Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning

Bericht door TjerkB »

@all

Een kind van God word je pas als je bent "verzegeld" door handoplegging van een nieuw-apostolische apostel die de geloofsleer aanhangt zoals de internationale bestuursvoorzitter van de kerk, de stamapostel, deze voorschrijft of eventueel wijzigt. (...) Leden van de Nieuw-Apostolische Kerk zouden dus superieur zijn aan andersgezinde christenen. Voor deze leden geldt trouwens bovendien dat zij de stamapostel op diens woord hebben te geloven. Wie betwijfelt of dit wel klopt, is "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ernstig ziek! Velen hoopten dat de kerkleiding afstand zou nemen van deze akelig benauwende voorstelling van zaken. Gelovigen werd echter op het hart gebonden geduld te oefenen. Eerst moest de op handen zijnde nieuw-apostolische catechismus het daglicht zien. Eind 2012 was het daarmee zover en wat bleek: aan exclusivisme op dit punt heeft de geloofsleer nog helemaal niets ingeboet. De drie-enige God is nieuw-apostolisch.

De inmiddels tot opziener opgeklommen NAK-perswoordvoeder Peter Johanning is omgeslagen als een blad aan de boom. Beweerde hij in 2005 tegenover redacteur Lodewijk Dros van het dagblad Trouw nog bij hoog en bij laag dat de voormalige apostel Gerrit Sepers, die afstand nam van de leerstellige "Heilsnotwendigkeit" van het NAK-apostelambt, er verstandig aan had gedaan de kerk trouw te blijven - omdat zou blijken dat de catechismus van de Nieuw-Apostolische Kerk, die toen in de maak was, de steen des aanstoots had weggenomen; nu verkondigt deze officiële woordvoerder van het internationale kerkbestuur exact het tegenovergestelde!

Bij Glaubenskultur-Magazine viel namelijk mijn oog op het onlangs verschenen Premium-Artikel "Apostel oder nicht? - Zur Amtsvollmacht in der Kirche Christi im 20. und 21. Jahrhundert" (d.d. 14-05-2014). Citaat:
Frankfurt a.M. (gk). In der aktuelle Ausgabe der Zeitschrift SPIRIT beantwortet der Sprecher der Neuapostolischen Kirche, Peter Johanning, die Frage, ob Apostel in anderen apostolischen Gemeinschaften die gleiche Vollmacht haben wie die hauseigenen Apostel. So falsch der Adressat der Frage erscheint – wer außer Gott selbst könnte die Frage schließlich gültig beantworten? – so hart fällt die Antwort Johannings aus. Sie ist auch schon seit Jahren bekannt:

„Für neuapostolische Christen kann nur derjenige mit Recht Apostel genannt werden, dessen eigenes Gerufensein in diesem (Wiederbesetzung des Apostelamtes im 19. Jhd., Anm. gk) endzeitlichen Ruf Gottes gründet. Ein zweites Kriterium ist die Gemeinschaft mit dem Stammapostel ...“

Unkompliziert ausgedrückt reicht also das sich Lossagen vom jeweils amtierenden Stammapostel um nicht mehr Apostel zu sein. Alle vom Abtrünnigen vorgenommenen Rufungen sind aus NAK-Sicht ungültig, während natürlich die vorgenommenen Rufungen durch den abgelehnten Stammapostel Bestand haben.

Die Beantwortung ist nicht unwichtig, in der Kirchenpolitik und in der Ökumene mit anderen apostolischen Gemeinschaften spielt sie eine erhebliche Rolle. Und sie beschreibt vor allem die Eigensicht der NAK: Ein rein systemischer Umstand reicht aus um eine vor Gott legitimierte Amtsvollmacht zu besitzen. Der Stammapostel kann folglich machen was er will, das ist völlig irrelevant – „dabei bleiben“ ist das alles entscheidende.

Ist das wirklich apostolisch? (...)
Terecht hebben Gerrit Sepers en intussen vele anderen zich niet langer willen laten misleiden. De nieuw-apostolische kerkleiding heeft aan de mensheid maar één enkele boodschap: buiten ons kunt u niets doen. De geschiedenis herhaalt zich:
  • [39] U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, [40] maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen. [41] Niet dat de mensen mij moeten eren, [42] maar ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u. [43] Ik ben gekomen namens mijn Vader, maar u accepteert mij niet, terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren. [44] Hoe zou u ooit tot geloof kunnen komen? Van elkaar wilt u wel eer ontvangen, maar u zoekt niet de eer die de enige God u kan geven.

    Uit: Johannes 5 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning

Bericht door Levi »

@TB

Tot op de dag van vandaag heeft niemand mij, binnen de NAK, het antwoord kunnen geven wat haar bestaansrecht is.
Vage verwijzingen naar het verleden en dubieuze claims over echte apostelen, hebben mij niet overtuigd.
Het citaat van Johanning onderschrijft ONDUBBELZINNIG dat de NAK een sekte is.
Geen onvoorwaardelijke navolging van de stamapostel betekent radicale uitsluiting van het eeuwige heil.
Ondertussen vreten deze zgn apostelen zich vol in vijf sterren hotels en bestellen de duurste wijnen voor rekening van het penningske van de weduwe.

En de onbezoldigde districstdienaren slapen verder tegen 10 cent per kilometer.
Of zijn het ook ego trippers?

Groet
Levi
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning

Bericht door Levi »

@TB

Het is oorverdovend stil!!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Het is oorverdovend stil!!

(...)


Uit: Bericht op "wo 04 jun 2014, 21:31"
@Levi

Doordat bij ons de groene kaas op was...
  • Afbeelding Foto in Aix-en-Provence
... moest ik voor de bevoorrading ervan een poosje verstek laten gaan.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ommezwaai NAK-perswoordvoerder Johanning

Bericht door TjerkB »

@Levi
@all

Terugkomend op de evolutie van NAK-woordvoerder Johanning; kennelijk succesvol geïnstrumentaliseerd door de verdeel - en heerspolitiek van het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur ontzegde betrokkene diens geloofsbroeder Michael Koch een accreditatie voor de met Pinksteren in München gehouden Kirchentag:
(...)
Schneider rief die Verammelten dazu auf, über den Tellerand zu schauen und zu merken, dass es anderswo vielleicht ganz anders ist, aber doch auch sehr schön. Er wolle klarstellen, dass er nur ein Mensch bleibe, ein Diener Gottes, so Schneider angsichts zahlreicher Huldigungen, die ihm entgegengebracht wurden.

Zu den Kehrseiten der Veranstaltung zählt, dass von Seiten der Veranstalters massiv versucht wurde auf die Programmgestaltung Einfluss zu nehmen und missliebige Programmteile zu verhindern. Auch der Zugang für Jounalisten wurde stark erschwert und beispielsweise diesem Magazin eine Akkreditierung verweigert. Schon zuvor wurde bekannt, dass die NAK Süd Fotografen einen Knebelvertrag auferlegen wollte.

(...)


Uit: Premium-Artikel "NAK Süd eröffnet ersten Kirchentag" d.d. 06-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine
Ik zou me kapotschamen - hij en zijn politieke vrinden daarentegen blijkbaar allerminst. Volgens mij wordt het bij de hemelpoort straks nog een complete veldslag.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”