Het uur der waarheid nadert

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:
ACE schreef:Ik heb zo'n gevoel dat je 'WIL' niet kunt overtuigen. Waarschijnlijk wil hij dat ook niet.
En dat hoeft ook niet. We hebben allemaal recht op een eigen mening.
@Criticus
@all

Mee eens, natuurlijk, dat ieder recht heeft op zijn of haar eigen tolvrije gedachten! Toch kan ik mij indenken dat deze of gene bij het lezen van een boel berichten op dit Forum, zich afvraagt of er hier geen meningen worden opgedrongen. Door het WebTeam wordt er immers telkens opnieuw "verontwaardiging" verondersteld; over welhaast het ene "schandaal" na het andere. De gedachte kan dus opkomen: wat zijn dat voor praktijken - om op zo'n manier aan de lopende band aan te zetten tot ontevredenheid? (...) Om nu maar even één enkele gedachte te noemen! Hierover wil ik graag het volgende kwijt.

Eenmaal aangespoeld op de website van Bauke Moesker en verder gesurft naar dit Forum; waar zijn nou toch die vergezichten op "het einddoel" welke zij, die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen, zichzelf en al hun naasten uitgebreid toewensen? Toen ik in september 2010 hoorde van problemen bij de exploitatie van Residence Eimersstaete, kon ik mij er niet direct voor interesseren. Hoe bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de zaken marcheren, wist ik al, want ik was per slot van rekening ruim veertien jaar werkzaam geweest op "de Centrale Administratie". Het zou een kwestie zijn van informatie verzamelen, combineren, logisch nadenken, en dan zou ik het vast wel allemaal gaandeweg begrijpen. Maar waarom zou ik dat in 's hemelsnaam, wat deze aangelegenheid betrof, wíllen?

Het conflict tussen het kerkbestuur en Ronald Rohn is sowieso ook een symptoom ergens van, zo begreep ik wel. Ik herinnerde mij de aanzet in 1999 tot een statutenwijziging. Er was toen een soort van Europese blauwdruk gemaakt voor de statuten bij alle zogeheten gebiedskerken en het was de bedoeling om tot vergelijkende organisatiestructuren te komen. Opzieners en apostelen zouden overal de bestuurders zijn. Alleen, daarvoor had je bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland maar drie kandidaten. Toch werd deze blauwdruk ook bij ons in Nederland ingevoerd. Zie het redactionele bericht op "ma 19 dec 2011, 22:28" in de thread "Bepalingen betreffende inrichting en bestuur NAK-NL". Drie personen kregen aldus nagenoeg alles voor het zeggen bij alle nieuw-apostolische kerkgemeenten in Nederland, Malta, Suriname, Guyana en de ABC-eilanden. De voorafgaande situatie was naar mijn vaste overtuiging al ongezond te noemen; de toekomende situatie hiermee evenzeer.

In de betreffende kerkgemeenten, zo wist ik als insider, zal vrijwel niemand willen twijfelen aan de bestuurlijke kwaliteiten en aan alle overige vaardigheden van de hoogste "dienaren", laat staan aan de "goddelijke ponden" die ze "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" waren toevertrouwd. "Hemelse gaven - wie kan ze omvatten?" (...) Ook wist ik dat het bij de Nieuw-Apostolische Kerk zó toegaat, dat hogere "dienaren" er op rekenen dat lagere "dienaren" ze ondersteunen, net zo goed als partners en gezinnen van "dienaren" worden geacht hun echtgenoot en vader te "ondersteunen". Sterker nog: van alle gemeenteleden wordt verwacht dat men de "Godsgezanten" "ondersteunt", en wel met dien verstande dat ze op handen en gebeden worden gedragen. (...) Voor mijzelf was ik inmiddels tot de slotsom (!) gekomen dat een dergelijke voorstelling van zaken in het werk des Heren de wereld op zijn op zet. Talrijke bijwerkingen van deze onchristelijke constructie kende ik helaas maar al te goed. Ik was er bij wijze van spreken klaar mee, toen ik in 2007 de kerk verliet.

Toch ben ik erin gedoken, in de misère. Bauke Moesker stond eind 2010 voor een ziekenhuisopname, juist toen er aan de geruchten die er op neerkwamen dat het kerkbestuur zou hebben geblunderd, maar geen einde kwam. Zoiets valt natuurlijk wel na te gaan, was de opvatting bij het WebTeam; tenminste, als de krachten nu even worden gebundeld. Okay, Bauke er tijdelijk uit en ikzelf er tijdelijk bij in. (...) Intussen is het met dat idee al zeker een vol kalenderjaar uitgelopen. De voornaamste reden daarvan is, dat het kerkbestuur het er in mijn beleving op heeft aangestuurd dat Ronald Rohn zo veel mogelijk kosten van rechtshulp moest hoeven maken, zodat hij zich op die manier uiteindelijk wel genoodzaakt zou zien om het verzet tegens diens ontslag en wat dies meer zij te staken. Immers, wie het lukt om een tegenstander financieel uit te kleden en deze daarmee in diens verweer ernstig te verzwakken, heeft het pleit vanzelf na verloop van tijd óók gewonnen. Ik kan namelijk nog steeds geen andere oorzaak vinden voor de enorme stagnatie die er is opgetreden bij de behandeling van de kern van de zaak bij de rechtbank.

Het kerkbestuur heeft Ronald Rohn volledig (!) te gronde willen richten, is mijn stellige indruk. Zielzorg voor hem en zijn gezin was er overigens al op slag niet meer, nadat hij op 8 juni 2009 in eerste instantie was geschorst. Werkelijk, zoiets mag niet kunnen. Kán ook trouwens niet, in het werk Gods! Wel blijkbaar in deze kerk van aanzienlijken en onaanzienlijken, van voor het leven benoemde leiders en van voor het leven gedoodverfde volgelingen, van machtige heersers en van onderworpenen aan hun gezag.

Wordt hiermee een mening opgedrongen? Wie dat ervan wil maken, mag het zelf weten. Voor mij was het zuiver het misselijkmakende machtsmisbruik, wat ik herkende in het beloop van de gebeurtenissen, waardoor ik besloot in dit geval toch maar wat extra op de situatie in te zoomen. Hoe dat successievelijk heeft uitgepakt, valt op dit Forum na te lezen. Ik heb mij niet beperkt tot "Der Fall Rohn" want wij hebben bij de Nieuw-Apostolische Kerk van doen met problematiek die vele malen omvangrijker is dan een enkele inschattingsfout van één van de bestuursleden op het vlak van belangenverstrengeling, al kreeg uitgerekend deze ene inschattingsfout wel ongelofelijk veel voeten in de aarde. De beide andere bestuursleden hadden dat kunnen vermijden, of anders desnoods de gezamenlijke districtsvoorgangers, en zeker ook de stamapostel. Maar wat deden ze? Ze deden precies wat alle egoïsten in hun plaats óók zouden doen.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door ACE »

@WT/TB

Prima geponeerd!
Zo zijn we weer terug bij de kern van de zaak en waar het om gaat.
Ik zie deze site een wezenlijke rol vervullen als klokkenluider. En er wordt veelvuldig (mee)gelezen!
Op termijn zullen we weten wiens waarheid uiteindelijk door de rechter wordt gehonoreerd.

Groet,
ACE
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Noise »

Wil schreef:Toch jammer dat Ronald Rohn hier niet reageert.
Of komt dat nog als die als overwinnaar uit de bus komt?
@WIL

Ook ik spreek hier natuurlijk alleen voor mijzelf en niet voor de NAK of Rohn,
maar voor mij zou een logische reden van het niet reageren van Rohn's kant zijn hetzelfde als wat Peter Klene toen eens heeft gezegd: "Wij zullen ons pas over de zaken uitlaten aan het eind van de juridische rit, tot die tijd waarderen wij de (uw) zwijgzaamheid". Of woorden van gelijke strekking....

Snap je?

overigens heeft Rohn aan allerlei kanten geprobeerd brs en zrs te informeren en dit werd niet op prijs gesteld, ofzo... ;-)

Met vriendelijke groeten,
Noise.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door willempower »

@wil
door Wil » wo 08 feb 2012, 23:39

Toch jammer dat Ronald Rohn hier niet reageert.
Of komt dat nog als die als overwinnaar uit de bus komt?
Ben je vergeten dat de NAK al een rectificatie op hun site heeft moeten doen over RR .
Ben je vergeten dat RR op bezittingen van de kerk en prive bezitingen beslag ligt , dat zijn officiele stukken en zo op te vragen .

Ik denk dat hij niet op alle punten wint maar meer dan de helft wel gelijk krijgt en dan heeft Klene en zooi wel een probleem .
De zwijgende leden betalen wel het verlies en offeren keurig door .
Hun kerkelijke verzekering is dan gedekt , kerkelijke woekerpolis die sterk in waarde gedaald is .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Wil »

Totaal aantal leden 47.
Waarvan een vijftal actief.
Waar zijn de andere 42?
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Criticus »

Tosca schreef:Zolang de zaken NAK/ROHN onder de rechter zijn, is het volkomen logisch dat Br. Rohn de zaken niet hier op het FORUM zal belichten!
Heel verstandig!
Ik acht het zelfs uitgesloten dat Br. Rohn --integer dat hij is-- zijn eventuele overwinning hier op het FORUM zal vieren.
Noise schreef:overigens heeft Rohn aan allerlei kanten geprobeerd brs en zrs te informeren en dit werd niet op prijs gesteld, ofzo... ;-)
"Aan alle kanten geprobeerd brs en zrs in te lichten" en toch "integer".

Ik ben bang dat ik door achtergrond en beroepsethiek toch een andere perceptie heb van het begrip "integriteit".

Wat de uitleg van het "opdringen van meningen" betreft, er zit zeker logica in dat een kritische site zich kritisch opstelt en vanuit dat gezichtspunt een kritische houding laat zien. Op zich ervaar ik dat niet als mening opdringen. Dàt aspect komt dan weer wèl om de hoek kijken als men zich kritisch opstelt tegenover de kritiek.

Moeten mensen met een andere mening worden overtuigd, zoals in:
ACE schreef:Ik heb zo'n gevoel dat je 'WIL' niet kunt overtuigen. Waarschijnlijk wil hij dat ook niet.
?
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Wil »

Tosca schreef:@ Wil,

Zolang de zaken NAK/ROHN onder de rechter zijn, is het volkomen logisch dat Br. Rohn de zaken niet hier op het FORUM zal belichten!
Heel verstandig!
Ik acht het zelfs uitgesloten dat Br. Rohn --integer dat hij is-- zijn eventuele overwinning hier op het FORUM zal vieren. Maar…Dat doen wij dan wel!

Met vriendelijke groet,
‘Tosca’
@ Tosca,
Volkomen logisch dat R.Rohn zijn zaken alhier niet toelicht dat laat hij aan het Webteam over.
En als de NAK dan eventueel gaat winnen hangen jullie dan de vlag halfstok?
Totaal aantal leden 47.
Waarvan een vijftal actief.
Waar zijn de andere 42 in de winterslaap?
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Redactie »

Wil schreef:Totaal aantal leden 47.
Waarvan een vijftal actief.
Waar zijn de andere 42?
@Wil

Dit deed mij denken aan een vorige reactie...
Wil schreef:(...)
Typisch NAK!!!!!!!!!!


Uit: Bericht door Wil op "za 21 jan 2012, 21:09" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
Ook in de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk werden de aanwezigen nogal eens aangesproken alsof zij de afwezigen waren!

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door ACE »

@all

Het zou me wat waard zijn als respondenten eens zouden weergeven hoe aktief ze zijn
of zijn geweest binnen de NAK. Ik herken de passieve houding, het stellen van allerlei randvoorwaarden
en de vraag om een vraag, alvorens men aan de slag gaat.
En als het erop aan komt is het 'Kortjakje' in het kwardraat.

Groet,
ACE
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Het uur der waarheid nadert

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 12.30 uur]


@all

Terugkomend op de kern van de zaak. Al heel wat keren is er op dit Forum aan herinnerd dat het kerkbestuur vrijwel steeds én bij herhaling, voorafgaande aan berichtgeving elders, actief van meerdere kanten werd benaderd met in feite het klemmende verzoek om in het werk Gods (!) de hoofdzaak toch de hoofdzaak te laten zijn. Steevast vergeefs evenwel. Twee voorbeelden, respectievelijk uit 2009 en 2010:
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer.
    (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "di 29 nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
(...)
Of er dus nu in Arnhem een tekort is van 1 miljoen euro of van 100 miljoen euro; ik kan er helemaal niets mee. Erger dan het in de Nieuw-Apostolische Kerk eerder al was gesteld met "liefde en waarheid", kan het namelijk bijna niet. Dáár heb ik D.Ap. De Bruijn voortdurend op aangesproken en naderhand heb ik ook jou werkelijk nergens anders op aangesproken. (...)


Uit: Mijn e-mailbericht van 21 oktober 2010 aan apostel Peter Klene
Alleen al het enkele feit (!) dat alle "dienaren" (u weet wel: dat zijn degenen voor wie exclusief de Leidraad geldt "voor de dienaren der Nieuw-Apostolische Kerk") in de omgeving het gezin Rohn zich per 08-06-2009 van dat hele gezin min of meer hebben afgewend, duidt absoluut op een ten hemel schreiende toestand in deze kerk. Dat zíjn op die manier immers helemaal geen dienaren! Om de dooie dood niet. Wat ze dan wel zijn, mag ieder voor zichzelf invullen. Ook gisteren wees ik opnieuw op dit uiterst kwalijke fenomeen:
Redactie schreef:(...)
Het kerkbestuur heeft Ronald Rohn volledig (!) te gronde willen richten, is mijn stellige indruk. Zielzorg voor hem en zijn gezin was er overigens al op slag niet meer, nadat hij op 8 juni 2009 in eerste instantie was geschorst. Werkelijk, zoiets mag niet kunnen. Kán ook trouwens niet, in het werk Gods! Wel blijkbaar in deze kerk van aanzienlijken en onaanzienlijken, van voor het leven benoemde leiders en van voor het leven gedoodverfde volgelingen, van machtige heersers en van onderworpenen aan hun gezag.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "do 09 feb 2012, 15:02"
Ik zal nu maar geen declamatie opvoeren uit die o zo geheime Leidraad, maar ik kan een ieder verzekeren dat er in elk geval onder méér het volgende in staat:
  • 1) Ontleend aan "Voorwoord", pagina 11:

    "Deze richtlijnen zijn bindend voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk en geven de grenzen aan van hun werkzaamheden. Het zijn echter geen streng geformuleerde geboden. We mogen niet vergeten dat het in de eerste plaats de Heilige Geest moet zijn die zich als werkzame kracht openbaart."
  • 2) Ontleend aan "1. Grondbeginselen van de ambtsuitoefening", resp. pagina 16 en 17:

    "Het is dringend aan te raden om ambt en beroep duidelijk gescheiden te houden" (pag. 16)

    "Voor de instandhouding van een zuivere vertrouwensrelatie is het eveneens noodzakelijk dat een ambtsdrager nooit geld van of aan gemeenteleden leent (vgl. Sir. 29: 4-9).
    Iedere ambtsdrager moet zich ervan bewust zijn dat hij zelf ook Gods genade nodig heeft. Daarom moet hij ervoor waken anderen iets te verwijten, over anderen te oordelen of hen zelfs te veroordelen." (pag. 17)
  • 3) Ontleend aan "1.3 Verdere grondbeginselen", pag. 20:

    "Elke ambtsdrager is volledig verantwoordelijk voor de taken die bij zijn ambt behoren. Over alle gebeurtenissen van wezenlijk belang in zijn arbeidsgebied informeert hij degene die hem voorgaat."
  • 4) Ontleend aan "11. Administratie", pag. 115:

    "De Districtsapostelen regelen conform de plaatselijke omstandigheden alle administratieve zaken, zoals het bijhouden van het kerkboek, de administratie van het offergeld en het uitschrijven van doopbewijzen en confirmatieoorkonden."
  • 5) Ontleend aan "1.3 Verdere grondbeginselen", pag. 22 en 23:

    "1.3.13 Zwijgplicht
    Aan iedere ambtsdrager van de Nieuw-Apostolische Kerk is zwijgplicht opgelegd. Deze omvat alle informaties en voorvallen waarvan hij in het kader van zijn kerkelijke en zielzorgelijke werkzaamheid op de hoogte is.
    Deze zwijgplicht is niet begrensd in tijdsduur en geldt dus ook nog wanneer de actieve ambtsperiode beëindigd is.

    Nadere bijzonderheden worden geregeld in nationale wetten en door middel van eventueel in de gebiedskerken gepubliceerde aanwijzingen over de zwijgplicht."
  • 6) Ontleend aan "6 Huisbezoeken", pag. 104:

    "6.11 Eigen verantwoordelijkheid
    Wij onderwijzen en adviseren de aan os toevertrouwde zielen in overeenstemming met de leer van Jezus. Het is niet de bedoeling dat we zielen bemoederen of zelfs bevoogden.

    Iedere nieuw-apostolische christen heeft zijn eigen vrije wil en dientengevolge ook de daarbij behorende eigen verantwoordelijkheid.

    De taak van de ambtsdrager is Gods wil bekend te maken aan de te verzorgen broeders en zusters.

    Ook wanneer we bijzondere omstandigheden ontmoeten, willen wij ons niet minachtend uitlaten maar de betreffenden vanuit de geest van Christus de weg wijzen om hulp te vinden."


    Bron: "Richtlijnen voor de ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk" (Ned. uitgave: juli 1999) met een voorwoord van stamapostel Richard Fehr, gedagtekend Zürich, september 1993
Om maar even met de laatste zinsnede, die hierboven met behulp van een rode tekstkleur werd gemarkeerd, te beginnen: waar haalde districtsapostel Armin Brinkmann op 16 juni 2011 het lef vandaan om Ronald Rohn door middel van een officiële bekendmaking op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland publiekelijk aan de schandpaal te nagelen? Ik bedoel de "Verklaring voor de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland", waarover wij berichtten in het redactionele artikel op "do 16 jun 2011, 07:55" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?" En nu nóg erger doch nogmaals onder verwijzing naar de bewuste "Leidraad voor de dienaren": waar haalde diezelfde districtsapostel vervolgens het "gore lef" vandaan om tegen de veroordeling welke daarop volgde bij de rechtbank Utrecht, nota bene hoger beroep aan te tekenen?! Zie bijvoorbeeld het redactionele bericht op "do 19 jan 2012, 17:37" in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
  • "Ook wanneer we bijzondere omstandigheden ontmoeten, willen wij ons niet minachtend uitlaten maar de betreffenden vanuit de geest van Christus de weg wijzen om hulp te vinden."
Ja, ja, maar o wee, indien het voor de "dienaren" allemaal te dichtbij komt. Als men alleen een liefhebber is van het stichtelijke woord en men het kunstje verstaat om dat gedurig aan anderen voor te houden zonder er zelf eerst naar te handelen; ben je dan een dienaar?! Welnéé, natuurlijk niet; dan ben je een ordinaire opschepper!!

Juist doordat op "beslissende momenten" (!) ontwijkend gedrag bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in de Nieuw-Apostolische Kerk eerder de regel is dan een uitzondering, geeft de nieuw-apostolisch kerkgeschiedenis een wáár spoor van vernielingen te zien; smartelijk lijden en grote eenzaamheid bij gelovigen die kennelijk te weinig steun boden aan de "dienaren". Het moet nu echt maar niet gekker worden. Laat de "Godsgezanten" eindelijk maar eens voor "een onnozel akkefietje" terecht staan bij een rechtbank want zelfs op het materiële vlak meent men boven de Wet te staan. Ze zouden Ronald Rohn wel even een kopje kleiner maken, dachten ze: we procederen hem gewoon kapot en dan lachen wij ons in onze vuisten een kriek; "wij, die voor de rest met zijn allen nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan... " Het is pertinent godgeklaagd, wat zulke "dienaren" zich toch in het hoofd durven te halen!!
BakEenEi schreef:(...)
  • Voor: Jou

    Ze zeiden
    wij hebben een levend geloof

    want bij ons
    blijven de wegwijzers
    niet staan
    waar ze staan

    die gaan met je mee

    nee
    niet tot je er bent

    maar gewoon

    tot ze genoeg
    van je hebben

    fijn, he

    vind ik ook niet


    Van: Mij
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "za 18 dec 2010, 19:45" in de thread "Levend geloof".
BakEenEi schreef:(...)
Desondanks ben ik níet tegen de Nieuw-Apostolische Kerk. Waar ik op tégen ben is: kindermishandeling - en wel in de meest ruime zin des woords. Ik ben dus ook tégen de mishandeling (door schijnapostelen) van kinderen Gods!!

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "zo 13 feb 2011, 16:56" in de thread "Levend geloof".
Ten slotte; over het item "beslissende momenten" en de impact ervan in de praktijk van het nieuw-apostolische geloof informeerde ik apostel Peter Klene op 21 augustus 2009. Daarna heb ik hem er nog achtmaal aan herinnerd.
BakEenEi schreef:(...)
Waar het mij nu speciaal om gaat, ziet u hierboven in het rood. Laat ik het kort toelichten... Wie als "kind van God" (!) in de Nieuw-Apostolische Kerk de "geordende weg" weg bewandelt en daarom een eventuele vraag over het financiële debacle (waarover de alarmerende berichten zich op dit forum nu al een halfjaar lang opstapelen) voorlegt aan de eerst aangewezen kerkelijke ambtsdrager, zal opbotsen tegen een "ondoordringbare laag". Die laag bestaat niet uit zandzakken, gewapend beton, kolen en staal, gepantserd glas of zelfs NBC-wapens, doch uit "zegenaars" die namens God overal het zwijgen toe doen. Eén frons met één wenkbrauw van één "dienaar" die één trede hoger staat op nieuw-apostolische ambtsladder, behoort in de praktijk namelijk al voldoende te zijn om elke geraadpleegde "zegenaar" te doen grijpen naar de meest beproefde nieuw-apostolische foltermethode, namelijk die van het consequent negeren en isoleren van elke belanghebbende.

Bij die ene frons mag u in dit geval denken aan de opmerking van apostel Peter Klene in diens geschrift "Santpoort, 21 februari 2010":
  • "48) Wij waarderen het heel erg dat u allen rond deze kwestie de zwijgzaamheid betracht."
Onder "wij" moest hier worden verstaan: apostel Peter Klene, opziener Kamstra en de beide districtsvoorgangers Nico Klene en Ruud Vis. In Veendam kregen dezen op 23 februari jl. tijdens een openbare eredienst (!) bijval van districtsapostel De Bruijn. Wie valt er nu nota bene zegenaars fel aan?! Welke onverlaat heeft het toch gemunt op Godsgezanten?! (...)

Maar het hééft gewerkt: alle districtsvoorgangers (Rasker, Yntema, Den Hamer, N. Klene, J. Klene, De Bakker, Meijer, Vis en Weening) hebben de aangeduide foltermethode inmiddels onder de knie gekregen! Het is ze gelukt! Ze krijgen het voor elkaar! Want: de zwijgzaamheid wordt betracht! "Het" gaat niemand wat aan - alleen de Filistijnen krijgen hun rechtmatige "erfdeel", maar dan gaat het hooguit om miljoenen euro's.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "wo 02 maart 2011, 16:13" in de thread ""Addergebroed".
Redactie schreef:(...)
Ik vind het héél erg dat nu achteraf blijkt dat er door de nieuw-apostolische kerkleiding inderdaad instructies worden gegeven om inkomende correspondentie onbeantwoord te laten. Als ik dat had geweten, had ik niet "zeventig maal zeven" keer (vgl. Matteüs 18: 22) opnieuw geprobeerd om "de zoom van hun kleed" aan te raken. Het moest haast wel zo zijn dat er van hogerhand een dergelijke instructie gold, maar nu kwam deze nagelaten impliciete bekentenis in de laatste brief van D.Ap. (!?) Brinkmann aan Bauke Moesker opeens daadwerkelijk en schaamteloos (!) naar voren. Al vanaf de tijd dat ikzelf op de Centrale Administratie werkzaam was, nam ik helaas tekenen waar die zo'n aanpak verraadden. Vele "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" hebben althans ook mij op die onheuse manier bejegend. De districtsoudste (!?) G. Weening te Sittard spande wat mij betreft hierbij recentelijk de kroon. Hij en vele anderen, te denken bijvoorbeeld aan priester (!?) Reinier van Markus en de D.Ev. (!?) Vis, laten je rustig met veel toewijding een serieuze brief schrijven die ze dan vervolgens doodleuk voor gezien houden. Ze steken je zelfs nog de gek aan door desgevraagd een leesbevestiging toe te zenden. Keer op keer!! (...) Zijn dat Godsgezanten?!

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 24 dec 2011, 13:35" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk".
Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie