Een weigering!

Issues buiten de context van dit Forum
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Een weigering!

Bericht door TjerkB »

Crosscountry
De crosscountry blijft het hoogtepunt tijdens Eventing. In Boekelo heeft de crosscountry een lengte van ongeveer 6 kilometer met daarin ca. 25 hindernissen. Voor dit parcours wordt ieder jaar een tijdslimiet gesteld. Overschrijding van deze limiet levert 0,4 strafpunt op per seconde tijdsoverschrijding. Verder kan de combinatie strafpunten krijgen voor fouten bij het overwinnen van de hindernissen, en wel: 20 strafpunten bij een eerste weigering bij een hindernis, 40 strafpunten bij een tweede weigering op dezelfde hindernis of combinatie van hindernissen. Bij een derde weigering, ongeacht waar in het parcours en ongeacht welke hindernis(sen), volgt uitsluiting. Een val van paard en/of ruiter, bij -een poging tot- het springen van een hindernis betekent eveneens uitsluiting.

Bron: Opmaken klassement van Military Boekelo - Enschede
@all

Twee voorvallen in de afgelopen week deden mij denken aan sportverslagen, vroeger op TV, waarbij de reporter opeens kon uitroepen: "Een weigering!" Dan had bij de sprong die het zou maken, een paard opeens geweigerd. Vre-se-lijk. Aandachtig volgde ik de verrichtingen; voor mijn gevoel was de hindernis al bijna gepasseerd, maar dan, o néé, geen blooper maar een weigering! Wat een deceptie voor deze ruiter, en met welk resultaat kan nú het parcours nog worden afgemaakt?

Wát gebeurde er nu deze week, waardoor die herinnering mij weer te binnen schoot? Twee berichten:
  1. "De voorzitter van de wereldvoetbalbond FIFA, Sepp Blatter, valt voor de zoveelste keer door de mand als iemand die zich belangrijker vindt dan anderen. Een minuut stilte voor Nelson Mandela werd door zijn toedoen slechts 11 seconden, schandalig."
    Zie: http://www.voetbaltube.com/home/13147-b ... on-mandela
  2. "Bayer Leverkusen won zijn uitduel tegen Hoffenheim (1-2) door een bizar doelpunt. Stefan Kiessling kopte de bal twintig minuten voor tijd in het zijnet. Maar doordat daarin een nauwelijks zichtbaar gat zat, vloog de bal er via dat zijnet alsnog in. De 'spookgoal' werd gewoon goedgekeurd."
    Zie: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/20/mis ... der-bizar/
Het eerste wat mij opviel, was: niemand in deze beide gevallen had het lef om even in grijpen! Een weigering, derhalve.

Toen ik over dit aphatische en feitelijk laffe kijkgedrag nog wat langer nadacht, ging mijn bloed er zowat van koken. Twee compleet andere zaken kwamen er nu bij mij op: de vuurwerkramp in Enschede en de "Desinformatieavond" in Zürich. Na de vuurwerkramp was een onderzoeksjournalist benieuwd of er elders in Nederland bij de gemeentelijke overheden vergelijkende risico's in de hand moesten worden gehouden. Hij kwam toen uit -naar ik meen- in (de omgeving van ) Dordrecht. Net als in Enschede viel daar een ambtenaar te traceren die zich bezighield met de vergunningen. Niet om plofkippen 's avonds bijtijds op stok te krijgen, maar om amateurisme te beteugelen rond de handel in explosieve materialen. Die man in Dordrecht verdwijnt straks als een naamloze grijze muis in het plaatselijke personeelsarchief en géén vuurwerk bij diens afscheid want hij deed gewoon zijn werk. Maar vermoedelijk wel heel wat beter dan zijn laconieke evenknie in Enschede! En dan de kamergeleerde, Herr Dr. Wilhelm Leber en z'n "Desinformatieavond". In de herkansing, op de Europese jeugddag 2009, liep het opnieuw mis. Drie keer is scheepsrecht: op 13 mei 2013 ging-ie op de valreep nog overstag voor een nietszeggende papieren Versöhnung. Maar nú mijn punt: ook hier alom apathisch laf kijkgedrag!! Een weigering! Al bij de eerste hindernis pakte het verkeerd uit. Bij de tweede een luid doch misplaatst applaus. En op 13 mei jl. zag niemand de keizer in zijn hemd staan.

Dit is een wake-up call...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Wat er verder te beleven valt”