Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door zefyr »

Gisteren publiceerde glaubenskultur.de een artikel, in casu 'Andere Kirchen sind defizitär', waarin pijnlijk en onomwonden naar voren komt, dat de NAK vindt, vanuit haar ecclesiologie en zelfbeeld (Kirchenverständnis ofwel hoe zij zichzelf ten diepste definieert in relatie tot andere kerken), dat andere kerken essentieel tekortschieten of constituerende manco's hebben. Het adjectief 'defizitär' is afgeleid van het substantief deficit, hetgeen wil zeggen dat er sprake is van een tekort of manco. Dit tekortschieten van andere kerken bestaat erin, dat ze geen apostelen hebben die in onverbrekelijke verbondenheid werkzaam zijn met de stamapostel. Het begrip deficit in relatie tot de nieuw-apostolische ecclesiologie is geleend van 'Rome'... Het schijnt tegenwoordig in 'Zuerich' in zwang te zijn leentjebuur te spelen bij 'Rome'. De RKK is van mening, dat de kerken van de reformatie bijvoorbeeld deficitair zijn vanwege het ontbreken van de apostolische successie en de gemeenschap met de paus. Evenals de 'Rome' erkent 'Zuerich' de trinitarische doop van de kerken van de reformatie, maar staat het een eucharistische communio (gemeenschap) niet toe. Het is treurig, dat de NAK feilloos weet op te sommen wat andere kerken ontberen, maar niet (voldoende) ziet wat ze wel hebben. Tegelijkertijd is het tragisch, dat de NAK (nog?) niet ziet wat ze zelf ontbeert...
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door Redactie »

zefyr schreef:Gisteren publiceerde glaubenskultur.de een artikel, in casu 'Andere Kirchen sind defizitär', waarin pijnlijk en onomwonden naar voren komt, dat de NAK vindt, vanuit haar ecclesiologie en zelfbeeld (Kirchenverständnis ofwel hoe zij zichzelf ten diepste definieert in relatie tot andere kerken), dat andere kerken essentieel tekortschieten of constituerende manco's hebben. Het adjectief 'defizitär' is afgeleid van het substantief deficit, hetgeen wil zeggen dat er sprake is van een tekort of manco.

(...)
Tegelijkertijd is het tragisch, dat de NAK (nog?) niet ziet wat ze zelf ontbeert...
@zefyr

Bij nader inzien zette apostel Volker Kühnle al op 25 juni 2005 hiervoor de toon toen hij als volgt verklaarde tijdens een studiedag die gehouden werd in de Martin-Luther-Universität te Halle-Wittenberg:
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door zefyr »

@ redactie (beste Bauke en/of Tjerk)

Het was beter geweest, als ik het woord 'opnieuw' had toegevoegd aan mijn openingszin. Dus:

Gisteren publiceerde glaubenskultur.de een artikel, in casu 'Andere Kirchen sind defizitär', waarin OPNIEUW pijnlijk en onomwonden naar voren komt, dat de NAK vindt, vanuit haar ecclesiologie en zelfbeeld (Kirchenverständnis ofwel hoe zij zichzelf ten diepste definieert in relatie tot andere kerken), dat andere kerken essentieel tekortschieten of constituerende manco's hebben.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door Redactie »

@zefyr

Hieronder het verslag op de website van de NAK-Süddeutschland van het betreffende weekend voor districtsdienaren, wat voor Glaubenskultur de aanleiding was om erover te publiceren:
Inmiddels blijkt bij Glaubenskultur uit ingezonden reacties van lezers m.b.t. het aldaar verschenen artikel "Andere Kirchen sind „defizitär“"dat de een denkt dat districtsapostel Ehrich met diens opmerking "Dort, wo das Apostelamt wirkt, ist sie am deutlichsten mit dem „Mehrwert Apostelamt“ wahrnehmbar. Anders ausgedrückt, ist sie folglich dort, wo das Apostelamt nicht wirkt, gleichwohl vorhanden, aber defizitär." wellicht "dít" heeft bedoeld en dat de ander denkt dat hij waarschijnlijk "dát" heeft bedoeld. Een derde veronderstelt vervolgens nóg iets anders. (...) Wij zijn hiermee OPNIEUW aanbeland in een episode van een soort van Babylonische spraakverwarring, nú echter door de verwarring welke voortkomt uit toegepast zinloos geestelijk geweld in gekunstelde afhankelijkheidsrelaties! Zoiets heeft met DIENEN niets van doen, noch met het werk Gods!!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door zefyr »

@ Bauke en/of Tjerk,

Een aantal aspecten valt mij op in het bericht over de dienst respectievelijk bijeenkomst onder leiding van districtsapostel Ehrich.

1. Er wordt door Ehrich een valse vergelijking gemaakt tussen de twee naturen van Jezus Christus, in casu God en mens, en het zichtbare en onzichtbare karakter van de kerk. Op grond van het dogma van de twee naturen van Jezus Christus heeft God een gezicht kregen in de mens Jezus van Nazareth, die van vlees en bloed was en de wil des Vaders deed op een volmaakte wijze.

2. Katja Rakow, die een boek over de NAK heeft gepubliceerd, heeft jaren geleden al terecht opgemerkt, dat de NAK-leiding in de communicatie niet eenduidig is. De berichtgeving is vrijwel altijd op meerdere wijzen uitlegbaar, zowel voor de conservatieve als de progressieve vleugel in de NAK. Ook in de onderhavige kwestie blijkt dit aan de orde te zijn.

3. Het valt me OPNIEUW op, dat een NAK-bobo leentjebuur speelt bij 'Rome' door te spreken over de zogenaamde 'petrusdienst', waarmee het pausdom wordt bedoeld. De nieuw-apostolische equivalent is het stamapostelambt. Onlangs kwam mij een NAK-document onder ogen, waarin gerept werd over de eschatologische avondmaalviering. Laatstgenoemd begrip is afkomstig uit de 'Romana'.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door Redactie »

@zefyr

Ook ons valt het al jarenlang telkens weer op hoezeer men "waarheden" ontleent aan de kerk van Rome. Het woord "defizitär" waar districtsapostel Ehrich nu mee op de proppen kwam, werd kennelijk ontleend aan de ERKLÄRUNG "DOMINUS IESUS" ÜBER DIE EINZIGKEIT UND DIE HEILSUNIVERSALITÄT JESU CHRISTI UND DER KIRCHE (van 6 augustus 2000 en geschreven door -destijds- kardinaal Ratzinger):
De nieuw-apostolische kerkleiding had er verstandiger aan gedaan uit de verklaring "DOMINUS IESUS" (eerst) iets heel anders op te pakken. Er staat namelijk óók in: "Das Heil liegt in der Wahrheit." Als men dáárvan tevoren voldoende doordrongen was geraakt, had men pas werkelijk wat van andersgezinde christenen geleerd, doch nu wordt dit slechts te pas en te onpas met de mond beleden.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door zefyr »

@ redactie, beste Bauke en/of Tjerk,

Het intrigeert me, dat het bij de redactie van deze website al jarenlang bekend is, dat 'Zuerich' leentjebuur speelt bij 'Rome'. In de afgelopen jaren is het me amper opgevallen, dat (ex-)nieuw-apostolischen dit verschijnsel scherp in het vizier hadden. Uiteraard kan mij een en ander zijn ontgaan. ;) Wellicht kan dit worden toegelicht aan de hand van een voorbeeld respectievelijk voorbeelden. Hoe is het je opgevallen, dat 'Zuerich' deze gedragslijn volgt? Wat was de aanleiding? Ik ben benieuwd naar de reactie.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door ACE »

@all

Wat mij opvalt in het betoog van Ehrich is dat de metafoor 'zichtbare kerk' opnieuw exclusief wordt geclaimd en daarbij het apostelambt
als symboliek en herkenning wordt gebruikt. Overigens; de werkzaamheid van de zichtbare apostelen in Nederland is eenvoudig
te vertalen in ONZICHTBAAR!

De 'onzichtbare kerk' wordt vervolgens geprojecteerd op andere Christelijke kerken. Dat moet vlgs mij de duistere andere kant zijn van
de NAKI!
Wat een arrogantie!!

Groet, ACE
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door Redactie »

zefyr schreef:@ redactie, beste Bauke en/of Tjerk,

Het intrigeert me, dat het bij de redactie van deze website al jarenlang bekend is, dat 'Zuerich' leentjebuur speelt bij 'Rome'. In de afgelopen jaren is het me amper opgevallen, dat (ex-)nieuw-apostolischen dit verschijnsel scherp in het vizier hadden. Uiteraard kan mij een en ander zijn ontgaan. ;) Wellicht kan dit worden toegelicht aan de hand van een voorbeeld respectievelijk voorbeelden. Hoe is het je opgevallen, dat 'Zuerich' deze gedragslijn volgt? Wat was de aanleiding? Ik ben benieuwd naar de reactie.
@zefyr

Het begon er (bij NAK-Observer) mee dat de eerste Europese Informatieavond met name vragen opriep m.b.t. de uitspraak van stamapostel Leber "Zum einen unser Glaube, dass das Apostelamt zur Bereitung der Braut unerlässlich ist schließt aber nicht aus, dass außerhalb unserer Kirche in christlichen Gemeinschaften die Jesus Christus wahrhaft bekennen, vielfältige Elemente von Wahrheit sind." Zie onder:

Die uitspraak móest eenvoudig wel verband houden met wat de kerk van Rome belijdt, namelijk... Zudem sind außerhalb der sichtbaren Grenzen der katholischen Kirche „vielfältige Elemente der Heiligung und der Wahrheit zu finden" :

In een vorig bericht in deze thread ging het over "Das Heil liegt in der Wahrheit". Dit sluit aan op een bericht bij NAKtuell in 2009 waarin ik o.a. schreef: "Ich brauche das Gold der Wahrheit. Im Werke Gottes handelt es sich nur um diese wunderbare Wahrheit"...

Enkele dagen later voegde ik bij NAKtuell er nog het volgende aan toe:
Het WebTeam/Tjerk
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort

Bericht door Redactie »

@all

In het redactionele bericht van "wo 30 maart 2011, 21:51" werd eraan herinnerd wat apostel Volker Kühnle op 25 juni 2005 "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zoal had geopenbaard tijdens een studiedag in de Martin-Luther-Universität te Halle-Wittenberg. Wij zijn nu ruim zes jaar verder. In de tussentijd heeft de nieuw-apostolische kerkleiding "kans gezien" zich met haar eigenzinnige denkbeelden volledig in te graven. In meerdere opzichten heeft zij daarmee de hand lelijk overspeeld. Niet alleen werden "andersgezinde christenen" door de herziene geloofsleer op afstand geplaatst, maar diezelfde vergezochte geestelijke ballast ondermijnt ook het gemeenteleven. Sinds er op 4 december 2007 een flinke tip van de sluier werd opgelicht, houdt de daarna meedogenloos verdedigde vernieuwde wet- en regelgeving de gelovigen nu bijna hopeloos verdeeld, zowel binnen als buiten de kerk. Terwijl wereldvreemde nieuw-apostolische ideologen, kennelijk allen solliciterend naar de Gouden Bikini 2013, nog steeds naarstig naar aanvullend bewijs zoeken, wordt er een escape aangereikt!
Het kan in de persoon van Dr. Albrecht Schröter wel eens één van de laatste reddende engelen zijn geweest...

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie