TjerkB schreef: ↑wo 09 aug 2023, 12:22(...)
Redactie schreef: ↑ma 14 mar 2011, 19:34(...)
- Leidraad "Dienen en leidinggeven in de Nieuw-Apostolische Kerk"
(...)
Korte samenvatting van de leidraad
© 2001 Nieuw-Apostolische Kerk International - laatste wijziging: 25.12.2001
- (...)
● Onze kerkelijke autoriteit wordt uitgeoefend in liefde, gerechtigheid en een voorbeeldig gedrag.
(...)
Oorspronkelijke bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/news-displ ... e/12637/3/
Duitstalige versie: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "14 mar 2011, 19:34", in de thread "NAK-Leidraad Dienen en leiding geven".
Van géén enkel relevant conflict, zoals ook een gewetensconflict (!), is het mij bekend dat het op deze wijze welwillend tot een oplossing kwam. Ik begrijp dus dat Gerrit Sepers vorige week toch nog een open vraag met ons deelde toen hij aanvullend antwoordde op een ingekomen reactie
(...)
@all
Al bij de aankondiging van de bewuste Leidraad deed de gedachte eraan mij huiveren want: onder "de autoriteiten" kende ik de ware stemming. Men lag namelijk zwaar onder vuur; dat wil zeggen: de organisatie worstelde zowel met haar verleden als met haar identiteit voor de toekomst. Zowel de opkomst van het Internet droeg daaraan bij als het wegvallen van andere grenzen. Véél meer informatie kwam er opeens voorhanden. Hoe zat het nu precies met de geloofsleer, met alle rangen en standen; en wat viel er op te helderen met betrekking tot controversiële kwesties? De kerk móest zich dus herpositioneren, maar hoe en tegen welke prijs? Aan het "huisgemaakte apostolaat" viel niet te toren; dát was duidelijk. In de wandelgangen had ik in de jaren '90 al meegekregen en voelde ik ook aan dat er intern te dealen viel met meerdere politieke stromingen. Als (eerste) voorzitter van de zogeheten Koordinationsgruppe was districtsapostel Gijsbert Pos in die tijd de rechterhand (!) van de stamapostel.
Dit laatste hoorde ikzelf trouwens pas in 1998 tijdens de dienst waarin aan mijn toenmalige werkgever "ambtsrust" werd verleend. Stamapostel Richard Fehr sprak daarbij lovende woorden, zoals "We hadden je, ook als zielenherder voor meer dan 300 voorgangers in de jou toevertrouwde arbeidsgebieden, best nog graag een poos in ons midden gehouden." Und so weiter und so fort. Mijn verstand stond zowat stil, herinner ik mij nog want aan ons als medewerkers op de C.A. was er nog helemaal niets over verteld hoe het na het vertrek van Gijsbert Pos verder zou gaan. Ik had dus al gedroomd dat 's maandags erna twee dure Mercedessen SEL op het terrein stonden, met een Duits kenteken. Voor nadere instructies. De ordinatie van Theodoor de Bruijn als opvolger was voor mij dus een complete verrassing. Maar was het voorvoelde onheil hiermee afgewend? Overigens had Gijsbert Pos ons enkele maanden vóór zijn vertrek wél verteld dat Gerrit Sepers "diens dokterstas weer zou oppakken". Wat raar!
Gijsbert Pos kon mensen maken en breken. Zoals Gerrit Sepers het zelf ondervond; hij solde met mensen. Dat is dus echt uitermate kwalijk!!
Net zo kwalijk vind ik het dat de huidige kerkleiding in 2021 "out of the blue" aankwam met een bestuursverklaring, handelend over "met name" de jaren zeventig en tachtig. Geraffineerd geformuleerd:
TjerkB schreef: ↑di 26 okt 2021, 13:58(...)
Wat speelde er toch in de jaren zeventig en tachtig, zo vroeg ik mij af, waardoor het bestuur zich speciaal daarvoor nu verontschuldigt. Ik heb even nagekeken hoe het zat met de verschillende ambtsperiodes:
Overigens was ikzelf als administrateur werkzaam op het bureau van de Centrale Administratie van november 1985 tot januari 2000.
- Hermann Schumacher was in ons land districtsapostel van 27 juli 1969 tot 15 maart 1981;
Gijsbert Pos was apostel vanaf 6 juni 1976 en districtsapostel tot 6 december 1998;
Gerrit Sepers was als apostel werkzaam van 15 november 1987 tot 1 december 2004.
Door expliciet de jaren '70 en '80 te noemen wordt in elk geval de indruk gewekt alsof er toen méér mis was dan voordien of nadien... Wat ik weet, is, dat er in die tijd op zijn zachtst gezegd bijvoorbeeld moeilijk werd gedaan over ongehuwd samenwonen en dat de kerk ook benauwend kon zijn wanneer iemands seksuele gerichtheid daar volgens bestuurders aanleiding toe mocht geven (sic!). Dit laatste echter bleef absoluut nog het geval tot en met stamapostel Wilhelm Leber (15 mei 2005 tot 19 mei 2013). In de jaren '70 en '80 kwam het er vaak nogal op aan hoe men zich kleedde en uiterlijk verzorgde. Snorren en baarden groeiden wel, doch tot misnoegen van "god". In sommige regio's was men tolerant; elders roomser dan de paus. Op "gedrag en vlijt" kon je ongenadig worden afgerekend. Maar is dat niet nog steeds zo? Immers, stel geen onwelkome vragen!
(...)
Uit: Bericht op "di 26 okt 2021, 13:58", in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Omdat Gijsbert Pos het voor mij óók als "goed werkgever" nogal heeft laten afweten, vroeg ik aan het bestuur waarom men nu vooraf met mij niet alvast even contact had opgenomen - zoals het Gerrit Sepers op zijn beurt m.i. ook terecht bevreemdt dat ook híj niet was geïnformeerd.
In alle ernst: ik dacht werkelijk dat men het oprecht meende, maar dat ís helemaal niet zo!! Ik wendde mij tot het bestuur, het héle bestuur, dus ook tot de districtsvoorgangers én de stamapostel. Maar ik werd n.b. afgepoeierd door Dick Breekveldt; eerder al eens door Reinier van Markus.
Hoezo?!
Groet,
TjerkB
P.S.
- [21] Wees daarom zachtmoedig en leg alle verdorvenheid en elk denkbaar wangedrag af. En aanvaard zo de boodschap die in u is geplant en die u kan redden. [22] Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen.
Uit: Jakobus 1 (NBV21)
N.B.
TjerkB schreef: ↑do 11 aug 2022, 22:04(...)
Vanuit een sekte zal men kritiek van buitenaf uiteraard steeds weer vernuftig willen neutraliseren of de aandacht van die kritiek willen afleiden. Nee, het is tóch geen sekte, kunnen verontruste gemeenteleden dan denken; waarom immers zouden wij "onzuivere verhoudingen" koesteren? Echter; dit is in de regel niet wat er precies gebeurt want veelal wordt men juist misleid, ergens in mee getrokken, zonder er erg in te hebben. Wellicht laat dit zich goed illustreren aan de hand van de onderstaande quote uit een recente forumbijdrage:
TjerkB schreef: ↑zo 19 jun 2022, 20:52
(...)
In het interview met hem op YouTube refereerde James Mallon aan de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15: 11-32) waarin de oudste zoon zich verbolgen toont over het feest dat werd gevierd voor zijn teruggekeerde broer die een losbandig verkwistend leven had geleid. Hij haalde dit aan omdat zielen die naar hun kerkgemeente terug zouden keren wellicht hetzelfde overkomt, namelijk doordat degenen die "onversaagd trouw" bleven, dan mogelijk evenmin van harte delen in de vreugde die er juist wél is bij hun hemelse Vader. Denk ook aan de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard (Matteüs 20). Oftewel: "Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen" (Jes. 55: 8).
Kortom, niet voor eenieder van ons wordt dezelfde weg uitgestippeld, maar laten wij in het doen van Zíjn wil onze vreugde mogen willen vinden.
(...)
Telkens opnieuw in de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk werden zielen verweesd achtergelaten. Nú echter heb ik het gevoel dat er een leegte is ontstaan, die nog vele malen onwezenlijker aanvoelt dan destijds, toen na diens hemelvaart de leerlingen van Jezus achterbleven...
(...)
Let wel: ik ga ervan uit dat wij allen middenin het werk van God veilig willen zijn in Jezus' armen. Dan geeft toch de liefde van God de doorslag? Spijtig genoeg ligt dit in de Nieuw-Apostolische Kerk héél anders. Wie daar de scepter zwaaien, hanteren een zwaar gehavend ethisch kompas...
Als het anders was geweest, waren niet tallozen onbeschrijfelijk veel energie kwijtgeraakt om uit te leggen waarom men onheus was bejegend.
(...)
Uit: Bericht op "do 11 aug 2022, 22:04", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"