zefyr schreef: ↑di 29 nov 2022, 19:41(...)
Je haalde een citaat aan van apostel Peter Klene op 1 oktober jongstleden tijdens de Inpiratiedag:
"Dat wij nu over 30 jaar in een hele grote kerk zitten met 3.000 man of we zitten in de huiskamer met 15 man en we hebben daar een goed gesprek; als het zo gaat, dan gaat het zo. Daar heb ik geen zorgen."
Ogenschijnlijk oogt het sympathiek (en/of laconiek). Deze uitspraak maakt op mij echter een calculerende indruk. Hoe het ook uitpakt, de NAK-leiding zit altijd goed. Hen treft geen blaam. Nooit. Dus is het begrijpelijk, dat hij zich geen zorgen maakt. Door een mistgordijn op te trekken onttrekt Klene zich van de verantwoordelijkheid een visie te ontvouwen. Z'n betoog vind ik overigens inspiratieloos. Kortom, geen visie en geen inspiratie. Ik vermoed, dat Klene, evenals vele andere kerkleiders in Nederland, met de handen in het haar zit.
(...)
@zefyr
Voor mij is de toetssteen altijd geweest dat Christus Jezus -zodat het voor álle leerlingen te behappen zou zijn- 10 geboden verrassend wist te reduceren tot 1½ gebod, namelijk: heb God boven alles lief en uw naaste als uzelf. Dat sluit volgens mij elke babylonische spraakverwarring uit! Terwijl wij wellicht als lastpakken worden gezien; hield niet juist de innemende eenvoud, die Christus Jezus daarmee aanlichtte, ons op de been? Sommigen echter kunnen het schijnbaar niet uitstaan dat de Nieuw-Apostolische Kerk en haar statuten niet met de schepping zijn meegegeven:
- TjerkB schreef: ↑wo 04 mar 2015, 05:44
@Jabob65Jabob65 schreef:In het vervolg op het vorige bericht.
Ik heb nu ook veel meer begrip voor al die mensen, als ik zie hoe gebrekkig men is toegerust voor dergelijke functies, ga er maar aan staan!
Eigenlijk is het misdadig, je hebt een x beroep, en opeens ben je maar zo priester of nog erger voorganger, en ben je verantwoordelijk voor zielzorg, moet je diensten houden (incl. een preek van 20 minuten) en ben je ook nog een soort van crisismanager want er moeten ontzettend veel conflicten opgelost worden.
Er is veel schade aangericht maar als je het zo bekijkt, valt het nog mee.
Bron: Bericht op "Di 03 Mrt 2015, 14:03"
In alle bescheidenheid... ja, er kan veel op ons allen afkomen en beslist óók op gemeenteleden die een helpende hand kwamen aanreiken. Het zou echter een goede zaak zijn als in een geloofsgemeenschap de leden elkaar van tijd tot tijd ook eens treffen om samen, op ooghoogte, te bezien hoe "vraag en aanbod" met elkaar in balans kunnen worden gehouden. Een eye-opener daarbij is wellicht wat eerder voor mijzelf in de Bijbel een ontdekking was toen juist in dit verband de strekking ervan mij duidelijk werd, namelijk:
- Conflict binnen de gemeente en verdere groei
[1] Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Arameessprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. [2] Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. [3] Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, [4] terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ [5] Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. [6] Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden. [7] Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide; ook een grote groep priesters aanvaardde het geloof.
Uit: Handelingen 6 (NBV)
Ten slotte:
Groet,(...)
Hoe komt het dan dat wij in de Nieuw-Apostolische Kerk tóch veel blijmakende en zegenrijke momenten hebben meegemaakt? Dat komt door de integriteit van liefhebbende verzorgende dienaren die bij de oprichtingsakte geen stem hadden!! Bovendien: “Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.” (Mat. 18: 20, NBV) Samenvattend, ik heb vorige week gedacht aan het volgende…
In 1934 keerde een aantal Duitse theologen zich af van de christenen die meetrokken in het kielzog van Hilters nationaal-socialisme. Dat uiteindelijk dood en verderf zaaiende regiem had bij mijn weten destijds al meer dan 85% van alle Duitse christenen geassimileerd. Zo kwamen de “Barmer Thesen” tot stand in de zogenaamde Bekenntnis-synnode. Eén van de betreffende theologen was Karl Barth. Het signaal dat men (in Barmen) afgaf met deze zeer kernachtige Thesen klinkt trouwens tot op heden door in wat christenen in het protestantse geloof fundamenteel belijden. Een tweetal van de bedoelde Thesen:
- Jezus Christus, gelijk van Hem in de Heilige Schrift getuigd wordt, is het ene Woord Gods, dat wij moeten horen, in leven en sterven vertrouwen en gehoorzamen (Joh. 14: 6, 10: 1 en 9). Wij verwerpen de valse leer dat de kerk als bron van haar verkondiging behalve en naast dit ene Woord van God ook nog andere feiten en machten, gestalten en waarheden als Gods openbaring kan en moet aanvaarden.
- Zoals Jezus Christus Gods toespraak is van de vergeving van al onze zonden, zo en met gelijke ernst is Hij eveneens Gods krachtige aanspraak op ons ganse leven; door Hem gewordt onze blijde verlossing uit de goddeloze bindingen van deze wereld tot een vrije en dankbare dienst aan Zijn schepselen (1 Cor. 1: 30). Wij verwerpen de valse leer dat er terreinen van ons leven zijn waarin niet Jezus Christus maar andere heren te gebieden zouden hebben, terreinen waarin we niet de rechtvaardiging en de heiliging door Hem nodig hebben.
Oorspronkelijke bron: Bericht op “16-05-2007 21:14 uur” bij NAK-Observer
Zie ook het bericht op "Ma 25 Jun 2012, 21:53" op het voormalige Forum van Bauke Moesker, in de thread “Moat ik soms op myn broer passe?”
TjerkB
Bron: Bericht op "wo 04 mar 2015, 05:44", in de thread "Misbruik van geloof en vertrouwen" - Conflict binnen de gemeente en verdere groei
- TjerkB schreef: ↑za 17 sep 2022, 20:25(...)
... follow the leader - en je arriveert vanzelf in de hemel. Waar kerkelijke autoriteiten zich vergrijpen aan het gemeenteleven, aan de autonomie van gelovigen en/of aan de soevereiniteit van God, trek je daar als leed- en kruisdrager aan het kortste eind. Wie een moreel appel doet op de kerkleiding, riskeert aan de heidenen te zijn overgeleverd. Oorzaak: de geïntroduceerde rangen en standen onder gelijkgerechtigde kinderen van één Vader (lees: hebzucht en hoogmoed bij geestelijken). Vervolgens wordt de "Einheit im Apostelkreis" geveinsd om de schone schijn op te houden, terwijl marketeers en theologen zorgen wegpraten.
Goddank maakten rechtschapen zielen ruim baan met bezielde gedachten in liederen als "Is Jezus in uw hart geboren nu? (...) Dan is het goed."
(...)
Uit: Bericht op "za 17 sep 2022, 20:25", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Het is verre van liefdevol en in een geloofsgemeenschap dodelijk, als kinderen die vragen worden overgeslagen; ze het zwijgen wordt opgelegd.
Groet,
TjerkB
N.B.
BakEenEi schreef: ↑wo 08 mei 2013, 15:32(...)
Het kan er misschien wel eens de schijn van hebben gekregen dat wie van hogerhand in de organisatie nog niks wordt gevraagd, vooral ook niks moet willen doen, maar dat is in Zijn werk zeer zeker niet de juiste voorstelling van zaken. Wij zijn niet onderworpen aan het gezag van hoogmogende heren-kerkleiders dat men zichzelf uit alle macht en met een hoop getouwtrek heeft toegeëigend - want zó gaan narcisten te werk!
Als "stamapostelhelper" Jean-Luc Schneider verstandig is, neemt hij met Pinksteren een wijs besluit: hij schaft de verwarrende catechismus af, hij trekt de kromme geschiedschrijving in en hij verklaart dat, als het aan hem ligt, er tot nadere aankondiging enkel en alleen nog werk wordt gemaakt van de samenvatting die Jezus Christus gaf van de Tien Geboden.
"Het lidmaatschap van een kerk is niet meer waard dan het lidmaatschap van een hengelsportvereniging," zo drong het geleidelijk aan tot mij door. De ledenadministratie van een kerkgenootschap is gebakken lucht, vergeleken met het boek van het Lam (vgl. Op. 21: 27). Nóg hoor ik in Frankfurt am Main de broer van districtsapostel i.r. Hagen Wend druk praten over wat gemiddeld één zitplaats kost in de Neuapostolische Kirche. Schrik niet: € 120 per jaar. Even omrekenen naar Nederlandse verhoudingen: 4 miljoen euro verlies rond Residence Eimersstaete c.a. en uitgaande van dezelfde kostprijs; dat is goed voor 10 jaar onderdak ten behoeve van alle ruim... 900 en 2.200 toehoorders bij de eredienst vanuit Drachten, inclusief één keer per jaar gratis koffie met wat erbij! Ik denk dus dat i.c. het bestuur de visvergunning "ietwat te ruimhartig" heeft opgevat...
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "08 mei 2013, 15:32", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."
TjerkB schreef: ↑zo 26 jan 2014, 23:17(...)
Laat ik de doffe ellende maar niet nóg eens de revue laten passeren om dit nu te verduidelijken. Maar één dieptepunt voor mij was in elk geval dat de heren Klene, Vis, De Bruijn en Kamminga met hulp van nog een paar anderen Bauke Moesker voorhielden dat hij er maar voor had te zorgen dat zijn pad nooit meer de wegen zou kruisen van één van hun allen. Wat ben je dan ongelofelijk laag gezonken als je daarbij brutaal in het offerblok graait om zo'n verhaal met voorbedachten rade op papier te laten zetten. Zij en hun handlangers hebben er in hun kerk een enorme bende van gemaakt. En de goegemeente vond het wel prima. Prima! Hetzelfde mistroostige klimaat trof ik aan over de grens. Je wordt belazerd en bedonderd waar je bij staat. Men bazelt voor het lieve vaderland een eind weg alsof er niemand door zou hebben dat de helft ervan verzonnen of gelogen is.
(...)