aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: aankondiging benoeming van twee opzieners in de NAK NL en ambtsrust voor apostel Peter Klene in januari 2024

Bericht door TjerkB »

  1. TjerkB schreef: wo 13 sep 2023, 14:57(...)
    Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk de "autoriteiten" aanspreekt op iets onaangenaams wat op zijn zachtst uitgedrukt de schoonheidsprijs niet verdient, krijgt waarschijnlijk verrassend snel en ogenschijnlijk ook heel spontaan toegeeflijk te horen dat er hier of daar inderdaad fouten zijn gemaakt; dat zulks uiteraard ook al in breder verband in hoge mate wordt betreurd en dat ieder natuurlijk het beste met de ander voorheeft. Met andere woorden: volgend onderwerp. Wie aanhoudt of doorvraagt, activeert bij de betrokkenen een sluimerende gramschap tegen alles wat in hun kraam niet te pas komt, waaronder elke kritische noot die preludeert op mogelijk gerechtvaardigde tegenspraak. De gezichten waar­op aanvankelijk geen trek ver­raadde wat er in­wen­dig om­ging, raken uit de plooi. Hierna wachten voor de vraagsteller allengs vernietigende blikken.

    (...)
  2. TjerkB schreef: zo 17 sep 2023, 14:21(...)
    Nadat districtsapostel Pos in december 1998 was opgevolgd door districtsapostel De Bruijn, was er aanvankelijk wel eens iets wat had kunnen leiden tot een dialoog, maar al snel leek men te worden verzwolgen door een soort van maalstroom vanuit het centrum van de internationale macht. Dit leverde op de kerkvloer een deprimerende extra impasse op, die zowel leidde tot de betreurenswaardige "Desinformatieavond" in 2007 als in 2012 tot helaas een van nieuw-apostolisch exclusivisme doordrenkte catechismus. Hierna volgde nog een zakelijke verzoening met de Apostolische Gemeinschaft. Voor de monddood gemaakten die er op deze manier aan moesten geloven was met deze politieke sentimenten toch eigenlijk wel definitief de toon gezet, de denkrichting bepaald. Wie zo vrij was op de hier bedoelde onverbiddelijke gang van zaken kritisch te zijn, werd door de evident getergd acterende kerkleiding gezien als een kniesoor en moedwillig gemeden als een vijandig gezinde opponent.

    (...)

@all

Ziedaar de nalatenschap van de thans scheidende bestuursautoriteit, al werd bij de Raad van Kerken nog een lidmaatschap in de wacht gesleept. Dít ging eraan vooraf:

  1. Redactie schreef: ma 27 dec 2010, 21:47 Kerkbestuur maalt niet om reputatieschade...

    Zorgwekkend bij het huidige bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is o.a. dat men naar het schijnt zich er niets van aantrekt dat dit kerkgenootschap onderhand een slechte naam krijgt. Ook de internationale kerkleiding schijnt geen boodschap te hebben aan het zogeheten afbreukrisico. Vanuit de Duitstalige landen in Europa is er met name de laatste zes jaar veel kritiek geweest op het (beklemmende) geestelijke klimaat binnen deze geloofsbeweging. De verantwoordelijke bestuurders keerden zich echter liever af van hun critici dan dat men voorkomende problemen structureel tot een oplossing bracht. Hetzelfde zien wij nu in Nederland, terwijl het gaat om het financieel (wan)beheer. Doordat het kerkbestuur op een volstrekt ondoorzichtige manier te werk gaat, en zij nu en dan slechts summier antwoordt op een enkele vraag, is er bij velen grote ongerustheid ontstaan. Hoe capabel zijn deze bestuursleden feitelijk, zo luidt daarbij de prangende vraag. Wat ieders bezorgdheid nog versterkt is de omstandigheid dat het bestuur zich blijkbaar op het standpunt stelt dat transparantie ten aanzien van de financiën het vermeende vertrouwelijke karakter daarvan zou schaden. Niemand komt hierdoor te weten hoe het precies zit met de financiële verliezen die er moeten zijn geboekt door de leegstand van Eimersstaete en alles wat daarmee samenhangt. Tot overmaat van ramp lekte het uit dat de districtsvoorgangers min of meer was bevolen daaromtrent de zwijgzaamheid te betrachten. Hiermee doorkruiste het bestuur de persoonlijke verantwoordelijkheid en de morele plicht van betrokkenen om toe te zien op een correcte naleving van de statuten!

    Dit is tegen het einde van 2010 de trieste balans die het WebTeam moet opmaken. Het lijkt er op dat het bestuur zich er geen rekenschap van gaf dat informatie die zijzelf niet had willen prijsgeven, tóch binnen het publieke domein voorhanden kwam, zoals door de openbaarheid van gewezen vonnissen. In plaats van zich er nu voor in te spannen het vertrouwen te herstellen, wendt men de blik van de beschamende realiteit af! Een bestuur, van een kerkgenootschap nog wel, dat niet instaat voor de gevolgen van haar doen en laten, geeft niet alleen blijk van schaamteloosheid doch toont zich bovendien kleingelovig. Ook daarmee is nog niet alles gezegd want enkele jaren geleden maakte een woordvoerder van de internationale kerkleiding pijnlijk bekend dat haar bestuurders qua salariëring worden beloond als hoogleraren, directeuren van faculteiten of zelfs als een rector magnificus. Wie dan maling heeft aan competenties, zal vroeg of laat vanwege diens aanstootgevende overmoed staande moeten worden gehouden. De noodzaak daartoe doet zich thans overduidelijk voor, gelet op de bestuurlijke wanorde bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland waarover op dit Forum al veel te veel moest worden geschreven. Het past een kerkbestuur niet om recht te praten wat krom is, om aan wie naarstig op zoek is naar de gerechtigheid van God leed te berokkenen, en evenmin om zó onverantwoordelijk om te gaan met financiële middelen dat iedereen, die ziet wat er aan de hand is, er schande van spreekt. Een "nieuwbouwruïne" in Arnhem, conservatoir beslag dat al meer dan een jaar voortduurt en waarbij het gaat om zeven miljoen euro, gemanipuleer met een gefantaseerde Raad van Toezicht, het intimideren van "de landelijke vergadering" door een hoogst bedrieglijk schrijven van 21 februari 2010, enzovoort; dat alles heeft maar één naam: onbehoorlijk bestuur! (...)

    Het WebTeam


    Bron: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "27 dec 2010, 21:47", in de thread "Kerkbestuur maalt niet om reputatieschade... "
  2. Redactie schreef: wo 11 mei 2011, 15:41(...)
    Bij Glaubenskultur verscheen gisteravond een extra "Premium-Artikel" waarvan de onderstaande vertaling:
    Glansloos rentmeesterschap krampachtig volbracht
    Ter gelegenheid van het met ambtsrust gaan van districtsapostel Theodoor De Bruijn

    Door Tjerk B., voormalig medewerker op het bureau van de Centrale Administratie


    De ordinatie van districtsapostel Theodoor de Bruijn op zondag 6 december 1998 was vooral een complete verrassing. Tot november 1997 toen hij het ambt van opziener ontving diende hij nog als districtsoudste in het district Amsterdam. Op 15 mei aanstaande, na een ambtsperiode van ruim twaalf jaar, wordt er aan hem ambtsrust verleend want onlangs in februari bereikte hij de 65-jarige leeftijd.

    "Het is een grote stap als men vanuit het ambt van Opziener meteen in het ambt van Districtsapostel wordt geordineerd", zo merkte stamapostel Richard Fehr op tijdens de dienst van 6 december 1998 in zijn toespraak tot de nieuwe districtsapostel Theodoor de Bruijn. "Maar het is de Heer die u zendt. Ik ben slechts het werktuig in de hand van God om u het ambt van Apostel te geven. Onder uw leiding moet nu alles verder gaan in dit aposteldistrict opdat de zielen bewaard blijven en het werk Gods ook kan groeien en indien het mogelijk is, er ook weer zielen terugkomen." (...) "Telkens als ik hier ben, doortrekt mijn ziel een heel bijzonder gevoel. Ik kan er niet aan voorbijgaan dat hier in Nederland reeds honderden en duizenden zielen waren verzegeld toen men in andere landen van Europa nog niets wist van de tweede zending van Apostelen."

    Het apostolische werk in Nederland gaat terug tot 27 mei 1863, op Pinksteren, wanneer in Hamburg de kleermaker Friedrich Wilhelm Schwartz (geb. 1815) door profetieën van onder anderen Heinrich Geyer (geb. 1818), een onderwijzer, voor dit land tot apostel wordt geroepen. Na scheuringen in 1878 en in 1897 begint de geschiedenis van de "Hersteld Apostolische Zendingkerk in de Eenheid der Apostelen" (HAZEA), de latere Nieuw-Apostolische Kerk. Door nieuwe afsplitsingen ontstaan het "Apostolisch Genootschap" (1951) en de "Apostolische Geloofsgemeenschap" (1958) met sinds 1980 als huidige naam "Gemeente van Apostolische Christenen" [= VAG; red.].

    Voor districtsapostel De Bruijn zijn het geen gemakkelijke jaren geweest nadat hij districtsapostel Pos was opgevolgd.  Normaalgesproken zou apostel Gerrit Sepers de opvolger van districtsapostel Pos zijn geworden, maar deze werd in de zomer van 1998 door districtsapostel Pos te verstaan gegeven: "Pak jij je dokterstas maar weer op!" Er zou geen geld meer zijn geweest om twee apostelen in loondienst te houden... Hierdoor keerde apostel Gerrit Sepers terug naar zijn voormalige beroep van huisarts. Naderhand liepen meerdere districtsdienaren vast en zij vertrokken eveneens.

    Mede door een tekort aan ambtsdragers moesten gemeenten worden samengevoegd of worden opgeheven. Sinds 1998 is er een krimp geweest van zo'n 25%. Op papier waren er per 31 december 2010 in Nederland nog 10.842 leden doch hooguit 3.000 broeders en zusters bezoeken nog de diensten. Van de landen en gebieden die in 1998 nog vanuit Nederland werden verzorgd (Malta, Aruba, Bonaire, Curaçao, Antigua en Anguilla, Brits Guyana en Suriname), is Brits Guyana in 2006 om praktische redenen overgedragen aan de oorspronkelijke gebiedskerk U.S.A.

    Een ander punt van zorg voor districtsapostel De Bruijn was het personeelsverloop op het bureau van de Centrale Administratie. Een noodzakelijke reorganisatie mislukte. Toen later de aanzet werd gegeven tot de exploitatie van commercieel onroerend goed, rezen wegens contractbreuk ook daarbij moeilijkheden. Er zijn miljoenenverliezen ontstaan en de beide apostelen zijn verwikkeld geraakt in diverse juridische procedures die nog steeds voortduren. Met name apostel Peter Klene is hierbij in opspraak gekomen. Er lekte van hem een brief uit waarin aantoonbaar feiten zijn verdraaid. Onlangs werden die onjuistheden door districtsapostel De Bruijn bij de rechtbank toegegeven toen hij daar zelf getuigen had opgeroepen. Het kerkbestuur verkiest echter een consequent zwijgen, wat zij ook verlangt van alle ambtsdragers maar ondertussen wordt er steeds meer informatie tóch openbaar via de rechtbanken. Een ontluisterend beeld is zich in volle omvang aan het ontvouwen en inmiddels keerden verscheidene broeders en zusters de kerk de rug toe of zij zijn gestopt met offeren.

    De juridische problemen zijn ontstaan nadat apostel Peter Klene met gebruikmaking van een volmacht van de districtsapostel, terwijl deze op vakantie was, besloot om een broeder te schorsen en vervolgens te ontslaan met wie contractueel was overeenkomen projecten te ontwikkelen. Gebleken is verder dat districtsapostel De Bruijn zelf participant is in een investeringsproject in Oostenrijk, tezamen met onder anderen priester Willem Scherpenzeel, tot voor kort voorganger van de kerkgemeente te Den Helder. In de rechtszaken die volgden gaat het er hard aan toe. Zo werd de geschorste medewerker namens het kerkbestuur door een advocaat in aanwezigheid van apostel Peter Klene voorgehouden dat men hem (en daarmee zijn gezin) financieel te gronde zal richten. De situatie voor de apostelen wordt echter nijpend, nu betrokkene zich in de complexe procesgang staande weet te houden. Bij het Openbaar Ministerie ligt er inmiddels zelfs een strafaangifte ter behandeling voor wegens meineed en laster door de districtsapostel. De redactie beschikt over de onderliggende stukken.

    Met name districtsdienaren die met vele achtergronden en details op de hoogte zijn, raakten uitzichtloos in dit web verstrikt aangezien zwijgen en de blik afwenden in geen enkele moderne samenleving mag rekenen op veel respect.

    Niettemin zal menigeen zich districtsapostel De Bruijn herinneren als een bijzonder aimabele persoon met veel begrip voor "andersgezinde christenen". Zo schreef hij in 2004 aan een nieuw-apostolische priester in ruste: "Ik kan uw beslissing om voortaan de diensten te bezoeken bij de Gemeenschap van Apostolische Christenen heel goed begrijpen. (...) Apostel Den Haan draag ik een zeer warm hart toe en de wijze waarop hij én Apostel Boermeester zich opstellen verdient alle respect." Eind 2007 antwoordde hij aan een zuster die haar lidmaatschap opzegde: "In Ieder geval kan ik uit de grond van mijn hart zeggen dat ik blij ben geen Stamapostel te zijn. De laatste informatieavond is niet gelukkig geweest. Zeker in Nederland zijn velen teleurgesteld naar huis gegaan. Daar heb ik uitvoerig met de Stamapostel over gesproken en hem uitgelegd dat er ook binnen Europa grote cultuurverschillen zijn waar rekening mee moet worden gehouden."

    De geschetste omstandigheden hebben het voor districtsapostel De Bruijn lastig gemaakt om zielen te bewaren of waar mogelijk terug te voeren. De kerkgebouwen geven veeleer een leegloop te zien. Daar komt nu bij dat de gebiedskerk Nederland haar zelfstandigheid moet prijsgeven. Hoewel deze verandering kennelijk past in een bredere ontwikkeling die stamapostel Richard Fehr al in gang zette, worden nieuwe problemen verwacht met een Duitse districtsapostel die de Duitse onverzoenlijkheid vóór, op en na 4 december 2007 aan velen zal moeten kunnen uitleggen. Een extra moeilijkheid blijkt intussen te zijn dat hij zich in Nordrhein-Westfalen onlangs op het standpunt stelde onder de ambtsdragers geen tegenspraak te dulden voor wat betreft de herziene geloofsleer. In het liberale Nederland zal zo'n ferm standpunt ongetwijfeld op grote weerstand stuiten.

    Terugblikkend op de ambtsperiode van districtsapostel De Bruijn ontstaat het beeld dat hij de handen vol heeft gehad aan het camoufleren van allerhande manco's. De eenheid onder de (districts)dienaren moet continu onder grote druk hebben gestaan. Het mankeerde aan professionaliteit op het bureau van de Centrale Administratie, wat natuurlijk in de eerste plaats ligt aan de aansturing ervan door het kerkbestuur. Tegelijkertijd werd er nauwelijks waarde gehecht aan de "kroonjuwelen" die er nog wél waren, zoals de op initiatief van apostel Sepers ingerichte unieke historische bibliotheek die men liet overbrengen naar Hamburg.

    Kritische berichten op het Internet gaven de laatste jaren blijk van de bovenbeschreven zorgelijke aangelegenheden. Het kerkbestuur heeft de spontane inbreng van weldenkende doch hevig verontruste broeders en zusters niet op prijs gesteld. Wie de publiciteit zocht, werd benaderd door een advocaat van de kerk! Het aantreden van apostel Peter Klene als bestuursvoorzitter en daarbij als rechterhand zijn broer, de districtsoudste Nico Klene, wordt in deze verzakelijkte kerk daarom niet langer gezien als een zegen.

    Tjerk B./aihfx, 2011-05-10
    © glaubenskultur Verlag 1996-2011

    Bron: http://www.glaubenskultur.de/premium-1471.html, Glaubenskultur-Magazine
    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "11 mei 2011, 15:41", in de thread "Kerkbestuur maalt niet om reputatieschade... "

Voorheen betrof het bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nog een zelfstandige zogeheten gebiedskerk met een eigen "districtsapostel", maar waarschijnlijk doordat de in 1998 aangestelde ambtsopvolger van Gijsbert Pos naar het oordeel van de internationale kerkleiding onvol­doen­de sta­tuur toonde, kwam de kerk al snel onder buitenlands toezicht te staan en werden de honneurs hier sindsdien waargenomen door een vertegenwoordigende apostel die nu wordt opgevolgd met inachtneming van een licht verhoogd "neuapostolisch Führungsebene", namelijk door een "Bezirksapostelhelfer", weliswaar niet als expat doch als impat. Alles onder controle. De voertaal bij het bestuur wordt hierdoor vooral Duits.

De aanstonds scheidende functionaris was zeker van zijn zaak: de kerk loopt leeg door secularisatie. Niet derhalve door bijvoorbeeld hypocrisie. In het verleden waren er in zijn kerk wel ongerechtigheden begaan, maar niet waar hijzélf invulling gaf aan de bestuurlijke verantwoordelijkheid.

Inkomende correspondentie over nijpende problematiek liet betrokkene bij mijn weten systematisch onbeantwoord. Het laatst in oktober 2021:

Afbeelding


Het zij zo.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Hoog bezoek en moreel verval (1)

Bericht door TjerkB »

BakEenEi schreef: zo 31 mar 2013, 22:28(...)


(...) Slachtoffers zijn mensen die op dat moment minder macht hebben, minder weerbaar zijn en zich niet effectief kunnen verzetten. De vrouwelijke bevolking na een oorlogsoverwinning. Jonge en zwakke mannen in een Amerikaanse gevangenis. Iemand die zijn baan wil houden. NSB'ers na de oorlog. En kinderen in een internaat.
Er zijn wellicht goede redenen om het celibaat op te heffen, maar seksueel misbruik voorkom je er niet mee. Opletten voor de enige man in de bosjes of nooit bij vreemden in de auto stappen werkt ook niet, want een kind kan iemand al snel niet vreemd of eng vinden. En met een buurman, die ook nog eens politieagent is, loop je als kind zo mee.
Wat dan wel? In Australië was ik vier jaar directeur van een centrum voor slachtoffers van seksueel geweld. Ik heb daar een programma opgezet voor schoolkinderen dat weerbaar gedrag aanleerde. Het ging helemaal niet expliciet over seksueel geweld. Het leerde kinderen op hun gevoel te vertrouwen en ook dat sommige geheimen te erg zijn om geheim te houden. We moedigden kinderen aan om vijf mensen te bedenken met wie ze over moeilijke dingen konden praten.
De rooms-katholieke jongetjes van toen hadden deze mogelijkheid niet. Hun was afgeleerd zelf te voelen wat fijn of onprettig was. Als een van hen iets al aarzelend durfde te melden, werd het niet geloofd. Dit was het echte misbruik: men was ziende blind en horende doof voor het grote onrecht dat weerloos gemaakte kinderen werd aangedaan. (...)



Bron: NRC vrijdag 19 maart 2010, pagina 7/Opinie

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "31 mar 2013, 22:28", in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
Zie ook het bericht op "zo 01 okt 2023, 21:46", in de thread ''Misbruik door katholieke priesters en paters"

@all

Het hierboven aangehaalde krantenartikel is van 19 maart 2010. Ik wist toen nog helemaal niets van een "dossier Rohn versus NAK", laat staan dat mij al enig gerucht had bereikt onder de noemer NAK Nordrhein-Westfalen voor minstens € 10 mln OPGELICHT". Wel vond er later dat jaar, op woensdag 25 augustus 2010, bij mij thuis een gesprek plaats met een bestuurslid. Ook toen wist ik van zakelijke mi­sè­re nog helemaal niets.

Waarom nu juist déze voorafgaande mededeling? Dat zit zo:

  • [5] Dit waren de twaalf die Jezus uitzond, en Hij gaf hun de volgende instructies: ‘Neem niet de weg naar de heidenen en ga geen Samaritaanse stad binnen. [6] Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël [7] en verkondig hun dat het koninkrijk van de hemel nabij is. [8] Genees zieken en wek doden op, reinig mensen die door een huidziekte onrein zijn, en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! [9] Neem geen geld aan, geen gouden, zilveren of koperen munten voor in je gordel, [10] vraag geen reistas mee voor onderweg, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want de arbeider is zijn brood waard. [11] In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. [12] Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. [13] Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. [14] En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten.

    Uit: Matteüs 10 (NBV21)

Omdat ik er voor mijzelf achter ben gekomen dat het soms écht uitmaakt in welke samenhang er in de Bijbel iets wordt gezegd of geschreven, wilde ik ook nu de (in Matteüs 10: 8) bedoelde essentie niet aanhalen zonder context. In aansluiting aan het bovenstaande graag ook nog dít:

  1. [17] Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest. [18] Toen Simon zag dat de mensen door de handoplegging van de apostelen vervuld raakten van de Geest, bood hij Petrus en Johannes geld aan [19] en zei: ‘Geef ook mij deze macht, zodat iedereen wie ik de handen opleg de heilige Geest ontvangt.’ [20] Maar Petrus zei tegen hem: ‘U denkt te kunnen kopen wat God geschonken heeft? U zult, met uw geld, in het verderf worden gestort! [21] U kunt beslist geen deel hebben aan onze taak, want uw houding tegenover God is niet oprecht. [22] Toon berouw over uw verfoeilijke gedrag en smeek de Heer of Hij u uw slechte gedachten wil vergeven, [23] want ik zie dat u vol venijn zit en verstrikt bent in het kwaad.’

    Uit: Handelingen 8 (NBV21)
  2. [16] ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’
    [17] De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.
    [18] Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; [19] en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, die in dit boek beschreven zijn.


    Uit: Openbaring 22 (NBV21)

Zelfs in de tijd die nog gaat aanbreken is het "kost'lijk levend water" "om niet" en dat wilde ik ook in oktober 2011 al graag eens onderstrepen:

Redactie schreef: vr 25 nov 2011, 18:00(...)
  • En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet..

    Bron: Openbaring 22: 17 (SV-J)
  • Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.

    Bron: Johannes 4: 14 (SV-J)
  • 1
    Wat kost'lijk levend water
    en zuiver als kristal,
    vloeit uit de troon des Heren,
    heil brengend overal.

    Niet vergeefs, o stroom des levens
    stel 'k mijn hoop Op U.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    stel 'k mijn hoop Op U.

    2
    O, wat geluk en vreugde
    is mij in U bereid!
    Gij zijt de levensbronne,
    in U is zaligheid.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    zing ik over U.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    zing ik over U.

    3
    Verkwikkend levenswater stroomt
    door de hof met macht.
    Hier nog in 't land der hope geeft
    het de pelgrim kracht.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    laaf ik mij aan U.
    Niet vergeefs, o stroom des levens
    laaf ik mij aan U.


    Uit: NAK-gezangboek, lied 163

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "25 nov 2011, 18:00", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"

En laten wij het ons nú eens proberen te realiseren wat het onderstaande hieraan nog toevoegt:

  • [6] Broeders en zusters, ik heb hiervoor over Apollos en mijzelf gesproken. Dat heb ik gedaan omwille van u. Want als u uit ons voorbeeld de betekenis leert van de regel ‘houd u aan wat geschreven staat’, zal niemand meer zijn trots ontlenen aan de een ten koste van de ander. [7] Wie denkt u wel dat u bent? Bezit u ook maar iets dat u niet geschonken is? Alles is u geschonken, dus waarom schept u dan op alsof u het zelf verworven hebt? [8] Maar natuurlijk – u bent al helemaal verzadigd, u bent al rijk, en anders dan wij bent u al koningen geworden. Was u dat maar! Dan zouden wij nu ook koningen zijn, net als u. [9] Maar volgens mij heeft God ons, apostelen, de laagste plaats toegewezen, alsof we ter dood veroordeeld zijn. We zijn voor heel de wereld, zowel voor engelen als mensen, een schouwspel geworden. [10] Wij zijn dwaas omwille van Christus, terwijl u dankzij Christus zo geweldig wijs bent; wij zijn zwak, terwijl u zo geweldig sterk bent; u staat enorm in aanzien, terwijl wij worden veracht. [11] Tot op de dag van vandaag lijden we honger en dorst, hebben we nauwelijks kleren, worden we mishandeld, leiden we een zwervend bestaan [12] en zwoegen we voor ons eigen brood. Worden we bespot, dan zegenen we; worden we vervolgd, dan verdragen we het; [13] worden we beledigd, dan antwoorden we vriendelijk. Tot op dit ogenblik zijn wij het uitschot van de wereld, het uitvaagsel van de mensheid.

    Uit: 1 Korintiërs 4 (NBV21)

Lees a.u.b. in het bijzonder ook mijn forumbijdrage op "di 19 aug 2014, 13:45", in de thread "Hendrik Appels zingt Rienzi: Allmächt'ger Vater".


Na deze uitgebreide aanloop zou ik iets heel duidelijk willen stellen, namelijk: het gaat in Zijn werk om de kern van de zaak, níet om wisselgeld:

TjerkB schreef: wo 04 okt 2023, 22:17(...)
  • [9] Hoor toch wat volgt, leiders van het volk van Jakob en heersers van het volk van Israël, jullie die de gerechtigheid verafschuwen en al wat recht is krom maken, [10] die Sion bouwen op bloed en Jeruzalem op onrecht. [11] De leiders spreken er recht in ruil voor geschenken, de priesters geven onderricht tegen betaling, de profeten voorspellen voor geld, terwijl ze zich op de HEER beroepen en zeggen: ‘De HEER is toch in ons midden? Ons zal geen onheil treffen.’ [12] Daarom, door jullie toedoen, zal de Sion als een akker worden omgeploegd, zal Jeruzalem een ruïne worden en de tempelberg een overwoekerde heuvel.

    Uit: Micha 3: 11 (NBV21)
(...)


Uit: Bericht op "wo 04 okt 2023, 22:17", in de thread "Misbruik door katholieke priesters en paters"

Mag het duidelijk zijn in welk Werk wij willen staan? Leveren wij onszelf uit aan mensenwerk in ruil voor alles wat ons om niet wordt aangereikt?

Toen ik door berichtgeving elders naderhand te weten kwam aan wat voor financieel wanbeheer bestuurders zich kennelijk hadden bezondigd, zag ik in dat dezen op het zakelijke vlak weliswaar het spoor bijster waren, maar dat daaraan een verdwazing voorafging op het geestelijke vlak. Het was echter allerminst zo, dat er voordien nog helemaal geen onheil in de lucht hing, maar altijd werd elke vraag of opmerking weggewuifd. De hoogsten in rang maken de dienst uit. Het laatste woord is aan hen, naasten schrijven ze in en uit; en ze redden zich wel met de offergaven. Stel geen onwelkome vragen want je mag doodvallen. Helaas geldt ook hier: wie iets, hoe beschroomd ook, durft te melden, wordt níet geloofd.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
  1. TjerkB schreef: di 21 jan 2014, 17:36(...)
    Zij, zij organiseren immers wel hun eigen applaus. Door hún toedoen keurt in de Nieuw-Apostolische Kerk "de slager" zijn eigen vlees. Hun toverwoord is "würdigen":

    (...)


    Uit: Bericht op "di 21 jan 2014, 17:36", in de thread "Transparantie of zelfbevlekking?"
  2. TjerkB schreef: wo 06 sep 2023, 11:11(...)
    Zoals het kinderen niet aan wil als ouders NIET het beste met ze voorhebben, gaven gelovigen zich vol vertrouwen over aan hun "zegenaars". Echter, is een zegenaar niet iemand door wie je bént gezegend? Toch niet daarentegen iemand die alleen maar voorgeeft je ooit te zegenen? In de Nieuw-Apostolische Kerk raakte onverhoopt het hek van de dam en gaven veel te veel "dienaren" niet leiding maar bezorgden zij ons: lijden. Met minachting kijkt men neer op zielen die het naar buiten toe uitschreeuwden van de pijn. Daar hadden ze in de verste verte geen boodschap aan. In klein co­mi­té werden ze het er bijvoorbeeld zelfs vlot over eens dat er op Bauke Moesker dreigend een advocaat kon worden afgestuurd.

    Men spreekt zichzelf van alle zonden vrij. Ik kan het wel dromen hoe feestelijk aan de ene betrokkene na de andere "ambtsrust" wordt verleend.

    (...)


    Uit: Bericht op "wo 06 sep 2023, 11:11", in de thread "Gerrit Sepers"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Hoog bezoek en moreel verval (2)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: vr 06 okt 2023, 12:09(...)
Wel vond er later dat jaar, op woensdag 25 augustus 2010, bij mij thuis een gesprek plaats met een bestuurslid. Ook toen wist ik van zakelijke mi­sè­re nog helemaal niets.

(...)
Mag het duidelijk zijn in welk Werk wij willen staan? Leveren wij onszelf uit aan mensenwerk in ruil voor alles wat ons om niet wordt aangereikt?

Toen ik door berichtgeving elders naderhand te weten kwam aan wat voor financieel wanbeheer bestuurders zich kennelijk hadden bezondigd, zag ik in dat dezen op het zakelijke vlak weliswaar het spoor bijster waren, maar dat daaraan een verdwazing voorafging op het geestelijke vlak.

(...)

@all

"God heeft ons geen kalme reis beloofd maar wel een behouden aankomst." Wie zich desondanks op weg bevindt, reist wellicht liefst met God:

  • [1] Gelukkig wie de volmaakte weg gaan
    en leven naar de wet van de HEER,
    [2] gelukkig wie zijn richtlijnen volgen,
    Hem zoeken met heel hun hart.
    [3] Zij bedrijven geen onrecht,
    maar gaan de wegen die Hij wijst.


    (...)
    [105] Uw woord is een lamp voor mijn voet,
    een licht op mijn pad.


    Uit: Psalmen 119 (NBV21)

Ondertussen bemoedigen ons mogelijk ook de woorden van Paulus:

  • ... Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien? [25] Maar als wij hopen op wat we nog niet zien, blijven we in afwachting daarvan volharden. [26] En bovendien komt de Geest onze zwakheid te hulp; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. [27] God, die ons hart doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen, want de Geest pleit voor de heiligen overeenkomstig Gods wil. [28] En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.

    Uit: Romeinen 8 (NBV21)

Door de verdwazing waarover ik berichtte in de quote hierboven buig ik mij hier nu over mijn 2.730e forumbijdrage, niet met de illusie dat bij wijze van spreken verdachten worden opgepakt en berecht, maar juist in de hoop dat zielen hun vrijheid hervinden na brutaal te zijn gegijzeld. Al geruime tijd namelijk hoor ik vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk geen andere geluiden dan dat, net als ik, zielen zich uiteengedreven voelen.

"Waar vind ik Jezus", zongen wij destijds, in het NAK-gezangboek in lied 211. "In 't Vaderhuis - daar vindt gij Hem", is hierop dan het antwoord. Oftewel: "Kom tot de bron van het leven, in Gods gemeente zij welt." (lied 182) Laat echter niemand Hem op voorhand argeloos buitensluiten door heimelijk vanuit ommuurde religieuze instituties er praktijken op na te houden die het dag­licht niet kun­nen verdragen. Dan kun je immers wel telkens blijven zingen "Wie klopt daar keer op keer" (lied 601, NAK-zangkoorboek), maar is het er tóch de dood in de pot (vgl. 2 Kon. 4: 40):

  • [21] Want het zal een tijd van grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds het ontstaan van de wereld tot nu toe, en ook niet meer zal komen. [22] En als die tijd niet verkort zou worden, zou geen enkel mens worden gered; maar omwille van de uitverkorenen zal die tijd worden verkort. [23] Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, hier is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet. [24] Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om zo mogelijk zelfs Gods uitverkorenen te misleiden. [25] Let op, Ik heb jullie dit van tevoren gezegd. [26] Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet.

    Uit: Matteüs 24 (NBV21)

Kortom, "Ernstig dringt een grote vraag toch", namelijk: "Hebt gij dan geen tijd voor Jezus - zie, hoe wachtend Gij daar staat." (lied 334, NAK-gezangboek).

TjerkB schreef: ma 02 okt 2023, 07:50(...)
Kerkleiders zijn nogal eens geneigd om gemeentegrenzen af te bakenen, maar in Zijn gemeente kan dat beter aan Hemzelf worden overgelaten.

(...)


Uit: Bericht op "ma 02 okt 2023, 07:50", in de thread "Inaugurele rede op 26 november 2021 van prof. dr. Jan Loffeld: Getting to know God after God"

Als ik niet eerst zélf de troosteloosheid had ondervonden die uitgaat van dienaren die alleen maar angstvallig de bedienden zijn van "hogere" dienaren, was ik nooit langs de digitale snelweg gaan staan om te attenderen op hartverscheurend onrecht waaraan al menigeen is bezweken.

Het gesprek bij mij thuis, op woensdag 25 augustus 2010, kreeg een ontluisterend einde want ik heb het hoge bezoek de deur moeten wijzen. Door de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 leek het alsof er schoon schip te maken viel, maar onverhoopt stuitte ik vervolgens op onwil.

Ik wéét hoeveel hartzeer het kan meebrengen om de bakens te moeten verzetten wanneer het tij verloopt, maar laat het licht zijn op ons pad...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Hoog bezoek en moreel verval (3)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 12:30 uur]
TjerkB schreef: do 22 dec 2022, 17:59(...)
Wat ik nu hiermee wil zeggen, is, dat het helaas zo is, dat als ik mij wel eens uitsprak over iets wat er voor mij werkelijk toe deed, "de dienaren die ons voorgaan" wel steevast met hun hoofd knikten van ja, dat begrijp ik en zij wat ik dan had opgemerkt ook wel echt leken te waarderen; maar nooit, nee nóóit werd er daarna wat mee gedaan; zelfs niet de weinige keren dat er -tot mijn verbazing- naar mijn mening was gevraagd. Sterker nog, als ik van tevoren vroeg "Mag de automatische piloot UIT?", ook dan nog niet. Let wel: ik heb het nu over een periode van 50 jaar!

Dan is het toch niet verwonderlijk dat ik mij later wel eens uitsprak over Geest-dodend eenrichtingverkeer in het nieuw-apostolische godswerk?

Het deed er zeker niet toe wat ik dacht, hoe ik mij voelde of wie ik überhaupt was! Het enige wat telde was dat ik meedeed én meebetaalde; en bovenal waarschijnlijk dat ook ik "trouw en vast aaneengesloten" (vgl. lied 165, NAK-gezangboek) "de dienaren die ons voorgaan"... navolgde. Als je dát deed in de Nieuw-Apostolische Kerk; nou, dan was alles okay en dan kwam je er wel. Dan wachtte vast ook jou "het rein witte kleed".

Mag ik vragen, aan u die dit leest; realiseert u zich wel wat ik zojuist, tussen de regels door, over de Nieuw-Apostolische Kerk feitelijk meldde?

Als dit namelijk de geloofspraktijk is, in het werk van God (!); dan is "het lichaam van Christus" (!) uiteengevallen (!) in "dienaren" en "overigen". "De dienaren die ons voorgaan" zullen mij nu echter wel snel corrigeren want ik had nog onderscheid moeten maken tussen hogere en lagere! Dienaren, wel te verstaan. De hogeren maken de dienst uit en de lageren moeten ervoor zorgen dat vraagstellers op afstand worden gehouden.

Dit is geen zuivere koffie; dat stond voor mij wel vast. Als alleen een aanwezigheidsscore in kerkbanken en de offervaardigheid er voor de hoge heren nog toe doen, terwijl aangesloten leden in hun vertwijfeling ongenadig worden afgerekend op de factor geloofsgehoorzaamheid; dan, ja dan snap ik dus evenmin dat districtsvoorgangers en -dienaren geen ruggengraat tonen. Kennelijk waren zij ooit als kneedbare types of zo opgevallen en daarom voor hun gedoogfunctie in aanmerking gekomen. Door ten langen leste naar buiten toe maar informatie prijs te geven en zaken op te helderen, in de hoop voor velen om wie ik geef nog ergens het tij te kunnen doen keren, heb ik het in de kerk opgelegde fnuikende stilzwijgen maar doelbewust verbroken. Wie zich dat wenst te permitteren, wordt vanzelf per direct het enfant terrible van "de dienaren die ons voorgaan". Door de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 sloot ik niet uit dat het ging om een oprechte handreiking, maar spijtig genoeg bleek daarna al snel het tegendeel. Kortom, het is niets voor mij om door een kerkbestuur als een voetveeg te worden gebruikt en behandeld.

Ten slotte; ik schrijf dit nu liever in alle rust op dan dat ik nieuw-apostolische vrienden of bekenden in gesprekken met mijn zorgen lastig val.

(...)


Uit: Bericht op "do 22 dec 2022, 17:59", in de thread "Geen woorden maar daden"
TjerkB schreef: vr 06 okt 2023, 16:11(...)
Het gesprek bij mij thuis, op woensdag 25 augustus 2010, kreeg een ontluisterend einde want ik heb het hoge bezoek de deur moeten wijzen. Door de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 leek het alsof er schoon schip te maken viel, maar onverhoopt stuitte ik vervolgens op onwil.

(...)

@all

Hoe zou het zijn voor nabestaanden als er aan het licht komt wat een overleden familielid zelfs met de hand op de Bijbel ten onrechte volhield?

Groet,
TjerkB


P.S.
  1. TjerkB schreef: ma 29 aug 2016, 00:42(...)
    Het klopt dat ik bij de nieuw-apostolische geloofspraktijk intussen vele vraagtekens met uitroeptekens heb geplaatst, maar het klopt ook dat ik oprecht veel dank verschuldigd ben aan hen die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk met een goudeerlijk verwarmend hart vol liefde hebben bijgedragen aan het fundament van het geloof, waardoor ik mij later heb kunnen realiseren welke bouwelementen bruikbaar zijn en welke niet. Mijn kritiek betreft zuiver de ondeugdelijke bouwelementen.
    • (...)

      Bouw niet op het zand van miskennen,
      het zou u berouwen, o kind!
      Staat gij op de "rots van erkennen",
      ondermijnt u geen zee en geen wind.



      Bron: Lied 49, gezangboek GvAC (voorheen: lied 60, gezangboek H.A.G.E.A.)

    (...)
    Het evangelie van Christus Jezus spreekt zichzelf beslist niet tegen maar de praktijk van het nieuw-apostolische geloof conflicteert hevig met de fraaie theorie ervan. Vandaar dat onlangs veeleer het volgende mij enorm aansprak:

    TjerkB schreef:(...)
    Wat ik met dit laatste bedoelde is wat Inge Tempelmann antwoordde toen aan haar de vraag werd gesteld hoe volgens haar een gezonde kerkgemeente eruit zou zien. Vrij vertaald:
    • "In een gezonde kerkgemeente let men op elkaars grenzen en men respecteert die ook echt. Zo’n gemeente nodigt mensen ertoe uit om zowel met God, met anderen als met zichzelf intens verbonden te zijn. Ieder mag dus zijn eigen directe verbinding hebben met God en werkelijk niemand moet zich daartussenin willen wringen.

      Als wij onderweg zijn in het rijk van God of wij ons waar dan ook in zijn rijk bevinden, gaat het er in diepste wezen om dat wij elkaar ondersteunen zodat het makkelijker wordt om te leven, makkelijker om lief te hebben, om te geloven en het beslist ook makkelijker wordt om leed te verdragen."
    (...)


    Uit: Bericht op "Do 25 Aug 2016, 11:13" in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?"
    (...)


    Uit: Bericht op "ma 29 aug 2016, 00:42", in de thread "De nieuw-apostolische 'Gouden Kooi' "
  2. TjerkB schreef: wo 13 jul 2022, 00:00
    TjerkB schreef: ma 06 dec 2021, 19:13(...)
    Van mijn kant kan ik eraan toevoegen dat men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk geen ander antwoord heeft dan bidden en zielen aanhoren.

    (...)

    (...)
    Juister is nog: uithoren. Uithoren met als voornaamste bedoeling steeds beter de beste timing te kennen voor een minzaam begrijpend knikje - om als hooggeplaatste "schipper naast God" op de kerkvloer maar geen credits te verliezen. De aangesloten leden wensen immers van doen te hebben met Godsgezanten, terwijl het ze systematisch wordt aangepraat via "voorname" ambtsdragers God het meest dicht te kunnen naderen.

    (...)


    Uit: Bericht op "wo 13 jul 2022, 00:00", in de thread "Wát is er gaande?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Hoog bezoek en moreel verval (4)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 08 okt 2023, 09:28(...)
Hoe zou het zijn voor nabestaanden als er aan het licht komt wat een overleden familielid zelfs met de hand op de Bijbel ten onrechte volhield?

(...)

@all

Door meerdere algemeen bekende voorvallen hoeft niemand intussen te verhullen dat dit ook in de Nieuw-Apostolische Kerk plaatsgreep, namelijk dat juist invloedrijke waardigheidsbekleders -ten koste van anderen- zich wisten te vergalopperen en dat dezen aansluitend ongehinderd -met de kennelijke gedoogsteun van ondergeschikten- volhardend, derhalve tot de dood er op volgde, brutaal recht bleven praten wat krom is. Slachtoffers maakten zelfs mee dat nabestaanden zich moeite gaven om wat niet klopte, zo­da­nig te be­com­men­ta­rië­ren dat het alsnog juist leek.

Over moreel verval gesproken!

Ongerechtigheden en nodeloze verwarring verdraag ik slecht want in een geloofsgemeenschap wordt daardoor de saamhorigheid ondermijnd. Echter, wie hieronder lijdt en in de Nieuw-Apostolische Kerk dan zijn of haar bezorgdheid uitspreekt, wordt dit heimelijk (!) kwalijk genomen:

BakEenEi schreef: zo 31 mar 2013, 22:28(...)
Op 26 juli 2010 schreef ik zowel aan districtsapostel Brinkmann als aan stamapostel Leber (!) als aan apostel Peter Klene o.a. het volgende...

  • (...)
    Werkelijk; ik heb niks tegen op leidinggevenden, maar wel op leidinggevenden die consequent hun verantwoordelijkheden uit de weg gaan. Een enorm complicerende factor in dit verband is "de dubbele relatie" die er veelal bestaat tussen degenen die met elkaar samenwerken. Hoezeer ik ook een diep respect wilde hebben voor de geestelijke bediening van ambtsbroeders; bij iemands disfunctioneren moesten er in de regel eerst "ongelukken" gebeuren alvorens hogere verantwoordelijke leidinggevenden bereid waren in te zien dat er werkelijk redenen waren tot ongerustheid. Ondertussen moesten onschuldigen het doorgaans lelijk bezuren.

    Wat voor mij absoluut een hels dilemma is geweest is, dat verantwoordelijke dienaren van mij niet aannamen dat het echt menens was wanneer ik aangaf dat wat ik te verdragen had mijn draagkracht te boven ging. Diverse keren heb ik in niet mis te verstane bewoordingen kenbaar gemaakt dat voor mij "the bloody limit" was bereikt, doch desondanks... wenste men mij kracht toe, men verzekerde mij van de voorbede en men probeerde er blijk van te geven mij en mijn gezin lief te hebben. Vervolgens bleef alles bij wat het was en ik bleef weer zitten met een schuldgevoel want schijnbaar had ik te weinig vertrouwen en bad ik ook te weinig. Kortom: een ziekmakende statische wantoestand. Juist hiervoor moet de ogen bij de internationale kerkleiding (beter) worden geopend. Juist hierin ligt namelijk ook de parallel met de jarenlang miskende ernst van kindermishandeling in de room-katholieke kerk! In het gerenommeerde dagblad NRC Handelsblad legde Liesbeth van Tongeren (oud-directeur van het Melbourne Centre Against Sexual Assault) het jl. vrijdag 19 maart als volgt uit:


    (...) Slachtoffers zijn mensen die op dat moment minder macht hebben, minder weerbaar zijn en zich niet effectief kunnen verzetten. De vrouwelijke bevolking na een oorlogsoverwinning. Jonge en zwakke mannen in een Amerikaanse gevangenis. Iemand die zijn baan wil houden. NSB'ers na de oorlog. En kinderen in een internaat.
    Er zijn wellicht goede redenen om het celibaat op te heffen, maar seksueel misbruik voorkom je er niet mee. Opletten voor de enige man in de bosjes of nooit bij vreemden in de auto stappen werkt ook niet, want een kind kan iemand al snel niet vreemd of eng vinden. En met een buurman, die ook nog eens politieagent is, loop je als kind zo mee.
    Wat dan wel? In Australië was ik vier jaar directeur van een centrum voor slachtoffers van seksueel geweld. Ik heb daar een programma opgezet voor schoolkinderen dat weerbaar gedrag aanleerde. Het ging helemaal niet expliciet over seksueel geweld. Het leerde kinderen op hun gevoel te vertrouwen en ook dat sommige geheimen te erg zijn om geheim te houden. We moedigden kinderen aan om vijf mensen te bedenken met wie ze over moeilijke dingen konden praten.
    De rooms-katholieke jongetjes van toen hadden deze mogelijkheid niet. Hun was afgeleerd zelf te voelen wat fijn of onprettig was. Als een van hen iets al aarzelend durfde te melden, werd het niet geloofd. Dit was het echte misbruik: men was ziende blind en horende doof voor het grote onrecht dat weerloos gemaakte kinderen werd aangedaan. (...)



    Bron: NRC vrijdag 19 maart 2010, pagina 7/Opinie

    Wat hierboven wordt beschreven omtrent seksueel misbruik is exact wat kinderen Gods in de Nieuw-Apostolische Kerk door wat feitelijk eveneens misbruik van macht (!) is geweest te incasseren hebben gekregen. Ook Stamapostel Leber leert zielen bewust of onbewust af wat "fijn of onprettig" is door te pleiten voor een onbegrensd vertrouwen, door te verlangen dat men niet toegeeft aan gevoelens van ongenoegen of ontevredenheid, enzovoort. Gezonde mensen kunnen immers op zijn tijd blij zijn, maar ook bang, bedroefd of boos. Wie zulke basale emoties niet meer voelt, is ernstig ziek!! Wanneer ikzelf uitdrukking gaf aan mijn verontwaardiging over door de kerkleiding opgelegde beklemmende omstandigheden op mijn werk of in de gemeenschap, werd ik bijna altijd terechtgewezen en bleef ik daarna zitten met een hopeloos schuldgevoel...

    (...)
... maar ik kreeg (alweer) géén antwoord. Van geen van de geadresseerden. Zo worden vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk de levenden voor dood gehouden. Alleen met "een onbegrensd vertrouwen" ben je er in tel.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "31 mar 2013, 22:28", in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"

De bijbehorende talrijke voorbeelden waarover door de jaren heen in forumbijdragen al vaak werd bericht, lijken mij wel genoegzaam bekend.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: vr 06 okt 2023, 16:11(...)
Het gesprek bij mij thuis, op woensdag 25 augustus 2010, kreeg een ontluisterend einde want ik heb het hoge bezoek de deur moeten wijzen. Door de bestuursverklaring van 20 augustus 2021 leek het alsof er schoon schip te maken viel, maar onverhoopt stuitte ik vervolgens op onwil.

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Onrecht en rechtsverkrachting (1)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: vr 06 okt 2023, 16:11(...)
Al geruime tijd namelijk hoor ik vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk geen andere geluiden dan dat, net als ik, zielen zich uiteengedreven voelen.

(...)
TjerkB schreef: zo 08 okt 2023, 15:50(...)
Ongerechtigheden en nodeloze verwarring verdraag ik slecht want in een geloofsgemeenschap wordt daardoor de saamhorigheid ondermijnd.

(...)

@all

In de nu volgende berichten wil ik sommige omstandigheden langsgaan die, bij elkaar opgeteld, voor mijzelf de doorslag gaven om anderen te willen wijzen op bezwaren en gezondheidsrisico's die volgens mij bij de nieuw-apostolische geloofspraktijk niet onderschat moeten worden.

Vanmiddag verscheen er trouwens een NOS-nieuwsartikel over de voetbalster die onlangs bij de huldiging van haar team overvallen werd door een ongewenste intimiteit. Naderhand was zij onder druk gezet om dat voorval van haar kant naar buiten toe voor onbeduidend te houden, zodat degene die erdoor in opspraak raakte alsnog geen blaam zou treffen. Let op wat deze voetbalster er nu over kwijt wilde, namelijk o.a.:

  • "Ik had het gevoel dat niemand mij als speler en werknemer van de bond beschermde, maar ze vroegen mij wel om hen te helpen en te beschermen. Geen enkel moment had ik het gevoel dat ze mij beschermden." (...) "Ik verdien het niet om dit allemaal te hebben meegemaakt." (...) "Waarom moet ik huilend in mijn kamer zitten terwijl ik niks fout heb gedaan?"

Ik dacht: zo gaat het dus ook áltijd wanneer er iets misgaat in de Nieuw-Apostolische Kerk, nota bene over de hoofden van slachtoffers heen! Niet degenen worden beschermd die het leed werd aangedaan, maar uit alle macht moeten steevast "zegenaars" van blaam worden gezuiverd. Zelfs als het om iets heel ernstigs gaat, iets wat godgeklaagd is, wordt er geen middel geschuwd om slachtoffers het onderspit te laten delven.

Ondanks dat zielen het op deze manier dus dubbelop moeten ontgelden, grijpen zulke misstanden plaats, terwijl niemand ze durft te helpen! Immers, wie er wat van zegt, valt bij de onverbiddelijke kerkleiding subiet in ongenade. Ook dat wijst de nieuw-apostolische geloofspraktijk uit. Het gevolg van deze mi­sè­re is dat naasten emotioneel van elkaar verwijderd raken, wat ze ook in het dagelijks leven belast en/of ziek maakt.

Het is exact déze doffe ellende, waarover ik de noodklok luidde. Dan wordt er dus een nieuw-apostolisch cor­don sa­ni­tai­re om je heen gelegd! Eerst wilde mij dat helemaal niet aan, zoals ik het bij allerlei andere voorvallen ook al telkens amper voor mogelijk hield dat het zonder meer zou kloppen dat een soort van kille pastorale zakelijkheid de onderlinge liefde kon hebben overweldigd, met als gevolg: leegte en verlatenheid.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Onrecht en rechtsverkrachting (2)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 10 okt 2023, 19:05(...)
  • "Ik had het gevoel dat niemand mij als speler en werknemer van de bond beschermde, maar ze vroegen mij wel om hen te helpen en te beschermen. Geen enkel moment had ik het gevoel dat ze mij beschermden." (...) "Ik verdien het niet om dit allemaal te hebben meegemaakt." (...) "Waarom moet ik huilend in mijn kamer zitten terwijl ik niks fout heb gedaan?"

(...)

@all

Wat maakt dat wij het in déze thread nu hierover moeten hebben? Dat heeft eenvoudig van doen met de diverse openstaande brandende vragen!

Zoals men in Groningen blijft aandringen op solide antwoorden op de aangerichte schade door de aardgaswinning en de vele slachtoffers van de toeslagenaffaire zich niet neerleggen bij halve maatregelen om het onrecht wat ze is aangedaan eindelijk weg te nemen, valt het níet te verteren dat in de Nieuw-Apostolische Kerk de kerkprelaten zomaar worden opgevolgd door kanshebbers die níet vooraf iets opgeklaard wensen te zien.

Al decennialang lijden nieuw-apostolische gelovigen onder hal­ve waar­he­den en he­le leu­gens. Ze verdienen het niet om dat mee te maken! Punt.

Ter illustratie:
BakEenEi schreef: ma 29 nov 2010, 07:11(...)
Was niet feitelijk het toppunt van brutale onverschrokkenheid bij de nieuw-apostolische kerkleiding er overtuigend mee bewezen toen zij onlangs een advocaat inschakelde om sommigen op dit forum, onder wie ingeschreven leden van de kerk zelf, het schrijven en waarschuwen (!) te beletten?! Berichten die aan de verantwoordelijke ambtsdragers intern worden toegezonden blijven immers doorgaans onbeantwoord! Zo schreef ikzelf bijvoorbeeld onder de titel "Interactie" op 06-05-2004/23:01 (dus inmiddels zeseneenhalf jaar geleden) "langs de geordende weg" het volgende:
In onze kerk is er in zekere zin een sfeer ontstaan van "ouwe jongens krentenbrood", van "het zal allemaal zo'n vaart niet lopen". Er heerst soms gewoon een ronduit irritante zelfvoldane bezadigdheid, waar bij wijze van spreken "geen poot tussen te krijgen is". Omdat het mij "niet geraden" was om ambtsdragers op wat voor manier ook "voor de voeten te lopen", zulks op straffe van uitsluiting, heb ik mij, om het hoofd boven water te houden, van dit verschijnsel moeten afwenden. Wie zich niet dankbaar kon conformeren aan de gang van zaken, zoals die van hogerhand werd opgelegd, kon immers kiezen: buigen of barsten. Als ouders dat doen met hun kinderen, komt het later nooit meer goed.
Nu wil ik mij wel haasten om er meteen bij te zeggen dat ik vele liefhebbende dienaren ken, die met dat hele verwerpelijke dictatoriale regiem nimmer iets van doen hebben gehad. Zij kozen voor de aan hun zorgen toevertrouwde zielen, en hadden het waarschijnlijk ondertussen zelf ook niet gemakkelijk.
Uiteraard ontving ik óók op dit schrijven destijds geen enkele reactie!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "29 nov 2010, 07:11", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"

In plaats van zich over enkele naasten te ontfermen en eerst oprecht moeite te doen voor zielzorg (!), had een kerkvorst niet enkel zich het pen­ning­ske der we­du­we toegeëigend, doch maar liefst een veelvoud ervan. Daarmee mocht een advocaat aan de slag om zielen angst aan te jagen! Deze schaamteloze geldsmijterij met gebruikmaking van offergaven was uiteraard bij voorbaat pure verkwisting want in de Uni­ver­se­le ver­kla­ring van de rech­ten van de mens is het een vast­ge­legd fun­da­men­teel recht van bur­gers om ui­ting te ge­ven aan hun me­nin­gen en over­tui­gin­gen zon­der voor­af­gaan­de con­tro­le door de staat; laat staan dat "zegenaars" het slachtoffers van geestelijk misbruik mogen beletten om alarm te slaan.

Blijkbaar verenigden óók vanuit het nieuw-apostolische werk gods "de koop­man en de do­mi­nee" zich in één en dezelfde persoon: in de apostel.
De per­so­ni­fi­ca­tie (versie 2.0) van twee als ty­pisch Hollands be­schouw­de ei­gen­schap­pen: van andermans geld wil­len leven én wil­len mo­ra­li­se­ren. Toen ik op 6 mei 2004 mijn bezorgdheid erover uitsprak dat het ontbrak aan respectvolle communicatie, had men al de schouders opgehaald... Mijn vrees was gegrond maar ondanks dát wilde het mij nóg niet aan dat nu bij wijze van spreken de arrogantie van de macht had toegeslagen. In het najaar van 2010 ontvouwde zich echter een nieuwe realiteit want ik zag bestuurders met juridisch wapengekletter als dwazen tekeergaan.

Zo was nadien de nieuwe districtsapostel Armin Brinkmann amper een blauwe maandag in ons land zuständig of hij verloor al een kort geding. Elders in diens Arbeitsbereich schreef iemand een kritisch boek met op de omslag iets wat leek op het nieuw-apostolische embleem. Wegens schending van het geregistreerde beeldmerk of zo kreeg de auteur er ongenadig van langs, dankzij de offergaven waarover de kerkleiding vrij kan beschikken. Het leek wel alsof er in de kerk briesende leeuwen huishielden. Een angstcultuur gedoogt dan vanzelf de ontembare driestheid. Nu een nieuwe lichting kerkbestuurders popelt om de nagedachtenis aan het aldus uitgeoefende schrikbewind te koesteren, attendeer ik erop.

Misschien kan ik het best eerst nog even iets zeggen over de pastorale onwil waar ik mee eindigde in mijn voorlaatste bericht. Laat ik dit doen aan de hand van de onderstaande oude forumbijdrage, eveneens uit 2010:
BakEenEi schreef: di 26 okt 2010, 18:00 @all

De meest voor de hand liggende gedachte vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk bij de berichtgeving op dit forum is waarschijnlijk: waarom, en waarom hier? Anders gezegd: als er vragen zijn, dan valt dat binnen de kerk toch wel te bespreken? En komt iemand er dan niet uit, dan kun je het volgens de "Leidraad dienen en leiding geven" toch ook nog wel hogerop zoeken bij "de dienaren"? In de betreffende Leidraad wordt deze mogelijkheid als volgt omschreven:
"Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Helaas echter heeft de praktijk uitgewezen dat (ook) het internationale kerkbestuur op dit punt de ingekomen stukken stelselmatig inhoudelijk onbeantwoord laat. Vragenstellers worden namelijk geconfronteerd met een wáár "ontmoedigingsbeleid". Een onderdeel van dit beleid is het enkel beantwoorden van een vraag met een wedervraag! Ook daarvan zijn voorbeelden bekend. Leidinggevenden in de Nieuw-Apostolische Kerk aan wie op enig moment kennelijk niet de meeste hoogachting wordt bewezen, bejegenen vragenstellers als "levend opgebaarde geestelijke doden". Als het nóg kernachtiger kan worden uitgedrukt, is bij voorkeur zelfs dat laatste hier van toepassing. Een logische reactie vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk is daarop: als u het beter weet of het beter kan krijgen, verlaat u deze kerk toch eenvoudig?

Ja ja. Wie na 30, 40, 50 of 65 jaar trouwe dienst een aantal brandende vragen heeft, treft aldus het noodlot - want vragen, kritische vragen; die leg je in de Nieuw-Apostolische Kerk niet voor aan een "hogere verantwoordelijke leidinggevende". Welnee, "richt je toch vol vertrouwen in je gebeden tot God. Antwoordt Hij vervolgens niet, ga dan bij jezelf te rade waar dat aan ligt, en kom je er onverhoopt op die manier niet uit, vraag in dat geval gerust aan 'de dienaren' om hun voorbede." Zó ongeveer worden in deze kerk alle serieuze problemen ontweken. Dienaren behoor je niet lastig te vallen met vragen. Dienaren moet je ondersteunen - in je gebed, met je geloofsoffer, door ze na te volgen; door méé te werken. (...) De dienaren staan immers "in de nauwste verbinding" tot hun "zegenaars". Zegenaars in de Nieuw-Apostolische Kerk zijn alle ambtsdragers met een hoger ambt dan aan iemand zelf eventueel "is toevertrouwd". Kinderen Gods vormen op deze wijze als het ware een piramide met de zielen zonder ambt en dus zonder enig ambtsvermogen onderaan, onder wie alle gelovigen van het vrouwelijke geslacht omdat dezen niet in aanmerking komen voor een geestelijke bediening. Dezen tezamen "ondersteunen" al hun zegenaars oftwel de dienaren; de ambtsdragers. Van elke dienaar met een opvolgend hoger ambt wordt verlangd dat hij (!) in de allereerste plaats diens "directe zegenaar" "ondersteunt" want elke "lagere dienaar" is diens "directe zegenaar" tot hulp gegeven. Op deze "door God gewilde wijze" functioneert in de Nieuw-Apostolische Kerk "het ambtslichaam", en het ambtslichaam dient ervoor om Gods kinderen de weg te wijzen naar het hemelrijk. Samengevat: wie in het hemelrijk wil komen, moet zich vereenzelvigen met de nieuw-apostolische geloofsleer. En wie "in de broederkring" dienen wil, dus "zegenaar" wil zijn, wordt geacht van de laatste wijzigingen in deze geloofsleer op de hoogte te zijn. Het punt is namelijk dat de nieuw-apostolische geloofsleer continu aan verandering onderhevig is...

Stel, je bent geen "zegenaar", maar je hebt wél wat te vragen en het ligt vermoedelijk heel gevoelig. Dan spreek je erover met je huispriester. Maar stel, je komt er niet uit. Dan bespreek je het met de voorganger in je gemeente. Opnieuw kom je er niet uit. Dan bespreek je het met "de Oudste". Alwéér geen bevredigend antwoord. Dan bespreek je het normaalgesproken met "de Opziener". Met hetzelfde resultaat. Dan bespreek je het met "de Apostel". Idem dito. Dan bespreek je het met "de Districtsapostel". Ook hij helpt je niet verder. Dan leg je het herhaaldelijk (!) voor aan "de Stamapostel". Via een persvoorlichter ontvang je vervolgens één nietszeggende reactie. Hierbij spreek ik trouwens uit mijn persoonlijke (uitgebreide) ervaring!!
"Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Néé, dus. In de Nieuw-Apostolische Kerk zal men dan vermoedelijk denken: dan deugt er vast iets niet aan die persoon. Want "de Oudste", "de Opziener", "de Apostel", "de Districtsapostel" of niemand minder dan "de Stamapostel"; dat zijn toch de allerhoogste zegenaars? Die hebben toch de "Leidraad dienen en leiding geven" uitgevaardigd; ja, de inhoud ervan hebben zij zelfs rechtstreeks uit Gods hand ontvangen! Bij hen ben je toch "veilig in Jezus' armen"? Néé, dus. Néé, néé!!

O, zal men dan vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk wel veronderstellen: dan handelt diegene nu puur uit wrok - zo iemand is dóór en dóór gefrustreerd; één en al rancune.

Ja ja. Is trouwens onder het lezen iemand hier iets opgevallen? Nee? Werkelijk niet? Laat ik maar geen hint geven doch meteen ophelderen wat er hier tussen de regels door naar voren is gekomen! De zaken zijn hier namelijk volledig op de kop gezet!! In de Nieuw-Apostolische Kerk komt "dienen" immers neer op "heersen". Er werden rangen en standen ingevoerd zodat er nota bene weer sprake is van "horigen en lijfeigenen". De meeste van Zijn kinderen zouden geen dienaren zijn en beslist niet tot zegen zoals een echte "zegenaar". "Hogere dienaren" die in Zijn werkelijke werk pertinent niet bestaan, gedragen zich bazig en inhalig; ja, zelfs hovaardig. Men betaalt zichzelf uit als universitaire docenten, of nóg hoger!! Zielen die het in hun geestelijke nood uitschreeuwen van de pijn, op het Internet zelfs, bekijken het maar. Ze hadden stil moeten zijn en onder alle omstandigheden in de Nieuw-Apostolische Kerk dankbaar!! Vgl. 1 Tess. 5: 18. Vragen hoor je niet te stellen want als God voor jou een antwoord heeft, komt Hij daar op Zijn tijd zelf wel mee. Nu jij, lastpost die je bent, "het werk des Heren" zó in diskrediet brengt, sluit je jezelf af voor Zijn zegen die wij, "de Godsgezanten", je dus ook niet meer kunnen geven...

Misschien is er nu toch nog iets opvallends gemeld.

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "26 okt 2010, 18:00", in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding"

In nog geen zes of zeven weken tijd toendertijd werd het mij onverhoopt helaas pijnlijk duidelijk dat het schijnbaar in blinde woede ontstoken Nederlandse kerkbestuur zichzelf in een soort van reli-rancuneuze loopgravenoorlog had gemanoeuvreerd. Geenszins verbaasde het mij dat daarbij "de laagste in rang" het moest ontgelden. Het bleek nóg erger te zijn. Diens hele gezin was de toegang tot de kerk ontzegd. Tijdens een zitting die ik later bijwoonde, bond het roekeloze nep-apostolaat na een rake opmerking van de rechter hierover razendsnel in. Verbijsterend! Ik had heus andere zaken aan mijn hoofd, maar wegkijken is dan toch geen optie? In de kerk zou mij daarop een geestesziekte zijn toegedicht.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Onrecht en rechtsverkrachting (3)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 11 okt 2023, 09:39(...)
Al decennialang lijden nieuw-apostolische gelovigen onder hal­ve waar­he­den en he­le leu­gens. Ze verdienen het niet om dat mee te maken! Punt.

(...)

@all

Van Henry Drummond, een van de apostelen en grondleggers van de Katholiek Apostolische Kerk, las ik in een vertaling ooit iets opmerkelijks, namelijk: "Das Versagen der Liebe ist die Verneinung des Geistes." Ik vatte die bijzondere mededeling toen voor mijzelf op als een wake-up­call: "de vrucht van de Geest is liefde [, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing]". (Gal. 5)

Gelukkig, dacht ik: met het fundament in het apostolische werk, waaruit later ook de kerk van mijn ouders voortkwam, was er dus echt niks mis. Na mijn vertrek door een achterdeur uit de Nieuw-Apostolische Kerk wilde ik voor mijzelf goed op een rij krijgen hoe het daartoe was gekomen. Het ging toen heel snel. Weliswaar had het direct van doen met de intolerante houding die stamapostel Leber aannam tegenover vraagstellers en tegenover zielen die het sinds de jaren '50 kennelijk onverminderd werd aangerekend dat zij in een cruciale kwestie hun geweten hadden laten spreken; maar wát heb ik misschien constant weggefilterd wat wel degelijk van vitaal belang was geweest om bewust in aanmerking te nemen? In feite zijn dit dezelfde hoofdbrekens als wat je doormaakt na een ernstig ongeval: hoe kon dit precies gebeuren en wat exact! is hier gebeurd?

Wie dan vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk krachtens de werkzaamheid van de Heilige Geest nazorg en steun hoopt te vinden als het gaat om...
  1. liefde
  2. vreugde
  3. vrede
  4. geduld
  5. vriendelijkheid
  6. goedheid
  7. geloof
  8. zachtmoedigheid
  9. zelfbeheersing

... stuit echter op - ik herhaal het: pastorale onwil. Want jíj...

  1. jij kijkt niet vooruit, alleen achterom en dat is domste wat je kunt doen
  2. je wilt zeker niet inzien dat je eerst maar eens jezelf moet overwinnen
  3. je snapt zeker niet dat anderen net zo min onfeilbaar zijn als wie dan ook
  4. je neemt van de dienaren niet aan dat ze jou en jouw dierbaren liefhebben
  5. je zult de minste moeten kunnen zijn om te kunnen worden gezegend
  6. je laat de hand van leiding los en je distantieert je van het werk van God
  7. je staat anderen in de weg door nodeloos je zorgen te blijven uitspreken
  8. je berooft jezelf in het leven van de vreugde door al je eigenzinnigheid
  9. je riskeert voor jezelf het eeuwige heil door je nu niets te laten gezeggen

Und so weiter und so fort. Nooit ofte nimmer zullen de aldus bulldozerende nieuw-apostolische kerkvorsten een hand in eigen boezem steken.

Juist als het erop aankomt, wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk tegenspraak niet geduld. Vermurwend geldt enkel "to pray, to obey en to pay".

Tot elke prijs zal eenieder voor die geloofsdwang moeten zwichten, om in het kader van "onze genaderijke uitverkiezing" afdoende... te worden voor- en toebereid op het dui­zend­ja­rig rijk van vre­de na Chris­tus' we­der­komst. Voor wie deze "strijd" veronachtzaamt, is alles verloren moeite. Als je er als christen op zo'n manier aan moet geloven, tegen de klippen op, omdat je jezelf anders naar de fi­lis­tij­nen helpt - wat een rotleven!

Sta je lamgeslagen, nota bene vanuit een kerk, daarna opeens op straat en kan het verlaten povere kunstlicht alsnog plaatsmaken voor daglicht; pas dan valt er na te vorsen hoe je bent geïndoctrineerd, gemanipuleerd, geïntimideerd; hoe je bent misleid en uitgemolken. Ge­brain­washt dus.

Tja...
TjerkB schreef: di 10 okt 2023, 19:05(...)
  • "Ik had het gevoel dat niemand mij als speler en werknemer van de bond beschermde, maar ze vroegen mij wel om hen te helpen en te beschermen. Geen enkel moment had ik het gevoel dat ze mij beschermden." (...) "Ik verdien het niet om dit allemaal te hebben meegemaakt." (...) "Waarom moet ik huilend in mijn kamer zitten terwijl ik niks fout heb gedaan?"

(...)

"God schrijft recht op kromme lijnen", zo wordt gezegd, maar met welk onderscheidingsvermogen en aan wie (!) geven wij ons roer uit handen?

In willekeurige volgorde noteerde ik een aantal verwarrende onverbiddelijke (en deels stilzwijgend ingetrokken) nieuw-apostolische waarheden:

  1. de verplichtende doch verzonnen profetie van stamapostel Johann Gottfried Bischoff
  2. het voorgewende heilige moeten teneinde "het laatste schaap" "verzegeld" te krijgen
  3. de "verlossingsarbeid" voor de ontslapenen en "de sleutelmacht" van onze stamapostel
  4. de stamapostel is "het hoofd van de apostelen"; al dezen vallen onder zijn gezag
  5. alleen apostelen, "verbonden met de stamapostel", zijn ware uitleggers van de Bijbel
  6. de Heilige Geest wordt "afgedragen" door handoplegging van "levende apostelen"
  7. slechts vanuit het apostelambt krijgen dienaren onontbeerlijke "ponden" (ambtsgaven)
  8. in ons land was er zogenaamd geen geld voor twee apostelen - maar dat was gelogen!
  9. het nieuw-apostolische "ambtslichaam", deel uitmakend van het lichaam van Christus

Geen "dienaar" was ondertussen daadwerkelijk begaan met talloze naasten van wie het teveel was gevraagd om zulks allemaal extra te geloven.


[wordt vervolgd]

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Onrecht en rechtsverkrachting (4)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 28 sep 2023, 10:33(...)
Bij een nadere kennismaking of, zoals in mijn situatie, na ongeveer 50 jaar in de kerk actief te zijn geweest, word je een zekere ervaring rijker. Wat ik mij nu trouwens realiseer, is, dat wie psychotherapeut wordt of psychiater, tijdens de opleiding eerst uitgebreid ook zélf in analyse gaat. Dan ontdek je a.h.w. door welke bril jijzelf waarneemt, zodat je je later niet ten koste van anderen bezondigt aan argeloos hinein­in­ter­pre­tie­ren. Gezondheidszorg is een serieuze zaak en zielzorg toch óók? Doch hoe zorgvuldig opereren dienaren als ze bovenal hun bazen moeten steunen?

Vergist u zich niet: ik heb uitgebreid bij anderen gezien en zelf moeten ondervinden hoe "de hoogsten in rang" zielen emotioneel vermorzelden!

Dan is er hier écht iets heel grondig mis. Laat niemand denken dat Gerrit Sepers zomaar voor niets sprak van een "geestelijk concentratiekamp"!

Men kan er wel -politiek correct- hoog van opgeven dat ook nieuw-apostolische gelovigen "uiteraard" hun eigen verantwoordelijkheid hebben, maar als die verantwoordelijkheid tegelijkertijd handig weg wordt gemasseerd door ze met hiërarchisch geweld murw te maken om het met het hart op de juiste plaats desnoods ook verantwoord te kunnen opnemen voor naasten, die in de kerk onheus worden bejegend, klopt er iets niet. Dan is je autonomie aangetast. Dan heb je je soevereiniteit ingeleverd. Dan gaf je je over aan handelingsverlegenheid. Dan heb je Liefde níet.

Dat er in de Nieuw-Apostolische Kerk nog altijd géén solide klachtenregeling is en "de slager zijn eigen vlees keurt"; dat komt exact híerdoor!!

(...)


Uit: Bericht op "do 28 sep 2023, 10:33, in de thread "Uitgave van het niew-apostolische tijdschrift Onze Familie wordt met ingang van 1 januari 2024 beëindigd"

@all

  1. [7] Israël is de wijngaard van de HEER van de hemelse machten,
    de gekoesterde planten zijn de inwoners van Juda.
    Hij verwachtte recht, maar oogstte onrecht,
    Hij zocht rechtsbetrachting, maar vond rechtsverkrachting.


    Uit: Jesaja 5 (NBV21)
    .
  2. [16] Dit zegt de HEER:
    Je staat op een kruispunt, kijk goed!
    Vraag na hoe de oude wegen liepen.
    Welke weg leidt naar het goede?
    Sla die in, en vind rust.
    Maar zij zeggen: “Dat doen wij niet.”
    [17] Ik stel wachters over jullie aan,
    let op het geluid van hun ramshoorn.
    Zij zeggen: “Dat doen wij niet.”


    Uit: Jeremia 6 (NBV21)
    .
  3. Het ware evangelie
    [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van Hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie. Er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand, al was ik het zelf of al was het een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat ik u eerder verkondigd heb – vervloekt is hij!

    Uit: Galaten 1 (NBV21)

Het mag duidelijk zijn: waar geen wil is, is ook geen weg. De kerk die ik verliet, loopt niet leeg door secularisatie maar door gebrek aan Liefde.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Naschrift

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 11 okt 2023, 14:15(...)
Het mag duidelijk zijn: waar geen wil is, is ook geen weg. De kerk die ik verliet, loopt niet leeg door secularisatie maar door gebrek aan Liefde.

(...)

@all

Uit een prachtig lied dat in de gemeenschap al werd gezongen toen ik nog een kind was, herinner ik mij de woorden:
  • Om harte-eenvoud vraag ik, Heer,
    om hulp in bange nood.
    Zodat ik, mijn belofte trouw
    volbrengend, op Uw hulp steeds bouw'.

Het was dus feitelijk een gebed, een gezamenlijk gebed zelfs dat waarschijnlijk ook destijds al indruk op mij maakte want anders had ik er vast geen dierbare herinneringen aan. Wat ik ermee wil zeggen, is, dat het maar beter is als niemand uitsluit dat God zo'n gebed écht kan verhoren. Daarom zou mijn vraag hierover nu zijn: hoe willen dienaren en andere, hoge dienaren vanuit de hoogte, omgaan met de eenvoudigen van hart?

Graag verwijs ik in deze samenhang naar het onderstaande:
TjerkB schreef: za 14 nov 2020, 23:26(...)
In de geïllustreerde Bijbelse vertellingen van W. G. van de Hulst, waarvan overigens de eerste druk al verscheen in 1918, springt voor mij met name de plaat van Johan Herman Isings (jr.) eruit over het gesprek bij de Jakobsbron tussen Jezus en de Samaritaanse vrouw:

Afbeelding Afbeelding

Wat mij dan telkens weer raakt, is hoe de tekenaar een dienstbare Christus heeft willen laten zien; opkijkend naar de Samaritaanse.

Het mag dan wel zo zijn dat sommigen de schouders ophalen over één zo'n enkel beeld dat de bezielde gedachten laat zien van in dit geval een illustrator, maar voor mij is het geen onbeduidend detail dat Jezus hier níet werd afgebeeld als een gezaghebbend persoon. Iemand als Napoleon Bonaparte had hij waarschijnlijk anders afgebeeld. Terwijl ik dit opschrijf, herinner ik mij een gesprek met een nieuw-apostolische apostel, die mij voorhield dat het er gewoon altijd maar van afhangt wat voor een godsbeeld iemand er op nahoudt. Ik dacht: wat zegt hij nú? Inderdaad bedoelde hij dat ieder zo zijn eigen (willekeurige) gedachten ergens over kan hebben - ik dus ook. Met andere woorden: geloof jij nu maar wat jij wilt geloven want mij is het om het even of Piet deze draai eraan geeft of Jan een andere. Het betrof niet zomaar een attitude maar in een serieuze zaak principieel: hoe stel ik mij op als ik mijn gezantschap wil waarmaken? Voor mij was er toen niets anders denkbaar dan het respect wat de tekening hierboven ook laat zien; vanuit ongeveinsde naastenliefde. Mijn gesprekspartner vond het overdreven om te handelen in diens hoedanigheid van een nieuw-apostolische apostel van Christus Jezus. Daarmee hield hij mij dus voor: als in mijn kerk de gelovigen mij zo willen zien, prima, maar ikzelf ga in die naïviteit niet mee. Bedremmeld probeerde ik te snappen wat mij op deze manier in hooguit een paar seconden door betrokkene te verstaan was gegeven.

Achteraf bracht ik dat voorval als volgt onder woorden:
BakEenEi schreef:(...)
  • een zegenaar
    niet zomaar een
    maar een hoge

    die zei tegen mij

    uit den hoge

    jouw godsbeeld
    is anders
    dan dat van mij

    ik dacht
    welk mensbeeld
    heeft hij

    daar in den hoge
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "za 18 dec 2010, 19:51", in de thread "Omhoog gevallen"
Zie ook het bericht op "Zo 27 Nov 2016, 14:40" in de thread "Akte Peter Kuhlen"
alsmede het bericht op di 17 jan 2017, 14:22" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "

Bestuurders kunnen ijverig een ideologische kerstboom optuigen, maar hoe lastig kan het zijn om... uw naaste lief te hebben als uzelf?


(...)


Uit: Bericht op "za 14 nov 2020, 23:26", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"

Hopelijk voelt menige lezer nu toch wel aan dat een kerkbestuur niet per definitie ook steevast het bestuur van God vertegenwoordigt. Immers, als dit laatste juist wél ieders verlangen is, namelijk dat het lichaam van Christus níet op afstand wordt bestuurd vanuit een superieur kerkelijk ambtslichaam, zouden "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" zich geenszins overgeven aan de excessen die op dit Forum werden gemeld.

In de Nieuw-Apostolische Kerk is er ver­schrik­ke­lijk huis­ge­hou­den. Zelden wanneer het verstandig was op bepaalde schreden terug te keren, gebeurde dit vervolgens ook daadwerkelijk. Ik wilde daarvan iets inzichtelijk maken, zodat het voor miskende naasten makkelijker zou worden om het hoofd te bieden aan de ballast, waarvan ik zag dat die door toedoen van bestuurders alsmaar méér uitging van leerstellige verwarring.

Ik wéét dat dit een repeterende overweging is, maar mijn advies is: stop als hooggeplaatste nu direct met lijden (!) geven en begin met dienen.
TjerkB schreef: wo 30 nov 2016, 09:34(...)
Nadat wij onraad bespeurden en wij op onderzoek uitgingen, is het ons langzamerhand duidelijk geworden wat daarvan in de Nieuw-Apostolische Kerk de oorzaken zijn. Een ontluisterend beeld kwam op, overheerst door: misbruik van vertrouwen. Toen ik de kerk verliet, wilde ik er niet langer door worden vergiftigd om op die manier een gewisse geestelijke dood te moeten sterven - want zo erg is het volgens mij echt. In de kerkbanken haalt men de schouders op voor de pijn die naasten voelen omdat zij lijden aan wat de gevolgen zijn van de ondermijnende werking van onzuivere verhoudingen, doelbewust gecultiveerd door de "hoogste" "dienaren".

"Je gaat het pas zien als je het doorhebt", haalde ik gisteren aan van Johan Cruijff. Voor mijzelf geldt dat ik per se wilde weten welk verdriet er aan mijn ziel knaagde.

(...)
Achteraf bezien kan ik alleen maar blij zijn dat ik een uitweg zag, en ik kon op een gegeven moment het volgende opschrijven:
  • Weg
    van de snelweg,
    ver
    verwijderd van
    de dubbele moraal
    en ook nog
    een heel eind uit de buurt van
    het centrum
    van de macht
    waren er vandaag
    enkelen
    in Zijn naam
    samengekomen
    en trad Híj
    in hún midden.



    Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 20 Feb 2011, 13:30", in de thread "Weg"
(...)
Als ik kijk naar de onophoudelijke stroom van gepolijste succesverhalen, zoals op het Internet, waarmee de nieuw-apostolische kerkleiding de buitenwacht kennelijk wil imponeren, ontbreekt het de betrokkenen helemaal aan niets. Maar men bevindt zich in een verraderlijke glamourwereld, handig afgewerkt met een laagje vernis.

(...)
Wat zielzorg écht is - daar heeft men geen flauwe notie van.

(...)
Ik verval in herhaling:
TjerkB schreef:(...)
een gedicht dat mij altijd heeft aangesproken is het volgende...
  • ik moet mijn verdriet
    stil laten liggen
    over mijn hart mag ik niet praten
    ik moet het gezellig houden
    voor het bezoek
    zo ben ik opgevoed

    maar achter mijn zwijgen zou ik in stilte
    de handen van anderen
    vast willen houden en zeggen:
    'vertel het me maar
    misschien herkennen we elkaar'


    Van: Bep van Laar (Bundel "Aan woorden voorbij", ISBN 90 246 4494 1)
Het is een trieste zaak dat men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk niet omkijkt naar de slachtoffers die het systeem maakt.

Overigens - misschien wel het allermooiste en meest veelzeggende gedicht van Bep van Laar:
  • voorbij het laatste dorp
    is niemandsland
    als daar nog iemand is
    - van God en iedereen verlaten
    ga dan het laatste dorp voorbij
(...)


Uit: Bericht op "Di 15 Apr 2014, 21:20" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Zie ook het bericht op "Za 06 Aug 2016, 15:34" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Voorbij dat laatste dorp... Over zielzorg gesproken!

(...)


Uit: Bericht op "wo 30 nov 2016, 09:34", in de thread "bezoek kerkdienst op woensdagavond - zwartekousenkerken"

Wie dit niet alsnog tot nadenken stemt, moet zich er niet over verbazen als stilaan geen enkele kerkelijke inspanning meer zegenrijk uitwerkt.

Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef: ma 14 mar 2011, 19:34(...)

Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "14 mar 2011, 19:34", in de thread "NAK-Leidraad Dienen en leiding geven".
Zie ook het bericht op "di 15 aug 2023, 18:14", in de thread "Gerrit Sepers"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”