Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door willempower »

@ Levi
Zou zeker opheldering vragen hoe het zit .
En de bewijzen vragen .
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Tjerk
6] En de vreemdeling die zich met de HEER heeft verbonden
om hem te dienen en zijn naam lief te hebben,
om dienaar van de HEER te zijn
– ieder die de sabbat in acht neemt en niet ontwijdt,
ieder die vasthoudt aan mijn verbond –,
[7] hem breng ik naar mijn heilige berg,
hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed;
zijn offers zijn welkom op mijn altaar.
Mijn tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volken’.
Kijk, daar heb ik wat aan.
Binnen de NAK ben je reddeloos verloren!

Dank Tjerk,

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Hilversummers en hun kerkgebouwen

Bericht door zefyr »

In september 2016 zal in Hilversum door kerkhistorische 'dons' van het apostolische werk worden uitgeweid over de ontwikkelingen in en de geschiedenis van de apostolische gemeenten (nieuwe ordening, vooral het 'Nieuwe Licht') in de 20e eeuw. De samenkomst zal dan plaatsvinden in een apostolische 'Lieu de mémoires ' (Pierre Nora). Het gebouw of lokaal (typische woordkeuze van het 'Nieuwe LIcht') ofwel het nieuw-apostolische kerkgebouw aan de Johan Geradtsweg 115 te Hilversum was in 1946 het brandpunt van het schisma in de HAZEA, dat nadien zou uitgroeien tot een monumentale plaats van herinnering. Onlangs is een prachtig boek verschenen over de Hilversummers en hun kerkgebouwen. De apostolischen en hun kerkgebouwen respectievelijk plaatsen van samenkomst in Hilversum wordt in dit boek eveneens vermeld.

https://www.verloren.nl/boeken/2086/251 ... -1416-2016
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nak-nl.org Historische Bijeenkomst (1946-2016) 17.09.2016

Bericht door zefyr »

Vorige week maakte nak-nl.org melding van de Historische Bijeenkomst op 17 september aanstaande te Hilversum.

http://www.nak-nl.org/db/6463914/Actuee ... -september

Ik ben benieuwd naar de 'houdbaarheidsdatum' van dit bericht... ;)

In het onderhavige bericht wordt vermeld, dat Edwin Diersmann diaken is in de NAK-NIjmegen. Is hij spijtoptant? Voor zover ik weet heeft hij op 31 december 2004 z'n diakenambt na de kerkdienst aan de nieuw-apostolische wilgen gehangen. Z'n kompaan, Bart Flikkema (voorganger NAK-Haren), eveneens een van de sprekers, zal volgens welingelichte bronnen in september 2016 de welverdiende ambtsrust (vroegtijdig) worden verleend.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Reformatorisch Dagblad van 30 augustus 2016

Bericht door zefyr »

http://www.rd.nl/kerk-religie/apostolis ... -1.1121013

P.S. Op de Dag des Heren ofwel 's zondags is de website van het Reformatorisch Dagblad niet te raadplegen in verband met een rigide opvatting over de zogeheten zondagsrust.
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Chi »

Wat is in Gods naam het nut hiervan

"Twee groepen apostolischen praten zeventig jaar na een scheuring weer met elkaar. Op 17 september gaan vertegenwoordigers van het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk in Hilversum in gesprek, zo meldden de twee groepen gisteren. In 1946 leidde een opvolgingskwestie bij de toenmalige Hersteld Apostolische Zendinggemeente tot een schisma. Deze geloofsgemeenschap telde circa 30.000 leden. De meeste leden verenigden zich daarna in het Apostolisch Genootschap. De overige leden (circa 3000) gingen verder als de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. „Het schisma verscheurde families en verstoorde vriendschappelijke banden.” De twee stromingen zijn sindsdien elk hun eigen weg gegaan.

Op 17 september houden vertegenwoordigers van beide groepen lezingen over vernieuwing en traditie sinds 1946 en over verschillen en overeenkomsten."

Ik wordt hier nu wel zo zat van, laat ze allemaal in een diepe put vallen met hun gepraat.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

Afbeelding
Uitsnede van ingezonden foto uit 1926. In het midden stamapostel H. Niehaus, geflankeerd door o.a. de apostelen J.G. Bischoff (links) en J.H. van Oosbree (rechts)

@all

Zie bijv. tevens...
... en -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Ma 30 Dec 2013, 23:47", in de thread "de familie J.G. Bischoff ofwel de firma list en bedrog..."

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door TjerkB »

Chi schreef:(...)
  • "Twee groepen apostolischen praten zeventig jaar na een scheuring weer met elkaar. Op 17 september gaan vertegenwoordigers van het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk in Hilversum in gesprek, zo meldden de twee groepen gisteren. In 1946 leidde een opvolgingskwestie bij de toenmalige Hersteld Apostolische Zendinggemeente tot een schisma. Deze geloofsgemeenschap telde circa 30.000 leden. De meeste leden verenigden zich daarna in het Apostolisch Genootschap. De overige leden (circa 3000) gingen verder als de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. „Het schisma verscheurde families en verstoorde vriendschappelijke banden.” De twee stromingen zijn sindsdien elk hun eigen weg gegaan.

    Op 17 september houden vertegenwoordigers van beide groepen lezingen over vernieuwing en traditie sinds 1946 en over verschillen en overeenkomsten."
(...)
@Chi
@all

Zo verschrikkelijk erg is het gelukkig bepaald niet, dat broeders en zusters van de beide geloofsgemeenschappen elkaar nu pas na 70 jaar weer zouden ontmoeten. Ik herinner mij namelijk o.a. een bijzonder geslaagde muzikale ontmoeting in Amersfoort op zondag 5 september 2004 van de beide plaatselijke kerkgemeenten. Hieronder enkele foto's van die bijeenkomst in het NAK-kerkgebouw aan de Utrechtseweg aldaar:
  • Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Op deze laatste foto: de voorgangers van beide kerkgemeenten (links) en AG-apostel D. Riemers (rechts). In het midden: ondergetekende...
Ook het overleg om de ontmoeting tot stand te laten komen verliep al in de beste harmonie, net als de koorrepetities in het AG-kerkgebouw aan de Meridiaan.

Overigens ben ook ik niet gecharmeerd van mogelijk saaie bespiegelingen, maar het was hartverwarmend zoals het in 2004 (bij ons) in Amersfoort uitpakte.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016

Bericht door Levi »

@Zefyr
In het onderhavige bericht wordt vermeld, dat Edwin Diersmann diaken is in de NAK-NIjmegen. Is hij spijtoptant? Voor zover ik weet heeft hij op 31 december 2004 z'n diakenambt na de kerkdienst aan de nieuw-apostolische wilgen gehangen. Z'n kompaan, Bart Flikkema (voorganger NAK-Haren), eveneens een van de sprekers, zal volgens welingelichte bronnen in september 2016 de welverdiende ambtsrust (vroegtijdig) worden verleend.
Beide moderatoren zijn niet meer dan een rimpel in de NAK vijver.
Niet is staat om ook maar een enkel potje te breken.
Waar vind ik in Diersmann's scripturen het bestaansrecht van de NAK?
Handig heeft hij zijn kerkelijke positie, net als ap Klene, gebruikt om af te studeren op een organisatorische stelling ipv een geloofsinhoudelijke thesis.
Dan ben je geen theoloog, maar manager in een kerkelijke organisatie.
Bart Flikkema's reputatie is die van een egotripper en waait mee met elke wind.

De kwalificatie op voorhand van 'Historische bijeenkomst', past precies in de NAK retoriek.
Na de 17e september is het weer historie. Check, hebben we ook weer gehad.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Historische Bijeenkomst (1946-2016) 17.09.2016 te Hilver

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef:(...)
De volgende activiteiten vinden plaats onder auspiciën van de Van Oosbreestichting:
Historische Bijeenkomst (1946-2016)
Vernieuwing en traditie in het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk

Dit jaar is het zeventig jaar geleden dat naar aanleiding van de opvolging van apostel J.H. van Oosbree in de Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen (HAZEA) een schisma plaatsvond. Het grootste gedeelte van de lidmaten volgde de door apostel Van Oosbree testamentair als zijn opvolger aangewezen apostel L. Slok en verenigde zich in het in 1951 opgerichte Apostolisch Genootschap. Een kleiner deel volgde de stamapostel en vormt nu de Nieuw-Apostolische Kerk.

Het lijkt ons een geschikt moment om de vraag te stellen in hoeverre vernieuwing en traditie bij het schisma van 1946 en in de jaren daarna een rol hebben gespeeld. Wat veranderde en wat bleef hetzelfde?

Sprekers uit beide tradities zullen op deze vraag ingaan. Zij spreken op persoonlijke titel. Voor elke bijdrage is 30 minuten beschikbaar, inclusief discussie.

Een klein koor onder leiding van Ad Bethlehem zal muzikale medewerking verlenen.
De bijeenkomst zal plaatsvinden op 17 september 2016 in het kerkgebouw van de Nieuw-Apostolische Kerk aan de Johannes Geradtsweg 115, 1222 PP Hilversum, de plaats waar L. Slok in 1946 tot apostel werd geroepen.
(...)


Uit: Bericht op "Do 09 Jun 2016, 13:18"
(...)
De inschrijving is in verband met het bereiken van het maximum aantal deelnemers gesloten


(...)


Bron: http://www.vanoosbreestichting.nl/andere_bijeenkomsten/
zefyr schreef:(...)
Programma

10.30-11.00 uur - Ontvangst met koffie/thee
11.00-11.15 uur - Opening door apostel Peter Klene, Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Voorzitter Rob Tijdeman
11.15-11.45 uur - Berry Brand. Statuten of testament. Het dilemma van opziener H. Schurink
11.45-12.15 uur - Edwin Diersmann. De beoordeling van de kerkscheuring van 1946 in officiële nieuw-apostolische publicaties door de jaren heen

12.15-13.30 uur - Lunch

Voorzitter Edwin Diersmann
13.30-14.00 uur - Robin Brouwer. Het apostolische geloofsideaal sinds 1900: traditie en
vernieuwing tegen de achtergrond van een veranderende samenleving
14.00-14.30 uur - Johan Giskes. Apostolische geloofsvisies in woord en klank, 1953 en 2016
14.30-14.45 uur - Muzikaal intermezzo (ingeleid door Johan Giskes)

14.45-15.15 uur - Thee-/koffiepauze

Voorzitter Manfred Horstmanshoff
15.15-15.45 uur - Bart Flikkema. Nieuw-Apostolische ontwikkelingen na 1946
15.45-16.15 uur - Frederique Demeijer. Zes sociale generaties van het Apostolisch Genootschap
16.15-16.30 uur - Afsluiting door apostel Bert Wiegman, Apostolisch Genootschap

Aanmelding en betaling inschrijfgeld
De kosten van deelname aan de bijeenkomst bedragen € 20,00 per persoon. Het is ook mogelijk alleen een deel van het programma te volgen. Het ochtendprogramma kost € 5,00, de lunch € 10,00, het middagprogramma € 7,50. Aanmelding geschiedt door invulling van het aanmeldingsformulier en betaling van het inschrijfgeld op de daar vermelde bankgirorekening. Het bericht dat de aanmelding en betaling zijn ontvangen is tevens toegangsbewijs
.
(...)


Uit: Bericht op "Do 09 Jun 2016, 13:18"
@all

Hoewel de inschrijving vanwege de kennelijk overweldigende belangstelling inmiddels werd gesloten, dacht ik nog even na over de aanmelding en het inschrijfgeld. Hoe het in dit geval organisatorisch precies is gegaan, weet ik niet, maar omdat apostel Peter Klene de bijeenkomst opent neem ik aan dat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op zaterdag 17 september aanstaande gastheer is (al vindt de activiteit plaats onder auspiciën van de Van Oosbreestichting).

Eerder deze week schreef ik iets over het jaarlijkse zogenaamde ANBI-document dat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft gepubliceerd, thans over 2015:
TjerkB schreef:(...)
In aansluiting aan de berichten op "Za 21 Nov 2015, 23:44", "Zo 22 Nov 2015, 17:14" en "Ma 23 Nov 2015, 16:33", waarin het ging om "het ANBI-document" dat het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland publiceerde over 2014, volgt hier het document dat men onlangs aan het daglicht toevertrouwde over 2015:
(...)


Uit: Bericht op "Wo 07 Sep 2016, 22:46" in de thread "Der Fall Rohn"
Als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) sloot men het bewuste boekjaar af met een positief resultaat van € 283.907. Wij kregen alleen een (zelfs voor insiders) moeilijk interpreteerbare staat van baten en lasten te zien, niet daarnaast bijvoorbeeld ook de balans per ultimo 2015. Ge­lijk de waard is, ver­trouwt hij zijn gas­ten... Wel gaf men in een overigens ongedateerd begeleidend schrijven onder het kopje "Offeren" en passant aan: "De leden kunnen zich, gebaseerd op de Bijbel (Maleachi 3: 10), oriënteren op het 'tiende deel'." Als dank voor ieders gulle gaven wordt de aangesloten leden nu dus zo'n tenenkrommend cryptisch A4-tje voorgeschoteld. Echter, wie zich bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland oriënteert op het "tiende deel" moet niet denken dat dan ook werkelijk alles bij de prijs is inbegrepen. Integendeel, de vraagprijs van het kerkbestuur begint pas bij dit "tiende deel" als basisbijdrage:
BakEenEi schreef:(...)
Kinderen Gods worden geacht 10% van hun inkomen aan de Nieuw-Apostolische Kerk te schenken, en voorts gul te geven ter gelegenheid van de Dankdag voor Gewas en Arbeid, bij het kerstfeest, bij het zondagschoolreisje, bij een regiodienst voor senioren waar de lunch wordt gebruikt, bij deelname aan een workshop voor dirigenten, voor een jeugddag, bij een zang- of orkestuitvoering en voor het zendingswerk. Verder wordt er van alles ingezameld wat nog méér geld opbrengt. Daarnaast is het fijn als men zo veel mogelijk onkosten voor eigen rekening neemt. De "verantwoordelijke dienaren" redden zich wel met al het geld. Bij hen is het in de best mogelijke handen, zo wordt het de gelovigen voorgehouden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "zo 04 dec 2011, 22:51" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".
Zie aldaar tevens het bericht op "Vr 17 Dec 2010, 15:48" in de thread "Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord"
Voor de bijeenkomst van aankomende zaterdag was dus zelfs voor de meest vrijgevige begunstigers van de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) in kwestie nog een toeslag van € 20,00 per persoon vastgesteld. Zonder dit extraatje kan Bruin hun aanwezigheid schijnbaar niet trekken. Nog vele malen bonter wordt het als wij kijken naar het zogeheten lidmatenjaarverslag 2015 bij het Apostolisch Genootschap, waaruit -zonder verder commentaar- de beide onderstaande schermkopieën...
Afbeelding
Afbeelding
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”