de 'verlichte' visie van districtsapostel J.H. van Oosbree met betrekking tot vaccinatie

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

de 'verlichte' visie van districtsapostel J.H. van Oosbree met betrekking tot vaccinatie

Bericht door zefyr »

@allen,

Je kunt al ruim een halfjaar geen krant openslaan of het gaat over het coronavirus en de (tegenstanders van) vaccinatie. Donderdag 28 oktober jongstleden publiceerde het Nederlands Dagblad een artikel over vaccinatie (Met de vaccinatiespuit op huisbezoek), waarin een kerkhistorische schets werd gegeven van voor- en tegenstanders onder christelijke en theologische voormannen in de 19e eeuw (vrouwen waren destijds amper in tel). Het is genoegzaam bekend, dat in onze dagen en in onze contreien veel reformatorische christenen (refo's of bevindelijk gereformeerden) geheten, in het bijzonder in de 'Biblebelt', afzien van vaccinatie vanwege 'Bijbelse' principes en theologische redenen. Naar m'n onbescheiden mening: drogredenen. Na lezing van het nd-artikel rinkelde bij mij een belletje. Ik herinnerde me, dat ik jaren of decennia geleden iets had gelezen over de 'verlichte' visie van districtsapostel J.H. van Oosbree met betrekking tot vaccinatie. In onderstaande het volgende.

"Geboren in 1862 in een gereformeerd gezin, werd hij (zefyr: J.H. van Oosbree) op 10-jarige leeftijd, toen de landelijke vaccinatieplicht tegen pokken werd ingevoerd, door zijn vader geconfronteerd met religieuze bezwaren tegen menselijk ingrijpen. Zijn vader haalde hem van school en gaf hem privé-onderwijs. Later heeft apostel Van Oosbree zichzelf en zijn twaalf kinderen, overtuigd van het nut ervan, laten inenten. Hij brak daarmee met dogmatische opvattingen en koos voor een zegening van de technologie. In een brief uit 1917, gericht aan alle Nederlandse apostolischen, schrijft hij:

'Wij leven in een tijd, waarin al hetgeen voorheen bedekt was en niet voorzien over vermeld werd, ontdekt en aangetoond wordt. (...) Waar wij als kinderen Gods weten, dat er geen wetenschap of wijsheid is, of zij komt van de Wijsheid (God) zelf, zoo aanvaarden wij (Apostolischen), ook alle openbaringen der wijsheid en wetenschap - voor zover zij aan bouw en vorming van ons zieleleven ten goede komt - als gaven Gods.'"

Bron: Over het leven en de maakbaarheid, Tweede J.H. van Oosbreelezing (A. Hagenbeek en W.A.M. Mellink), 2001, p42 (het citaat uit de brief van 1917 is afkomstig uit het boek 'Van Licht tot Licht' (Enkhuizen, 1933, p155-156)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”