Het 'Nieuwe Licht' is nochtans niet gedoofd in de NAK

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Het 'Nieuwe Licht' is nochtans niet gedoofd in de NAK

Bericht door zefyr »

@allen,

Het is alweer 22 jaar geleden, dat ik ben uitgetreden uit de NAK NL. Voordien was ik al enkele jaren mentaal 'geëmigreerd'. Eén van m'n fundamentele bezwaren was de persoonsverheerlijking, ja de deïficatie van de (stam)apostel(en) tegen de achtergrond van het zogeheten 'Nieuwe Licht'. Eind 19e/begin 20e eeuw was deze nefaste ontwikkeling in gang gezet met als gevolg ontwrichting en misleiding. Althans naar m'n onbescheiden mening. In het Apostolisch Genootschap, ten tijde van apostel Lambertus Slok sr. (1946-1984), werd dit proces tot de uiterste consequentie ten uitvoer gebracht. In de NAK was men grosso modo terughoudend(er). Niettemin heb ik destijds geconstateerd, dat de persoonsverheerlijking tot ver de in 20e eeuw absurde en abjecte vormen aannam. Districtsapostel Pos vroeg mij een paar decennia geleden, na de verschijning van de nieuwe koorliederenbundel, naar m'n mening. Ik kon m'n walging niet onder stoelen of banken steken toen ik deze bundel opensloeg en de tekst las van lied 1: 'Apostelwoord als milde dauw'. In een cynische bui zei ik tegen deze gezant G'ds: "Apostelwoord als milde dauw?; u verwart milde dauw met een mistbank en hagelstenen!".

Ongeveer een decennium geleden is (schoorvoetend?) in de NAK NL een proces in gang gezet van toenadering tot de Raad van Kerken in Nederland, dat enkele jaren geleden is uitgemond in een volwaardig lidmaatschap. Je zou mogen veronderstellen, dat men in de NAK NL thans de veren van het 'Nieuwe Licht' van zich heeft afgeschud. Tot m'n verbazing stelde ik vandaag bij de facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' vast, dat tijdens de dienst op woensdagavond 22 juli jongstleden in de Nieuw-Apostolische Kerk aan de Emmakade 1-bis Noordzijde te Leeuwarden het lied 118 uit eerdergenoemde bundel was gezongen: "De gewisheid van 't eeuwige leven, is wat God door Apost'len mij bood. Op de weg die Hij mij heeft gegeven, waar Zijn waarheid het doel mij ontsloot. Oh genade, welk een genade dat de Heer gaf apost'len voor mij. Oh genade welk een genade: in d'Apostel is Jezus nabij!". Alles is veranderd, zodat uiteindelijk niets is veranderd! Het 'Nieuwe Licht', een dwaallicht, is in de NAK NL anno 2020 nochtans niet gedoofd.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”