Tussenbalans en hoe nu verder...

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

Vandaag werd ook het volgende nog met ons gedeeld ...
Magdalena schreef:Danke, Ihr lieben Vorredner für Eure Statements!!! Ich war zwar in einem anderen AP-Bezirk "zu Hause", muss aber alles - besonders das von Stefan und Zephyr Geschriebene - 100%ig bestätigen.

Vor mehr als 20 Jahren bekam ich ernsthafte persönliche Probleme und schrieb bewegende Briefe an meine "Vorangänger" und bat um Hilfe und Verständnis. Damals glaubte ich noch an eine sogenannte Seelsorge ... Aber Irrtum! Nur die bekannten Floskeln und Worthülsen usw. wurden mir über Umwegen zuteil. Man hielt es nicht einmal für nötig, mit mir persönlich unter 4 Augen zu sprechen. Daraus folgend entstanden dann die Unwahrheiten, die über mich und meine Angelegenheiten verbreitet wurden - wie oben schon von Zephyr und Stefan beschrieben. Man hat nicht die geringste Chance sich dagegen zu wehren. Von Schweigepflicht und dergleichen konnte überhaupt nicht die Rede sein.

Ich kann heute nicht mehr verstehen, dass ich es trotzdem noch etliche Jahre in dieser Sekte ausgehalten habe. Aber die über Jahrzehnte eingeimpfte Angst bei Gott in Ungnade zu fallen, wenn man dem "Werk Gottes" den Rücken kehrt, hielt mich dann noch eine ganze Weile gefangen. Allerdings mit entsprechenden Auswirkungen an Leib und Seele, mit denen ich heute noch ein wenig zu kämpfen habe. Aber es wird immer besser und besser.

Gott sei Dank, immer wieder muss ich das sagen, dass ich endlich von dieser Sekte los gekommen bin!!! Das war die beste Entscheidung meines Lebens!


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "11.09.2016, 10:05", in de thread "Neue interessante Seite: kritischer Blog NAK Minden"
Schmetterling40 schreef:Liebe Magdalena!
Das kann ich auch nur so zustimmen.

Bin auch in einem anderen AP-Bereich und kann auch nur sagen, dass es hier auch nicht anders ist!
So wie es bei Apostel Schorr ist, denke ich, dass so mittlerweile die meisten Apostel ticken.
Hatte auch mehrmals versucht hier und auch mit dem vorherigen Apostel zu reden, schreiben usw.
Aber Probleme interessieren sie nicht wirklich - sie wollen nur, dass du brav in der NAK bleibst und die Probleme nicht löst sondern ignorierst.

Und wenn man dann es endlich schafft sich von der Sekte zu lösen, wird man noch unter Druck gesetzt (ich wurde es vom Apostel mehrmals!), dass man ja nicht erzählen soll, wie es in der NAK zugeht und dass man sich keine Hilfe suchen soll - sondern lieber zurückkommen, denn dann hätte man ja angeblich keine Probleme.


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "11.09.2016, 10:14", in de thread "Neue interessante Seite: kritischer Blog NAK Minden"
Boris schreef:
Stefan schreef:... , also Diejenigen, auf deren Mitarbeit die Kirche am dringensten angewiesen wäre um zukunftsfähig zu bleiben, zieht sich resignierend zurück. Das ist im Übrigen etwas, was sich mit Zahlen, Daten, Fakten belegen lässt - aber noch mehr, mit so manch einem persönlichen Statement. Die Kirche kommt ihrer Funktion, Schutzraum zu bieten für die Gläubigen, nicht mehr nach. Ein Schutzraum beinhaltet mindestens ein Gefühl von Sicherheit, vielleicht im optimierten Verständnis sogar Geborgenheit. Diese Schutzraumfunktion geht in der Kirche verloren und dadurch verliert die Kirche. Und sie verliert immens schnell. Mit jedem intellektuellen Mitglied, welches geht, wird sich die Spirale weiter beschleunigen. Das ist leider in den Köpfen der Führungselite noch nicht angekommen. Wobei die Elite teilweise vielleicht auch nicht über die intellektuelle Leistungsfähgkeit verfügt, um dieses Problem überhaupt zu erfassen. Womit wir nach einem großen Bogen wieder bei der Problematik in Minden wären. ...
Lieber Stefan,

ich finde, dass Sie gute und ehrliche Abbilder beschreiben.

Für mich hat sich aus solchen Erlebnissen eindeutig ergeben, dass der HEILIGE GEIST Wege für mich finden könnte. Er findet sie aber so offensichtlich leider nicht in der NAK. Wo Liebe herrscht ist auch Streit. Aber es ist immer auch das Bemühen spürbar, die Situation uneigennützig zu verbessern. Göttliche Liebe soll noch viel edler sein. Wo ist sie seitens der NAK-Führung spürbar???

Ich halte es für möglich, dass Gott in Situationen erlebbar ist, die sich innerhalb eines Kirchengebäudes abspielen. Das beruht aber einzig auf dem Willen der Handelnden, sich göttlich und liebevoll zu verhalten. Wie es in den vergangenen Tagen in einem Teil des Bibelleseplans zu lesen war. Der Wille zur Besserung im göttlichen Sinn zählt. Aller anderer Zauber ist wertlos.

Das Handeln aus göttlicher Liebe und Nächstenliebe heraus zählt scheinbar gar nicht mehr zur Strategie der NAK-Kirchenleitung.

Findet Boris


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "11.09.2016, 10:40", in de thread "Neue interessante Seite: kritischer Blog NAK Minden"
Boris schreef:
Zephyr schreef:... hier kommt ein dann noch ein weiteres, nicht unerhebliches Problem dazu. Ich, z.b. als Priester, spreche mit meinem Vorsteher oder einem anderen übergeordnetem Amt im Bezirk und diese Informationen werden dann an Bischof oder Apostel weitergegeben. Und das ohne Zustimmung, kein schlechtes Gewissen oder ein Unrechtsbewusstsein. Da kann ich nur einen Blick in das Strafgesetzbuch empfehlen. :arrow: Das ist eine Straftat, ganz klar. Ohne Wenn und Aber.

Aber, das ist anscheinend in dieser Kirche ein großes Problem. Vertraulichkeit des Wortes? Da wird hinter dem Rücken von Geschwistern agiert und gemauschelt bis zum geht nicht mehr. Da wird mit Unwahrheiten agiert und interveniert ...
Diese Praktiken sind schon jahrzehnte alt. In den 70ern, als ich noch Teenager war, hatte mein Vater vor einem Hausbesuch schon gesagt: Erzählt dem Amtsträger nicht alles. Die erzählen alles weiter.

Das während der Ämterversammlung dann über nicht anwesende AT hergezogen wurde, konnte ich dann selbst live miterleben.
Das sind doch alles keine Neuigkeiten.
In den letzten Jahren haben bestimmte Machenschaften nur so ein Ausmaß angenommen, dass bei vielen einfach die Schmerzgrenze erreicht ist und die Hirnfunktionen allmählich wieder an Bedeutung gewinnen.

LG Boris


Bron: Bericht bij Glaubensforum24 op "11.09.2016, 10:53", in de thread "Neue interessante Seite: kritischer Blog NAK Minden"
Zeer herkenbaar voor mij... Zie bijvoorbeeld de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding" - op het voormalige Forum van Bauke Moesker.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door Levi »

@ll
Zo te zien is het aantal jeugdleiders onevenredig groot t.o.v. het aantal jeugdleden.
Een goed bedoeld maar zinloos seminar dat uiteindelijk tot niets leidt, want de voorgangers
dulden geen inspraak en zullen de initiatieven gewoonweg afknallen.

Leuke workshops hoor, maar het zijn slechts kleine rimpeltjes in een hele grote vijver met brak water.

Groet,
Levi
Laatst gewijzigd door Levi op do 29 sep 2016, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20:15 uur]


@all

Ter info...
Enkele zinsneden vielen mij op, te weten:
  • Sie bietet eine ansprechende, zeitgerechte Seelsorge für ihre Mitglieder auf der Grundlage des Evangeliums Jesu Christi.
  • - in der Gemeinde werden alle zusammengeführt. Sie bietet Atmosphäre und Geborgenheit im Kreis von Gleichgesinnten.
  • Dabei gilt der Grundsatz: Alles zur Ehre Gottes und zum Wohle des Nächsten!
  • Damit wird zugleich deutlich, dass die individuelle Seelsorge jedes einzelnen neuapostolischen Christen gewährleistet ist: Ihr Seelsorger ist ansprechbar, erreichbar und engagiert.
Als ik naga wat ervaringsdeskundigen daarentegen in de achterliggende jaren naar buiten hebben gebracht, getuigt dit niet bepaald van een kloppend zelfbeeld...

Zie ook het bericht op "Ma 26 Okt 2015, 16:41" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!", waaruit de onderstaande quote:
Neuapostolische Kirche International New Apostolic Church
Zahlen, Daten, Fakten (Stand 01.01.2010)

Afbeelding
Bron: NAK Datenblatt ZDF_010110.pdf
Hoewel de cijfers tussen 2010 en 2016 een dramatische krimp laten zien, springt één ding eruit: het totale aantal kerkelijke ambtsdragers is toegenomen. Zou de bedoeling daarvan zijn dat men vanaf de "ambtsladder", gezien sancties en gezichtsverlies, terughoudender is met kritiek en men minder makkelijk de kerk verlaat?

Groet,
TjerkB :shock:


P.S. Voor de duidelijkheid:

Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door Levi »

@Tjerk,
Wat mij interesseert is de reden van vertrek cq kerkverlating.
Ook binnen de NAK wordt dat toch geregistreerd als 'stuur- en evaluatie' instrument?
De analyse is sowieso heel voorspelbaar.
De opgesomde kernwaarden en claims blijken in de praktijk alleen voor het hoogste gremium van toepassing.
Jan met de korte achternaam kan aansluiten in de rij wachtenden voor het "klachtenloket" dat onbemand is.
Schokkend is de terugval in Amerika en Azië.
Is het Amerika Noord- en Zuid Amerika samen? In dat geval is de terugloop schrikbarend.
De toename van het aantal dienende broeders is verklaarbaar, immers de NAK suggereert 'groei en bloei' en zet daarom broeders in het ambt. De gemeente heeft daar verder niets aan, want deze kansloze lekenpredikers worden onbenullig gelaten door hun districtsdienaren. Op hun beurt worden die weer met schouderklopjes en lovende woorden gepiepeld.
Ziedaar het niveau van een dolende sekte.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Enkele zinsneden vielen mij op, te weten:
  • Sie bietet eine ansprechende, zeitgerechte Seelsorge für ihre Mitglieder auf der Grundlage des Evangeliums Jesu Christi.
  • - in der Gemeinde werden alle zusammengeführt. Sie bietet Atmosphäre und Geborgenheit im Kreis von Gleichgesinnten.
  • Dabei gilt der Grundsatz: Alles zur Ehre Gottes und zum Wohle des Nächsten!
  • Damit wird zugleich deutlich, dass die individuelle Seelsorge jedes einzelnen neuapostolischen Christen gewährleistet ist: Ihr Seelsorger ist ansprechbar, erreichbar und engagiert.
Als ik naga wat ervaringsdeskundigen daarentegen in de achterliggende jaren naar buiten hebben gebracht, getuigt dit niet bepaald van een kloppend zelfbeeld...

(...)
P.S. Voor de duidelijkheid:

Afbeelding


Uit: Bericht op "Di 25 Okt 2016, 14:14"
@Levi
@all

Toen ik gisteren in combinatie met de getallen hierboven de tekst en uitleg die erbij werd gegeven op mij liet inwerken, dacht ik: hoe kun je het in 's hemelsnaam zo opschrijven?! In zes jaar tijd zijn er ruim anderhalf miljoen zielen afgevallen!!! Vol trots echter houden de opperste zielenherders van de Nieuw-Apostolische Kerk het ons uitdrukkelijk voor dat ieder onder hun hoede veilig in Jezus' armen is en dat het, wat zielzorg betreft, in de kerk helemaal nergens aan mankeert. Pardon!?

De berichten namens de nieuw-apostolische kerkleiding die ons tegenwoordig bereiken, zijn veelal geschreven door een copywriter terwijl er van tevoren al in nauw overleg met de stamapostel of de districtsapostelen over werd nagedacht door een spindoctor, terzijde gestaan door een theoloog. Dat werkt het meest efficiënt en is het meest effectief, was blijkbaar hun conclusie. Immers, wie het moet hebben van de werkzaamheid van de Heilige Geest, hoe kun je daar je deadlines mee halen?

Néé, ik laat mij níet wijsmaken dat hier waarheid werd gesproken. Indien het met de "Atmosphäre und Geborgenheit" en met de "individuelle Seelsorge" werkelijk zó hartverwarmend gesteld zou zijn als communicatie- en marketinggeleerden het nu propageerden, nee, dan had zo'n mensenmassa het nóóit voor gezien gehouden.

Ik weet precies waarom ikzelf in 2007 deze kerk nota bene ben ontvlucht! Door een welhaast systematische hardvochtige bejegening van andersdenkenden en door een verbijsterende onverzoenlijkheid van zelfvoldane hooggeplaatsten, valse apostelen derhalve, tegenover zielen die daaraan ten prooi vielen. Dát is de waarheid!

Hoe kun je "in de gemeenschap" dan ooit nog met goed fatsoen een lied zingen als...
  • Heden, heden, zo gij hoort Zijn vaderstemme;
    heden, heden, zo gij hoort Zijn vaderstemme,
    zo verhard dan uwe harten niet,
    zo verhard dan uwe harten niet,
    zo verhard dan uwe harten niet,
    uwe harten, uwe harten niet,
    zo verhard dan uwe harten niet!

    Kom! Laat ons saâm aanbidden.
    Kom! Laat ons saâm aanbidden
    en knielen en nedervallen voor de Heer.

    Kom! Laat ons saâm aanbidden.
    kom! Laat ons saâm aanbidden
    en knielen en nedervallen voor de Heer
    die ons gemaakt heeft, die ons gemaakt heeft,
    want Hij is onze God, want Hij is onze God,
    want Hij is onze God, ja, Hij is onze God
    en wij het volk Zijner weide
    en schapen Zijner hand,
    het volk Zijner weide en schapen Zijner hand,
    en schapen Zijner hand, en schapen Zijner hand.
    Hij is onze God!


    Bron: Lied 13, NAK-koorboek
Heus, dat gaat eenvoudig niet. "Vloeken is de kerk" zou het zijn!! Waar staat de nieuw-apostolische kerkleiding dan vandaag de dag nog wél garant voor, zo vroeg ik mij af. Voor realiteitszin bij een ander lied? Het onderstaande wellicht?
  • Ik voel de winden Gods vandaag;
    vandaag hijs ik het zijl.
    Gehavend is 't en zwaar van schuim,
    maar 'k hijs 't en hoop op heil!
    Want Christus zelf, als stille gast
    reist op mijn scheepje mee
    Op zijn bevel durf 'k uit te gaan
    op wilde hoge zee!

    De tranen die ik heb geweend,
    zijn door Gods wind gedroogd;
    Ik denk niet meer aan wat voorheen
    vergeefs ik heb gepoogd.
    Maar met vernieuwde levensmoed
    neem ik een vast besluit:
    ik voel de winden Gods vandaag
    en zeil de haven uit!

    O, laat mij nooit vergeten, Heer
    hoe Gij uw liefde toont.
    Doe mij bedenken, hoe U wreed
    met doornen werd gekroond.
    En, wijze loods, als ik het waag
    en weer de zijlen hijs,
    nu 'k voel de winden Gods vandaag
    leid Gij mij op mijn reis!


    Bron: Lied 10, NAK-mannenkoorboek, jaren '60-70
Welnéé. Laten wij eens duur doen, moet men hebben gedacht: we proberen een reclametruc. Het kost een paar centen maar dan is ons eigen straatje tenminste schoongeveegd. (...) Nooit van kritische consumenten gehoord, zeker. Eén lammetje meer of minder, een schaap of een hele kudde - de hemelbestormers kijken op noch om.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
De berichten namens de nieuw-apostolische kerkleiding die ons tegenwoordig bereiken, zijn veelal geschreven door een copywriter terwijl er van tevoren al in nauw overleg met de stamapostel of de districtsapostelen over werd nagedacht door een spindoctor, terzijde gestaan door een theoloog. Dat werkt het meest efficiënt en is het meest effectief, was blijkbaar hun conclusie. Immers, wie het moet hebben van de werkzaamheid van de Heilige Geest, hoe kun je daar je deadlines mee halen?

(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Okt 2016, 18:41"
@all

Welnu, dat pakte bij de totstandkoming van een artikel over de kerkgemeente "Hannover-Süd", waar vandaag stamapostel Jean-Luc Scheider werd verwacht, net even anders uit. Via nac.today was er in de berichtgeving alvast aandacht besteed aan het moderne interieur van de nieuwe kerk aldaar, die vorig jaar rond deze tijd in gebruik werd genomen na de fusie van vier plaatselijke gemeenten. Overigens betrof een veelomvattend bouwproject want naast de kerk werden er ook woningen gebouwd en realiseerde men maatschappelijke voorzieningen, waarschijnlijk vergelijkbaar met de opzet van "Gute Hoffnung" in Oberhausen. Deze zomer echter kreeg men in Hannover door de fusie van de "Bezirksapostelbereiche" Mitteldeutschland en Norddeutschland een nieuwe bestuursvoorzitter, namelijk die van Norddeutschland, districtsapostel Rüdiger Krause. De districtsapostel van Mitteldeutschland, Wilfried Klingler, was inmiddels 67 geworden en hij nam dus afscheid.

Wat wil nu het geval? Kennelijk was aan Rüdiger Krause vooraf niet ter correctie een concept-tekst voorgelegd van het artikel, waarin bij nac.today op gezag van de woordvoerder van de stamapostel, de opziener Peter Johanning, op 6 december jl. mede werd toegelicht waardoor er in het nieuwe kerkgebouw (in het voormalige "Bezirksapostelbereich" Mitteldeutschland) tezamen met Wilfried Klingler gekozen was voor een speciale tafel, naast het altaar, bedoeld voor de avondmaalsviering:
Bij nac.today zette de NAK-journalist Andreas Rother de achtergronden daarvan als volgt uiteen:
  • (...)
    Aus Stahl, nur acht Millimeter dick, weiß gestrichen steht in der Mittelachse des Kirchenschiffes eine Art Rednerpult. Daneben, mit etwa einem halben Meter Abstand, ein Tisch aus dem gleichen Material. – Was soll das?

    Wortverkündigung und Abendmahl
    Dieser Aufbau hat eine Geschichte, berichten Bezirksältester Rainer Lorenz und der Gemeindevorsteher, Hirte Dirk Müller. Die Gestaltung des vor fast genau einem Jahr eingeweihten Gemeindezentrums war aus einem Architektur-Wettbewerb hervorgegangen. Vor Kopf des Kirchenschiffes sah das Siegerkonzept eine Zweiteilung vor: hier der Chorbereich, da der liturgische Raum mit Altar und Plätzen für die Amtsträger, leicht abgesetzt durch eine Stufe Erhöhung.

    Damit fiel der klassische symmetrische Altar gleich flach. Auf der Suche nach einer Lösung schauten sich die Gestalter die Liturgie des neuapostolischen Gottesdienstes an und entdeckten zwei zentrale Elemente: die Predigt und das Heilige Abendmahl. Also teilten sie den Altar ebenfalls auf: in den Ambo (oder auch die Kanzel) als Ort der Wortverkündigung und den Tisch des Herrn als Ort der Feier des Heiligen Abendmahls. Eine Revolution? – Von wegen.

    Historische Hintergründe
    Denn dieser Aufbau hat Geschichte: Die heute so bekannte Form des neuapostolischen Altars ist einmal aus der Zusammenfügung dieser beiden Elemente entstanden. Noch in der Vorläuferkirche, der Katholisch-Apostolischen Gemeinde, waren Abendmahlsaltar und Predigtkanzel komplett eigenständig. Das bestätigt Kirchenhistoriker Dr. Manfred Henke auf Anfrage.

    Wie und warum der mittlerweile traditionelle Altar in die Neuapostolische Kirche kam, ist noch wenig erforscht. Es ist aber anzunehmen, dass er über die in der Frühzeit führenden Apostel Schwarz und Menkhoff aus dem Calvinismus und dem Pietismus in die Gottesdienst-Gestaltung einwanderte – ähnlich wie der Verzicht auf Weihrauch und verzierte Messgewänder.

    (...)
    Liturgie im Fokus
    Also ein Konzept für jede Kirche? Mitnichten. Denn: „Im Endeffekt ist Gestaltung auch Geschmackssache“, sagt Hirte Müller. Und für so manches Gemeindemitglied war dieses Design ein Stein des Anstoßes. Doch sie haben – als das Kirchenzentrum Hannover-Süd zur Fusion von vier Gemeinden gebaut wurde – ihr neues Zuhause in Nachbarstandorten gefunden, betont Bezirksältester Lorenz.

    Derweil gibt der geteilte Altar dem Gottesdienst eine besondere Note: Mit den Worten „Nun feiern wir das Heilige Abendmahl“ verlässt der Dienstleiter den Ambo, über dem dann das Licht erlischt. Er tritt an den Tisch des Herrn, der dann allein beleuchtet ist. Und alles konzentriert sich auf die Augenblicke der Gemeinschaft mit Jesus Christus.
Bron: Die Urversion des nac.today-Artikels (google-Cache)
Interessant... Toch voelde voor sommigen de verandering blijkbaar niet als een verbetering en stond men er nog altijd onwennig tegenover, misschien ook wel door het nu bij de avondmaalsviering toegepaste lichteffect. Hoe dan ook, op dinsdag 6 december jl. verscheen in deze vorm het bewuste artikel bij nac.today. Maar dan gebeurt het: hevig verontwaardigd stelt districtsapostel Rüdiger Krause meteen al de volgende dag een circulaire op voor de meer dan 4.500 kerkelijke ambtsdragers in het nieuw gevormde en tevens grootste "Bezirksapostelbereich" van Duitsland, de "Nieuw-Apostolische Kerk Noord en Oost Duitsland". Zie onder.
detlef.streich schreef:(...)
In einem Schreiben an alle Amtsträger des Arbeitsbereichs mit den betreuten Ländern vom 7.12.16 widerspricht Krause schnellstens dieser Darstellung und führt Folgendes aus:
  • „Heute erschien ein Artikel auf nac.today, der die Altargestaltung in unserer Kirche in Hannover-Süd zum Inhalt hat. … Mit uns Aposteln ist dieser Artikel von der Redaktion nicht abgesprochen worden. Besonders ist die Gestaltung des Altars in Hannover-Süd deswegen, weil sich diese von der uns bekannten Form absetzt. Es wurde eine Art Pult gefertigt und mit etwa einem halben Meter Abstand der Abendmahltisch aufgestellt. Beides bietet auf den ersten Blick keine Einheit. Der Architekt hatte wohl darauf abgestellt, beides voneinander zu trennen und dem Heiligen Abendmahl dadurch eine besondere Bedeutung zuzuweisen. Unsere Tradition geht da in eine andere Richtung und drückt sich eben auch entsprechend aus. (…) Eine Veröffentlichung des Artikels auf nac.today mag den Eindruck erwecken, diese Form der Altargestaltung sei nunmehr Konsens unter den Aposteln. Das ist aber nicht so. Im Rahmen einer Ämterversammlung in der Gemeinde Hannover-Süd bin ich auch auf die Altargestaltung angesprochen worden. Ich habe gesagt, dass sie mich sehr befremdet und möchte dies an dieser Stelle weiter begründen. Die Trennung zwischen Wortverkündigung und Sakrament (hier Heiliges Abendmahl) impliziert m.E. auch eine Trennung von Amt, Wort und Sakrament, was in unserer Kirche nicht der Fall ist. Alles ist von unserem Herrn Jesus Christus gegeben und gehört daher auch zusammen. Aus diesem Grund hielt und halte ich diese Altargestaltung für befremdlich. Ich kann sehr gut verstehen, dass der eine oder andere diese Meinung nicht teilt. Andererseits möchte ich mit diesen Zeilen jedoch dem Eindruck entgegentreten, diese Form der Altargestaltung mache nun Schule und sei von uns Aposteln gewünscht.“
Brisant werden die Ausführungen Krauses bezüglich des anstehenden Besuches von Stap Schneider am kommenden Sonntag genau in dieser Gemeinde, denn nac-today ist nach eigenen Angaben (siehe Impressum)
1. das Nachrichtenmagazin der Neuapostolischen Kirche International (NAKI)
2. als Herausgeber zeichnet verantwortlich die Neuapostolische Kirche International
8051 Zürich / Schweiz (http://www.nak.org)
3. Verantwortlicher Ansprechpartner ist Peter Johanning (Kirchensprecher)

Damit steht aber Stap Schneider in oberster Verantwortung ganz oben drüber, denn der Kontakt zur NAKI und deren Vorsitzender ist für die Neuapostolische Kirche International eben Stammapostel Jean-Luc Schneider. Somit hat sich Krause also gegen Schneider positioniert. Wird Schneider als Reaktion die Aussonderung nun vom Ambo aus vornehmen (von Krause favorisiert) und sich nur symbolisch dem Altarstisch zuwenden? Damit stellte er sich zur Positionierung Krauses. Oder geht er die 3 m rüber und stellt sich damit nicht nur direkt hinter den Altar sondern auch hinter seinen Schreiber Rother und dessen Verantwortlichen P. Johanning?

(...)


Uit: Bericht bij Glaubensforum24 op "09.12.2016, 15:56" in de thread "der doppelte Altar".
Prompt werd daarop geruisloos (!) bij nac.today de laatste alinea van het nu min of meer openlijk bestreden artikel als volgt gewijzigd:
  • (...)
    Liturgie im Fokus
    Also ein Konzept für jede Kirche? Mitnichten. Denn: „Im Endeffekt ist Gestaltung auch Geschmackssache“, sagt Hirte Müller. Und für so manches Gemeindemitglied war dieses Design ein Stein des Anstoßes. Doch sie haben – als das Kirchenzentrum Hannover-Süd zur Fusion von vier Gemeinden gebaut wurde – ihr neues Zuhause in Nachbarstandorten gefunden, betont Bezirksältester Lorenz.

    Nicht nur in Hannover wird die Gestaltung des Altars kritisch gesehen. Erst recht gibt es nirgendwo den Gedanken, das Konzept zum Prinzip zu machen. Und so wird die Zweiteilung eine Ausnahme bleiben.
Bron: Aktuelle Version auf der nac.today-Seite
Een en ander bleef niet alleen onopgemerkt bij lezers van Glaubensforum24; ook de redactie van Glaubenskultur-Magazine ontging het niet. Zie evt. het Premium-Artikel "Nachtrag - Wie wird Schneider das Abendmahl in Hannover aussondern? Krause wendet sich gegen nac.today-Artikel zum Altar in Hannover-Süd" d.d. 08-12-2016.

Ik vraag mij af, als je om zo'n betrekkelijke onbeduidendheid en plein public wordt geschoffeerd, zoals dit nu Andreas Rother moest overkomen, wat dat uiteindelijk doet met iemand van wie dag in, dag uit niets anders wordt verwacht dan als tekstschrijver voor de kerk zoete broodjes te bakken, ook al valt daaraan vermoedelijk een goede boterham te verdienen. Eén ding is duidelijk: Rüdiger Krause laat níet over zich heen lopen - maar wisten wij dit al niet sinds hij 10 jaar geleden ongenadig huishield in de kerkgemeente Hamburg-Blankenese? Wie zich dat niet herinnert, weet misschien nog wel hoe hij in 2014 een homo-stel in de kou liet staan. Zie ook het bericht op "Wo 28 Jan 2015, 19:57" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!". Desondanks waant betrokkene zich mateloos populair, getuige het interview van 20 september jl. dat hij -schijnbaar geïnspireerd door Armin Brinkmann- handig door een "Glaubensschwester" van zichzelf liet afnemen. Nu Krause echter pijnlijk de kadaverdiscipline liet gelden, lokte dit bij zowel Glaubensforum24 als bij Glaubenskultur-Magazine ook reacties uit van lezers die hem bepaald minder welgezind zijn:
  • Ist der BAP Krause nicht ausgelastet - warum mischt er sich da ein? Habe in diesem Jahr persönlich die Gemeinde Hannover-Süd besucht und diesen GD als sehr bereichernd empfunden. (GK: G. W. aus R.)
  • Wird Zeit dass Krause abgelöst wird... (GK: A.K. aus L.)
  • Zudem ist und bleibt es aus Krauses Sicht wohl schon an sich eine anmaßende Frechheit sondergleichen, wenn „dieser Artikel von der Redaktion mit uns Aposteln nicht abgesprochen worden ist!“ Das alleine ist Sakrileg genug für Wachtmeister Krause, um unerschütterlich und zielstrebig intern zu ermitteln! Da kennt der nichts … (GF2: detlef.streich)
  • Ich bin auch davon überzeugt, die eklatante Einmischung von Krause wird nicht ohne Folgen für die NAK bleiben. (GF24: fridolin)
  • Sehr ungeschickt von Wachtmeister Krause. Es wurde doch schon darauf gewartet, dass er im ehem. Klingler-Bezirk aufräumen wird. (GF24: Caroline)
  • Was für ein Affront gegen Klingler! Als Gemeinde Hannover-Süd hätte ich darauf bestanden, dass Krause das Mikro persönlich abschraubt und es jedem anderen verwehrt. (GF24: centaurea)
  • Man sieht, wie es die Herren Apostel mit der Wahrheit halten - was interessiert sie ihr Geschwätz von gestern, wenn es darum geht, das geschlossene Glaubenssystem wasserdicht zu machen ... :evil: (GF-24: R/S)
  • Was für ein Rumgeeiere, aber um sich durchzusetzen, scheut Rüdiger Krause keine Mühe; eine gewisse Bauernschläue kann ich ihm nicht absprechen.
    Nur wird sie ihm wieder einmal eine Menge Mitglieder kosten
    (GF24: Kristallklar)
  • Hier wird über alle Maßen deutlich, daß die NAK eine reine Laienkirche ist und sich dieses sich wohl vornehmlich bei den BAPs äußert. (GK: M. M. aus L.)
  • Hannover ist das neue Blankenese. Am Ende wird die Kirche umgebaut. (GK: S. B. aus C.)
  • Ich bin schon sehr erstaunt, was Krause sich da heraus nimmt und wie unsensibel er mit Entschridungen seines Vorgängers in Mitteldeutschland umgeht (GK: K. K. aus R.)
  • Das Prinzip Krause heisst in dem Fall: Erstmal die ATs informieren. Schadensbegrenzung durch Aktionismus. hat in der Vergangenhiet nicht funktioniert, wird auch nicht in der Zukunft funktionieren, aber scheint "Tradtion" zu sein. (GK: A. S. aus M.)
  • BAP Krauses Borniertheit ist nicht zu überbieten. (GK: P. B. aus U.)
  • Die ablehnende Haltung von BAP Krause mag als dessen Privatmeinung akzeptabel sein. Warum seine Reaktion auf einen Artikel, der schließlich aus einer Abteilung der Neuapostolischen Kirche International kommt, derart heftig ausfällt und das im unmittelbaren Vorfeld eines Gottesdienstes des Stammapostels? - Zumindest ist es enttäuschend. (GK: V. K. aus B.)
(...) Zie voor de ontknoping van deze onverkwikkelijke geschiedenis: http://nak-aussteiger2010.beepworld.de/ ... ltaraufbau.

Het is déze tenhemelschreiende verdeel- en heerspolitiek die ik zo verafschuw bij de nieuw-apostolische kerkleiding. (...) "Je gaat het pas zien als je het doorhebt."

Groet,
TjerkB


N.B.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@all

Wat is er rondom Hannover wellicht méér aan de hand, waardoor districtsapostel Rüdiger Krause nu zo geëxal­teerd reageerde op de NAK-journalist Andreas Rother? Aangezien het in ons land nog maar een blauwe maandag geleden is dat preciezen en rekkelijken elkaar te vuur en te zwaard bestreden, heb ik wel een vermoeden...

Door de manier waarop Rüdiger Krause geregeld het nieuws haalde, heb ik er intussen wel enige notie van wat er in hem omgaat. Illustratief wat diens "apostolisch-zijn" betreft, lijkt mij het volgende:
TjerkB schreef:(...)
Met de introductie voor zichzelf van het ambt van stamapostel in 1897 door Friedrich Krebs was het de bedoeling dat het christendom, dat vanuit de apostolische beweging door een profetie van Henry Drummond in 1836 was ingedeeld in twaalf groeperingen, stammen genoemd (naar de zonen van de stamvader van de Israëlieten, Jakob, met voor elke stam als geestelijk leider een apostel), één hoofdapostel kreeg boven al deze stammen: de stamapostel. Tegelijkertijd echter introduceerde Krebs de opvatting dat God naast apostelen geen profeten meer zou zenden. Voor zover God nog wilde voorzien in profetische gaven, waren deze volgens Krebs voortaan -onder zijn supervisie- verbonden aan het ambt van apostel. Hierna werden zowel het ambt van apostel als het ambt van stamapostel door betrokkenen zelf alsmaar belangrijker gemaakt. Waar dit bijvoorbeeld toe kon leiden is dat de mensheid moest gaan geloven aan leerstellingen als de volgende:
§ 6.3 De gaven van de Heilige Geest

188. Wat verstaan wij onder de gaven van de Heilige Geest?
Onder de gaven vande Heilige Geest verstaan wij bijzondere bekwaamheden, eigenschappen en openbaringen die door de Heilige Geest in de gemeente worden opgewekt. Apostel Paulus geeft in zijn brief aan de Korintiërs (hoofdstuk 12 tot 14) opheldering over de gaven van de Geest: ze zijn op een bijzondere wijze werkzaam ten dienste van de gemeente, maar zijn ondergeschikt aan het woord van de Apostel (1 Kor. 14: 19, 37). Daardoor wordt gewaarborgd dat in de verscheidenheid van de gave toch de eenheid van de Geest bewaard blijft (1 Kor. 12: 4). Alle gaven moeten worden aangewend in goddelijke liefde (1 Kor. 13). De geest deelt de gaven toe aan degene die Hij verkiest (1 Kor. 12: 11).

191. Welke betekenis hebben de gaven van de Heilige Geest in de Nieuw-Apostolische Kerk?
Zoals de gaven de heilige Geest werkzaam waren in de gemeenten van de eerste christelijke tijd, zijn zij dat ook in de Nieuw-Apostolische Kerk, en wel ondergeschikt aan het apostelambt.


Bron: "Vragen en Antwoorden" (ed. 1993). Zie op het Forum van Bauke Moesker het bericht op "Za 29 Jan 2011, 23:46" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
Uiteindelijk kwam het er dus op neer dat Vader, Zoon, Heilige Geest én alle hemelse gaven en krachten waren gereïncarneerd in de nieuw-apostolische kerkleiding.

(...)


Uit: Bericht op "Vr 03 Okt 2014, 13:42" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Ik denk dat Rüdiger Krause in dat tijdsgewricht de klok liefst had stilgezet. Zijn ambtsvoorganger bij de NAK-Norddeutschland, Karlheinz Schumacher, polariseerde met leuzen als: "Wer nicht deichen will, muss weichen!" en "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… " Zo houdt men strikt vast aan nieuw-apostolische waarheden als "de geborgenheid der ziel ligt in de navolging". Wie deelgenoot wil zijn van de vervulling van de goddelijke beloften, heeft "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" in het (geloofs)leven nu eenmaal "de hand van leiding" te aanvaarden in zijn of haar districtsapostel - en daarbij geldt, wat Rüdiger Krause betreft: graag of niet. Dus: geen eigen meningen en géén oppositie in de kerk. Het moet Krause een doorn in het oog zijn geweest dat Andreas Rother bij nac.today onlangs een lans brak voor de oecumenische beweging, namelijk in het artikel "Gemeinsam das Evangelium hörbar machen" d.d. 15-11-2016. Hijzelf ziet daar naar namelijk heel weinig licht in, zo blijkt telkens:
TjerkB schreef:(...)
Over brullende leeuwen gesproken; er heeft er weer eens eentje toegeslagen. Slachtoffer: Matthias Schröter, aanvankelijk dirigent in de kerkgemeente Eutin, in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, en later "Musikbeauftragter". Glaubenskultur-Magazine schrijft daarover: "Er entwickelte Musik-Gottesdienste, gab dem Weihnachtsgottesdienst einen anspruchsvolleren und festlicheren Rahmen, organisierte Orgelworkshops und bildete sich selbst mit Chorleiterschulungen weiter." Zie het Premium-Artikel d.d. 10-07-2016, getiteld "Vorwurf Illoyalität (update) - Apostel Falk schmeißt Musikbeauftragten raus, weil der ökumenische Losungen verbreitete".

Neergesabeld, "weil der ökumenische Losungen verbreitete". (...) Apostel Ulrich Falk die dit wapenfeit wel voor zijn rekening wilde nemen, is een ondergeschikte van de huidige districtsapostel Rüdiger Krause, destijds de boosdoener in de geruïneerde kerkgemeente Hamburg-Blankenese. Zes jaar geleden herinnerde Glaubenkultur-Magazine daar nog aan, toen Krause tijdens een jeugddag, waar hij te gast was, werd geïnterviewd over "ökumenische Losungen" en hij antwoorden gaf die de haren te berge deden rijzen:
  • (...)
    Inzwischen wurd e Krause durch sei n undiplomatisches und energisches Durchgreifen in der Gemeinde Blankenese bundesweit bekannt.

    (...)
    Kategorisch schließt Apostel Rüdiger Krause für sich selbst die Durchführung eines Gottesdienstes gemeinsam mit einem evangelischen Pfarrer vor neuapostolischen und evangelischen Jugendlichen aus: „Nein, das kann ich mir nicht vorstellen. So weit geht mein Amtsverständnis nicht, weil ich mir sage: Was will man mit solch einem Gottesdienst bezwecken, dass man so eine gemeinsame Geschichte macht? Das machen andere Kirchen im übrigen auch nicht, und wem soll es jetzt wirklich dienlich sein? Wollen wir nach außen hin eine große Öffnung machen und so tun als gäbe es keine Unterschiede, die wir alle kennen? Ich glaube das hilft auch niemandem wirklich. Ich respektiere jede andere christliche Gemeinschaft absolut und mit ihrem Profil.

    Aber ich finde auch, dass wir es verdient haben mit unserer Lehre und Profil anerkannt zu sein. Und da braucht man nicht zwingend gemeinsame Gottesdienste abhalten um das zu dokumentieren nach außen hin. Also, so weit würde mein Amtsverständnis nicht gehen, mit einem Geistlichen einer anderen Konfession zusammen einen Gottesdienst zu feiern. Das ist ja die entscheidende Frage. Also eine Andacht ist eine andere Sache, aber ein Gottesdienst ist für uns eine Sache die im Amt liegt und nach unseren Glaubensartikeln kommen die Ämter ja aus dem Apostelamt hervor und dann haben wir da schon den ersten Konflikt.“


    (...)
Bron: Premium-Artikel d.d. 05-06-2010, getiteld "Jesus Christus –hart und konsequent/Apostel Rüdiger Krause im hessischen Jugendtags-Interview"
Zie ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- de berichten op "Vr 24 Jun 2011, 23:27" in de thread "Framing" en op "Ma 10 Jun 2013, 18:29" in de thread "kerkennacht 21-23 juni 2013"
Matthias Schröter is de eerste niet...

(...)


Uit: Bericht op "Za 16 Jul 2016, 13:10"
Met de informatie over zulke verontrustende voorvallen in het achterhoofd, begrijp ik heel goed wat voor Frank Preusse in Hannover na de "machtsovername", deze zomer bij de NAK-Mitteldeutschland door Rüdiger Krause, de aanleiding moet zijn geweest om opnieuw bij Glaubenskultur-Magazine met een warm pleidooi (lees: een vlammend protest) in de pen te klimmen:
  • (...)
    Die Leiter der neuapostolischen Gemeinden in der Stadt Hannover hatten sich (bezirksübergreifend) entschlossen, die Aufnahme als ordentliche Mitglieder in der „Arbeitsgemeinschaft christlicher Kirchen in Hannover“ (ACK-H) zu beantragen. Sie haben au f der Basi s der Satzung der ACK-H einen Antra g unterschrieben. Die ACK- H hat in der darauf folgenden Sitzung im Februar 2014 diesem Antrag zugestimmt; das war auf Grund der Sachlage eine nüchterne und folgerichtige Entscheidung. Den Mitgliedern des ACK-H ist für das entgegengebrachte Vertrauen zu danken.

    Die Neuapostolische Kirche ist eine christliche Kirche, die Gemeinde Hannover-List (deren Mitglied ich bin) ist eine christliche Gemeinde; es ist eigentlich normal, dass meine Gemeinde Mitglied in einem Arbeitskreis christlicher Kirchen ist. Offene Gemeinden – das war ein Ziel der „Vision 2010“ der Leitung der NAK Niedersachsen; diesem Ziel sind wir etwas näher gekommen.

    Nein: Das war kein Durchbruch der „NAK“ in die Ökumene hinein; es ist nur hier vor Ort etwas passiert, was normal sein sollte und allenfalls eine Fußnote in der Lokalpresse verdiente.


    (...)
Bron: Premium-Artikel "Haltet uns nicht auf! - Ein Zwischenruf zum ökumenischen Dialog in Deutschland" d.d. 02-11-2016 van gastredacteur Frank Preusse bij Glaubenskultur-Magazine
Zie van (de NAK-districtsoudste in ruste) Frank Preusse tevens: "Zwijgen heeft zo zijn tijd – spreken evenzeer! - Eigentijdse gedachten bij Prediker 3: 7" d.d. 20-02-2011
Kortom, Rüdiger Krause wás vast al flink geïrriteerd toen Andreas Rother bij nac.today een onschuldig stukje schreef over het moderne interieur in Hannover-Süd...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door Levi »

@Tjerk,

Met betrekking tot het kaltstellen van apostel Eckehard Krause, schreef RK onderstaand bericht aan de gemeenten.
"Jeder Amtsträger der Neuapostolischen Kirche unterliegt der Schweigepflicht. Sie umfasst alle Informationen und Vorgänge, die ihm im Rahmen seiner kirchlichen oder seelsorgerischen Tätigkeit bekannt werden." Ich möchte betonen, dass ich in meinem Bereich alles dafür tue, dass sich jedes Kirchenmitglied auf die Einhaltung dieser Richtlinie absolut verlassen kann. Wir machen da weder Ausnahmen noch Unterschiede.
Auch werden bei Amtsentbindungen grundlegend keine Unterschiede gemacht. So können nicht nur Apostel – ganz gleich, ob sie sich im Ruhestand befinden oder nicht –, sondern auch Priester und Diakone von ihrem Amt entbunden werden. Dazu können wir im Katechismus unter "2.4.5 Der fünfte Glaubensartikel" auf Seite 72 lesen: "Obwohl der Amtsträger von Gott ausersehen ist, kann es doch sein, dass er seinem Amt nicht gerecht wird oder gar an ihm scheitert. Trotzdem ist der ursprüngliche Ruf Gottes dadurch nicht in Frage gestellt." (http://www.nak-nordost.de/db/14759/Nach ... tbindungen)
Als er nu 1 regel is die massaal door de hoge heren apostelen met voeten wordt getreden is het deze wel!
Vervolgens maakt RK volop stampij als hem eens iets niet wordt gevraagd!
Blijkbaar kon het dus gebeuren dat er achter zijn rug om zaken in zijn eigen district een eigen leven gaan leiden...

Tja, als je jezelf boven God en Jezus plaatst, kan er weleens wat ontsporen.
De vraag is natuurlijk hoe lang RK zijn dictatoriale beleid kan volhouden.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Tussenbalans en hoe nu verder...

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Zo verraderlijk is het in deze kerk inderdaad: wie "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" confronteert met hun eigen regels, begeeft zich op verboden terrein!

Hoe nu verder... in Hannover en omstreken?

"Die Leiter der neuapostolischen Gemeinden in der Stadt Hannover hatten sich (bezirksübergreifend) entschlossen, die Aufnahme als ordentliche Mitglieder in der „Arbeitsgemeinschaft christlicher Kirchen in Hannover“ (ACK-H) zu beantragen", zo berichtte Frank Preusse over de oecumenische beweging in Hannover, in 2014.

Van districtsapostel Wilfried Klingler (thans: in ruste) wisten wij natuurlijk wel dat hij veelal ruimdenkender overkwam dan de indruk die andere bestuursleden bij de internationale kerkleiding in dat opzicht op ons maakten, maar toen hij in 2011 zijn positie moest bepalen ten aanzien van de geloofsstrijd (!) van de districtsoudste Thomas Feil (in het NAK-district Hannover-Nord; zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker de thread "Deining in Duitsland over Kirchenverständnis"), bleek tot mijn verbazing opeens dat hij zo veel mogelijk stilzwijgend "de harde lijn" billijkte. Zo'n lafhartige omslag zagen wij eerder bij de "liberale" apostel Rudolf Kainz.

Omdat de internationale kerkleiding zich formeel kandideert bij de Duitse Raad van Kerken, de "Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen" (ACK ), doch feitelijk alleen maar om in Duitsland eindelijk niet meer te boek te hoeven staan als een klassieke sekte, stond men Klingler desondanks toe te experimenteren met de oecumene. Zie hoe dat op zaterdag 12 december 2015 op indrukwekkende wijze vorm kreeg bij de inwijding van de nieuwe kerk voor de NAK-fusiegemeente Hannover-Süd: http://hannover-sued.nak-nordost.de/db/ ... nover-Sued. Aarts­con­ser­va­tief c.q. "aartsnaïef" als hij is, wenst Rüdiger Krause zich tegenover andersgezinde christenen zelfs helemaal geen houding te geven! Hij ontleent zijn status liever aan een triomferende kerk, dankzij de enthousiaste inbreng van vele musicerende leden. Zie "das breite musikalische Fortbildungsangebot auf 104 Seiten in der jährlich erscheinenden Musik-Broschüre". Toegegeven, met de imponerende muzikale prestaties van al dezen valt er door het kerkbestuur werkelijk veel eer te behalen, maar wat zegt dat nu toch écht over... zielzorg?!

Zolang de dienaren op hun wenken worden bediend, zullen ze je vriendelijk toelachen en maken ze graag goede sier met jouw muzikale inbreng, maar steek je kop niet boven het maaiveld uit als het gaat om de bestuurlijke organisatie in de Nieuw-Apostolische Kerk, om de rigide geloofsleer, of om de oecumenische beweging.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gesloten

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”