DE Bijbel

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Meekijker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 22:22

DE Bijbel

Bericht door Meekijker »

Beste forumleden

Al enige tijd probeer ik antwoord te krijgen over vers 28 in Matteüs 16 wat bedoelt Jezus hiermee is hij al geweest ?

24 Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 25 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 26 Wat heeft een mens eraan de hele wereld te winnen als hij er het leven bij inschiet? Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? 27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Met vriendelijke groet
Meekijker
Diaconus
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 18:41

Re: DE Bijbel

Bericht door Diaconus »

Volgens ap. Schwartz in Apostelen of niet betreft het hier apostelen in hun ambt. Dus niet de aanwezige mensen, maar het apostelambt is aanwezig als Christus wederkeert.
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: DE Bijbel

Bericht door Certina »

@Meekijker,
je bedoelt deze regel; 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Ik ben geen Schriftgeleerde maar daar heb ik nog nooit eerder van gehoord.
Ben benieuwd of hier iemand tekst en uitleg over kan geven.
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: DE Bijbel

Bericht door Certina »

ik ken me wel herinneren dat Lambertus Slok ooit de woorden sprak; Jezus is reeds wedergekomen,toen wees die naar zichzelf en sprak, hier staat die voor u. :twisted:
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: DE Bijbel

Bericht door TjerkB »

Certina schreef:ik ken me wel herinneren dat Lambertus Slok ooit de woorden sprak; Jezus is reeds wedergekomen,toen wees die naar zichzelf en sprak, hier staat die voor u. :twisted:
@Meekijker
@all

Ook apostel Van Oosbree liet zich hierover zo uit, las ik. Zie het bericht door Admin op "wo 11 dec 2013, 13:12": "Toelichting op de doorstart (1)". Ikzelf ken het bewuste vers 28 uit Matteüs 16 wel en ik heb daaromtrent dezelfde vraag als Meekijker. Ik zal in mijn omgeving navraag doen en kom er dan nog op terug.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Re: DE Bijbel

Bericht door Certina »

Diaconus schreef:Volgens ap. Schwartz in Apostelen of niet betreft het hier apostelen in hun ambt. Dus niet de aanwezige mensen, maar het apostelambt is aanwezig als Christus wederkeert.
@Diaconus,
W8 ffff ,toen Jezus dit sprak waren ze nog geen apostelen maar leerlingen.
En nu gaat u er zelf wat bij fantaseren.
En wat ap. Schwartz betreft dat was ook een fantast net als die andere nak apos.
Zij gegroet,
Certina.
Meekijker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 22:22

Re: DE Bijbel

Bericht door Meekijker »

Beste Diaconus

In openbaring 2 wordt geschreven over apostelen die als leugenaars zijn ontmaskerd, ik denk dat Schwartz en al zijn opvolgers leugenaars zijn, en laten we vooral
Bisschof niet vergeten, u kunt hier toch niet omheen dat we hem ontmaskerd hebben. ;)
Ik zou nu even niet weten of er buiten de apostolische kerken nog andere kerken apostelen hebben, zo niet ! tja dan kan ik maar een conclusie trekken dat
deze apostolische apostelen de leugenaars zijn zoals hieronder beschreven.


Openbaring 2

1 Schrijf aan de engel van de gemeente in Efeze:
“Dit zegt hij die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt en tussen de zeven gouden lampenstandaards verblijft: 2 Ik weet wat u doet, hoe u zich inzet en standhoudt, en dat u boosdoeners niet verdraagt. Zo hebt u mensen die beweren dat ze apostelen zijn, op de proef gesteld en als leugenaars ontmaskerd

M v g
Meekijker
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: DE Bijbel

Bericht door TjerkB »

@all

In Matteüs 10 lezen wij hoe Jezus twaalf leerlingen uitzond als apostelen. Hij zegt dan onder meer tegen ze: "Jullie zijn het immers niet zelf die dan spreken, het is de Geest van jullie Vader die in jullie spreekt" (Mat. 10: 20). De gebeurtenissen worden ook beschreven in Marcus 6 en Lucas 9. Lukas 10 begint vervolgens met de woorden: "Daarna stelde de Heer tweeënzeventig anderen aan". Toen ik het nalas, was er opeens iets wat mij opviel:
  • Uitzending van de twaalf
    [35] Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. [36] Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. [37] Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. [38] Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

    Uit: Matteüs 9 (NBV)


    Uitzending van de tweeënzeventig leerlingen
    [1] Daarna stelde de Heer tweeënzeventig anderen aan, die hij twee aan twee voor zich uit zond naar iedere stad en plaats waar hij van plan was heen te gaan. [2] Hij zei tegen hen: ‘De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig; vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen… "

    Uit: Lucas 10 (NBV)
Los van o.a. het feit dat er van alle samenstellende delen van de Bijbel geen enkele originele tekst bewaard is gebleven, en los ervan dat er enorme "vertaalslagen" nodig waren om ons van de waardevolle inhoud nu nog iets te laten begrijpen; wat mij verder opviel is, dat Jezus aan de "tweeënzeventig anderen" die hij uitzond, meegaf: "Wie naar jullie luistert, luistert naar mij, en wie jullie afwijst, wijst mij af. En wie mij afwijst, wijst hem af die mij gezonden heeft." (Lucas 10: 16). Eerder had Hij -zie boven- tegen zijn apostelen al gezegd: "Jullie zijn het immers niet zelf die dan spreken, het is de Geest van jullie Vader die in jullie spreekt." (Matteüs 10: 20).

Het goddelijke gezag dat tegenwoordig wordt opgeëist door repressief optredende machtsfiguren, die ondertussen geëerbiedigd willen worden als "boden van Jezus", al staat men in ruil voor (kerk)vorstelijke salarissen onder contract van een zogenaamde stamapostel die op zijn beurt de absolute zeggenschap over Zijn waarheid koppelt aan de sinds 1897 voornaamste bestuurszetel bij een kerkgenootschap dat nu meer en meer alle trekken vertoont van een sektarische beweging onder totalitair bewind; dat goddelijke gezag hebben de betrokken misleiders brutaal aan zichzelf toegeëigend. Pater Jan van Kilsdonk, begaan met wie daaraan ten prooi viel, zou -met de dichter, kunstenaar en predikant Dirck Raphaelszoon Camphuysen in één van diens verzen- tot geen andere slotsom komen dan: "Daar moet veel strijds gestreden zijn". Een gevolgtrekking met diep leedwezen.

Echter, het evangelie van Jezus Christus richt zich niet alleen tot "apostelen" en tot "tweeënzeventig anderen" doch tot allen! Zie onder:
  • [33] Pas op, wees waakzaam, want jullie weten niet wanneer die tijd zal komen. [34] Het is als met een man die op reis ging: hij verliet zijn huis en droeg het beheer over aan zijn dienaren, die elk een eigen taak kregen, en de deurwachter gaf hij opdracht om de wacht te houden. [35] Wees dus waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, ’s avonds, of midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai, of ’s morgens vroeg. [36] Laat hij jullie niet slapend aantreffen wanneer hij plotseling komt. [37] Wat ik tegen jullie zeg, zeg ik tegen iedereen: wees waakzaam!

    Uit: Marcus 13 (NBV)
Kortom: God staat niet in óns werk, maar wij mogen in Zíjn werk staan. Nimmer heeft Hij (de eigenaar van de oogst) de Zijnen in het ongewisse gelaten, maar het komt wel aan op een gezonde wisselwerking:
  • [12] Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. [13] Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. [14] Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. [17] En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

    Uit: Romeinen 8 (NBV)


    Wie de Zoon heeft, heeft het leven
    [1] Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. [2] De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. [3] Iedere geest die dit niet belijdt,* komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. [4] U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. [5] Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. [6] Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)


    [2] Doorgrond mij, HEER, en ken mij,
    peil mijn hart en mijn nieren,
    [3] want uw liefde staat mij voor ogen
    en ik bewandel de weg van uw waarheid
    .


    Uit: Psalm 26 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Meekijker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 22:22

Re: DE Bijbel

Bericht door Meekijker »

@all

Heeft iemand een idee hoe rijk de Nak apostelen zijn ?



20 Hij richtte zijn blik op zijn leerlingen en zei: ‘Gelukkig jullie die arm zijn, want van jullie is het koninkrijk van God. 21 Gelukkig jullie die honger hebben, want je zult verzadigd worden. Gelukkig wie nu huilt, want je zult lachen. 22 Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. 23 Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.
24 Maar wee jullie die rijk zijn, jullie hebben je deel al gehad. 25 Wee jullie die nu verzadigd zijn, want je zult hongeren. Wee jullie die nu lachen, want je zult treuren en huilen. 26 Wee jullie wanneer alle mensen lovend over je spreken, want hun voorouders hebben de valse profeten op dezelfde wijze behandeld.

M V G
Meekijker
Diaconus
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 18:41

Re: DE Bijbel

Bericht door Diaconus »

@certina @meekijker
Sinds wanneer is F.W. Schwartz een NAK-apostel?
Lees het nieuwe boek van B. Brand en ontdek dat juist Krebs en Niehaus zich ver verwijderden van Schwartz' denkbeelden!
Om over hun opvolgers maar te zwijgen.
Mijn deelneming verder aan allen die het NAK-gedachtengoed ooit gevolgd hebben. Daar maakt men de gelovigen niet vast aan Jezus Christus, maar aan mensen die zich voordoen als apostelen.
Diaconus
Plaats reactie

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”