Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 04 okt 2020, 21:09 (...)
Als ikzelf niet gewerkt had op het bureau van de Centrale Administratie van de Nieuw-Apostolische Kerk, had ik achteraf waarschijnlijk nooit goed genoeg kunnen begrijpen waardoor het werk van de nieuw-apostolische god (zonder hoofdletter) voor mij de glans verloor. Ontelbaar veel keren gebeurde het dat voorvallen niet te rijmen waren met fair play of met de christelijke leer, maar nooit werd er iets serieus uitgepraat of rechtgezet. Steevast viel alles uit ten gunste van "dienaren" of "hogere dienaren". Dat maakte mij diep ongelukkig.

Net als Renske Doorenspleet vond ik dat ik het eerst wel allemaal goed moest uitleggen, wilde ik met kritiek naar buiten komen. Anders zouden vast spot en hoon mijn deel zijn, en ik zou ongenadig worden verguisd.

(...)

@all

Een willekeurig voorbeeld:

BakEenEi schreef: do 20 okt 2011, 16:34 (...)
Meermalen ben ik in mijn werk (op "de C.A." destijds) correspondentie tegengekomen waarbij een grafstuk voor een overledene, gedeclareerd via "de maandafrekening", op last van de kerkleiding alsnog binnen de desbetreffende kerkgemeente uit "eigen middelen" moest worden bekostigd. Ik voel nóg de schaamte die mij dan bekroop: "na een dienstbaar en offervaardig leven zorg je zelf maar voor een waardig afscheid". Vreselijk. Wat dit met mij deed zou voor de hooggeplaatsten een rotzorg zijn.

(...)
In eerste instantie was er dan dus een grafstuk betaald van de offergaven die in de plaatselijke kerkgemeente contant waren ontvangen, maar de districtsapostel die vervolgens de zgn. maandafrekening onder ogen kreeg, was het er achteraf steevast mee oneens dat de kerk zulke uitgaven had moeten bekostigen. Dan droeg hij één van mijn collega's op om de voorganger in kwestie erover in te lichten dat privé-aangelegenheden uit ieders huishoudportemonnee dienen te worden betaald, wat dus alsnog moest gebeuren. Mijn collega had er dan voor te zorgen dat zo'n fout (...) met de volgende maandafrekening was rechtgezet. Ik liep een keer zijn werkkamer binnen, toen er net weer zoiets aan de hand was en hij bij mij zijn hart erover luchtte. Trouwens, ook boeketten die na een "aposteldienst" aan de districtsapostel en/of diens echtgenote werden aangeboden, mochten vanzelf níet uit offergaven worden bekostigd. Enzovoort.

Ik kon er niet over uit. Iemand "in de gemeenschap" overlijdt, veelal na een arbeidzaam leven, waarbij doorgaans geen offer te veel was geweest - en dan kan er op last van de districtsapostel, die zélf juist wel van alles en nog wat cadeau krijgt, nog geen grafstukje van af.

Spijtig genoeg moest diezelfde collega het wel vaker ontgelden:

BakEenEi schreef: zo 30 dec 2012, 20:52 (...)
Eén van mijn collega's op de C.A. had zich op zekere dag niet dankbaar genoeg getoond, zodat hem prompt door de districtsapostel werd voorgehouden dat het niet verkeerd zou zijn als hij eens een poosje in een rolstoel moest zitten! Hij was er helemaal kapot van. Op mijn vraag wat hij de "Godsgezant" recht voor zijn raap had geantwoord, begreep ik dat het mijn collega... aan woorden had ontbroken. Enige tijd later stond ik 's middags tegen zessen op het punt om naar huis te gaan, toen ook mij in de gauwigheid door betrokkene een spiegel zou worden voorgehouden. Dat heb ik toen wel even anders opgelost! In een flits zag ik op de balie bij de receptie een doos hosties staan, welke ik -in plaats van gevoelens van verschuldigde eerbied, of gewoon een bal- subiet terugkaatste. Op slag was dit het resultaat van een reeks van schofferingen. (...)

(...)

Niet voor niets heb ik "langs deze mij onsympathieke weg" door de jaren heen maar een aantal zaken openhartig uit de doeken gedaan.

In een flits had ik die doos met hosties dus naar zijn hoofd gegooid. Iets verderop stond een vitrinekast met allerhande trofeeën die ik ook bijna omver had getrokken; zo kwaad was ik. Ik keerde mij om en liep de deur uit. Toen ik de volgende dag weer op kantoor kwam, sprak de "Godsgezant" helemaal nergens over. Ik sluit niet uit dat-ie intussen doorhad dat er domweg grenzen zijn aan... hufterigheid.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
BakEenEi schreef: ma 21 okt 2013, 21:56 (...)

Ikzelf was leerling van de tweede klas (tegenwoordig: groep 4) toen onze juf zich telkens zichtbaar ergerde aan M.; een jongen in mijn klas die moeite had met rekenen en die volgens de juf niet goed oplette. Nadat het een aantal keren was voorgevallen dat zij hem aan het oor trok om hem mores te leren, begon ik te spijbelen. Eén van mijn klasgenootjes wilde wel even doorgeven dat ik de mazelen had want dat heerste toen. Na een aantal dagen kwam mijn moeder erachter dat ik "wegens ziekte" mijn leerervaringen kennelijk elders opdeed. Ikzelf hield juist ontzettend van rekenen. Daarom mocht ik van mijn vader een rekenschrift kopen waarin ik zelf allerlei sommen bedacht met de bedragen op kassabonnen die bij ons thuis speciaal voor dat doel werden bewaard. Ik rekende de antwoorden uit en toen het schrift vol was, vroeg ik aan de juf of zij mijn huiswerk wilde nakijken. Nee dus. In de eerste plaats geloofde ze niet dat ik de sommen zelf had gemaakt want in de tweede klas werd er eenvoudig nog niet boven de 100 gerekend. Voor de rest vond ze het te veel werk om eraan te beginnen. Tegen het einde van het schooljaar was ik jarig. Dan mocht je met je kroontjespen die dag met rode inkt schrijven. Helemaal per ongeluk maakte ik in mijn schrijfschrift toen een vlek. Terwijl ik die met een viltje zat te deppen, werd het potje met de rode inkt door het bevoegde leergezag van mijn tafel gegrist. Het schoonschrijven ging dus verder met de gewone donkerblauwe inkt. Nee, dan was je nog niet jarig. Maar de jongen in mijn klas die het eerder had moeten ontgelden, was in het voorjaar door ziekte van school af gegaan. Op straat kwam ik een grote broer van hem tegen. Die vertelde mij toen dat M. was overleden.

Als ik in die tijd al te weten was gekomen hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk achter de schermen wordt omgegaan met "onwillige leerlingen", was ik de advocaten van de duivel waarschijnlijk spontaan aangevlogen.

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@all

Amper lag "Apostelkind" in de boekhandel, of er verschenen op social media al gehaaste reacties in de trant van "Ook ik ben lid van het Apostolisch Genootschap, maar in de werkelijkheid van Renske Doorenspleet herken ik mij dus niet. Laat ik dat alvast gezegd hebben."

Ik vrees echter dat wanneer degenen, die nu op zo'n manier meewarig en schouderophalend er in de gauwigheid maar even een paar oneliners tegenaan smeten, zélf een keer iets akeligs meemaken, zij dit verontwaardigd en met veel misbaar te kennen zullen geven. Desondanks wenst men als ware ambassadeurs van religieus humanisme overtuigend de belichaming te zijn van liefde en compassie.

Ook de verhalen daarna van andere (ex-)apostelkinderen liegen er niet om. Maar staat er wel eens iemand bij stil dat er onderscheid valt te maken tussen omstandigheden a) die je overkomen, of b) die je worden aangedaan, of c) die je over jezelf hebt afgeroepen?!

Wat mijzelf namelijk opviel, is, dat, terwijl er allerlei zaken faliekant verkeerd uitpakten, anderen het maar laconiek lieten gebeuren. Men zweeg, keek ervan weg, of men praatte recht wat krom was. Zelfs onderzoeksbevindingen leidden nog niet tot slachtofferhulp.

Als buitenstaander valt mij bij het Apostolisch Genootschap trouwens nog iets anders op, namelijk de sterke neiging tot imponeren: trots op gebouwen, trots op de orgels, trots op de muziek, trots op het kerkelijke vermogen, trots op de intelligente eigendommen.

Maar hoe ga je dan ondertussen om met zielen die het vreselijk moesten ontgelden? Van wie het leven werd ontwricht, of verwoest?! Is het nou écht zo ingewikkeld om te snappen dat er hier domweg onuitstaanbare egoïstische bullebakken aan het roer hebben gestaan?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

BakEenEi schreef: di 26 okt 2010, 19:51 (...)

  • Voor degene in een schuilhoek achter glas
    Voor degene met de dichtbeslagen ramen
    Voor degene die dacht dat-ie alleen was
    Moet nu weten, we zijn allemaal samen

    Voor degene met 't dichtgeslagen boek
    Voor degene met de snelvergeten namen
    Voor degene die 't vruchteloze zoeken
    Moet nu weten, we zijn allemaal samen


    refrein:
    Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
    Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
    Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
    Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
    Niet zonder ons

    Voor degene met de slapeloze nacht
    Voor degene die 't geluk niet kan beamen
    Voor degene die niets doet, die alleen maar wacht
    Moet nu weten, we zijn allemaal samen

    Voor degene met z'n mateloze trots
    In z'n risicoloze hoge toren
    Op z'n risicoloze hoge rots
    Moet nu weten, zo zijn we niet geboren


    refrein

    Voor degene met 't open gezicht
    Voor degene met 't naakte lichaam
    Voor degene in 't witte licht
    Voor degene die weet, we komen samen


    refrein

    Niet zonder ons (15x)
(...)

@all

Hoe het nu verder moet met de beide kerkgenootschappen, weet ik niet. Hoe trots (...) kun je zijn op een spoor van vernielingen dat kerkleiders achterlieten door geen bestuurlijke verantwoordelijkheid waar te maken voor onbeschrijflijk leed na emotioneel misbruik?

Of feiten en achtergronden nu bij wijze van spreken werden toegelicht in de stijl van Dick Bruna of in die van Henk Helmantel, het blíjft stil aan de overkant, vooral bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Materiële zaken hebben topprioriteit maar "de levende have" verkommert:

BakEenEi schreef: ma 08 aug 2011, 12:12 (...)
De "Hirte im Ruhestand" die ik enkele jaren geleden sprak in Duitsland over het onderwerp "verzoening", zei tegen mij: "Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen." Ik antwoordde: "So etwas gibt es doch einfach nicht - im Werke Gottes!?" (...) Dit is er maar één enkel voorbeeld van hoe mensen binnen de Nieuw-Apostolische Kerk iets constateren, iets verschrikkelijks in feite, en het dan min of meer daarbij laten. In een paar seconden werden mij hierbij echter op zijn minst twee kolossale misstanden onthuld:
  • in het "werk Gods" bestaan rangen en standen
  • zelfs als het gaat om verzoening, staat of valt de bezegeling ervan bij machtige "dienaren" in de organisatie die van iedereen de kans krijgen om desnoods met hun koppige karakter elke voortgang te blokkeren
Als je dan je verbazing uitspreekt over een dergelijke gang van zaken, zal "iedereen" je gelijk geven maar niemand (!) zal er vervolgens wat aan doen - want men is door de jaren heen allang murw geslagen door: diezelfde gang van zaken! Immers, dit ronduit pijnlijke voorval was niet een uitzondering maar doodgewoon de regel!! Er wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk niet normaal bestuurd doch door de "allerhoogsten in rang" gedurig en vaak ook nog ad hoc per decreet geregeerd... Wie zich daar niet bij neerlegt, mag ophoepelen. Voorbeelden te over. Het staat een ieder vrij om daaraan te wennen, maar ik persoonlijk ben in dit opzicht nooit over mijn verontwaardiging heen gekomen.

(...)

Onbeschaamd tonen bestuurders twee gezichten. In het laat­ste der da­gen zal men vreem­de ge­zich­ten zien... (naar Hand. 2: 17). Maar de waar­heid komt al­tijd aan het licht. Wordt het niet eens tijd voor een apostolisch reveil, of zo? Voor berouw? Voor schulddelging?

Hoe kan op de kerkvloer alles weer business as usual zijn, terwijl gebroken harten onmiskenbaar de DNA-sporen tonen van herders, voor wier daderprofiel in Ezechiël 34 al werd gewaarschuwd? Hoe lang moeten in bange dromen hun dievengezichten nog opdoemen?

Op het voormalige Forum van Bauke Moesker schreef ik er destijds ook het volgende over:
Redactie schreef: do 22 dec 2011, 20:16 (...)
"Hogere verantwoordelijke leidinggevenden" (terminologie ontleend aan de Leidraad dienen en leiding geven van de Nieuw-Apostolische Kerk) schijnen de instructie te hebben een ieder te negeren die aankomt met "onwelkome vragen", lid of geen lid van deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij beschouwen deze aanpak als een vorm van zinloos geestelijk geweld. Ook is het een kwestie van diefstal. Wat steelt men immers? Op zijn minst:
    • respect
    • geloof
    • vertrouwen
    • geestkracht
    • vrede
    • offervaardigheid
    • veiligheid
    • geborgenheid
    • enthousiasme
    • welbevinden
  • Diefstal is de enige zonde:

    "Als je iemand vermoordt, steel je een leven," zei Baba. "Je steelt het recht van zijn vrouw op een echtgenoot, berooft zijn kinderen van een vader. Als je een leugen vertelt, steel je iemands recht op de waarheid. Als je iemand bedriegt, steel je zijn recht op een rechtvaardige behandeling. Kun je dat volgen?"


    Uit: "De vliegeraar van Kabul" (geschreven door Khaled Hosseini)
(...)

Hoe toepasselijk was het wat vandaag via een ingezonden stuk werd opgemerkt in de NRC: "Vertrouw op God, maar zet je fiets op slot!"

In de NRC stond vandaag ook een interview met de nu 93-jarige Auschwitz-overlevende en psychotherapeut, dr. Edith Eger. Enkele uitspraken van haar die mij raakten, de laatste nog het meest:

  • Dat is de keuze die we hebben: aandacht besteden aan wat we zijn verloren, of aan wat we nog hebben.
  • Ik heb nooit toegestaan dat de vijand mijn geest vermoordde. Je moet altijd hoop blijven zoeken in de hopeloosheid.
  • Maar ik vraag vooral vrouwen om niet rechtstreeks te vragen hoe het met iemand gaat. Dat is een stomme vraag. Mensen zeggen vrijwel altijd dat het goed gaat, zelfs als het niet zo is. Het is beter om te zeggen, wat goed om je te zien, ik had je gemist. Zo ontstaat de veiligheid waarin alle gevoelens aanwezig mogen zijn.

Nu mijn vraag aan bestuursvoorzitter Wiegman: wilt u voor de vermisten alstublieft alsnog daadwerkelijk een goede heelmeester zijn?

Stamapostel Jean-Luc Schneider, districtsapostel Rainer Storck, apostel Peter Klene of opziener Ruud Vis weten al wat ik te vragen heb.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Apostolisch Genootschap komt met een verklaring op de proppen

Bericht door zefyr »

@allen,

Het bestuur van het Apostolisch Genootschap komt morgen, zondag 11 oktober 2020, met een verklaring op de proppen, aldus apostelkinderen.nl (zie onderstaande link).

https://apostelkinderen.nl/2020/10/10/e ... nootschap/
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@all

Ben ik de enige bij wie er een signaallampje gaat knipperen, wanneer "wetenschappelijke waarheden" als volgt worden opgediend?

Afbeelding


Het staat er werkelijk: "Met behoud van de onderlinge verbondenheid... " Zo waait fake news de Vrije Universiteit binnen. Terrifying.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Apostolisch Genootschap komt met een verklaring op de proppen

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: za 10 okt 2020, 18:40 @allen,

Het bestuur van het Apostolisch Genootschap komt morgen, zondag 11 oktober 2020, met een verklaring op de proppen, aldus apostelkinderen.nl (zie onderstaande link).

https://apostelkinderen.nl/2020/10/10/e ... nootschap/

@zefyr
@all

De bezielde gedachten die Marjolein Sanders voor Bert Wiegman heeft aangereikt, ervaar ik als helend en zijn "van het zuiverste water". Zal de moraliteit in de hoogste kringen van het Apostolisch Genootschap nu echter ook daadwerkelijk de bepleite compassie toelaten?

Ik hoop het oprecht! Misschien helpt hierbij het onderstaande...

TjerkB schreef: wo 13 jan 2016, 10:06 (...)
Op zoek naar heel wat anders, kwam ik vanochtend uit 2008 dit veelzeggende "elfje" tegen...
  • Afbeelding Eigen foto

(...)
TjerkB schreef: zo 17 jan 2016, 22:44 (...)
Een ge­dicht van elf woor­den, waar­van de eer­ste re­gel één woord be­vat, de twee­de twee, de der­de drie, de vier­de vier en de vijf­de één...

Het "elfje" in het vorige bericht ...
  • Liefde
    is mooi
    en heel prachtig
    ook moeilijk en ingewikkeld
    liefde
... is geschreven door een op dat moment elfjarig kind, leerling van een mytylschool nadat het op zesjarige leeftijd bij een zwaar ongeval zeer ernstig hersenletsel opliep. Aan het einde van de projectweek over poëzie waren de ouders, broertjes en zusjes en de opa's en oma's op deze school uitgenodigd om te komen kijken. Bij de ingang werd ik al opgewacht door een juf. "Heeft u er al iets van meegekregen wat Thierry heeft gemaakt? De kinderen in zijn groep kregen les over een elfje en toen heeft hij er een bedacht, waar wij allemaal helemaal stil van zijn geworden. Wat hij heeft opgeschreven - daar zit het héle leven in, vonden wij. Komt u met mij mee? Dan zal ik het gauw laten zien!" Verbaasd en zonder dat ikzelf trouwens al doorhad wat een "elfje" precies is, liepen wij achter de juf aan. "Als collega's zeiden wij tegen elkaar: dit kan bij ons op school maar één kind hebben geschreven", zo vervolgde zij terwijl wij ons door de gangen met alle bezoekers een weg baanden. Nog steeds had ik er geen idee van, wat er zo bijzonder kon zijn aan dat ene werkstuk dat wij nu snel te zien zouden krijgen. (...)

(...)


"Die einzig wahrhaft Glücklichen
unter uns werden diejenigen sein,
die den Weg zum Dienst an anderen
gesucht und gefunden haben"

(Albert Schweitzer)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap (zondag 11 oktober 2020)

Bericht door zefyr »

@allen,
@TjerkB,

Vandaag is onderstaande verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap gepubliceerd.

https://www.apgen.nl/over-ons/reflectie ... t-bestuur/

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2779
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap (zondag 11 oktober 2020)

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: zo 11 okt 2020, 13:37 @allen,
@TjerkB,

Vandaag is onderstaande verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap gepubliceerd.

https://www.apgen.nl/over-ons/reflectie ... t-bestuur/

Wordt vervolgd.

@all

Een eerste reactie met graag een voor mij belangrijke opmerking vooraf, namelijk...
  • "Machtsmisbruik in de kerk" is voor mij een heel gevoelig thema want in de geloofsgemeenschap, die ik in mei 2007 in verband daarmee ontvluchtte, heeft dit misbruik, in mijn bijzijn en ook voor mijzelf, tot excessen geleid, zonder dat de kerkleiding hiervoor rekenschap wenst af te leggen. Zo laat men correspondentie opzettelijk onbeantwoord. Dat vind ik op het criminele af.
In haar boek Apostelkind heeft Renske Doorenspleet speciaal dit ene thema met hart en ziel op zo'n manier uitgewerkt, dat het bij het Apostolisch Genootschap opeens bovenaan op de agenda kwam te staan. Hiermee brak zij een lans voor menige naaste, voor wie geldt dat hij of zij over dat thema óók kan meepraten. Maar wie wil over tenhemelschreiende toe­stan­den tientallen, honderden boeken lezen?

Uit de verklaring en een voetnoot daarbij begrijp ik nu dat het kerkbestuur het berokkende leed erkent en "graag en van harte bereid mee te werken aan een aan dit onderwerp gerelateerd onafhankelijk onderzoek" terwijl er daarnaast "uiterlijk 1 december een onafhankelijk, extern meldpunt geopend waar mensen kunnen worden bijgestaan om hun apostolische verleden een plek te geven."

Wat mij in de verklaring het meest aansprak, was dit: "Het geeft ons de kans dit deel van onze geschiedenis aandacht te geven en recht te doen aan de mensen die pijn uit dit verleden met zich meedragen." Als dat voor wie het betreft werkelijk gaat gebeuren, is het fijn, maar dan mag het risico níet zijn dat slachtoffers, na al het onbegrip, óók nog het slachtoffer worden van de nasleep die dit meebrengt.

Naar nieuw-apostolische maatstaven is men bij het Apostolisch Genootschap tot een ongekend baanbrekend nieuw inzicht gekomen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Trouw respectievelijk trouw.nl bericht over verklaring bestuur Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@allen,

De website van het dagblad Trouw - trouw.nl - bericht vandaag al over de verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap (zie onderstaande link).

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bd66fefc/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nrc.nl bericht eveneens over de verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@allen,

Ook nrc.nl bericht vandaag over de verklaring van het bestuur van het Apostolisch Genootschap (zie onderstaande link).

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/11/ex ... n-a4015567
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”