God dienen én de mammon...

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

God dienen én de mammon...

Bericht door TjerkB »

Bijgewerkt: 04-10-2017, 18:00 uur @all
Smartphone-App zum Opfern vorgestellt

Noch vor Gottesdienstbeginn wurde im Auftrag von Bezirksapostel Krause auf einige Neuigkeiten und Planungen in seinem Bereich Norddeutschland hingewiesen. Ein Punkt knüpfte an die im Oktober verbreitete Videobotschaft des Bezirksapostels zum Thema Opfer an (wir berichteten). So bekamen die Kirchenmitglieder die "O-Box" vorgestellt, eine kostenlose App für Smartphones.

O-Box steht für Opfer-Box, also Opferkasten, und bietet – neben der Überweisung und den Opferkästen in den Gemeinden – die dritte und einfachste Möglichkeit zu opfern. Denn sobald das Handy zur Hand sei, könne geopfert werden, wie es hieß. Weitere Informationen und Angebote, um das Thema Opfer zu vertiefen, würden in den nächsten Monaten auf Gemeinde- und Bezirksebene folgen.


Bron: Bericht d.d. heden op de website van de Neuapostolische Kirche in Norddeutschland, getiteld "Zentralgottesdienst aus Schenefeld"
Zie op het voormalige Forum van Bauke Moesker ook het bericht op "Ma 09 Sep 2013, 19:32" in de thread "Elders gelezen...", waaruit de onderstaande quote:
BakEenEi schreef:(...)
Er komt nog eens een tijd waarin wij de deur niet meer uit hoeven. De software waarmee onze beeldschermen thuis zullen zijn uitgerust, plaatst vanzelf online een nieuwe bestelling wanneer het bijbehorende hostie-houdertje bijna leeg is.

(...)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Vooruitblik Seniorendag G/L/A

Bericht door Levi »

@ Tjerk,

De senioren worden verzocht zich grootschalig op te geven voor deze feestelijke stonde.

http://www.nak-nl.org/db/6771955/Nieuws ... ber-2017..

Wel wordt een ieder gevraagd een kleine bijdrage te leveren in de kosten voor de lunch!

Als PK en RV reizen, reizen ze businessclass!
De DA's en STAP vertoeven in 5 sterren hotels en laten zich vollopen van het penningske van de weduwe.

Schandalig, in een woord!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door TjerkB »

@Levi

Ik herinner mij het volgende...
BakEenEi schreef:(...)
Kinderen Gods worden geacht 10% van hun inkomen aan de Nieuw-Apostolische Kerk te schenken, en voorts gul te geven ter gelegenheid van de Dankdag voor Gewas en Arbeid, bij het kerstfeest, bij het zondagschoolreisje, bij een regiodienst voor senioren waar de lunch wordt gebruikt, bij deelname aan een workshop voor dirigenten, voor een jeugddag, bij een zang- of orkestuitvoering en voor het zendingswerk. Verder wordt er van alles ingezameld wat nog méér geld opbrengt. Daarnaast is het fijn als men zo veel mogelijk onkosten voor eigen rekening neemt. De "verantwoordelijke dienaren" redden zich wel met al het geld. Bij hen is het in de best mogelijke handen, zo wordt het de gelovigen voorgehouden.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "zo 04 dec 2011, 22:51" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".
Ondertussen kijkt het NAK-bestuur niet op enkele honderdduizenden of miljoenen euro's nauwkeurig als het gaat om een eigenzinnige exploitatie van onroerend goed. De levende have in de gemeenschap heeft het nakijken.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Landelijke kinder- en tienerdag "Schatrijk" - een impressie

Bericht door Levi »

All,

Als je het verslag leest dan suggereert deze dag het vieren van alle teugels om het de toekomstige jeugdleden toch maar zo veel mogelijk naar hun zin te maken.
Leuk hoor! Muziek, zang, drum, gitaren en ga zo maar door. Ik de tijd van Pos ondenkbaar.
Wat is eigenlijk de diepzinnige gedachte hierachter? Het is allemaal veel vrijer geworden, hoor ik de nog wel volgende familieleden zeggen!

Is er weleens gepeild welk deel van de confirmanten direct na de confirmatie de kuierlatten neemt?
Zouden ze erachter gekomen zijn welke schatten er verborgen zitten in de NAKI akkerkluis?

Het samenvoegen van de districten is een neerwaartse spiraal.
Dan kan er meer kwaliteit worden geboden, is de redenering.
Maar volgens mij is twee keer niks nog steeds niks!

Afijn, wellicht ben ik te zwartgallig, maar tijdens een laats gehouden aposteldienst kwam ik tot deze conclusie!

http://www.nak-nl.org/db/6773941/Eerder ... -impressie

Groet,
Levi
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

STAP verduidelijkt het ambt..

Bericht door Levi »

Tjerk, all,

http://www.nak-nl.org/db/6775230/Eerder ... mbtsbegrip

Een tekenkrommend relaas, vooral het nieuwe mandaat en statuur van het stamapostelambt.
“de sleutelmacht is terug bij het Petrusambt...”

Ook de hiërarchie gaat op de schop.
Moet deze ‘begrippenlijst’ het ambt inhoudelijk verrijken?
Muv de betaalde opperhoofd ambten, zijn de indianen niet meer dan lekenpredikers.

Eerste gedachten?

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door zefyr »

@Levi,

De nieuw-apostolische hiërarchie is te typeren als sacerdotale ipsatie ofwel ze 'rust' in zichzelf en geniet van de eigen navel.

In m'n ogen lijkt de NAK steeds meer op een 'hobbelpaard'; af en toe beweegt ze, maar ze komt niet meer vooruit...
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door Levi »

Zefyr,

Ook een hobbelpaard is een dood paard.
Eraan trekken help niet :roll:

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: STAP verduidelijkt het ambt..

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
http://www.nak-nl.org/db/6775230/Eerder ... mbtsbegrip

Een tekenkrommend relaas, vooral het nieuwe mandaat en statuur van het stamapostelambt.
“de sleutelmacht is terug bij het Petrusambt...”

Ook de hiërarchie gaat op de schop.
Moet deze ‘begrippenlijst’ het ambt inhoudelijk verrijken?
Muv de betaalde opperhoofd ambten, zijn de indianen niet meer dan lekenpredikers.

Eerste gedachten?

(...)


Uit: Bericht op "Di 24 Okt 2017, 14:06"
@Levi
@all

Mijn eerste gedachte, nadat ik van de gepresenteerde openbaringen had kennisgenomen, was - naar lied 649 in de NAK-liederenbundel: moet dit nu (na 2.000 jaar christendom) doorgaan voor de door de werkzaamheid van de Heilige Geest geïnspireerde weerslag van "vriend'lijke, zonnige zegensgedachten"? Immers, ik las o.a.:
  • (...)
    De geestelijke leiding van gemeenten, districten en gebieden wordt weliswaar door gewijde ambtsdragers uitgeoefend, maar zij is niet met de geestelijke volmacht verbonden. Daarom worden zulke taken voortaan alleen nog in de vorm van een opdracht – in de regel door een apostel – toegekend. Zij wordt knielend ontvangen.

    Naast de leidinggevende taken zijn er nog verdere geestelijke diensten die niet noodzakelijkerwijs met een ambt samenhangen, zoals het geven van onderricht. Zulke diensten worden in de toekomst in de vorm van een benoeming door een leidende ambtsdrager toegekend. Daarbij wordt om de zegen ter vervulling van de taak gebeden.


    (...)
    districtsapostelen hebben een bijzondere leidinggevende verantwoordelijkheid en zullen daarom in de toekomst voor hun dienst een opdracht krijgen. Stamapostel- en districtsapostelhelpers worden daarentegen benoemd. De stamapostel echter wordt zoals voorheen gewijd

    (...)
    Eén praktische beslissing is alreeds genomen. Die heeft betrekking op het voorgaan tijdens de kerkdiensten. Tot nu toe werd dit door de ambtsdrager die ter plaatse het ‘hoogste in rang’ is gedaan.

    (...)
Terwijl de nagalm van "hoogste in rang" in mijn hoofd nog bleef rondzingen, realiseerde ik mij hoezeer hierover in ons "forumberaad" al heel veel is gezegd, zoals:
Redactie schreef:(...)
Voor stamapostel Leber biedt het in de praktijk namelijk zeer veel houvast indien met name controversiële zaken in tekstueel opzicht en liefst ook voor het oog "tot ieders geruststelling" (?) sluitend kunnen worden gemaakt. Dit is wat er onder insiders telkens weer bij hem opvalt: áls een verhaal dat de kerkleiding kennelijk nodig heeft -om zich te rechtvaardigen- maar rondgebreid kan worden (zodat het voor de buitenwacht plausibel wordt)! Hoewel er nu voor 2013 is aangekondigd dat uitgebreid wordt herdacht dat de kerk al gedurende minstens 150 jaar haar bestaansrecht heeft bewezen; met "verbeterpunten" weet men nog altijd niet "normaal" om te gaan. Wie over "verbeterpunten" begint, wordt minzaam geïnfantiliseerd; want ach, is het niet gewoon aandoenlijk als iemand, staande "in de eerste liefde", heerlijk spontaan en vrijblijvend praat over hoe we "de wereld om ons heen" met elkaar kunnen verbeteren? Wie daarentegen spreekt van kritiek, hoe noodzakelijk en goed bedoeld ook; die is in de Nieuw-Apostolische Kerk nog niet jarig! Kritiek op de Godsgezanten! Wie ben je wel, eigengereide snoeshaan, om daarmee op de proppen te komen? Kortom; in deze kerk heeft men, sinds ooit de oprichting ervan, nog geen wegen gevonden om als naasten, hogere en lagere dienaren én "de aan hun zorgen toevertrouwde" overigen, op gelijke hoogte te staan om bij voorbeeld wanbeleid te helpen oplossen. Wanbeleid is trouwens geen willekeurig voorbeeld want bij de Nieuw-Apostolische Kerk is het in "het systeem" ingebakken dat er tussen gelovigen onderscheid wordt gemaakt tussen meerderen en minderen, tussen wie recht van spreken heeft en wie de plicht tot zwijgen, enzovoort. Een diep in de organisatie verankerd stelsel van onverbiddelijke hiërarchische gezagsverhoudingen maakt hier namelijk voor "het ganse mensdom" de dienst uit! In 1897 werd ál het goddelijke gezag door één van de kerkvaders beschouwd als voortaan te zijn gebundeld in het ambt van stamapostel, welke hoedanigheid betrokkene toen officieel als eerstvolgende na de apostel Petrus voor zichzelf "spontaan" aannam.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 18 Okt 2011, 14:06", in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Redactie schreef:(...)
Wat hierbij in werkelijkheid komt kijken is echter het onderstaande:
  • [5] Enkele gelovigen die tot de partij van de Farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
    [6] De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. [7] Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. [8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? [11] Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’


    Uit: Handelingen 10 (NBV)
Zoals vele geschiedenissen zich alsmaar lijken te herhalen, gebeurt dat met name ook in deze samenhang! Het enige wat er ondertussen feitelijk aan de hand is, is dat kerkvorsten zichzelf als hooggeplaatsten wensen te rechtvaardigen... Geen middel daartoe wordt geschuwd. Doch zulks eist zijn tol. Wie zoals het hierboven werd beschreven wordt geïntimideerd of met het grootste gemak zelfs wordt geëxcommuniceerd, en daarmee wellicht sociaal geïsoleerd, krijgt in geestelijk opzicht nogal wat te verstouwen. Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk wordt er op "onwilligen" aldus immers een enorme psychische druk uitgeoefend. Een complicerende factor hierbij is dat naasten, die door onchristelijke leerstellingen (!) al bijna hopeloos geïndoctrineerd en vermurwd zijn binnen deze kerk, zulks ten enenmale ontgaat.
  • Laat u niet misleiden door allerlei vreemdsoortige leerstellingen; we doen er goed aan ons te laten sterken door genade, niet door spijzen waar de aanhangers van die stellingen in het geheel geen baat bij hadden.

    Uit: Hebreeën 13: 9 (NBV)
Men kan het vanzelf wel allemaal pakkend uit de doeken doen en de geselecteerde "goede werken" met hulp van ingehuurde mediadeskundigen etaleren op het Internet, zodat de "opofferingsgezindheid" en de empathie ervan afdruipen...
NAKI nieuws
Onderwerp van de Herfstvergadering van Districtsapostelen: „Burnout is een kameleon“


05.10.2011

Zürich. Het onderwerp „burnout“ vormde het middelpunt van de herfstzitting van de Districtsapostelvergadering voor Districtsapostelen en Districtsapostelhelpers van de Nieuw-Apostolische Kerk. Daar zei Stamapostel Wilhelm Leber over: „De lezing en de aansluitende discussie hebben aangetoond, dat de problematiek van een burnout om tweeërlei redenen belangrijk is. Aan de ene kant dragen wij de zorgzame verantwoording voor onze broeders en zusters in de districten en in onze kantoren. Aan de andere kant wijzen wij zelf ook op een risico van een burnout: want onze veeleisende, veelvoudige opgaven, die wij met volle overgave vervullen, zouden ons tot te uitputtende inspanning kunnen verleiden.“

(...)

Bron: Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal, http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/17394/
... maar wie zich vervolgens op de inhoud niet laat aanspreken (zoals in Nederland op alle echelons de bestuursleden), is natuurlijk níet geloofwaardig. Uitgerekend hier wringt in de Nieuw-Apostolische Kerk de schoen. Hardnekkig. Aan mooie woorden en schone schijn geen gebrek. Nooit gehad ook. Des te meer aan dienstbaarheid - in Zíjn werk, tegenover de Zíjnen!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 19 Okt 2011, 08:55", in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Blijkbaar hebben "de kerkelijke autoriteiten" nog altijd niet door dat in de aldus gestichte chaotische verwarring naasten elkaar emotioneel uit het oog verliezen: "Het implanteren van een ambtslichaam in het lichaam van Christus leidt tot afstotingsverschijnselen." Voor dit laatste vroeg ik (als NAK-lid) al de aandacht in maart 2007. En: "Er hoeft geen kerk te worden bestuurd, maar het volstaat als Zijn gemeente in liefde wordt verzorgd." Ingewikkelder hoeft het écht niet te worden. Maar ja, dat was tegen het zere been van degenen die heilig geloofden in "dienen is leiding geven". Intussen kan men trouwens beter zeggen: "verdienen en lijden geven".

Zoals het desijds de geldwisselaars betrof in de tempel, wordt er sindsdien onder kerkleiders, ijdeltuiten als ze zijn, vol trots handel gedreven in ieders intellectuele bezittingen. Ze bewieroken elkaar als hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk, doch in werkelijkheid vestigden of handhaven zij in Zijn rijk als keizers brutaal elk een eigen koninkrijk. Ondertussen hebben de bij hun instituties aangesloten leden dat ingebeelde gezag voluit te eerbiedigen, zulks onder het mom van het evangelie van Christus Jezus, doch God heeft geen kerken opgericht, geen ledenregisters ingesteld en in zulke organisaties geen autoriteiten benoemd. Evenmin deelde Hij onder “keizers” nieuwe hemden uit... Verder wordt er in onze westerse samenleving veel te gemakkelijk vergeten dat er heus méér oprechte gelovigen zijn dan alleen maar velen, die zich christenen noemen. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil, wanneer en waar ook. In een diepe put geen bereik meer op een mobieltje - voor Hem is dat geen enkel beletsel. Wát is er nog overgebleven van wat wij voorheen in de gemeenschap dankbaar mochten delen:
  • Zijt gij door de levensstormen moe en mat?
    Heeft een golf van zorgen u soms overspat?
    Weet, in de gemeenschap wacht u vreed' en rust,
    wordt g' u van des Vaders liefde weer bewust.

    Tel Gods liefdedaden, denk daaraan:
    door d' Apost'len biedt Hij schatten aan.
    Grijp die gaven, neem ze dankbaar aan.
    Dat geeft kracht de levensstormen te weerstaan.


    Bron: Eerste couplet van lied 376, NAK-gezangboek
Wát velen ook inbrachten omwille van waarheid en liefde, recht en gerechtigheid; je werd verpletterd onder de arrogantie van de macht van de "hooggeplaatsten":
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
    De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer. (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "di 29 nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Zie aldaar ook het bericht op "Di 23 Jul 2013, 15:39", in de thread "Ik ben een dienende speler, een stofzuiger"
In plaats van "Stamapostel verduidelijkt het ambtsbegrip" zou ík dus opteren voor: "Stamapostel consolideert machtspositie vanuit het in 1897 gelegde rookgordijn".

De lieddichter voelde het heel zuiver aan: "Ach, wat helpen vorm en namen, had ik Uwe zalving niet." (lied 16, NAK-liederenbundel: "Geef mij meer van Uwe Geest").

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door Levi »

@Tjerk

De geestelijke leiding van gemeenten, districten en gebieden wordt weliswaar door gewijde ambtsdragers uitgeoefend, maar zij is niet met de geestelijke volmacht verbonden. Daarom worden zulke taken voortaan alleen nog in de vorm van een opdracht – in de regel door een apostel – toegekend. Zij wordt knielend ontvangen.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp deze zin niet!

Kort door de bocht: je bent in het ambt gewijd maar hoeft het niet uit te oefenen. Wel als je daartoe -als taak- de opdracht krijgt.

Koeterwaals in het kwardraat!

Zeg het maar....

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: God dienen én de mammon...

Bericht door TjerkB »

@Levi

Zojuist las ik in Psalm 101 het volgende
  • [6] Mijn oog zoekt de getrouwen in het land,
    met hen wil ik mijn woning delen.
    Wie de volmaakte weg bewandelt,
    mag mij dienen.
Ik denk dat het dan niet meer nodig is om een ambtsbegrip te definiëren teneinde anderen ertoe te bewegen zich te onderwerpen aan het aldus toegeëigende gezag.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”