die man is een zondaar, dat weten we toch.’ [25] ‘Of hij een zondaar is weet ik niet,’ zei hij, ‘maar één ding weet ik wel: ik was blind en nu kan ik zien.’ [26] Ze drongen aan: ‘Wat heeft hij met je gedaan? Hoe heeft hij je ogen geopend?’ [27] ‘Dat heb ik u toch al verteld,’ zei hij, ‘maar u luistert niet! Wat wilt u nog meer horen? Wilt u soms leerling van hem worden?’ [28] Nu vielen ze tegen hem uit: ‘Je bent zelf een leerling van hem! Wij zijn leerlingen van Mozes. [29] Van Mozes weten we dat God met hem gesproken heeft, maar van deze man weten we niet waar hij vandaan komt.’ [30] De man antwoordde: ‘Wat vreemd dat u niet begrijpt waar hij vandaan komt, terwijl hij mijn ogen geopend heeft. [31] We weten dat God niet naar zondaars luistert, maar wel naar iemand die vroom is en zijn wil doet. [32] Dat de ogen van iemand die blind geboren is geopend worden – dat is nog nooit vertoond! [33] Als die man niet van God kwam, zou hij dit toch niet hebben kunnen doen?’ [34] Toen riepen ze: ‘Jij, sinds je geboorte een en al zonde, wil jij ons de les lezen?’ En ze joegen hem weg.

    Uit: Johannes 9 (NBV)
Zie in dit verband tevens mijn bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [7] Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. [8] Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.

    Uit: Matteüs 6 (NBV)


    Maar hij zei: ‘Gelukkiger zijn zij die naar het woord van God luisteren en ernaar leven.’

    Uit: Lucas 11: 28 (NBV)
  • Wij willen met daden U danken
    voor 't heil, dat G' ons nu reeds bereidt.
    Sterk verder ons in het geloven.
    U zij thans ons loflied gewijd.
    Ja, bij U, trouwe Heer,
    daar vinden wij ruste steeds weer.
    Ja, bij U, trouwe Heer,
    daar vinden wij ruste steeds weer.


    Bron: Vijfde couplet van lied 445, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • Geef je lot niet in handen van iemand die tegen je zegt:
    ‘Je bent op de goede weg,’
    maar die enkel toekijkt als je wat overkomt.


    Uit: Sirach 37: 8-9 (NBV)
  • Welzalig hij, die al zijn kracht,
    zijn hulp alleen van U verwacht,
    die kiest de welgebaande wegen.
    Gaat ook zijn pad door een woestijn,
    Gij zult een frisse bronwel zijn,
    Gij stort op hem een milde regen;
    een regen, die hem overdekt,
    verkwikt en weer tot zegen strekt.


    Bron: Eerste couplet van lied 321, NAK-gezangboek

Zie tevens -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Di 05 Mrt 2013, 23:50", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [20] Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. [21] We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
  • Zoals de glanzende sterren verbleken
    als 't licht der zonne de duisternis breekt,
    zo zal het glanzen der wereld verwazen
    bij 't licht, dat God in Zijn liefde ontsteekt.
    Laat liefde lichten bij werk en plichten;
    dat zal bestaan,slechts wat in liefd' is gedaan.
    Moet gij dit leven, uw taak hier verlaten,
    dat blijft bestaan, wat in liefd' is gedaan!


    Bron: Eerste couplet van lied 518, NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [14] Daarom buig ik mijn knieën voor de Vader, [15] die de vader is van elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. [16] Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, [17] zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. [18] Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, [19] ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
    [20] Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, [21] aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.


    Uit: Efeziërs 3 (NBV)
  • ’s Heren liefde is oneindig,
    hoogste voorbeeld voor de mens;
    onze liefde toch is spoedig,
    veel te spoedig aan een grens.
    Uit ons hart stijg’ dan de bede,
    ernstig, innig, telkens weer;
    met onszelve ontevreden:
    schenk ons meerder liefde, Heer!


    Bron: Eerste couplet van lied 63, gezangboek GvAC (voorheen lied 76, gezangboek H.A.G.E.A.)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all
  • [4] Tranen zijn mijn brood,
    bij dag en bij nacht,
    want heel de dag hoor ik zeggen:
    ‘Waar is dan je God?’

    [5] Weemoed vervult mijn ziel
    nu ik mij herinner hoe
    ik meeliep in een dichte stoet
    en optrok naar het huis van God –
    een feestende menigte,
    juichend en lovend.


    Uit: Psalm 42 (NBV)
  • Is soms "tranenbrood" de spijze,
    doornenvol ons levenspad,
    moeten wij soms veel ontberen
    wat ons hart zo gaarne had,
    zijn van vrienden wij verlaten
    en de vijand zoekt ons leed,
    o, dan is ons Jezus alles:
    Koning, Priester en Profeet.


    Bron: Derde couplet van lied 317. NAK-gezangboek
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”