Sint Jozefkathedraal Groningen

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Sint Jozefkathedraal Groningen

Bericht door ZwartSchaap »

Sinds kort is Pastoor/Plebaan Rolf W. met emeritaat.
De diepgelovige RKK geestelijke kan kennelijk nog geen afscheid nemen van zijn
ambt en verkeert nog dagelijks op een ongebruikelijk tijdstip in de Sint Jozefkathedraal.
Iedere ochtend om 5 uur begeeft de plebaan zich naar de kerk om daar geheel alleen
een heilige mis op te dragen zonder verdere aanwezigen.
De sleutel van het kerkgebouw is nog steeds in zijn bezit en hij maakt daar volop gebruik van.
Of de bevlogen geestelijke de geluidsinstallatie tijdens de mis inschakelt is mij nog niet bekend.
Van je beroep een hobby maken heeft ook wel iets.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2793
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Sint Jozefkathedraal Groningen

Bericht door TjerkB »

ZwartSchaap schreef: ma 29 apr 2024, 14:09 Sinds kort is Pastoor/Plebaan Rolf W. met emeritaat.
De diepgelovige RKK geestelijke kan kennelijk nog geen afscheid nemen van zijn
ambt en verkeert nog dagelijks op een ongebruikelijk tijdstip in de Sint Jozefkathedraal.
Iedere ochtend om 5 uur begeeft de plebaan zich naar de kerk om daar geheel alleen
een heilige mis op te dragen zonder verdere aanwezigen.

(...)

@ZwartSchaap

Als ik mij toch ook de tragiek van het geval probeer in te denken, dwalen mijn gedachten af - want immers, hoe ging dat vroeger in gezinnen? Niet altijd voelde je je als kind al zelf geroepen om priesterkandidaat te worden. Weliswaar kwam je niet als die andere Jozef terecht in een put, maar ergens zou je vermoedelijk een niet alleen maar heiligende eenzaamheid te wachten staan.

Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk herinner ik mij een mannenkoorlied. Zie onder. Stel je eens voor, zo dacht ik, dat wij op een vroege ochtend tegen vijven met deze geestelijke zouden meegaan en wij dan in die verstilde kathedraal het in dit lied neergelegde gebed zouden vernieuwen...


Afbeelding

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 91
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Sint Jozefkathedraal Groningen

Bericht door Jabob65 »

Toch ook wel heel ontroerend, een priester die in de stilte de mis opdraagt. Het is ook een verplichting van een priester om iedere dag de mis te vieren maar ook de getijdengebeden te bidden.

Pater Hugo heeft een mooie column geschreven over de emeritus plebaan:

https://www.kn.nl/inspiratie/column-ins ... -priester/
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”