Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Van één van de deelnemers aan het "vredesberaad" in Bottrop die ik nog ken, ontving ik gistermiddag het onderstaande e-mailbericht:
13-04-14 13:23


Ihr Lieben,

Die Apostolischen und ihre bewegte Geschichte von den urchristlichen Aposteln bis in die Gegenwart.
Ein Streifzug.


Das ist die Spannbreite einer Vortragsreihe, die ich am

Donnerstag den 17.04.2014
in der NAK Duisburg-Walsum 47179, Friedrich Ebert-Strasse 276 starte. Die Auftaktveranstaltung beginnt um
18.30 Uhr und endet um 20.00 Uhr, danach sind weitere Kontakte und Gespräche möglich.

Die Vorträge haben keinen wissenschaftlichen Anspruch und stellen in sehr knappen Überblicken die vielfältigen Ausprägungen und konfessionellen Gegebenheiten der Apostolischen dar. Die Fakten um die historischen Begebenheiten sind Legion. Dennoch ist es möglich, durch Weglassen und Komprimieren einen kompakten Überblick, der immerhin noch einen deutlichen Umfang einnimmt, zu geben.

Die unter dem Strich erkennbar segensreiche Entwicklung der NAK hat in der Veranstaltungsreihe einen zentralen, aber nicht ausschließlichen Charakter. Es geht darum, wesentliche Verwerfungen durch Auseinandersetzungen um den rechten Weg und geschichtliche Entwicklungen aufzuzeigen, die in eine immer deutlicher werdende Versöhnungshaltung unter den Apostolischen hineingewachsen sind.

Ihr seid alle herzlich eingeladen euch einzubringen..
  • Afbeelding
Das Lamm Gottes. Ein häufig verwendetes Symbol in apostolischen Schriften und Kirchen und eine Gewissheit, die die Braut des Herrn bewahrt hat.

Mit geschwisterlichen Grüßen
[naam afzender; TB]

Die Welt braucht Männer und Frauen...
  • die nicht gekauft werden können
  • die Ihre Versprechen halten
  • die Charakter über Geld stellen
  • die eine Meinung und Willen besitzen
  • die innere Größe über äußere Karriere stellen
  • die nicht zögern, Glaubensschritte zu wagen
  • die ihre Identität nicht in der Menge verlieren
  • die ehrlich im Kleinen wie im Grossen sind
  • die keinen Kompromiss mit Falschheit eingehen
  • deren persönliche Ambitionen nicht auf persönliche Vorteile eingeschränkt sind
  • die nicht sagen: "Wir machen es, weil alle anderen es auch machen"
  • die ihren Freunden bei Erfolg und Misserfolg treu bleiben
  • die nicht glauben, dass Raffinessen, Tricks und Berechnungen die einzigen Schlüssel zum Erfolg sind
  • die sich nicht schämen, für die Wahrheit zu stehen, auch wenn sie unpopulär ist
  • die mit Entschiedenheit "nein" sagen können, auch wenn die ganze Welt "ja" sagt

Verfasst von Dr. Elijah Morgan / Peter Riederer in der Zeitschrift "Schweizer Arbeitgeber" Nr. 14 2002

Toleranz ist das menschenfreundliche Verständnis für Eigenschaften, Auffassungen und Handlungen anderer Individuen, die der eigenen Gewohnheit, der eigenen Überzeugung und dem eigenen Geschmack fremd sind.
(Albert Einstein)

Ich bin der Wahrheit verpflichtet, wie ich sie jeden Tag erkenne, und nicht der Beständigkeit.
(Mahatma Gandhi)
Natuurlijk waardeer ik het dat deze uitnodiging ook aan mij werd toegezonden, maar wat ik beter had gevonden is, dat stamapostel Schneider niet, zoals thans het geval is, een afwachtende houding had aangenomen ten aanzien van de verklaring van 13 mei 2013 van diens ambtsvoorganger over het rechtzetten van de scheve verhoudingen, welke in de jaren '50 zijn ontstaan door onterechte excommunicaties in de Nieuw-Apostolische Kerk. Alle slachtoffers hebben recht op rehabilitatie.

Zie in deze thread ook mijn bericht van "do 23 jan 2014, 19:00". Zie tevens mijn schrijven van 18 januari 2014 aan de gespreksdeelnemers in Bottrop, waarin ik in de laatste alinea een voor mij inmiddels bevreemdende uitspraak (op 13 januari 2013 in Bern) citeer van de huidige stamapostel: "Die Gemeinde kann nicht sechts Monate warten, um ein Wort in die Tat umzusetzen". Wie zoiets voorhoudt aan een kerkgemeente en dit ook wereldwijd laat publiceren, moet het voorbeeld geven.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht; de mededeling in de uitnodiging voor 17 april aanstaande, "Die unter dem Strich erkennbar segensreiche Entwicklung der NAK hat in der Veranstaltungsreihe einen zentralen, aber nicht ausschließlichen Charakter", is mij niet ontgaan. Of werkelijk God zelf de hand erin had toen bij de Nieuw-Apostolische Kerk de ledenaantallen opliepen vanwege de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried" waag ik uiteraard te betwijfelen, maar voor het overige zie ik heus wel zegenrijke ontwikkelingen, ook binnen de muren van dit kerkgenootschap. Iets anders is het vanzelf als nu het statement zou moeten herleven dat de Heilige Geest dit instituut (!) regeert, zoals het vroeger de confirmanten werd bijgebracht aan de hand van het boekje "Vragen en Antwoorden". De zinsnede over een "erkennbar segensreiche Entwicklung der NAK" helpt er in dit geval vermoedelijk en-passant aan mee dat er voor de bijeenkomsten geen lokaalhuur wordt berekend.

Hoe dapper het ook is om historische ontwikkelingen te willen belichten welke deels misschien nog niet goed genoeg uit de verf gekomen zijn in publicaties van de nieuw-apostolische kerkleiding; met name sinds 4 december 2007 en niet in de laatste plaats ook door het gestrande "vredesberaad" in Bottrop zit ik met een knoop in mijn maag over de gebrekkige afhandeling van de bevindingen van de projectgroep die onder leiding stond van apostel Walter Drave. Stamapostel Wilhelm Leber kwam naderhand bijvoorbeeld met opmerkingen als:
  • Welche Seite dabei möglicherweise die größere Schuld trifft, will ich gar nicht untersuchen. Von diesem Freund-Feind-Denken sollten wir Abstand nehmen.
  • Ein Ausschluss ist nur dann gerechtfertigt, wenn durch das Verhalten der Betreffenden die Kirche geschädigt wird.
Zulke uitspraken hebben mij destijds verbijsterd want degene die de kerk het meest heeft beschadigd, is in dit geval immers stamapostel Johann Gottfried Bischoff; zowel door dopelingen en/of te verzegelen zielen te verplichten tot het geloof aan diens Boodschap als door deze Boodschap te doen verheffen tot een ziekmakend dogma. Dan moeten de zaken achteraf grondig worden uitgezocht. Nu echter zijn de "speurders", nota bene met de zegen van de ene stamapostel na de andere, in het karwei blijven steken. Zo worden daders beschermd ten koste van slachtoffers. Aan de andere kant: wie de waarheid schuwt, maakt zichzelf ON-geloofwaardig.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Stamapostel Wilhelm Leber kwam naderhand bijvoorbeeld met opmerkingen als:
  • Welche Seite dabei möglicherweise die größere Schuld trifft, will ich gar nicht untersuchen. Von diesem Freund-Feind-Denken sollten wir Abstand nehmen.
  • Ein Ausschluss ist nur dann gerechtfertigt, wenn durch das Verhalten der Betreffenden die Kirche geschädigt wird.
(...)


Uit: Mijn bericht op "ma 14 apr 2014, 17:30"
@all

Zonder hieromtrent wat dan ook met wie dan ook vooraf te hebben afgesproken, dacht ik bij mijzelf: waarom zou ik op een of andere wijze niet eraan kunnen bijdragen dat zielen van wie het "werk Gods" zich -door de excommunicaties in de jaren '50- abusievelijk heeft ontdaan, zich de gebeurtenissen daaromheen uiteindelijk anders herinneren dan op het ogenblik nog het geval is doordat hun leed in feite geen naam mag hebben. Daarom wendde ik mij op 19 juli 2010 met onder meer de uitspraken in de quote hierboven tot het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, doch zoals het mij in het "werk Gods" dikwijls is overkomen: ik werd niet "waardig" bevonden om een inhoudelijke reactie te mogen ontvangen. Kinderen die vragen worden overgeslagen. Dan ben je voor de "Godsgezanten" blijkbaar niet de moeite waard om rekening mee te houden. Dan ben je "lucht" voor ze. Restafval. Ondertussen doen ze anders niks dan feestvieren, zoals bij de 50e sterfdag van stamapostel Bischoff. Aan al dat soort van bijzaken (!) geeft men voorrang, boven... zielzorg - want zielzorg kan ze een rotzorg zijn.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Wie -zoals mij dat kon overkomen (lees: zoals mij dat werd aangedaan)- op een gegeven moment en dan ook nog op bestuursniveau in de kerkelijke organisatie al tientallen keren heeft meegemaakt dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" impliciet te kennen geven dat buiten degenen die zijzelf voor vol wensen aan te zien niemand zich met alles wat iedereen aangaat heeft te bemoeien, staat daarmee gaandeweg voor de keuze: wil ik hiervan leren of blijf ik liever "een beetje dom"?

Ik besloot dat ik er goed aan had gedaan om in 2007 het standpunt in te nemen dat de "Godsgezanten" mij al genoeg hadden geleerd: het zíjn geen Godsgezanten.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Het moest er óók nog bij komen, zeg, dat in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest opeens de ambtelijke willekeur mag toeslaan en zielen onder de voet mogen worden gelopen die alleen maar Zijn gerechtigheid zoeken! Toch is dit wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk zonder pardon heeft kunnen gebeuren.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Met de gedachte "De liefde is veel sterker dan de dood" (lied 415, NAK-gezangboek) vertrok ik desondanks nadien naar Düsseldorf, Mainz, Frankfurt am Main, naar Brockhagen en diverse keren ook naar Bottrop; voor "vredesberaad". Ik trof daar bestuursleden maar die hadden niet door dat liefde van twéé kanten moet komen. Ze zaten vol van de "Veranstaltungen", zoals de presentatie van een catechismus, het ontvouwen van reorganisatieplannen voor nieuwbouw en planmatig onderhoud, een Kirchentag die op handen was en zelfs een Internationale Kirchentag die er moest komen van ze - teneinde ieders aandacht af te leiden van belangrijkere zaken.

Indien hooggeplaatsten, door oorzaken van rampspoed te laten voor wat ze zijn, zich aan hun verantwoordelijkheden kunnen onttrekken met tot overmaat van ramp óók nog een groot draagvlak voor hun hobby's onder lokale "dienaren", zullen de kerken verder leeglopen want men richt zich nu louter op symptoombestrijding.

Zoals bij de Nieuw-Apostolische Kerk de bestuurlijke organisatie geheel en al is voorbehouden aan enkele almachtige heersers - dat blijft gewoonweg vragen om moeilijkheden. De verantwoordelijkheden op het vlak van zielzorg en de bedrijfsvoering moeten van elkaar worden losgekoppeld, de rangen en standen onder "zegenaars" dienen met terugwerkende kracht te worden afgeschaft en onafhankelijke deskundige derden moeten toezicht gaan houden. Zielen aan wie leed wordt berokkend, moeten in de gelegenheid zijn om hun vragen en opmerkingen bij een volstrekt onafhankelijke klachtencommissie netjes tegen het licht te laten houden.

Ook dit laatste heb ik natuurlijk al jaren geleden aangekaart bij de nieuw-apostolische kerkleiding. Sindsdien val ik onder de categorie "vijanden en tegenstanders".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Voor de hele publieke discussie over de Nieuw-Apostolische Kerk valt er volgens mij maar één enkele hoofdreden aan te voeren, namelijk de klaarblijkelijke dubbele moraal bij de in het "werk Gods" ooit met vereende krachten in het zadel geholpen "geestelijke elite" die zich van God noch van Zijn gebod veel wenst aan te trekken.

Met grote tegenzin druk ik mij in deze bewoordingen uit, maar wat het allemaal nog erger maakt is, dat aangesloten leden er veelal blijk van geven zich niet vrij te voelen uit te komen voor een eigen mening. Enerzijds "acteren" er dus leidslieden met een dubbele moraal; anderzijds hun "navolgers", welhaast zónder een moraal.

Al langer dan 10 jaar lang inmiddels houdt op het Internet de kritiek aan, die zich richt op de geloofsleer waar deze op gespannen voet staat met het evangelie van Jezus Christus en daarnaast op de geschiedvervalsing ten aanzien van de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Gemaakte fouten durft men niet te benoemen. Voor (blijvend) psychisch letsel dat geëxcommuniceerde leden en hun nabestaanden werd berokkend, neemt het kerkbestuur géén verantwoordelijkheid. Angstvallig wordt er hier om de hete brij heen gedraaid. Dat geldt ook steevast voor alles wat er te verbeteren valt aan de inrichting van de bestuurlijke organisatie.

Om redenen van het bovenstaande ontbreekt het bij dit kerkgenootschap aan "lerend vermogen" en haar bestuurders demonstreren vooral een "old boys network".

Er komt natuurlijk een moment dat de kritiek verstomt want steeds meer belangstellenden zullen inzien dat de gestaalde kaders op macht beluste geldwolven zijn. Die rekenen zich met al hun onderdanige vrienden en bekenden dus maar rijk met de opgeëiste offerontvangsten in hun "old boys network". Tot de dood erop volgt.

Het onderwerp "verzoening" kan intussen wel van de agenda worden gehaald want politieke onwil (!) bij de nieuw-apostolische kerkleiding heeft de zaak verziekt.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

@all

Vandaag viel mij in de Volkskrant een foto op van Marcel van den Bergh met als onderschrift "Een slachtoffer van seksueel misbruik in de katholieke kerk barst in tranen uit tijdens de boetevoering maandagavond in de Onze Lieve Vrouewebaseliek in Maastricht. Daar werd het kunstwerk De weg naar verzoening ingezegend."

In het bijbehorende paginagrote artikel over dat onderwerp wordt onder meer gezegd dat bisschop Frans Wiertz erkende dat de kerk het moeilijk vindt schuld onder ogen te zien. Toch bracht hij nu de moed op om in aanwezigheid van misbruikslachtoffers onomwonden te stellen "Het doet pijn met deze sinistere zwarte kanten van de kerk te worden geconfronteerd" en over de houding van de kerk: "Ze wilde niet herinnerd worden aan de vlekken op haar eigen blazoen". Kortom: respect!

In het "werk Gods" daarentegen wilde in 2009 -op de Europese Jeugddag- de dienstdoende opperherder over de geestelijke serieverkrachting van zielen die in de jaren '50 werden opgeofferd aan de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" hooguit in zijn algemeenheid tegenover derden kwijt dat er "ook" bij de Nieuw-Apostolische Kerk fouten zijn gemaakt. Op de valreep van zijn ambtstermijn stuurde hij nog een verklaring de ether in die al net zo ongeadresseerd was.

Heus, dan heb je het met zijn allen zo ongelofelijk grondig verknald dat ík in elk geval niet meer kan verzinnen hoe men zich ooit nog fatsoenlijk kan verzoenen. Aangezien geen enkele bange onderdaan met een bazige "bovendaan" hieromtrent van inzicht durft te verschillen, zal ik het "werk Gods" nu maar failliet verklaren.

Bij de Nieuw-Apostolische Kerk kunnen "ze" niet met geld omgaan, maar ook niet met menselijk kapitaal op de kerkvloer. De gelovigen fungeren er als melkkoeien.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door Levi »

@TB

De NAK maakt gebruik van heel veel symboliek en rethoriek. Een nieuw soort schriftgeleerdheid en past men vervolgens polemiek toe.
Nooit maar dan ook nooit zal de NAK een knieval maken of historische missers toegeven.
Het zal alleen nog maar erger worden.
Meer en meer leef ik daarom in de overtuiging dat uittreden de beste beslissing in mijn leven was.

Sekte vrij, heerlijk 'ik ben verlost'!!

Groet, Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Meer en meer leef ik daarom in de overtuiging dat uittreden de beste beslissing in mijn leven was.

Sekte vrij, heerlijk 'ik ben verlost'!!

(...)


Uit: Bericht op "di 15 apr 2014, 20:25"
@Levi

Zo ervaar ik het ook. Niettemin; een gedicht dat mij altijd heeft aangesproken is het volgende...
  • ik moet mijn verdriet
    stil laten liggen
    over mijn hart mag ik niet praten
    ik moet het gezellig houden
    voor het bezoek
    zo ben ik opgevoed

    maar achter mijn zwijgen zou ik in stilte
    de handen van anderen
    vast willen houden en zeggen:
    'vertel het me maar
    misschien herkennen we elkaar'


    Van: Bep van Laar (Bundel "Aan woorden voorbij", ISBN 90 246 4494 1)
Het is een trieste zaak dat men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk niet omkijkt naar de slachtoffers die het systeem maakt.

Overigens - misschien wel het allermooiste en meest veelzeggende gedicht van Bep van Laar:
  • voorbij het laatste dorp
    is niemandsland
    als daar nog iemand is
    - van God en iedereen verlaten
    ga dan het laatste dorp voorbij
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”