Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Lmg »

DE NIEUW APOSTOLISCHE KERK HEEFT DE LEIDING DIE Zij VERDIENT.

Dit lees ik in bovenstaande tekst van Bakeenei.
Deze leiding is in de laatste jaren zonder onderbreking doorgegaan op de overbekende weg van exclusiviteit.
Deze leiding spreekt steeds met een gespleten tong.
Deze leiding weigert de Nieuw Apostolische geschiedenis af te werken.
Deze leiding hebben gezamenlijk gedacht dat met de leugenachtige presentatieavond van 4 Dec 2007 de rust
in Europa zou terugkeren.
Deze leiding organiseert een Europese Jeugddag in het episcentrum van de Apostolische gemeinde (Dusseldorf)
en zegt daar in het bijzijn van 35000 leden dat men zich uitstrekt naar verzoening, om er vervolgens niets meer
aan te doen.
Deze leiding heeft laten weten in het jaar waarin St. Ap. Bischoff 50 jaar geleden gestorven is dat zijn BOODSCHAP goddelijke
oorsprong heeft.
Deze leiding nodigt mensen uit voor ontslapenen diensten met dure, grote advertenties om de gestorvenen te gedenken
om vervogens niets te zeggen over een ambtskribbe die dient voor doop en verzegeling van ontslapen zielen.
Deze leiding hunkert er naar om opgenomen te worden in de ACK, terwijl in de gemeenten nooit is gewerkt aan het belang
van daadwerkelijke oecumene.
Deze Leiding krijgt haar verdiende loon alreeds uitbetaald en zal nog meer loon ontvangen.
Deze leiding komt volledig met de handen in het haar te zitten en zal vastlopen.

Hopelijk gaan nog vele goedwillende gemeenteleden inzien wat er gaande is in de
NIEUW APOSTOLISCHE KERK.

Groet Lmg
Daniël
Berichten: 88
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 11:05

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door Daniël »

@All,
Voor de geïnteresseerde zijn er nog meerdere boekwerken te verkrijgen waaronder 1 gratis het handelt zich om een boek van 32 pagina's met als titel;
Die Apostel Christi
und die Neuapostolische Kirche
Voor verdere informatie zie link; http://nakinews.blogspot.com/
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Omdat wij van de zijde van de kerkleiding hier niet veel wijzer worden, ben ik de afgelopen week zelf maar op zoek gegaan naar extra informatie. Die bestaat inmiddels hieruit dat de districtsapostel op 18 augustus 2005 een soort van intentieverklaring heeft ondertekend met betrekking tot de gezamenlijke ontwikkeling van een vakantiepark in Oostenrijk. Het betreft dus niet uitsluitend de aankoop van één enkele vakantiewoning voor privé-gebruik. Vervolgens is er door de districtsapostel tussen 23 augustus 2005 en 21 maart 2007 per saldo EUR 150.000 overgemaakt naar diens compagnon, de mede-ondertekenaar van die "intentieverklaring". Op 17 april 2008 meldt de districtsapostel in een e-mail met als onderwerp "Re: Afspraken Oostenrijk weer eens in beeld?" nog aan diens compagnon: "Zelf heb ik onze samenwerking dan ook als ononderbroken beschouwd." Het laatste (tussen)vonnis hieromtrent werd gewezen op 20 oktober 2010, t.w. zaaknummer/rolnummer: 190763 / HA ZA 09-1794 (Rechtbank Arnhem, Sectie civiel recht).

Een en ander duidt er volgens mij op dat de vermoedelijke circulaire van 21 februari 2010 van een aantal "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op onwaarheid berust. Hierover heb ik vertegenwoordigers van alle "organen" van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland (zie artikel 4 van de statuten) jl. woensdag 17 november rechtstreeks per e-mail geïnformeerd, alsook de advocaat die namens de kerk optreedt.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Pal naast de-brug-die-te-ver-was voor generaal-majoor John Frost in 1944 passeerde ik op 1 januari 2009 het gebouw van het Openbaar Ministerie in Arnhem, toen ik werd gegrepen door de tekst op een opvallende lichtbak aan de gevel ervan:
  • Afbeelding
"Gegrepen" is hier echter nog veel te zwak uitgedrukt want deze tekst maakte direct zo'n verpletterende indruk op mij dat ik er snel de bovenstaande foto van maakte en ik besloot er alles over te weten te komen. Kijk en luister daarom: Martin Luther King Jr. on civil rights - http://ur1.ca/075np. Wat mij vooral nog altijd helder voor ogen stond op dat moment was de schertsvertoning op 4 december 2007 met St.Ap. Leber. Het zou de geschiedenis ingaan als de Desinformatieavond.

De circulaire "Santpoort, 21 februari 2010" betekende voor mij opnieuw een schokeffect want hoe is het in godsnaam mogelijk dat "de aller- allerhoogste hoge dienaren" het op zo'n manier presteren om voor te liegen wat ze afgedrukt hebben?!

Het Openbaar Ministerie in Arnhem zal er wel raad mee weten...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Was niet feitelijk het toppunt van brutale onverschrokkenheid bij de nieuw-apostolische kerkleiding er overtuigend mee bewezen toen zij onlangs een advocaat inschakelde om sommigen op dit forum, onder wie ingeschreven leden van de kerk zelf, het schrijven en waarschuwen (!) te beletten?! Berichten die aan de verantwoordelijke ambtsdragers intern worden toegezonden blijven immers doorgaans onbeantwoord! Zo schreef ikzelf bijvoorbeeld onder de titel "Interactie" op 06-05-2004/23:01 (dus inmiddels zeseneenhalf jaar geleden) "langs de geordende weg" het volgende:
In onze kerk is er in zekere zin een sfeer ontstaan van "ouwe jongens krentenbrood", van "het zal allemaal zo'n vaart niet lopen". Er heerst soms gewoon een ronduit irritante zelfvoldane bezadigdheid, waar bij wijze van spreken "geen poot tussen te krijgen is". Omdat het mij "niet geraden" was om ambtsdragers op wat voor manier ook "voor de voeten te lopen", zulks op straffe van uitsluiting, heb ik mij, om het hoofd boven water te houden, van dit verschijnsel moeten afwenden. Wie zich niet dankbaar kon conformeren aan de gang van zaken, zoals die van hogerhand werd opgelegd, kon immers kiezen: buigen of barsten. Als ouders dat doen met hun kinderen, komt het later nooit meer goed.
Nu wil ik mij wel haasten om er meteen bij te zeggen dat ik vele liefhebbende dienaren ken, die met dat hele verwerpelijke dictatoriale regiem nimmer iets van doen hebben gehad. Zij kozen voor de aan hun zorgen toevertrouwde zielen, en hadden het waarschijnlijk ondertussen zelf ook niet gemakkelijk.
Uiteraard ontving ik óók op dit schrijven destijds geen enkele reactie!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Om precies te zijn... Na 6 mei 2004 wendde ik mij met dezelfde bewoordingen nog tot een diaken, een voorganger, een oudste, een apostel, twee districtsapostelen en zelfs tot de stamapostel. Bovendien lichtte ik nog zeer veel achtergronden toe en gaf ik nauwkeurig aan wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk structureel niet in orde is. Geen van allen (!!) ging er serieus mee aan de slag. Ondertussen liep de kerk al aan alle kanten verder leeg en kwam de vuile was buiten te hangen.

Zó komt hoogmoed nu dus voor de val. Laat niemand meer beweren dat forumbijdragen als deze "een nest doen bevuilen", of zo, want degenen die dat werkelijk doen zwolgen volhardend in hun pretenties doch ontbeerden nagenoeg elke gezonde ambitie. Binnenkort zitten wij nota bene vermoedelijk nog met zijn allen in een rechtszaal om getuige te zijn van het juridische vervolg van een strafaangifte tegen één van dezulken! Tegen de tijd dat er in die zaak een vonnis kan worden gewezen, zal geen enkele bestuurder "van de huidige persisterende generatie" meer geloofwaardig zijn om de geïnteresseerde media uit binnen- én buitenland adequaat te woord te staan. Tel uit je winst...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

In aansluiting aan mijn bovenstaande bericht van "zo 14 nov 2010, 17:41", waarin ik aangaf dat de nieuw-apostolische kerkleiding in oecumenisch verband de zaken gedurig fraaier voorspiegelt dan ze zijn, thans het laatste nieuws daaromtrent:
Neuapostolische Kirche und Ökumene

In dieser Woche berichtete die Neuapostolische Kirche in einer
Presse-Mitteilung über die Erfolge ihrer seit 1999 tätigen Projektgruppe
Ökumene. Mittlerweile bestehen sieben Gastmitgliedschaften in örtlichen
Arbeitsgemeinschaften Christlicher Kirchen (ACK) in Deutschland
(http://www.nak.org/de/news/nak-internat ... icle/16991). Diese Zahl
relativiert sich, wenn man bedenkt, dass bundesweit etwa 250 derartige
lokale Gesprächskreise existieren. Kein NAK-Mitglied ist in einem der 14
regionalen ACKs vertreten.
Die Bundes-ACK hält sich mit einer Stellungnahme
zum ökumenischen Status der NAK bewusst zurück, solange der seit vielen
Jahren angekündigte Katechismus dieser Gemeinschaft nicht vorliegt.

Die Presse-Mitteilung führt weiter aus, dass in der Schweiz, der Wahlheimat
der internationalen Kirche, ebenfalls vereinzelte Gastmitgliedschaften
bestehen. Allerdings wird nicht mitgeteilt, dass kürzlich die seit zwei
Jahren stattfindenden Ökumene-Gespräche mit der ACK in der Schweiz
unterbrochen wurden.
Dort will man erst die Glaubensaussagen des neuen
Katechismus abwarten, um auf dieser Grundlage weiterzuarbeiten.

Die NAK hält weiter an ihrer Vision fest, in die christliche Ökumene bald
ihren Farbtupfer vom "wiederkommenden Christus als Bräutigam" einbringen zu
können. Ob dies realistisch ist, hängt wesentlich vom neuen Katechismus ab.
Die daraus vorab veröffentlichen neuen Glaubensartikel deuten jedoch eine
andere Richtung an
(vgl. C. Ruch: Alter Wein in neuen Schläuchen, MD
8/2010).

Bron: EZW-Newsletter 11/2010
Het internationale kerkbestuur bedient zich dus van halve waarheden! Maar dat is toch heel kwalijk?! Hetzelfde gebeurt in Nederland rondom Residence Eimersstaete. Zie bijvoorbeeld het omstreden schrijven "Santpoort, 21 februari 2010", na te lezen in mijn bericht op "di 30 nov 2010, 15:12" in de thread "Meineed?!". Geestelijk leiders die het in de praktijk moeten hebben van halve waarheden leiden niet; zij misleiden.

Het wordt tijd dat de nieuw-apostolische kerkleiding voluit waarmaakt waarvoor zij dient te staan, namelijk wat er in de statuten is vastgelegd:
Artikel 2 Doelstelling

1. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft tot doel het woord en de ordeningen van God aan alle mensen te verkondigen, de sacramenten toe te dienen en de zegenhandelingen uit te voeren die zij noodzakelijk acht.
 De kerk verzorgt haar gelovigen en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomstig haar geloofsbelijdenis. Dit geschiedt in het bijzonder in de vorm van regelmatig gehouden kerkdiensten, gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg.

Bron: "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers", door BakEenEi op ma 15 nov 2010, 22:11
Verder verwijs ik naar het hierboven aangehaalde bericht op "zo 14 nov 2010, 17:41".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding

Bericht door BakEenEi »

@all

Intussen werd via Glaubenskultur het nieuws bekend dat de nieuw-apostolische kerkleiding met haar inspanningen om in Duitsland aansluiting te krijgen bij de Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen (ACK) nu bijna hopeloos is vastgelopen. Het grote struikelblok blijkt het huidige achtste geloofsartikel te zijn dat bepaalt dat niemand een kind van God kan zijn zonder in de Nieuw-Apostolische Kerk het sacrament van de Heilige Verzegeling te hebben ontvangen. Bovendien lieten de NAK-woordvoerders Peter Johanning und Dr. Reinhard Kiefer er geen misverstand over bestaan dat de voornaamste reden om lid te zijn van de ACK feitelijk was geweest dat dit een soort van keurmerk zou opleveren waardoor de Nieuw-Apostolische Kerk in Duitsland af komt van het predicaat sekte. Overigens was tijdens de desbetreffende bijeenkomst bij de NAK-apostelen Rolf Wosnitzka en Volker Kühnle als hun academische titel "Apostel" aangegeven...

Met de uitlatingen van Johanning en Kiefer (tegenover Thomas Gandow) die er op neerkwamen dat hun kerk onder de vlag van de ACK in Duitsland pas als kerk -in plaats van een klassieke sekte- serieus voor "vol" zou worden aangezien, kwam pijnlijk uit, dat de belangstelling bij de nieuw-apostolische kerkleiding voor gemeenschappelijkheid in het licht van de oecumenische gedachte jarenlang goeddeels was geveinsd. Men wilde lid zijn van de ACK om daarvan lid te zijn...

Verdere deelnemers aan de beraadslagingen waren o.a. Prof. Dr. Helmut Obst, Halle, Prof. Dr. Georg Schmid en Prof. Dr. Friedrich Weber. Een saillant detail in het bij Glaubenskultur verschenen artikel betreft intimidatie en manipulatie in de Nieuw-Apostolische Kerk:
Prof. Dr. Schmid in seinem Beitrag und in der Diskussion mehrfach hervorgehoben hätte, dass es sich bei der NAK nicht einfach um eine „Glaubensgemeinschaft“, sondern zugleich auch um ein „System“ handele, das – anders als die Sonderlehren z.B. der Adventisten – bei ihm und seiner Dienststelle zu psychosozialen und gravierenden seelsorgerlichen Problemberatungen führe – wie bei mir übrigens auch.

Bron: Premium-artikel „NAK revidiert alle 20 Jahre ihr Bekenntnis“
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door basis op di 07 dec 2010, 16:09

Bericht door SYSOP »

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding
door basis op di 07 dec 2010, 16:09
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

De drie zogenoemde klassieke sekten (Mormonen, Jehova's-Getuigen en Apostolischen) hadden jarenlang één ding gemeen: een gestage aanwas van leden.

Bij de Mormonen (Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen) is die groei weliswaar minder dan voorheen maar nog steeds groeit deze kerk, in ons land tot bij de 8000 leden, bijna verachtvoudigd in 60 jaar!
Inmiddels is bij de Jehova's-Getuigen in de westerse wereld (ondanks véél en serieuze evangelisatie-pogingen) de groei gestagneerd in ons land is de teller bij de 30.000 blijven staan.
De (nieuw-)Apostolischen hebben te maken met een snelle achteruitgang in leden, geheel volgens de tendens in de gevestigde meer traditionele kerkgenootschappen.

Eén ding is dus in de NAK-cultus duidelijk veranderd, de grote sociale controle is stukken minder: mensen komen in de dienst alleen als ze dat willen.
Stamapostel Urwyler gaf de leden een stuk eigen verantwoording voor wat betreft het dienstbezoek en dit werd gretig aanvaard.
Mensen laten hun kinderen vrij of ze zondagochtend mee willen gaan of niet. Als ze zelf willen uitslapen doen ze dat en als de plaatselijke dirigent ze niet aanstaat gaan ze eenvoudigweg van de zang af.
Als het ze een week of maand financieel niet zo goed uitkomt allemaal, offeren ze gewoon een poosje niet.
Op zich lijkt mij dit een verruiming van de regels, iets dat de kerk losser heeft gemaakt maar ook veel mensen hierdoor vrijer zijn geworden.
Broeders durven rustig te weigeren als ze ambt wordt aangeboden en ze dit niet zien zitten.
En als mensen op een punt in hun persoonlijke ontwikkeling komen dat ze de NAK in hun leven niet meer als een stuk toegevoegde waarde zien, blijven ze helemaal weg en velen laten ze zich (dan ook) uitschrijven...

Van de bijna 13.000 leden die er begin jaren '80 nog waren zijn er nog ruim 10.000 over (op papier).
Ik denk dat hiervan 5000 á 6000 kerkelijk meelevend zijn (in meer of mindere mate).
Niet alle meelevende leden zijn in gelegenheid ter kerke te gaan (zieken, hoog-bejaarden, vakantiegangers), bovendien zijn er natuurlijk altijd mensen die om de week of slechts één keer in de maand heengaan. De gemiddelde opkomst in Nederland op een willekeurige zondagmorgen zal dus tussen de 60 á 70 % van het aantal meelevende leden zijn. 65% van 5500 is: 3575
Ik denk daarom dat rond de 3500 mensen op zondagmorgen in de 70 gemeenschappen zitten.
Overigens als vanaf volgende week Hoogezand-Oosterpark word opgeheven en vanaf februari 2011 ook Vlaardingen zal zijn opgeheven bedraagt het aantal gemeenten nog slechts 69.
Het lijkt mij overigens onhoudbaar dat in Sneek twee gemeenschappen blijven bestaan en van het nieuws dat het gebouw in Ljouwert in de stille verkoop staat mag je toch wel afleiden dat er ook daar veranderingen zullen plaatshebben; natuurlijk onvermijdelijk het gebouw is oud en voor de inmiddels veel kleiner geworden Leeuwarder gemeenschap te groot.

Na alle bouwperikelen die hier op deze site breed zijn uitgemeten vraag ik mij af of er ook iemand is die weet wat er eigenlijk in de NAK Zutphen aan de hand is? De gemeenschap daar houdt al weer vele maanden haar diensten op 2 verschillende locaties in Warnsveld en ze gebruiken dus hun eigen gebouw niet, ik kan nergens vinden waarom dat is, zoals gewoonlijk zwijgt de NAK-site Nederland in alle talen.
Van ieder senioren-uitstapje wordt uitgebreid verslag gedaan maar dat wat je wilt weten staat er nooit op!

Ik denk dat de NAK het beste bij alle plaatselijke werkgemeenschappen van kerken in dorpen en steden haar plek in zou kunnen nemen, dus ieder plaatselijk initiatief op dat gebied zou door de landelijke en internationale kerk moeten worden gesteund en gestimuleerd en eventueel gefaciliteerd.
Als zo vanaf de basis de diverse kerken (niet alleen in Duitsland maar ook in ons land waar dit overigens op veel plaatsen ook al gebeurt) direct te maken krijgen met goedwillende NAkkers zullen ze hun reserves steeds meer laten varen en vanzelf tot aanvaarding van deze sondergemeinschaft komen.
Als ze de NAK dan in hun theologische visie als een sekte blijven zien en benoemen moeten ze dat zelf weten toch?
Zolang ze de NAK-broeders en zusters aan de (plaatselijke) basis maar voluit als mede-christenen zien is het toch prima?
De RK-kerk gelooft ook fanatiek in haar eigen exclusiviteit maar word door alle overige (niet-katholieke) christenen als volwaardig gesprekspartner gezien.
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door ACE op di 07 dec 2010, 16:45

Bericht door SYSOP »

Re: Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding
door ACE op di 07 dec 2010, 16:45
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

@basis

De kerkleiding in Nederland heeft niet de opdracht om nog te groeien. Het is afbouwen en nogeens afbouwen totdat er
alleen nog een onroerend goed exploitatiemij overblijft. Er gaat al geen groep meer naar Malta. Alle missiearbeid ligt stil.
TdB doet alleen nog bejaarden rondjes en voor de rest is het pappen en nathouden.
In de top wordt er gesteggeld hoe je van het imago 'SEKTE' afkomt.
Ondertussen ligt er nog steeds de exclusiviteitsclaim waar men onder geen voorwaarde van af wil wijken.
Conclusie: its a dead end!!

Groet, ACE
Plaats reactie