Weg

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Weg

Bericht door BakEenEi »

@all

  • Weg
    van de snelweg,
    ver
    verwijderd van
    de dubbele moraal
    en ook nog
    een heel eind uit de buurt van
    het centrum
    van de macht
    waren er vandaag
    enkelen
    in Zijn naam
    samengekomen
    en trad Híj
    in hún midden.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Weg

Bericht door BakEenEi »

Wegbereiders (1)


@all

Soms laten de gebeurtenissen je niet los. Dit was bij mij nu het geval door het nieuws uit Duitsland over bepaalde passages in een bijlage bij de Kerngedachten van februari 2011, waarover wij via de "nieuwe media" werden geïnformeerd. Ik dacht: zó gaat het in feite nu al jarenlang in de Nieuw-Apostolische Kerk. Het ene voorval is er nog niet achter de rug, of het volgende dient zich al aan. Vrijwel altijd gaat het om iets verontrustends en raken zielen erdoor in vertwijfeling. Omdat de kerkleiding zelden moeite doet om en-passant ook eens een bevredigend antwoord ergens op te geven, wordt gaandeweg van velen het uiterste gevergd om op de "uitgestippelde route" staande te blijven. Telkens moet je maar weer "laten rusten" wat er is gepasseerd. Telkens moet je je blik maar weer naar voren richten. Telkens moet je de "aan ons gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel en de met hem in trouw verbonden apostelen" maar weer zien vast te houden. Maar ondertussen laten dezen je wel telkens mooi voor nieuwe verrassingen staan. Het plaatselijke gemeenteleven staat er continu door onder druk. Kan hier nu werkelijk nooit eens enige verandering in komen? Wat krijg je op zo'n manier door al dat gehannes toch overal een tegenstellingen! Ikzelf had hier in 2007 na ruim 20 jaar (!) moeizaam "dragen en verdragen" helemaal mijn bekomst van gekregen.

Als je dan de Nieuw-Apostolische Kerk verlaat, zoals ik toen onder de druk van de bovenbeschreven omstandigheden uiteindelijk wel móest doen, wilde ik nog wat "kwaliteit van (geloofs)leven" overhouden, word je héél vreemd aangekeken. Ik had mijn mond erover moeten houden, vinden sommigen ook. Het geloof is nu eenmaal vol beproevingen; dus waar verbaasde ik mij over... Ik tilde te zwaar aan de dingen, en als dat tussen je oren zit, heb je pas echt een probleem... Had ik mij wel laten helpen - door de dienaren? Wilde ik niet gedurig zelf alles beter weten? Enzovoort, enzovoort. Vul het maar in! En de kerkleiding - die zat er niet mee. Zij waren immers de Godsgezanten en die deden wat hunzelf het best uitkwam. De ene keer vlogen ze naar "de Noordpool", en de volgende keer naar "de Zuidpool". Onder de bedrijven door zorgden ze voor een wáár spervuur aan informatie voor de biddende gemeenten aan het thuisfront...

Is dát nu het "werk Gods" (?!), zo vroeg ik mij tienduizend maal tienduizend keer af. Terwijl destijds de getallenreeksen dag-in dag-uit op de "C.A." aan mij voorbij trokken, ontging het mij niet dat men bijvoorbeeld doende was met het "versleutelen" van de satellietuitzendingen, zodat alleen de "beeld-en-geluid-broeders" kans zouden zien deze exclusief voor de aangesloten gemeenten op het scherm te krijgen. Ook allerhande rechten op de inhoud van de kerkbladen en -tijdschriften werden beschermd. Zelfs van het embleem van de kerk. Vreemd, dacht ik, dat het woord van God (!) niet voor een ieder toegankelijk mag zijn en vooral vrij van zulke rechten... Ik werd geacht hierover geen mening te hebben, want mijn werk bestond uitsluitend uit het verwerken van cijfers. Bij de uitkomsten ervan hoefde ik niet na te denken want het was aan anderen om er conclusies aan te verbinden. Welke? Daar hoorde ik later nooit meer iets van...

Nadat ik door het verlaten van de kerk "op vrije voeten" was gekomen, kon het "ontkreukelen" beginnen. Wie steeds hoofdzakelijk werd geacht "te doen wat er gezegd wordt", kan daarvoor het best ruim de tijd nemen. Ik heb trouwens niets gemerkt van de verlokkingen op een "brede weg" waaraan ik volgens anderen nu volop blootgesteld zou staan. Ook raakte ik niet ogenblikkelijk of successievelijk uit mijn kracht toen ik de verbinding losliet met "de rots" (lees: het ambt van de stamapostel), terwijl zulks aan de nieuw-apostolische gelovigen wél wordt voorgehouden! Als "alleengaande" (!) vervolgde ik mijn weg - naar onbekende bestemming? "Weet u wel wat feitelijk een 'alleengaande' is?", zo vroeg ik later tijdens een gesprek dat nog plaatshad aan een nieuw-apostolische apostel. "Dat is iemand die de kerkleiding -alleen- laat gáán!"

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Weg

Bericht door BakEenEi »

Wegbereiders (2)


@all

Zonder ook maar het geringste besef ervan te hebben wat er op dat moment bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland in bestuurskringen al gaande was rond "Eimersstaete", plaatste ik op 15 mei 2010 bij NAKtuell het onderstaande bericht:
Stelselmatig (!) werd ik door nieuw-apostolische "wegbereiders" genegeerd wanneer ik hun aandacht vroeg voor zaken die er werkelijk toe deden. Van de districtsoudste Frank Preusse i.r. wist ik door een aantal publicaties dat hij uit ander hout was gesneden. Daarom noemde ik in dat bericht zijn naam. Enkele dagen geleden doorbrak hij het zwijgen vanwege onrust in de gemeenten door de discutabele inhoud van een speciale bijlage bij de "Kerngedachten" voor deze maand, in het licht van de op handen zijnde catechismus. Zie hiervoor diens ingezonden stuk bij Glaubenskultur van 20 februari jl., waarvan de Nederlandse vertaling vandaag >>HIER<< beschikbaar kwam. Het is een vlammend betoog geworden voor ieders persoonlijke vrijheid in het werk Gods, die niet aan banden kan worden gelegd door welke naaste of ambtsdrager (!) dan ook, en evenmin door wat voor een feestelijk verpakt gouden kalf (!) dan ook dat door leden van een kerkgenootschap slaafs (!) aanbeden moet worden in de vorm van een "catechismus"!!

Afgelopen zondag hoorde ik de opmerking: "Maak uit de zin 'De eerlijke is de domme' de zin 'De oprechte is de gezegende'." Mijn gedachten dwaalden af naar de titel van ooit een boekwerkje van Flip de Kam: "Belasting betalen is voor de dommen!" Nu echter ging het om heel wat anders: "De oprechte is de gezegende!" (...) Wat toch een hemelsbreed verschil opeens! Wat wíllen sommigen nu, zo vroeg ik mij af: overal de dood in de pot, of tóch Zíjn zegen?!

[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Weg

Bericht door BakEenEi »

Wegbereiders (3)


@all
  • Afbeelding
[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Weg

Bericht door BakEenEi »

@all

Mijn laatste bureaubladachtergrond (in 1999) op de "C.A."...
  • Afbeelding
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Weg

Bericht door BakEenEi »

Wegbereiders (4 - slot)


@all
  • Afbeelding
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Weg

Bericht door Redactie »

BakEenEi schreef:(...)
Stelselmatig (!) werd ik door nieuw-apostolische "wegbereiders" genegeerd wanneer ik hun aandacht vroeg voor zaken die er werkelijk toe deden. Van de districtsoudste Frank Preusse i.r. wist ik door een aantal publicaties dat hij uit ander hout was gesneden. Daarom noemde ik in dat bericht zijn naam. Enkele dagen geleden doorbrak hij het zwijgen vanwege onrust in de gemeenten door de discutabele inhoud van een speciale bijlage bij de "Kerngedachten" voor deze maand, in het licht van de op handen zijnde catechismus. Zie hiervoor diens ingezonden stuk bij Glaubenskultur van 20 februari jl., waarvan de Nederlandse vertaling vandaag >>HIER<< beschikbaar kwam. Het is een vlammend betoog geworden voor ieders persoonlijke vrijheid in het werk Gods, die niet aan banden kan worden gelegd door welke naaste of ambtsdrager (!) dan ook, en evenmin door wat voor een feestelijk verpakt gouden kalf (!) dan ook dat door leden van een kerkgenootschap slaafs (!) aanbeden moet worden in de vorm van een "catechismus"!!

Afgelopen zondag hoorde ik de opmerking: "Maak uit de zin 'De eerlijke is de domme' de zin 'De oprechte is de gezegende'." Mijn gedachten dwaalden af naar de titel van ooit een boekwerkje van Flip de Kam: "Belasting betalen is voor de dommen!" Nu echter ging het om heel wat anders: "De oprechte is de gezegende!" (...) Wat toch een hemelsbreed verschil opeens! Wat wíllen sommigen nu, zo vroeg ik mij af: overal de dood in de pot, of tóch Zíjn zegen?!

(...)


Bron: Bericht door BakEenEi op "di 22 feb 2011, 18:39"

@all

Deze thread begon met de "waarneembare gestalte van enkele bezielde gedachten", zoals de ons veel te vroeg ontvallen Br. Jan Dorlijn uit Utrecht het zou uitdrukken:
  • Weg
    van de snelweg,
    ver
    verwijderd van
    de dubbele moraal
    en ook nog
    een heel eind uit de buurt van
    het centrum
    van de macht
    waren er vandaag
    enkelen
    in Zijn naam
    samengekomen
    en trad Híj
    in hún midden.
Met het oog op Pinksteren heb ik er behoefte aan om hier nu nog iets aan toe te voegen. Mijn oog viel namelijk op het volgende:
Daarnaast las ik op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk een Duitstalig artikel met o.a. de paragraaf "Pfingsten - unterschiedliche Bedeutungen". Blijkbaar kan Pinksteren ook een bron van verwarring zijn! Het was dan ook níet zonder reden dat bijvoorbeeld de districtsoudste Frank Preusse i.r. (zie de quote bovenaan in dit bericht) er destijds oprecht bezorgd over was of de Bijbel nog wel de religieuze grondslag zou blijven van de leer van de Nieuw-Apostolische Kerk. Hij schreef immers:
  • "Voor mij persoonlijk was het hoogtepunt van deze positieve ontwikkeling het besluit van de vergadering van Districtsapostelen in Nice (2004) dat de Bijbel als religieuze grondslag van de leer van de Nieuw-Apostolische Kerk erkend en beschouwd wordt. Groot was onze vreugde en de motivatie die uitging van deze veelzeggende beslissing."

    Bron: Bericht door Redactie op "di 22 feb 2011, 11:40" in de thread "Zwijgen heeft zo zijn tijd - spreken evenzeer!".
Wat er in die tijd namelijk al jarenlang serieus speelde is: moet niet het "zeitgemäße Apostelwort" te allen tijde voor elke (nieuw-apostolische) christen overtuigend de doorslag geven? Hoewel de kerkleiding het toen vermoedelijk te riskant vond om dit bevestigen, nam zij nadien wel degelijk het onderstaande -verregaande- standpunt in:
(...)
Afsluitend wil ik nog het volgende benadrukken: volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen. Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven. Daar worden de Bijbelteksten mee in verband gebracht, want overaccentuering van op zich staande uitspraken kan tot verkeerde conclusies leiden.

In zoverre mijn uiteenzetting met betrekking tot het thema “Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen.”


Wilhelm Leber

Bron: Woord van de maand, maart 2009: Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen?


Zie ook ons bericht op "ma 28 feb 2011, 13:52" in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird... "
Met andere woorden:
"Laat niemand zich ooit zo vrij voelen om te denken dat wat hij of zij in de Bijbel leest ook werkelijk datgene is wat God daarmee uiteindelijk te zeggen heeft - want exclusief aan óns gaf Hij het laatste woord... "

Geen wonder dus dat Frank Preusse met zijn bij Glaubenskultur-Magazine geplaatste ingezonden stuk tevens een lans probeerde te breken voor diens opvolger, de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord), toen deze in gewetensnood was gekomen door discriminerende opvattingen bij de nieuw-apostolische kerkleiding tegenover "andersgezinde" christenen. Zie de thread "Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis". Spijtig genoeg is het desondanks pas achteraf beter tot Thomas Feil doorgedrongen hoezeer men in het nieuw-apostolische geloof inderdaad een gevangene (!) kan worden van een (klein)menselijk denksysteem.

Immers, laat de Heilige Geest zich -binnen een catechismus, of zo- aan banden leggen? Hebben nieuw-apostolische "apostelen" van de Schepper van hemel en aarde opeens de wijsheid in pacht gekregen? Waar blíjkt zoiets in godsnaam uit?!
In elk geval niet uit wat wij hier in Nederland meemaken aan schermutselingen bij nota bene vier (!) rechtbanken, waarbij districtsapostel De Bruijn op 14 september 2009 het voortouw nam! Zie ons bericht op "do 09 jun 2011, 09:15" in de thread "W.K. Scherpenzeel Pensioen B.V. versus Köni(n)gsberg B.V." (...) Laat Hij (!) de Zijnen (!) kluisteren door een kerkbestuur?! Wees getroost: NEEN.
Van zo'n akelig benauwend geloofsleven kan er in het werk Gods (!) zeer beslist géén sprake zijn:
  • "... het woord van God laat zich niet gevangenzetten... "
    Uit: 2 Timoteüs 2: 9 (NBV)

    Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden.
    Uit: Galaten 3: 23 (NBV)
Het hoofdstuk Galaten 3 is in deze hele samenhang méér dan het lezen waard! Laat de verhelderende inhoud ervan voor Pinksteren 2011 een ware Bron van Licht mogen zijn - in plaats van de zoveelste nieuwe bron van verwarring!
  • [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt?

    [2] Ik wil maar één ding van u weten:
    hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? [3] Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

    [6] Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ [7] U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. [8] Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ [9] En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. [10] Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ [11] Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ [12] De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ [13] Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ [14] Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

    [15] Broeders en zusters, ik geef u het voorbeeld van een rechtsgeldig testament, een testament dat door een mens bekrachtigd is. Niemand kan zo’n testament ongeldig verklaren of er iets aan toevoegen. [16] Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel,
    er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. [17] Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte werd gegeven, maakt het testament dat door God bekrachtigd is niet ongeldig. De wet kan de belofte nooit ontkrachten. [18] Immers, als de erfenis afhankelijk van de wet zou zijn, zou ze niet afhankelijk zijn van de belofte, maar het is nu juist door zijn belofte dat God zijn genade aan Abraham heeft geschonken.

    [19] Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. [20] Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. [21] Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. [22] Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. [23] Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. [24] Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. [25] Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, [26] want
    door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. [27] U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. [28] Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. [29] En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
De geboorte van "de Kerk" is feitelijk wanneer Jezus Christus zijn algenoegzaam offer heeft gebracht en troostend terugkeert bij hen die in Zijn naam bijeen waren, dus met Pasen! En vanaf Pinksteren heeft de duisternis door de werkzaamheid van de Heilige Geest definitief moeten wijken voor het Licht van het Nieuwe Verbond. Wat een feest! Er is vrijheid afgekondigd voor alle gevangenen!! "De oprechte is de gezegende!"

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie