Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Jabob65 »

De mensen die ik ken, weten het wel maar gaan volledig uit van de idee dat mensen als De Bruijn en Klene dit allemaal met de beste bedoelingen gedaan hebben, en het is helemaal niet erg dat er een keer wat mis gaat; zoiets kan gebeuren.

En Rohn is vast de kwade genius.

Als Klene komt, dan zal men hem hartelijk ontvangen en ze zullen hem zeker geen vragen gaan stellen.

Stel je voor, straks wordt je nog gezien als een kleingelovige!
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Noise »

In Veendam weten ze wel degeleijk over de gang van zaken!
Ook hier geldt: ''zwijgen en je van de domme houden.. weten van niks''
Ik zet het even kort op een rijtje wat ik weet..

In iedere gemeente in Nederland weten ze er van af..
Natuurlijk weten ze er in NRW van af.. logisch.
In Beieren weten ze er van af.
en nu komt het.. Ik heb zelfs ontdekt dat de brs/zrs in Linz, Oostenrijk weten van de kwestie Rohn.
Zelfs in de VS wordt er over gesproken. Een beetje Googlen en je komt op een Forum gemaakt door NAKkers waar gesproken wordt over de gang van zaken in Europa mbt de kwestie Rohn.

Als er nu nog een volwassen NAKker is (zonder dementie) die zegt dat hij/zij er niks van weet, spoort diegene echt niet!
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Jabob65 »

@noise, ja, ze weten het allemaal, maar ze kijken gewoon de andere kant op.

En hoe schattig, ze hebben allemaal een foldertje thuis liggen, speciaal voor het dankoffer.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Tosca »

@All,

Ik –Bauke—dus, heb met vele Ambtsbroeders gesproken, Niemand van hen geeft toe de website of het forum te bezoeken, nu ja…ze hebben er wel eens van gehoord, maar(…)
De werkelijkheid is een heel andere! Ze komen er wel! Ook Apostel Peter Klene, dat kan ik zien in de statistieken, in plaats van enkel het IP adres ( dan kan ik niet zien wie het is) geeft het bij Peter een adres dat eindigt op Klene Demon.nl. Dus dat is gemakkelijk.

Ik ben het met Noise eens, iedereen weet het, maar Apostel Peter Klene zet zijn District-Ambtdragers op het verkeerde been door hen te vertellen dat de Nieuw Apostolische Kerk de rechtzaken gaat winnen en dat Ronald Rohn de grote verliezer zal zijn! En dat gegeven geven zij dan weer door aan de gemeente voorgangers enz.

En denk maar niet dat er iemand vragen zal vragen. Inmiddels weet ik dat de Nieuw Apostolische Kerkleiding –wetende dat zij geen kans meer hebben de ‘’zaak Rohn’’ te winnen, alles op alles zet om de rechtzaken te traineren.
Dat laatste hebben zij steeds gedaan met het doel de komende ellende voor zich uit te schuiven. Wat het allemaal kost en nog gaat kosten maak de Kerkleiding niets uit.

Dat ze vervolgens ook nog eens uit de ANBI worden gezet, zal ze ook ‘worst’ zijn. Na de veroordeling zal de Nieuw Apostolische Kerk de veroordeling tot de betalingen voldoen, en vervolgens zal men over gaan tot de orde van de dag, en zal men zwijgen als het graf.

Nu ja, ik begin mij af te vragen waar de Nieuw Apostolische Kerk werkelijk voor staat. Het lijkt wel een criminele organisatie…
Met vriendelijke groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door ACE »

@Tosca,
Ik –Bauke—dus, heb met vele Ambtsbroeders gesproken, Niemand van hen geeft toe de website of het forum te bezoeken, nu ja…ze hebben er wel eens van gehoord, maar(…)
De werkelijkheid is een heel andere! Ze komen er wel!
Beschouw het als een Freudiaanse ontkenning, dus een bevestiging! Eh, Leberiaans is ook goed :roll:
Ook Apostel Peter Klene, dat kan ik zien in de statistieken, in plaats van enkel het IP adres ( dan kan ik niet zien wie het is) geeft het bij Peter een adres dat eindigt op Klene Demon.nl. Dus dat is gemakkelijk.
Het kan natuurlijk ook een huisgenoot geweest zijn 8-) !

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 15-10-2011, 17.30 uur]

BakEenEi schreef:(...)
De meest voor de hand liggende gedachte vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk bij de berichtgeving op dit forum is waarschijnlijk: waarom, en waarom hier? Anders gezegd: als er vragen zijn, dan valt dat binnen de kerk toch wel te bespreken? En komt iemand er dan niet uit, dan kun je het volgens de "Leidraad dienen en leiding geven" toch ook nog wel hogerop zoeken bij "de dienaren"? In de betreffende Leidraad wordt deze mogelijkheid als volgt omschreven:
"Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden."

Bronvermelding: http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/
Helaas echter heeft de praktijk uitgewezen dat (ook) het internationale kerkbestuur op dit punt de ingekomen stukken stelselmatig inhoudelijk onbeantwoord laat. Vragenstellers worden namelijk geconfronteerd met een wáár "ontmoedigingsbeleid".

(...)


Uit: mijn bericht op "di 26 okt 2010, 18:00"
@all

Met de hierboven aangehaalde woorden begon het vorig jaar in deze thread: "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding". (...) Het was wel het allerlaatste wat in mij had kunnen opkomen bij mijn confirmatie in de Nieuw-Apostolische Kerk - om maar één moment van herinnering te noemen zonder dubbele gevoelens daarbij. Nog twee andere quotes ten aanzien waarvan ik de inhoud evenmin voor mogelijk had gehouden:
BakEenEi schreef:(...)
Ook ik voel mij met de gemeenschap Uithuizen zeer verbonden. Ik raad alle betrokkenen aan om de hoogmogende heeren van het kerkelijke leergezag te verstaan te geven: "U bent abuis!!" Er dient hier helemaal geen gemeente te worden opgeheven. Laat men eerst maar eens de waarheid en níets dan de waarheid (!) spreken over alle malversaties van nota bene offerontvangsten in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Voor de dag ermee!! Tot hiertoe, en geen stap verder!! Verantwoording nemen en aansprakelijkheid aanvaarden. Opstappen en wegwezen. Als er al mensen een deur uit moeten worden gezet, dan zij: de schijn-heiligen, de meester-oplichters, de zakkenvullers. Punt!!

(...)


Uit: mijn bericht op "ma 14 feb 2011, 21:14" in de thread "Sluiting NAK-Gemeenten".
BakEenEi schreef:(...)
Bezielde gedachten
« Antwoord #79 Gepost [bij NAK-Observer; BEE] op: 03-03-2007, 13:30:42 »

(...)
  • (...)

    Stelling 3: "Een zegenaar is iemand die zegent; niet iemand die dat alleen nog maar van plan is."
Het werk des Heren laat zich niet exploiteren...

(...)

Uit: mijn bericht op "za 30 okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Ik wil het hieronder hebben over wat op het ogenblik feitelijk ontoelaatbaar is dat er tóch gebeurt bij "Het bestuur" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. De bestuursleden dienen hun functies namelijk neer te leggen. Hetzelfde geldt voor de leden van "De landelijke vergadering" en het geldt óók voor "De stamapostel".
BakEenEi schreef:(...)
Vooropgesteld dat deze uitleg van de aangehaalde "rechtsfeiten" klopt, past het de kerkleiding geenszins om hier geheel en al het zwijgen toe te doen tot na de rechtsgang zoals het door haarzelf wordt bepleit blijkens een eveneens door het Webteam gepubliceerde circulaire (Santpoort, 21 februari 2010). Stel immers dat er een vordering van 7 miljoen euro aan voornoemde projectleider wordt toegewezen, dan lopen de verliezen op van nu al 2,5 miljoen euro tot bijna 10 miljoen euro! Moet het aan bestuurders die mogelijk zulke verliezen veroorzaken worden toegestaan om nóg langer eigenmachtig te werk te gaan?

(...)


Uit: mijn bericht op "ma 25 okt 2010, 22:39" in de thread "Wie hebben dit bedacht en met welk mandaat?"
BakEenEi schreef:(...)
Artikel 4 Organen
De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft de volgende organen:

1. De Stamapostel

2. Het bestuur

3. De landelijke vergadering
(...)


Uit: mijn bericht op "ma 15 nov 2010, 23:11" in de thread "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers".
Toen ik vorig najaar inzag dat een onmiddellijk ingrijpen in de bestuurlijke chaos (!!) noodzakelijk (!!) was, richtte ik mij op 15 november 2010 in een "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" op dit Forum dus tot alle meest directe mede-verantwoordelijken (nadat ik o.a. bij een districtsoudste, zelfs niet na zeer veel aandringen, géén gehoor had gevonden). "Een ongelofelijk verhaal", moeten de meesten sindsdien hebben gedacht. Dit doet mij denken aan het onderstaande:
Redactie schreef:(...)
Ik herinner mij een woensdagavond toen er in de garderobe van onze kerk een brandlucht hing. Wij zeiden dit tegen de broeder-deurwachter. Hij ging meteen op onderzoek uit. Na afloop van de dienst vertelde hij ons dat hij in zijn werk als militair gewend is de oorzaak te achterhalen en eventueel passende maatregelen te treffen. "Nu omgezet naar de geest", zoals men dat in nieuw-apostolisch idioom wel pleegt te zeggen: het is míjn ervaring dat alleen broeders met een belangrijke geestelijke bediening onraad mogen proeven. Niemand hoeft zich ergens zorgen over te maken zolang er niet van hogerhand wordt gewaarschuwd... Anders gezegd: "u kunt ons, 'De kerkleiding', blindelings volgen. Indien u onze aanwijzingen opvolgt én u uiteraard de tienden betaalt (!), arriveert u vanzelf bij de hemelpoort. Aldaar aangekomen, gaan wij tezamen 'dóór de zeef' of wij allen blijven er op liggen." (...)

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "di 26 jul 2011, 23:42" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
Wie op "een brandlucht" niet reageert, terwijl die nota bene alsmaar penetranter wordt, speelt wat mij betreft met vuur. Dit is exact het verwijt dat inmiddels een ieder zich mag aantrekken die het gemakshalve nog maar houdt op "een ongelofelijk verhaal" want dat is het namelijk níet. Om de dooie dood (!!) NIET. In de Nieuw-Apostolische Kerk is ons allen zand in de ogen gestrooid; "kleine korrels zand" die intussen "een onmeet'lijk strand" hebben gevormd (vgl. lied. 340, NAK-gezangboek). Het handelt bij een kerkgenootschap, waarvan de bestuurders de aanwijzing hebben verlangd van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) namelijk bepaald niet alleen over geestelijke zaken! Al werd ons "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" van kindsbeen af meegegeven dat wij wel "op deze aarde" zijn doch niet "van deze aarde"; dat neemt -nogmaals- om de dooie dood (!!), zoals districtsapostel Pos het zou uitdrukken, níet weg dat wij... de kerk in 't midden van het dorp moeten laten staan:
  • 1128. De kerk in 't midden (van het dorp) laten (of houden),

    d.w.z. de zaak laten waar ze behoort, haar niet overdrijven, het niet al te dol aanleggen; ook een geschil zoo bijleggen, dat beide partijen tevreden zijn. Vgl. Harreb. I, 150: Laat de kerk in 't midden van het dorp staan; (...)


    Bron: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_1143.php
Want wát is hier >>KRACHTTERM<< aan de hand?! Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland bestaat uit drie personen. Tezamen stellen zij een medewerker aan, met wie de bestuursvoorzitter ook in privé zaken doet - en dat is de beide anderen bekend. Dan ontstaat er bij die privé-zaken tussen deze bestuursvoorzitter en deze medewerker -naar het zich laat aanzien door toedoen van de bestuursvoorzitter- een groot conflict, waarna "Het bestuur" van de medewerker af wil. Zonder dat de medewerker het aanvankelijk in de gaten krijgt, wordt hij in zijn werk op een zijspoor gerangeerd. Hij komt in verzet. Hierna volgt er een schorsing en ontslag, maar daarbij begaat een tweede bestuurslid enorme blunders. De medewerker wendt zich tot "De stamapostel" en tot "De landelijke vergadering". Terwijl dan al twee van de drie bestuursleden door verregaande belangenverstrengeling zichzelf in hun bestuurlijke functie onmogelijk hebben gemaakt, besluiten zij (zonder m.i. "De stamapostel" en "De landelijke vergadering" tijdig, volledig en juist te informeren) tot reputatieschade veroorzakende en geldverslindende juridische acties tegen de weggepeste medewerker die vanwege hún domheid eenvoudig de zondebok niet kan zijn. Door de afdekcultuur (!!) die er heerst in de Nieuw-Apostolische Kerk hopen "De stamapostel" en "De landelijke vergadering" er ook maar -domweg- het beste van. Het zijn déze blunders en in alle geledingen van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland dít typerende onbehoorlijk bestuur die de kerk nu al miljoenen euro's hebben gekost. (...)

Wanneer tevens de buitenwacht van de ontstane conflictsituatie lucht krijgt, onder meer door de opvallende leegstand van "Eimersstaete" in Arnhem en het schrijven "Santpoort, 21 februari 2010", waarschuwt ook zij "De stamapostel" alsmede "De landelijke vergadering". Maar er gebeurt NIETS. Aftreden dus; állemaal, en wel nú!!

Zie verder het redactionele bericht op "wo 12 okt 2011, 12:25" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"

Groet,
BakEenEi



P.S. Een bron van ellende in de Nieuw-Apostolische Kerk is het verbijsterend laconieke structureel ontwijkende gedrag bij "dienaren" wanneer het gaat om hún verantwoordelijkheden ten aanzien van misstanden...
BakEenEi schreef:
basis schreef:(...)

Er worden natuurlijk fouten gemaakt en zoals ook telkens weer in de samenleving rondom ons blijkt is het verschrikkelijk moeilijk om fouten, eenmaal gemaakt, toe te geven.
@basis

Graag een tweeledige reactie...

1) "Er worden natuurlijk fouten gemaakt... "
Toch maakt het i.h.a. veel verschil welke fouten er worden gemaakt, wanneer en door wie! Niet ieder kan zich hetzelfde permitteren! Zojuist las ik dat de directeur van het kinderdagverblijf in Amsterdam dat de laatste dagen alle voorpagina's heeft gehaald, in diens privé-woning slaapfeestjes organiseerde voor de kinderen, in tegenwoordigheid van de medewerker die inmiddels achter de tralies zit. Was die allervriendelijkste gastvrijheid alleen maar "een beetje dom"?

Wie een verantwoordelijke functie heeft aanvaard (!), wie het dan tegelijkertijd de normaalste zaak van de wereld vindt dat het bijbehorende salaris een veelvoud bedraagt van het wettelijk minimumloon alsmede dat betrokkene een zodanig vertrouwen geniet dat hij zich nergens periodiek voor hoeft te verantwoorden, ook niet tegenover al degenen die worden geacht deze logica ruimhartig te faciliteren; en als betrokkene zich dan bovendien beroept op een deels zelf vervaardigd geschrift waarin werd opgetekend dat hij en diens collega's de enigen zijn die de Bijbel kunnen uitleggen; betrokkene zich vervolgens weinig tot niets aantrekt van statuten, van beleefdheidsvormen, diens eigen schuld bij een ander in de schoenen schuift, vermoedelijk zelfs tegenover een rechter-commissaris onwaarheid spreekt, enzovoort; want deze feitelijke situatie betreft het hier momenteel; dan worden er natúúrlijk fouten gemaakt!! Geen twijfel mogelijk.


2) "... en zoals ook telkens weer in de samenleving rondom ons blijkt is het verschrikkelijk moeilijk om fouten, eenmaal gemaakt, toe te geven."
"Omdat "hij" het moeilijk vond om een fout toe te geven, en "zij", en deze en gene, en die, en die, en al die anderen ook; is het de normaalste zaak van de wereld dat ook "de Godsgezant" het daar verschrikkelijk moeilijk mee heeft. Wie daar niet alle begrip voor heeft, moet maar eens op zoek gaan naar diens eigen fouten en tekortkomingen. Want er wordt ons geleerd dat de liefde alle dingen zal bedekken; dat wie zonder zonden is de eerste steen werpe; dat ons niets wordt vergeven als wij niet eerst alle anderen alles hebben vergeven." Kortom: wat er ook gebeurt en hoeveel geloof en vertrouwen er ook is misbruikt; het zal telkens weer een kwestie zijn van hooguit enkele dagen, en dan is alles weer in de zee der vergetelheid gesodemieterd. Daar heb je dan als "Godsgezant" immers zelf de macht over om dat zo te verklaren, desnoods onder ede. Als dat er bij een Rechtbank niet toe zou doen, ben je als "Godsgezant" zelfs martelaar geworden!!

Kortom, al lopen er in de nieuw-apostolische geloofspraktijk allerhande realiteiten door elkaar; de gekte die daarvan het gevolg kan zijn moet niet ál te sterk doorslaan, lijkt mij... Witteboordencriminaliteit is het!!

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht door BakEenEi op "di 14 dec 2010, 18:30" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 21.30 uur]
Redactie schreef:(...)
Wie als opziener, apostel of districtsapostel -de enigen die volgens de statuten een functie in "Het Bestuur" mogen vervullen- een salaris krijgt van minstens tweemaal modaal (zie bijv. ons bericht op do "12 mei 2011, 22:27" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!") doch onprofessioneel gedrag aan de dag legt en naïviteit, verdient al bij de eerste de beste blunder een ontslag op staande voet. Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland zit je dan echter gebeiteld want de districtsvoorgangers én de stamapostel (tegenwoordig ook al iemand die het met de volle waarheid niet zo nauw neemt) dekken zulke misstanden met plezier jarenlang af...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "zo 16 okt 2011, 21:08" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
@all

Op 1 september jl. heb ik mij in een persoonlijk schrijven -opnieuw- gewend tot één van de hoogste dienaren binnen het internationale kerkbestuur. Daarin heb ik uitgelegd dat naarmate het juridische getouwtrek aanhoudt, er steeds meer "gevoelige informatie" op straat komt te liggen wat de geloofwaardigheid van de kerkleiding verder zal aantasten. Ik wees er dus op hoe verstandig het is om nu eindelijk onderling tot een vergelijk te komen. Om de zaak voorgoed de wereld uit te helpen bood ik aan om ook zelf hieraan een bijdrage te leveren:
(...) Het lijkt mij werkelijk voor alles beter dat er een dikke streep wordt gezet onder deze buitengewoon gecompliceerde kwestie, ook in relatie tot D.Ap. De Bruijn i.r.

Daartoe ben ik op mijn beurt bereid om álle door mij geschreven berichten op het Internet bij NAKtuell en bij http://apostolischeobserver.nl definitief te verwijderen!

Dit heeft echter alleen zin indien het een dezer dagen tot een finale afronding komt, dus óók in de zaak "Oostenrijk". Wij moeten met elkaar af van deze ballast.
(...)
Op 21 september jl. kreeg ik antwoord. Eén zinsnede daaruit: "Eine außergerichtliche Einigung ist im Moment kaum möglich." De bereidheid tot verzoening bij de nieuw-apostolische kerkleiding blijft onverminderd gering!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

Redactie schreef:(...)
Stel nu, met het juridische getouwtrek dat momenteel gaande is, ziet het kerkbestuur géén kans om een claim inclusief alle bijgekomen kosten van zo'n 10 miljoen euro te ontlopen. Omgeslagen over 4.000 "volgende leden" komt dat op € 2.500 per lid. Voor een nieuw-apostolisch gezin, bestaande uit vader, moeder en twee opgroeiende kinderen is dit "maal 4", wat de somma oplevert van € 10.000. In guldens voor dit gezin ƒ 22.037,10. Veel gezinnen kunnen van een dergelijk bedrag 10 jaar lang op vakantie.

Het is maar even dat u het allen weet. Overigens nemen wij aan dat u ook nog weet hoe het zover heeft kunnen komen. "NAK wordt geleid door een drie hoofdig bestuur bestaande uit de Districtsapostel als voorzitter, de Apostel en de Opziener", zo lezen wij in het aangehaalde vonnis. Hoewel men sprak van een Raad van Toezicht, bleek zo'n onafhankelijke raad van deskundigen achteraf in werkelijkheid niet te hebben bestaan. Dat was namelijk gelogen. Zo kwam het. "Eine außergerichtliche Einigung ist im Moment kaum möglich", aldus districtsapostel Brinkmann desgevraagd. Dat vinden wij niet erg zakelijk van een zakenman...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "do 20 okt 2011, 15:02" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
@all

In mijn vorige bericht in deze thread, namelijk op "ma 17 okt 2011, 08:48", merkte ik o.a. het volgende op:
  • "Op 1 september jl. heb ik mij in een persoonlijk schrijven -opnieuw- gewend tot één van de hoogste dienaren binnen het internationale kerkbestuur. Daarin heb ik uitgelegd dat naarmate het juridische getouwtrek aanhoudt, er steeds meer "gevoelige informatie" op straat komt te liggen wat de geloofwaardigheid van de kerkleiding verder zal aantasten. Ik wees er dus op hoe verstandig het is om nu eindelijk onderling tot een vergelijk te komen. Om de zaak voorgoed de wereld uit te helpen bood ik aan om ook zelf hieraan een bijdrage te leveren... "
Toen ik -drie weken later- op 21 september jl. een reactie kreeg, kon ik daaruit opmaken dat er in juridisch opzicht een misverstand speelde. Hier heb ik de afzender omgaand op attent gemaakt. Ook ging ik nader in op een enkel detail dat voor de kerkleiding van essentieel belang is. Een aanvullende reactie -waar ik eerst nog ruim drie weken lang op heb gewacht- bleef vervolgens uit. Hierna besloot ik van de gang van zaken melding te maken op dit Forum. (...)

Het zou trouwens niet voor het eerst zijn geweest dat ik een reeks forumbijdragen -ter wille van de lieve vrede- had verwijderd. Destijds bij NAK-Observer is dit ook al eens gebeurd. Deze keer wekte mijn voornemen enige verbazing, zo merkte ik nu achteraf. De afweging was echter snel gemaakt! In de eerste plaats kan ik mij er enorm aan storen dat de kerkleiding gemeenteleden zo maar jarenlang verontrust met vage geluiden over financieel wanbeheer. Zo mag je niet met elkaar omgaan, vind ik. Alleen al om die reden moet het zo gauw mogelijk afgelopen zijn met al het gedoe. Sinds ikzelf meer en meer doorkrijg hoe het allemaal in elkaar steekt, doch nog steeds niet kan inzien op welke gronden de kerkleiding hier "de goede strijd" zou strijden, wat uiteraard inmiddels uit de stukken had mogen blijken, heb ik spontaan voorgesteld om tot een integrale oplossing te komen. Ikzelf hoef niet zo nodig op dit Forum onsterfelijk te zijn. Dit was op 1 september jl. eenvoudig mijn gedachtegang. Ik hield het voor mijzelf en wachtte in alle rust de gebeurtenissen verder af. De reactie die ik kreeg was inadequaat. Direct heb ik dat helder en indringend toegelicht. Het gaat hier per slot van rekening niet om "maar een akkefietje". Maar dan wordt er door de kerkleiding "niet thuis" gegeven. Omdat het algemeen belang (!) hier in het geding is, koos ik daarop voor mijn "burgerplicht" om het voorval te melden. In geval van onbehoorlijk bestuur bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) wordt nota bene elke belastingbetaler gedupeerd. Van mijn kant is dit aspect al van het begin af aan herhaaldelijk genoemd. Het verbaast mij hoe laconiek de kerkleiding ervan wegkijkt.

Zó is het simpelweg gegaan. Een tweede reden om tussenkomst te hebben willen bieden is, dat het onderhand voor de kerkleiding de hoogste tijd wordt om een aantal mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dat men ook hiervan niets wil weten, kan ik mijzelf nu in elk geval niet meer verwijten. Immers, sinds ik de ontwikkelingen volg, speelt alles zich min of meer voor mijn ogen af! Ik heb dus een handreiking gedaan, zodat de kerkleiding korte metten kon maken. Nu men de ernst van de zaak kennelijk niet in de volle breedte onder ogen wenst te zien, vind ik dat degenen die op dit Forum tot nu toe hebben meegelezen, hierover naar behoren moeten worden ingelicht. De landelijke pers doet later wel de rest. Misschien moet ik tegen die tijd ook maar uit de doeken doen hoe ik de nieuw-apostolische kerkleiding vaak en steeds van tevoren attent maakte op omstandigheden die mij bekend werden, waarbij men het nadien willens en wetens, zelfs niets en niemand ontziend, heeft laten aankomen op een escalatie. Volstrekt onverantwoordelijk en laakbaar! Deze afkeurenswaardige opstelling bij bestuursleden van de Nieuw-Apostolische Kerk is wat mij betreft stilaan exemplarisch te noemen. Wanneer zou het hiermee ooit eens afgelopen mogen zijn? (...)

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Een broeder in de Nieuw-Apostolische Kerk stuurde mij de reactie toe die hij had ontvangen van districtsapostel Brinkmann, nadat hij in een brief zijn bezorgdheid erover had uitgesproken dat de districtsapostel misschien eenzijdig en dus onvoldoende geïnformeerd zou zijn over de vele achtergronden die ertoe doen in de zaak tegen broeder Rohn. Volgens deze broeder wijst niets er namelijk op dat de districtsapostel evenveel aandacht heeft voor wat beide partijen hem te zeggen hebben. Daarmee zou de kerkleiding dus verzuimen een neutraal standpunt in te nemen. Zie in dit verband ook de Leidraad dienen en leiding geven.

De betreffende broeder verzocht mij het antwoord dat hij kreeg van districtsapostel Brinkmann te vertalen en dan de Nederlandse versie op het Forum te publiceren:
  • 3 november 2011


    Beste broeder ,

    Dank u voor uw bericht. Ik ben blij dat het goed is gegaan met de operatie en het nu beter is met uw gezondheid.
    Jammer dat u wenst af te zien van een gesprek met mij, maar dat blijft iets voor uzelf om te beslissen, wat ik respecteer.

    Op uw schrijven kan ik u meedelen dat er geen nieuwe beschuldigingen zijn aan het adres van broeder Rohn. Wij hebben een onafhankelijk onderzoek gelast naar de gebeurtenissen. Dit is afgerond en, zoals u weet, hebben de uitkomsten ervan geleid tot de strafaangifte tegen broeder Rohn. Nu is alles in handen van de rechter.

    Weliswaar kan het zijn dat niet alle details rond deze problematiek bekend zijn, maar ik ben er zeker van dat onze hemelse Vader hulp zal bieden opdat Zijn werk bewaard blijft en deze hele zaak spoedig kan worden afgesloten. Ik heb persoonlijk niets tegen broeder Rohn - hij is mijn broeder en lid van onze kerk. Ik zou het fijn vinden als er met hem na de rechtsgang een normaal contact ontstaat.

    U, beste broeder , wens ik van harte al het goede toe en dat u met onze kerk op een fijne manier verbonden blijft.

    Met vriendelijke groet,
    Armin Brinkmann
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)

2) "... en zoals ook telkens weer in de samenleving rondom ons blijkt is het verschrikkelijk moeilijk om fouten, eenmaal gemaakt, toe te geven."
"Omdat "hij" het moeilijk vond om een fout toe te geven, en "zij", en deze en gene, en die, en die, en al die anderen ook; is het de normaalste zaak van de wereld dat ook "de Godsgezant" het daar verschrikkelijk moeilijk mee heeft. Wie daar niet alle begrip voor heeft, moet maar eens op zoek gaan naar diens eigen fouten en tekortkomingen. Want er wordt ons geleerd dat de liefde alle dingen zal bedekken; dat wie zonder zonden is de eerste steen werpe; dat ons niets wordt vergeven als wij niet eerst alle anderen alles hebben vergeven." Kortom: wat er ook gebeurt en hoeveel geloof en vertrouwen er ook is misbruikt; het zal telkens weer een kwestie zijn van hooguit enkele dagen, en dan is alles weer in de zee der vergetelheid gesodemieterd. Daar heb je dan als "Godsgezant" immers zelf de macht over om dat zo te verklaren, desnoods onder ede. Als dat er bij een Rechtbank niet toe zou doen, ben je als "Godsgezant" zelfs martelaar geworden!!

Kortom, al lopen er in de nieuw-apostolische geloofspraktijk allerhande realiteiten door elkaar; de gekte die daarvan het gevolg kan zijn moet niet ál te sterk doorslaan, lijkt mij... Witteboordencriminaliteit is het!!

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "di 14 dec 2010, 17:30" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".
Redactie schreef:(...)

... want: "Doe sei de Heare tsjin Kaïn: Wêr is dyn broer Abel? Hy sei: Wit ik net! Moat ik soms op myn broer passe?"

... en onze specifieke vraag hierover is deze: hebben wij bij de nieuw-apostolische "Godsgezanten", hierna te noemen "De kerkleiding", volgens eigen zeggen bestaande uit "Boden van Jezus Christus" (vgl. Woord van de maand februari 2006: Gods werken), nu feitelijk van doen met heiligen óf met...
  • schijn-heiligen?!
(...)


Uit: Bericht door Redactie op "wo 06 jul 2011, 18:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
BakEenEi schreef:(...)

Een tweede reden om tussenkomst te hebben willen bieden is, dat het onderhand voor de kerkleiding de hoogste tijd wordt om een aantal mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dat men ook hiervan niets wil weten, kan ik mijzelf nu in elk geval niet meer verwijten. Immers, sinds ik de ontwikkelingen volg, speelt alles zich min of meer voor mijn ogen af! Ik heb dus een handreiking gedaan, zodat de kerkleiding korte metten kon maken. Nu men de ernst van de zaak kennelijk niet in de volle breedte onder ogen wenst te zien, vind ik dat degenen die op dit Forum tot nu toe hebben meegelezen, hierover naar behoren moeten worden ingelicht. De landelijke pers doet later wel de rest. Misschien moet ik tegen die tijd ook maar uit de doeken doen hoe ik de nieuw-apostolische kerkleiding vaak en steeds van tevoren attent maakte op omstandigheden die mij bekend werden, waarbij men het nadien willens en wetens, zelfs niets en niemand ontziend, heeft laten aankomen op een escalatie. Volstrekt onverantwoordelijk en laakbaar! Deze afkeurenswaardige opstelling bij bestuursleden van de Nieuw-Apostolische Kerk is wat mij betreft stilaan exemplarisch te noemen. Wanneer zou het hiermee ooit eens afgelopen mogen zijn? (...)

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "di 25 okt 2011, 12:25".
BakEenEi schreef:(...)

Weliswaar bespraken wij deze werksituatie later met stamapostel Fehr, maar dat gesprek leidde er níet toe dat de "arbeidsomstandigheden" beter werden. Het geestelijk klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk werd en wordt namelijk beheerst door de arrogantie van de macht. Plaatselijk kan men daar soms enige afstand van nemen, maar daarna houdt het in de regel al gauw weer op met de vrede en harmonie. Vandaar dat ik op verzoek van broeder Bauke Moesker in februari 2010 beschreef hoe de kerk in feite bestaat uit twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin. Zie ook mijn berichten van 27 oktober 2010 in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk". De authentieke verontwaardiging van Helmut Winner in Siberië is eenzelfde teken aan precies dezelfde wand. Liever laten de "verantwoordelijken" zo iemand vallen dan dat zijzelf eens de hand in eigen boezem steken.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "za 12 nov 2011, 11:23" in de thread "Elders gelezen... "
@all

Vandaag op de voorpagina van De Volkskrant:
  • Klokkenluider meldde angstcultuur al in 2008
Mij persoonlijk bekruipt nogal eens het gevoel dat de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland bestaat uit een handvol uitgeslapen types en voor de rest uit slapende, nee SNURKENDE leden; 15.000 minus zo'n handvol!
  • Wake up!!
Zie verder mijn bericht op "za 30 okt 2010, 20:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering", waaruit de onderstaande quote:
BakEenEi schreef:@Jacob65

(...)
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend. Enkele punten:
  • - alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
    - door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
    - deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
    - er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
    - de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
    - t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
    - leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
    - er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
    - niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
    - bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
(...)

Het zou niet verkeerd zijn als in de Nieuw-Apostolische Kerk het besef herleeft dat je ook onder een hagenpreek zalig kunt worden. Het zit hem namelijk niet in 2.000 jaar schriftgeleerdheid. Niet voor niets liet Friedrich Nietzsche (1844-1900) optekenen dat hij wel christen had willen zijn, als die er maar verloster uitzagen! Zonder onvoorwaardelijke naastenliefde verzandt men in futiliteiten, in uitspraken "voor de Bühne", in haat en nijd. Word streetwise, en je ziet de smoking gun!

Mvg,
JP
Groet,
BakEenEi (alias Jimmy Plankton)


P.S. En ook nog deze forumbijdrage...
Bezielde gedachten
« Antwoord #79 Gepost op: 03-03-2007, 13:30:42 »

@all
  • Stelling 1: "Het is een kwestie van ambtelijke willekeur dat vrouwen in onze kerk (vooralsnog) geen ambtsdrager kunnen zijn."

    Stelling 2: "Voor het begrip ambtsvermogen is er geen bijbelse grondslag"

    Stelling 3: "Een zegenaar is iemand die zegent; niet iemand die dat alleen nog maar van plan is."

    Stelling 4: "Het implanteren van een ambtslichaam in het lichaam van Christus leidt tot afstotingsverschijnselen."

    Stelling 5: "Dienaren in het werk des Heren zijn er niet voor om gediend te worden."

    Stelling 6: "De bevoegdheden van wegbereiders voor kinderen Gods reiken niet verder dan tót aan de hemelpoort."

    Stelling 7: "Waar God het geloof en Zijn liefde al schenkt, kan het voor wie hoopt op Zijn genade niet onherbergzaam aanvoelen."

    Stelling 8: "Wie denkt te kunnen bezien wat een ander kan (ver)dragen, of wat een ander heeft te (ver)dragen, slaat de plank mis."

    Stelling 9: "Zielzorg is van een geheel andere orde dan maatschappelijk werk."

    Stelling 10: "Het werk des Heren kent geen dienaren in ruste."

    Stelling 11: "Veranderlijke leerstellingen namens een onveranderlijke God zijn als verraderlijke mist voor weggebruikers."

    Stelling 12: "Er hoeft geen kerk te worden bestuurd, maar het volstaat als Zijn gemeente in liefde wordt verzorgd."

    Stelling 13: "Het waarheidsgehalte van ambtelijke uitspraken neemt niet recht evenredig toe naarmate men een hogere verantwoordelijke leidinggevende is."

    Stelling 14: "Districtsdienaren doen er verstandig aan niet bazig te treden in verantwoordelijkheden van plaatselijke voorgangers."

    Stelling 15: "Gods akkerwerk bestaat niet uit meerdere etages."

    Stelling 16: "Het lidmaatschap van een kerk is niet meer waard dan het lidmaatschap van een hengelsportvereniging."

    Stelling 17: "De Heilige Geest heeft ook in een parkeergarage nog een optimaal bereik, of in een diepe put."

    Stelling 18: "Toen er nog geen kerken waren, mankeerde het niet aan kerken."

    Stelling 19: "Weliswaar is het geloof een geschenk, maar voor de overwinning in het geloof wordt enige wisselwerking vereist."

    Stelling 20: "Er zijn nog maar weinig plaatsen waar het stil is - stil voor God."

    Stelling 21: "Telkens wanneer je iemand ontmoet met een hart vol liefde, zou je een onuitwisbare afdruk moeten maken in je fotoalbum."
Het werk des Heren laat zich niet exploiteren...

(...)


"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie