De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Jouw probleem is je intelligentie dat het nivo van de gemiddelde dienaar ver overstijgt.
Met afstand heb je gelijk en zijn de argumenten terecht.
Maar het NAK maaiveldje bevindt zich op klomphoogte,
Hoe oprecht je bedoelingen ook zijn, gelijk krijgen is niet de bedoeling.
Het gremium van hogere ambten kent een zeldzaam hoog gehalte van 'rugkrabbers'.
Daar wil je niet tussen zitten.

De volgende quote vind ik wel toepasselijk in ons geval.
“Intellectual freedom is essential -- freedom to obtain and distribute information, freedom for open-minded and unfearing debate and freedom from pressure by officialdom and prejudices. Such freedom of thought is the only guarantee against an infection of people by mass myths, which, in the hands of treacherous hypocrites and demagogues, can be transformed into bloody dictatorship.”
― Andrei Sakharov
Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
De volgende quote vind ik wel toepasselijk in ons geval.
“Intellectual freedom is essential -- freedom to obtain and distribute information, freedom for open-minded and unfearing debate and freedom from pressure by officialdom and prejudices. Such freedom of thought is the only guarantee against an infection of people by mass myths, which, in the hands of treacherous hypocrites and demagogues, can be transformed into bloody dictatorship.”
― Andrei Sakharov
(...)
@Levi

Wow...
BakEenEi schreef:(...)
Nadat ik door het verlaten van de kerk "op vrije voeten" was gekomen, kon het "ontkreukelen" beginnen. Wie steeds hoofdzakelijk werd geacht "te doen wat er gezegd wordt", kan daarvoor het best ruim de tijd nemen. Ik heb trouwens niets gemerkt van de verlokkingen op een "brede weg" waaraan ik volgens anderen nu volop blootgesteld zou staan. Ook raakte ik niet ogenblikkelijk of successievelijk uit mijn kracht toen ik de verbinding losliet met "de rots" (lees: het ambt van de stamapostel), terwijl zulks aan de nieuw-apostolische gelovigen wél wordt voorgehouden! Als "alleengaande" (!) vervolgde ik mijn weg - naar onbekende bestemming? "Weet u wel wat feitelijk een 'alleengaande' is?", zo vroeg ik later tijdens een gesprek dat nog plaatshad aan een nieuw-apostolische apostel. "Dat is iemand die de kerkleiding -alleen- laat gáán!"

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 20 Feb 2011, 22:03", in de thread "Weg"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

Redactie schreef:(...)
In elk geval gaat het ons hier niet om al het nieuws over "kop- en staartbotsingen" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Toch kunnen allerhande schijnbaar onbeduidende losse wederwaardigheden -bij elkaar genomen- er een symptoom van zijn dat het mis is met "de grote lijn" in een organisatie.

(...)
Op dit "Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen!" zijn wij dus maar zo vrij geweest om aan te kaarten dat de (internationale) kerkleiding grote problemen heeft met:
  • de geloofsleer,
  • de organisatorische opzet,
  • de administratieve controle,
  • verantwoordelijkheidsbesef,
  • professionaliteit,
  • rentmeesterschap,
  • en met zielzorg!
Al deze verschijnselen staan niet op zichzelf, doch hangen met elkaar samen!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 28 Jun 2012, 12:46", in de thread "Blijkbaar hebben wij met onze activiteiten kwaad bloed gezet".
@all

Vanochtend kwam de term "kop- en staartbotsingen" bij mij op en herinnerde ik mij het bovenstaande bericht...

In een bezuinigingsronde zegde ik ooit ook het abonnement op, dat wij hadden op een regionaal dagblad. Ik troostte mij toen met de gedachte dat wij vast niet veel wijzer zouden worden van nog méér nieuws over kop- en staartbotsingen ter plaatse, in het verkeer en de gemeentelijke politiek. Kleinburgerlijke aanvaringen en wat dies meer zij; ik was er wel even klaar mee. Niet alleen vanwege het geld dat wij nu beter anders konden gebruiken. Ook door wat ik nog méér aan mijn hoofd had. Zoals in de kerk. In de gouden kooi. Maar het duurde niet lang of ik vond het ook daar allemaal weggegooid geld. En ik raakte uitgekeken... op "de wegwijzers":
BakEenEi schreef:(...)
  • Voor: Jou

    Ze zeiden
    wij hebben een levend geloof

    want bij ons
    blijven de wegwijzers
    niet staan
    waar ze staan

    die gaan met je mee

    nee
    niet tot je er bent

    maar gewoon

    tot ze genoeg
    van je hebben

    fijn, he

    vind ik ook niet


    Van: Mij
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 18 Dec 2010, 19:45", in de thread "Levend geloof"
Zie aldaar ook het bericht op "Ma 04 Feb 2013, 17:26", in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
Dat zat namelijk zo...
BakEenEi schreef:@all
  • Aan: De gekostumeerden

    Ik ben achtergelaten
    als een onwillig werking in hun handen

    Ik deed er niet meer toe
    vonden zij

    Nu riep hun plicht ze
    want er waren nog landen
    en volken
    en daar wisten de mensen nog niet

    van het bestaan van hun kerk


    Afz.: Iemand, maar dat doet er verder niet toe
Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 18 Dec 2010, 19:36", in de thread "Achtergelaten"
... maar ondertussen rekenden ze kapitalen voor een zitplaats. Hoe dat ongeveer zit, wilde ik later wel uit de doeken doen, aan de hand van een paar voorbeelden. Het veldwerk daarvoor liet zich budgetneutraal financieren.

Heeft iemand trouwens nog nieuws; over het verantwoordelijkheidsbesef wellicht?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

  1. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    Gerrit Sepers lichtte toe wat er bij een "Öffnungsprozess" komt kijken en hoezeer iedereen wordt overruled terwijl een handvol oppermachtigen de dienst uitmaakt:
      • 31.05.2016 Gerrit Sepers aus Amersfoort
        (...)
        Es ist erstaunlich zu lesen dass Sie nicht die wirkliche Wahrheit wissen im Bezug auf meinem Rücktritt in 2004. Sie haben es schon angedeutet dass der damaliger BAP Pos mich “amputiert” hat. Vor dem Wechsel habe ich schon gesprochen über die Exklusivitätsansprachen dieser Kirche. Stap Fehr hat ganz deutlich die Verantwortlichkeit der Wahl seiner Nachfolger bei BAP Pos niedergelegt. Der Ablauf ist genügend bekannt geworden. Zu meiner grosse Freude bin ich wieder in meiner Beruf zurückgekehrt. Stap Fehr hat dafür die Möglichkeiten gegeben. Ehrenamtlich habe ich als Apostel noch einige Jahren weiter gearbeitet. Die Probleme mit dem Nachfolger waren riesenhaft! Schlussendlich war mir deutlich geworden dass er nicht mit mir zusammen arbeiten wollte. BAP Studer und BAP Wendt haben mehrmals versucht die entstandenen Probleme zu lösen. Ich habe in Gespräche und ausführliche schriftlichen Auseinandersetzungen gewarnt für ernsthafte organisatorische Situationen. Ohne ein Prophet zu sein sind die meisten Sorgen leider Wahrheit geworden. Bis heute sind die Sachen im Holland noch nicht gelöst. Ein Desaster, wie Sie schreiben! Heutzutage schütteln viele Geschwister ihr Kopf! Es ist einfacher einen Diakonen zu entbinden als ein BAP, Ap oder Bischof.

        Schlussendlich hat der BAP de Bruijn meine Gedanken über Exklusivitätsanspruch der Kirche angegriffen als Anlass. Im Gespräch am 12. Oktober 2004 mit diesen beiden obengenannten BAPn wurde mich deutlich dass ich nur die Exklusivitätsanspruch zu akzeptieren hat. Das war für mich unmöglich! Ich konnte wählen zwischen Amtsenthebung, zu Ruhesetzung und mein Amt als Apostel niederlegen. Ich habe gewählt für die letzten Lösung. Ich muss sagen, das den Ablauf weiterhin königlich war. Ich habe immer Mitleid gehabt mit dem STAP Fehr und die beiden BAPn. Sie sind Opfer des Systems.


        (...)

      Bron: Ingekomen reactie bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
    De bespiegelingen van Gerrit Sepers vertellen natuurlijk ook wel iets over hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk de zaken in werkelijkheid marcheren. Als medewerker op het bureau van de Centrale Administratie van 1985 tot 2000 heb ook ik trouwens heel wat te stellen gehad met de door mijn oud-collega nu geschetste realiteit.

    Ik vind het dus grootspraak als districtsapostel Rainer Storck spreekt van "arbeidsprocessen" terwijl "het bestuur" alleen bestaat uit hemzelf en twee rechterhanden! Het is typerend voor hoe hooggeplaatsten zichzelf altijd handig weten te rechtvaardigen. "Es ist einfacher einen Diakonen zu entbinden als ein BAP, Ap oder Bischof."

    (...)


    Uit: Bericht op "Ma 06 Jun 2016, 22:38" in de thread "Gerrit Sepers"
  2. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    TjerkB schreef:(...)
    TjerkB schreef:(...)
    Wij zijn "slijpstenen" voor elkaar. Wij zouden niet graag in de schoenen van de apostel willen staan. Ze moesten eens weten wat voor offers de dienaren brengen; wat er allemaal op ze afkomt.

    (...)


    Uit: Bericht op "Do 26 Feb 2015, 10:50"
    Alles goed en wel, maar is er nu bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland onder de aangesloten leden werkelijk helemaal niemand die zich óók eens afvraagt wat er afkomt op sommige medewerkers? Terwijl uit alle macht de stamapostel "biddend" wordt "ondersteund", de districtsapostel, de apostel, de opziener, de oudste, de evangelist, de voorganger en de priester; wat is dat voor dwaasheid als die er ondertussen blijk van geven maling te hebben aan het welzijn van mede-werkers?!

    (...)


    Uit: Bericht op "Do 26 Feb 2015, 14:05" in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen"
    Zie aldaar ook de twee voorafgaande berichten, namelijk op "Wo 25 Feb 2015, 21:16" en op "Do 26 Feb 2015, 11:50".
    Juist wanneer het nog helemaal niet duidelijk is, indien er fouten zijn gemaakt, welke feiten en omstandigheden daarbij een rol hebben gespeeld, heb ik het altijd als tergend oneerlijk ervaren dat "ondergeschikten" op voorhand aan het kortste eind trekken doordat de "hoogste" "dienaren" sowieso overal van worden gevrijwaard.

    Wie zoiets diverse keren en telkens absoluut ongewild van nabij meemaakt, heus; zo iemand kan daarna toch niet doen alsof er met zo'n wantoestand niks mis is?! Maar het ergste is: juist degenen, die zouden kunnen beletten dat zulke misstanden escaleren met alle gevolgen van dien voor onze naasten (!) die eraan ten prooi vallen, hebben in deze kerk in de regel het lef niet om vastberaden een daad te stellen. Ook in Nieuwegein zag ik dit nu aankomen. Vergeefs waarschuwde ik ervoor

    (...)


    Uit: Bericht op "Zo 12 Jun 2016, 17:25" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein"
  3. :shock:
    TjerkB schreef:(...)
    Naar aanleiding van het bewuste krantenartikel thans van mijn kant een aanvullende reactie. Vooraf wist ik al dat het artikel in de maak was want de redactie nam met mij contact op. Toen heb ik verteld, althans wat nu de vordering van het kerkbestuur betreft en zijdelings ook de eerdere "privé-kwestie Oostenrijk", dat ik mij sinds het najaar van 2010 in de achtergronden heb verdiept, ook door zelf zo veel mogelijk de rechtszittingen bij te wonen. Ik heb gezegd wat de krant heeft geciteerd, namelijk "Rohn hoopt op gerechtigheid. Hij is te grazen genomen." Dat vind ik omdat stamapostel Wilhelm Leber naar mijn vaste overtuiging met twee maten heeft gemeten.

    Als er een conflict ontstaat tussen een districtsapostel en een medewerker op de Centrale Administratie, dient een gelijke behandeling te worden verkozen. Dat is hier niet gebeurd. De offergaven werden alleen aangesproken om de districtsapostel in bescherming te nemen. Broeder Rohn zocht het maar allemaal zelf uit. Hij en zijn gezin mochten creperen. Om redenen van het voorgaande en omdat er miljoenenverliezen werden geriskeerd, die zich later trouwens ook daadwerkelijk zouden voordoen, had er zowel voor het bestuursorgaan "De stamapostel" als voor het bestuursorgaan "De landelijke vergadering" (zie resp. de artikelen 5 en 7 van de toepasselijke statuten), bestaande uit de gezamenlijke districtsvoorgangers, op zijn minst een solide extern deskundigenadvies moeten voorliggen. Meer dan eens heb ik mij er bij de kerkleiding naderhand over beklaagd dat men willen en wetens heeft nagelaten om hiertoe bijvoorbeeld een "Commissie van Wijzen" in te stellen. Alleen al dit verzuim wijst m.i. op onbehoorlijk bestuur, sterker nog: op financieel wanbeheer. Ik zie bij dit kerkgenootschap een extreem gebrek aan governance.

    Vandaar dus mijn opmerking: "Rohn hoopt op gerechtigheid. Hij is te grazen genomen."

    (...)


    Uit: Bericht op "Do 16 Jun 2016, 16:07" in de thread "Der Fall Rohn"
    Zie aldaar ook het bericht op "Di 21 Jun 2016, 11:46"
@all

Of eenieder die het rechtstreeks aangaat het zich nu wenst te realiseren of niet; bij de Nieuw-Apostolische Kerk kunnen leidinggevenden wel imponeren met termen als secularisatie en "demographische Verwerfungen", maar er is bij dit kerkgenootschap absoluut méér aan de hand. Niet pas sinds kort, maar al vele decennia lang. Het heeft in feite alles van doen met "macht in de gemeente". Voor gelovigen die daarmee worstelen, zal immers geen zogenaamde zegenaar een stap opzij zetten.

Onverbiddelijk "gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat", namelijk om, op welk arbeidsterrein ook, geen van diens "helpers" een strobreed in de weg te leggen en aldus waar te maken wat er staat in Romeinen 12 vers 12: "Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed." Simpel toch? Néé, dat is om de dooie dood NIET simpel! Sterker nog: zó word je bij dit kerkgenootschap onder de voet gelopen door dienaren die in werkelijkheid heersers zijn. Wie daar in de praktijk niets van merkt, doet er verstandig aan een slag om de arm te houden want het dilemma komt pas op als er een gewetensconflict ontstaat. Een verschil van inzicht om iets principieels. Om wat je tegen de borst stuit; wat indruist tegen je diepste gevoelens. Juist dan veranderen "dienaren" mechanisch in machtsfiguren, ontdaan van hun persoonlijkheid en hun soevereiniteit, op afstand in de organisatie bestuurbaar door "meerderen". Vind je dat niet minderwaardig?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

  • ES GIBT NICHT DAS EINE MEDIUM
    Die Nachricht ist das Entscheidende. Die Kirche bestimmt keinen Kommunikationskanal zum Nonplusultra. Kirchenmitglieder sollen dort angetroffen werden, wo sie sich aufhalten: in ihrer Sprache, in ihrem Medium.

    Journalisten und Korrespondenten aus allen Bezirksapostelbereichen tragen kirchliche Nachrichten zusammen, Übersetzer sorgen für die weltweite Verständlichkeit und mit Hilfe von verschiedenen Medien werden die Nachrichten gesendet.

    Für jeden das Richtige. Und für den Leser das (hoffentlich) Beste. – Auch jetzt wieder in einer neuen Ausgabe der community.

Bron: Artikel "community ist online: Ausgabe 2016/03" d.d. 04-07-2016 op de website van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk (niet vertaald in het Nederlands)
@all

Hoewel wij het in Nederland blijkbaar niet hoefden te weten; wat de informatievoorziening betreft, wordt er van hogerhand nu dus openlijk regulerend opgetreden. Het deed mij denken aan een reclameboodschap: "Acana Less Active - een natuurlijke bereide smakelijke kattenvoeding, speciaal geschikt voor de wat oudere kat". Niet in de laatste plaats omdat ik ervan uitging dat onze ziel en zaligheid in het geding was, ben ikzelf altijd oprecht geïnteresseerd geweest in de ontwikkelingen, al moest ik er in de regel veel moeite voor doen om daar hoogte van te krijgen:
BakEenEi schreef:(...)
Toon Hermans sprak destijds schande van Pieterman, de knecht van Sinterklaas. Wíe in zo'n hoge voorname positie, zo redeneerde Hermans, willigt er nu toch een verzoek in als "... en strooi dan wat lekkers in d' een of d' andere hoek"?! Zeg dan gewoon eerlijk van tevoren in welke hoek, was daaromtrent van kindsbeen af zijn uitgesproken mening geweest. Toen hij dit weer eens onomwonden uit de doeken deed, dwaalden -voor mijzelf logisch doch voor anderen mogelijk bevreemdend- mijn gedachten onmiddellijk af naar de gang van zaken in mijn kerk, waar ook iedereen zich constant rot moet zoeken om kennis der waarheid te vergaren! Hoge "dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk die (overigens om mij onbekende redenen) ervan overtuigd zijn dat zijzelf het meest dicht bij God staan en daardoor als eersten kunnen weten wat Zijn bedoelingen zouden zijn, laten namelijk overal en nergens "elementen van waarheid" achter, en vervolgens wordt een ieder geacht overal volledig mee op de hoogte te zijn. "Kleingelovigen" althans die er onverhoopt blijk van geven niet eerst in elke hoek te hebben rondgekeken, zowel in "de wereld om ons heen" als op het "world wide web", worden door deze "zegenaars", wanneer zij over beleidszaken graag willen meedenken of -praten, immers niet voor vol aangezien. Hoe durf je bij wijze van spreken in de verantwoordelijkheden te treden van zulke hoge "Godsgezanten" die in Zijn werk alles overzien en heus wel overal zo hun redenen voor hebben?

Dit dilemma noemde ik uiteindelijk "de ondoordringbare laag".

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 13 Jan 2013, 21:30", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Ook ik begon steeds meer te vermoeden dat de onwetenden bewust onwetend werden gelaten. Zie de thread "(10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!"

Met het nu gemaakte statement "Für jeden das Richtige" wordt feitelijk gezegd dat elke gelovige kan volstaan met de informatie die hem of haar wordt aangereikt. Dat lijkt mij "ou­de wijn in nieu­we zak­ken" want vanuit Appingedam en Hoogezand werd de gemeenteleden 30 jaar geleden immers nog voorgehouden dat zij het verstand wel op het nachtkastje konden neerleggen: de "dienaren" zouden wel voor ze denken! Met een gerust gevoel (en na het Woord van de maand in februari 2006 zelfs met een "onbegrensd vertrouwen") zou eenieder zich met alle geloofs- en levensvragen aan hun goede zorgen kunnen overgeven. Kortom: het is hier nog altijd geen zuivere koffie. De kerkleiding schaakt op vele borden tegelijk, zonder daarbij ook transparant te zijn, en laat niemand zich afvragen hoe dat precies zit.

Aan de verdeel- en heerspolitiek vanuit het machtsbestel in kwestie, waaraan op deze manier handig nieuwe waarborgen werden gesteld, komt dus nog geen einde.

Voor een inkijkje in de nieuwste ontwikkelingen verwijs ik kortheidshalve naar de thread "Schneider entschuldigt sich für Fehler der Kirche", bij Glaubensforum24.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor een inkijkje in de nieuwste ontwikkelingen verwijs ik kortheidshalve naar de thread "Schneider entschuldigt sich für Fehler der Kirche", bij Glaubensforum24.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 26 Aug 2016, 12:06"
@all

Enkele van de bedoelde berichten bij Glaubensforum24:
  1. :shock:
    detlef.streich schreef:Stap Schneider gestand in seiner Predigt am 3.7.2016 in Kanada Fehler (in der Vergangenheit) der Kirche ein, die einige Kirchenmitglieder zum Austritt geführt hatten und entschuldigte sich für diese Verhaltensweisen. Leider blieben die Aussagen schwammig , wie dass eigene Meinung und Regeln wichtiger wurden als das Evangelium oder dass Differenzen zwischen Predigt und Verhalten der Amtsträger vorhanden sind. Allerdings möchte Schneider nicht, dass “wir uns schuldig fühlen und unglücklich.“ Ohne aber dass jemand ein deutliches „mea culpa“ der Kirche ausspricht und die Dinge, die manche Aussteiger tatsächlich ein Leben lang „unglücklich“ oder sogar lebensuntüchtig gemacht haben, deutlich benennt, wirkt die „Entschuldigung“ eher oberflächlich, halbherzig und damit unglaubwürdig, auch wenn die Tendenz in die richtige Richtung geht. Gleiches gilt aktuellen Missständen! Ohne eine klare Benennung der Fehler kann sich keine verändernde Entwicklung ergeben. Papst Franziskus hat das vorbildlich in den "Krankheiten kirchlicher Mitarbeiter" praktiziert:

    6. Es gibt auch die Krankheit des geistlichen Alzheimer", der Vergessenheit der Geschichte des Heils, der persönlichen Geschichte mit dem Herrn, der „ersten Liebe" (Apg 2:4). Dabei handelt es sich um ein fortschreitendes Absenken der geistlichen Fähigkeiten, die früher oder später zu einer schweren Handicap des Menschen führen und ihn unfähig werden lassen, autonom zu handeln, und ihn so in einem Zustand völliger Abhängigkeit von den von ihm selbst geschaffenen Selbstbildern leben lassen. Das sehen wir bei denen, … , die um sich herum Mauern und Gewohnheiten bauen und so immer mehr Sklaven der Götzen werden, die sie sich selbst geschaffen haben.

    Stap Schneider könnte die vom Papst benannten Fehler der Kirche 1 zu 1 übernehmen und durch spezifische NAK-Fehler in Vergangenheit und Gegenwart ergänzen, wie z.B. die Rolle der NAK im Dritten Reich und in der DDR, Fehler rund um den Botschaftswahn (Forschungsbericht veröffentlichen), Vertuschung von Missbrauchsfällen, Fehler der eigenen Lehre etc.

    Könnte..., aber wird er auch? Oder "kollidiert wieder einmal der Traum Gottes mit der Heuchelei einiger seiner Diener?" Papst Franziskus

    Zitat Stap Schneider:
    Auch als Kirche wissen wir, dass in der Vergangenheit Fehler gemacht wurden. Manchmal wurde der Mensch wichtiger als Jesus Christus. Eigene Meinung und Regeln wurden wichtiger als das Evangelium und manche haben deswegen ihren Glauben verloren. Wir können nicht einfach sagen, dass wir das Gleiche erlebt haben. Als Kirche müssen wir uns dessen bewusst sein. Wir müssen uns bewusst sein, dass manchmal in den Gemeinden zu viel Härte und Beurteilung vorherrscht, anstelle von Liebe und Güte.
    Stellen wir uns die Frage, ob wir echte Zeugen unseres Herrn sind. Ist unsere Aussage Wahrheit? Wir müssen uns eingestehen, dass es immer noch zu oft passiert, dass unsere Verhaltensweise von der Predigt abweicht. Das ist auf der einen Seite das Wort Gottes, das Evangelium, das was wir predigen und auf der anderen Seite ist die Realität. Da besteht ein großer Unterschied. Für manche wurde es zu viel, zwischen dem was gepredigt wurde und dem was sie gesehen haben. Natürlich können wir nicht die Vergangenheit ändern, aber lasst uns als Kirche, als Gemeinde, als Gläubige, als Gotteskinder dem bewusst sein und lasst uns motiviert sein. Wir möchten wahre Zeugen Jesu werden. Wir möchten, dass unsere Aussagen der Wahrheit entsprechen. Wir möchten mehr und mehr Jesus in die Mitte stellen. Er ist wichtig, nicht wir. Lasst uns bewusst sein, dass wir noch in der Weisheit Jesu wachsen müssen, um ihn besser zu verstehen, um ihn besser zu kennen.
    Ich möchte nicht, dass wir uns schuldig fühlen und unglücklich: „Oh, es ist unsere Schuld, wir sind so unglücklich.“ Das ist nicht der Wille Gottes. Der Wille Gottes ist eine demütige Kirche zu haben, eine demütige Gemeinde, ein demütiges Gotteskind. Wie verstehen, dass wir Fehler gemacht haben. Bitte vergib uns, wir möchten uns bessern. Wir möchten, dass Jesus mehr und mehr wichtig wird. Wir möchten das Evangelium immer besser verstehen.
    Aus dem Sakramentsgebet für Entschlafene:
    Wir denken an alle die in unserer Mitte waren und eines Tages aus welchem Grund auch immer unseren Kreis verlassen haben. Vielleicht haben sie den Ruf Jesus gehört: „Steh auf, komm zurück! Wir entschuldigen uns für alles was wir falsch gemacht haben. Bitte vergebt uns!“ Aber schaut nicht auf unsere Fehler. Schaut auf Jesus, er wartet auf euch.

    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "23.08.2016, 15:06" in de thread "Schneider entschuldigt sich für Fehler der Kirche"
  2. :shock:
    detlef.streich schreef:Lieber Brombär,
    Schneider predigte den Geschwistern in Kanada, kein AT-Dienst. Und da es sich um einen Entschlafenendienst handelte, entschuldigte er sich eigentlich sogar nur bei den verstorbenen Aussteigern. Er leitet die oben zitierte Aussage so ein:
    Wir möchten auch ein mitleidiges Herz haben, wenn wir an Seelen im Jenseits denken, die noch nicht errettet sind. Es reicht nicht nur für sie zu beten. Wir wollen ein mitleidendes Herz haben. Wir denken besonders an die, die ihren Glauben verloren haben.
    Auch in Canada hatten wir viele Brüder und Schwestern die eine Zeitlang mit uns auf dem Erlösungsweg gingen und es aus irgendeinem Grund nicht geschafft haben. Sie haben es nicht geschafft, haben ihren Glauben verloren, haben ihr Vertrauen verloren und gingen den Weg nicht mehr weiter. Wir möchten sie nicht vergessen, ob sie im Jenseits sind oder hier auf Erden. Lasst uns ein betrübtes Herz wegen ihnen haben. Wir möchten nicht gleichgültig werden. Wir möchten nicht unbesorgt werden. „Oh, das ist deren Angelegenheit. Die haben es nicht geschafft, die sind nicht mehr gläubig, aber wir haben das gleiche erlebt wie sie und wir sind da. Das ist ihre Schuld. Das ist deren Angelegenheit.“ Nein, wir haben ein betrübtes Herz für die, die ihren Glauben verloren haben. Wir beten für sie. Wir möchten sie nicht vergessen. Wir flehen Jesus an: „Bitte schenke ihnen Gnade. Lass sie den Weg zurück zu deinem Altar finden, zu deiner Gnade und deinem Heil. Wir geben nicht auf.“ Jemand könnte sagen, dass das keine Hoffnung ist, weil man denjenigen genau kennt. Der Sohn der Witwe von Nain war tot, absolut tot. Da war keine Hoffnung mehr auf Änderung. Der Herr stoppte die Prozession und sagte zu dem jungen Mann, steh auf! Er hörte die Stimme vom Herrn und stand auf. Die Witwe hatte damit nichts zu tun. Sie hatte lediglich ein betrübtes, zerschlagenes Herz.
    Wir können niemand auferstehen lassen, der geistig gestorben ist, aber wir können für sie beten. Wir geben nicht auf, wir vertrauen Jesus. Es ist nicht zu spät, er kann sie noch erretten, hier und im Jenseits. Unser Wunsch ist, dass sie die Stimme des Herrn hören und ihm folgen.
    Lasst uns auch ein demütiges Gemüt haben und ihnen helfen. Wie ich schon erwähnte, können wir nicht sagen, dass es nicht unsere Angelegenheit ist. Lasst uns als Kirche, als Gemeinde, als Gotteskinder einen Schritt weiter gehen. Stellen wir uns die Frage, ob wir wirklich alles tun, was wir tun müssten. Haben wir wirklich genug Liebe? Vielleicht hätten wir uns anders verhalten müssen. Lasst uns demütig sein.
    Auch als Kirche wissen wir, dass in der Vergangenheit Fehler gemacht wurden …“
    Und nach dem Zitat folgt nur noch eine Schlussbemerkung:
    …Wir möchten das Evangelium immer besser verstehen.
    Wir möchten deinen Willen immer besser umsetzen. Ich bin absolut davon überzeugt, dass Gott die Gebete der Demütigen beantworten wird.
    So meine lieben Brüder und Schwestern, lasst uns für alle beten die ihren Glauben verloren haben. Gebt nicht auf, weil wir wissen es gibt immer noch Hoffnung, hier und im Jenseits. Um Jesus zu helfen, die Gebete zu erhören, lasst uns eine demütige Kirche werden, demütige Diener, eine demütige Gemeinde und demütige Gotteskinder. Gott wird erretten. Amen.“
    In der Tat differenziert Schneider nicht zwischen Kirche, Gemeinde und Gotteskindern sondern schließt alle in die Verantwortung mit ein: "Hätten WIR uns anders verhalten müssen?"


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "24.08.2016, 10:34" in de thread "Schneider entschuldigt sich für Fehler der Kirche"
  3. :shock:
    detlef.streich schreef:
    Brombär schreef:"Was also soll das Gerede von der Ökumene? Die NAK ist und bleibt die „über die Erde wandelnde, heilige Schar. Das auserwählte Volk des neuen Bundes" usw. usf. Alles andere ist Übertünchung mit einer Farbe die sich jederzeit abwaschen lässt.(...) Das Eingebundensein aller Kirchenglieder in die Verantwortung für „Abgefallene“ wird mit JLS´ Ausführungen zur Kollektivschuld für das gesamte Unterfangen NAK erhoben. Eine solche Lastenverteilung scheint ihm offenbar das Zusammengehörigkeitsgefühl zu bestärken und das tragende Netz des Amtskörpers zu entlasten."
    Lieber Brombär,

    das sehen Sie naturgemäß als "Abgefallener" a priori falsch. Unter dem Lichtkegel (Leber 2011) des schneiderschen Geistes und frei nach dem kabarettistischen Motto, "Lieber ein Blender als gar keine Lichtquelle"(W. Schmickler) ist die Sache laut Schneider so zu sehen:

    Stammapostel Schneider im Ämtergottesdienst am 22.7.16 in Kampala/ Uganda:
    Wir müssen den Menschen nahe sein, ihnen Christus näher bringen und sie werben für das Haus Gottes. Dieses müssen so wir tun, wie Jesus es getan hat. Er hat Menschen nicht gedroht, er hat sie nicht gezwungen, sondern warb mit Liebe. Er möchte, dass wir unsere Liebe unserem Nächsten zeigen. Natürlich müssen wir unseren Glauben erklären, aber die Menschen müssen verstehen, dass wir nicht möchten, dass sie einfach ein neues Mitglied einer anderen Kirche werden. Wir möchten, dass sie Jesus Christus näher kommen. Es geht nicht um die Neuapostolische Kirche, es geht nicht um die Apostel. Lasst uns über Jesus Christus reden. Lasst uns darüber reden, was Jesus Christus in seinem Erlösungswerk tut. Mitglieder sollten nicht wegen uns kommen. Wir möchten, dass sie wegen Jesus kommen und ihnen ermöglichen, Jesus auf besondere Weise zu erleben. (…)

    Es ist nicht unsere Gemeinde, selbst wenn wir sie eingeladen haben und sie durch unser Zeugnis neuapostolisch wurden. Selbst wenn wir die Gemeinde gegründet haben, ist es nicht unsere Gemeinde. Die Gemeinde gehört dem Herrn.
    (...) Der letzte Teil der Aufgabe ist, die Ernte nach Hause zu bringen. Der Arbeiter bindet die Ähren zusammen. Er bringt nicht jede Ähre einzeln nach Hause. Er bindet sie zusammen. Um ins Reich Gottes zu kommen, müssen die Kinder Gottes eins werden. Das ist auch eine große Aufgabe unseres Auftrages, die Einheit im Volk Gottes fördern. Um das zu tun, müssen wir eins sein.
    Jetzt alles klar? Die "Kollektivschuld" ist nichts anderes als der Ausdruck der Einheit. Und es ist keine Drohbotschaft sondern eine Tatsache, dass der Weg zu Christus über die NAK-Apostel gelegt ist - basta!


    Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "24.08.2016, 14:58" in de thread "Schneider entschuldigt sich für Fehler der Kirche"
Zo op het eerste gezicht zijn er hiermee door de internationale bestuursvoorzitter welhaast ontwapenende uitspraken gedaan. Echter, zoals zo vaak in de nieuw-apostolische geloofspraktijk werd de informatie eerst ergens "in de week" gezet. Er is namelijk altijd wel iemand die het oppakt en er commentaar op geeft. Dat draagt er voor de kerkleiding vervolgens aan bij hoe dezelfde boodschap langs andere kanalen naderhand in bredere zin eventueel ook met anderen wordt gedeeld. Maar het kan ook zijn dat men afwacht tot er na verloop van tijd opeens een goede reden bestaat om quasi-spontaan de kanttekening te maken dat de stamapostel, waar het controversiële aangelegenheden betreft, altijd al "in deemoed" heeft gediend. En dan verwijst men alsnog naar publieke uitspraken als hierboven geciteerd.

Hoewel ik het inhoudelijk eens ben met de reacties van een aantal kritische lezers bij Glaubensforum24, gezien de sterk directieve manier van leidinggeven in de Nieuw-Apostolische Kerk waarbij er vrijwel geen tegengeluid wordt geduld, valt het anderzijds natuurlijk niet te ontkennen dat wij allen wel degelijk ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. De sociale druk was ontegenzeglijk groot, maar was ieder met terugwerkende kracht een wil­loos werk­tuig in de hand van "d'apostel"?

Al betreft het hier voorvallen in kerkelijk verband; wij kunnen ons toch niet -met het verstand op nul en de blik op oneindig- alles zomaar laten welgevallen? Toen ik via het Internet in de pen klom, was de discussie daar al minstens 10 jaar gaande. Dan kun je op enig moment niet langer volhouden: "Wir haben es nicht gewußt!" Zie onder.
BakEenEi schreef:(...)
In 2007 schreef ik als Jimmy Plankton bij NAK-Observer het onderstaande. Daarin komt naar voren dat individuele gemeenteleden in deze samenhang een mede-verantwoordelijkheid hebben (waar te maken)!
Dwang, dwaling en bedrog
« Antwoord #47 Gepost op: 26-08-2007, 10:09:27 »


Citaat van: "Jack"
(...)

Het is een zuivere vorm van zelfkastijding!

:cry:


@Jack

En in feite geldt dat speciaal ook voor wie nu nog hoop vestigt op het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk, dat zou dienen toe te geven hoezeer men in het verleden heeft gezondigd door excommunicaties.

Nooit heeft het op de weg van knechten Gods gelegen om -ten aanzien van het lichaam van Christus- ledenregisters te beginnen en daarin vervolgens zuiveringen aan te brengen. Als wij allen de moed kunnen opbrengen om ons dát te realiseren, wordt het duidelijk dat sommigen nu pogen tweemaal in dezelfde fout te vervallen...

Wie destijds (ten onrechte) aan de kant werd gezet door ongeloof vanwege de Boodschap van St.Ap. Bischoff, was feitelijk opgebotst tegen machten die werkelijk niet uit God waren. Het toenmalige kerkbestuur vertegenwoordigde pertinent NIET de almacht Gods. Natúúrlijk grepen die excommunicaties enorm in op mensenlevens. "De kerk" is daarom absoluut verantwoordelijk voor ál het daarmee aangerichte leed...

Máár: het idee klopt NIET dat er aanstonds zielenheil gemoeid kan zijn met de capitulatie van bestuursfunctionarissen die net als degenen die zij ooit opvolgden slechts gezag uitoefenen op grond van ongelimiteerde macht (over in dit geval een ledenregister) namens aangesloten leden die, al dwalende in hun geloof, dergelijke privileges binnen de kerkelijke organisatie bij hen met vereende krachten tevoren met het verstand op nul en de blik op oneindig hebben neergelegd!!

Onder die aangesloten leden bevonden zich destijds tevens de geëxcommuniceerden zélf. Voordat zij onverhoopt slachtoffers werden van "het systeem", hielpen zij eraan mee "dienende broeders" met méér macht te bekleden dan God ze al gaf. Kortom: wie zich nu nog steeds inbeeldt dat men in deze slepende kwestie qua zielzorg van doen heeft met als bestuursfunctionarissen vermomde knechten Gods, zit ernaast en maakt tweemaal dezelfde (stomme) fout. De zo betwiste bestuursactiviteiten zijn enkel een uit de hand gelopen hobby!!

Ikzelf ben niet uit de kerk gezet maar ik ben wel gaandeweg tot het inzicht gekomen dat ik geëxcommuniceerd wil zijn, dat wil zeggen: buiten het verband van "het systeem" en niet medeplichtig aan het gezwalk van aangesloten leden die in hun "bijzondere vereniging" alles maar oogluikend dulden wat gevolmachtigde bestuurders namens hen (!!) verkeerd doen. Er moet in de Nieuw-Apostolische Kerk minimaal een onafhankelijke Raad van Toezicht komen. Samenvattend, wie de kerk een knieval wil laten maken, moet bij degenen zijn die het machtsmisbruik hebben gefaciliteerd - en dat zijn de aangesloten (in slaap gevallen) leden.

"Bouw op Hem alleen" staat er aansprekend in een bekend koorlied. Wat ons zielenheil betreft, kunnen wij het dáár het best bij laten.

Mvg,
JP
(...)


Uit: bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 31 Okt 2010, 22:42", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
Waarom in 's hemelsnaam is er bij het kerkgenootschap de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nog altijd geen onafhankelijke Raad van Toezicht geïnstalleerd?!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Chi
Berichten: 65
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 16:40

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door Chi »

Nou, dat is simpel, er zijn intern geen geschikte kandidaten meer over.
Ogenschijnlijk ben jij voornamelijk de onafhankelijke raad van toezicht, het enige dat ontbreekt is een officiële status en de rechten die daarbij horen, zoals inzage in stukken. Ik vraag me af of er een kort geding zou kunnen worden aangespannen om als (potentieel) donateur/ lid inzage in de wettelijk vereiste (anbi) stukken op te eisen.

On topic.

'Boris' schrijft:
"Mir hat auch die Erkenntnis geholfen, dass Angst eines der Grundgefühle ist und eine Überlebensfunktion besitzt. Schon im täglichen Leben will uns die große Mehrheit der Mitmenschen beibringen, dass wir in den verschiedensten Situationen doch keine Angst haben bräuchten. Ein fachlich völliger Irrtum, der uns hindert, vernünftig damit umzugehen. Statt die natürliche Angst als hilfreiche Funktion zu betrachten, reden wir sie uns aus oder legen sie als Schwäche aus. NAK setzt dem Ganzen dann die Krone auf.

Wenn ich diese Erkenntnisse besitze (sie mir erlaube), habe ich eine Basis mich zu entwickeln.
Leider kommt in vielen Fällen das Problem hinzu, dass psychische Erkrankungen deswegen erst einmal medikamentös behandelt werden müssen, weil der Körper auf seelischen Druck reagiert und schon Körperfunktionen ausgefallen sind, falsche Funktionen gebildet wurden etc. Ein weites Gebiet, bei dem immer noch soviel Menschen aus Unkenntnis zu Fehlurteilen neigen.

Ich wünsche mir, dass wir als menschliche Gemeinschaft mehr Mitgefühl für unsere eigene Spezies entwickeln.
Als Christ sollte man da eigentlich ..."
glaubensforum24
Laatst gewijzigd door Chi op vr 26 aug 2016, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Voor een inkijkje in de nieuwste ontwikkelingen verwijs ik kortheidshalve naar de thread "Schneider entschuldigt sich für Fehler der Kirche", bij Glaubensforum24.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 26 Aug 2016, 12:06"
@all

Ook de ambtsvoorganger van Jean-Luc Schneider, stamapostel Wilhelm Leber, heeft zich wel eens in algemene zin vaag verontschuldigd voor fouten in het verleden. Daar hebben slachtoffers helemaal niets aan, realiseerde ik mij toen onmiddellijk. Voor de buitenwacht komt een excuus misschien sympathiek over, doch heus, je zult maar door mensen in wie je Godsgezanten wilde zien -en aan wie je ál je vertrouwen gaf- zijn misbruikt, emotioneel verkracht (!), en jouw eenzame lijden zal daarna maar jarenlang miskend zijn geweest. Wat kun je er dan feitelijk mee als er later iemand opstaat die er enkele seconden voor uittrekt om op een willekeurige plek in het buitenland goede sier te maken met een aldaar uitgesproken ongericht excuus. Is dat niet enorm grievend voor eenieder die het als slachtoffer aangaat?

Ik herinner mij een oud forumbericht, waaruit de onderstaande quote:
BakEenEi schreef:(...)
Tot op heden heb ik het echter nog niet mogen meemaken dat iemand zich verontschuldigde voor wat er was voorgevallen. Dat schijnt in de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk niet te hoeven, al wordt er "op het altaar" met overtuiging van gesproken dat in deze kerk de "wegwijzers" zelf op de geloofsweg voorgaan en aldus een ieder tot voorbeeld zijn. Reken er niet op! Integendeel zelfs, zoals bijvoorbeeld onze broeder Ronald Rohn het als geen ander moet ondervinden. Als een "zegenaar" zich tegen je keert, heb je in deze kerk meteen 10 miljoen potentiële vijanden! Zie in dit verband mijn bericht van "Vr 27 Jul 2012, 08:56" in de thread "Dienen en lijden geven". Over intimidatie gesproken!

Echt waar, al kaart je in de Nieuw-Apostolische Kerk zonder enige pretentie bij een (hogere) verantwoordelijke leidinggevende (conform de Leidraad "dienen en leiding geven") aan dat je onheus wordt bejegend en dat je gezondheid eronder lijdt omdat er aan die toestand maar geen einde schijnt te komen, zelfs dan draait men "op de automatische piloot" het bekende bandje af: 1) bid je er wel genoeg voor dat de zaken zich ten goede keren, 2) begrijp je wel dat alles ongetwijfeld met de beste bedoelingen gebeurt, 3) kun je wel de minste zijn, 4) besef je wel welke offers er door deze dienaren gedurig worden gebracht, 5) zou je er niet overheen stappen, 6) ligt het niet voor een deel ook aan jezelf, 7) waarom laat je het verleden niet gewoon rusten, 8) tel je niet liever al je zegeningen, 9) laten wij samen het in Gods hand leggen, 10) alles dient tot onze vorming, enzovoort. Dit verschijnsel heb ik voor mijzelf uiteindelijk maar een naam gegeven, te weten "de ondoordringbare laag". Je komt er met je verhaal over de ellende die je wordt berokkend door collega-zegenaars bij de "dienaren" namelijk niet doorheen. Met geen mogelijkheid. "Zinloos geestelijk geweld" derhalve. Al zeg je dat er extra bij, óók dan schieten de betrokkenen steevast in de "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voorspelbare psychologische reflex: men maakt zich ervan af. Onder vrijwel geen enkele omstandigheid vinden slachtoffers in deze kerk gehoor. Over manipulatie gesproken!

Om redenen van het bovenstaande heb ik er op dit Forum herhaaldelijk op gewezen hoe kwalijk het écht is als er van hogerhand instructies worden gegeven in de trant van "heb een onbegrensd vertrouwen in de (hogere) dienaren" (Woord van de maand, februari 2006) of "laat geen ongenoegen en ontevredenheid bij u opkomen" (Woord van de maand, januari 2007). Heus, hierdoor ontstaat er een akelig verstikkend klimaat. Wat daar trouwens mede de oorzaak van is, is in de Nieuw-Apostolische Kerk het gecreëerde gekunstelde kastestelsel (!) in de "kring der dienaren". Broeders met een geestelijke bediening worden hierdoor geacht onvoorwaardelijk loyaal te zijn aan hun meerderen.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Wo 29 Aug 2012, 20:16" in de thread "Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u".
Op bovenbeschreven wijze werd door de jaren heen menigeen in de Nieuw-Apostolische Kerk behandeld als voetveeg! Daarom: wat helpt dan zo'n (slap) excuus?! Ook dít optreden van stamapostel Schneider vind ik ongehoord. Het is ronduit beschamend zoals hij telkens opnieuw als een olifant door de porseleinkast banjert.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Waarom in 's hemelsnaam is er bij het kerkgenootschap de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nog altijd geen onafhankelijke Raad van Toezicht geïnstalleerd?!

(...)


Uit: Bericht op "Vr 26 Aug 2016, 17:34"
Chi schreef:Nou, dat is simpel, er zijn intern geen geschikte kandidaten meer over.
Ogenschijnlijk ben jij voornamelijk de onafhankelijke raad van toezicht, het enige dat ontbreekt is een officiële status en de rechten die daarbij horen, zoals inzage in stukken. Ik vraag me af of er een kort geding zou kunnen worden aangespannen om als (potentieel) donateur/ lid inzage in de wettelijk vereiste (anbi) stukken op te eisen.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 26 Aug 2016, 22:24"
@Chi

Het zijn m.i. logische vragen om beantwoord te willen krijgen, gezien de geconstateerde problematiek, maar het lijkt wel alsof niemand zich de vingers wil branden.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De nieuw-apostolische "Gouden Kooi"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15.45 uur]


@Chi

In je bericht op "Vr 26 Aug 2016, 22:24" handelde het ook over het initiatief in Zuid-Duitsland om vanuit de kerk bijstand te verlenen aan kinderen die in nieuw-apostolische gezinnen psychisch in de verdrukking zijn geraakt. Ook mij bevreemdde dat project in hoge mate toen ik er iets over las want ik zou menen: kan er niet vele malen beter eerst alsnog hulp worden geboden aan al degenen die in de kerk zelf, voornamelijk door machtsmisbruik, psychische klachten hebben ontwikkeld?

Zie ook mijn berichten resp. op "Zo 13 Apr 2014, 13:29" en "Zo 13 Apr 2014, 21:05", in de thread "Religieus entertainment: diagnose gemist/de schaamte voorbij".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”