ontologische geborgenheid niet in het midden der gemeenschap

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

ontologische geborgenheid niet in het midden der gemeenschap

Bericht door zefyr »

Het tragische en traumatische lot van duizenden voormalige nieuw-apostolischen in de vijftiger jaren van de vorige eeuw was, dat men van het ene moment in het midden der gemeenschap van broeders en zusters stond en op het andere moment beduusd en berooid (letterlijk!) aan de kant van de weg stond. Degenen die gewetensvol de stamapostelboodschap niet konden en/of wilden onderschrijven werden door de NAK-leiding 'rücksichtslos kalt abserviert'. In de afgelopen twintig jaar heb ik vele gesprekken gevoerd met deze voormalige nieuw-apostolischen. Mij is opgevallen, dat men dikwijls tot aan de fundamenten van het menselijk bestaan geschokt was; de ontologische geborgenheid was verwoest. De nieuw-apostolische idylle van te staan 'in het midden der gemeenschap' bleek bij nader inzien een fata morgana te zijn. Als klap op de vuurpijl toonde de NAK-leiding na de kerkscheuring in 1954/55 geen enkele bereidheid tot proportionele verdeling van o.a. kerkgebouwen. De voormalige nieuw-apostolische districtsapostel Peter Kuhlen vroeg kort na de scheuring aan districtsapostel W. Schmidt (vanaf 1960 tot en met 1975 stamapostel) tenminste een kerkgebouw aan hen over te dragen. Het resultaat was nihil... Dit leidde ertoe, dat vele duizenden voormalige nieuw-apostolischen jarenlang moesten vergaderen in gehuurde zaaltjes (de zogenaamde 'Stuben-Gottesdienste'). Ik verwijs naar het voorbeeld van de Apostolische Gemeinschaft te Hannover, dat onlangs het 50-jarig jubileum herdacht: http://www.apostolisch.de/ Het is mij opgevallen, dat in GvAC-kringen meestal bij dit soort jubilea niet gesproken wordt in termen van (feest)vieren, maar van herdenken..., want de pijn wordt nog steeds gevoeld.

Begin 21e eeuw fuseerden de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Luthers-Evangelische Kerk. Deze drie kerkgemeenschappen gingen verder onder de naam van PKN, maar op diverse plaatsen in Nederland weigerden (tien)duizenden hervormden en gereformeerden in deze nieuwe kerkgemeenschap mee te gaan. Onlangs heeft de PKN besloten 40 miljoen euro aan de hersteld-hervormden over te dragen. http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... kerk.dhtml Dit verzacht niet alle pijn, maar komt wel tegemoet aan de christelijke voorwaarde van rechtvaardigheid, mededogen en barmhartigheid. De NAK-leiding diskwalificeert andere kerkgemeenschappen als deficitair (hen ontbreekt het ambt van genade en verzoening ofwel het apostelambt), maar schiet zelf ernstig tekort...tot in onze dagen!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: ontologische geborgenheid niet in het midden der gemeenschap

Bericht door BakEenEi »

@zefyr

Een wolf in schaapskleren ziet eruit als een schaap; niet als een wolf...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie