Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

richtingenstrijd: van religieus-humanistisch naar humanistisch?!

Bericht door zefyr »

@allen,

In het Apostolisch Genootschap woedt een (heftige) richtingenstrijd over de koers en de identiteit. Vorig jaar werd een artikel ('Het is tijd om uit onze religieuze cocon te kruipen') van Jan Zandstra (gemeenschap van het Apostolisch Genootschap te Gouda) gepubliceerd in De Stroom (maart 2020, p32-33), waarin hij een vurig pleidooi houdt 'te stoppen met onze godsdienstige woorden en gewoontes'. De begrippen 'God' en 'de schepping' moeten overboord worden gezet, want zowel buitenstaanders als de apostolischen kunnen er geen chocola van maken. Eveneens vraagt hij zich af of begrippen als 'apostel', 'apostolisch' en 'Amen' nog te hanteren zijn. Hij concludeert: "Daarom pleit ik ervoor om geen godsdienstige gebruiken en begrippen meer te hebben."

Nog enkele citaten:

"Ons gedachtegoed is het waard om wortel te schieten in deze maatschappij. Maar wanneer we daartoe ons genootschap in stand willen houden, moeten we het aantrekkelijk maken voor jongeren en buitenstaanders. Ik denk dat een van de veranderingen die daarvoor nodig zijn, het afwerpen van onze godsdienstige cocon is, in ons woordgebruik en in onze gewoonten. (...) Ook de benamingen 'broeder' en 'zuster' zouden we moeten afschaffen."

In De Stroom van juni 2020 (p10 en p12) verschenen drie ingezonden brieven, waarin één adhesiebetuiging is te lezen en twee scribenten kritische kanttekeningen en bedenkingen ventileerden.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Als bij het Apostolisch Genootschap wordt opgemerkt "Ons gedachtegoed is het waard om wortel te schieten in deze maatschappij", is het ook mij nog altijd niet duidelijk wat er onder dat gedachtegoed nu feitelijk mag worden verstaan. Nog geen jaar geleden begreep ik nog allerminst dat wat de aangesloten leden hierbij voor ogen staat, waarschijnlijk neerkomt op een soort van "godsgevoelen" (in tegenstelling tot een specifiek "godsbegrip") zoals in 1982 de toenmalige opziener J.L. Slok het stelde tijdens de viering in Bussum van de 78e verjaardag van diens vader, apostel L. Slok. Zie voor het desbetreffende filmpje de forumbijdrage van "zo 24 jan 2021, 18:05".

Indien het gedachtegoed erop neerkomt dat de kern van het apostolische geloof zou zijn dat iedereen - vrijblijvend naar het voorbeeld van Jezus van Nazareth- vooral overal het zijne of hare van moet denken met daarbij als aanbeveling dat het gezond verstand leidend is; is dat dan wat het op het ogenblik wellicht is bij het Apostolisch Genootschap? Volgens mij heeft menigeen nostalgie naar "het besloten tijdperk", "toen geluk heel gewoon was", maar net als in de Nieuw-Apostolische Kerk ontbrak in die "welaangename tijd" het besef dat gelijkgerechtigde naasten werden opgeofferd aan het machtsdenken van "dienaren" die zichzelf (!) op hun wenken lieten bedienen.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap is in m'n ogen amorf en diffuus. Tamelijk ongrijpbaar. Het is een kwestie van 'aanvoelen'. Apostolischen wier/wiens kinderen niet meer 'volgden' spraken dan in woorden van: "hij/zij 'pakt' het niet.". Begin deze eeuw vergeleek een onderzoeker van Kaski, die in opdracht van het Apostolisch Genootschap onderzoek had gedaan, in 'De Stroom' het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap met een houtskooltekening. Het godsbeeld van het Apostolisch Genootschap is waarschijnlijk (allang) niet (meer) te typeren als theïstisch, terwijl trinitarische begrippen als God de Vader (de eerste Persoon van de drievuldigheid Gods) en Christus (de tweede Persoon van de drievuldigheid Gods) wél werden gebruikt (door apostel Lambertus Slok!). Het is een en al begripsverwarring. Leden van het Apostolisch Genootschap konden (kunnen?) dikwijls moeilijk aan derden verwoorden wat ze geloven/geloofden. Menigmaal mondde/mondt dit uit in een onsamenhangend verhaal waar geen touw aan vast te knopen was/is. Zelfs niet voor een welwillende gesprekspartner! Systematische theologie was én is aan apostolischen niet besteed. Het is voor mij een raadsel, dat Edwin Diersmann vorig jaar de ijdele hoop koesterde dat het Apostolisch Genootschap zich zou bezinnen op herbronning (ad fontes) van christelijke signatuur. 'Baarn' gruwt waarschijnlijk alleen al van de gedachte. Bovendien is herbronning voor velerlei wijze uitlegbaar, bijgevolg op voorhand problematisch. Dit begrip is niét uiteenduidig. Wie zal overigens 'Baarn', voor zover men daar oren naar heeft, wegwijs maken in dit proces? Ik houd het er voorlopig op, dat deze optie voor 'Baarn' een 'corpus alienum' is: het is simpelweg niet te integreren in het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap, dat niet zozeer vrijzinnig is of wil zijn, maar vooral eigenzinnig is. De vervreemding van het bureaucratische apparaat in 'Baarn' met de trouwe, maar slinkende en vergrijzende achterban in den lande is misschien nog verontrustender. Zelfs een vertrouwd begrip als 'broeder en zuster' staat ter discussie. Het zou mij niets verbazen, dat een gezaghebbend lid als Manfred Horstmanshoff, waarvan in 'De Stroom' van mei 2007 (p30-31) een artikel verscheen over 'broeders en zusters', aan invloed (heeft) inboet én het onderspit delft...
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: za 30 jan 2021, 01:27 (...)
Het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap is in m'n ogen amorf en diffuus. Tamelijk ongrijpbaar. Het is een kwestie van 'aanvoelen'.

(...)
Het is voor mij een raadsel, dat Edwin Diersmann vorig jaar de ijdele hoop koesterde dat het Apostolisch Genootschap zich zou bezinnen op herbronning (ad fontes) van christelijke signatuur.

(...)
Het zou mij niets verbazen, dat een gezaghebbend lid als Manfred Horstmanshoff, waarvan in 'De Stroom' van mei 2007 (p30-31) een artikel verscheen over 'broeders en zusters', aan invloed (heeft) inboet én het onderspit delft...

@zefyr

Treffender valt het amper te verwoorden. Zou het uit beleefdheid zijn, of in ruil voor geld, dat de buitenwacht niet kritisch doorvraagt? Zie onder:

  1. zefyr schreef: vr 10 apr 2020, 20:48(...)
    Het boek ”Apostelkind” van Renske Doorenspleet vormt een „gedegen beschrijving” van de geschiedenis van het Apostolisch Genootschap, stelt landelijk voorganger Monique van Strien. „Wel is het boek erg gericht op de Bussumse gemeenschap. Daar lag de lat hoog. Ik ben opgegroeid in een apostolische gemeenschap in Leiden. Ik herken veel, maar heb daar geen negatieve emoties bij. Het boek is waar, maar het is niet mijn waarheid.

    Het genootschap is de afgelopen twintig jaar veranderd van een hiërarchische, gesloten organisatie in een open, levendige en dynamische beweging, stelt Van Strien. „Leden gaan een verbinding met ons gedachtegoed aan en niet, zoals vroeger, met de apostel als persoon.”

    Ze noemt het „verdrietig” dat mensen beschadigd zijn in de periode van apostel L. Slok. „We hebben meerdere gesprekken gevoerd met oud-leden over hun negatieve ervaringen. Ook nu nodig ik iedereen die behoefte heeft aan een gesprek uit om bij ons aan te kloppen of om contact te zoeken met de onafhankelijke vertrouwenspersoon.”


    [Bron: Artikel "Elke dag bedankte ik onze lieve Apostel" d.d. 10-04-2020 in Reformatorisch Dagblad]
  2. TjerkB schreef: za 11 apr 2020, 15:28 (...)
    Amsterdam – Het College van Bestuur van de Vrije Universiteit heeft met ingang van 1 april 2020 prof. dr. Hans Alma benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel Religieus Humanisme en Compassie aan de Faculteit Religie en Theologie (FRT). Deze leerstoel is ingesteld op verzoek van het Apostolisch Genootschap en biedt de mogelijkheid de religieus-humanistische traditie beter te bestuderen, wetenschappelijk te publiceren en docenten en studenten kennis te laten maken met het gedachtegoed van het genootschap.

    Bron: https://www.apgen.nl/over-ons/actueel/h ... nootschap/
    Zoals in commercials over een datingsite of van een verzekeraar, geldt kennelijk intussen: het ApGen richt zich op "hoger opgeleiden".

    (...)

Dat men over "het gedachtegoed" een jaarboek uitbracht op naam van een samensteller ervan, vond ik trouwens ernstig misleidend. Renske Doorenspleet kreeg dit boek overigens van iemand cadeau, maar voor haar komt "Leven in Liefde" neer op Leven in Leugens.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 30 jan 2021, 12:43 (...)
Dat men over "het gedachtegoed" een jaarboek uitbracht op naam van een samensteller ervan, vond ik trouwens ernstig misleidend. Renske Doorenspleet kreeg dit boek overigens van iemand cadeau, maar voor haar komt "Leven in Liefde" neer op Leven in Leugens.

(...)

@all

Hoeveel exemplaren van het ApGen-jaarboek "Leven in Liefde" er met het oog op de feestdagen eind vorig extra over de toonbank zijn gegaan omdat bij kopers in de gauwigheid het oog viel op een mooie omslag, een aansprekende titel en een auteursnaam die ze niet direct aan propaganda deed denken, weet ik niet, maar is het geen schande dat het kerkbestuur nu zó ver ging met emotiemarketing?

Überhaupt de gedachte om deels ook van een uiterst omstreden (want: narcistische) geestelijk leider weekbrieven te recyclen, terwijl zielen, die vanwege diens regiem emotioneel onder de voet zijn gelopen, juist het afgelopen jaar dankzij Renske Doorenspleet eindelijk aandacht vroegen voor het ongekende onrecht (!) wat ze is aangedaan, stuit mij enorm tegen de borst, temeer omdat velen er in die foute tijd met hun neus bovenop stonden en vrijwel niets uitrichtten wat het aan weerloze slachtoffers berokkende leed kon beperken. Nog altijd wordt er over de impact van dat sektarische geweld véél te lichtvaardig gedacht. Dat vermijdingsgedrag is egoïstisch en laf. Het vergroot bij hen die een psychotrauma ontwikkelden de eenzaamheid en de miskenning triggert nodeloos pijnlijke herbelevingen.

Ondertussen wordt er bij vriend en vijand op het gemoed gewerkt door hoog op te geven van liefde, doch zónder daar werk te maken. Daarom verbaast het mij niet over het bewuste jaarboek en wat Renske Doorenspleet erover uiteenzette reacties te lezen als ook déze:

  • Juist de denkers en de gevoeligen en creatievelingen zijn hard nodig om inzicht te verschaffen en de huidige wereldproblematiek op te lossen. We hebben geen sterke leiders nodig maar verantwoordelijke. Binnen een relatie mag je elkaar ook op verantwoordelijkheid aanspreken; het lijkt tegenwoordig meer of een relatie vooral mooi voorgesteld moet worden op Social Media .. en ook daarin acteert het Apostolisch Genootschap tijdsoveenkomstig ….

    Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht. Als het Apostolisch Genootschap eerder naar haar eigen navel gestaard had, dan hadden we veel eerder kunnen onderkennen dat wij niet zijn opgevoed om het ego-tijdperk aan te vliegen. Dan hadden we elkaar enorm kunnen helpen. Nu zijn we alleen gelaten in een verharde wereld waar wij enkel zijn opgevoed om te dienen…. en ‘we zitten hier gezellig’ en ‘we zitten hier ok’, deze houding van de laatste 25 jaar helpt daar weinig aan. Het is uiteindelijk een wandeling van het ene opiaat naar het andere, maar centraal staat het ‘goede gevoel’ en dat je je als apostolische goed voelt en dankbaar bent… daar mogen waarheidsvinding en werkelijkheidsbeleving voor ondersneeuwen…..nog steeds.

Bron: Reactie d.d. "15 december 2020 om 10:08" op de recensie van Renske Doorenspleet van het boek "Leven in Liefde"
  • Dat boek is een bewijs dat het Apostolisch Genootschap (AG) niet kan inzien dat hun terecht weggeslagen fundament, de Apostel als de Levende Christus, hun huidige bestaansrecht volstrekt ongeloofwaardig maakt. Woorden als ‘schoonheid, aandacht , verwondering’ zijn dermate algemeenheden dat dit geen legitimatie geeft aan het bestaan van het AG. Daarbij waren die woorden destijds gekoppeld aan de absurde persoonsverheerlijking van de beide Slokken en nu ze doen alsof zij zo bijzonder zijn voor het AG.

Bron: Reactie d.d. "15 december 2020 om 13:30" op de recensie van Renske Doorenspleet van het boek "Leven in Liefde"

Ik vraag mij wel eens af hoe laconiek de geestelijke elite op de oude voet zou voortgaan als er níet dik 400 miljoen op de bank stond.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

commitment met het gedachtegoed - niet meer met de apostel

Bericht door zefyr »

TjerkB,

In onderstaande m'n reacties met betrekking tot jouw laatste bijdragen.

1. Landelijk verzorger (voorheen opziener geheten) Van Strien merkte vorig jaar op, dat de leden thans een verbinding aangaan met het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap en niet met de apostel als persoon (daarbij vergat ze op te merken dat leden een verbintenis (!) aangingen met dé apostel). Het klinkt sympathiek en acceptabel. A prima vista, want er zit mogelijk een addertje onder het gras. Zoals je wellicht weet is de grasmat in het park van 'Berg en Dal' te Baarn tot op de millimeter gelijk gemaaid. Er staat geen grasspriet scheef. Te perfect?! Zo ook deze uitspraak van Van Strien. Was het ten tijde van Slok I en Slok II volstrekt duidelijk wie het gedachtegoed bepaalde, namelijk Slok I en Slok II, sinds begin deze eeuw is het de vraag wie het gedachtegoed vorm en inhoud geeft/geven. Wie bepaalt/bepalen dit? Bovendien is de vraag gerechtvaardigd of het gedachtegoed thans voor de leden én derden helder, duidelijk, transparant én geloofwaardig is? Ongetwijfeld is het gedachtegoed in de ogen van de leiding van het Apostolisch Genootschap volstrekt 'tijdovereenkomstig', maar dat was het decennia geleden ook! Over continuïteit en discontinuïteit gesproken. Wie is overigens in staat licht te ontsteken in de apostolische 'camera obscura' én het charmeoffensief van het Apostolisch Genootschap te ontmaskeren? De apostolische 'sirenenzang' is voor sommige 'verlichte' geesten in de academische wereld onweerstaanbaar?! Niet iedereen is de 'tijdovereenkomstige' Odysseus, die de sirenenzang kon weerstaan... Waarschijnlijk heeft jouw vermoeden, namelijk dat de pecunia een (doorslaggevende?!) rol speelt, een goede grond, maar ik vermoed, dat andere factoren een veel belangrijkere rol spelen. Geld stinkt niet (pecunia non olet) - in de Antieke Oudheid werd belasting geïnd voor gebruik van urine dat diende om kleren te reinigen. Sindsdien is er - naar m'n onbescheiden mening - weinig veranderd.

2. De geestelijke én bestuurlijke elite in het Apostolisch Genootschap beschouwt vermoedelijk de trouwe, slinkende en vergrijzende achterban als een 'cash cow'. Voor de grote pot met geld (honderden miljoenen euro!) zoekt men tegenwoordig (voor een (belangrijk?) deel) een andere bestemming dan eertijds. Schuivende panelen! Het is voor mij aannemelijk, dat men, ondanks verwoede pogingen, zich heeft neergelegd bij het feit dat de traditionele, loyale achterban slinkt en zal blijven slinken. Al ruim een kwarteeuw geleden werd er rekening mee gehouden, dat het ledenaantal van het Apostolisch Genootschap in de toekomst drastisch zou (kunnen) afnemen, namelijk bij ongewijzigd beleid één procent(punt) per jaar (bron: Ons Maandblad, augustus 1994, p16-20 (Hoeveel apostolischen zijn er?)). Het Apostolisch Genootschap transformeert zich geleidelijk, alhoewel het tempo voor menig lidmaat te hoog is, maar of dit proces is gebaseerd op een 'masterplan' is mij thans onbekend. Hooguit zijn er enkele contouren zichtbaar. Misschien 'baart' het Apostolisch Genootschap binnenkort een 'tijdovereenkomstige' Man Gods met visie ofwel een hedendaagse 'J.H. van Oosbree' ;) In de apostolische 'kraamkamer' (L. Slok) is, voor zover ik het thans weet, nog doodstil...

3. In 'De Stroom' van september 2020 (p34-34) is te lezen, dat de 'tijd van 'one size fits all' voor gemeenschappen' definitief voorbij is - aldus Marten van der Wal, die programmamaker 'Samen sterk verder' en voorganger is van het Apostolisch Genootschap in Harderwijk. De samenstelling van gemeenschappen én de behoeften van de leden is drastisch veranderd. Jongeren gaan niet meer massaal op zondagochtend om halftien naar de plaats van samenkomst om deel te nemen aan een dienst. Velen van hen hebben überhaupt weinig behoeft om (regelmatig) deel te nemen aan een dienst. Daarentegen zijn andere bijeenkomsten dan een eredienst op andere tijden en op andere dagen misschien wel interessant. Kortom, ook op dit terrein is het een en ander fundamenteel en onomkeerbaar aan het 'schuiven'. Dé (uniforme) gemeenschap(sparticipatie) is passé. In dit licht is het te begrijpen, dat 'Baarn' naar nieuwe wegen en methoden zoekt om dit transformatieproces te begeleiden en te stimuleren, zoals is te lezen in 'De Stroom' van september 2020 (p16-20). In dit artikel (De lessen van Birgit Oelkers en ABCD - 'Volg het ritme van de gemeenschap') wordt uiteengezet hoe een professionele 'community-builder', in casu Birgit Oelkers, de gemeenschappen van het Apostolisch Genootschap wil versterken. Hoe dit zal uitpakken is vooralsnog moeilijk voorspelbaar, maar één ding is mij duidelijk: het wordt nooit meer zoals het was. Het (nieuw-)apostolische lied 'In het midden der gemeenschap' ligt definitief achter ons.

https://www.youtube.com/watch?v=m3uSULt1gTg
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: commitment met het gedachtegoed - niet meer met de apostel

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 01-02-2021, 09:15 uur]
zefyr schreef: zo 31 jan 2021, 02:27 (...)
1. (...)
Van Strien merkte vorig jaar op, dat de leden thans een verbinding aangaan met het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap en niet met de apostel als persoon (daarbij vergat ze op te merken dat leden een verbintenis (!) aangingen met dé apostel).

(...)
Ongetwijfeld is het gedachtegoed in de ogen van de leiding van het Apostolisch Genootschap volstrekt 'tijdovereenkomstig', maar dat was het decennia geleden ook! Over continuïteit en discontinuïteit gesproken.

(...)
2. (...)
Het Apostolisch Genootschap transformeert zich geleidelijk, alhoewel het tempo voor menig lidmaat te hoog is, maar of dit proces is gebaseerd op een 'masterplan' is mij thans onbekend.

(...)
3. (...)
In dit licht is het te begrijpen, dat 'Baarn' naar nieuwe wegen en methoden zoekt om dit transformatieproces te begeleiden en te stimuleren, zoals is te lezen in 'De Stroom' van september 2020 (p16-20). In dit artikel (De lessen van Birgit Oelkers en ABCD - 'Volg het ritme van de gemeenschap') wordt uiteengezet hoe een professionele 'community-builder', in casu Birgit Oelkers, de gemeenschappen van het Apostolisch Genootschap wil versterken.

(...)

@zefyr

Helder. Ik ben er nu wel klaar mee want volgens mij is intussen alles gezegd:

  1. TjerkB schreef: zo 10 mei 2020, 12:12 (...)
    Wat de berichtenstroom van de laatste weken over het Apostolisch Genootschap voor mij heeft blootgelegd, zijn o.a.:
    1. een chaos van denkbeelden; rangen en standen binnen de organisatie en een babylonische spraak­ver­war­ring
    2. het pronken met muzikale en verstandelijke talenten van gemeenteleden teneinde de buitenwacht te imponeren
    3. een naarstig streven om de vermeende consistentie van de ideologie i.c.m. het bestaansrecht van de organisatie aan te tonen
    4. pestgedrag door gaslighting, intimidatie en manipulatie (het kerkgenootschap is daardoor pertinent niet hufterproof)
    5. een zorgwekkende discrepantie tussen de theorie en de praktijk van de gepredikte naastenliefde
    6. geen zorg en geen nazorg voor gemeenteleden die door een verdeel- en heerspolitiek een psychotrauma hebben ontwikkeld
    7. egoïstisch en ontwijkend gedrag bij leidinggevenden, geen gezonde zelfreflectie, doofpotpolitiek; machtsdenken
    (...)
  2. TjerkB schreef: wo 04 nov 2020, 22:07 (...)
    ... praatjesmakers en bellenblazers...

    (...)
    Ze transformeerden de Nieuw-Apostolische Kerk naar een theekransje; het Apostolisch Genootschap naar een spirituele wereldwinkel. Naar het schijnt geschiedt zulks à con­tant met medewerking van de Raad van Kerken in Nederland c.q. de Vrije Universiteit Amsterdam. Ik zie om mij heen bijna niemand meer die zich afvraagt of er bij de Nieuw-Apostolische Kerk geen belangenvermenging te kritiseren valt en evenmin of bij het Apostolisch Genootschap het gedachtegoed een coherente visie laat zien. Het is niet "Make me a channel of Your peace" doch "The Winner Takes It All". Veelzeggend blijft de krantenkop "Iedereen heeft blinde vlekken (maar zelf zie ik ze niet)".

    (...)
  3. TjerkB schreef: do 10 dec 2020, 15:24 Hoe sympathiek, maatschappelijk betrokken, professioneel op enig vakgebied, lief of sportief elk afzonderlijk bestuurslid ook mag zijn; daar gaat het nu even niet om. Het gaat erom of men voluit wil begrijpen wat de bestuurlijke verantwoordelijkheid hier exact inhoudt.

    (...)

    Uit: Bericht op "do 10 dec 2020, 15:24"
    Zie ook het bericht op "di 22 dec 2020, 11:40"
  4. TjerkB schreef: di 29 dec 2020, 10:34 (...)
    Wat bij het Apostolisch Genootschap telkens weer opvalt, is, dat de verantwoordelijken géén blijk geven van een gezonde zelfreflectie. Als men die zelfreflectie namelijk wél had, was men van het begin af aan NIET terughoudend geweest in het aanreiken van helpende hulp. Dan had men ingezien dat het Genootschap in de schuld staat bij zielen, van wie sommigen door hardvochtig beleid van kwalijk over het paard getilde kerkvorsten voor de rest van hun leven beschadigd zijn. Liefde zadelt gelovigen NIET op met een psychotrauma!

    Het navrante van deze toestand is dat de huidige bestuurders hun voordeel hadden kunnen doen met hoe soortgelijke zaken uit de hand zijn gelopen bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Ook daar werd de nood van hulpzoekenden NIET gelenigd want dezen werden alleen nog maar méér doodgegooid met meewarige blikken, zalvende woorden en geplengde krokodillentranen. Op hypocrisie rust geen zegen...

    (...)
  5. TjerkB schreef: di 26 jan 2021, 14:59 (...)
    Voor de buitenwacht was het inderdaad niet kenbaar hoe bij het Apostolisch Genootschap onder de aangesloten leden velen de idolate verering van met name Lambertus Slok óók met hun gezondheid hebben betaald. Ondanks ieders inzet met zeeën van tijd en handen vol geld was bij deze goeroe 't meer nooit vol.

    (...)

    Om redenen van het bovenstaande zou ik wensen dat de medewerkers van het meldpunt en de leden van de adviescommissie nog eens goed nadenken voor welk karretje men werd gespannen met de voorliggende voor slachtoffers ronduit beledigende meldpuntregeling.

    (...)

Vanuit het bovenbeschreven gedachtegoed introduceerde het kerkbestuur onder aanvoering van apostel Bert Wiegman op 27 november jl. een meldpuntregeling, die nu zowel aanvragers als de (argeloos) toegetreden leden van de adviescommissie in een wurggreep houdt.

Wie in het verleden ten prooi viel aan psychische onderdrukking, terwijl dit regelrecht plaatshad op gezag vanuit het apostolaat, moet nu nota bene met datzelfde apostolaat een verbintenis (!) aangaan alvorens alsnog hulp, begeleiding en/of ondersteuning te krijgen...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Edwin Diersmann: Quo vadis, o Apostolisch Genootschap? – Een oproep tot herbronning

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: za 30 jan 2021, 01:27 (...)
Het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap is in m'n ogen amorf en diffuus. Tamelijk ongrijpbaar. Het is een kwestie van 'aanvoelen'.

(...)
Het is voor mij een raadsel, dat Edwin Diersmann vorig jaar de ijdele hoop koesterde dat het Apostolisch Genootschap zich zou bezinnen op herbronning (ad fontes) van christelijke signatuur.

(...)
Het zou mij niets verbazen, dat een gezaghebbend lid als Manfred Horstmanshoff, waarvan in 'De Stroom' van mei 2007 (p30-31) een artikel verscheen over 'broeders en zusters', aan invloed (heeft) inboet én het onderspit delft...

(...)

Uit: Forumbijdrage d.d. "za 30 jan 2021, 01:27"
Zie ook het bericht d.d. "za 30 jan 2021, 12:43"

@all

Hoewel de onderzoeksbevindingen van Frederique Demeijer laten zien dat bij het Apostolisch Genootschap vrijwel niemand meer blij zou zijn met het vermogen om in voorkomende gevallen oog te hebben voor "een vin­ger­wij­zing Gods", kwam bij mij toch de vraag op in welk opzicht het gedachtegoed wat men op het ogenblik koestert méér van waarde zou zijn dan wat voorheen eenieder op de been hield, namelijk de grondslagen van het geloof naar de leer van Christus Jezus, waarbij overigens het onderstaande wel essentieel is:

  • Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken.

    Uit: Johannes 6: 44 (NBV)

Oftewel:




Uiteraard kan iemand tegenwerpen geen licht meer te zien in welke (dis­cri­mi­na­toi­re of imaginaire) genaderijke uitverkiezing of roeping dan ook, al impliceert het christelijke geloof geenszins ex­clu­si­vis­me (zie bijvoorbeeld Matteüs 11: 28-29, Marcus 10: 14, Lucas 9: 23, Johannes 3: 16, 1 Petrus 2: 9-10, 1 Johannes 4: 16 en/of Openbaring 22: 17). Echter, is men thans het spoor niet feitelijk bijster?

TjerkB schreef: zo 02 okt 2016, 17:31 (...)
Want:
  • [24] Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon. [25] Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? [26] Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? [27] Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? [28] En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. [29] Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen. [30] Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen? [31] Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – [32] dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. [33] Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. [34] Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

    Uit: Matteüs 6 (NBV)
Er is niets nieuws onder de zon, maar laten wij de feiten maar wel nuchter onder ogen zien: er worden offergaven aangewend om met machtsvertoon te imponeren.

(...)


Uit: Bericht op "zo 02 okt 2016, 17:31" in de thread "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016"

Werden aanvankelijk de offergaven nog gebruikt om tot heil van de mensheid godshuizen te bouwen, ook als een vei­lig toe­vluchts­oord voor hulpzoekenden; in plaats van God werd stilaan het spreekwoordelijke gouden kalf aanbeden, waarna kerkvorsten met hun verering aan de haal gingen. Opeens werd Zijn tempel een huis van koophandel en bood het uitsluitend nog een podium aan inhalige ijdeltuiten.

Doch nogmaals, het apostolische werk werd gebouwd op een geheel ander fundament:


Afbeelding

Bron: Gezangboek H.A.Z.E.A. (1953); voorheen lied 122, gezangboek H.A.Z.G. (1933)


Bij de Nieuw-Apostolische Kerk wrongen eveneens hooggeplaatsten zich in allerlei bochten om hun machtsposities te rechtvaardigen:

TjerkB schreef: ma 28 mar 2016, 14:46(...)
De inhoud van de catechismus werd bekokstoofd met onzuivere motieven. De kerkelijke autoriteiten wilden alleen maar voor zichzelf macht en aanzien veiligstellen. Men had er opvallend veel woorden voor nodig en op propaganda wordt niet bezuinigd. Hoe sympathiek sommige voorgangers ook zijn, ik wil geen besmet voedsel.

  • Wat kost’lijk levend water,
    en zuiver als kristal,
    vloeit uit de troon des Heren,
    heil brengend overal.

    Hemelleven wil het geven steeds in overvloed,
    zaligheid en vreugde werkend, diep in ons gemoed.


    Bron: Eerste couplet en refrein van lied 152, gezangboek GvAC (voorheen lied 139, gezangboek H.A.G.E.A., ed. 1953)
(...)
Wat ik persoonlijk echt niet begrijp, is, hoe "dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk de grootst mogelijke ongerijmdheden in hun kerk zodanig weten te relativeren dat zij ermee kunnen "leven". Als ik daar wel eens naar informeerde (want ik geneerde mij dood over bepaalde zaken), kreeg ik verbijsterende reacties als "ik ben er voor de broeders en zusters; wat er verder in de kerk gebeurt, is niet mijn verantwoordelijkheid" of "wat de stamapostel zegt en waarom, daar zal hij zijn redenen wel voor hebben", of "malversaties of onrecht; daar houd ik mij niet mee bezig". (...) Zelfs nu nog voel ik plaatsvervangende schaamte als ik hoor van wantoestanden.

(...)


Uit: Bericht op "ma 28 mar 2016, 14:46" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"

Hun catechismus werd het afleidende beschavingslaagje om te verhullen dat men allang van het oorspronkelijke geloof was afgevallen.

Terugkomend nu op de aanbeveling van Edwin Diersmann, namelijk om -naar Bauke Moesker (!)- terug te keren naar Gods ordeningen; ik zou dat maar alsnog doen! Als men constant elke raad verwerpt en iedere waarschuwing in de wind slaat, wordt het noodlot getart.

Zie in deze samenhang tevens mijn bericht op "di 19 aug 2014, 13:45", in de thread "Hendrik Appels zingt Rienzi: Allmächt'ger Vater".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 659
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

herbronning - Griekse mythologie voert nog steeds de boventoon in het Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@allen,

Gisteren beluisterde en bekeek ik de landelijke eredienst van het Apostolisch Genootschap vanuit 'Berg en Dal' te Baarn.

https://www.youtube.com/watch?v=m9K0YlV ... e=youtu.be

https://www.apgen.nl/over-ons/landelijke-eredienst/

Het embleem van het Apostolisch Genootschap - de brandende fakkel boven Nederland ofwel apostolisch Zion aan de Noordzee! - prijkte aan de muur. Typisch apostolisch: de dienstleider keurig en strak in het pak en de gehele ambiance ademde een en al voornaamheid én perfectie uit.

De luisteraars en kijkers werden getrakteerd op een lesje in de Griekse mythologie. Zeer leerzaam, maar eenzijdig. Zoals is te lezen in het boek 'Apostelkind' van Renske Doorenspleet is men in het Apostolisch Genootschap dol op de Griekse mythologie. Nog steeds. Oh ja, de nimmer volprezen Nederlandse filosoof Cornelis Verhoeven werd ook nog geciteerd en het koekjesmonster passeerde ook de revue.

Verloren én onaangeroerd stond een dienschaal voorzien van een wit doekje als een nostalgische curiositeit in de vensterbank... Het Apostolisch Genootschap heeft dé spirituele bron van het christendom terzijde geschoven want het is (allang) geen tafelgemeenschap meer! In navolging van de oude Romeinen: respice finem (let op het einde)!
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”